#کارگزاران_فرهنگی (42)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪12. آرامش بخشی به پذیرش گران و همراهان
خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (103/توبه)
📝نکته:
☑️تشويقها لازم نيست، هميشه مادّى باشد، گاهى تشويق معنوى كارسازتر است. «إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ»
☑️تشويق، سنگينى تكليف را سبك مىكند. «سَكَنٌ لَهُمْ» تفسیر نور ج5ص138
در مقام تعليل آمده كه دعاى تو مايه آرامش آنهاست چنان كه «سميع و عليم» بودن خدا نيز آرامش ديگر است كه خدا دعاى آن حضرت را مىشنود و از اعمالشان آگاه است.تفسیر احسن الحدیث ج 4ص304
☑ دستور خدا به دلجویى کردن پیامبر (ص) از گنهکاران نادم، با قبول صدقه شان و دعا براى آنان (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم)
☑ لزوم توجّه به عواطف و ارج نهادن به روحیات مردم، در اعمال قوانین اجتماعى و دینى (خذ من أمولهم صدقة ... و صل علیهم إن صلوتک سکن لهم)
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ به حول و قوه الهی تفسیر سوره #تکویر به پایان رسید و از امروز به ارائه تفسیر سوره مبارکه #عبس می پردازیم.
همانطور که قبلا گفته ایم در این صفحه مبحث #تفسیر و #مفاهیم را از سوره "الناس"آغاز کرده ایم و در حقیقت تفسیراز پایان قرآن شروع شده است.
↪️ سیر بحث ما :
*معرفی اجمالی سوره
*ویژگی های سوره
*محتوای کلی
*تفسیر ساده و روان آیات با استفاده از تفسیر نور جناب آقای قرائتی
*تفسیر آیه ای بر مبنای ارائه نکته های تفسیر هر آیه (سطح میانی)
*تفسیر تخصصی بر مبنای جلسات درس خارج تفسیر حضرت علامه مفسیر بزرگ جناب آیت الله جوادی آملی
📎 کلیه مباحث تفسیری به صورت صوتی و متنی ارائه می گردد و عموما متن ها در قالب word تقدیم می شود تا دسترسی ها به مفاهیم و جستجوها آسان شود.
با تشکر از همراهی شما فرهیختگان
خوشحال می شویم معرف این صفحه ارزشمند به دوستان و کانال ها و گروههای ارزشی باشید🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره عبس
▫️ سوره عَبَس هشتادمین سوره قرآن و از سورههای مَکّی که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. این سوره را «عَبَسَ» مینامند چون با کلمۀ عَبَسَ به معنای «چهره در هم كشيد» آغاز شده است.
▫️ سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمتهای پروردگارش و حوادث تکاندهنده قیامت و سرنوشت انسانها در آن روز سخن میگوید.
▫️ در آیات ابتدایی این سوره خداوند کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخودر کرد توبیخ میکند. درباره اینکه فرد توبیخشده، پیامبر(ص) بوده یا دیگری، بین مفسران اختلاف است.
▫️ از آیات مشهور این سوره آیات ۳۴ تا ۳۷ است که صحنه محشر را توصیف میکند و میگوید انسانها از نزدیکانشان (برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند) فرار میکنند. در روایات آمده است هر کس سوره عبس را تلاوت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_عدالت_اجتماعی_اقتصاد_مقاومتی_جهش_تولید
#اخلاص
💢اجرای عدالت
⏺ بعضی از کارهاست که با همین #عدالت مصطلح حلّ می شود، چه اینکه در سوره مبارکه «نحل» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ﴾.[1] کسی که می خواهد پیش نماز بشود، همین عدل مصطلح کافی است؛ انجام واجبات و ترک محرّمات. اما یک وقت کسی می خواهد مسئولیت قضایی و غیر قضایی را به عهده بگیرد، این عدالتی که در پیش نماز هست برای او کافی نیست. این عدالتی که در سوره مبارکه «حدید» آمده که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[2] [نیاز است]، نه اینکه عادل باشد، بلکه #قائم_بالعدل باشد.
⏺ گاهی آدمی قُرص و متقن است، #قائم_القسط عدالتش فوق عدالت امام جماعت است؛ اما پرونده پرونده اختلاسی است! برای این منظور نه عدالتی که در نماز جماعت معتبر است و راه گشاست، نه عدالتی که در قضای قاضیان عادی هست راه گشاست؛ در این موارد ﴿قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ﴾[3] «قوّام بالقسط» باید باشد نه «قائم بالقسط». پرونده میلیاردی را او باید حلّ کند. وگرنه یا با تهدید یا با تطمیع از بین می رود. اینکه فرمود: ﴿وَ أَقِیمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ﴾، یا در سوره مبارکه «نساء» آیه 135 فرمود: ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ﴾. اینکه می بینید خیلی از جاها مشکل حلّ نمی شود، برای این است که ما خیال می کنیم با عدالت نماز جماعتی آن حلّ می شود.
⏺ جان جهان به فدای این پیغمبر! این [روایت] را هم سنّی نقل کرد، هم شیعه نقل کرد؛ فرمود من آیه ای بلدم که اگر مردم بدان عمل بکنند #راحت_دنیا_و_آخرت خواهد بود. من یک این را مکرّر می فرمود! آن کدام آیه است؟ همین آیه محل بحث که ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾،[4] فرمود اگر کسی باتقوا باشد هیچ مشکلی ندارد.[5] الآن این مشکل جامعه ما یا به خاطر احتکار بود، یا به خاطر اختلاس بود یا به خاطر سکه خریدن بود یا به خاطر ارز خریدن بود، همه اینها #خلاف_شرع بود! چیزی هم در این مملکت کم نیست، همه چیز هست! بیگانه نقشش بی اثر نیست، اما این مشکلات درون برای این است که #تقوا در کار نیست. فرمود شما راه کسی را نبندید و بیراهه نروید، ممکن نیست خدا شما را تنها بگذارد، ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾. از این قرآن راستگوتر! ما حرف این را گوش ندهیم، پس حرف چه کسی را گوش بدهیم؟! فرمود شما اگر بیراهه نروید، به دنبال حرام نروید، هرگز نمی مانید. اگر اهل حوزه و دانشگاه باشد، هیچ شبهه ای برای او نمی ماند «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا».[6] شبهات علمی نمی ماند، شبهات مالی نمی ماند، مشکلات سیاسی نمی ماند. ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾، «مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا» «وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ» در هنگام فشار مرگ مشکلی ندارد.
⏺ آدم وقتی دو سال در یک خانه بود حالا اثاث کشی می خواهد بکند، می بیند که متأثّر است، برای اینکه با این خانه اُنس گرفته است. حالا شصت ـ هفتاد سال ما با این پیکر اُنس گرفتیم و حالا میخواهیم این را رها کنیم، چه پیش می آید؟ مگر فشار مرگ آسان است؟! حضرت فرمود اگر کسی باتقوا باشد، راحت جان می دهد. ما می خواهیم راحت زندگی کنیم، نمی خوهیم اشرافی زندگی کنیم، راهش اینهاست!
===================
[1]. سوره نحل، آیه90.
[2]. سوره حدید، آیه25.
[3]. سوره نساء، آیه135.
[4]. سوره طلاق، آیه2.
[5]. مکارم الاخلاق، ص468؛ مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج35، ص436.
[6]. تفسیر الصافی، ج5، ص188.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه طلاق ـ جلسه 4
تاریخ: 1397/07/10
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۷۸ ـ ۷۵ #سوره_توبه
💢#عهد_شکنی
بدترين صفتی که برای #سالک الی اللّه از هر چيز در سير و #سلوک خطرناک تر است، بی تعهدی و #عهد شکنی است.
حتّی اين صفت #انسان را از انسانيت خارج می کند. بنابراين #سالک الی #اللّه نبايد #عهدشکن باشد و بايد بکوشد حتّی در #تعهدات کوچک و بی اهميّت برای آن که به اين صفت زشت عادت نکند، بسيار مقيد و #متعهّد باشد و #عهد شکنی نکند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره آل عمران.mp3
4.08M
#تدبر
#قرآن
#سوره_آل_عمران
#آل_عمران
📌بررسی کوتاه سوره آل عمران
کاری از مدرسه تعالی
📼استاد هانی چیت چیان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#اندیشه #وحی
◽️...فرمود ما انبیایی را فرستادیم که بعضی پذیرفتند و بعضی نپذیرفتند، هیچ جایی نیست که اندیشه باشد و وحی نرفته باشد. الآن اگر ثابت بشود که در بخشی از این کُرات حیات هست و افرادی زندگی میکنند، حتماً در آنجا نبوت رفته است!
◽️در بعضی از بیانات نورانی حضرت امیر هست که «مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِن».[1] اگر یک منظومهٴ شمسی، اگر یک راه شیری، اگر یک کوکب و ستارهای ثابت بشود که در آن حیات است و عدّهای در آن زندگی میکنند، حتماً پیغمبر دارند! ممکن نیست جایی اندیشه باشد و هدایت الهی نباشد...
📼درس تفسیرسوره زخرف جلسه 17
آیت الله #جوادی_آملی
📚[1]بحارالانوار، ج55، ص91؛ «هَذِهِ النُّجُومُ الَّتِی فِی السَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِنِ الَّتِی فِی الْأَرْضِ مَرْبُوطَةٌ کُلُّ مَدِینَةٍ إِلَی عَمُودٍ مِنْ نُورٍ طُولُ ذَلِکَ الْعَمُودِ فِی السَّمَاءِ مَسِیرَةُ مِائَتَیْنِ وَ خَمْسِینَ سَنَةً».
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 36
#مثل
#انفاق
🔅🔅🔅
💢 مثَل بذر پر برکت 5
(مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53)
((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) .
📝نکته ها :
⏪ج - دعا و نفرین فرشتگان
از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمود : ((در هر روز دو فرشته از آسمان فرود می آیند ، یکی پیوسته به آدم انفاق کننده دعای خیر می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُنْفِقاً خَلَفاً ؛ خدایا ! به آدم انفاق گر و بخشنده پاداش نیک عطا فرما و مالش را افزون کن )) .
فرشته دیگر به آدم بخیل همواره نفرین می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُمْسِکاً تَلَفاً ؛ خداوندا ! (اموال شخص ) ممسک و بخیل را تلف کن و نابود ساز)) . (62)
((مولوی )) درمثنوی مضمون این حدیث را به شعر در آورده و می گوید :
گفت پیغمبر که دائم بهر پند
دو فرشته خوش منادی می کنند
کای خدا یا منفقان را سیردار
هر درمشان را عوض ده صد هزار
ای خدایا ممسکان را در جهان
تو مده إِلاّ زیان اندر زیان
ای خدایا منفقان را ده خَلف
ای خدایا ممسکان را ده تلف
ای بسا امساک کز انفاق به
مال حق را جز به امر حق مده
تا عوض یابی تو مال بی کران
تا نباشی از عداد کافران (63)
=================
62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338.
63-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ص 46
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل يازدهم
📃خواندن قرآن نجات دهنده از مهلکههاست.
◽️قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام لَا وَ الله لَا يَرجِعُ الأَمرُ وَ الخِلَافَةُ إِلَى آلِ أَبِي بَكرٍ وَ عُمَرَ أَبَداً وَ لَا إِلَى بَنِي أُمَيَّةَ أَبَداً وَ لَا فِي وُلدِ طَلحَةَ وَ الزُّبَيرِ أَبَداً وَ ذَلِكَ أَنَّهُم نَبَذُوا القُرآنَ وَ أَبطَلُوا السُّنَنَ وَ عَطَّلُوا الأَحكَامَ وَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله القُرآنُ هُدًى مِنَ الضَّلَالِ وَ تِبيَانٌ مِنَ العَمَى وَ استِقَالَةٌ مِنَ العَثرَةِ وَ نُورٌ مِنَ الظُّلمَةِ وَ ضِيَاءٌ مِنَ الأَحدَاثِ وَ عِصمَةٌ مِنَ الهَلَكَةِ وَ رُشدٌ مِنَ الغَوَايَةِ وَ بَيَانٌ مِنَ الفِتَنِ وَ بَلَاغٌ مِنَ الدُّنيَا إِلَى الآخِرَةِ وَ فِيهِ كَمَالُ دِينِكُم وَ مَا عَدَلَ أَحَدٌ عَنِ القُرآنِ إِلَّا إِلَى النَّارِ
◽️ امام صادق علیه السلام فرمودند: امامت و خلافت هرگز به آل ابى بكر و عمر و نه به زادگان بنىاميّه و نه در نسل طلحه و زبير باز نميگردد، زيرا آنان قرآن را به دور انداختند و سنتها را باطل كردند و احكام را معطّل گذاشتند در حالي كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن هدايت كننده هر گمراهي و روشنگر هر نابينايي است و وسيله بازگشت و گذشت از هر لغزش است و روشنى است در تاريكى و پرتوى است در هر پيشامد (بدعت) و نگهدارى از هر هلاكت است و رهيابى از هر گمراهى است و بيان است در مورد هر فتنه و اشتباه و وسيله رسيدن از دنيا به سعادت آخرت است و در آن است كمال دين شماها و هيچ كس از قرآن منحرف نشود جز به دوزخ سوزان.
⏪امام برایم گفت که:
☑️دوری از قرآن، آتش است.
☑️قرآن مرا از کوری دور می کند و بصیرت می بخشد.
☑️قرآن مرا از لغزش دور می کند.
☑️کمالم در قرآن است.
☑️قرآن خواندن مرا به سنت نبی خدا نزدیک می کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فروتنی و تواضع 62.mp3
3.76M
#سیر_و_سلوک (62)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 فروتنی و تواضع
🕑 زمان:30دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_جوان_ایرانی_امید_و_خودباوری_پیشرفت_علمی
#خون_بهای_شهدا
📌اصول انقلاب
🔹 ما هم هدفمان مشخص است، هم راه مشخص و هم می دانیم صاحب كارمان كیست؛ به دلیل اینكه #انقلاب را او به مقصد رساند. در جریان فتح مكه ابوسفیان متحیرانه قدم می زد، گفت چطور شد که ما شكست خوردیم و اینها پیروز شدند؟! ما به سربازانمان كباب می دادیم و اینها خرما خوردند، ما به سربازانمان شمشیر دادیم و آنها چوب دستی داشتند، ما به سربازانمان شتر و اسب دادیم و اینها پیاده و پابرهنه بودند، آخر «لَیتَ شِعْرِی بِأَی شَیءٍ غَلَبْتنِی» آخر ما هر چه تحلیل می كنیم جور درنمی آید، چطور ما شكست خوردیم اینها پیروز شدند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از پشت سر رسیدند دست مبارك را روی دوش ابوسفیان گذاشتند و فرمودند «بِاَللهِ غَلَبْتُك»[1] تو همه اش شتر و اسب و قاطر می بینی، قدرت غیبی را كه نمی بینی! ما با آن پیروز شدیم «بِاَللهِ غَلَبْتُك». در جریان #انقلاب این طور بود در جریان #دفاع_مقدس واقعاً این طور بود. اینكه تاریخ بیهقی و تاریخ ناسخ التواریخ و اینها نیست كه مال سیصد سال قبل یا چهار صد سال باشد، برای دیروز بود و همه هم دیدند! این طور نیست كه حالا آدم بگوید كه در تاریخ است افسانه است یا اغراق است، پس «بِاَللهِ غَلَبْتُك» است.
🔹 اصل اول آن است كه به سمت #مدینه_فاضله باید حركت كنیم اصل دوم این است كه هیچ كم نیاوریم برای اینكه صاحب كار دیگری است! اصل سوم این است كه چقدر از ما بر می آید؟! هر چه كه بر میآید كوتاهی نكنیم، یقیناً پیروز می شویم!
🔹 جوان های مملكت هم #جوان های متدین و شیر پاك خورده هستند، بچه های ابی عبدالله هستند، بچه های امیرالمؤمنین هستند و [برای] اینها هم باید تلاش و كوشش كرد؛ منتها ما اگر درست عمل بكنیم مردم بر می گردند! مردم هم مردم مسلمان و متدین هستند وقتی ببینند این آقا كیسه ندوخته #اعتماد می کنند. مردم از این بیان امیرالمؤنین را تبعیت می كنند؛ حضرت فرمود كه آن كارمند و آن كارگزاری كه وقتی میآید با یك كیسه خالی می آید می رود با كیسه پر میرود به او #اعتماد نكنید، خودش هم فرمود این درآمدهای من است و من از همین ها دارم استفاده می كنم؛[2] حالا ما مثل او نمی توانیم بشویم و قبول داریم، اما همین #حلال را اكتفا بكنیم. حرام آبرو بر است! در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) مكرر در نهج البلاغه آمد كه باند بازی، جناح بازی و سیاست بازی سرزمین «وبا»، «وَبِی»,[3] «أَوْبیٰ»،[4] «مُوبِئ»[5] است. یكی از واژه هایی كه در نهج البلاغه چند بار تكرار شده است، همین جریان «وَبِی», «أَوْبیٰ»، «مُوبِئ» فرمود این دنیا و این بازی ها «مُوبِئ» است؛ آن چراگاهی را می گویند كه علفهایش وبا خیز است. فرمود دنیا این طور است، مبادا خدایی ناكرده در این باند بازی و در این جناح بازی [بیافتید]! بله همه ما در متن سیاستیم، سیاست را سید حسن مدرس (رضوان الله علیه) بیان كرده، امام بیان كرده، مقام معظم رهبری بیان میكند، راه مشخصی داریم! ما نه فاصله می گیریم، نه از قافله جداییم و در #متن_سیاست هم هستیم؛ اما باند بازی، جناح بازی، بازی كردن با دین و بازی كردن با خون شهدا آدم را در چراگاه «وَبِی», «أَوْبیٰ»، «مُوبِئ» می برد؛ یعنی چراگاه وبا خیز، وبا هم هم كشنده است و هم آبرو است.
🔹 این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود باند بازی آبرو ریزی را به همراه دارد، مواظب دنیا باشید و آخرتتان باشید! خدا صاحب این همه خون های پاك است! این #ثار_الله یعنی انتقام اینها را خدا میگیرد، وگرنه خدای سبحان كه خون ندارد! خون بهای اینها را خود خدا به عهده میگیرد. اگر #خون_بها را خدا میگیرد، مگر اجازه می دهد که هر كسی با این خون ها بازی كند؟!
🎤#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولان سازمان بسیج با حضرت استاد
تاریخ: 1383
===================
[1]. الروض الانف الوكیل، ج7، ص135.
[2]. مجموعه ورام، ج2، ص151/
[3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه175؛ نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت376.
[4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه238.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت367؛ «مَتَاعُ الدُّنیا حُطَامٌ مُوبِیءٌ».
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اصول انقلاب.mp3
1.63M
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی_جوان_ایرانی_امید_و_خودباوری_پیشرفت_علمی
#خون_بهای_شهدا
📌اصول انقلاب
🎤#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولان سازمان بسیج با حضرت استاد
تاریخ: 1383
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ولادت اسوه و مقتدای امامان و ام ابیها حضرت زهرای مرضیه و فاطمه اطهر سلام الله علیها و سلاله پاک ایشان حضرت امام روح الله بر همه رهروان و محبان شان مبارک.🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای #مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (15)
#نماز_مومنانه
⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل
◽️نماز امام كاظم (عليهالسلام):
به گفته جاسوس دستگاه عباسي امام كاظم (عليهالسلام) پس از آنكه وارد زندان هارون الرشيد شد مكرّر در دعاي خود مي گفت كه خدايا! تو مي داني كه من پيوسته از تو مي خواستم كه فراغتي براي من فراهم كني تا تو را عبادت كنم.
خدايا! اين فراغت در زندان برايم فراهم شد پس تو را بر اين نعمت شكر مي كنم: كثيراً يقول في دعائه و هو محبوسٌ: اللّهمّ! إنّك تعلم أنّي كنت أسئلك أن تفرّغني لعبادتك، أللّهمّ و قد فعلتَ فلك الحمد[الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]، از اين رو در زندان هارون پيوسته به عبادت مشغول بود به گونه اي كه تمام شب را به نماز، تلاوت قرآن و دعا مي گذراند و چهره اش را از محراب برنمي گرداند و بيشتر روزها را روزه مي گرفت: كان (عليهالسلام) مشغولاً بالعبادة يحيي الليل كلّه صلاةً و قرائةً للقرآن و دعاءً و اجتهاداً و يصوم النهار في أكثر الأيام و لايصرف وجهه من المحراب. [الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شب_ولادت_مادر
نه مثل سارهای و مریم! نه مثل آسیه و حوّا!
فقط شبیه خودت هستی! فقط شبیه خودت زهرا!
اگر شبیه کسی باشی، شبیه نیمهشب قدری!
شبیه آیۀ تطهیری! شبیه سورۀ «اعطینا»!
ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را محضر متدینان متمدن تبریک عرض میکنم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش رحمت فاطمه (س) برای اهل محشر
در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود. این بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در #قیامت چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های او به تمام افراد شایسته #اهل_محشر می رسد.
منظور این چادر ظاهری است یا پوشش #رحمت است؟ اگر کسی طبق بیان #پیغمبر که فرمود: (اَنتِ مِنّی وَ اَنَا مِنکِ)، به منزله پیغمبر شد؛ قهراً چنین بانویی مظهر رحمت جهانشمول ذات اقدس اله خواهد بود.
🔷️ ر.ک تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۴۳۴ و بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۳
✅ سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در اجتماع بانوان _ قم ؛ ۱۳۷۴/۰۸/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_فاطمه
#حضرت_زهرا
#فاطمه_الزهرا
#شفاعت
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۰ ـ ۷۹ #سوره_توبه
📌#تمسخر
#سالک الی #اللّه نبايد #مسخره کن و #عيب گيرنده از مردم #مؤمنی که در راه خدای تعالی #صدقه می دهند باشد.
زيرا خدای تعالی آنچنان از اين صفت زشت به #غضب می آيد که برای آنها #عذاب دردناکی منظور فرموده و به پيامبرش می فرمايد که اگر هفتاد مرتبه برای آنها #استغفار کنی؛ هرگز خدای تعالی آنها را نمی آمرزد و آنها را #فاسقی می داند که #هدايت نمی شوند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انفال ۴.mp3
12.94M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انفال
#جلسه ۴
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انفال را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (103)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون
💢 لطايف و اشارات
⏪5- انفاق عامل پيوند عبد با خدا
⏺برخى پنداشته اند جمله (يقيمون الصلواه) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با خداست و جمله (و مما رزقناهم ينفقون) تنها مبين پيوند انسان با مردم است. (395) اين سخن ناتمام است ؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در راه خدا و براى احياى كلمه الهى، انفاق گفته شده و در چنين موردى، سخن از رابطه انسانها با يكديگر نيست: (و مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاءمرضات الله)، (396) (و انتقوا فى سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه) (397) در بحث تفسيرى نيز گذشت كه انفاق در مرحله اول مايه تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحكيم پيوند با يكديگر موثر است.
⏺غرض آنكه، گاهى اتفاق مالى مانند تاسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمى نيست و گاهى براى رفع نيازهاى فردى يا اجتماعى صورت مى پذيرد، و چنين انفاق مالى در صورتى در تحكيم پيوند مردمى اولا و ايجاد تقرب الهى ثانيا، سودمند است كه تنها براى ابتغاء وجه الله باشد، يعنى سهم، حقيقى در انفاق مالى براى پيوند با خداست، گرچه در برخى موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است.
==================
395- تفسير نمونه ، ج 1، ص 73
396- سوره بقره ، آيه 265
397- سوره بقره ، آيه 195
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (43)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
💢 راهبردهای فرهنگی
⏪ 13 . فرهنگ سازی ازخانواده و خویشاوندان
وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ ( 214/شعرا)
وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها (طه/132)
☑ لزوم پرداختن به اصلاح نزدیکان خود، قبل از اقدام به اصلاح جامعه و تودهاى مردم (فلاتدع مع اللّه ... و أنذر عشیرتک الأقربین) با توجه به این که رسالت پیامبر(ص) جهانى است ولى در این آیات خداوند نخست انذار بستگان را فرمان داده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد.
☑ رهبر جامعهى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ»
☑ لزوم پایدارى و تلاش افزون تر مبلغان، در عمل به توصیه هاى خود (وأمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها )
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسير و قرأن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت2:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
▫ این سوره را عَبَس (به معنای ترشرویی) نامگذاری کردهاند؛ زیرا با همین کلمه شروع شده است. از دیگر نامهای این سوره أعمی و سَفَرَه است که اولی در آیه دوم و دومی در آیه پانزدهم آمده است. «اعمی» به معنای نابیناست و «سَفَرَه» که جمع سفیر است اشاره به فرشتگانی دارد که اعمال آدمی را ثبت می کنند.
▫ سوره عبس جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول بیست و چهارمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادمین سوره است و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▫ سوره عبس ۴۲ آیه، ۱۳۳ کلمه و ۵۵۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و نسبتاً کوچک است.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت3:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس
⏪ در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
1️⃣ . مفسرین اهل سنت نقل کردهاند که عدهای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار میکرد. او آنقدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهرهاش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود میگویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگاناند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی میداشت و میگفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».
2️⃣ مفسرین شیعه نقل کردهاند که این آیات درباره مردی از بنیامیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه میترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.
🔹🔹 بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانستهاند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که میرساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.
▫️ همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند. علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.
👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#زینت #کعبه #هوس #سنایی
💢یای تشریف
جناب سنایی حرف خوبی دارد می گویند: عدّه ای خواستند کعبه را با زر و زیور و پارچه های پرنیانی مزین کنند، گفتند این پارچه مشکی و اینها چه ارزشی برای کعبه دارد؟ این اتفاق در عصر سنایی بود، گفت: «کعبه را جامه کردن از هوس است» شما میخواهید کعبه را زر و زیور بدهید برای چه؟
کعبه را جامه کردن از هوس است
یای بیتی جمال کعبه بس است [32]
کعبه یک زینت دارد و آن یک دانه «یاء» است که خدا به ابراهیم و اسماعیل فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾،[33] این «یاء» زینت کعبه است! شما میخواهید به این زر و زیور بدهید؟ آن زر و زیور جای «یاء» را نمیگیرد! آن یک دانه «یاء» را خدا به انسان هم داد، فرمود: ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾،[34] آن «یاء» که ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ را دارد، میتواند عظمت کعبه را درک کند.
===========
[32]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص 101.
[33]. سوره بقره, آیه125.
[34]. سوره حجر, آیه29؛ سوره ص, آیه72.
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom