eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌پناهگاه امن ✅پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: القرآن فانه كلام الرحمن و حرز من الشيطان و رجحان من الميزان. کلام خداوند بخشنده و و پناهگاهی از و برتری در است. 📚بحار الأنوار، ج 92، ص 17 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۵۹ 📌 خدا و خدا الی بايد صد در صد مطيع باشد و اطاعت خدای تعالی اين است که مطيع اکرم صلی الله عليه و آله و کسانی که می توانند حتّی به امر کنند و آنها را در رأس امور مردم قرار داده (يعنی اطهار عليهم السلام) باشند و اگر در استنباط حکمی پيدا کردند به و اکرم صلی الله عليه و آله مراجعه کنند، هميشه اصلی را مد نظر داشته باشند و از مستقيم منحرف نشوند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جمع کفایت خدا و در خواست از اولیا.Mp3
1.07M
📌کفایت خدا و کافی بودن ائمه با توجه به آیه ۳۶ سوره زمر و برخی آیات دیگر و با توجه به دعای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، خدا و بودن ائمه عصمت و طهارت علیهم السلام چگونه قابل جمع است؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شک، محصول عبادت صُوری 💠 نهم صفر . شهادت عمار بن یاسر 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان: ۵دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/05/24 🆔 @a_javadiamoli_doross 🏴 عطر مؤمن ▪️ این کسی که با قلم و بیان خود به این و آن نیش می ‌زند، به تعبیر فردوسی فردا یک جامه پر از تیغ در بَرِ او می ‌کنند.[1] این بیان لطیف را مرحوم حکیم فردوسی از این آیه گرفته که ﴿لَیسَ لَهُمْ طَعامٌ إِلاّ مِنْ ضَریعٍ﴾؛[2] فرمود اینهایی که تا زنده بودند به این و آن نیش می زنند، با رباخواری مال این و آن را برباید، نیش است دیگر، فرق نمی‌ کند! حالا یا نیش سیاسی می‌ زند یا نیش اقتصادی می ‌زند یا نیش احتکار می ‌زند یا نیش گران فروشی می‌ زند به هر حال آزردن مردم است، اینها نیش است! این نیش می ‌شود تیغ، وگرنه آن جا یک جنگل نکاشتند، آن جا جهنم هست، آتش هست، حرفی در آن نیست؛ اما این جا گازوئیل و هیزم نیاوردند، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾[3] آدم‌ های ظالم همان هیزم جهنم‌ هستند، از این آیه شفاف ‌تر! فرمود ما جهنم داریم، آتش داریم، سوخت و سوز داریم، اما این چوب نسوز همین ‌ها هستند، آنها که اهل قَسط هستند «قَسط» یعنی جور. قِسط و عدل کنار هم است، قَسط و جور در کنار هم، فرمود: ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ ما هیزم داریم؛ اما از همین‌ هاست، ما آن جا جنگل که درست نکردیم، البته اسرار دیگر، انحای دیگر جهنم هست که عقل ما نمی ‌رسد، هر چه را کتاب و سنت فرمود «سمعاً و طاعتاً» ولی این مقدار را که می ‌فهمیم، این مقدار را به صورت شفاف و روشن فرمود ظالمان هیزم جهنم هستند. ▪️ الآن مشکل اساسی ما این است که ما این قرآن را مثل یک سمعک می ‌دانیم، مثل چشم مصنوعی می ‌دانیم، مثل دندان مصنوعی می ‌دانیم، مثل پای مصنوعی می ‌دانیم در کنار زندگی ماست؛ اما وجود مبارک حضرت امیر که درباره عمار یاسر فرمود قرآن و دین از قَرن تا قدم او آمیخته شده است: «إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِیمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِه‏‏»[4] همین است، ما قرآن هم داریم، دین هم داریم، اینها همسایه ما هستند! ▪️ هیچ کسی با عطر معطر نمی ‌شود، این ظاهر با همسایه بیگانه است! خود مؤمن وقتی روح و ریحان شد به تعبیر سوره مبارکه «واقعه» ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾[5] او همیشه معطر است؛ ولی اگر درون این ‌طور نشد یک مقدار عطر به لباس مالیدی، از کنار زباله هم گذشتیم یک بوی دیگر می ‌گیرید. فرمود من شما را معطر می ‌کنم: ﴿فَأَمَّا إِن کانَ مِنَ المُقَرَّبِینَ ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾ نه «فله روحٌ» که بگوییم «له» محذوف است، نه! ﴿فَرَوْحٌ وَ رَیحَانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیمٍ﴾. [1]. شاهنامه فردوسی، فریدون، بخش20؛ «اگر بار خار است خود کشته‌ای ٭٭٭ وگر پرنیان است خود رشته‌ای». [2]. سوره غاشیه، آیه6. [3]. سوره جن، آیه15. [4]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏29، ص405. [5]. سوره واقعة، آیه88 و 89. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عطر مؤمن.mp3
1.39M
🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 ⏪ عطر مؤمن 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(4) 🔅🔅🔅 ❇ حسابرسی ویژه برای چهره های شاخص فرهنگی يَانِسَاءَ النَّبىِ‏ مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَينْ‏ِ وَ كاَنَ ذَالِكَ عَلىَ اللَّهِ يَسِيرًا(احزاب/30) اى زنان پيامبر، هر كس از شما مرتكب كار زشت در خور عقوبت شود، خدا عذاب او را دو برابر مى‏كند. و اين بر خدا آسان است. 🔅🔅🔅 ☑ کسانى كه چهره‏ ى دينى و اجتماعى دارند و كارشان براى ديگران سرمشق است، اگر گناه كنند، كيفرشان بيش از ديگران است. «نِساءَ النَّبِيِّ ... ضِعْفَيْنِ» ☑ خانواده و بستگان مسئولان نظام اسلامى بايد بدانند كه اگر مرتكب خلافى شدند، نه تنها آزاد نمى‏شوند، بلكه چند برابر ديگران مجازات مى ‏بينند. «يا نِساءَ النَّبِيِّ ... الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ» ☑ اگر كيفر بستگان متخلّفِ يك مسئول چند برابر است، كيفر خود مسئولِ متخلّف چه ميزان است؟ «نِساءَ النَّبِيِّ ... الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ» (قرآن در مورد كيفر تخلّف خود پيامبر مى‏فرمايد: «لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ ... لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ» اگر سخن ناروايى را به ما نسبت دهد، رگ‏هاى گردن او را قطع مى‏كنيم. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 34 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 115. ميانه‌روي و وفاي به عهد: «العقل أنّك تقتصد فلا تسرف و تعد فلا تخلف و إذا غضبتَ حلمتَ»[ شرح غررالحكم، ج2، ص145.]؛ عقل آن است كه ميانه روي كني، نه اسراف، وعده دهي و خلف وعده نكني و هنگامي كه غضب كردي، صبر پيشه كني. ☑116. گفتار به قدر معرفت و عمل به آن: «العقل أن تقول ما تعرف و تعمل بما تنطق به»[ همان، ص150.]؛ عقل آن است كه به اندازه معرفت خويش سخن بگويي و به گفته‌هاي خود عمل كني. ☑117. ذخيره نكردن چيزهاي بي‌فايده: «العاقل من لا يضيع له نَفَساً فيما لا ينفعه و لا يقتني ما لا يصحبه»[ همان، ص155.]؛ عاقل كسي است كه (حتي) يك نَفَس خود را در امور بي‌نفع ضايع نكند و چيزي كه او را همراهي نمي‌كند، جمع‌آوري نكند. ☑118. تسليم قضا و قدر الهي: «العاقل من سلَّم إلي القضاء و عمل بالحزم»[ همان، ص162.]؛ عاقل كسي است كه تسليم قضاي الهي باشد و به احتياط عمل كند (دورانديشي را از دست ندهد). ☑119. سركوبي هواي نفس: «العاقل من قمعَ هواه بعقله»[ همان، ص162.]؛ عاقل كسي است كه با عقل، هواي نفس خود را سركوب كند. ☑120. اطاعت از خدا: «أعقلكم أطوعكم»[ همان، ص369.]؛ عاقل‌ترين شما مطيع‌ترين شماست. «أعقل الناس أطوعهم لله سبحانه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص428.]؛ عاقل‌ترين مردم، فرمانبردارترين آنها نسبت به خداست. «أعقل الناس أقربهم من الله»[ شرح غرر الحکم،ج2. ص443.]؛ عاقل‌ترين مردم، نزديك‌ترين آنها به خداست. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 62 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 245 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر) #آیت_الله_جوادی_آملی
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 246 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢 تقوا میوه شیرین عدل ▫ راز توانسوزي تحقّقِ عيني عدل، آن است كه بخش طبيعي انسان كه از گِل خلق شده است: (انّي خالقٌ بشراً من طينٍ) [سوره ص، آيه 71.]، به طبيعتْ نزديك و وابسته است. آثار تلخ و شيرين آن محسوس و حاضر است وجاذبه هاي فريباي آن تأثير بسزايي دارند. واهمهْ پرده فاهمهْ مي شود و نفسِ مُسَوّله در زيبا نشاندن زشت و زشت نشان دادن زيبا سهم فراواني دارد؛ اما بخش فراطبيعي انسان كه نفخه الهي است و با دميدن غيبي به بدن تعلق تدبيري گرفته است: (نَفَخْتُ فيه مِن روحي) [سوره حجر، آيه 29.]، موجودي مجرد است و آثار عقلاني آن با برهان تجريدي ادراك مي شود؛ نه با تجربه حسّي. ▫ رعايت عدل عيني، به مراقبت بر تكاليف در قبال حقوق فرد و جامعه از يك سو، و دولت و ملت از سوي ديگر، و مهم تر از همه در برابر حقوق خداوند از سوي سوم خواهد بود و چنين پاسداري همه جانبه براي رفاه طلب ظاهراً دشوار است، لذا آن را مانع آزادي دانسته، رهايي ابداعي خود را عين عدل مي پندارد؛ أمِنَ العدل...؟!.[ الاحتجاج، ج 2، ص 125.]آنچه مانع تحقّق عيني عدل به شمار مي رود، هواست. اميرمؤمنان(عليه‌السلام) چنين فرمود: «فإنّ الواليَ إذا اختلف هواه مَنَعَه ذلك كثيراً من العدل» [نهج البلاغه، نامه59.]، زيرا مَيل، طبق فتواي شهوت و فرمان غضب رفتار مي كند و زمان فرتوتي و كهنسالي كه شهوت مرده و غضب به خاك رفته است، همچنان باقي بر تقليد ميّت است و چنين دستور منحوسي را از واهمه مي گيرد؛ لذا عدل را ركود، ارتجاع، تحجّر و جمود مي نامد. ▫ اما اسلام كه بشر را از بند هوا و سلول هوس و زنجير زور و قلّاده تقلّب آزاد نمود و نفير گوشخراشِ (قد أفلح اليوم من استعلي) [سوره طه، آيه 64.]را به آهنگ گوشنوازِ (قد أفلح من زكّيها) [سوره شمس، آيه 9.]، (قد أفلح من تزكّي) [سوره اعلي، آيه 14.]مبدّل كرد و با طرد آن ديو، اين فرشته را فراخواند، صبغه عقلانيت جامعه را اِحيا كرد و طعم گواراي عدل را به ذائقه فاهمه چشانيد و حجابهاي حسّي و وهمي را كنار زد و چهره دلگشاي ملكوت را در منظر قرار داد و سالكان كوي تهذيب را به نگاه در پگاه اميد وعده داد و دعوت كرد: (أوَلَمْ يَنْظُرُوا في ملكوتِ السموات والأرض) [سوره اعراف، آيه 185.]و پوشيدن جامه عدل و نوشيدن جام داد را بر همگان واجب نمود تا ويروس فقر و ميكروب فساد و زالوي فاصله، رخت بربندد و عشوه و رشوه و رانت خواري دفن گردند واستعدادهاي علمي و عملي شكوفا شود، زيرا هم عقل نظري دفينه هاي فراواني دارد كه نَقْل وحياني به اثاره آنها مبادرت مي كند و هم عقل عملي گنجينه هاي بي شماري دارد كه نبوّت و امامتِ انسانهاي كامل و عصوم(عليهم‌السلام)، توليت شكوفايي آنها را به عهده دارند: «يُثيروا لهم دفائن العقول».[ نهج البلاغه، خطبه 1.] ⏪ خلاصه آنكه: 1.مطالبات دانشجويي عدلْ محور خواهد بود. 2.پاسخ مسئولانْ عدالت مدار است. 3. پيش فرض هرگونه آزادي، توسعه، جهاني شدن و جهاني سازي عدل است؛ يعني تمام امور ياد شده در اقليم عدالت قابل طرح است؛ وگرنه زمين شوره ستم، سنبل آزادي و استقلال برنيارد. 4.عدل، با همه حلاوت و طراوت كه دارد، حدّاقلّ دستور اخلاقي است، وگرنه برتر از او فضيلتي است كه ميوه عدالت اگر برسد و شيرين تر شود،به آن نام مبارك كه تقوا ناميده مي شود مي رسد: (اعدلوا هو أقرب للتّقوي).[ سوره مائده، آيه 8.] 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏
حقوق همسایه 21.mp3
4.86M
(21) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:40دقیقه 🌿🌿🌿 📼حقوق همسایه ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom