#آیت_الله_حائری_شیرازی
@rahighemakhtoom
📃چرا روزۀ عید فطر حرام است؟
حرمت روزه، یک مانور است!
در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک #مانور است. می دانید چرا؟ چون می خواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است»
اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی کردند، عده زیادی روز اول شوال را روزه می گرفتند و می گفتند: «می خواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون می خواهد همه [با هم] دست بکشند، روزه را حرام کرده.
امام صادق(علیه السلام) درباره روز عید فطر و تشخیص آن می فرمایند: «دست #امام_مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند.
چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می شود.
💢[اعیاد رسمی مسلمین یعنی] عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه اش را حرام کردند که #وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می کند.
@haerishirazi
☘️☘️☘️
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
@rahighemakhtoom
🔅 🔅 🔅
همۀ دردهاى بشرى را میتوان بر سه قسمت عمده تقسیم کرد:
👈یکم- دردهایى است که با نظر به کمیت و کیفیت موجودیت طبیعى انسان در مجراى قوانین طبیعت به وجود میآیند، مانند درد پایان یافتن حیات و انقراض امیدها و آرزوها به وسیلۀ مرگ. و اختلالات متنوعى که به جهت محدودیت مقاومت عضوى در مقابل آفات طبیعى، دردهایى را به وجود میآورند. همچنین، مانند شکست در آرمانها و هدفگیرىهایى که آدمى در امتداد حیات در جستجوى وصول به آنهاست. و به طور کلى دردهایى که ناشى از عواملى میباشند که از قدرت و اختیار انسانى برکنارند.
👈دوم- دردهایى است که ناشى از سلب قدرت و اختیار آدمى به وسیلۀ دیگر انسانهاست. به این معنى که اگر زورگویى و خودخواهى انسانهاى دیگر نبود، قدرت و اختیار آدمى سلب نمیگشت و دردى نداشت.
👈سوم- دردهایى است که معلول خودخواهى و خودکامگى و هواپرستىهایى است که موجب سلب قدرت و اختیار خود او میباشد.
نسخۀ واقعى اساسىترین درمان دردهاى بشر که ریشۀ آنها را نابود میسازد، سه دستور دارد:
✅دستور اول: خودخواهى را تعدیل کنید!
✅دستور دوم: خودخواهى را تعدیل کنید!
✅دستور سوم: خودخواهى را تعدیل کنید!
📜فقط پیش از آنکه عمل به این نسخه را شروع کنید، این خیال شیطانى را که یکى از مؤثرترین فعالیتهاى خودخواهى است از مغز خود بیرون کنید که میگوید: «این یک نسخۀ مذهبى و اخلاقى و اوتوپیایى است و براى موعظه و پند و اندرز به درد میخورد نه براى ایجاد تحول عینى در حیات بشرى!
بسیار خوب، این نسخه را پاره کنید و دور بریزید و جوامع بشرى را به صورت بیمارستانها و تیمارستانها یا جنگلهاى پر از حیوانات درنده درآورید و براى خود تاریخى آکنده از بدبختىها و دردها بسازید و راه خود را ادامه بدهید!
📚جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۰۲ و ۱۰۳، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درنگ و تامل
دانه های آفرینش
@rahighemakhtoom
📌 طلاق، ویرانی جبران ناپذیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#طلاق
#خانواده
#افسرده
@rahighemakhtoom
#الهی_شدن
#اوصاف_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌جایزه الهی
📂 مهمانی دنیا با مهمانی خدا فرق جوهری دارد. در دنیا اگر كسی مهمان شد هنگام ورود از او پذیرایی به عمل می آید، ولی كسی مهمان خدا شد هنگام رفتن خدا از او پذیرایی می كند، نه هنگام آمدن یا هنگام ماندن!
📂 یك ماه در محضر خدا ـ ان شاء اللّه ـ آداب الهی را آموختیم؛ در این یك ماه چیزی به ما ندادند، البته هر عملی كه انجام دادی برابر همان عمل پاداش گرفتیم، این مهمانی نیست! در یازده ماه دیگر هم همین طور بود، هر كس كار خیری انجام می داد، نمازی می خواند، به مردم احسان می كرد، به جامعه احسان می كرد، به اعضای منزلش احسان می كرد یا به پدر و مادرش احسان می كرد پاداشش را می گرفت، با یازده ماه دیگر از این جهت فرقی ندارد. مهمانی خدا در این نیست كه ما كاری بكنیم تا او پاداش كار ما را بدهد، این در یازده ماه دیگر هم هست؛ مهمانی خدا آن است که اوصاف خود را به مهمان می دهد، میزبان چیزی از خود به مهمان می دهد، نه اثر كار مهمان را به او بدهد! ما در این سی شبانه روز كار می كردیم ـ ان شاء اللّه ـ مزدمان را می گرفتیم؛ یعنی نمازی می خواندیم، روزه ای می گرفتیم، شب زنده داری داشتیم، با یازده ماه دیگر فرقی ندارد، آن را نمی گویند مهمانی، آن را می گویند اجر! اگر كسی مهمان شما شد و در این سی روز كاری كرد، شما باید دو عمل انجام بدهید: یكی اینكه مزد او را بدهید، دیگر اینكه چون مهمان شما بود به او جایزه بدهید.
📂 بنابراین تمام اعمال خیری كه در این مدّت سی شبانه روز ما ـ ان شاء اللّه ـ انجام دادیم مزدمان را گرفتیم، آن مزد بود نه ضیافت، نه مهمانی، الآن چیز دیگری از خدا می خواهیم، اوصافی كه برای خود او است را برای ما باید مطرح كند.
📚 فرازی از خطبه های نماز عید فطر
تاریخ: 1389/06/19
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
☘️☘️☘️
#به_چشم_آمدن
@rahighemakhtoom
بعضی افراد کارهایی انجام میدهند تا بین مردم به چشم بیایند،دیده بشوند ،مثلا کارمند دنبال این است کاری بکند تا پیش رئیس به چشم بیاد ،
ولی تو کاری کن که نزد خدا دیده شوی
وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا
ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻲ .(طور/٤٨)
🌷🌷🌷
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 44 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 45
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
☑️ در ادامه، مروری گذرا بر این قرینهها خواهیم داشت:
⏺قرینههای درونی ناپیوسته؛
منظور از این دسته، آیههایی است که در جای دیگر سوره یا در سورههای دیگر در رابطه با آیه مورد بحث وجود دارد و در توضیح مراد آیه به کار میآید یا قید و استثنایی است که از دامنه شمول و کلیت آن میکاهد و.... بیتوجهی به اینگونه قراین موجب برداشت ناورا از آیهها و نسبتسخنان غیر واقع به خدای متعال میشود؛ مانند کسی که علم غیب را مخصوص خدای متعال میداند و از دیگران نفی میکند - گرچه به تعلیم الهی بدانند - و مستند خود را آیه ۶۵ نمل قرار میدهد: «قل لا یعلم من فی السموات و الارض الغیب»، [۴۶] در حالیکه در سوره جن آمده است: «عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا الا من ارتضی من رسول» [۴۷] بنابراین، میتوان گفت که دانش غیب در اصل، مخصوص خدای متعال است، ولی او آن را به برخی از بندگان خالص خود میدهد و آنان نیز به واسطه عنایت الهی عالم به غیباند.
⏪←← قرینههای بیرونی
بخشی از این قرینهها شرایط و اوضاع و احوال زمان نزول آیه است که مخاطبان قرآن به آن اشراف کامل داشتهاند. طالبان فهم قرآن باید به این زمینههای نزول آشنایی یابند. کسیکه زمینه نزول آیه مربوط به صفا و مروه را نمیداند گمان میکند که طواف بر آن دو جایز است، نه واجب، در حالیکه آیه بر اصل تشریع سعی بین صفا و مروه نازل شده و ربطی به بیان استحباب سعی ندارد، ولی بدان دلیل به «لاجناح» تعبیر شده که مسلمانان گمان میکردند سعی میان صفا و مروه از بدعتهای مشرکان است و یا به نقلی دیگر، آنان بر روی هر یک از آن دو کوه بتی گذارده بودند و پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با مشرکان شرط کرده بودند که در هنگام حج مسلمانان، بتها را بردارند. آنان نیز چنین کردند، ولی هنگامیکه یکی از مسلمانان مشغول سعی بود بتها را باز گرداندند و آیه نازل شد «ان الصفا و المروة من شعائر الله فمن حج او اعتمر فلا جناح علیه ان یطوف بهما» [۴۸] [۴۹]
🔹بخش دیگری از قرینهها سخنان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و اهل بیت (علیهمالسّلام) درباره آیههای قرآنی است که در بحث از ویژگیهای قرآن در قسمت پراکندگی قیدها و قرینهها نمونهای از آن بیان شد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 45 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 46
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم
⏪←← قرینههای غیرلفظی
در محاورات عرفی، گاه بر قرینههای غیر لفظی تکیه میشود و بر اساس آن، گفتهها را تحلیل و بررسی میکنند؛ یعنی شنوندگان با ویژگیهایی که از گوینده سراغ دارند برخی از احتمالها را از کلام او نفی یا اثبات میکنند و در نتیجه، ویژگی او قرینهای است بر مراد او از سخنانی که گفته است. (مانند شعرهایی که از برخی از عالمان عارف نقل میشود و ما بر اساس همین قرینه، مراد آنان را چیزی غیر از ظاهر الفاظ و عبارات میدانیم) در فهم قرآن نیز میتوان از این قرینهها بهرهمند شد. ویژگیهای خداوند، فرشتگان و پیامبران (علیهمالسّلام) از اینگونه قرینههاست. شریف رضی (رحمةاللّه) بر اساس همین قرینه، سخن اکرمه و سدی را که طبری نقل کرده مردود میداند. آن دو گفتهاند: چون ملائکه به حضرت زکریا بشارت دادند، شیطان بر این صدا و بشارت اعتراض کرد و حضرت زکریا را وسوسه کرد که آنچه شنیدهای از سوی ملائکه نبوده، بلکه از ناحیه شیطان است؛ چون اگر از طرف حق تعالی بود ناگزیر به صورت وحی نازل میشد. لذا، شک کرد و گفت: «انی یکون لی غلام.». [۵۰]
⏺وی (شریف رضی (رحمةاللّه)) در رد این سخن گفته است: این حرف بیانگر نادانی کامل و بی بصیرتی گویندهاش به مقام پیامبران (علیهمالسّلام) است. انبیای الهی (علیهمالسّلام) مقامشان برتر از آن است که ملعبه شیاطین قرار گیرند و نتوانند صدای شیطان و ملائکه را از هم تشخیص دهند.... چه دلیلی روشنتر از قرآن که نشان دهد حضرت زکریا ذرهای شک نکرده از اینکه طرف خطاب خود را خدا میداند. [۵۱]
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 190
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
✅پيام به همايش دانشجويان به مناسبت نيمه شعبان
⏺گرچه همتايي قرآن و عترت جرأت ورود به حريم امامت را به هر پژوهش گري نمي دهد، ليكن با مطاياي موهوبِ آن ذوات مقدّس، مي توان عطاياي مبذولِ آنان را حمل نمود؛ هرچند ممكن است شنونده از گوينده آماده تر باشد: «رُبّ حامل فقهٍ إلي مَن هو أفقه».[ الكافي، ج1، ص403.]
⏺لازم است عنايت شود كه اگر بعضي از احاديث و علوم خاندان وحي صَعب و دشوار است، جريان حضرت مهدي موجود موعود(عليهالسلام) و حضور مستمر وي در عين استتار و ظهور دائم او در متن اختفا، از روايات مُسْتَصْعَب و سخت ترين است، لذا فهم آن فحص بالغ را با طهارتِ ضمير مي طلبد.
⏺هرگز نمي توان بهانه دشواري ادراك برخي از معارف ديني را بهاي ترك آن قرار داد و مجوّز اهمال آن دانست، بلكه بايد عنايت كرد كه بهاي هر كالاي گران، اعتماد به امداد الهي است، چنانچه حضرت امام محمّد تقي(عليهالسلام) فرمود: «الثِقَةُ باللّهِ تعالي ثَمَنُ لكل غالٍ و سُلّم الي كلِّ عالٍ» [بحارالانوار، ج75، ص364.]؛ يعني وثوق به كمك خداوند بهاي هر متاع گران و نردبان هر مقام بلند است. البته شرطِ لازمِ فَوْزِ به فيض الهي و نيل به هماي سعادت كه طائر ملكوتي است، رهايي از مكر دام گستري و رسيدن به وَكْرسازي و آشنايي با آشيانه ساختن است:
گويد سليمان مر تو را، بشنو لسان الطير را
دامي و مرغ از تو رمد، رو لانه شو، رو لانه شو
گرچهره بنمايد صنم، پر شو از او چون آينه
ور زلف بگشايد صنم، رو شانه شو، رو شانه شو
يك مدّتي اَرْ كان بُدي، يك مدّتي حيوان بُدي
يك مدتي چون جان شدي، جانانه شو، جانانه شو
[ديوان شمس تبريزي.]
🌷🌷🌷
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 191
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📝نكاتي كوتاه جهت تذكره برخي و تبصره بعضي ارائه مي شود، شايد زادراهي براي راهيان صراط انتظار صادق باشد؛
🗓1. چون وقت ظهور معلوم نيست؛ چه اينكه زمان ارتحال نامعلوم است، بايد هماره واجد شرائط و لوازم ظهور مهدي موجود موعود)ارواحنا فداه( بود؛ چه اينكه لازم است هميشه داراي اسباب و علل لقاي مسرت بخش خداي سبحان بود و همين آمادگي و پرهيز از تسويف و تأخير، در اصلاح فرد و جامعه و در بارور شدن فكر فردي و عقل جمعي سهم به سزايي دارد.
🗓2. هر انسان صالحي كه مثال محبوب واقعي را در سر، و وصال او را در دل مي پروراند، مظهر نام مباركي از اسماي حسناي الهي است؛ اگر نصاب صالحانِ منتظر به كمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تماميّت خويش بالغ گشت، زمينه ظهور انسان كاملي كه مظهر اسم اعظم است و مجراي هرگونه فيضِ تكميل دين و تتميم نعمت است، فراهم مي گردد و خداي سبحان مشيئت نفوذناپذير خود را اِعمال مي فرمايد. آنگاه طنينِ «اَنا بقيّةالله» [الكافي، ج 1، ص 471.]از كنار كعبه كه قبله عالميان و مطاف زائران است، به گوش مشتاقانِ مترصّد مي رسد و همگان وظيفه استماع، انصات و امتثال آن را، همچون آيه قرآن به خوبي ادراك مي كنند و از هر سمتي به صَوْب آن حضرت و با هر زبان و در هر زمين و در هر زمان، تلبيه گويان به محضر انورش بار مي يابند و يا در اقليم خويش به اطاعت دستور معصومانه وي مبادرت مي نمايند.
🗓3. اصلاح جامعه انساني تنها با اصول فطري و الهي ميسور است، زيرا تمدّن اصيل بشر در متن تديّن وي تعبيه شده است. اصول فطري كه گستره آن به صورت عقائد، اخلاق و اعمال فردي و جمعي تحرير مي شود، نيازمند رياضت و تمرين مستمرّ است، زيرا ملكات نفساني و تعهّدهاي اخلاقي، هرگز بدون مراقبت و تداوم بر آنها حاصل نمي گردد؛ بنابراين منتظران راستين كساني اند كه هماره در قلمرو انديشه هاي نظري، در مدار تعليم كتاب و حكمت سير كنند و در منطقه انگيزه هاي عملي در محور تزكيه و تطهير روح از يك سو و تحصيل حُبّ آل عصمت و مودّت اهل طهارت(عليهمالسلام) از سوي ديگر سفر نمايند تا به هجرت از جهل علمي و جهالت عملي كامياب گردند.
⏹غرض آنكه كسي مي تواند منتظرِ لبريز شدن مرز و بوم زندگي جامعه از عدل و قِسط باشد كه جان وي مملوّ از دادخواهي و روح او مشحون از عدل پروري باشد، به طوري كه نه سلطه گر باشد، نه سلطه پذير؛ نهادينه نِمودن چنين فرشته خويي مرهون جزم علمي و عزم عملي مستمر است؛
برون بَسيت بجُسْتم، درون بديدم و رَستم
چه ميل و عشق شدستم، به جُست و جوي دروني[ديوان شمس تبريزي.]
🌷🌷🌷
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
نساء 36.mp3
4.05M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه36
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
#اسلامی_سخن_گفتن
#قارونی_فکر_کردن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 توفیق الهی
🔹 ما خیال می كنیم وقتی گفتند اسلامی یعنی یك آیه یا روایتی داریم، سرّش این است كه عقلی كه خدا به ما داد، این چراغی را كه خدا به ما داد این را می گوییم برای خودمان است، این را می گوییم بشری است؛ این طور حرف زدن در حقیقت همانند قارون بودن است، یعنی اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن، قارون هم می گفت كه ﴿إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی﴾[1] من خودم زحمت كشیدم و مال پیدا كردم، او خیال می كند فنّ اقتصاد، علم اقتصاد و هوش اقتصاد اینها بشری است؛ یعنی خودش داشت! درحالی كه در سورهٴ مباركهٴ «القیامه» و مانند آن می فرماید كه شما بخواهید خودتان را بشناسید شناسنامه ات این است: ﴿أَلَمْ یكُ نُطْفَةً مِن مَنی یمْنَی﴾[2] شما یك قطره آب بودید، همین! این یك قطره آب را ما «لؤلؤ لالا»[3] كرده ایم، شما بگویید من خودم زحمت كشیدم پیدا كردم چیست؟!
🔹 این عقل را ما دادیم، این هوش را ما دادیم، این فطرت را ما دادیم، باید در راه آنها صرف كنی! بیش از این كه حرف قارون نبود، خیلی ها می گویند ما خودمان زحمت كشیدیم مهندس شدیم، عالم شدیم، محقّق شدیم یا مجتهد شدیم، این همان اسلامی حرف زدن و قارونی فكر كردن است؛ اما اگر بر اساس این آیه حركت كنیم كه ﴿مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[4] بگوییم خدا را شكر كه این توفیق را به ما داد.
[1]. سوره قصص, آيه78.
[2]. سوره قیامت, آيه37.
[3]. بوستان سعدی، بخش1، سرآغاز؛ «ز ابر افکند قطره ای سوی یم ٭٭٭ ز صلب افکند نطفه ای در شکم
از آن قطره لؤلؤی لالا کند ٭٭٭ وز این، صورتی سرو بالا کند».
[4]. سوره نحل, آيه53.
📚 دیدار اعضای نظام مهندسی کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1390/03/05
☑ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(130)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 6 ـ هدايت پيامبران و امامان (ع)
پيامبران و امامان (عليهم السلام) هدايت به صراط مستقيم را از خداي سبحان طلب مي كردند و هدايتي كه بهرهي ايشان مي شد به وسيلهي نزول فرشتگان خاص و وحي هاي تكويني بود، نه تشريعي.
📁 قرآن كريم با اشاره به هدايت پيامبران گذشته، به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: (أولئك الّذين هَدَي الله فَبِهُداهم اقتدِه) [سورهي انعام، آيهي 90.]؛ زيرا آنان بعد از اصل اهتدا و دريافت وحي تشريعي و اعتقاد به ره آورد فرشتگان و عمل به آن، از خداوند سبحان هدايت به راه راست را مسئلت مي كردند؛ چون وسيله اهتداي آنان افراد بشر نيستند. از اين رو آنان با دريافت فيض ويژه كه امر تكويني خداست به مقصد مي رسيدند. البته اختيار آنان در همهي احوال محفوظ بود.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(131)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 7 ـ راه بي تزاحم
در آيه كريمه (اهدنا الصّراط المستقيم) هدايت «همهي انسانها» از خداي سبحان مسئلت مي شود. همان طور كه در آيهي (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين) نيز تنها سخن از عبادت و استعانت شخص متكلم نيست.
📐 سرّ مسئلت هدايت عمومي اين است كه جامعهي اَمن و بي تزاحم تنها با هدايت همگاني و حركت همه به يك سو، تأمين مي شود؛ اما اگر هر گروه به سمتي حركت كنند، يا گروهي به سمتي روانه باشند، ولي برخي ديگر از آن سمت بازگردند، چنين جامعه اي گرفتار تزاحم و از امنيّتِ مطلوب محروم است.
📁 واحد بودن مقصد و نبودن مزاحم، شرط سالمْ به مقصد رسيدن است. راهيان صراط مستقيم با يكديگر «رفيق حسن» و هماهنگ هستند: (ومن يطع الله والرسول فأولئك مع الذين أنعم الله عليهم من النّبيّين والصّدّيقين والشّهداء والصّالحين وحسن أولئك رفيقاً) [سورهي نساء، آيهي 69.]؛ زيرا آنان مددكار يكديگرند، نه مزاحم و اين ويژگي صراط مستقيم است كه راهيان آن به تعليم و هدايت الهي، هدايت همگان را در پيمودن راه مسئلت مي كنند.
📁 اگر رهرو تنها باشد و ديگران همراه و هم مسلك او نباشند، راه را با دشواري مي پيمايد؛ زيرا با مزاحمهاي فراواني روبروست، ولي اگر همه در يك مسير باشند نه تنها مزاحمتي نيست، بلكه همه يار يكديگرند و اين همان مدينهي فاضلهي الهي است.
📝 تذكّر: گرچه امتثال احكام در مرحلهي طبيعت بر اثر محدود بودن امكانات مادي، مورد تزاحم قرار مي گيرد، ليكن دين چون صراط مستقيم است براي صورتِ تزاحم نيز حكم خاص دارد كه آن نيز در متن صراط جا دارد. از اين جهت طالب حق و ثواب در هيچ مرحله اي در تنگنا قرار نمي گيرد.
@rahighemakhtoom
Al-Ghashiya04.mp3
6.81M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:تفسیر صوتی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه چهارم
(پایانی)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 4.docx
61.8K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت20:تفسیر متنی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه چهارم
(پایانی)
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
حفظ استعدادها در حوزه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حوزه_علمیه
#حوزه
#استعداد
☘☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه نیایشهای استاد علامه محمدتقی جعفری
#_علامه_جعفری
#استاد_جعفری
#علامه_محمدتقی_جعفری
#نیایش
#دعا
@rahighemakhtoom
☘☘☘☘☘
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت21:نکته ها ی تفسیری آیات23و24 سوره غاشیه
✅ إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ کَفَرَ
🔹 «إِلاّ»: لیکن. امّا. استثناء منقطع است. برخی استثناء را متّصل میدانند و مستثنیمنه را مفعول محذوف فعل (فَذَکِّرْ) میشمارند. در این صورت معنی چنین است: ای پیغمبر! همهکس را اندرز بده، مگر آنان که میروند و روی میگردانند و به ایمان و قرآن پشت میکنند.
✅ ۱ - پیامبر(ص)، پس از عمل به وظیفه ارشاد همگان، در خصوص تداوم بخشیدن به ارشاد اعراض کنندگان کافر، تکلیفى ندارد. (فذکّر ... إلاّ من تولّى و کفر)
🔹 فعل «تولّى»، بیانگر این نکته است که تذکّرات پیامبر(ص) به روى گردانان رسیده است و آنان پندها را نپذیرفته، از آن اعراض کرده اند. بنابراین تذکّر دادن در مرحله اول، عمومى است و به همه مردم باید ابلاغ گردد; ولى پس از تولّى و اعراض گروهى از آنان، پیامبر(ص) درباره تکرار تذکّر و ارشاد آن گروه، تکلیفى ندارد.
✅ ۲ - رهبران الهى، باید همواره به ارشاد پندپذیران ادامه دهند و هیچگاه آنان را، از پندها و اندرزهاى خود محروم نسازند. (فذکّر ... إلاّ من تولّى و کفر)
🔹 استثنا در «إلاّ من تولّى...»، ناظر به تکرار تذکر است. بنابراین فرمان «ذکّر»، درباره کسانى که اعراض و کفر ندارند، همچنان باقى است.
✅ ۳ - حق گریزى و کفر، از میان برنده زمینه هاى تأثیرپذیرى از تعالیم دین و پندهاى آن است. (فذکّر ... إلاّ من تولّى و کفر)
🔹 استثناى اعراض کنندگان کافر از مجموعه کسانى که پیامبر(ص) به تذکر دادن آنان مکلف شده است، نشانگر بى اثر بودن تذکرات آن حضرت، در آنان است.
✅ ۴ - پیامبر(ص)، به الزام مخالفان بر ایمان- در صورت بى اعتنایى و کفر ورزیدن آنان - مجاز است. (لست علیهم بمصیطر . إلاّ من تولّى و کفر) 🔹 حرف «إلاّ»، ممکن است براى استثناى حقیقى از ضمیر «علیهم» باشد.
✅ ۵ - مردم، گرچه نباید بر ایمان مجبور شوند; ولى بر اعراض و کفر مؤاخذه شده و در آخرت عذاب خواهند دید. (لست علیهم بمصیطر . إلاّ من تولّى و کفر)
🔹 حرف «إلاّ» در یک احتمال براى استثناى منقطع است. در نتیجه مفاد این آیه و آیه بعد، این است که: «تو بر هیچ کس سیطره ندارى; لکن اعراض کنندگان کافر در آخرت به عذاب خداوند گرفتار خواهند شد».
🔅🔅🔅
✅ فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَکْبَرَ
🔹 «الْعَذَابَ الأکْبَرَ»: بزرگترین عذاب. مراد عذاب آخرت است که در مقابل آن عذاب دنیا است که کمترین عذاب نامیده میشود
✅ ۱ - گرفتارى به بزرگ ترین عذاب هاى خداوند، فرجام کسانى است که از پند و اندرزهاى پیامبر(ص) روى برگردانده، به آن کفر مىورزند. (إلاّ من تولّى و کفر . فیعذّبه اللّه العذاب الأکبر)
✅ ۲ - عذاب هاى الهى، داراى درجات و مراتب گوناگون است. (العذاب الأکبر)
✅ ۳ - جهان آخرت، عرصه گرفتارى کافران حق گریز به بزرگ ترین عذاب هاى الهى است. (العذاب الأکبر) به قرینه آیه بعد، مراد از «العذاب الأکبر» عذابى است که کافران در آخرت، به آن گرفتار خواهند شد.
🔅 🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌نگاشت22:نکته ها ی تفسیری آیات25و26 سوره غاشیه
✅ إِنَ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ
✅ ۱ - بازگشت همه انسان ها به سوى خداوند است. (إنّ إلینا إیابهم) «إیاب»، از ریشه «اُوب» و به معناى رجوع است.
✅ ۲ - گریز از عذاب، براى اعراض کنندگان کافر، امکان پذیر نیست. (فیعذّبه اللّه ... إنّ إلینا إیابهم)
🔹 حرف «إنّ» نشان مى دهد که آیه شریفه در مقام تعلیل براى گریزناپذیر بودن عذاب کافران است.
✅ ۳ - بازگشت همگان به خداوند در قیامت، از بین برنده هرگونه راه گریز از عذاب آخرت (فیعذّبه ... إنّ إلینا إیابهم)
✅ ۴ - وجود کارگزارانى چند، در مرحله حضور مردم در پیشگاه خداوند در قیامت* (إنّ إلینا إیابهم)
🔹 ضمیر جمع (نا) در «إلینا»، مى تواند بیانگر رجوع مردم به مجموعه اى از کارگزاران صحنه قیامت باشد که به فرمان خداوند در آن مقام قرار گرفته اند.
🔅🔅🔅
✅ ثُمَ إِنَ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ
✅ ۱ - خداوند، حسابرسى اعمال مردم را بر خود لازم شمرده است. (ثمّ إنّ علینا حسابهم)
✅ ۲ - حسابرسى اعمال در قیامت براى کافران، از حضور در پیشگاه خداوند دشوارتر است. (ثمّ إنّ علینا حسابهم)
🔹 حرف «ثمّ»، بر تراخى رتبى دلالت دارد و بیانگر آن است که مرحله حسابرسى، سخت تر از مرحله رجوع به خداوند است; هر چند هر دو هم زمان باشند.
✅ ۳ - روى گردانان از رهنمودهاى پیامبر(ص) و کافران به آن، در قیامت مورد حسابرسى و مؤاخذه قرار خواهند گرفت. (إلاّ من تولّى و کفر ... ثمّ إنّ علینا حسابهم)
✅ ۴ - حسابرسى اعمال، از اهداف احضار همگان در پیشگاه خداوند است. (إنّ إلینا إیابهم . ثمّ إنّ علینا حسابهم)
✅ ۵ - وجود کارگزارانى چند، براى حسابرسى اعمال مردم در قیامت (ثمّ إنّ علینا حسابهم) برداشت یاد شده، از ضمیر «نا» استفاده شده است.
پایان نکات تفسیری سوره #غاشیه
🔅 🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 192
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
☘☘☘
4. استقلال هر ملّتي رهين استغناي آن است، زيرا امّتي كه نيازمند ديگران است، نمي تواند از آنها مستقل بوده و خودكفا باشد. براي تأمين بي نيازي از ديگران، گذشته از خوداتكايي در مسائل اقتصادي، صنعتي، فرهنگي، سياسي و مانند آن، داشتن روح غني و جان سرشار از استغناي از غيرخداوند لازم است؛ يعني بشر گرچه از هر نظر محفوف به حاجت است و نيازهاي متراكم و روزافزون وي را نمي توان مهار كرد، ليكن تكيه بر قدرت غني مطلق، مهم ترين عامل براي رفع نياز است؛ البته اگر بتواند روح بي نيازي را در خود تقويت نمايد تا مظهر خداي غني گردد، بسيار بهتر از آن است كه محتاج باشد و نياز خود را با وسائلي برطرف كند.
📁كسي كه بر هوس ها و آرزوهاي خام خود چيره شد و آنها را رها كرد، به شريف ترين غنا دست يافت: «اَشْرَفُ الغِني تَرْكُ المُني» ، كسي كه از آنچه در دست مردم است، نااميد شد و هرگز به آن طمع نورزيد، به غناي اكبر باريافت: «الغِني الأكبر اليأس عما في أيدي الناس» ؛ غرض آنكه بي نيازي از چيزي بهتر از رفع نياز به وسيله آن چيز است.
📜اكنون كه معلوم شد، كمال هر فردي در داشتن روح مستغني است و تماميت جامعه نيز در گسترش ملكوت غنا و روح استغنا در همه شئون آن است، مدينه فاضله و آرمان شهري كه منتظران راستين حضرت ولي عصر(عليهالسلام) مترصّد گشايش درب هاي آن اند، مملوّ از قسط و عدل از يك سو و مالامال از روح استغناي مردمي از سوي ديگر است.
📁احاديث گرانبهايي كه هندسه مدينه مهدي موعود(عليهالسلام) را ترسيم و ويژگي مردان آن را تصوير مي نمايد، هم از عدل جامعه خبر مي دهد و هم از غناي قلبي مردم آن، يعني اصول قانون اساسي حكومت آن حضرت كه وحياني است، هم نويد عدل مي دهد و هم مژده تقويت روح استغنا؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره سيره و سنّت امام زمان (عج) فرمود: «...ويَمْلأ اللّه قلوبَ امّة محمّدٍصلي الله عليه و آله و سلم غني ويسعهم عَدْلُه» ؛ يعني مهدي موعود(عليهالسلام) دل هاي امّت مسلمان را پر از بي نيازي نموده و گستره عدل آن حضرت به همگان مي رسد.
📁نتيجه آنكه ويژگي انتظار فرهيختگان حوزه و دانشگاه، در روند تكاملي انديشه هاي علمي و انگيزه هاي عملي است، به طوري كه روش و منش همگي به سمت قسط و عدل از يك سو، و روح بي نيازي از سوي ديگر و تكامل علم و عقل از سوي سوم باشد.
☘☘☘
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom