جلوه_های زبانی قرآن کریم.docx
41.1K
#مقاله ۲
#مقالات_قرآنی
#زبان
#قرآن
#اعجاز
#جلوه_های_زبانی_قرآن
#قدرت_خداوند
🔅🔅🔅
📌 جلوه های زبانی قرآن کریم
▫ ویژه قرآن پژوهان
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#شیعه
#خانواده
#نفقه
#صدقه
#مسلمان
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه35
🔅🔅🔅
📌مدیریت خانواده
عَنْ عَبدَالله بنِ مَسعُود قَالَ: قُلْتُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صل لله علیه وآله) أَوْ قَالَ: عَنِ النَّبِيِّ (صل لله علیه وآله )قَالَ: إِذَا أَنْفَقَ الْمُسْلِمُ عَلَى أَهْلِهِ نَفَقَةً، وَ هُوَ يَحْتَسِبُهَا، كَانَتْ لَهُ صَدَقَةً.
📚 « .امالی شیخ طوسی، صفحه 383»
☘️☘️☘️
▫️شما برای خانوادۀ خودتان، زن و بچه خودتان خرج می کنید، این را خدای متعال بعنوان یک صدقه، یک انفاق فی سبیل الله حساب میکند. خیلی مهم است. به فرزندِ خودتان و همسر خودتان یک نفقه ای می دهید، خرجی برایش می کنید، این خرج ممکن است خرجِ رفاهیِ در داخل خانه باشد، لباس باشد، وسائل زندگی باشد، حتی زینت آلات باشد، برای او خرج می کنید، و هو یَحتسبها، شرطش این است: این را حساب کند. حساب کردن جهاتی دارد.
▫️ اولاً: در نظرش باشد، این را حساب کند؛ برای این که خدای متعال راضی از این قضیه است و این را دوست میدارد.
▫️ثانیاً: با حساب و کتاب خرج کند بعضیها خرج و مخارج بی حساب و کتاب، و ریخت و پاش دارند، ممکن است «یَحتَسِبها» ناظر به این هم باشد. این، انفاق فی سبیل الله است، خدا به شما ثواب می دهد. به همسر خودتان، به فرزند خودتان یک چیزی می دهید، در مقابل این، خدا به شما ثواب میدهد. از این، چه می فهمید؟ آیا اهمیت خانواده از این روایت فهمیده نمی شود؟
▫️آن چیزی که امروز متأسفانه با دستِ پنهانِ خبیث جنایتکارِ صهیونیستها در همه دنیا دارد متلاشی میشود، یعنی خانواده که دنباله های امواج آن به داخل کشور ما هم متأسفانه کشیده شده است از قبل از انقلاب که باید جلویش را می گرفتیم، کوتاهی کردیم، نتوانستیم؛ این، نقطه مقابل آن چیزی است که در اسلام مطرح است.
▫️ اسلام، خانواده را گرامی می دارد، عزیز می دارد، برای حیات اجتماعی، تشکیل خانواده و نظام خانواده و سلامت خانواده را یک امر حیاتی و ضروری میداند، لذا در روایات راجع به مساله خانواده و رفتار و معاشرت زن با شوهر، شوهر با زن، معاشرت فرزندان با پدر و مادر و به عکس توصیه های فراوانی وجود دارد. یک روایت هم این روایتی است که امروز خواندیم. اینها همه بخاطر اهمیت خانواده است.
🔹هر چیزی که خانواده را تهدید میکند، باید در مقابل آن ایستاد، نبایستی نظام خانواده در جامعه تضعیف بشود، لذاست که میفرماید: اگر برای همسرتان، فرزندانتان که به آنها علاقه دارید، دوست میدارید برایشان خرج کنید، یک کاری بر طبق میل و دل و عشق و علاقه خودتان انجام دهید، خدا هم به شما اجر میدهد. این، نشان دهندۀ اهمیت موضوع است.
☘️☘️☘️
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#امنیت
#اقتصاد
#اختلاس
#دشمن
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
▫ قرآن کریم روی مساله امنیت بسیار تاکید دارد تا جایی که اولین و مهمترین نیاز مردم را «اقتصاد» و «امنیت» معرفی می کند؛ «الَّذي أَطعَمَهُم مِن جوعٍ وَآمَنَهُم مِن خَوفٍ» پیام این آیه این است که هر دوی این مسائل باید در کنار هم تأمین شود.
▫ به لطف الهی این کشور دارای امنیت است اما در بخش اقتصاد، دچار مشکلاتی هستیم و علت اصلی آن این است که اختلاس های نجومی، کشور را فلج کرده؛
▫ درست است که خداوند روزی ما را به اندازه کافی و حتی بیش از نیازمان به ما عطا کرده، اما برخی در کشور، دهه غارت و چپاول به راه انداختند که قهراً نتیجه آن، آسیب دیدن اقتصاد کشور است و کشوری که اقتصادش آسیب ببیند در معرض خطراتی چون غارت و ناامنی است.
▫ حضرت امیر علیه السلام در نامه ای به مردم مصر بیان داشتند خواب سیاسی، خواب امنیتی، خواب اطلاعاتی، در چشم شما باید در حد مزمزه باشد، هرگز نگذارید خواب غفلت از محدوده چشم شما فراتر برود و وارد محدوده هوشیاریتان شود، چون دشمن شما هرگز نمی خوابد و همواره بیدار است و لذا مفهوم غفلت این است که ندانیم بیگانه در حال تدارک چه توطئه ای است!
▫ وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است و باید با اشراف اطلاعاتی خود، پیش از آنکه اغتشاشگران راه بر این نیرو ببنددوظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است و باید با اشراف اطلاعاتی خود، پیش از آنکه اغتشاشگران راه بر این نیرو ببندند، نیروی انتظامی راه را بر آنها ببندد، در واقع نیروی انتظامی نیروی دفع فتنه است و نه نیروی رفع فتنه!
▫ دشمنان این کشور و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل همواره در حال توطئه و نیرنگ علیه ما هستند، لذا ضمن تشکر و قدردانی از زحمات نیروی انتظامی و پاسداشت خون پاک شهدای حوادث اخیر، از شما می خواهیم که دستگاه اطلاعاتی شما محققانه و عالمانه توسعه و پیشرفت بیشتری نماید.
▪ دیدار رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی و جمعی از فرماندهان ناجا🗓 ۹۸/۰۹/۰۳
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥🖥برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
خودت رو پیدا کردی.mp3
2.43M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#انسان
#غفلت
#نگاشت_صوتی 4
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌خودت رو پیدا کردی!
زمان10/07 دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
🔅🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(112)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعه_اسلامي_دانشجويان_دانشگاهها
🔅🔅🔅
▪ با عنايت به اينكه معيار تشخيص نزد برخي فقط احساس است و تجربه و گاهي معادلات رياضي، و معارف وَحياني اصلاً در آن دخيل نيست، زيرا دين معاذ الله همانند اساطير كهن و افسانه هاي فرسوده است. لازم چنين اِلحادي اين است كه انسان مسئولِ اداره جامعه، رَبِّ خود و ملّت و اِلهِ خويش و مردم باشد. فرعون كه مدّعي ربوبيتِ برتر بود؛ (أنا ربّكم الأعلي) [سوره نازعات، آيه 24.]و داعيه الوهيّت انحصاري، يعني توحيد فرعونيّت داشت: (ما علمتُ لكم مِنْ إلهٍ غيري) [سوره قصص، آيه 38.]، بيش از اين نمي گفت، زيرا وي ادعاي وجوب وجود نداشت و داعيه خالقيّت آسمان و زمين را در سر نمي پروراند و مدّعي آفرينش مردم مصر نبود، بلكه مقصود وي در آن ادّعا و اين داعيه اين بود: جامعه مصر در نيل به سعادت محتاج به خداوند نيست، تنها قانونِ ناشي از انديشه من است كه عهده دار تأمين كمال و ترقّي مردم است. در نتيجه مبدأ تصميم و تدوين قانون سعادت آور، خود انسان است و غايت اجراي قوانين فقط رفاه انسان و آرامش مادي و التذاذ صوري او است؛ يعني در جريان تعليم و تربيت، اداره جامعه و تأمين سعادت، خود انسان آغاز و انجام همه امور است؛ (هو الأوّل والاخر).[ سوره حديد، آيه 3.]
▪ صلاح و طلاحِ جنگ و صلح، توسعه و تضييق در تمام ابعاد زندگي در مدار انسانِ مادي و احساسي و تجربي دور مي زند. گرچه ابتكار صنعت، فن آوري و تكنولوژي، مبتني بر مبناي فاسد سكولاريزم و كاسد اومانيزم نيست، ليكن كيفيّت بهره داري از آن و كميت استفاده از آن و موقعيّت داد و ستد و ساير امور مربوط به آن، همگي ناشي از نگرش خاص به انسان، جهان و پيوند بين آنها است.
▪ آنچه در جهان معاصر مي گذرد، نشان آن است كه تيغ تيز تكنولوژي به دست مستان استكبار است كه از يك سو داعيه نظم نوين و از سوي ديگر سياست سياه سركوب، سبب سيه رويي آنها است؛ (...إنّ الملوك إذا دَخَلوا قريةً أفْسَدُوها وجعلوا أعزّة أهلها أذلّةً وكذلك يفعلون).[ سوره نمل، آيه 34.]
لاشه انديشه اومانيزم را در نظام جاهلي كهن مي توان يافت؛ در آن دوران اومانيزم توزيع شده بود. هر قبيله اي انسان مدارِ نژادِ خويش بود، و شعار رسمي و حاكم آن روزگار كه به منزله قانون اساسي عهد جاهليت بود و همگان آن را با خون خود امضا كرده بودند، اين بود: «أنصر أخاك ظالماً أو مظلوماً»؛ به ياري هم قبيله ات قيام كن، خواه ظالم باشد و خواه مظلوم؛ يعني ارزش فقط از آنِ انسان هم نژاد است، نه از آنِ عدل. چنين بينشي در اين عصر تيغ آهيخته را به سَمت مستضعفان انتفاضه مي گيرد و توطئه مشئوم خود را عليه نظام اسلامي متوجه مي كند.
▪ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم با تعليم كتاب و حكمت و تزكيه نفوس، جهان بيني الهي را مطرح، و ارزش انسان را در تقرّب به خداي سبحان اعلام داشت و همزمان با تبديل نظام فرسوده جاهلي به نظام بالنده ديني، شعار مزبور را دگرگون كرد و فرمود: به كمك مظلوم مبادرت كن، خواه از نژادت باشد يا نه، و براي همان شعار جاهلي معناي جديدي ارايه كرد و فرمود: «اُنصر أخاك ظالماً أو مظلوماً ، إن يك ظالماً فَارْدُده عن ظلمه، وإن يك مظلوماً فانصره» [نهج الفصاحه، ج2، ص612]؛ برادرت را ياري كن، چه ظالم باشد و چه مظلوم، ياري كردن او اگر ظالم باشد، به نهي از منكر نمودن او و جلوگيري از ظلم وي است، و ياري نمودن او اگر مظلوم باشد، به ظلم زدايي از وي و كمك رساني به او است.
▪ البته مقصود از برادر، هر مسلمان، بلكه هر موحّد و در نهايت هر انسان بي گناه است و اختصاص به قبيله يا نژاد معيّن ندارد. اين فضيلت مسبوق به جهاد اوسط و تزكيه نفس است؛
ظالم از مظلوم آن كس پي بَرد
كاو سَرِ نَفْسِ ظلوم خود بُرَد
ورنه آن ظالم كه نفس است از درون
خصم هر مظلوم باشد از برون
[مثنوي معنوي، دفتر سوم، ابيات 2435 ـ 2436.]
ادامه دارد....
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#فهم
#مراتب
#مراتب_فهم_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 در روایت آمده که قرآن دارای عبارات، اشارات، لطائف و حقائق است. لطفا هر کدام را جداگانه توضیح دهید.
▪ در روایتی با توجه به مراتب فهم قرآن، چنین آمده است: «كِتَابُ اللَّهِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ؛ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ»
▫ کتاب خدا چهار بخش است: عبارات، اشارات، لطائف و حقائق. عبارات برای عوام، اشارات برای خواص، لطائف برای اولیای الهی و حقایق برای انبیاء است.( مجلسی، بحارالانوار (ط ـ بیروت)، ج 89، ص 103.)
▪ برخی این روایت را چنین تشریح کرده اند: مقصود از «عبارت» همان حدّ «ترجمه» مى باشد كه سهم توده هاى مردمى است.
▫ مقصود از «اشارت قرآن» با توجّه به قيد خواصّ، حد «تفسير» را نظر دارد كه در حوزه صلاحيّت متخصصّين قرآن و مجتهدين تفسير مى باشد كه به ابزار و كليدهاى مخصوص تفسير قرآن، مجهّز مى باشند.
▪ مقصود از «لطائف قرآن» نكات و برداشت هايى است كه از حدّ فهم نوع علماى تفسير فراتر بوده، شرط ولايت الهى را طلب مى كند. آنان كه دل به خدا سپرده اند و سرپرستى فكر و دل و جوارحشان را خدا بر عهده گرفته است و از حواريّون معصومين (علیهم السلام) بشمار مى روند، به حوزه لطائف قرآن راه يافته از آن بهره مند مى گردند.
▫ مقصود از «حقايق قرآن» ذات قدسى و مكنون ملكوتى قرآن مى باشد كه اتصال و تماس با آن، معصومین (علیهم السلام) را شایسته است و دست ديگران از آن حوزه كوتاه مى باشد: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛ آن ـ حقيقت قرآن ـ را جز پاک شدگان، مسّ نمى نمايند(در نمى يابند).(واقعه: 56/ 79.) تعبير «مطهّر» بجاى «متطهّر»، مقام عصمت را نظر دارد.(نقى پور فر، ولى الله، پژوهشى پيرامون تدبر در قرآن، ناشر: اسوه ـ تهران، 1381ش، چاپ چهارم، ص 106 و 107.)
ادامه دارد....
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_117.mp3
14.06M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_118.mp3
14.69M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه12
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_119.mp3
15.79M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
fater8ta11hamd.mp3
5.2M
#تلاوت_نور
#تلاوت
#قرآن
#اعجاز
#اعجاز_بیانی
#قاریان_مشهور
#استاد_حامد_شاکر_نژاد
#سوره_فاطر
🔅🔅🔅
📌تلاوت سوره فاطر
🎼استاد حامد شاکر نژاد
🍀🍀🍀
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#مفاهیم_قرآنی
#جن
#ازدواج
#تولید_مثل
🔅🔅🔅
📌آیا ارتباط جنسی جنها برای زاد و ولد مثل انسانها است؟
🔳از آیات متعدد قرآن کریم،[1] استفاده میشود که، جنّیان چون انسانها با یکدیگر سخن میگویند و یکدیگر را به نیکوکارى دعوت کرده و از عذاب خدا میترسانند. همچنین همانند انسانها زندگی و مرگ دارند،[2] دارای تکلیف و حسابرسی، عقاب و ثواب هستند.[3] دارای ادیان مختلف بوده و به نبوّت رسول خدا(ص) ایمان آوردهاند.[4]
▪️اما اینکه تکثیر و زاد و ولد جنّیان چگونه است، آیات و روایات صریح در این زمینه نداریم، ولی با استفاده از برخی از آیات قرآن میتوان استنباط کرد که آنان دارای نر و ماده هستند و همانند انسانها مقاربت و نزدیکی جنسی دارند. در اینجا به آیاتی اشاره میشود:
✅الف. «سُبْحانَ الَّذی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمَّا لا یَعْلَمُونَ»؛[5] منزّه است آن خدایى که همه جفتها را بیافرید، چه از آنچه زمین میرویاند و چه از نفسهایشان و چه آن چیزهایى که نمیشناسند. استناد کرد؛ طبق این آیه شریفه، نبات و انسانها نر و ماده دارند و نیز چیزهایی که ما آنها را نمیشناسیم.
جمله «وَ مِمَّا لا یَعْلَمُونَ» جنّ را نیز شامل میشود که نر و ماده دارند ولى ما چگونگی آنرا نمیدانیم. [6] البته این در صورتى است که مراد از «الازواج» در آیه اصناف نباشد.
✅ب. «وَ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ خَلَقْنا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛[7] و از هر چیز جفتى بیافریدهایم، باشد که عبرت گیرید. این آیه صراحت دارد در اینکه نر و مادگى در بیشتر مخلوقات هستی جریان دارد و جمله «کُلِّ شَیْءٍ» به طور حتم جنیّان را نیز در بر میگیرد.[8]
✅ج. «وَ أَنَّهُ کانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِ»؛[9] و نیز مردانى بودند از آدمیان که به مردانى از جنّ پناه میبردند. از این آیه استفاده میشود که بین جنّیان نیز زن و مرد وجود دارد.[10]
تا اینجا با استناد به آیات یاد شده به دست آمد که جنیان نیز مانند انسانها دارای جنس نر و ماده هستند، اما در چگونگی مقاربت و نزدیکی آنان و تکثیرشان میتوان به آیاتی که در وصف حوریان بهشتى هست تمسّک نمود و آن اینکه خداوند سبحان در وصف حوریان بهشتی میفرماید: «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌ»؛[11] حوریان بهشتى را قبل از شوهرانشان نه آدمى دست زده و نه جنّ. مفسّران از این آیه نکات زیر را استفاده نمودهاند:
1. برای جنیان نیز ثواب و پاداش هست.[12]
2. همانگونه که خداوند به نیکوکاران و مؤمنان از انسان، حوریان انسی بهشتی هدیه میکند که قبل از آنان هیچ انسانی با این حوریان نزدیکی نداشته به نیکوکاران و مؤمنان از جنّ نیز حوریان جنّی را هدیه میکند که قبل از آنان هیچ جنّی با این حوریان نزدیکی نکرده است.[13]
3. «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ» در آیه، به معنای «لم یفتضهن» است و افتضاض؛ یعنی آمیزش به گونهای که پرده بکارت پاره شود و از آن خون بکارت جاری شود. [14] از آنجایی که قرآن میفرماید: «قبل از شوهرانشان هیچ انسان و جن با آنان نزدیکی نکرده»، معنایش این است که جنّ نیز همانند انسان زنان را لمس و با آنان همانند آدمی نزدیکی و آمیزش میکند. بنابراین، میتوان از این آیه استفاده کرد که تکثیر و زاد و ولد جنّ، همانند تکثیر و زاد و ولد انسان ها بهوسیله مقاربت و نزدیکی نر و ماده صورت میگیرد.[15]
📜پی نوشتها:
______________
[1]. جن، آیات 1 - 15؛ رحمن، آیات 31 - 63؛ احقاف 29 - 31.
[2]. «کلُُّ مَنْ عَلَیهْا فَان»؛ هر چه بر روى زمین است دستخوش فناست. رحمن، 26.
[3]. «سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلَان»؛ اى جنیان و آدمیان! به حساب شما خواهیم رسید. رحمن، 31.
[4]. قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج 2، ص 65 - 66، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371ش.
[5]. یس، 36.
[6]. قاموس قرآن، ص 67.
[7]. ذاریات، 49.
[8]. قاموس قرآن، ص 67.
[9]. جن، 6.
[10]. قاموس قرآن، ص 67.
[11]. رحمن، 56 و 74.
[12]. «الآیة دلالة على أن للجن ثواباً فالإنسیات للانس و الجنیات للجن»؛ شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 9، ص 482، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بیتا.
[13]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 9، ص 315، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تحقیق: حسینی ارموی (محدث)، میر جلال الدین، ج 4، ص 345، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، 1373ش.
[14]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 315.
[15]. قاموس قرآن، ص 65.
🍀🍀🍀
▪️همواره همراه قرآن و در پناه قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 حرکت در پرتو عنایت الهی
🔹 سوره مبارکه «مریم» یک اصلی را به ما یاد می دهد و آن اصل این است که درست است قسمت مهم کارها و توفیقات به یدِ خداست، اما یک بخش ضعیف آن هم به دست ماست که آن هم البته به عنایت الهی است.
🔹 مریم (سَلامُ الله عَلَیه) با همه تجهیزات غیبی وقتی می خواست مادر بشود، سفارش شده است که دیگر از مَعبد برود بیرون؛ چه رازی است که وجود مبارک حضرت امیر وقتی می خواهد به دنیا بیاید وارد کعبه می شود، ولی عیسی (سَلامُ الله عَلَیه) وقتی می خواهد به دنیا بیاید، مادر او باید از مَعبد برود بیرون، حالا چه فرقی است خود خدا می داند! به هر تقدیر این از راه غیب مادر شد و از راه غیب ﴿فَأَجَاءَهَا الْمخَاضُ إِلَی جِذْعِ النَّخْلَةِ﴾،[سوره مریم، آیه23.
] درخت خرما حالا خشک بود، هر چه بود سرسبز شد و میوه داشت. عمده این است که تمام این کارهای غیبی را ذات اقدس الهی به عهده گرفت؛ ولی به مریم (سَلامُ الله عَلَیها) ندا داده شد که ﴿هُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ﴾.[سوره مریم، آیه25.
] همان طوری که مریم بدون همسر مادر شد این درخت خرما هم بدون همسر بار می دهد، همین کار هم شده است؛ این به شهادت خود وضع درخت. حالا به مریم (سَلامُ الله عَلَیها) ندا داده شد که همه کارها را از راه غیب ما انجام دادیم ﴿وَ هُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ﴾؛ تو هم این شاخه را تکان بدهد که این میوه بیافتد. پرچم در اهتزاز است یعنی در جنبش است، ﴿هُزِّی﴾ یعنی به اهتزاز در بیاور! یعنی حرکت بده! تمام این کارها را ذات اقدس الهی خود می توانست انجام بدهد، اما به مریم (سَلامُ الله عَلَیها) می فرماید که تو هم باید دستی تکان بدهی، همان خدا می توانست این شاخه را کمی خم بکند که به دست مریم برسد، اینطور نبود که درختی که خشک بود مثلاً حالا شاخه دار شد، میوه دار شد، این شاخه را یک کمی خم بکند مریم به دستش برسد این شدنی نباشد، ولی فرمود اینطور نیست، تو هم باید دستی تکان بدهی! ولو انسان مادر مسیح (سَلامُ الله عَلَیه) هم باشد، باید یک مقدار دست تکان بدهد، همه ما همینطور هستیم! قسمت مهم کارها را ذات اقدس الهی انجام می دهد، ما هم باید دستی تکان بدهیم تا از این درخت یک میوه شیرین و شادابی نصیب ما بشود و این خواهد شد.
📚 دیدار مجمع تربیتی بانوان تهران با حضرت استاد
تاریخ: 1395/02/07
🍀🍀🍀
▪همواره همراه قرآن و در پناه قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#نیکی
#دختر
#هدیه
#مساوات
#اولویت
🔅🔅🔅
📌اولويت نیکى به دختران
🔹 رسول اکرم (ص) فرمودند:
هرکسى به بازار رود و تحفهاى بخرد و آن را براى خانوادهاش ببرد، همانند حمل کنندهٔ صدقه به سوى نیازمندان است و باید دختران را [در دادن هدایا] بر پسران مقدّم بدارد؛ زیرا هرکس دخترش را خوشحال کند، مانند آن است که بردهاى از نسل حضرت اسماعیل را آزاد ساخته است.
🔹 همچنین آن حضرت فرمودند:
میان اولاد خود در دادن هدیه به مساوات عمل کنید و اگر خواستى کسى را بیشتر هدیه دهى به دختران بیشتر بده.
🔺 الأمالی، صدوق ص 577
📚 #مفاتیح_الحیات ص 249
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_ناس
#المیزان
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌نگاشت10:روایات در باره مفاهیم سوره ناس در المیزان
✅ (رواياتى درباره شأن نزول، مراد از (وسواس) و وساوس و تسويلات آن)
▪ در مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا(صلى الله عليه و آله و سلم) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره (قل اعوذ) و سوره (قل هو الله احد) افسون نموده، سپس گفت : (بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك - من تو را به نام خدا افسون مى كنم، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا مى دهد، بگير اين را كه گوارايت باد) پس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) گفت : (بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الناس....
▪ و باز در مجمع البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را مى خورد، اين است معناى وسواس خناس.
▪ و در همان كتاب آمده كه عياشى به سند خود از ابان بن تغلب، از جعفر بن محمد (عليهماالسلم) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرموده : هيچ مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و مى دمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تأييد مى كند، و اين همان است كه فرموده : (و ايدهم بروح منه - ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند).
▪ و در امالى صدوق به سند خود از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه (و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم )، نازل شد ابليس به بالاى كوهى در مكه رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند اى بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى ؟ گفت : اين آيه نازل شده، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت : من از اين راه آن را خنثى مى كنم. شيطان گفت : نه، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت، و مثل آن پاسخ را شنيد.
▪ وسواس خناس گفت : اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟ گفت : به آنان وعده مى دهم، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، استغفار را از يادشان مى برم. شيطان گفت : آرى تو، به درد اين كار مى خورى، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز قيامت.
🔅🔅🔅
↙ به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(34)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#لطایف_و_اشارات
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📌 لطايف و اشارات
9 ـ احكام فقهي نام خدا
▪ قداست و بركت نام خدا منشاي اعتبار احكامي فقهي براي اسماي لفظي خداي سبحان شده است. برخي از اين احكام عبارت است از:
✅ الف: حرمت تنجيس و آلوده كردن آن.
✅ ب: وجوب تطهير آن، در صورت آلوده شدن.
✅ ج: حرمت هتك آن، به هر نحو.
✅ د: حرمت مسّ آن بدون طهارت.
✅ ه: ممنوع بودن جدال با آن (سوگند به صورت «لا والله» و«بَلي والله») در اِحرام عمره و حجّ.
✅ و: لزوم ذكر و تسبيح آن در ركوع و سجود نماز.
✅ ز: اشتراط ذبح و تذكيهي حيوان به آن.
✅ ح: مشروط بودن حليّت صيد به ذكر آن.
✅ ط: احكام سوگند.
✅ ي: استحباب شروع كار با ذكر آن.
🔹 برخي از اين احكام از سنّت معصومان (عليهم السلام) و برخي از قرآن كريم استفاده مي شود؛ مثلاً قرآن كريم هم ذكر نام خدا به هنگام ذبح حيوان را توصيه مي كند: (فاذكروا اسم الله عليها)[ سورهي حج، آيهي 36.]
🔹 و هم از خوردن گوشت حيواني كه بدون ذكر نام خدا صيد يا ذَبح يا نَحْر شده است، منع مي كند: (ولا تأكلوا ممّا لم يذكر اسم الله عليه)[ سورهي انعام، آيهي 121.]. اثر اسماي لفظي خداي سبحان به پايه اي است كه حيوان پاك و حلال، اگر بدون ذكر نام او كشته شود، مردار، حرام و آلوده مي شود. پس نام خدا با نامهاي ديگر يكسان نيست تا ذكر و عدم ذكرش تفاوتي نداشته باشد و يا تنها نيّت و خطور ذهني آنها كافي و كارساز باشد.
⏪ تذكّر: برخي براي فرق بين يَمين كه فقط به «الله» حاصل مي شود و بين تيمّن كه به «اسم الله» تحقّق مي يابد، نكتهي تبرك به نام خدا را ذكر كرده اند؛ يعني سوگند بر اساس حكم فقه، به «الله» حاصل مي شود، نه به «اسم الله»، ليكن تبرّك به «اسم الله» حاصل مي شود، چه رسد به ذات «الله»[ منهج الصادقين، ج1، ص95].
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#بیماری
#عوامل_بیماری
🔅🔅🔅
📌 عوامل بیماری (بخش اول)
🍂 عوامل مادی:
🌱رسول خدا (ص) می فرماید: ای علی! نُه چیز مایه فراموشی است : خوردن سیب ترش، گشنیز، پنیر، نیم خورده موش، خواندن نوشته قبرها، راه رفتن میان دو زن، زنده انداختن جانور از بدن، حجامت در فرورفتگی پشت گردن و ادرار کردن در آب راکد
🌱همچنین می فرماید: پنچ چیز پیسی آورد: استعمال نوره در روز جمعه و چهارشنبه، وضو و غسل با آبی که با تابش (مستقیم) خورشید گرم شده باشد، خوردن در حال جنابت، آمیزش با همسر در دوران حیض و غذا خوردن پس از سیری
🌱رسول خدا (ص) می فرماید: آب را هنگام نوشیدن بمکید (جرعه جرعه بنوشید) و یکباره سر نکشید، چرا که مایه ناراحتی کبد می شود.
🌱رسول خدا (ص) می فرماید : از نشستن زیر آفتاب بپرهیزید، زیرا لباس را فرسوده و بدن را بدبو و بیماری پنهان را آشکار می کند.
🌱نکته: این حدیث می تواند مربوط به شرایط خاص یا شخص خاص و یا زمان و مکان خاص باشد که در این حالت ها تابش آفتاب سبب آسیب های یاد شده و یا گرمازدگی می شود، ولی اگر اوضاع زمانی و مکانی و مانند آن به گونه ای باشد که تابش نور آفتاب مایه زدودن جانوران ذره بینی (میکروب¬ ها) از بدن یا لباس می شود، در این صورت نور آفتاب سودمند است؛ چنان که علم پزشکی به این نکته توجه می دهد.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 دنیایی فرا روی دین
️از وجود مبارك امام مجتبی (سلام الله علیه) سؤال كردند كه چطور [در زمان] پدر بزرگوارتان در جریان جنگ صفین که شما هم آنجا حضور داشتید كاملاً می جنگیدید، ولی الآن با معاویه صلح كردید؟ قبلاً صلح نمی كردید و الآن صلح كردید؟ فرمود ما كه فرق نكردیم شماها عوض شدید، ما كه امام معصومیم فرق نكردیم، شماها عوض شدید: «وَ كُنْتُمْ فِی مُنْتَدَبِكُمْ إِلَى صِفِّینَ وَ دِینُكُمْ أَمَامَ دُنْیاكُمْ وَ قَدْ أَصْبَحْتُمُ الْیوْمَ وَ دُنْیاكُمْ أَمَامَ دِینِكُمْ»؛[1] فرمود در زمان جنگ صفین كه ما می جنگیدیم به رهبری دین حركت می كردید و پیشاپیش كارهایتان دین بود بعد خواسته هایتان در كنار دین تأمین می شد، اما الآن دین را گذاشتید كنار ﴿نَبَذُوهُ وَراءَ ظُهُورِهِمْ﴾[2] شد. پیشاپیش برنامه هایتان خواسته های دنیایی شماست و دین را گذاشتید كنار؛ خب اگر یك ملتی این چنین باشد، رهبرش امام زمان هم باشد بالأخره ناچار است كه تسلیم بشود. در زمان وجود مبارك امام مجتبی امام زمان همان وجود مبارك امام مجتبی بود، امام آن زمان آن حضرت بود؛ در زمان سید الشهداء(سلام الله علیه) امام زمان سید الشهداء بود؛ در زمان امام سجاد امام زمان امام سجاد بود تا برسد به الآن كه امام زمان ما وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) است.
️مادامی كه مردم برای دین حرمت قائل اند و دین میگوید از سرزمین اسلامی ات باید حمایت بكنی انسان تا آخرین لحظه می ایستد، اما اگر دنیازده باشد خب معامله می كند. در همان سورهٴ مباركهٴ «بقره» فرمود دفاع از سرزمین اسلامی جزء جهاد معقول و مقبول خداست ﴿وَ مَا لَنَا ألاّ نُقَاتِلَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِیارِنَا وَ أبْنَائِنَا﴾؛[3] اینها میگویند ما چگونه در راه خدا نجنگیم در حالی كه ما از سرزمینمان دور شدیم، الآن مبارزه مردم فلسطین جهاد «فی سبیل الله» است، چرا؟ چون «أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أبنائِهِمْ». فرمود: ﴿وَ مَا لَنَا ألاّ نُقَاتِلَ فی سَبیلِ اللّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِیارِنَا وَ أبْنَائِنَا﴾، انبیای آن عصر هم همین را تأیید كردند.
️وجود مبارك امام مجتبی فرمود داشتن یك رهبر ولو معصوم هم باشد نیمی از قضیه است، نیمی دیگر به حضور ایمان مردم وابسته است، اگر خدای ناكرده مردم دنیای می اندیشند برابر ﴿قَدْ أفْلَحَ الْیوْمَ مَنِ اسْتَعْلَی﴾[4] فكر می كنند، اگر اخروی بیندیشند برابر ﴿قَدْ أفْلَحَ مَنْ تَزَكّی﴾[5] فكر می كنند، ﴿قَدْ أفْلَحَ مَنْ زَكّاهَا﴾[6] فكر می كنند، این مربوط به این است كه اینها خودشان را بشناسند، آینده خودشان را بشناسند، ابدیت خودشان را بشناسند، بدانند برای چه كسی دارند كار می كنند و كجا دارند می روند.
☁📼
سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1382/01/19
📝 پی نوشت ها:
[1]. تحف العقول، ص234.
[2]. سوره آل عمران، آیه187.
[3]. سوره بقره، آیه246.
[4]. سوره طه، آیه64.
[5]. سوره أعلی، آیه14.
[6]. سوره شمس، آیه9.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
نام کتاب: « #پیامبر_رحمت »
مؤلف: « #آیت_الله_جوادی_آملی »
🔅🔅🔅
🔹 پيامبر مكرم اسلام (ص) نقطه عطفي است كه آغاز خلقت را به انجام آفرينش متصل ميكند. نام زيبا و ديباي او دلها را تسخير و جانها را تطهير ميكند. جايگاه ممتاز «حبيب الله» نسبت به ساير انبيا (عليهمالسلام) جدا بوده، بلكه همگان در سايه قرب او به قرب حق مقرباند.
🔹 بايد دانست كه تمام خيرات و بركات عالم هستي طفيل وجود اوست؛ هيچ خير و كمالي، به هيچ موجودي نميرسد مگر در پرتو آن شمس فروزنده و آن ماه تابنده.
🔹 «پيامبر رحمت» خلاصهاي از مجموعهٴ مباحث گفتاري و نوشتاري از آثار حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي است كه پيرامون شخصيت پيامبر اكرم (ص) در سه بخش و نُه فصل به مباحثي همچون: ويژگيهاي مشترك پيامبران (عليهمالسلام)، عصمت، پيامبر افضل، منزلت رسول اعظم (ص)، اعجاز پيامبر (ص)، سيرهٴ توحيدي پيامبر، سيره پيامبر در ياد معاد، سيره احتجاجي رسول اعظم (ص) و... ميپردازد.
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
نام کتاب: « #پیامبر_رحمت »
مؤلف: « #آیت_الله_جوادی_آملی »
🔅🔅🔅
▪ پیامبر رحمت» خلاصه ای از مباحث گفتاری و نوشتاری است که از آثار آیت الله جوادی آملی در سال پیامبر اعظم جمع آوری گردیده است که طی سه بخش و فصول متعدد، به مباحثی چون ضرورت نبوتع، سیره و صفات مشترک پیامبران، عصمت، پیامبر افضل، منزلت پیامبر اعظم، اعجاز پیامبر، سیره پیامبر و … می پردازد.
▪ توضیح کاملتر اینکه:
این کتاب خلاصه ای از مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری حضرت استاد آیت الله عبدالله جوادی آملی است در پیرامون شخصیت گرانقدر نبی اکرم و سیره آن حضرت. نام کتاب برگرفته از آیه «و ما ارسلناک ان رحمه للعالمین؛ و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم» (انبیاء/ 107) و پیامبر رحمت است. این کتاب طی سه بخش و فصول متعدد به مسئله ضرورت نبوت و پیامبر فاضل و سیره پیامبر اکرم (ص) پرداخته است.
▪ ساختاربندی کتاب:
این کتاب از سه بخش و فصول متعدد به شرح زیر تشکیل شده:
1- بخش اول: ویژگی های مشترک پیامبران
فصل اول: پیامبران اصول ثابت هستی
فصل دوم: سیره و صفات مشترک پیامبران (شامل 15 اصل)
فصل سوم: عصمت
2- بخش دوم: پیامبر افضل
فصل اول: پیامبر افضل
فصل دوم: منزلت رسول اعظم (ص)
فصل سوم: اعجاز پیامبر
3- بخش سوم: سیره پیامبر
فصل اول: سیره توحیدی پیامبر
فصل دوم: سیره پیامبر در یاد معاد
فصل سوم: سیره احتجاجی رسول اعظم (ص)
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 شهرداری و الزامات
▪ نیت خیر و عمل خیر حتماً به ثمر می رسد لکن برای اینکه ایران الگوی فرهنگی و اسلامی، دیگر کشورهای جهان شود یک همت بلند لازم است.
▪ در دعاهای ماه مبارک رمضان می خوانیم خدایا! این توفیق را به ما بده که دینت به دست ما حفظ شود؛ «واجعلنی ممّن تنتصر به لدینک ولا تستبدل بی غیری»؛ در اینکه خداوند دینش را حفظ می کند شکی نیست، اما ما از او می خواهیم آن توفیق را به ما بدهد که دین به دست ما حفظ شود! آنچه امروز کم داریم این باور است. اگر کسی چنین روحیه ای پیدا کرد دیگر به فکر «من» و «ما» نخواهد بود، آنگاه شهر خود به خود شهر فرهنگی خواهد شد.
▪ وجود بافت های فرسوده در قم و طرح های نیمه تمام چند ساله از مشکلات مهم قم است. برای اینکه بتوان قم را به پایتخت فرهنگی جهان اسلام تبدیل کرد باید این طرح ها به بخش خصوصی یا دولتی واگذار شود تا هر چه سریع تر به اتمام برسد.
▪ اگر طرح های نیمه کاره و رها شده با شرایط مناسب به بخش خصوصی واگذار شود قطعا در سریع ترین زمان به اتمام خواهند رسید. بافت های فرسوده نیز می تواند با کمک بخش خصوصی احیاء شود که در این مسیر باید برای بخش خصوصی زمینه همکاری فراهم شود.
▪ شهرداری باید جامع فکر کند و قبل از آغاز یک پروژه به اتمام آن بیندیشد در واقع قبل از ورود به یک پروژه باید به فکر این باشد که آیا توان و امکان اتمام این پروژه را دارد یا خیر؟!
▪ به جای اینکه سرمایه های کشور به سمت تولید و رونق کارخانه ها و رفع بیکاری سوق داده شود، صرف ساختن ساختمانهای بلندی شده است که اغلب آنها خالی از سکنه هستند و در واقع سرمایه کشور در سنگ و گل به خواب رفته است در حالی که ما همه امکانات را در اختیار داریم و تنها باید سرمایه های کشور را به مسیر صحیح که همان تولید و اشتغال است رهنمون ساخت.
▪ شهرداری می تواند موجب عظمت شهر و ارتقاء سطح معنویت شهر بشود و ضروری است با تلاش گسترده این مهم اتفاق بیفتد .باید تلاش کنید شهری بسازید که دیگر شهرهای کشور نیز به قم اقتدا کنند که امیدواریم در این مسیر خداوند به شما توفیق هر چه بیشتر اعطا کند.
🔸 دیدار شهردار قم
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 هنر دینی
🔹 هنر دینی آن است كه یك معقول الهی را انسان در حوزه خیال بازسازی كند و به مرحله حس به طوری ارائه كند كه خروجی آن یك جمال محسوس باشد؛ این اضلاع سه گانه جوهر هنر دینی را تشكیل می دهند. اگر مطلبی معقول و الهی و دینی نباشد، فقط از خیال به حس می آید و مخاطب را از حس به خیال می برد ـ این دور بین حس و خیال ـ این اگر سرگرمی باشد مباح است، اگر محذورات دیگر داشته باشد كه مشكل خاص خودش را دارد و همین است كه از او به بازی یاد می كنند؛ [مثلاً] فلان كس بازیگر است، اگر از خیال به حس بیاید و از حس مخاطب را به خیال ببرد این می شود بازی، اگر پیامد بد نداشته باشد كه می شود مباح و اگر پیامد بد داشته باشد كه مثلاً می شود ممنوع، پس اگر چیزی جوهر عقلی نداشته باشد دینی نیست.
🔹 اگر چیزی در حوزه مسلمان ها رواج داشت یا حاكمان و شاهان اسلامی یا مسئولان اسلامی از او حمایت كردند، صرف اینكه حكومت اسلامی یا جامعه اسلامی یا توده مردم از او حمایت كردند او را دینی نمی كند، دینی بودن هنر به همین اضلاع سه گانه خود اوست، به سرزمین و زمان و مانند اینها بر نمی گردد، مثلاً چون مسلمین این كار را دارند اسلامی بشود.
📚 فلسفه هنر ـ جلسه 11
تاریخ: 1391/03/18
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#شیعه
#مردم
#خدا
#شکر
#سپاسگزاری
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه36
🔅🔅🔅
📌سپاسگزاری
عن ابی هُرَیرة قال: قال رسولُ الله «صل الله علیه وآله»: لایَشکُرُ الله مَن لایَشکُرُ النّاس.
📚 امالی شیخ طوسی، صفحه383
☘️☘️☘️
◽️در جامعه، ما افراد جامعه، به یکدیگر کمک می کنیم ، خدمت می کنیم ، انواع و اقسام خدمات. یکی از کارهای لازم این است که بخاطر خدمات از یکدیگر سپاسگزاری کنیم.
🔹بعضی از خدمات خاص است، مثل اینکه جنابعالی به دوستتان یک چیزی را هدیه میدهید، یک کمکی می کنید ، یک حرفی به نفعش میزنید.
🔹و بعضی خدمات، عام است؛ فرض بفرمایید رفتگر شهرداری، دارد خدمت میکند، این خدمت را باید شکرگزاری کرد. مأمورین گوناگون دستگاه های خدمتگزار دولتی. البته بعضیها در دستگاههای دولتی هستند کار نمیکنند، خدمت نمی کنند! گاهی خلاف خدمت هم انجام میدهند. بله، استثناء هست، لکن در مجموعِ دستگاههای یک نظامِ حکومتی، افراد دارند خدمت میکنند و به یکدیگر کمک میکنند. باید از یکدیگر تشکر کنند، باید نسبت به هم سپاسگزار باشند. فرض بفرمایید نیروی انتظامی در ایامی یا ساعاتی که ما مشغول استراحتیم، یا مسافرتیم یا مشغول درس خواندنیم، مشغول کارکردنیم، او خدمت میکند. در شب تاریک، در ایام عید، در حوادث گوناگون خدمت میکند، باید از او شکرگزاری کرد. این، یکی از آداب مسلّم اسلامی است. و این ادب را شارع مقدس و اولیای دین و معلّمین اخلاق و حکمت، که یُعلّمه الکتابَ و الحکمة، در حدّی این خدمت را بالا بردند و اهمیت دادند که آنرا در ردیف سپاسگزاری از خدا قرار دادند!
◽️من از این جهت این روایت را خواندم. راوی اش هر کسی هست، بالاخره حرف، حرفِ درستی است و علی الظاهر هم این فرمایش از پیغمبر اکرم « صل لله علیه و آله » صادر شده است. اگر شکر مردم را نکردید، از مردم بخاطر محبتهایشان، بخاطر خدماتشان به شما سپاسگزاری نکردید، خدا را شکرگزاری نکرده اید! ساز و کار طبیعی اش هم این است که: چون بالاخره آن کسی که به شما خدمتی کرد، محبتی کرد، او با ارادۀ الهی کار میکند. هیچ چیزی در عالَم وجود، هیچ حادثه ای بدون ارادۀ الهی انجام نمی گیرد، ارادۀ الهی است که دارد این کار را انجام میدهد. پس وقتی شما از او سپاسگزاری کردید، در حقیقت از ارادۀ الهی سپاسگزاری کردید.
☘️☘️☘️
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#فهم
#مراتب
#مراتب_فهم_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
▪ «كِتَابُ اللَّهِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ؛ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ»
🔸 بیانی دیگر؛ ظاهر عبارات (دلالت هاى مطابقه الفاظ) براى همگان است؛
🔸 اشارات (دلالت هاى التزامى، بويژه دلالت هاى التزامى غير بيّن) براى خواصّ است كه عمق نگرند؛
🔸 لطايف (نكات ظريف و رموز دقيق) براى كسانى است كه به درگاه حق نزديک شده و به مقام ولايت نايل گرديده اند؛
🔸 ولى حقايق و اسرار نهفته كه زير بناى تمامى احكام و معارف است، مخصوص كسانى است كه با وحى سروكار دارند و از اسرار غيبى باخبرند.
▪ علامه طباطبايى(ره) مى گويد: پيامبر و عترت(عليهم السلام) جملاتى را با اين مضمون فرموده اند كه قرآن داراى بواطن است و همه قرآن داراى تأويل است و تأويل آن هم مستقيما از راه تفكر قابل درک نيست، چنان كه از راه لفظ نيز قابل بيان نمى باشد و تنها پيامبران و پاكان و اولياء خدا كه از آلايش هاى بشرى منزّه اند، مى توانند از راه مشاهده، آن ها را بيابند.
▪ روایتی مشابه: و عن امير المؤمنين عليه السّلام قال:
🔸 «ما من آية إلا و لها اربعة معان: ظاهر و باطن و حدّ و مطلع؛ فالظّاهر التّلاوة، و الباطن الفهم، و الحدّ هو احكام الحلال و الحرام، و المطلع هو مراد اللّه من العبد بها»
🔸 از امام علی(علیه السلام) نقل شده که فرمودند: آیه ای [از قرآن] نیست مگر این که برای او چهار معناست [چهار مرتبه است]: ظاهر، باطن، حد و مطلع.
🔸 پس ظاهر، تلاوت آن است؛ باطن، فهم آن است؛ حد، احکام حلال و حرام آن است؛ و مطلع، مراد الهی است از آن آیه نسبت به بنده.
🔸 روایتی دیگر؛ «مَا فِي الْقُرْآنِ آيَةٌ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ وَ لِكُلِّ حَدٍّ مَطْلَع»؛
🔸 نیست در قرآن آیه ای، الا این که ظاهر و باطنى دارد، و هر عبارت از آن، حدّى و هر حدّ، مطلعى دارد. يعنى هر آيه، ظاهرى آشكار دارد كه همگان از آن بهره مى برند و باطنى پنهان كه پى بردن به آن كار خواصّ است؛ و هر عبارت، حدّ و مرزى دارد كه كامل شدگان، از آن آگاهند؛ و از هر حدّى پرتوى ساطع است كه اخصّ خواصّ و فرهيختگان، آن را مشاهده مى كنند و در مى يابند.
▪ بنابر این: قرآن کریم دارای معارف والای بسیاری است که دارای مراتب متعدد معرفتی هستند و دسترسی به برخی آسان است، برخی به دقت و تامل زیاد نیازمند است و برخی نیز بدون مراجعه به مفسران حقیقی قرآن (اهلبیت علیهم السلام) قابل فهم نیست. به بیان دیگر، معارف والای قرآن کریم، حیثیات و مراتب مختلفی دارند که هر کسی متناسب با ظرفیت وجود اش، از آن بهره مند می شود و لذا همه اش برای همه افراد، قابل دسترسی نیست و فهم آن نیازمند مراتب خاصی از کمال و معرفت است.
☘☘☘
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
☘️☘️☘️
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(113)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعه_اسلامي_دانشجويان_دانشگاهها
🔅🔅🔅
✅ اصل هفتم. دين مُنِيْفِ اسلام، ضمن ارج نهادن به هر چه يقين منطقي يا طمأنينه آور است، داوري نهايي را به عهده وحي معصوم مي داند و متشرّعان را به مرجع الهي ارجاع مي دهد؛ (...فإن تنازعتم في شي ء فردّوه إلي الله و رسوله) [سوره نساء، آيه 59.]
و به آنان اعلام مي دارد كه هرچند در نظام تكوين آزاداند و در قبول يا نكول مُلْزَم نيستند، ولي در نظام تشريع مأمور به پذيرش داوري وحي اند و تمرّد از آن عقاب آور است؛ (وما كان لمؤمن ولامؤمنة إذا قَضَي الله ورسولُه أمراً أن يكون لهم الخيرة من أمرهم وَمن يَعصِ اللّهَ ورسولَه فقد ضَلَّ ضلالاً مُبِيناً).[ سوره احزاب، آيه 36.]
▪ آنچه به عنوان نمونه مي توان از اسلام درباره بطلان تفكّر سكولاريزم و اومانيزم و مانند آن، كه بازگشت به دعواي ربوبيت در همه شئون زندگي يا بخشي از آن است، صرف نظر از برهان عقلي بر اطلاق توحيد ربوبي و اُلوهي ارايه كرد، آياتي است كه هوامداران را نكوهش و هوس محوران را گمراه مي داند: (اَفرأيت من اتّخذ إلهه هواه و أضَلّه الله علي علم وخَتَم علي سَمْعِه وقَلْبه وجَعَلَ علي بَصَره غشاوةً فمن يهديه مِن بعدالله أفلا تذكّرون) [سوره جاثيه، آيه 23.]؛ كسي كه خود را در تمام امور زندگي يا قسمتي از آن مستغني از دين مي انگارد و ميل خود را منبع استنباط قانون مدني قرار مي دهد و علم خويش را معيار تشخيص حق و باطل مي پندارد، گوش ملكوتي و قلب انساني او مختوم و مُهر شده است و بر چشم باطني او پرده غرور، غفلت و الحاد آويخته
است، و چون مبَدأ اصلي هدايت خداوند است و چنين شخصي از خالق خود اعراض و از وي بي نياز شده است، كس ديگري او را راهنمايي نخواهد كرد، لذا در ضلال آشكار مي ماند، و سر از طَغْوي و تنمّر درمي آورد؛ (إنّ الإنسانَ لَيَطْغي اَنْ رآه استغني).[ سوره علق، آيات 6ـ 7.]
▪ نداي قرآن درباره رهنمود الهي اين است كه دين آسماني جامعه را به حيات معنوي و انساني مي رساند و كسي كه در فضاي زندگي ديني بيمار شد، او را درمان مي كند؛ اين دو مطلب از پيام هاي محوري قرآن كريم [است]، يكي حيات بخشي دين و ديگري شفادهي آن. حيات بخشي را در آيه (يا أيّها الّذين آمنوا استجيبوا لِلّه وللرّسول إذا دعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.] فرمود و شفادهي را در آيه (ونُنَزّلُ من القرانِ ما هو شفاءٌ ورحمةٌ) [سوره اِسراء، آيه 82.]بيان كرد.
▪ اين دو مطلب همانند ساير معارف قرآني از صدر تا ساقه، در كِسوتِ حق يا در صحابت آن نازل شد؛ (بالحقّ أنزلناه وبالحقّ نزل) [سوره اسراء، آيه 105.]و هيچ گونه باطل در حدوث يا بقا آن را تهديد نمي كند؛ (لايأتِيه الباطلُ مِنْ بين يَدَيْهِ ولامِنْ خَلْفِه)[ سوره فصّلت، آيه 42.]. اين گونه مطالب قرآني از محكمات آن محسوب مي شود و تشابه را به حَرَم آنها راه نيست.
▪ بنابراين، دين الهي هم حيات انساني را تأمين مي كند، و هم سلامت او در تبيين اين مطلب مُتْقن از آسيب افسانه و گزند اسطوره منزّه است؛ پس دين نه افيون است و نه افسون، زيرا افيون هم سلامت را تهديد مي نمايد و هم حيات را، و افسون نيز هم صحت را زائل مي كند و هم حيات را، و هرگز افيون با عامل حيات ارزيابي نمي شود و افسون با شفابخش مقايسه نخواهد شد؛
سِحْر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار
سامري كيست كه دست از يد بيضا بِبُرد[ديوان حافظ.]
هوا محوري كه انديشه خام بشري را بر مسند داوري مي نشاند و از هوس خويش استفتا مي كند و در برابر وحي الهي خصمانه موضع مي گيرد، آگاه باشد كه:
حُبابْ را چو فتد باد نخوت اندر سر
كلاه داريش اندر سرِ سراب رود[ديوان حافظ.]
آنكه سراب هوا را با سَرِ آب خدا خلط مي كند، هماره تشنه است و هرگز سيراب نخواهد شد. تنها راهيان صَوْب كوثراند كه از هر سراب مُبَرَّا و سيراب مي گردند، وگرنه تكاثرپردازان و كثرت طلبان و تفرقه خواهان دائماً عطشان اند.
به اميد آنكه همگان از افيون سكولاريزم و افسون اومانيزم و ديگر اسطوره ها و افسانه ها برهيم و به مايه حيات و پايه شفاي حقيقي برسيم، زيرا فيض الهي دايمي است و در هر عصر و مصري تجلّي ويژه دارد؛
عصا زد بر سر دريا كه بَر جَه
برآورد از دل دريا غبار او
عصا را گفت بگذار اين عصايي
همي پيچيد بر خود همچو مار او
غذاها هم غذا جويند از وي
كه گندم را دهد آب از غَمام او
نمايد چرخْ بَيْتُ العنكبوتي
چو بنمايد مقامِ بيمقام او
همه عالم گرفت است آفتابي
زهي كوري كه ميگويد كدام او[ديوان شمس تبريزي.]
☘️☘️☘️
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom