✔️تقدیر شایسته از امام امت رحمه الله علیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#امام_راحل
🌷🌷🌷
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
✔️تقدیر شایسته از امام امت رحمه الله علیه #آیت_الله_جوادی_آملی #علامه_جوادی_آملی #جوادی_آملی #ام
#ویژه_سالگرد_امام_راحل
#منتظر
#امام_خمینی
#قیام_به_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢نشانه منتظران
📃 منتظران راستین که نجات می یابند و دیگران را نجات می دهند چه گروهی هستند؟ منتظران راستین، بخش های وسیعی از اوصاف اینها به صورت شرح و تفصیل و بخش هایی از عصارهٴ فضیلت اینها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کریم آمده است؛ قرآن کریم از اینها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند این یاد کرد که اینها تفصیل آن مُجمل و شرح آن متن است. اما خود متن؛ فرمود کسانی به مقصد می رسند و مقصود را در مقصد مشاهده می کنند که فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾، ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾؛ فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمی به مقصد نمی رسد و هر عاقلی به مقصد نمی رسد؛ نفرمود علما به مقصد میرسند، نفرمود عقلا به مقصد میرسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾!
📃 ما نژاد و قومی در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداریم! این تازی و فارسی نیست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! این لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نیست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آریایی باشد یا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کرهٴ زمین قوم عاقل و قوم عالِم نداریم، این قوم به معنای نژاد و شناسنامه و مانند آن نیست. این ﴿لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ﴾، این ﴿لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ﴾،این ﴿لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ﴾و این ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است؛ یعنی مردان و زنان زنده که قائم به عقل باشند، نه عالِم! قائم به علم باشند، نه عالِم!
📃 وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح می کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافی نیست! صِرف عاقل بودن کافی نیست! تا قیام نکند به علم و قیام نکند به عقل، نه مشکل خود را حلّ می کند و نه «غُل جامعه»را از گردن دیگران بر می دارد. اگر رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾ بود، چون قوم عاقل بود؛ یعنی قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود! وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه علیه) چون به عقل قیام می کند، به علم قیام می کند، به عدل و قسط قیام می کند، به توحید و وحی و نبوّت قیام می کند، جامعه را از خواب بودن بیدار می کند، از مُستَلقی بودن می نشاند، از نشسته به نیم خیز در می آورد، از نیم خیز اینها را ایستا و قائم می کند که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ می شوند، جامعه ایستاده و مقاوم جامعه نجات یافته است. او چون قائم به عقل است، نه زیر بار کسی می رود و نه کسی را به زیر بار می آورد، نه بیهوده سخن می گوید و نه بیهوده را می شنود! ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾.
📃 گاهی کار به قدری مهم است که عادل بودن هم کافی نیست، قائم به قِسط بودن هم کافی نیست، فرمود: قوّام به قسط باشید. آنها که مثل #امام_راحل (رضوان الله تعالی علیه) جزء یاران حضرت هستند، او قائم به قسط است، یک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سیصد و اندی اصحاب مانند #امام_خمینی (رضوان الله تعالی علیه) دارد، اگر یک ولیای در جهان ظهور کرد و بیش از سیصد یار مثل #امام_راحل داشت و جامعه بشری را به عقل و علم قائم کرد، این جامعه نجات پیدا می کند.
📃 مستحضرید که در زمان حضور و ظهور آن ولی مطلق الهی، عقل مردم بالا می آید، اصلاح جامعهٴ عاقل دشوار نیست! ذات اقدس الهی دست عنایت را روی رئوس مردم می کشد که به برکت ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) عقل مردم بالا می آید، اداره جامعه عاقل سخت نیست! آنگاه به حکم نبوی عمل می کند که «إِنَّمَا أَقْضِی بَینَكُمْ بِالْبَینَاتِ وَ الْأَیمَانِ»،از اینجا معنای انتظار منطبع می شود؛ آن کس که عالِم است زمینه انتظار را دارد، ولی آن کس که قائم «بالعلم» است #مُنتظِر است؛ آن کسی که عاقل است زمینه انتظار را دارد، ولی آن کسی که قائم «بالعقل» است #مُنتظِر است. البته ادعیه، اذکار و اوراد، همه اینها زمینه است، وسیله است و عبادت است و لازم، اما قیام به عقل، قیام به عدل، قیام به علم، قیام به قسط، قیام به فکر و قیام به ایمان نشانه منتظران است.
📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان ـ با موضوع امام مهدی منجی بشریت
تاریخ: 1395/05/10
📠در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 49 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 50
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
↪ ←← ناآگاهی از دانشهای مورد نیاز
📁 ←←← دانشهای انسانی
قرآن مجموعهای از معارف درباره مبدا و معاد و احکام و آداب است و مباحث گوناگون آن به نوعی، در سازندگی انسان نقش دارد. امروزه همه مکاتب مطالعات فراوانی در ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی انسان و روابط و مناسبات حاکم بر آن داشته و دارند و متناسب با مبانی فکری و عقیدتی خود، آراء گوناگونی در هر بخش از علوم انسانی مطرح کردهاند، گرچه دانستن این علوم تاثیری مستقیم در فهم ما از قرآن ندارد، ولی آگاهی از آنها سؤالات فراوانی را برای ما به وجود میآورد که هنگام مراجعه به قرآن در صدد پاسخیابی آنها بر میآییم و به سرعت، از آیهها نمیگذریم، حتی از اشارهها و دلالت ایمایی و التزامی آیهها ممکن است بهره ببریم. کسی که از این دانشها بیبهره است ذهنی پر سؤال ندارد و به راحتی، از آیهها میگذرد و در نتیجه، انتظار زیادی از مدلولهای گوناگون آیات ندارد و به نکتههای کمتری دست مییابد. [۵۷]
⏪ ← ناآگاهی و بیتوجهی به منابع فهم
از جمله مواردی که در بحث آسیبشناسی فهم باید مورد بررسی قرار گیرد «منابع فهم» است. شناخت منابع و میزان اعتبار آن، کیفیت بهرهبرداری از آن و اولویت و اهمیت بعضی نسبت به بعضی دیگر از نکاتی است که باید بدان آگاهی داشت.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 50 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 51
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
✅ آسیبهای فهم قرآن با قرآن
نخستین و مهمترین منبعی که در فهم این کتاب مقدس به کار میآید خود قرآن است؛ زیرا چنانکه پیشتر گفته شد، قرآن بر اساس اصول محاوره میان مردم سخن گفته است. گویندگان و نویسندگان در سخن خود نکاتی میآورند که با توجه به گفته یا نوشته خویش در جای دیگر معنا مییابد؛ یعنی، برخی گفتههای خود را قرینه برخی دیگر قرار میدهند. مخاطبان نیز بدون توجه به آن گفتهها، که در فهم مراد گوینده مؤثر است، مطلبی را به صاحب سخن نسبت نمیدهند. قرآن نیز از این اصل برکنار نیست و فهم هر بخشی از آن در فهم بخشهای دیگر مؤثر است، به ویژه آن که نزول قرآن به یکباره نبوده و همه مقصود خود را در جای معینی بیان نکرده است.
📜 پیشوایان دین نیز در مواردی، برای توضیح و تفسیر آیهها از دیگر آیات استفاده کردهاند؛ مانند حدیث نبوی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که در توضیح آیه «الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون» [۵۸] از آیه «لا تشرک بالله ان الشرک لظلم عظیم» [۵۹] استفاده کرده و به کمک این آیه، مراد از واژه «ظلم» در آیه اول را شرک به خداوند دانستهاند. اینک به ذکر مهمترین آسیبها در این زمینه میپردازیم:
📂 ← بسندهکردن به قرآن
برخی از مفسران که به استفاده از قرآن برای فهم گرایش داشتهاند نسبت به منابع دیگر کم توجهی کرده و خواستهاند فقط با بهرهگیری از آیههای قرآن به فهم معارف آن نایل آیند، ولی پیداست که فهم کامل قرآن با کاوش در همه منابع و استنباط از تمامی ادله و قراین شکل میگیرد. استفاده از یک منبع و وا نهادن دیگر منابع در واقع، از دست دادن زمینههای لازمی است که در فهم قرآن سرنوشت ساز است و از آنجا که برخی توضیحات و قرینهها تنها در روایات آمده و هیچ راهی برای فهم آن از قرآن نداریم، بسنده کردن به قرآن راه فهم درست بخشی از قرآن را بر ما میبندد. مرحوم علامه طباطبایی (رحمةاللّه)، که خود از استوانههای فهم قرآن با قرآن است، در موارد متعددی از تفسیر گران سنگ المیزان، به نقش منحصر به فرد روایات در فهم قرآن تصریح فرمودهاند؛ از جمله: در بیان مراد از «صلاة وسطی» در آیه ۲۳۸ بقره [۶۰] ( [۶۱] )، در بیان مقصود از «اشهر معلومات» در آیه۱۹۷ بقره [۶۲] ( [۶۳] )، درباره آیه۳۳ مائده [۶۴] ( [۶۵] )، در تفسیر آیه ۳۸ این سوره، مراد از دستی که به جرم سرقت قطع میشود (دست راست)، مقداری که قطع میشود و میزان مالی که به سبب آن دست دزد را میبرند ( [۶۶] ) و موارد متعدد دیگر - که بدون مراجعه به روایات قابل فهم نخواهد بود. از جمله کسانی که به این آسیب دچار شده، صاحب تفسیر الهدایة و العرفان فی تفسیر القرآن است.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 51 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 52
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
✅ آسیبهای فهم قرآن با قرآن
📂 ← مهجور داشتن قرآن
گرچه مفسران قرآن در طول تاریخ، برای فهم قرآن کم و بیش از این منبع بهره بردهاند، ولی این بهرهگیری چندان در خور این منبع شریف و ارجمند نبوده است. از جمله کاستیهای فهم آنان، بیتوجهی به این گنجینه ارزشمند است، حتی آنان که خود بهترین راه فهم قرآن را مراجعه به خود قرآن دانستهاند [۶۷] آن را در توضیح ابهام یا تبیین اجمال آیهها و بیان تقیید و تخصیص منحصر کرده، در عمل از شمول آن نسبت به همه معارف و قصص کاستهاند، در حالیکه دادههای قرآنی برای فهم در بیان ابهام و اجمال و خاص و ناسخ و... خلاصه نمیشود و حیطه بسیار گستردهتری دارد و کسی که به این راه وارد شود خواهد فهمید که چه گوهرهای بینظیری دست نخورده باقی مانده است.
📜 نباید گمان کرد که فهم قرآن با قرآن کاری سهل و کم دامنه است و هر کسی میتواند با یافتن آیههای همگون (از معجم) از عهده آن برآید؛ زیرا این کار، هم مشکل است و هم درازدامن و تنها از راه انس با قرآن و احاطه کامل بر سراسر آن با ژرفنگری و مو شکافی قابل دستیابی است. اگر کسی بخشهایی از تفسیر المیزان را بنگرد متوجه میشود که چگونه آیههایی که به ظاهر هیچگونه ارتباطی با آیه مورد بحث ندارند به هنگام تفسیر و مو شکافی در فهم به کار میآید «و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض» [۶۸] مصداق مییابد. نمونه آن بحثی است که مرحوم علامه (رحمةاللّه) درباره آیه «اهدنا الصراط المستقیم» [۶۹] آورده و در آن از۳۹ آیه دیگر بهره گرفته است.
📜 توجه به سیاق آیهها نیز شعبهای از فهم قرآن با قرآن است که در بحث از قرینهها بدان اشارت رفت. همچنین توجه به کاربرد قرآنی واژهها و فهم معانی آنها از رهگذر قرآن بخشی از این بحث (فهم قرآن با قرآن) است که در بخش واژهشناسی میآید.
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 193 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 194
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
☘☘☘
📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره)
✅ اصل دوم. فتواي خداي سبحان در نعوت سلبي وحي اين است كه قرآن نه افسانه و افسون است، نه اسطوره و نه افيون، و حكم حضرت باري در اوصاف ثبوتي وحي اين است كه قرآن حيات بخش است؛ يعني نه تنها خود زنده است، بلكه قوام حيات جامعه انساني به او است؛ پس قرآن مظهر حي قيوم است: (...استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم).[ سوره انفال، آيه 24.]
📜 حيات مراتبي دارد و ادراك آن نيز درجاتي، هر اندازه كه به وحي اعتماد شود، حيات شكوفاتر مي گردد و هر اندازه زندگي بشر كامل شد، بهره وري وي از تفسير قرآن بيشتر خواهد شد. اين تعاملِ متقابل بين عقل و وحي از يك سو و بين قلب و وحي از سوي ديگر، همچنان مستمرّ است، همچون داد و ستد پي گير بين معلّم و متعلّم.
📜 در نهان بشر گوهر خلافت الهي نهادينه شد كه از آن به عنوان دفائن العقول ياد مي شود. پيامبران خدا آن گنجينه هاي مستور را مشهور مي كنند تا صاحبان اين گنجينه هاي مشهور، دفائن مغمور وحي را مسفور نمايند و آن پرده نشين را شاهد بازاري كنند. كژ راهه رفتنِ بشر قفل دل است و گرايش به غيرِ پيام الهي تَدْسيه نفس. از آن به عنوانِ (أمْ علي قلوبٍ أقفالها) [سوره محمدصلي الله عليه و آله و سلم، آيه 24.]ياد شد و از اين به عنوانِ (قد خاب من دسّاها) [سوره شمس، آيه 10.]تعبير شد. خامْ انديشي كه به دانش محدود بشري بسنده نمود و به آن خرسند شد؛ (فلمّا جائتهم رُسُلُهم بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم و حاق بهم ما كانوا به يستهزؤون)،[ سوره غافر، آيه 83.]گرفتار آن قفل و اين خَيْبَتْ است.
مصطفي اندر جهان، آنگه كسي گويد كه عقل
آفتاب اندر سما، آنگه كسي گويد سُها
[ديوان حكيم سنايي؛ سُها ستاره كم نوري است كه با آن نور چشم را مي آزمايند.]
📜 اگر كسي در ساحت قرآن، ادب عبودي را نسبت به پيام ربوبي حفظ كرد و در قبال نفحه رحمان از خود دم بر نياورد، (و إذا قُرء القرآن فاستمعوا له و أنصتوا) [سوره اعراف، آيه 204]زنده مي شود و از آن قفل مي رهد و از اين تَدْسيه و خَيْبَتْ مي جهد و با اثاره وحي الهي دفينه او شكفته مي گردد و توان تدبّر در آيات الهي بهره او مي شود، و با اين دلمايه، خزائن قرآني را مي گشايد و با حظّ تازه از آن، دفائن ديگري را از نهانخانه جان مي شكفد و با بهترين وضع خود را مي شناسد و با معرفت برتر مجدّداً به خدمت خزائن قرآني مي رود و اين سعي سامي را بين صفاي وحي و مَرْوه دل همچنان ادامه مي دهد و به غُرَر آيات قرآني كه پيرامون توحيد خداست مي رسد،و در آن مقطعِ خاص، سعي عادي را به هَرْوَله تبديل مي نمايد تا به قصور خود و سائر ما سوي آگاه مي گردد و تقصير مي نمايد؛ يعني از غير خدا منفصل و به قرب الهي متصل مي شود، و زادِراهي براي منتظران آن تعاملِ متقابلِ محمود، و اين سعي و تقصيرِ مسعود به همراه مي آورد و آن را «الميزان في تفسير القرآن» مي نامد طوبي له و حُسن مآب و اگر مفسّري چنان نباشد، تفسير وي چنين نخواهد شد، زيرا يا اهل سلوك نيست و يا نيمه راه بر مي گردد؛
نه هر كو آيد از كوهي، بود با دعوت موسي
نه هر كو زايد از زالي، بود با سطوت دستان
اولين شرط رهيابي به قلّه تفسير ناب تضحيه و اراقه دم است؛
اسرار طريقت نشود حلّ به سؤال
ني نيز به در باختن حشمت و مال
تا خون نكني ديده و دل پنجه سال
هرگز ندهند راهت از قال به حال
[اوحد الدين كرماني.]
🌹🌹🌹
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
📌اطاعت از معصومین علیهم السلام
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
📌اطاعت از معصومین علیهم السلام
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
#علامه_جعفری
🔰 آن سینۀ آدمى که جایگاه دل است و دل آدمى که جایگاه تجلى انوار الهى است و انوار الهى که از خورشید عظمت خداوندى تشعشع میکند، با پیروى از شیطان مبدل به قفس و آشیانۀ دائمى شیطان میگردد.
🔰معناى قفس شیطان بودن آن نیست که واقعاً یک موجود فیزیکى در سینۀ آدمى داخل شده در گوشهاى مینشیند و شروع به امر و نهى میکند، بلکه همانطور که امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
🔰 این موجود پلید که نمود فیزیکى ندارد، همۀ سطوح روانى را اشغال نموده، خیالات و توهمات و وسوسهها و شک و تردیدها را در آن سطوح تولید میکند و مالک مطلق آن سطوح میگردد.
🔰تسلط شیطان بر آدمی، به تدریج انجام میگیرد و چنان نیست که وجدان و عقل و فطرت پاک آدمى ناگهان از درون وى محو شوند و شیطان فوراً جاى آنها را بگیرد.
اندک اندک راه زد سیم و زرش
مرگ و جسگ نو فتاد اندر سرش
عشق گردانید با او پوستین
میگریزد خواجه از شور و شرش
اندک اندک روى سرخش زرد شد
اندک اندک خشک شد چشم ترش
وسوسه و اندیشه بر وى در گشاد
راند عشق لااُبالى از درش
اندک اندک شاخ و برگش خشک گشت
چون بُریده شد رگ بیخآورش
اندک اندک دیو شد لاحولگو
سست شد در عاشقى بال و پرش
عشق داد و دل بر این عالم نهاد
در برش زین پس نیاید دلبرش
خواجه میگرید که ماند از قافله
خندهها دارد از این ماندن خرش
عشق را بگذاشت و دُم خر گرفت
لاجرم سرگین خر شد عنبرش
مُلک را بگذاشت بر سرگین نشست
لاجرم شد خرمگس سرلشکرش
خرمگس آن وسوسه است و آن خیال
که همى خارش دهد همچون گرش
📚منبع :جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۳۳ و ۱۳۴، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی (دامت برکاته):
☑️ شما در پايان وصيّتنامه حضرت #امام (قدّس سرّه) ديديد كه ايشان فرمود: «با دلي آرام و قلبي مطمئن و روحي شاد و ضميري اميدوار به فضل #خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوي جايگاه ابدي سفر ميكنم …» اين، سخن وجود مبارك #رسول_الله (صلي الله عليه و آله و سلم) را تداعي ميكند.
☑️ گرچه انسان از آن جهت كه بندهٴ خداست، موظّف است كه همواره بنالد و بگويد: «و سلاحُهُ البُكاء»، و آن نماز شب حضرت #امام (رضوان الله تعالي عليه) در حال بيماري در روي تخت بيمارستان نشانهٴ بندگي خالص ايشان است، امّا از آن جهت كه #عبد صالح سالك دلي دارد كه به ياد حق مطمئنّ است: ﴿ألا بذِكْرِ اللهِ تَطمئِنُّ القلوبُ﴾ به لطف حق اميدوار و از آيندهٴ خود مستحضر بوده و جاي خود را در بهشت ميبيند.
☑️ گاهي بلنداي صداي حضرت امام امّت (قدّس سرّه) را ميشنيديم كه ميفرمود: «#مناجات شعبانيّه» چه ميكند، و گاهي آيهٴ كريمهٴ: ﴿فادخلي في عبادي و ادخلي جنّتي﴾ را معنا كرده و ميفرمود: دخول در زمرهٴ بندگان خاصّ خدا و ورود در «جنّة اللّقاء» بهرهٴ اَوْحَديّ از انسانهاي صالحِ سالك است.
☑️ و شما ديديد اين #امّت فداكار در تمام مراحل انجام وظيفه كرده و خود را بر قبر حضرت #امام (قدّس سرّه) انداخته و تبرّك ميجستند سرّش آن است كه كمتر امامزادهاي است كه در اين قرون و اعصار بركاتي همچون حضرت #امام امّت (قدّس سرّه) داشته باشد.
☑️ بنابراين بر فرد فرد ما لازم است كه به عنوان عمل به #وصيّت حضرت #امام امّت (قدّس سرّه) اين نظام اسلامي را حفظ و از آن نگهداري كنيم و رهبري #انقلاب و ارگانهاي رسمي انقلاب را با اتّحاد و وحدت و صميميّت حفظ كنيم.
📚 برگرفته از کتاب بنیان مرصوص #امام_خمینی (ره) ص 410
🌷🌷🌷
📠در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(135) #کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری) #تفسیر_قر
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(136)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅11 ـ زمامدار صاعد و ساقط
📐هر موجودي در نظام هستي قبله اي دارد كه به سوي آن متوجه است و راه وصول به آن را مي پويد. در مسائل عبادي نيز برخي به سوي مشرق، بعضي به طرف مغرب و گروهي به سوي كعبه كه نسبت ساكنان نقاط مختلف كرهي زمين به آن متفاوت است، متوجهند.
📃زمامدار و محرك راهيان همهي راهها و روآورندگان به همهي قبله ها خداي سبحان است: (ولكلٍّ وِجهةٌ هو مُولّيها)[ سورهي بقره، آيهي 148.]. گزينشِ جهت حركت و انتخاب قبله با رهپويان است، ولي پس از انتخاب، رساننده ديگري است و ملاقات همه نيز در پايان راه با خداست؛ گروهي با مهر او و گروهي نيز با قهر او ملاقات خواهند كرد. گر چه در دنيا راه خير بر چهره همه گشوده است و همه به سرعت و سبقت در آن دعوت شده اند، ولي برخي پذيراي اين دعوت نبوده به بيراهه مي روند: (فاستبقوا الخيرات أين ما تكونوا يأت بكم الله جميعاً إن الله علي كلّ شي ء قدير) [سورهي بقره، آيهي 148.]و خداوند همه را در حشر اكبر جمع خواهد كرد؛ چون او بر هر كاري هم دانا و هم تواناست.
📃پس محرّكِ هر متحرك خداست. حال اگر متحركْ راه خوب را برگزيد خدا او را در همان راه بالا مي برد و به درجاتي رفيع مي رساند: (يرفَعِ الله الذين آمنوا منكم والذين أُوتوا العلم درجات) [سورهي مجادله، آيهي 11.]و اگر راه سقوط به طرف دَرَكات را در پيش گرفت و از راه خداي سبحان و رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) فاصله گرفت باز هم مولّي و محرك او در اين راه خداي سبحان است و او را تا به مقصدش كه همان دوزخ است مي رساند: (ومن يُشاقِقِ الرسول من بعد ما تبيّن له الهدي ويتّبع غير سبيل المؤمنين نُولّه ما تولّي ونُصْلِه جهنّم وساءت مصيراً)[ سورهي نساء، آيهي 115.].روشن است كه انسان در حدوث و بقا مختار است، ولي حدّ اختيار او تا انتخاب راه و عمل است و عمل او را خدا به ثمر مي رساند و عبادتِ عبد سالك را به صورت (جنات تجري من تحتها الأنهار) [سورهي بقره، آيهي 25.]و كفر و نفاق و عصيان تبهكاران را به صورت (ناراً أحاط بهم سُرادقها) [سورهي كهف، آيهي 29.]درآورده مؤمنان را به بهشت و كافران و منافقان را به جهنم واصل مي كند. بر اين اساس در هر دو مورد، فعل اختياري را به انسان نسبت داده، مي فرمايد: در هر صورت انسانها را ياري مي كنيم: (كُلّاً نُمدّ هؤُلاء وهؤُلاء من عطاء ربّك وما كان عطاء ربّك محظوراً)[ سورهي إسراء، آيهي 20.]. خداي سبحان وسيلهي خير و شر و اطاعت و عصيان را در اختيار همگان قرار مي دهد تا صحنهي جهاد اكبر آماده و وسيلهي آزمون انسانها فراهم باشد.
☘️☘️☘️
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom