eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
778 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (5) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۶) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 22: نکته های تفسیری آیه 23 و 24 سوره نباء 🌷🌷🌷 لاَبِثِينَ‌ فِيهَا أَحْقَاباً مدّتهای طولانی در آن می‌مانند! ▫️«لابِثِینَ»: ماندگاران. حال است. ▫️«أَحْقَاباً»: جمع حُقُب، و آن هم جمع حِقْبَة است، به معنی مدّت زمان نامحدود . روزگاران پیاپی و بی‌نهایت ؛سالهای سال. مفعولٌ‌فیه است. 🌱🌱🌱 ۱ - درنگ طغیان گران در جهنم، داراى دوره هایى پیاپى و زمانى طولانى است. (لبثین فیها أحقابًا) «أحقاب»، جمع «حقب» بر وزن «فعل» است. براى «حقب» چندین معنا ذکر شده است; از قبیل: «دهر» و «یک سال» و «دو سال» و «هشتاد سال» (لسان العرب). مراد از «أحقاب» لزوماً زمان محدود نیست; بلکه با آمدن هر «حُقب» در پى دیگرى تا بى نهایت نیز سازگار است که در آن صورت با خلود در آتش تنافى ندارد. ۲ - عذاب طغیان گران و فرورفتگان در گناه، داراى مراحل گوناگونى است. (لبثین فیها أحقابًا) «لابثین» حال براى «الطاغین» در آیه قبل است. تعدد حُقب (مرحله زمانى)، نشانگر تفاوت هر مرحله با مراحل دیگر است. ۳ - درنگ دوزخیان در جهنم، همراه با بى نوایى و محرومیت از خواسته ها است. (لبثین فیها أحقابًا) تمام مشتقات «حقب»، به یک اصل و ریشه برمى گردد که به معناى حبس است. درباره سالى که باران در آن بند آمده باشد، گفته مى شود: «حقب العام» (مقاییس اللغة). «أحقاب» - چنان که زمخشرى گفته - ممکن است جمع «حَقِب» باشد; یعنى، کسى که به کمیابى خیرات و رزق گرفتار شده است. 🌱🌱🌱 لاَ يَذُوقُونَ‌ فِيهَا بَرْداً وَ لاَ شَرَاباً در آنجا نه چیز خنکی می‌چشند و نه نوشیدنی گوارایی، 🌱🌱🌱 ۱ - طغیان گران در دوزخ، از هر گونه احساس خنکى و تخفیف حرارت سوزان جهنم، محروم خواهند بود. (لایذوقون فیها بردًا) «ذوق»; یعنى، درک مزه (مصباح)، این واژه در رابطه با اجسام به طور حقیقت و در مورد معنویات، به طور مجاز استعمال مى شود. در آیه شریفه بین معناى حقیقى و مجازى آن جمع شده است; زیرا تعبیر چشیدن براى احساس سردى مجاز است. مراد از «بَرْد» - به قرینه تقابل آن با نوشیدنى - هر گونه احساس سردى است; هر چند با سایه و امثال آن باشد. ۲ - دوزخیان طغیان گر، از تسکین عطش خود و حتى از چشیدن طعم آب، محروم خواهند بود. (لایذوقون فیها ... و لا شرابًا) ۳ - محرومیت طغیان گران از مایعات و کاهش و حرارت در جهنم، سالیانى فراوان ادامه خواهد یافت. (لبثین فیها أحقابًا . لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا) چنانچه جمله «لایذوقون...» حال براى ضمیر «لابثین» باشد، مى توان به دست آورد که درنگ دوزخیان، همراه با حالت محرومیت از سرما و آب، دائمى نیست; زیرا ممکن است کلمه «أحقاباً» در آیه قبل، به سال هاى محرومیت آنان نظر داشته باشد; گرچه پس از گذشت آن دوران، بقاى آنان در دوزخ به شکل دیگرى ادامه خواهد یافت. ۴ - انسان پس از معاد، نیازمند آب و هواى مطبوع و داراى ویژگى هاى جسمانى است. (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 23: نکته های تفسیری آیه 25 و 26 سوره نباء 🌷🌷🌷 إِلاَّ حَمِيماً وَ غَسَّاقاً جز آبی سوزان و مایعی از چرک و خون! 🌱🌱🌱 ۱ - تنها نوشیدنى موجود براى دوزخیان طغیان گر، آب جوشان و زردابه چرکین و بد بوى زخم ها است. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا) «حمیم»; یعنى، آب داغ و «غسّاق»، آب زردى است که از زخم جارى مى شود. به مایع بدبو نیز «غسّاق» گفته مى شود. (قاموس) ۲ - طغیان گران در دوزخ، گرفتار عطش شدید و طاقت فرسا خواهند بود. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا) «إلاّ» براى استثناى «حمیم» و «غساق» از «شراباً» است; بنابراین دوزخیان این دو مایع را خواهند آشامید. تن دادن به این نوشیدنى ها، نشانه شدّت تشنگى آنان است. 🌱🌱🌱 جَزَاءً وِفَاقاً این مجازاتی است موافق و مناسب (اعمالشان)! ۱ - جهنمیان به میزان کردار خویش، کیفر خواهند شد. (جزاء وفاقًا) «جزاء» مصدر است و نصب آن، یا براساس مفعول مطلق بودن آن است; یعنى، «یجزون جزاءً» و یا با تأویل به مشتق رفتن، حال براى «حمیم» و «غسّاق» است. در صورت اول، مراد این است که کیفر آنان، کیفرى مناسب و به میزان گناه آنان خواهد بود و در صورت دوم، همان «حمیم» و «غسّاق» کیفر مناسب آنان است. هر یک از دو احتمال، مى تواند مبناى برداشت یاد شده باشد. «وفاقاً» گرچه مصدر است; ولى چون صفت مى باشد، به معناى «موافقاً» خواهد بود. ۲ - نوشاندن آب جوشان و خونابه زخم به دوزخیانِ طغیان گر، کیفرى هم طراز با طغیان گرى آنان است. (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا . جزاء وفاقًا) چنانچه کلمه «جزاء» حال براى «حمیماً و غسّاقاً» باشد، نکته بالا قابل استفاده است. ۳ - سرنوشت انسان در آخرت، براساس کردار او در دنیا است. (جزاء وفاقًا) ۴ - تناسب عذاب و گناه، در نظام کیفرى خداوند (جزاء وفاقًا) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 22.mp3
14.36M
💢جلسه بیست و دوم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵ – ۱ 💢 به الی باید آیات را روشنگر و و بشارت دهنده برای خود بداند و این اعتقاد حاصل نمی شود مگر با کامل و به آخرت و اگر این گونه ایمانی برای او پیدا شود طبعا را بر پا می دارد و می دهد. ولی اگر ایمان به نداشته باشد بیهوده اش برایش جلوه می کند و در فرو می رود و بدی در دنیا برای او خواهد بود و در معلوم می شود که چه ضرری کرده است. ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
72_joshan_saghir_farahmand.mp3
9.75M
💢دعای جوشن صغیر 🔈با صدای آقای محسن فرهمند 📚این دعا در کتاب‌های معتبر به شرحی گسترده‌تر از شرح جوشن‌کبیر نقل‌شده و کفعمی در حاشیه کتاب «بلدالامین» فرموده: این دعایی است بس بلند و پُر ارزش و هنگامی که هادی عبّاسی کشتن حضرت موسی بن جعفر را قصد کرد، آن حضرت این دعا را خواند، در نتیجه جدّش رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را در خواب دید که به ایشان فرمود: حق‌تعالی دشمن تو را هلاک خواهد کرد. 🔅این دعا در کتاب «مهج الدعوات» سید ابن طاووس نیز روایت‌ شده ولی بین نسخه کفعمی و سید تفاوت وجود دارد که من (صاحب مفاتیح الجنان ) آن را مطابق کتاب «بلد الامین» نقل می‌کنم. ☘☘☘ @rahighemakhtoom
💢معیار تشخیص ولی خدا 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  أولياءُ اللّه ِ الذينَ إذا رُؤوا ذُكِرَ اللّه ُ ♤♤♤  اوليا و دوستان خدا كسانى هستند كه مشاهده آنها، خدا را به ياد آورد. 📚كنز العمّال : 1783 ♤♤♤ @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
6.68M
💢شرح دعای دعای هفدهم   💢موضوع دعا دعای هفدهم از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنی‌ها و نیرنگ‌های پرداخته و به راه‌های جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره می‌کند. انسان به‌واسطه بی‌توجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است. 👈جلسه دوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 121.mp3
12.42M
۱۵٢ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم   از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در  و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام  را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا  برده می‌شود. ▫️جلسه ١٢۲ 🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حکمت 122 نهج البلاغه.mp3
14.52M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۲۲(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۸۳و۱۸۴ استاد صادقی.mp3
5.22M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۳و۱۸۴(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه هفدهم.MP3
14.44M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه هفدهم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰بی نشاط «به انسانى كه ملول و رنجيده خاطر است اعتماد مكن»؛ (وَ لَا تَأْمَنَنَّ‌ مَلُولاً) . دليل آن روشن است؛ افرادى كه به هر دليل رنجيده خاطر شده‌اند، نشاط‍‌ عمل در آنها مرده است به همين دليل نمى‌توان به آنها اعتماد كرد. آنها منتظر بهانه‌اى هستند تا از كار فرار كنند و هرگز نمى توان استقامت و پشتكار را كه لازمۀ پيشرفت است از آنها انتظار داشت. 📚نهج البلاغه حکمت ۲۱۱ @rahighemakhtoom
📌خانه زندگی 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ و الذي لا يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ مَثَلُ الحَيِّ و المَيِّتِ. ♤♤♤  حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است. 📚كنز العمّال : 1923 ☘☘☘ 🔅صفحه قرآنی صفحه زندگی خدا محورانه @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۴ – ۷ 💢قضیه حضرت علیه السلام الی اللّه باید از این قسمت از حضرت علیه السلام برداشتهای زیر را داشته باشد: ۱ – نسبت به و عیالش باشد و با کمال جدیت مسائل راحتی آنها را فراهم بیاورد. ۲ – وقتی که با خدای تعالی هم شد همه چیز را کند و صددرصد متوجه پروردگارش باشد. ۳ – اوامر الهی را کند و در این صورت و با توجه به این که در محضر است از هیچ چیز نترسد. ۴ – در مقابل خدا و هر چند او را کنند و ساحرش بدانند بایستد و از خود هیچ گونه نشان ندهد. ۵ – کوشش کند که بین باشد و از کارهای بد مردم گذشته بگیرد و از آن اعمال دوری کند. ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بگو آشیخ مرتضی اسید مهدی گفته شما فکر می کنید، بی صاحبید! شام سیهم را سحر آید روزی التماس دعا🙏 ☘☘☘ 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
6.01M
💢شرح دعای دعای هفدهم   💢موضوع دعا دعای هفدهم از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنی‌ها و نیرنگ‌های پرداخته و به راه‌های جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره می‌کند. انسان به‌واسطه بی‌توجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است. 👈جلسه سوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه هجدهم.MP3
23.44M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه هجدهم(پایانی) 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💐 آیا در برزخ تعلیم قرآن برای انسان وجود دارد؟ 📌 قرآن در عالم ! 🍃امام کاظم (ع) فرمودند: اگر از شیعیان ما،کسی قرآن را به خوبی در دنیا فرا نگرفته باشد(چون به حقیقت آن ایمان دارد)در جهان برزخ قرآن به او تعلیم داده می شود تاخدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید زیرا درجات به اندازه آیات قرآن است به قاری گفته می شود:بخوان وبالا برو، اونیز می خواند وبالا می رود.  (بحارالانوار،ج89،ص348) 🍃در جهان زمینه ای برای تکامل عملی نیست تا انسان با انجام کاری واجب یا مستحب به کمال برتر عملی برسد ولی راه تکامل علمی باز است. (تفسیر ،ج 1، ص246 ،آیت اللّه جوادی آملی 💐🍃💐🍃💐 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 123.mp3
12.53M
۱۵۴ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم   از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در  و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام  را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا  برده می‌شود. ▫️جلسه ١٢۳ 🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قرآن هم بخوانید! . در قرآن هروقت تعلیم آمده، تزکیه هم آمده است. نکته اش هم این است که مقدم بر تعلیم است. اما قبل از هم مطلبی است که معمولا کسی نمی‌گوید! پیغمبر قبل از اینکه دهد، تزکیه می‌کند و قبل از اینکه تزکیه کند، «تلاوت قرآن» می‌کند. مقدمه تزکیه، تلاوت قرآن است. ما می‌خواهیم کلاس‌هایمان آموزشی نباشد و البته تربیتی هم باشد اما نمی‌دانم چه بیماری وجود دارد که می‌ترسیم زیاد قرآن بخوانیم؟! اولین کاری که پیامبر می‌کرد « قرآن» بود و بعد تربیت، و حکمت. 🔖استاد 📚دوره تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی ☘☘☘ @rahighemakhtoom