D1737607T13255698(Web).Mp3
436.4K
@ostad_maleki
📌خدا در سوره الرحمن از دو بهشت صحبت فرموده است. لطفا توضیح بفرمایید.
حجت الاسلام و المسلمین استادحمید ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
taalei-v2-0.apk
9.26M
نرم افزار اندروید مدرسه تعالی
نسخه: 2.0
امکانات:
• دسترسی راحت به دوره های بعد از ثبت نام
• امکان ذخیره و مراجعه آفلاین
• امکان ارسال پرسش از استاد دوره
• قابلیت جستجو در دوره ها
• قابلیت دریافت فایل پیوست جلسات
• ثبت نام در وبینار
• دارای پروفایل شخصی با قابلیت نمایش دوره های نشان شده
و...
📌 برای دریافت اطلاعیه های مدرسه و تخفیف های مناسبتی در کانال مدرسه می توانید عضو شوید.
کسانی که گوشی اندرویدی ندارند می تواند از طریق سایت اقدام نماییند.
https://taalei-edu.ir/
✅ @taalei_edu
🔅🔅🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
مرگ مرجوعی.mp3
17.06M
#پرسش
#پاسخ
#پرسش_و_پاسخ
#تورات
#حدیث_قدسی
🔅🔅🔅
💢 مرگ های مرجوعی !
🔻شاید شما هم با این سوال مواجه شده باشید که چرا دعا برای نابودی و آرزوی مرگ برای ظالم ( شخص ، یا گروه و یا ملت و یا دولت ) معمولا باجابت نمیرسید و کمتر شاهد مرگ آنان و انتقام الهی هستیم؟
در پاسخ ، چند احتمال مطرح است :
⏪ ۱ . این دعا هم مثل دعاهای دیگر در موقع مناسب خود باجابت میرسد و مانع خاصی برای این نفرینها وجود ندارد و بدلیل تاخیر نباید ناامید شد.
⏪ ۲ .نابودی ستمگرانی که برایشان مرگ خواسته ایم تدریجا در حال وقوع است . پس اجابت صورت گرفته است .
⏪ ۳ . دعا بر علیه ظالم اگر دعا کننده اهل عدل نباشد اجابت شدنی نیست . اینگونه نفرین یا حبس میشود ویا مرجوع شده و به خود نفرین کننده بر میگردد!
▫ در باره احتمال اول و دوم حرف های فراوانی شنیده شده ولی در این نوشتار کوتاه به احتمال سوم پرداخته میشود و مبنای ان تبیین میگردد .
▫ کوتاه سخن انکه در برخی منابع روائی ، مطلبی از تورات نقل و مورد تایید قرار گرفته است . علامه طباطبایی هم این نقل را در تفسیر المیزان آورده و ضمن قبول ، به تحلیل ان پرداخته است . این بحث نقلی و این تحلیل عقلی از ان سوال رمز گشایی نموه و احتمال سوم را تایید و اثبات میکند ....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ ـ ۵۷ #سوره_مائده
📌با #کفّار #دوستی نکنید
#سالک الی #اللّه اگر بخواهد #دوستی برای خود انتخاب کند، بخصوص اگر آن #دوست حالت برتری و فرماندهی بر این داشته باشد، باید از کسانی باشد که راه و روش او را بی ارزش و بازی تصور نکند و #منکر راه صحیح او نباشد و #تقوی را پیشه کند. اینها رفتن به مسجد و #نماز و #عبادت را #مسخره و بازی تصور می کنند و ارتباط با #خدا را اهمیت نمی دهند. این به خاطر آن است که #تعقّل و #تفکر نمی کنند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
متن مطففین 3.docx
44.4K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 47:تفسیر متنی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin03.mp3
5.3M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 46:تفسیر صوتی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پاسخ #پرسش_و_پاسخ #تورات #حدیث_قدسی 🔅🔅🔅 💢 مرگ های مرجوعی ! 🔻شاید شما هم با این سوال مو
#پرسش
#پاسخ
#پرسش_و_پاسخ
#تورات
#حدیث_قدسی
🔅🔅🔅
♦️♦️ مرگ های مرجوعی !
🔻شاید شما هم با این سوال مواجه شده باشید که چرا دعا برای نابودی و آرزوی مرگ برای ظالم ( شخص ، یا گروه و یا ملت و یا دولت ) معمولا باجابت نمیرسید و کمتر شاهد مرگ آنان و انتقام الهی هستیم؟
در پاسخ ، چند احتمال مطرح است :
۱ . این دعا هم مثل دعاهای دیگر در موقع مناسب خود باجابت میرسد و مانع خاصی برای این نفرینها وجود ندارد و بدلیل تاخیر نباید ناامید شد.
۲ .نابودی ستمگرانی که برایشان مرگ خواسته ایم تدریجا در حال وقوع است . پس اجابت صورت گرفته است .
۳ . دعا بر علیه ظالم اگر دعا کننده اهل عدل نباشد اجابت شدنی نیست . اینگونه نفرین یا حبس میشود ویا مرجوع شده و به خود نفرین کننده بر میگردد!
در باره احتمال اول و دوم حرف های فراوانی شنیده شده ولی در این نوشتار کوتاه به احتمال سوم پرداخته میشود و مبنای ان تبیین میگردد .
کوتاه سخن انکه در برخی منابع روائی ، مطلبی از تورات نقل و مورد تایید قرار گرفته است . علامه طباطبایی هم این نقل را در تفسیر المیزان آورده و ضمن قبول ، به تحلیل ان پرداخته است . این بحث نقلی و این تحلیل عقلی از ان سوال رمز گشایی نموه و احتمال سوم را تایید و اثبات میکند :
🔻کلام تورات
راوندی در کتاب دعوات که در باره ادعیه و آداب ان است از تورات اورده است :
فی التورات یقول الله للعبد انک متی ظُلِمتَ تدعونی علی عبد من عبیدی مِن اجل انه ظَلَمکَ فلک مِن عبیدی مَن یدعو علیک مِن اجل انک ظلمتَه فان شئتُ اجبتُک و اجبته فیک و ان شئتُ اخَّرتکما الی یوم القیامه . (الدعوات ص۲۵)
خداوند به بنده خود میگوید : "وقتی به تو ظلم شد ، به کسی که بتو ظلم کرد به دلیل ظلم او نفرین کردی ، ولی فرد دیگری هم که تو به او ظلم کردی بر تو نفرین کرد . اگر بخواهم نفرین تو رادرباره ظالم بر تو اجابت و نفرین ان مظلوم را هم در باره تو اجابت میکنم و از هر دو انتقام میگیرم ! و اگر بخواهم هر دو را به قیامت وامیگذارم ".
معنی این جمله ان است که اگر بنای بر اجابت دعا بر علیه ظالم و نابودی او باشد ، ظالم فقط یک شخص نیست و چه بسا همان کس که از یک سو مظلوم است از سوی دیگر ظالم و مستحق عقاب است ! ما معمولا "مظلوم مطلق" نداریم و مظلومها خوشان ظالم اند زیرا انکه از بالاتری تو سری میخورد ، زور خودش را به پایین تری میرساند و به او ظلم میکند . اگر بنای بر انتقام الهی در دنیا باشد هر دو ظالم باید کیفر ببینند و همان که از ظلم ظالمان آه و ناله میکند و به انها نفرین میفرستد باید او هم تاوان ستم کردن به زیر دستان خود را ببیند .
🔻تحلیل علامه طباطبایی
علامه به تامل و تحقیق در این موضوع پرداخته و با نگاه عقل گرایانه ان را تایید کرده است . وی میگوید :
کسی که ازخدا چیزی برای خود میطلبد، حتما ان را برای "خود" و برای "هر کسی" که عینا در شرایط اوست پسندیده و بدان راضی است ، پس اگر برای کسی که ظلم به او کرده درخواست انتقام الهی دارد این درخواست بعلت ظلم اوست و او در حقیقت به "انتقام از ظالم" رضایت دارد و اگر خودش هم ظالم به دیگران باشد پس نفرینش شامل خودش هم میشود و خواسته اش در باره انتقام دیگران وقتی تحقق مییابد که به کیفر و انتقام از خود راضی باشد ! و چون به انتقام از خود راضی نیست پس حقیقا از او "دعاء" صادر نشده و لذا اجابت برای ناله و نفرین او معنی ندارد !
به تعبیر دیگر کسی که در حق دیگران ظلم میکند و به حقوق انان تعدی مینماید ، با هر دعایی که برای خود ( لنفسه) میکند مثل دعا برای نجات خود و نابودی ظالم ، بر ضرر خود ( علی نفسه) نیز دعا میکند ! و چون این دو دعا در حقیقت یک دعاست و دعا کننده به نابودشدن خود راضی نیست ، لذا قصد جدی دعا تحقق نمی یابد و مرگ هایی که طلب میکند صرفا جنبه صوری دارد و لذا انتظار اجابت از خداوند بیهوده است چون حقیقتا دعایی وجود ندارد و اجابت مشروط به دعای حقیقی است : اجیب دعوه الداع اذا دعان . ( المیزان ج ۲ ص۳۹)
و از اینجا روشن میشود که چرا خداوند به عزت و جلال خود قسم خورد که : دعای مظلومی را که در حق دیگران ظلمی مانند ان را مرتکب شده باشد ، اجابت نمیکنم : لا اجیب دعوه مظلوم دعانی فی مظلمه و لاحد من خلقی عنده مظلمه مثلها
این شواهد نشان میدهد که اجابت دعا تابع یک "سنت" کلی است و بر اساس این سنت بنا نیست با وجود آه مظلومان مختلف ، برخی ظالمان از صفحه روزگار محو شوند و برخی دیگر در صفحه روزگار جولان دهند .در اینجا قاعده "همه یا هیچ" حاکم است.( البته بعلاوه سنن دیگر الهی)
پس کسانی میتوانند از خداوند انتظار هلاکت دشمنان ستمگرشان را داشته باشند که مانند انان رفتار نمیکنند و بر عدل و انصاف حتی بر علیه خودشان مقید هستند : کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم ( سوره نساء ایه ۱۳۵ )
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 اقامه #فردی و #اجتماعی نماز
⏪ در قرآن کریم آیات متعددی در مورد اقامه ی #نماز مطرح است. از جمله:
الف:«و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و ارکعوا مع الرّاکعین». [۱]
ب «و قولوا للناس حسنا و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة». [۲]
ج «و أقیموا الصلوة و ءاتوا الزّکوة و أطیعوا الرسول لعلکم ترحمون». [۳]
اقامه از قیام مشتق شده است. قیام را به نماز نسبت میدهند؛ «قد قامت الصلوة»، اما اقامه را به نمازگزار نسبت میدهند؛ «قد أقمت الصلوة».
⏪ اقامه ی نماز یعنی بر پا داشتن نماز و آن به دو صورت تحقق میپذیرد: فردی و اجتماعی.
⏪ برای اقامه ی نماز در جنبه ی فردی رعایت اموری لازم است:
۱ مراعات وقت نماز:
مرحوم بلاغی در تفسیر الاء الرحمن در ذیل آیه ی «و یقیمون الصلوة و ممّا رزقناهم ینفقون» [۴] میفرماید: «یواظبون علیها فی أوقاتها»؛ یعنی پرهیزکاران کسانی هستند که نماز را در وقت خودش به جا میآورند.
۲ اتمام واجبات:
امام حسن عسگری علیه السلام در تفسیر آیه ی «و أقیموا الصلوة» میفرماید: ای باتمام وضوءها و تکبیرها و قیامها و قرائتها و ص: ۳۲ رکوعها و سجودها و حدودها. [۱]
۳ اخلاص در نماز:
امام حسن عسگری علیه السلام در دنباله ی روایت میفرماید: «و اخلاصها فی العبادة». اقامه ی نماز از جنبه ی اجتماعی آن است که مسئولین نظام اسلامی موظفند مسئله ی نماز را در جامعه و حکومت اسلامی احیا کنند؛ «الّذین ان مکّنّاهم فی الأرض أقاموا الصلوة». [۲]
امیر المؤمنین علیه السلام در عهدنامه ی خود به محمد بن ابی بکر که از طرف حضرت، حاکم مصر گردید میفرماید: «صل الصلوة لوقتها الموقّت»؛ نماز را در همان وقت مشخص خود اقامه کن، «و لا تجعل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لاشتغال»؛ مبادا آن را قبل از وقت به دلیل فرصتی که داری به جای آوری و یا به دلیل اشتغال و کار دیگر آن را به تأخیر بیاندازی، بعد امام علیه السلام میفرماید: بدان که تمام اعمال تو باید تابع نماز باشد؛ یعنی نماز در رأس همه ی امور است؛ «و اعلم أنّ کلّ شی ء من عملک تبع لصلاتک». [۳]
----------
[۲]: ۲. حج / ۴۱.
[۳]: ۳. بحار / ج ۳۳ / ص ۵۸۱.
[۴]: ۴. بقره / ۳.
[۱]: ۱. مستدرک / ج ۳ / روایت ۲۹۵۱.
[۱]: ۱. بقره / ۴۳.
[۲]: ۲. بقره / ۸۳.
[۳]: ۳. نور / ۵۶.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 قرآن حجت الهی
⏪ امام علی علیه السّلام فرمودند:
القرآن آمرٌ زاجدٌ و صامتٌ ناطق حجة الله علي خلقه اخذ عليه ميثاقهم و ارتهن عليه انفسهم اتمّ نوره و اكمل به دينه.
قرآن فرماندهی باز دارنده، و ساکتی گویا و حجت خدا بر مخلوقات است. خداوند پیمان عمل کردن به قرآن را از بندگان گرفته و آنان را در گرو دستوراتش قرار داده است. نورانیت قرآن را تمام و دین خود را به وسیله آن کامل فرمود.
📚 نهج البلاغه، خطبه 183
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 6.mp3
12.17M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
غرور 36.mp3
5.78M
#سیر_و_سلوک (36)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:47دقیقه
🌿🌿🌿
📼غرور 1
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom