eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
35 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 3 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . نکته ها : ⏪الف - قانون عمومی تعاون در نظام آفرینش بخشش و تعاون یک قانون عمومی در جهان آفرینش است . دانشمندان می گویند : سالیانه چهارصد و پنجاه هزار میلیون تن از جرم و مواد کره خورشید تبدیل به حرارت و نور می شود و به کره زمین و چند کره دیگر که تحت عائله او هستند می رسد . کره خاکی زمین در سال ، چند هزار میلیارد تن مواد غذایی به ریشه درختها و گیاهها انفاق می کند . درسال میلیاردها لیتر از آب دریا تبخیر می شود و به صورت ابر در فضا پخش می گردد ، سپس به صورت باران بر زمینهای مرده و درختهای خشکیده فرو می ریزد و آنها را زنده و شاداب می کند . گیاهان و درختان در طول سال ، میلیاردها تُن از برگ و علف و میوه خود را به حیوانات و انسانها می دهند . حیوانات حلال گوشت شیرده مانند گوسفند و گاو درسال ، میلیونها لیتر از شیر و میلیونها تُن گوشت و پوست خود را به بشر انفاق می کنند . ▫️((زنبور عسل )) در طول سال با کوشش و جدیّت فراوان عصاره گل و گیاه را می مکد و به عسل شیرین تبدیل نموده ، در اختیار انسان قرار می دهد . در ساختمان بدن هر موجود زنده تمام اعضا به یکدیگر کمک می کنند ؛ مثلاً : قلب ، مغز ، ریه و سایر دستگاههای بدن همه ، از نتایج کار خود تمام سلولها را بهره مند می سازند ؛ به طور کلّی همه اشیای عالم از کوچکترین ذرّه ((اتم )) گرفته تا بزرگترین کهکشانها ، نوعی انفاق دارند ؛ اینها همه انفاقهای تکوینی خداوند متعال است و تمام این انفاقها برای انسان می باشد . ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری (56) ▫️اینها همه مسخّر انسانند و به انسان ارفاق می کنند که او انفاق گر حقیقی را بشناسد و از آنچه به وی داده است ، در راهش انفاق کند . زیرا بخششهای آفتاب ، زمین ، گیاه ، دریا ، ابر ، حیوان و . . . فانی است و لایق مقام ربوبیّت نیست ؛ مناسب مقام الوهیّت و ابدیتش ، انفاق ابدی است . انفاق ((فی سبیل اللّه )) و عطاهای فنا ناپذیر ، منحصر به انسان می باشد ؛ یعنی انسان است که لایق این انفاق می باشد . ▫️بنا بر این وقتی انسان از چیزی که خدا به او داده ، در راه او انفاق کند ، رنگ خدایی و جاودانگی می گیرد ، چرا که ذات پاکش ابدی است و هرچیزی که نسبتی به او داشته باشد ، رنگ ابدیّت و جاودانگی به خود می گیرد ، چنانکه می فرماید : (مَاعِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ . . . )(57) ؛ ((آنچه نزد شماست ، فانی و نابود می شود ، ولی آنچه نزد خداست ، باقی و جاودان است )) . ▫️پس بیایید سرمایه های خود را برای خدا و در راه خلق او و جلب رضایش به کار اندازید و در صندوق پس اندازی ذخیره کنید که همیشه و جاودانه می ماند و هیچ گاه از بین نمی رود سرمایه های ((وجودی )) خود را برای لذّتهای چند روزه دنیای فانی ، از بین نبرید و خود را گرفتار عذاب الهی نکنید ؛ چنانکه حضرت علی علیه السّلام می فرماید : ((شَتّانَ مابَیْنَ عَمَلَیْنِ : عَمَلٌ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقی تَبِعَتُهُ وَعَمَلٌ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَیَبْقی اءَجْرُهُ ؛ چه بسیار فاصله است بین دو عمل : عملی که لذتش از میان می رود و مسؤ ولیت و کیفرش باقی ماند ، و عملی که سختی و رنجش از بین می رود و اجر و پاداشش جاودانه می ماند)) . (58) ========= 53-بقره / 261. 54-تفسیر صفی ، ج 1،ص 122 123. 55-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 2، ص 234 235. 56- دیباچه کلّیات گلستان سعدی ، ص 109. 57-نحل / 96. 58-نهج البلاغه فیض الاسلام ، حکمت 117. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کبر و آفت های آن 61.mp3
5M
(61) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼کبر و آفت های آن 🕑 زمان:41دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌گریه کودک «...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم لَا تَضْرِبُوا أَطْفَالَکُمْ عَلَی بُکَائِهِمْ فَإِنَّ بُکَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الصَّلَاةُ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الدُّعَاءُ لِوَالِدَیْهِ».التوحید، ص331؛ یک بیان نورانی مرحوم صدوق(رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ‌) در همان کتاب شریف توحید نقل کرد که پدر و مادر این بچه را تا یکسال اصلاً نزنند، هر گریهای که او میکند صادقانه است؛ یا دردی دارد یا گرسنه است یا جای او تَر شده، هرگز دروغ نمیگوید! اگر لبخندی زده راحت است و اگر ای دارد خسته است یا خوابش نبرده یا کم شیر است یا درد دارد، سه فصل در روایات است که سیدنا الاستاد فرمود اینها از غُرَر روایات ماست که گریهٴ آن فصل اول است، گریهٴ فصل دوم اقرار به است، گریهٴ فصل سوم او در حق پدر و مادر است که ایشان میفرماید این جزء غُرَر روایات ماست؛ ولی در هر حال آنچه در روایت است، فرمود کاری به این بچه نداشته باشید، او بی‌خود گریه نمیکند، این کودک از مکتبی آمده که ﴿فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا﴾. بعد انبیا میگفتند یا همین‌طور بمانید و با همین فطرت به طور عادی زندگی کنید، یا اگر درس میخوانید علمی یاد بگیرید که با صاحبخانه بسازد! اگر ـ خدای ناکرده ـ علم بخوانید، علم الحادی بخوانید، علم بخوانید و علم کَید را بخوانید، همیشه در درون شما یک طوفان و بحرانی است، چون باید با این بسازد! اینکه گفتند اگر کسی علوم الهی را یاد بگیرد زود ترقّی میکند، برای اینکه میزبان با صاحبخانه هماهنگ است، فرمود چیزی یاد بگیرید که با او بسازد.(تقسیر سوره زخرف جلسه هفتم) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل نهم 📃تلاوت قرآن جلا دهنده قلب است. ▫️قال رسول الله صلی الله علیه و آله إِنَّ هَذِهِ القُلُوبَ لَتَصدَأُ كَمَا يَصدَأُ الحَدِيدُ وَ إِنَّ جَلَاءَهَا قِرَاءَةُ القُرآن‏ ▫️پيامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اين دلها چون آهن زنگار مى‏گيرد، و جلا و پاك كردن آنها به وسيله قرآن صورت مى‏گيرد. ⏪امام برایم گفت که: ☑️قرآن قلبم را جلا می دهد. ☑️مواظب قلبم باشم. ☑️قلبم بدون قرآن پاک نمی شود. ☑️خوشحال باشم که قرآن قلبم را جلا می دهد و با قرآن به سوی پاکی و معنویت حرکت می کنم. 👈🏾قرآن با قلب تو چه کرد؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۳ ـ ۶۱ 📌 خدا و الی نبايد کاری که و رسولش را اذيت می کند انجام دهد، نبايد با زبانش، با قلمش و با اعمالش به مقدّس اسلام بی احترامی کند والاّ دردناکی در انتظار او است. الی بايد فقط و فقط رضايت خدای تعالی را منظور کند و ديگران را اگر منافات با رضايت داشته باشد در هيچ کاری منظور نکند والاّ اگر با اين عملش با خدای تعالی و رسولش نمايد؛ در مخلّد خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
....جامعه ای را میتوان جامعه دینی و اسلامی به حساب آورد که بر مدار عقل و نقل حرکت کند؛ یا برهان عقلی داشته باشد یا به وحی تکیه کند. اگر چیزی مطابق وحی و گفته انبیا(عَلَیْهِمُ السَّلَامْ) نبود و مطابق برهان عقلی و فطرتی که ذات اقدس الهی به انسان عطا کرد نبود، نباید بپذیرد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انفال ۲.mp3
14.85M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(100) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪2- معيار شناخت غيب و شهادت موجودات جهان هستى دو قسم است: محسوس و نامحسوس. شناخت موجود محسوس، احساس و است. تجربه گرچه در حوزه خاص خو معتبر و ارزشمند است، ولى اعتبار آن در طول اعتبار است، نه در عرض آن ؛ زيرا مراد از تجربه، استقراء و حس مكرر نيست، بلكه تجربه حس مكررى است كه در پناه يك قياس خفى، مفيد يقين باشد و هر قياسى همواره كبرايى كلى دارد كه با حس (عادى يا مسلح) قابل ادراك نيست و جز با انديشه فهميده نمى شود. ▫️درباره شناخت عالم غيب نيز بايد گفت مطلق، يعنى كنه ذات خداوند سبحان كه حقيقت نامتناهى است، نه با علم حصولى و مفهومى قابل شناخت است و نه با علم حضورى و شهود قلبى. پس معرفت اكتناهى او ميسور احدى جز خود او نيست، بلكه تنها اجمالى به آن و همچنين ايمان به آن فى الجمله، نه بالجمله، ممكن است. ▫️اما غيب نسبى، معيار شناخت آن براهين و نيز مشاهدات قلبى است و اصرار قرآن كريم بر تفكر و تعقل براى آن است كه عقل، اولين معيار و شناخت تلقى گردد؛ زيرا اگر عقل حاكم شود، هم معيار شناخت برتر، يعنى وحى را مى پذيرد: (كذلك نفصل الايات لقوم يعقلون)، (وليتذكر اولوا الالباب) و هم شهود قلبى را تاييد مى كند و هم ادراك حسى را هدايت مى كند و در اين زمينه شيوه هدايت قرآن كريم اين است كه دست انسانها را گرفته، آنان را قدم به قدم از حس به سوى و از عقل به كشف و شهود صحيح منطبق بر وحى مى رساند، به طورى انسان متفكر، گذشته از ادراك امكان قلبى، توان مشاهده حقايق را پيدا مى كند و به اصل وحى انبيا و اولياى الهى (عليهم السلام) از نزديك آشنا مى گردد و بدون آن كه خود به آن دست يافته باشد، به آن ايمان مى آورد. ============= 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(40) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪ 10. استدلال عقلی و بهره گیری از موعظه ودر مواردی جدال احسن وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى‏ تِلْكَ أَمانِيُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ (111/بقره) ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ (125/نحل) 📝 نکته: ☑ اين آيه براى همه مسئولين (وکارگزاران فرهنگی )و مربيان و معلّمان و اساتيد و علما، دستور جامعى مى‏دهد كه بايد آنان براى موفقيّت خود با شيوه‏هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همه‏ى مردم را نمى‏توان با يك شيوه دعوت كرد، هر شخصى يك روح و ظرفيّتى دارد كه بايد با زبان خودش با او سخن گفت. ☑ خواص را با حكمت و استدلال ☑ عوام را با موعظه نيكو ☑ مخالفان را با جدال نيكوتر ارشاد كنيم. ☑ موعظه نيكو آن است كه واعظ به آنچه مى‏گويد عمل كند ☑ جدال نيكو آن است كه در آن توهين و تحريك غلط احساسات نباشد. تفسیر نورج6ص475 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom