#کارگزاران_فرهنگی (38)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
8. القاء آسان و روان
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (17،22،32،40/قمر)
ترجمه:ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم آيا كسى هست كه متذكّر شود؟!
📝 نکته
:
آسان كردن قرآن براى ذكر آنست كه مطابق فهم همگان القا شده،عالم و جاهل مىتوانند از آن بهره برند، نه مثل كتابهاى ديگر كه فقط خواص و اهل فن از آن فائده مىبرند.تفسیر احسن الحدیث ،ج 10 ،ص 447
☑ بیدارگرى و غفلت زدایى، رسالت اصلى فعالان فرهنگ قرآنی
☑ بهره گیرى از رهنمودهاى قرآن، در گرو هشیارى و به دور بودن از غفلت (و لقد یسّرنا القرءان ... فهل من مدّکر) این که خداوند اهل ذکر و هشیاران را به تأمل در قرآن فرامى خواند، روشن مى شود که اهل غفلت، شایستگى درک معارف آن را ندارند.
☑ به پیروی از قرآن، فعالیت های فرهنگ قرآنی بایدآسان ودر عین حال از سستی به دور باشد. (در چند آيه قبل خوانديم كه آيات قرآن «حِكْمَةٌ بالِغَةٌ»، يعنى سخنان محكم و استوار است.) «يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»
👈 ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
At-Takwir -02 ss.mp3
6.24M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 24تفسیر صوتی سوره تکویر
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
42.2K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت26:تفسیر متنی سوره تکویر
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
📜 فرازی از متن درس
در رواياتي که صاحب وسائل نقل ميکند اين است ميفرمايد کسي که مدام بُرج بسازد و بالا برود منتظر است که گران بشود و بفروشد ديگران بيمسکن هستند به هر حال زائد بر نياز خودش مرتّب بُرج ميسازد. در روايات مسکن کتاب وسائل در آنجا حضرت فرمود فرشتگاني هستند که ميگويند: «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ أَيْنَ تُرِيدُ»اين شخص انسان است يا درخت؟ حتماً يعني حتماً اين روايات باب مسکن را ببينيد، اين روايت بوسيدني نيست؟ «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ أَيْنَ تُرِيدُ». اقتصاد يعني چه؟ يعني پولها را، در روايات هم هست همينها فرمودند: «سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْبِنَاءَ وَ الْمَاءَ وَ الطِّين» کسي که درختي فکر ميکند کسي که آن انسانيت اصيل خودش را از دست داد، خدا سنگ و گِل را بر او مسلط ميکند؛ فرشتهها حق دارند بگويند: «يَا أَفْسَقَ الْفَاسِقِينَ أَيْنَ تُرِيدُ» يا نه؟ اين ﴿عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ﴾ يعني اين! چيز ديگري که نيست، يعني همين حرفهايي که قرآن فرمود و ائمه فرمودند همين حرفها را آن شخص ﴿عَلِمَتْ﴾. «إعاذنا الله من شرور أنفسنا و سيئات أعمالنا».
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۴ ـ ۵۳ #سوره_توبه
📌#انفاق
#سالک الی #اللّه نبايد فکر کند که تنها با #انفاق کردن می تواند خود را به #کمالات روحی برساند.
زيرا اگر انفاقش روی #اکراه باشد و وقتی #نماز می خواند و يا با #خدا بايد انس بگيرد با #کسالت باشد و در دل ريا کند و در حقيقت #ناسپاس باشد، خدا از او انفاقش را قبول نمی کند و آنها را #فاسق می داند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 34
#مثل
#انفاق
🔅🔅🔅
💢 مثَل بذر پر برکت 1
(مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53)
((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) .
در مثل آنان که از اموالها
می کنند انفاق در راه خدا
حبّه ای باشد کز او روید بعدّ
هفت خوشه و زهر آن یک دانه صد
می نماید حقّ فزون بر هر که خواست
واسع و دانا چو او بر ما سِواست
منفقین را آگه است از سرّ حال
کزچه نیّت می کنند انفاق مال
می دهد وسعت به قدر نیّتش
می فزاید بر نوا و نعمتش (54)
============
53-بقره / 261.
54-تفسیر صفی ، ج 1،ص 122 123.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 34
#مثل
#انفاق
🔅🔅🔅
💢 مثَل بذر پر برکت 1
(مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53)
((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) .
⏪وجه تشبیه
▫️طبق نظر بسیاری از مفسّران ، مالی که در راه خدا انفاق شود ، در این آیه به بذر گندمی تشبیه شده که هفت خوشه از آن بروید و در هر خوشه یکصد دانه گندم باشد و در نتیجه محصول هفتصد برابر اصل می شود .
▫️بنا بر این تفسیر ، آیه شریفه دارای کلمه محذوفی است ؛ بعضی کلمه ((صدقات )) را قبل از الّذین در تقدیر گرفته اند که در این صورت معنای آیه چنین خواهد بود : ((مثل (صدقات ) کسانی که در راه خدا انفاق می کنند ، همانند بذری است که در زمین مساعد افشانده شود و از بوته های هر کدام هفت خوشه برویاند و در خوشه یکصد دانه باشد)) .
▫️بعضی قبل از ((حبّه )) کلمه ((باذر)) در تقدیر گرفته اند .
▫️و جمعی از مفسّران معاصر می گویند : ((هیچ دلیلی بر حذف و تقدیر در آیه نیست . (زیرا) در این آیه ، خود کسانی که در راه خدا انفاق می کنند به دانه پر برکتی که در زمین مستعدی افشانده شود ، تشبیه گردیده اند نه انفاق آنان . و تشبیه افراد انفاق کننده به دانه های پر برکت ، تشبیه جالب و عمیقی است ، قرآن می خواهد بگوید عمل هر انسانی پرتوی از وجود اوست ، و هر قدر عمل ، توسعه پیدا کند وجود آن انسان در حقیقت توسعه یافته است ، مگرنه این است که اعمال انسان تغییر شکلی از قوا و موادّ جسمی اوست ؟ !
و به عبارت روشن تر قرآن کریم عمل انسان را از وجود او جدا نمی داند ، و هر دو را اشکال مختلفی از یک حقیقت معرفی می کند ، بنا بر این بدون هیچ گونه حذف و تقدیر ، آیه قابل تفسیر است و اشاره به یک حقیقت عقلی است ، یعنی این گونه افراد نیکوکار همچون بذرهای پر ثمری هستند که به هر طرف ریشه و شاخه می گسترانند و همه جا را زیر بال و پر خود می گیرند .
▫️جالب توجه این که چندین سال قبل که سال پر بارانی بود در مطبوعات این خبر انتشار یافت که در نواحی شهرستان ((بوشهر)) در بعضی از مزارع بوته های گندمی بسیار بلند و پر خوشه دیده شده که گاهی در یک بوته در حدود چهار هزار دانه گندم وجود داشت و این خود می رساند که تشبیه مزبور یک تشبیه کاملاً واقعی و حقیقی است نه تشبیه فرضی )) . (55)
▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((پر برکت بودن و رشد و فزونی )) است .
بعضی از مفسّران گفته اند : چون دنیا ((مزرعه آخرت )) است ، عمل خیر انسان به بذر تشبیه شده است .
==========
55-اقتباس از تفسیر نمونه ، ج 2، ص 234 235.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (13)
#نماز_مومنانه
🔅🔅🔅
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز امام سجاد(عليهالسلام):
🔹امام سجاد(عليهالسلام) در حال نماز بود كه يكي از فرزندان آن حضرت در چاه افتاد. مادر بچه سر چاه رفت و با گريه و زاري استغاثه مي كرد و از آن حضرت كمك مي خواست؛ اما آن امام همام با آنكه صداي گريه و اضطراب طفل و مادرش را مي شنيد، نماز خود را قطع نمي كرد... پس از آنكه نمازش را كامل به پايان رساند، سر چاه رفت و با آنكه عمق آن زياد بود، دستش را دراز كرد و كودك را در حالي كه مي خنديد از چاه بيرون آورد، بي آنكه لباس يا بدن بچه تر شده باشد؛ آن گاه به مادر طفل فرمود: ... اگر مي دانستي كه در مقابل چه كسي ايستاده بودم [انتظار نداشتي كه نمازم را رها كنم ]؛ اگر من از او رو برمي گرداندم او نيز از من رو برمي گرداند. آيا پس از او ترحم كننده ديگري مي توان يافت: ... لو علمتِ أنّي كنتُ بين يدي جبّار لو ملتُ بوجهي عنه لمال بوجهه عنّي؛ أفمن يري راحم بعده؟[ مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 148؛ بحار الانوار، ج 81، ص 261.]
🔹امام صادق (عليهالسلام) نيز فرمود: امام سجاد(عليهالسلام) هنگامي كه به نماز مي ايستاد، رنگش تغيير مي كرد و هنگامي كه به سجده مي رفت سرش را بلند نمي كرد تا آنكه عرق مي كرد: كان علي بن الحسين (عليهماالسلام) إذا قام في الصلاة تغيّر لونه فإذا سجد لم يرفع رأسه حتّي يرفضّ عرقاً. [الكافي، ج 3، ص 300؛ المحجة البيضاء، ج 1، ص 352.]
🔹همچنين از پدر خود امام باقر(عليهالسلام) نقل كرده است كه مي فرمود: پدرم امام سجاد(عليهالسلام) هنگامي كه به نماز مي ايستاد، گويا ساقه درختي بود كه هيچ حركتي از خود نداشت، جز آن مقدار كه باد حركتش مي داد: كان أبي (عليهالسلام) يقول: كان علي بن الحسين ـ صلوات الله عليهما ـ إذا قام في الصلاة كأنّه ساق شجرة لايتحرّك منه شي ءٌ إلاّ ما حرّكه الريح منه. [الكافي، ج 3، ص 300، كتاب الصلاة، باب الخشوع في الصلاة... ، ح 4.]
🔹ابان بن تغلب به امام صادق (عليهالسلام) گفت: علي بن الحسين (عليهماالسلام) را ديدم كه وقتي به نماز مي ايستاد رنگش دگرگون مي شد. فرمود: چون مي دانست در مقابل چه كسي مي ايستد: إنّي رأيت علي بن الحسين (عليهماالسلام) إذا قام في الصلاة غشي لونه لون آخر فقال (عليهالسلام) لي: والله! إنّ علي بن الحسين كان يعرف الذي يقوم بين يديه. [علل الشرايع، ج 1، ص 271؛ بحار الانوار، ج 81، ص 236.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
غیرت 59.mp3
5.06M
#سیر_و_سلوک (59)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼غی—-رت
🕑 زمان:41دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل هشتم
📃قرآن سبب فعال شدن تفكر حقيقي و حياتبخش است.
▫️عن أَبِي عَبدِ الله علیه السلام قَالَ إِنَّ هَذَا القُرآنَ فِيهِ مَنَارُ الهُدَى وَ مَصَابِيحُ الدُّجَى فَليَجلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ يَفتَح لِلضِّيَاءِ نَظَرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلبِ البَصِيرِ كَمَا يَمشِي المُستَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّور
▫️امام صادق علیه السلام فرمودند:
همانا اين قرآن (كتابى) است كه در آن است جايگاه نور هدايت و چراغهاى شب تار، پس شخص تيزبين بايد در آن دقت كند و براى پرتوش نظر خويش را بگشايد، زيرا كه انديشه كردن، زندگانى دل بينا است، مانند آنكه جوياى روشنى است که در تاريكىها به سبب نور راه پيمايد.
⏪بعد از خواندن کلام امام فهمیدم که:
☑️تفکر حیات بخش است.
☑️با تفکر می توانم زندگی ام را حیاتی دوباره ببخشم.
☑️از امام بخواهم که تفکر را به من بیاموزد.
☑️جویای بصیرت و قلب بصیر باشم. قلبی که به واسطه تفکر در قرآن راه خود را می یابد.
👈🏾امام برای تو از قرآن چه گفت؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دیوانگی.mp3
1.36M
🔹 دیوانگی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#حفظ_حکومت
#امنت_الهی
#امین_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 رابطه طرفینی
🔹 وجود مبارک حضرت ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد خدایا! دین مردم از طرف شما حق است، مشروعیت حق است، مردم باید بنده خدا باشند و همه ما هم بنده خداییم؛ ولی تا جامعه نپذیرد و ما را همراهی نکند، #دینداری_مردم مشکل است. با اینکه حضرت ابراهیم معمار کعبه بود، با اینکه قربانی را به آن صورت انجام داد، با اینکه آتش برای او گلستان شد، با اینکه ﴿فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلاّ كَبِیراً لَّهُمْ﴾،[1] همه این کارها را کرد! عرض کرد به هر حال #توفیق باید نصیب بشود تا مردم با ما باشند، ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛[2] خدایا! ما کعبه را ساختیم، همه کارهایی که دستور دادی انجام دادیم و آتش هم برای من گلستان شد، ولی تا دل های مردم با ما نباشد، #حفظ_حکومت_اسلامی کار آسانی نیست! ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیهِمْ﴾؛ دل های مردم به طرف بچه های ما باشد؛ یعنی بچه های ما هم کاری بکنند که دل های مردم را جذب بکنند! پس دو طرفه باید باشد؛ هم ما کاری بکنیم که دل های مردم را جذب کنیم؛ بی راهه نرویم، راه کسی را نبندیم و هم مردم به دستورات دینی احترام بگذارند. #رابطه_طرفینی است!
🔹 البته حرف همه انبیا همین طور بود! اینکه فرمود: ﴿أَنْ أَدُّوا إِلَی عِبَادَ اللَّهِ﴾،[3] مردم باید بدانند درست است که مخلوق و بنده خدا هستند، اما این حرمت را هم دارند که «أمانة الله» می باشند، این یک ارزش است! یعنی خودمان مخلوق و بنده خدا هستیم درست است؛ اما ما را خدا رها نکرده است! همه ما البته #امانت_الهی هستیم! امروز وجود مبارک #ولی_عصر امین ماست، ما اگر باور بکنیم که حضرت #امین ماست و خودمان را به اذن خدا در تحت رهبری آن حضرت قرار بدهیم، إن شاء الله ـ نظام ما ـ «إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ» محفوظ خواهد بود.(📚 سوره مبارکه دخان ـ جلسه 8
تاریخ: 1394/11/19)
[1]. سوره انبیاء، آیه58.
[2]. سوره ابراهیم، آیه37.
[3]. سوره دخان، آیه18.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۷ ـ ۵۵ #سوره_توبه
📌#ثروت کفّار
#سالک الی #اللّه نبايد ثروت، #نعمت، فرزندان سالم و زياد کفّار، سالک را متعجب کند. زيرا #عدل خدای تعالی ايجاب می کند #اجر و ثوابی که احياناً آنها در #دنيا از کارهای خوب انجام داده اند به آنها بدهد تا در روز #قيامت از خدای تعالی اجری نخواهند. بلکه خدای تعالی آنها را در دنيا بوسيله همان #اموال و #اولاد ممکن است #عذاب کند و جان آنها را بگيرد. آنها به قدری منافقند که با اصرار و قسم می خواهند خودشان را جزء #سالکين الی #اللّه بدانند ولی #تفرقه بين مسلمانان ايجاد می کنند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۱.mp3
19.25M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه 1 (آغاز تفسیر سوره انفال)
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (99)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪ 1- غيب مطلق و نسبى
▫ #غيب بر دو قسم است: مطلق و نسبى، غيب مطلق آن است كه در همه مقاطع وجودى و براى همگان پوشيده و مستور است ؛ مانند ذات خداوند كه معرفت كنه ذات او براى احدى مقدور نيست و نسبت به همگان غيب است، گرچه براى خودش مشهود است. از اين جهت، #غيب مطلق، كه حتى براى خود همان شى ء نيز غيب باشد، هرگز وجود ندارد، بلكه معدوم محض است كه حتى براى خود نيز معدوم است، چون خودش عين عدم است ؛ يعنى، خودى ندارد تا چيزى براى او معلوم باشد، خواه خود غير خود.
▫ غيب نسبى آن است كه در برخى مقاطع وجودى و يا براى برخى افراد غيب است ؛ مانند اخبار گذشتگان: (ذلك من انباء الغيب نوحيه الليك) (379) و يا قيامت و فرشتگان ؛ زيرا #قيامت مشهود برخى انسانهاست . #فرشته نيز تمثلش براى برخى انسانها ممكن است: (فتمثل لها بشرا سويا) (380) و مشاهده اش ميسور انبيا و اولياى الهى است. البته همگان، حتى كافران در حال احتضار و در برزخ و قيامت، بعضى از فرشتگان را مشاهده مى كنند: (يوم يرون الملائكه لا بشرى يومئذ للمجرمين). (381)
▫ در برابر غيب مطلق و نسبى، #شهادت مطلق و نسبى است، كه اصل وجود آنها مانند معناى آنها در اثناى مطلب فوق روشن شد. شهادت مطلق نظير اصل واقعيت است كه نسبت به هيچ موجودى غايب و محجوب نيست.
▫ اما موجودهاى مادى محسوس، گرچه وجود آنها در نشئه شهادت قرار دارد، ليكن چون برزخى از موجودهاى نشئه مزبور از برخى ديگر غايب است همه شهادتهاى عالم حس از يك غيب نسبى برخوردار است.
لازم است توجه شود كه تقسيم موجود به غيب و شهادت، به لحاظ معرفت است، نه به لحاظ اصل ذات خود شى ء، يعنى، نظير تقسيم موجود به واجب و ممكن نيست، كه امر عينى است، نه معرفتى، چون اگر معرفت اصلا مطرح نباشد، تقسيم #موجود به غيب و شهادت نيز روا نيست. البته ملزوم آن، يعنى تقسيم موجود به مجرد و مادى، يك امر نفسى و عينى است، نه نسبى و علمى، ولى لازم تجرد و ماديت كه غيب و شهادت است، امرى معرفتى و علمى است.
=================
379- سوره آل عمران ، آيه 44
380- سوره مريم ، آيه 17
381- سوره فرقان ، آيه 22
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (39)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪ 9. تغییر فرهنگ و باور برمبنای آزادی و انتخاب آگاهانه
لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (256/بقره)
لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (22/غاشیه)
«تو سلطه گر بر آنان نيستى كه (بر ايمان) مجبورشان كنى»
نکته
• در مسائل تکوین اکراه و اجبار وجود ندارد
• درتشریع و حفظ وصیانت جامعه اجبارو رعایت قوانین وجود دارد.
• دينى كه برهان و منطق دارد، نيازى به اكراه و اجبار ندارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»
• تأثير زور در رفتارها ست، نه در افكار و باورها. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»
• راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحى و معجزات است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اسلام دين رشد است.
• فرهنگ اسلامی، مايه ى رشد انسانيّت است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ»
• اين جمله روشن مىكند كه در دين تحميلى نيست انبياء و مخصوصا پيامبر اسلام مردم را به چيز ناشناخته اى دعوت نكرده اند و نگفته اند چه بفهميد و چه نفهميد بايد بپذيريد، بلكه به حكم «قد تبين الرشد من الغی » به چيز شناخته شدهاى خواندهاند على هذا مراد از اكراه آنست كه به كسى بگويند قبول كن اگر چه نمىفهمى تقليد كن و دم نزن.
تفسیر احسن الحدیث ج1،ص479
👈 ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#زمین #زمینی #آسمانی
💢کودکان سالمند
﴿جَعَلَ لَکُمُ الأرْضَ مَهْداً﴾،
گهواره را «مَهد» میگویند، برای اینکه به انسان بفهمانند که تا زمینی فکر میکنی کودک هستی! «مَهد» یعنی آماده و جای امن که درست هم هست، اما همه مطالب قرآن اینها نیست، چیزهای دیگری هم هست. آنکه قدری الهی فکر میکند، میگوید مادامی که انسان به زمین بسته است کودک است؛ حالا یا کودک هشتاد ساله یا کودک نُه ساله، فرقی نمیکند! «صَبیٌ یَتَشَیَّخْ»![1] وقتی شما آرام در مجالس بعضی از پیرمردها بنشینید، میبینید که اینها مدام از جوانیشان میگویند که اینقدر میخوردیم اینقدر راه میرفتیم اینقدر میدویدیم و مانند آن، همه حرف آنها همین است! دیگر حالا چه فهمیدیم، چه بزرگانی را دیدیم و مانند آن را نمیگویند.
اگر ساکت بنشینید، چهار تا پیرمرد که دارند حرف میزنند، حرف آنها همین است! اینها کودکان هشتاد ساله یا نود ساله هستند. فرمود مادامی که زمینی فکر میکنید، اهل «مَهد» و گهواره هستید؛ مادامی که آسمانی فکر میکنید حساب دیگری دارد.(تفسیر سوره زخرف جلسه ششم)
1[لغتنامه دهخدا؛ «شیئان عجیبان هما ابرد من یخ ٭٭٭ شیخ یتصبّی و صبی ٌیتشیخ».]
👈 ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#مادر #عاطفه #سالمند #مهد_کودک
💢هنر زن
﴿وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ﴾ ..... تو این پَرها را پهن کن و این مردم را زیر پَر بگیر! اگر چه این آیه برای پیغمبر است؛ ولی علما هم باید اینچنین باشند و مردم هم باید نسبت به فرزندان خود اینچنین باشند. وقتی کسی زیر پَر بودن را یاد گرفت، وقتی پدر و مادر او پیر شدند او هم پَر پهن میکند و اینها را زیر پَر میگیرد. من این قصه را چند بار در همین مسجد عرض کردم، من چند سال قبل در دماوند دیدم کسی که تقریباً سنّ او نزدیک به شصت سال بود و با چه عجله ای آمده، دیدم یک مقدار آب در دست او هست، گفت حاج آقا این را دَم بزن! گفتم برای چه؟ گفت مادرم مریض است و در خانه بستری است. کسی که شصت ساله است، مادر او نزدیک نود سال است! از راه دور هم آمده! حالا اسم شهر آن بزرگوار را هم نمیبرم، این معلوم میشود تربیت شدهٴ قرآن است! کسی که این همه راه را میآید و میگوید که این آب را دَم بزن برای اینکه مادرم مریض است، برای اینکه خود او هفت سال دانشگاهِ رَحم و محبت و عاطفه دید! چنین کسی هرگز حاضر نیست که مادر و پدر خود را به خانه سالمندان بدهد؛ اما آنکه مَهد کودکی است که عاطفه نچشیده است! یکی از پیامدهای مسئله طلاق فراوان هم همین است، برای اینکه این هفت سال، هفت سال عاطفه است! عاطفه را که در حوزه و دانشگاه یاد نمیگیرند، عاطفه که یاد گرفتنی نیست، عاطفه چشیدنی است! این را باید در آغوش مادر بچشد. فرمود این بچه ها را با عاطفه تربیت کنید و مواظب باشید! این کار، کارِ مرد نیست! این هنر، هنرِ زن است! آنقدر ذات اقدس الهی به این زن سرمایه داد که او بتواند این ریاست دانشگاه هفت ساله را طیّ کند.(تفسیر سوره زخرف جلسه ششم)
👈 ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Takwir03.mp3
6.15M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 27تفسیر صوتی سوره تکویر
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر متنی سوره تکویر.جوادی.docx
40.2K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت28:تفسیر متنی سوره تکویر
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
🌴🌴🌴
📜 فرازی از متن درس
فرمود اين مال عامل قيام شماست مواظب باشيد به دست هر کسي ندهيد. بخواهيد رأي بدهيد انتخابات داشته باشيد نماينده انتخاب بکنيد، نمايندهاي که نه بيراهه برود نه راه کسي را ببندد مردم را ويلچري نکند همين! مواظب باشيد که مردم ويلچري نشوند همين!
اين وظيفه شماست وظيفه همه ماست ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ﴾ چه بگويد قرآن؟ چگونه شفافتر بگويد؟ فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ﴾ نفرمود براي ترس از گدايي، فرمود: ﴿خَشْيَةَ إِمْلاقٍ﴾ ملتي که جيبش خالي است کيفش خالي است او اهل املاق است املاق يعني تملّق و چاپلوسي. وقتي کسي جيبش خالي است مدّاحي اين بکند ثناخواني آن را بکند يا به خيال اين بدِ او را بگويد خوبي اين را بگويد، فرمود اين تملّق است؛ انسان بزرگتر از آن است که تملّق بکند، انسان برتر و شريفتر از آن است که أهل املاق باشد.
شما براي ترس املاقتان اين کار را نکنيد؛ ما کسي که جيبش خالي است را نميگوييم چاپلوس ولي قرآن ميگويد چاپلوسي ميآورد إملاق تملّق ميآورد عظمت و جلال و شکوه انسانيت را از انسان ميگيرد.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
شناسنامه عمیق انسانیت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#انسانیت
#حضرت_آدم
#عقل
#عدل
#بیراهه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🍃
🔰علاج تکبر
📌بخش هشتم
.
.
.
ای عزیز! همت کن و پرده را پاره کن و خود را از این ورطه ی هولناک نجات بده.
حضرت علی علیه السلام که یگانه سال که این راه و راهنمای حقیقی است، در مسجد فریاد می ز، به طوری که همسایه های مسجد میشنیدند:
تجهزوا رحمکم الله، فقد نودی فیکم بالرحیل: برای سفر آخرت مهیا شوید که میان شما ندای کوچ سر داده اند.
و هیچ تجهیزی جز کمال نفسانی و تقوای قلب و عمل صالح و صفای باطن و طبیعی بودن، مفید نمی افتد.
پس تا عمر و جوانی و قوت اختیار داری خودت را اصلاح کند و این اعتبارات و جاه و شرف ها را زیر پا بگذار.
تو آدمی زاده ای، صفت #شیطان را از خود دور کن. شیطان با همین صفت از درگاه خدا ترجمه شد، ممکن است به این #رذیله بیشتر اهمیت دهد و عارف و عامی و عالم و جاهل را به آن آلوده کند.
.
.
📚برکرانه شرح چهل حدیث امام خمینی
.
.
.
.
#خمینی #آیت_الله_خمینی #سیره_امام #امام_خمینی #امام_راحل #امام_عزیز #سیره_امام #امام_راحل #امام_عزیز #چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام #40حدیث
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۹ ـ ۵۸ #سوره_توبه
📌طبع پست
#سالک الی #اللّه نبايد طبع پستی داشته باشد و گرويدنش به چيزی برای #پول باشد، بايد تنها به آنچه خدا و #رسولش به او عنايت می کنند راضی شود و ورد و #اعتقادش کلمه «حسبنا اللّه»؛ يعنی #خدا در همه کارها مرا کفايت می کند بوده و معتقد باشد که خدا از فضلش به او عنايت می فرمايد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom