برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(144)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌 بحث روايي
✅ 2 ـ معنا و مصداق صراط
▪ عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «وأمّا قوله: (اهدنا الصّراط المستقيم) فذلك الطريق الواضح. مَن عمل فى الدنيا عملاً صالحاً فإنّه يسلك علي الصراط إلي الجنّة»[ بحار، ج10، ص61].
▪ عن الصادق (عليه السلام): ... (اهدنا الصّراط المستقيم) قال: «الطريق ومعرفة الإمام»[ نورالثقلين، ج1، ص21.].
▪ عن رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم): (اهدنا الصّراط المستقيم) دين الله الّذى نَزّل جبرئيل علي محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم(»[بحار، ج36، ص128.].
▪ عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «...الصراط المستقيم فى الدنيا فهو ما قصر عن الغلوّ وارتفع عن التقصير واستقام فلم يعدل إلي شى ء من الباطل واما الطريق الآخر طريق المؤمنين إلي الجنّة»[ معانى الأخبار، ص33.].
▪ عن الرضا (عليه السلام): (اهدنا الصّراط المستقيم): استرشاد لدينه واعتصام بحبله واستزادة فى المعرفة لربّه عزّ وجلّ ولعظمته وكبريائه»[ نورالثقلين، ج1، ص20.].
▪ عن الصادق (عليه السلام) قوله عزّ وجلّ: (اهدنا الصّراط المستقيم): «نقول: أرشدنا للصراط المستقيم أى للزوم الطريق المؤدّى إلي محبتك والمبلغ إلي جنّتك والمانع أن نتبع أهوائنا فنعطب ونأخذ بآرائنا فنهلك»[ بحار، ج89، ص254.].
▪ عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «...يعني أدِمْ لنا توفيقك الذى أطعناك به فى ماضى أيامنا حتي نطيعك كذلك فى مستقبل أعمارنا»[ بحار، ج89، ص254.].
▪ عن مفضل بن عمر، قال: سئلت أبا عبدالله (عليه السلام) عن الصراط، فقال: «هو الطريق إلي معرفة الله عزّ وجلّ»[ نورالثقلين، ج1، ص21].
👈 اشاره: صراط، در دنيا يا آخرت، پلي فراهم آمده از فلز يا سنگ و چوب نيست، بلكه در دنيا به صورت دين كه مجموعهي اعتقاد، اخلاق و عمل است و همچنين به صورت پيامبران و امامان كه دين مجسّمند ظهور مي كند و در جهان آخرت نيز متناسب با حقايق آن نشئه به صورت پلي ظهور مي كند كه يك سمت آن موقف قيامت و پايانش بهشت رحمت است. ظهور صراط در قيامت به صورت پل، همانند تمثّل علم در رؤيا در چهرهي آب و حكمت به صورت شير است.
📜 پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام) در دنيا دين ممثّل و صراط دنيا هستند و آنان كه اين اولياي الهي را شناخته، در طريق هدايت به آنان اقتدا كنند از صراط آخرت كه پلي بر روي جهنّم است به سلامت مي گذرند و آنان كه پيشوايان معصوم را نشناختند و به هدايت آنان مهتدي نشدند، از جسر جهنّم لغزيده به دوزخ فرو مي افتند.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 15 : پیام ها ی تفسيری آیه 3 سوره اعلی
✅ وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدَى
🔹 «قَدَّرَ»: اندازهگیری کرد. هرچیزی را به اندازهای و به گونهای بیافرید که متناسب با حال آن است
🔹 «هَدی»: به وظیفه رهنمود و به برنامه آشنا کرد
✅ ۱ - خداوند، براى هر یک از مخلوقات، اندازه و ویژگى هاى مشخص قرار داده و زمینه پیدایش شکل ها و شایستگى هاى خاصى را در آن فراهم آورده است. (و الذى قدّر فهدى)
🔹 مفاد «قدّر»، اشاره به آن چیزى است که بالقوه در موجودات وجود دارد و در حالات پیاپى، در صحنه وجود ظاهر مى شود و صورت مى پذیرد. (مفردات راغب)
✅ ۲ - خداوند، هر یک از موجودات را در مسیرى مناسب، با شایستگى هاى ذاتى اش قرار داده است. (فهدى)
🔹 مراد از «هدایت»، یا ارشاد و راهنمایى است که در این صورت محدود به موجودات شعورمند خواهد شد و یا قرار دادن چیزى در جهت و مسیرى خاص است که آن مسیر را به طبیعت خود و یا از روى اختیار طىّ کند. در این فرض همه موجودات، مشمول هدایت خواهند بود. متعلق «هدى» - به قرینه «قدّر» - تمام امورى است که در وجود هر مخلوق تقدیر شده است.
✅ ۳ - خداوند، آفریده هاى با شعور خویش را بر شیوه به کار بردن توانمندى هاى خود، آگاه ساخته است. (فهدى)
✅ ۴ - خداوند، به دلیل ایجاد زمینه براى ظهور شایستگى هاى نهفته در هر یک از موجودات، سزاوار تسبیح و مبرّا دانستن او از هر عیب و نقص (سبّح ... الذى قدّر فهدى)
✅ ۵ - جهان آفرینش، هدف دار و قانونمند است. (قدّر فهدى)
✅ ۶ - وجود حد و مرز مشخّص در استعدادهاى هر یک از موجودات و فراهم بودن زمینه ظهور آنها، جلوه هایى از ربوبیت خداوند است. (ربّک الأعلى ... الذى قدّر فهدى)
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 نگاشت 15 : پیام ها ی تفسيری آیه 4و5 سوره اعلی
✅ وَ الَّذِي أَخْرَجَ الْمَرْعَى
🔹 «الْمَرْعی»: چَراگاه. مراد سبزهزارها و چمنزارها و همه روئیدنیها است
✅ ۱ - خداوند، رویاننده نباتات و تأمین کننده علوفه گیاه خواران (و الذى أخرج المرعى)
🔹 «مرعى» یا مصدر میمى و یا اسم مکان است و به صورت مجاز در معناى گیاهان چراگاه به کار رفته است. برگزیدن این لفظ، به منظور بیان منافع گیاه است که خوراک دام ها را تأمین مى کند.
✅ ۲ - توجّه به قدرت خداوند بر رویاندن گیاهان و به وجود آوردن چراگاه ها، مایه منزّه دانستن او از هر عیب و نقص و پیراستن نام او، از هر وصف ناروا است. (سبّح اسم ... و الذى أخرج المرعى)
✅ ۳ - آفرینش چراگاه ها، از جلوه هاى ربوبیت خداوند است. (ربّک ... الذى أخرج المرعى)
🔅🔅🔅
✅ فَجَعَلَهُ غُثَاءً أَحْوَى
🔹 «غُثَآءً»: گیاهان خشکیده و درهم ریختهای که سیل آن را به کنار
میاندازد. خس و خاشاک و برگهای پوسیده.
🔹 «أَحْوی»: سیاه تیره.
✅ ۱ - تبدیل گیاهان سبز و خرّم، در زمانى کوتاه به خس و خاشاک تیره و سیاه فام، کار خداوند است. (فجعله غثاء أحوى)
🔹 «غثاء» به گیاهان خشکى گفته مى شود که روى سیلاب ها، قرار گرفته و جابه جا مى شوند و
🔹 «أحوى» به معناى سیاه پر رنگ است. (مفردات راغب)
✅ ۲ - پژمرده ساختن گیاهان و تبدیل آن به هیزم و خرده کاه، جلوه هاى حاکمیت تدبیر خداوند بر جهان هستى است. (ربّک ... الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى)
🔹 در این آیات، همان گونه که رویاندن گیاهان از جلوه هاى ربوبیت خداوند معرفى شده; پژمرده ساختن آنها نیز براساس تدبیر و ربوبیت او دانسته شده است. این تدبیر، ممکن است ناظر به منافعى نظیر تهیه هیزم و کود، غذاى زمستانى حیوانات و غیر آن باشد که از گیاهان خشک شده حاصل مى شود.
✅ ۳ - سیر صعودى و نزولى گیاهان و روییدن و تبدیل شدن آنها به خاشاک، نمونه اى از نظم تقدیر شده آفریده هاى خداوند است. (الذى قدّر ... أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى)
✅ ۴ - دور بودن خداوند از هر عیب و نقص، در تغییرات و تحولات آفریده هاى او جلوه گر است. (سبّح ... الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى)
✅ ۵ - عملکرد عوامل طبیعى، فعل خداوند است. (و الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى)
✅ ۶ - توجّه به روییدن و خشکیدن گیاهان، زمینه ساز یاد معاد (أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى)
🔹 ارتباط آیات آغاز سوره، با جمله هایى نظیر «یصلى النار الکبرى» و «و الأخرة خیر و أبقى» (در ادامه سوره) بیانگر آن است که این آیات، زمینه توجّه به مفاد آیات مربوط به معاد را فراهم مى سازد.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
نساء 44.mp3
6.47M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 44
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
#استاد_علی_صفائی_حائری عین صاد
📌يش از آنكه تشنه شده باشيم، نوشيده ايم
🗓ما بدون رسيدن به معنا و مقصود، به كلمه ها و لفظ ها رسيده ايم و با الفاظ خالى انس گرفته ايم و آنها را در برخوردها به رخ يكديگر كشيده ايم
🗓... اگر ما با حركت فكرى همراه مى شديم و در خود مى جوشيديم و مطلب ها و مفهوم ها را درك مى كرديم و آنگاه در به در به دنبال كلمه ها مى گشتيم... در آن لحظه كه به يك كلمه مى رسيديم، از آن بهره مى گرفتيم و همچون تشنه هاى به آب رسيده، كلمه ها را قطره قطره مى چشيديم و جذب مى كرديم.
🗓ما پيش از آنكه تشنه شده باشيم، نوشيده ايم و پيش از آنكه به اشتها آمده باشيم و با سؤال ها گلاويز شده باشيم، خود را تلنبار كرده ايم و پيش از آنكه به معناها دست يافته باشيم، به كلمه ها رسيده ايم... و اين است كه باد كرده ايم و با آنكه زياد داريم، مريض و بى رمق هستيم و به امتلاى ذهنى و پرخورى فكرى دچار شده ايم... اسفناك اينكه، اين بيمارى و اين پرخورى، همه گير شده و اسفناك تر اينكه، اين بيمارى در ابتدا به عنوان يك افتخار و نشانه سلامتى و روشنفكرى هم قلمداد مى گردد، اما رفته رفته سنگينى و خستگى و ضعف ذهنى را به دنبال مى آورد و روشن فكر تلنبار شده را به بن بست مى رساند.
🗓اينها با اينكه خيلى دارند، فقير هستند؛ چون پيش از سؤال، به جواب ها رسيده اند و پيش از عطش، به آب.
🗓دواى اينها همان طرح سئوال هاى بنيادى است كه بتواند به تفكرات آنها سازمان بدهد تا بتوانند با تفكرات سازمان گرفته به مطالعات خويش سر و سامانى بدهند و آن را هضم كنند و شيره كشى نمايند.
🗓هيچ چيز بى حاصلتر از اين مطالعات دستورى و كتاب خواندن هاى پيشنهادى نيست كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسش ها، گريبان گير تازه راه افتاده ها و نو مسلمان هاى شعار زده مى شود.
🗓كسانى كه مى خواهند ديگرى را به راهى و به تفكراتى و به مطالعاتى وادار كنند، ناچارند كه زودتر زمينه ها را فراهم سازند و تشنگى را در طرف بريزند و تنور را داغ كنند و سپس نان بچسبانند و مطالبى و كتابهايى را در دسترس بگذارند.
🗓به اين گونه، حرف ها و طرح ها زودتر جذب مى شوند و كلمه ها زودتر مفهوم مى شوند و در عمل شكل مى گيرند و در خارج پياده مى گردند.
استاد علی صفایی حائری
کتاب رشد، ص ۱۷
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 196 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 197
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره)
✅ اصل چهارم. سپهر وحي نه تنها در اوج معرفت است، و نيل به آن ويژه طاهران است؛ (انّه لقرآن كريم في كتاب مكنون لا يمسّه إلاّ المطهّرون) [سوره واقعه، آيات 77 ـ 79.]، و طاهران در قلمرو انسانيّت، بالاصالة اهل بيت عصمت و طهارت)عليهم السلام(اند و بالتَبَع پيروان راستين آنان در علم و عمل، بلكه در حصن حصين الهي اند و هرگونه سوء قصدي نسبت به آن وحي با شهاب قرآني دفع مي شود و هماره از تطاول كژانديشان و محرِّفان مصون خواهد ماند، زيرا آخرين كتاب خدا در زمين اگر به سرنوشت مشئوم كتاب هاي گذشته مبتلا مي شد، هيچ ميزاني براي تشخيص احكام الهي در دسترس نبود و چنين ضايعه اي مخالف برهان قطعي بر ضرورت اصل وحي و نبوّت است؛ (مَنْ يستمع الان يجد له شهاباً رصداً).[ سوره جن، آيه 7.]
📜 گرچه آيه مزبور ناظر به صعود شياطين و استراق سمع آنها نسبت به مخازن وحي بوده و هست، ليكن پيام آيات ديگر قرآن مجيد اين است كه خداوند آيات خود را از صدر تا ساقه رصد مي نمايد و براي تمام مراحل هبوط آن حَرَس مي گمارد تا متن حكم خداوند كه حجّت قطعي است، به جامعه بشري برسد و صريح وحي الهي بدون افزايش و كاهش معلوم گردد. آنگاه قبول يا نكولْ آگاهانه بوده، عذري در بين نباشد: (... فانّه يسلك من بين يديه و من خلفه رصداً لِيِعلَم ان قد اَبلغُوا رسالات ربّهم و احاط بما لديهم و اَحصي كلّ شي ء عدداً).[ سوره جنّ، آيات 27 ـ 28.]قبول وحي الهي با حيات برين همراه است و نكول آن با هلاكت بيّن قرين؛ (لِيَهلِك من هلك عن بيّنة و يَحيي من حَي عَن بيّنة).[ سوره انفال، آيه 42.]نگهبانان وحي در صحنه آسمان فرشتگان ويژه اند كه از آنان گاهي به عنوان (بأيدي سفرة كرامٍ بررة) [سوره عبس، آيات 14 ـ 15.]ياد مي شود و حافظان آن را در زمين غير از فرشتگان مخصوص و امامان معصوم(عليهمالسلام)، مي توان عالمان وحي شناس و عادلان ولايت مدار دانست كه در معرفت صائب قرآن و عترت ساعي اند و در عمل صالح كوشا هستند. اينان طبق بيان نوراني حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم وارثان پيامبران اند[بحارالأنوار، ج1، ص164؛ ج2، ص92.]و برابر گفتار حضرت امام جعفر صادق(عليهالسلام) مرزداران مكتب اهل بيت عصمت)عليهم السلام(اند.[ الاحتجاج، ج1، ص13.]همان طوري كه مجاهدان نستوه مدافعان حريم نظامي ميهن اسلامي اند، عالمان عادل مدافعان حريم فرهنگي مكتب الهي اند؛ (لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدّمت صوامعُ و بِيَعٌ و صلواتٌ و مساجد يذكر فيها اسم الله)[ سوره حج، آيه 40.].
📜 حافظان مكتب ديني آگاه به زمان و مطلع از زمانه اند، شبهاتِ مهاجم را كه در دل هاي خالي و مستعد و شفّاف نسل نو سريعاً اثر سوء مي گذارند، شناسايي نموده و با تبيين، تعليل و تحليل عقلي و نقلي به آنها پاسخ مناسب داده مي شود؛ «العالمُ بزمانه لا تَهجُمُ عليه اللوابسُ».[ الكافي، ج 1، ص 26.]
عكس نقيض اين قضيّه آن است: «من هجمَت عليه اللوابس فليس بعالمٍ»، و چون قرآن اولين منبع دين پژوهي است، با تفسير متقن آن بسياري از اهداف سامي مدافعان مكتب الهي حاصل مي شود، زيرا حلّ شبهات هر عصر در بستر اين مائده و مأدبه ميسور است و انسان جامعي همچون علامه طباطبائي(قدسسرّه) كه هم به زبان قرآن آگاه بود و از آن متضلّعانه خبر مي داد و هم به زمان خود مطلع بود و از آن خبيرانه گزارش مي داد و هم از كيفيت ارجاع شبهات معاصر به محكمات قرآني باخبر بود و هم از نحوه پاسخ دادن قرآن به شبهات معروض بر آن مطلع نمود و هم طهارت ضمير وي مصاحب همه اين عناصر محوري قرآن پژوهي بود، لذا مي توان حضرت استاد(قدسسرّه) را در زمين همانند شهاب رصد دانست كه مانع نفوذ بيگانه بوده و هستند.
🌹🌹🌹
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 55 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 56
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
✳ آسیبهای رفتاری
◽ آسیبهای رفتاری را میتوان به دسته تقسیم کرد:
📁 ← ناتوانی پژوهشی
پس از آگاهی بر دانشها و دسترسی به منابع مورد نیاز، توانایی پژوهش و استنباط شرط ضروری فهم قرآن است. ممکن است کسی همه پیش نیازها را تامین کند، ولی توان بهرهگیری مناسب از سرمایههای یاد شده را نداشته باشد؛ زیرا پژوهش و برداشت از متون نیز مانند سایر حرفههایی است که نیاز به ممارست و تجربه فراوان دارد و چنین نیست که با دانستن اینکه فلان چیز منبع فهم است راه فهم گشوده شود و درک صحیحی از آیه فراهم گردد؛ درست مانند فردی که بخواهد نجاری کند نام انواع چوبها را فرا گیرد، ابزارها را شناسایی کند و آنها را تهیه نماید، محصولات متنوع چوبی را در نظر آورد و طرحها و نقشههای آن را ببیند. اما او به واقع نجار نیست و نخواهد توانست از ابزارها و مواد اولیه به طور صحیح استفاده کند، مگر اینکه با به کارگیری درست ابزارها و مواد فراهم آمده و با نظرات استادی کار آزموده، روزگاری را در این حرفه سپری کند و پس از تجربههای مکرر، به کار آشنا شود. آنگاه از استادکار در این رشته انتظار میرود که کار شایستهای تحویل دهد.
📜 پژوهشگر قرآنی نیز باید به تدریج، با به کارگیری ابزارها و منابع فهم و انتخاب شیوه صحیح پژوهش، نیروی برداشت از قرآن را در خود تقویت کند و به جایی برسد که بتواند فرآیند فهم را به سهولت حاصل آورد و به مراد خدای متعال از آیه دست یابد. بسیاری از کسانیکه با حسن نیت، در وادی فهم وارد شده ولی ناکام ماندهاند از ناتوانی پژوهشی رنجبرده و به گنج مقصود نایل نگشتهاند.
📜 یکی از این موارد ترجمه و برداشت نادرستی است که از دو آیه «لقد احصاهم و عدهم عدا وکلهم آتیه یوم القیامة فردا» [۹۸] شده است. در ترجمه این آیات گفته شده «خداوند اعمال آنها را به حساب آورده و آن را به گونهای خاص شمارش کرده است و روز قیامت به تنهایی (برای پاسخگویی) نزد او خواهند آمد» و چنین برداشتشده که آیه بر «نامه عمل فردی» دلالت دارد، در مقابل نامه عمل جمعی دارد که در ارتباط با امت است.) [۹۹]
📜 خطای ترجمه یاد شده در این است که ضمیر «هم» را به مرجعی باز گردانده که اصلا وجود ندارد؛ زیرا در آیه قبل سخن از بندگی آسمانیان و زمینیان در برابر خداست: «ان کل من فی السماوات و الارض الا آتی الرحمن عبدا» و ضیمر «هم» به همانان باز میگردد و در هیچیک از آیههای پیشین سخن از «اعمال» نیست تا ثبت آن در نامه عمل مطرح شود علاوه بر آن، اگر مرجعی چنین میداشتیم ضمیر جمع برای آن ذکر نمیشد. در قرآن، آیههایی داریم که به صراحت، سخن از نامه عمل گفته و وجود آن حتمی است و نیازی نیستخود را به تکلف انداخته بخواهیم به زحمت مطلبی را به آیه نسبت دهیم.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 56 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 56
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
✳ آسیبهای رفتاری
◽ آسیبهای رفتاری را میتوان به دسته تقسیم کرد:
📁 ← پیش داوری
برخی از طالبان فهم قرآن پیش از بررسی و کاوش قرآنی، دارای آراء و دیدگاههایی هستند - اعم از علمی یا دینی - و در پژوهش خود بیش از آنکه قرآن را بکاوند و به منظور خدا دستیابند، در پی تطبیق دیدگاه خود بر قرآناند. [۱۰۰] گویا میخواهند شاهد و مؤیدی بر دیدگاه خود دست و پا کنند و چون ذهن و روحشان با رای از پیش ساخته و پرداخته شدهای درگیر است، به احتمالهای دیگری جز آنچه نظر دارند بیتوجهاند و با نوعی پیشداوری به فهم قرآن رو میآورند، حتی در برخی موارد، میتوان نتیجه پژوهش آنان را از قبل پیشبینی کرد. (مانند کسانیکه تلاش دارند فرضیههای علمی مورد پذیرش خود را بر آیههای قرآنی منطبق کنند یا گرایشات عقیدتی خود را بر قرآن تحمیل نمایند.)
📜 این یکی از خطرناکترین آسیبهایی است که پژوهندگان فراوان در دام آن گرفتار آمده و صدمههای جبران ناپذیری از این راه بر اسلام و مسلمانان وارد شده است. کافی است بدانیم که بسیاری از فرقههای منحرف مذهبی از این راه به دام افتاده و مشروعیت خود را مستند به برخی آیههای قرآن دانسته و افراد بسیاری را گمراه کردهاند.
📁 ← غرض ورزی
غرضورزی نیز یکی از عوامل کژ فهمی متون دینی است. معمولا آنکه در پی دشمنی و حیلهگری است به قصد تقرب به خدا و فهمیدن و به کار بستن فرمانهای الهی وارد پژوهش نمیشود. بدین سبب، همیشه در فکر آن است که از متون دینی، به ویژه قرآن، حربهای علیه اسلامیان بیابد. در نتیجه، هیچگاه انتظار فهم آنچه را هست ندارد، بلکه در پی آنچه میخواهد باشد، است. پس فهم او با فهم مؤمنی که از روی اخلاص و قرب به حق، به قرآن روی میآورد متفاوت است. برخی از خاورشناسان و روشنفکران خودی تابع آنان در زمره غرض ورزانی هستند که نه به قرآن به دید تقدیس مینگرند و نه اشتیاق خدمت به ساحت آن را دارند. در این صورت طبیعی است که فهم آنان با فهم متفکر مسلمان ناب تفاوت داشته باشد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 56 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
آسیب های فهم قرآن.docx
60.9K
#مقاله 7
#قرآن
#فهم_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#فهم_متون_دینی
🔅🔅🔅
📈 آسیبهای فهم قرآن
آسیبهای فهم قرآن، از قدیمیترین بحثهای قرآنی است. ناآگاهی از ویژگیهای قرآن، ناآگاهی به ابزارهای فهم و ناآگاهی و بیتوجهی به منابع فهم، از جمله این آسیبها میباشد.
فهم متون دینی، (کژ فهمی متون دینی منحصر به متون اسلامی نیست، بلکه سابقهای دیرینه دارد که هم در قرآن و هم در روایات به چشم میخورد؛ مانند: «یحرفون الکلم عن مواضعه») [۱] [۲] به ویژه قرآن، همانند فهم گفته و نوشتههای دیگر قانونمند است. علاوه بر آن، قرآن به دلیل ویژگیهای منحصر به فردش، ملاکهای افزونتری برای فهم دارد که غفلت از آن انسان را از شناخت صحیح مراد خداوند از آیههای نورانیاش باز میدارد.
.....
🌹🌹🌹
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#اصلاح_نیت
#دعای_موحدانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✅ دعای مستجاب
📁 روح عمل چون نیت است، این با ما هست و هر روز می توانیم آن را اصلاح کنیم، همیشه می توانیم آن را اصلاح کنیم، نگوییم گذشته گذشت! این روح عمل با ما هست، منتها در یک صحنه ای حاضر می کنیم، این را فوراً می توانیم ترمیم بکنیم، این راه علاج باز است؛ او هم با یک «یا اَللَّه» می بخشد، این قدر رئوف و مهربان است! این قدر اهل گذشت است!
📁 یکی از بهترین دستوراتی که ائمه (علیهم السلام) دادند این است که ما در دعا موحّد باشیم، فرمود اگر در دعا موحّد باشید ممکن نیست دعای شما مستجاب نشود.[1] در دعا موحّد باشید یعنی چه؟ یعنی کسی مثلاً سعه رزق و روزی حلال می خواهد، چشم او به این و آن باشد بعد بگوید «اَللَّهُمَّ اَلرِّزْقَنِی» این دعای مشرکانه است؛ فرمود یقین بدان کار از غیر خدا ساخته نیست. اگر کسی بیماری دارد خواست شفا پیدا کند بگوید: « اَللَّهُمَّ اِشْفِ مَرِیضِی»، «اَللَّهُمَّ اِشْفِ مَرْضَانَا» و فلان، چشم او به طبیب و دارو باشد، این دعا، دعای مشرکانه است. خدا و دارو، خدا و طبیب، خدا و بیمارستان، این مشرکانه است. اگر آنها هستند همه را تو دادی، آنها را تو اداره می کنی، وقتی تو بخواهی کل صحنه را بر می گردانی، این دعا دعای موحّدانه است و یقیناً مستجاب است. ممکن نیست دستی به طرف خدا دراز شود و خالی برگردد، هیچ ممکن نیست! منتها شرط دعا این است که موحّدانه باشد. درست است اسباب است اما اسباب را او دارد اداره می کند؛ او آفرید او باید رهبری کند، او باید اداره کند، او باید اثربخش باشد، نه اینکه منهای ذات اقدس الهی، برای ما معجزه بکن! لازم نیست معجزه باشد، معجزه حق است و سرجایش محفوظ است و اما همه اینها تحت فرمان تو هستند، تو «رَبُّ اَلْعَالَمِینَ» هستی؛ این دعای یقیناً مستجاب است.
[1]. الامالی (للمفید)، ص54؛ «... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ تَبَحَّرُوا قُلُوبَكُمْ فَإِنْ أَنْقَاهَا اللَّهُ مِنْ حَرَكَةِ الْوَاجِسِ لِسَخَطِ شَيْءٍ مِنْ صُنْعِهِ فَإِذَا وَجَدْتُمُوهَا كَذَلِكَ فَاسْأَلُوهُ مَا شِئْتُمْ».
📚 درس تفسیر سوره مبارکه تکویر ـ جلسه 1
تاریخ: 1398/09/23
🌹🌹🌹
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اصلاح_نیت
#دعای_موحدانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✅ دعای مستجاب
📁 روح عمل چون نیت است، این با ما هست و هر روز می توانیم آن را اصلاح کنیم، همیشه می توانیم آن را اصلاح کنیم، نگوییم گذشته گذشت! این روح عمل با ما هست، منتها در یک صحنه ای حاضر می کنیم، این را فوراً می توانیم ترمیم بکنیم، این راه علاج باز است؛ او هم با یک «یا اَللَّه» می بخشد، این قدر رئوف و مهربان است! این قدر اهل گذشت است!
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
. 📌هنر معکوس و غرب
📐يکى از دوستان نقل مىکرد: «با چند نفر از رفقاى خوشذوق در پاريس به ديدن موزهها رفته بوديم. در يکى از سالنها هنگامى که مأمورين متوجه ما نبودند، يکى از تابلوها را سروته کرديم و خودمان نيز در برابر آن به اظهار شگفتى ايستاديم که «بهبه! بهبه! نگاه کنيد» مردم هم جمع شده بودند و با خيرگى به تابلو مىنگريستند و در اصول آن اثر هنرى (معکوس)! به يکديگر توضيحات مىدادند!
📐اکنون نيز در غرب، هنر را براى شگفتى و تنوع و برهم زدن يکنواختى زندگى مىخواهند، نه براى اينکه چه تأثيرى در حيات معقول انسانها دارا مىباشد! من در نوشتههاى بعضى از غربىها ديدهام که ملاک عظمت و ارزش هنر را در ميزان جلب شگفتى مردم ديدهاند، اما اينکه حقيقت چيست و هنر چگونه مىتواند انسانها را در طريق دست يافتن به حيات معقول يارى دهد، امرى است که مورد غفلت قرار گرفته است …
📐 بالأخره شير پاک خوردهاى از تماشاگرانِ آن تابلوى وارونه که آدم هوشيارى بود، بعد از کمى تأمل گفت: مثل اينکه تابلو را وارونه کردهاند! تابلو را برگرداندند و ما هم در رفتيم!
📎آرى، در طول تاريخ، اين شير پاک خوردهها موانع خوبى در برابر فريفته شدن مردم به شگفتىهاى بىاساس مىباشند.
📚جعفری، محمدتقی، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، ص ۱۰۴
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📐اگر جهان هستی فقط مجمع موجوداتی ناگهانی و تصادفی بود، اینهمه دانشمندان و متفکران، دربارۀ قوانین حاکم بر آن، کار و کوشش نمیکردند و حتی تکاپو برای پیدا کردن آغاز انفجار و گسترش کهکشانها به راه نمیانداختند، و اینهمه علوم و بینشها، درصدد نفوذ بر همۀ سطوح و زوایای عالم هستی برنمیآمد. نظم دقیق هستی که چهرۀ ریاضی به آن داده است، به تنهایی میتواند پوچگرایی و خیالپردازی دربارۀ عالم هستی را که آن را مجمع ناگهانی اشیاء و حرکات تصادفی میداند، محکوم کند.
📚جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۶، ص ۲۷۵، چاپ اول، ۱۳۹۸
@rahighemakhtoom
41.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📐اگر جهان هستی فقط مجمع موجوداتی ناگهانی و تصادفی بود، اینهمه دانشمندان و متفکران، دربارۀ قوانین حاکم بر آن، کار و کوشش نمیکردند و حتی تکاپو برای پیدا کردن آغاز انفجار و گسترش کهکشانها به راه نمیانداختند، و اینهمه علوم و بینشها، درصدد نفوذ بر همۀ سطوح و زوایای عالم هستی برنمیآمد. نظم دقیق هستی که چهرۀ ریاضی به آن داده است، به تنهایی میتواند پوچگرایی و خیالپردازی دربارۀ عالم هستی را که آن را مجمع ناگهانی اشیاء و حرکات تصادفی میداند، محکوم کند.
📚جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۶، ص ۲۷۵، چاپ اول، ۱۳۹۸
@rahighemakhtoom
سلام محضر همه بزرگواران و همراهان
در دومین هفته اقامت در حریم قدس رضوی علیه السلام امروز نیز توفیق یافتم به نیابت از شما دوستان عزیز و همه کسانی که آرزوی آستان بوسی امام رئوف مان را دارند به دیدار ایشان نایل گردم و دعاگوی شما باشم.🌹
🔅 بیان این توفیق صرفا جهت مشارکت دوستان در این کسب فیض معنوی بود.
سید خادم القرآن صفحه نورانی رحیق
@rahighemakhtoom
نساء 45.mp3
4.12M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 45
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
#سه_دقیقه_در_قیامت
✅عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
@rahighemakhtoom
👇👇👇