eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
10_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
4.95M
📼 جلسه دهم ☑ استاد:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی .اندیشه ورزی ۳.mp3
10.16M
💢 اندیشه ورزی ۳ ☑ اندیشه ورزی در سخن گفتن پيامبر صلي الله عليه و آله : صِفَةُ الْعاقِلِ اَنْ يَحْلُمَ عَمَّنْ جَهِلَ عَلَيْهِ وَ يَتَجاوَزَ عَمَّنْ ظَـلَـمَهُ وَ يَتواضَعَ لِمَنْ هُوَ دونَهُ وَ يُسابِقَ مَنْ فَوقَهُ فى طَلَبِ البِرِّ وَ اِذا اَرادَ اَنْ يَتَـكَلَّمَ تَدَبَّرَ فَاِنْ كانَ خَيْراتَـكَلَّمَ فَغَنِمَ وَ اِنْ كانَ شرّا سَكَتَ فَسَلِمَ و اِذا عَرَضَتْ لَهُ فِتْنَةٌ اِستَعصَمَ بِاللّهِ وَ اَمْسَكَ يَدَهُ وَ لِسانَهُ وَ اِذا رَاْى فَضيلَةً اِنتَهَزَ بِها لا يُفارِقُهُ الحَياءُ وَ لا يَبْدو مِنْهُ الْحِرْصُ فَتِلْكَ عَشْرُ خِصالٍ يُعْرَفُ بِهَا الْعاقِلُ؛ ويژگى عاقل اين است كه در برابر رفتار جاهلانه بردبارى كند، از كسى كه به او ظلم كرده درگذرد، در برابر زير دست خود متواضع باشد، با بالا دست خود در طلب نيكى رقابت كند، هرگاه بخواهد سخن بگويد بينديشد، اگر خوب بود بگويد و سود برد و اگر بدبود سكوت كند و سالم ماند، هرگاه با فتنه اى روبه رو شود به خدا پناه برد، دست و زبانخود را نگاه دارد، هرگاه فضيلتى ببيند آن را غنيمت شمارد، شرم و حيا از او جدا نشود وحريص نباشد، اينها ده خصلت اند كه عاقل با آنها شناخته مى شود. [تحف العقول، ص 28] اول اندیشه و انگهی گفتار سخن ابزار ارتباط انسانی ضرورت شناخت خیر و شر سخن گفتن باید سودمند باشد و مارا از آسیب های ابلیس انسان را درامان بدارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 بدترین دشمن 🔹 جریان و معرفت ‌شناسی انسان از پیچیده‌ ترین كارهاست، چون وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از طرف خدا به ما فرمود که شما یك دشمن دارید و آن هم درون شماست، هیچ كس با شما دشمن نیست «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ».[1] خدا كلّ عالم را در حدّی قرار داد كه با همه می ‌توانی كنار بیایی, به نحو سالبه كلیه هیچ كسی دشمن انسان نیست، مگر خود او! این خود كدام قوّه است؟ چطوری ما او را مهار كنیم؟ چطور او را بشناسیم؟ این است كه انسان باید در درون خود و ببیند كه این غدّه كجاست و چه كسی است كه با او دشمن است؟ «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» بدترین دشمن همین است, چرا؟ برای اینكه اگر با هر دشمنی آدم كنار آمد و كاری برای او انجام داد چند لحظه‌ای راحت است؛ امّا اگر چند قدم به میل نفس رفت او چند قدم جلوتر می ‌آید و قوی ‌تر می ‌شود! این‌طور نیست كه اگر كسی به میل خودش كاری كرد، این قدری كناره بگیرد و چند ساعتی او را آرام بگذارد، این ‌طور نیست. این حرف را سعدی در گلستان[2] به طور لطیف معنا كرد، البته در روایات ما هست و اینها «هر چه دارند همه از دولت قرآن دارند».[3] این در گلستان هم هست كه چرا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، برای اینکه مثلاً این سگی كه دارد حمله می ‌كند، شما اگر یك تكّه گوشت جلویش بیندازی، همین چند لحظه ‌ای كه مشغول خوردن گوشت است دیگر پارس نمی‌كند و كاری با شما ندارد؛ امّا اگر نفس گفت این نامحرم را نگاه كن, این حرف را بزن, این مال را بگیر، آدم همین كه یك قدم رفت و نگاه كرد، او دو قدم جلوتر می ‌آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، هیچ دشمنی بدتر از این نیست. 🔹 در این سوره مباركه «مائده» خدا به ما دستور داد و فرمود که تكان نخورید و هیچ جا نروید! به در و دیوار عالم نگاه نكنید! درس و بحث خود را انجام دهید و از این و آن سؤال كنید، ولی یك پایتان این‌جا باشد! ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾،[4] به دنبال چه چیزی می‌ خواهید بگردید؟ می خواهید از كسی سؤال كنید که ؟ مگر نمی ‌بینید؟! تكان نخورید و از خانه ‌تان بیرون نروید! ﴿عَلَیكُمْ﴾ این اسم فعل است، یعنی «الزموا» ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ سرِ جای خودتان باشید، همین که لحظه بیرون آمدید، این می‌ كند! این است كه آدم هر لحظه باید بداند كه چه كسی دارد او را می ‌شوراند, چه كسی است دارد او را تحریك می ‌كند، در درون آدم! این دشمنی است كه به هیچ وجه آرام نمی ‌گیرد، اگر یك لحظه شما بخواهید به او كمك كنید، این دو قدم جلوتر می‌ آید. [1]. مجموعة ورام، ج‏1، ص59. [2]. گلستان سعدی، باب هفتم در تأثیر تربیت، حکایت19؛ «بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث که «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» گفت به حکم آنکه هر آن دشمنی را که با وی احسان کنی دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بیش کنی مخالفت زیادت کند. مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت ٭٭٭ خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد». [3]. ر.ک: دیوان حافظ، غزل319؛ «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ ٭٭٭ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم». [4]. سوره مائده, آیه105. 📚 سوره مبارکه شوری ـ جلسه 2 تاریخ: 1394/02/20 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ هویت غاصبانه بالاخره‌ ما این امور فرعی را‌بررسی می کنیم؛ این ای که در بدن ماست، این فرشی که زیر پای ماست؛ اینها را فکر می کنیم ببینیم مال خود ماست یا است؛ آنوقت عمرمان و مان را بررسی نکنیم، ببینیم غصبی است یا نه؟! چه طور درباره می اندیشیم، درباره می اندیشیم، باید هم بیاندیشیم که آیا اینها مال ماست یا است؛ درباره مان نیاندیشیم که این هویت ما اصل است یا غصب؟!! اگر هویت ما بر اساس (من الهی هو الله گویم*) بود؛ معلوم می شود اصل است؛ غصب نیست. اما اگر گفتیم من هر چه خواستم می کنم، هر چه خواستم می گویم، به میل خودم عمل می کنم؛ چنین هویتی است! آنوقت خدای ناکرده ممکن است یک کسی عمری غاصبانه داشته باشد و نداند! ________________________________________________ * ر.ک دیوان حکیم الهی قمشه ای / صفحه ۸۹۱ ✅ هفتمین همایش فرهنگی سیاسی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) _ مشهد مقدس ؛ مرداد ۱۳۸۰
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۸ ـ ۳۴ 🔰اموال الی نباید به مال نزدیک شود مگر آنکه بخواهد وضع او را بهتر از آنچه هست سامان دهد و باید به عهد و پیمان خود وفادار باشد. در معامله و میزان را رعایت کند و به چیزی که ندارد اقدام نکند، روی زمین با و راه نرود که اینها، همه است و خدای تعالی به این کارها نمی باشد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.شکست محاصره ۱.mp3
14.18M
26 📌 شکست محاصره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ (به واسطه ناکام ماندن او از گمراهی انسان روزه دار)وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ ؛‌ آیا شما را از چیزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنید، شیطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: بله. فرمودند: روزه روى شیطان را سیاه مى كند، صدقه پشت او را مى‏ شكند، دوست داشتن براى خدا و همیارى در كار نیك، ریشه او را می كند و استغفار شاهرگش را مى ‏زند. (میراث حدیث شیعه ، ج 2، ص 20، ح 18) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۴.mp3
16.82M
💢 اندیشه ورزی 4 🔲 آینده نگری و فرجام اندیشی 📜 عنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً أَتَى اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي، فَقَالَ لَهُ فَهَلْ أَنْتَ مُسْتَوْصٍ إِنْ أَنَا أَوْصَيْتُكَ حَتَّى قَالَ لَهُ ذَلِكَ ثَلاَثاً وَ فِي كُلِّهَا يَقُولُ اَلرَّجُلُ نَعَمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ .( كافى، ج 8، ص 150.) 📜 امام صادق عليه السّلام فرمود:مردى به خدمت رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله) آمد و عرض كرد يا رسول الله!مرا وصيت كن!پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:آيا اگر تو را پند و وصيت كنم عمل مى‌كنى‌؟!عرض كرد بلى!و حضرت سه بار اين جمله را تكرار كرد و آن مرد پاسخ مثبت داد.تا اينكه رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:تو را وصيت مى‌كنم كه اگر قصد انجام كارى را گرفتى قبلا«عاقبت آن كار را تدبر و انديشه كن اگر داراى صلاح و رشد باشد امضايش كن و انجام بده و اگر ناپسند و نافرجام باشد تركش كن!»( وسائل الشیعة (جهاد النفس) / ترجمه افراسیابی ج ۱ ص ۱۵۱) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 عقل و جهل 🔹 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ‌ترین آن حضرت عقل است. در قرآن کریم را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند. 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحه‌ای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل ‌گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب تمدن و فرهنگ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت‌ های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف ‌تری و شایسته ‌تری کمتر یافت می ‌شود. فرمود قطب مسلمان‌ ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است. 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ‌ایستد است، آنکه سنگر تشکیل می ‌دهد است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می‌ کند و خلاف می ‌کند. 🔹 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس‌ های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می ‌شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می ‌گیرد و با آن جمع نمی ‌شود است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می ‌کنید می ‌بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی‌ هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند. [1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص9. [3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10. [4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30. [5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13. 📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 347 تاریخ: 1397/02/11 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انسان در رهن خلاف های خود اینکه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه می خواهم خودم را کنم، یا بلند شوم، یا فلان کار خیر را انجام دهم نمی توانم؛ راست می گویند! وجود مبارک (ص) فرمود: انسانی که _ خدای ناکرده _ کرده، است؛ و انسان بدهکار باید گرو بسپارد. در مسائل مالی اگر کسی بدهکار بود، زمین و خانه و فرش خود را گرو می دهد، اما کسی که کرده نمی تواند اینها را به خدایی که مالک السماوات و الارض است گرو بگذارد! خود او را می گیرند. هر کسی خلاف های خودش است. ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۸ ـ ۴۵ 📌 جدایی از الی می تواند با خواندن و عمل به آن، خود را از کسانی که به خدا ندارند جدا کند و خود را با آنها در و محشور ننماید. زیرا آنها دلهایشان حجابی دارد که را نمی فهمند و نمی توانند وحدانیت را درک کنند، اینها اند و برای تو مثال هایی می زنند، نهایت کارشان این است که به تو می دهند و تو را شده معرّفی می کنند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۵.mp3
9.98M
💢 اندیشه ورزی 5 ☑️ اندیشیدن روح عبادت الإمامُ عليٌّ عليه السلام :... الا لا خیر فی عبادة لیس فیها تفکر(کافی ج1 ص 36) در عبادت بدون اندیشه ورزی خیری نیست. ... لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفقُّهٌ ، و لا خَيرَ في عِلمٍ ليسَ فيهِ تَفكُّرٌ ، و لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ .(تحف العقول : 204.) امام على عليه السلام : در عبادتى كه با فقه (فهم) همراه نباشد، خيرى نيست. و در دانشى كه با انديشيدن همراه نباشد، خيرى نيست و در قرآن خواندنى كه با تدبّر توأم نباشد، خيرى نيست. 🔘 «تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است. 🔘 یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید. 🔘 قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!(خواندن بدون کاربست-لعن قاریان خویش) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 استعاذه 🔹 انسان هم مأمور به و هم مأمور به است. استخاره یعنی طلب خیر، نه تفأّل! باید خیر بخواهد، چون ذاتاً فاقد است؛ باید از خدا بخواهد و لا غیر، چون او است و باید آنچه می ‌ماند و صلاح و فلاح بشر در آن است آن را بخواهد و نه چیز دیگر را. 🔹 در جریان هم این چنین است، إلا و لابد انسان باید استعاذه کند؛ زیرا علل و عوامل بیرونی و علل و عوامل درونی است، حتماً باید استعاذه کند! دوم اینکه فقط باید به خدا پناهنده بشود و از او کمک بخواهد. سوم باید به عنایت خدای سبحان از شرّ خارج و داخل برهد. هم استخاره لازم است با اضلاع سه‌ گانه‌ اش، هم استعاذه لازم است با اضلاع سه ‌گانه‌ اش؛ منتها در سوره مبارکه «فلق» استعاذه چهره کمک‌ خواستن از ذات اقدس الهی و پناهندگی به خدا از بود، علل و عواملی که ذکر شد ﴿مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ﴾[1] بود، ﴿شَرِّ غاسِقٍ﴾[2] بود، ﴿شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾[3] بود که اینها به سِحر و مانند آن از بیرون آسیب برسانند و ﴿شَرِّ حاسِدٍ﴾[4] بود که از راه حسد آسیب به محسود برسد. اما در سوره «ناس» استعاذه از است که مهم ‌تر از دشمن خارجی است. گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باکی از دشمن برونی نیست[5] 🔹 دشمن درونی با وسوسه، با ، با ، با و سایر علل و عواملی که برنامه‌ های خود را شیطان مشخص کرده است، درون را می ‌کند و انسان را می ‌کند و انسان را می‌کند و انسان را به در برابر عقل گرفتار می ‌کند؛ لذا هم استعاذه از دشمن بیرونی هم استعاذه از دشمن درونی و مهم‌تر از دشمن بیرونی، دشمن درونی است. 🔹 شرّی که در سوره مبارکه «فلق» بود شرّ بیرونی است اما این شرّ درونی است که وسوسه می ‌کند. انسان با فکر و اراده کار می‌کند اول با می ‌اندیشد بعد با تصمیم و اراده و مانند آن را به عهده می‌ گیرد. اگر کسی بخواهد مسیر انگیزه او و اراده او را دگرگون کند، اول در اندیشه او سوء اثر می ‌گذارد اندیشه او را ویران می‌کند وهمی و خیالی می ‌کند وسوسه می ‌کند او را گمراه می ‌کند، از اندیشهِ گم ‌شده انگیزه پراکنده پدید می ‌آید و مانند آن؛ لذا فرمود: ﴿مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ﴾ که این ﴿الْخَنَّاسِ﴾ است. انسان هر وقت متذکر شد این در گوشه ‌های ذهن می‌ خزد و هر وقت غافل شد خودش را نشان می ‌دهد. درباره مژده به پرهیزکاران که فرمود پرهیزکاران کسانی ‌اند که ﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾[6] اگر ببینند یک خیال باطلی، یک وهم باطلی، یک شورش باطلی در بیرون قلب او راه پیدا کرده است می ‌بیند این به نام شیطان احرام بسته است تا وارد بشود، هم می ‌فهمد او حرامی است، هم می‌ فهمد احرامش است، هم از انگیزه سوء او باخبر است که او منتظر است که درِ کعبه دل چه وقت باز می ‌شود که آنجا وارد بشود «فَبَاضَ وَ فَرَّخ‏» که در خطبه‌ های نورانی امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) آمده است،[7] باخبر است. 🔹 که مواظب قلب هستند، این حرامی را می ‌شناسند، احرام بستن حرامی را می ‌شناسند، می‌ شناسد او منتظر باز شدن درِ کعبه است وارد دل بشود ﴿تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾ وقتی متذکر شدند به نام حق شدند او خنّاس است در گوشه ‌ای می ‌خزد: پاسبان حَرَم دل شده‌ ام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم[8] [1]. سوره فلق، آیه2. [2]. سوره فلق، آیه3. [3]. سوره فلق، آیه4. [4]. سوره فلق، آیه5. [5]. هفت اورنگ (جامی), سلسلةالذهب, دفتر اوّل. [6]. سوره اعراف، آیه201. [7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه7. [8]. دیوان حافظ، غزل شماره324. 📚 سوره مبارکه ناس تاریخ: 1398/01/29 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محاسبه 🆔 @a_javadiamoli_esra تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب[1] 🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[2] یعنی خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ‌ای می‌ شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله‌ ای می‌ شود برای . فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏»[3] این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها و نصیحت می ‌کنند. [1] . دیوان حافظ، قطعات، قطعه شماره1. [2] . مصباح الشریعة، ص86. [3] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص468. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/30 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ کسب ره توشه با بدرقه مهمانی خدا وظیفه ما در ، تدارک بود، و وظیفه ما در ، تدارک این مهمان الهی است. برای ماه یک وظائفی است که یکی از آنها گرفتن است که به استقبال ماه مبارک می رویم؛ و همچنین برای ماه یک سلسله دستورهایی است که چند روز بعد از روزه بگیرند تا این ماه پر برکت را بدرقه کنند. یک ماه انسان در خواب هم باشد، و در بیداری؛ لابد یک ای لازم است. ✅ درس اخلاق در جمع طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم _ قم ؛ ۱۳۸۱ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.لکه گیری.mp3
10.78M
27 ☑ لکه گیری در قرآن نوعا دو وصف غفور و رحیم با هم آمده (در حدود 70 مورد) و در اکثر موارد غفور مقدم بر رحیم ذکر شده است.(تنها در آیه 2 سباء رحیم بر غفور مقدم آمده است) مغفرت به مثابه غبار روبی و لکه‌گیری روح آدمی است. مغفرت لکه گيري است، رحمت رنگ زدن است. هرجا را مي‌خواهند رنگ بزنند اول لکه‌گيري مي‌کنند، ناخالصي‌هايي که باعث مي‌شود رحمت نچسبد را مي‌گيرند و صيقلي مي‌کنند. استغفار يعني خدايا مرا صيقل بده. من استغفار مي‌کنم يعني از خدا مي‌خواهم، مغفرت خدا شامل من شود يعني مستجاب شد، تو را با همه سختي‌ها لکه‌گيري مي‌کنيم. زدودن زنگ‌هايي که روي قلب انسان را گرفته دردناک هست، ولي در عوض صيقلي مي‌شود، در عوض اينقدر رحمت و رنگ الهي قشنگ روي کار مي‌نشيند لذا خداوند غفور رحيم است، پشت سر هم آورده مي‌شود، خدا تميز مي‌کند و رنگ مي‌زند. اول تميز و صيقلي مي‌کند، آماده پذيرش رنگ مي‌کند و بعد صبغه الهي مي‌افتد. فرق مغفرت و رحمت اين است مغفرت اول آن لكه‌گيري‌هاي انسان است. اگر كسي را بخواهند به «صبغه الهي» رنگ كنند كه با تباهي او رنگ نمي‌كنند. اگر پارچه‌اي را خواستند رنگ كنند يا ديواري را خواستند رنگ كنند با همان لكه‌ها كه رنگين نمي‌شود؛ اول لكه‌ها زدوده مي‌شود وقتي شفاف شد بعد نوبت رنگ كردن هست. آن لكه‌گيريهاي گناه به نام مغفرت است آن رنگ‌كاري خدا كه «صبغه الهي» است به نام رحمت است. فرمود: شما از خداي سبحان لكه‌گيري طلب كنيد، خدا هم لكه‌گيري مي‌كند [و] هم رنگ‌آميزي مي‌كند؛ هم مغفرت دارد و هم مرحمت دارد. @rahighemakhtoom
🔰خوشحالی پیامبر ❇️....﴿وَ إِن تَتَوَلَّوْا﴾ اگر ـ معاذالله ـ شما دین خدا را یاری نکردید ﴿یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾. هم فخر رازی نقل کرد، هم علمای شیعه نقل کردند، هم در تفسیر کبیر فخر رازی هست، هم در تفسیر شریف تبیان مرحوم شیخ طوسی هست، میگوید وقتی این آیه نازل شد وجود مبارک پیغمبر به قدری خوشحال شد که چیزی جای او را نگرفت! فرمود به اندازه دنیا من خوشحال شدم! این تعبیر وجود مبارک پیغمبر است بعد از نزول این آیه، بعد اشاره کرد به سلمان و فرمود از فارس و ایران مثل او هستند: «لَوْ کَانَ‏ الْإِیمَانُ‏ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ حضرت هم به سلمان اشاره کرد و فرمود او از همین قبیل است. این آیه که نازل شد، این‌قدر وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خوشحال شد، فرمود من به اندازه دنیا خوشحال شدم! برای اینکه میدانم خدا تنهایم نمیگذارد، حالا اینها نشدند، دیگری! من که نمیخواهم حالا این زید یاری کند، ما میخواهیم دین یاری بشود؛ حالا زید نشد عمرو! ❇️مرحوم شیخ طوسی در پایان این آیه آورده است: «لما نزلت هذه الآیه»؛ یعنی این دو جمله ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾، «فرح النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) و قال هِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا»؛[34] از کلّ دنیا برای من محبوبتر است، برای اینکه من میدانم این دین از بین نمیرود، حالا زید نشد، عمرو! 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۳ ☑️ الی باید بهترین را به زبان جاری کند. زیرا می خواهد در بین شما و بگو مگوهای بیهوده به وجود آورد، چون او شما است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
14.79M
📼 جلسه سیزهم ☑️ استاد:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.ناکامی ابلیس.mp3
13.09M
28 🔰ناکامی ابلیس 📜 پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ (به واسطه ناکام ماندن او از گمراهی انسان روزه دار)وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ ؛‌(میراث حدیث شیعه ، ج 2، ص 20، ح 18) 🔘 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:(الصلوة تسود وجه الشیطان.نماز چهره ی شیطان را سیاه می کند.)نهج الفصاحه/ ص 396. 🔘 همانطور که نماز موجب رو سیاهی شیطان است در باره روزه هم این تعبیر یسود از ایشان نقل شده است. 🔲 روزه گرفتن اعلام جنگ با شیطان ...این که روزه شیطان را روسیاه می کند یعنی به کام خودش نرسید. یعنی نتوانست به هدف خودش برسد. 🔲 شیطان در این نیت خبیثی که نسبت به تسلط بر شخص و کشاندن او به سمت حیوانیت و جهنم دارد، ناکام می ماند. روزه دار و اراده نه گویی به همه کشش های حیوانی... تنها به یک نفر چشم می گویم و بنده ی این و آن نیستم. 🔘 امکان ریا در صوم بسیار کمتر از دیگر عبادات است... روزه یعنی حاکمیت انسان بر نفس بهیمی و حیوانی... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 هویّت قرآنی 🔹 اگر گفتند سالی كه نكوست از بهارش پیداست، هم اگر سلوكش و سیرش به صلاح و فلاح می ‌رسد [که] در آن یازده ماه موفق است، از ماه مبارك رمضانش پیداست. این ماه مبارك رمضان باید نه تنها ذخیره خود را تأمین كند ذخیره سالانه سالكان را هم فراهم بكند. این ماه ورودی دارد و خروجی، مدخلی دارد و مخرجی، كه براساس ﴿رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ﴾[1] سیره و سنتشان سپری می ‌شود، در ورود به ماه مبارك رمضان یك دعای مخصوصی دارند و در پایان ماه مبارك رمضان كه به نام وداع است دعای خاصی. 🔹 ماه مبارك رمضان در مكتب اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان شهر طهور و شهر تمحیص شهر صیام و قیام نامیده شده است. بودن برای آن است كه چون شهر قرآن است و كسی با قرآن در تماس است كه اهل طهارت باشد وقتی انسان پیدا می‌كند كه از طهارت روح طرفی بسته باشد، چون قرآن كتابی است ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾[2] همان طور كه «لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِطَهُورٍ»[3] «لا هویة قرآنیه الا بالطهور» و همان طور كه طهارت نماز را وضو و امثال وضو تأمین می ‌كنند، را هم ماه مبارك رمضان و صیام و قیامش تأمین می‌ كند كه این ماه، ماه طهارت است تا هویت انسان هویت قرآنی بشود. این طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) كه شد برای آن است كه قرآن در این ماه نازل شد و حرمت این ماه هم به بركت قرآن كریم است كه قرآن كریم معارف و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی فراوانی دارد كه یكی از آن احكام فقهی مسئله صیام است. وقتی در این ماه انسان طاهر شد، می ‌تواند براساس ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ هویت قرآنی پیدا كند این هم یك مطلب و شاید در نوبت های قبل به عرضتان رسید كه همواره متزمّن این زمان را بركت می ‌دهد، چون قرآن باعث حرمت ماه مبارك رمضان شد، اگر یك سالك صالحی هویت قرآنی پیدا كرد، به ماه مبارك رمضان فخر می ‌بخشد. این شهر الله است، ولی شهر الله را ولی الله و خلیفة الله مشرَّف می‌ كند. 🔹 در دعاهایی كه از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در بخش پایانی ماه مبارك رمضان به عنوان دعا و وداع مطرح است این است كه به خدای سبحان عرض می كند «اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِیاک»؛ خدایا آن توفیق را بده كه ماه مبارك رمضان مشحون به عبادت ما بشود، ما چیزی فارق نبینیم، هیچ ذره‌ ای از زمان ماه مبارك رمضان بدون عبادت ما نگذرد! «وَ زَینْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَک»؛ خدایا این ماه مبارك رمضان را مزین كن، زیور بده . آئین بندی بكن به طاعت ما! یعنی این زمان به اطاعت متزمّن مزین می‌ شود، این است كه ماه مبارك رمضان را شرف می‌ بخشد. انسان با چه شرفی دارد كه می‌ تواند آبروی ماه مبارك رمضان را حفظ بكند! این دعا اگر مستجاب نمی ‌شد، به ما نمی ‌گفتند که بخوانید و بخواهید. 🔹 ما از خدا می‌ خواهیم و خدا را می ‌خوانیم و از او مسئلت می ‌كنیم كه خدایا آبروی ماه مبارك رمضان را با اطاعت ما تأمین بكن كه اگر این «افضل شهور» است كه می ‌گوییم شهری كه «هَذَا شَهرٌ عَظَّمتَهُ وَ كَرَّمتَهُ وَ شَرَّفتَهُ وَ فَضَّلتَهُ عَلَی الشُّهُور»[4] این چهار فعل را برای او یاد می‌ كنیم، اینها به اطاعت ما بشود؛ یعنی ما داشته باشیم، قرآن بخوانیم، قرآن بفهمیم، به قرآن عمل بكنیم و قرآن را منتشر بكنیم، یعنی معارف و حكم قرآن را منتشر بكنیم كه به ماه مبارك رمضان ببخشیم! این به انتظار ماست و این وظیفه ‌ای است كه باید این را انجام بدهیم و انجام بدهیم. [1]. سوره اسراء، آیه80. [2]. سوره و.اقعه، آیه79. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص33. [4]. الاقبال(ط ـ الحدیثه)، ج1، ص80. 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان ـ در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تاریخ: 1384 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom