حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود.
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📌حقیقت انسان کامل
🔰 ادراك مقام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهمالسلام) ميسور هيچكس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اينرو، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليهالسلام) ميفرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت.
🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد.
🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت.
🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور.
🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود.
🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان #حضرت_علي (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود.
📚 شمیم ولایت
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
حبل الله.mp3
1.02M
📌حبل الله
#آیت_الله_جوادی_آملی
#امام_علی
#روز_13رجب
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
moredi_2940 ss.mp3
4.54M
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
📼 صوت #سخنرانی_موضوعی
#ولادت_امام_علی_علیه_السلام
#امام_علی
#روز_13رجب
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
moredi_2940 p2.pdf
184.7K
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
متن #سخنرانی_موضوعی
#ولادت_امام_علی_علیه_السلام
#امام_علی
#روز_13رجب
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#نزول_قرآن
#پدر
📌 سید اولیای الهی
🔹 سالروز میلاد سید اولیا و سید اولیای الهی را و اوصیای الهی را به پیشگاه ولی عصر (أَرْوَاحَنَا فِداه) و عموم علاقمندان به قرآن و عترت و شما بزرگواران، تهنیت عرض می کنیم. از ذات أقدس الهی مسئلت می کنیم که میلاد این مولود را ذخیره دنیا و آخرت همه ما قرار بدهد!
🔹 مستحضرید روزی که معصوم به دنیا می آید، به منزله نزول قرآن کریم است. اگر انسان کامل معصوم، معادل قرآن کریم است طبق حدیث معروف «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»،[1] اگر قرآن کریم از عالمی به این عالم ظهور می کند؛ وقتی انسان کامل معصوم هم به این دنیا ظهور می کند به منزله نزول قرآن کریم است و قرآن کریم تنزّل یافته است، همان طوری که طناب را از بالا آویخته می کنند نه انداخته، قرآن آویخته است نه انداخته.
🔹 این ذوات قدسی به ما گفتند همان طوری که به قرآن اعتصام می کنید، بیایید فرزندان ما بشوید. این بیان نورانی رسول خدا (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) همین پیام را دارد، فرمود انسان که به دنیا آمد، یک شناسنامه ای دارد که پدر و مادر او شناسنامه او را تنظیم می کند، نامی دارد؛ اما وقتی که بالغ شد، باید برای خود شناسنامه بگیرد. بیایید! من و علی بن ابیطالب، شما را به عنوان فرزندی قبول داریم: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».[2] بیایید بچه های ما بشوید، اگر علی بن ابیطالب شده پدر ما، مادر ما چه کسی خواهد بود؟! چرا ما این را از دست بدهیم؟! با چه معامله بکنیم؟! قابل معامله نیست. دنبال چه چیزی می گردید؟
🔹 به ما گفتند، بیایید ما هم قبول کردیم. اینکه فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ یعنی بیایید ما تأمین می کنیم. چرا ما نرویم؟ هیچ چیزی قابل معامله با این نیست!
[1]. دعائم الاسلام, ج1, ص28.
[2]. علل الشرائع, ج1, ص127.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/01/22
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
🔳توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال در پاسخ به نامه رئیس ستاد مرکزی اعتکاف که درخواست توصیهای از ایشان داشتند
🔻 «بسمه تعالی
کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
کیفیت نماز جعفر طیار،در مفاتیح الجنان شریف نوشته شده است.
#اعتکاف
#نماز_جعفر_طیار
#مقام_معظم_رهبری
#رهبر_معظم_انقلاب
@rahighemakhtoom
📸 کیفیّت خواندن نماز جعفرطیّار
💠 توصیهی معنویِ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامهای درخصوص کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیّار (علیهالسلام) بخوانند.»
منبع: khamenei.ir
📌 پینوشت:
آنچنان که در احادیث بیان شده و بزرگان تأکید کردهاند، نماز جناب جعفرطیّار دو اثر مهم دارد:
اولاً بهدلیل ثواب بسیاری که دارد، موجب تقرّب بیشتر و نزول رحمت الهی بر انسان میگردد. (در حدیثی فرمودند که: ارکان عرش الهی بر این چهار ذکر استوار است)
و ثانیاً برای گرِههای بزرگ و مشکلات لاینحلّ بسیار کارآمد میباشد.
التماس دعا
@rahighemakhtoom
محصول اسلامی شدن علوم در دانشگاهها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دانشگاه
#دانشجو
#علوم
#علوم_اسلامی
#دانشگاه_اسلامی
#دین
@rahighemakhtoom
آیت الله #جوادی_آملی
📌 شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه
🔸انسان عاقل وقتي يك متظاهر به ثروت را نگاه ميكند مترحّمانه نگاه ميكند نه معجبانه!
🔸ميگويد اين بيچاره به دنبال چه چيزي است؟ باطن بعضي از امور چيزي است كه انسان نميتواند بگويد.
🔸يك وقت ما محضر حكيم فاضل توني(۱) درس ميخواندیم ...
🔸ايشان فرمود برخيها از علوم و معارف بهره ميبرند، برخيها بيگانهاند، به يك سلسله امور متعفّن عادت كردند.
🔸بعد اين قصه را گفت، گفت من طلبه رسمي مدرسه صدر اصفهان بودم؛ زمان مرحوم جهانگيرخان قشقايي اين مدرسه كَنيفي داشت، چاه فاضلابي داشت كه هر سال مغنّي ميآمد و آن كنيف را تطهير ميكرد؛ گفت من چند سال طلبه آن مدرسه بودم، يك سال ديديم كه آن كنيف پاككن سابقهدار نيامده، بعد متولّي گفت كه چون او براي تطهير اين كنيف دستمزد بيشتري ميخواست ما به او نگفتيم، بعد از مدتي كه توافق كردند با يك اجرت متعادلي بيايد كنيف را تطهير كند، آن چرخ و دولاب(2) را آورد.
🔸اين دولابش را آورده و كارگرهايي كه زيرمجموعه او بودند آورده حالا ميخواهد اين كنيف فاضلاب را پاك كند.
🔸گفت حالا ما مواظبيم كه او دارد چه ميگويد؛ گفت اينها را جمع كرده به اينها گفته كه آدم بايد كار بكند نان در بياورد، فكر نكنيد كه اينها ـ يعني ما طلبهها ـ دارند چه ميگويند.
🔸گفت اينها دارند عمرشان را تلف ميكنند، شما كارتان را انجام بدهيد!
🔸خُب كسي كه دليلش اين بود كه من اينجا چهل سال سابقه دارم، چون چهل سال سابقه دارم، من براي تطهير اين كنيف اُوليٰ هستم بعد به اين زيرمجموعههايش گفته كه مشغول كارتان باشيد! نان در بياورد! اينها چه ميگويند؟ وقتشان را تلف ميكنند! گفت به ما طلبهها اشاره كرد!
🔸خُب يك كنيف پاككن به كساني كه به علوم الهي سرگرماند ميگويد اينها دارند وقت تلف ميكنند!
🔸 واقع مطلب را شما بخواهيد بشكافيد بعضيها كنيف پاكنكناند!
🔸يعني به چيزي وابستهاند كه باطنش همان است، غير از اين نيست!
🔸چرا اگر كسي خواب ببيند كه ـ جسارت است ـ پاي او به مدفوع افتاده، مال به دستش ميرسد؟، اين تعبيرِ آن است!، چون باطنِ آن همين است.
🔸اگر خواب ببيند كه دستش به مدفوع رسيده يا پايش به مدفوع رسيده، ... مال به دستش ميرسد، باطنِ آن همين است...
↙️پی نوشت ها:
1- در حوزه تهران مرحوم حكيم فاضل توني جزء دانشآموختگان مرحوم جهانگيرخان قشقايي و حاج آخوند كاشي در حوزه علميه اصفهان بود.
2-دولاب همان بود كه با آن، طناب از چاهِ آب و امثال آن ميگرفتند، اين چرخها را ميگفتند دولاب
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت /سوره احزاب، آيات28 الي 32/
@rahighemakhtoom
حکیم_1.0.apk
27.74M
بسم الله الرحمن الرحیم
این کتابخانه داری ۱۰۵ جلد کتاب از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در یک فایل به صورت جاوا و آندروید می باشد.
1. تفسير تسنيم(22جلد)
2. توحيد در قرآن
3. وحدت جوامع در نهجالبلاغه
4. وحي و نبوت
5. الوحي و النبوة
6. وحي و نبوت در قرآن
7. ولايتعلوي
8. ولايت در قرآن
9. ولايت فقيه
10. زن در آينه جلال و جمال
11. ظهور ولايت در صحنه غدير
12. شميم ولايت
13. شريعت در آينه معرفت
14. شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني
15. شمس الوحي تبريزي
16. صورت و سيرت انسان در قرآن
17. سروش هدايت جلد1
18. سروش هدايت جلد2
19. سروش هدايت جلد3
20. سروش هدايت جلد4
21. تفسير انسان به انسان
22. تحرير تمهيد القواعد - ج 1
23. تحرير تمهيد القواعد - ج 2
24. تحرير تمهيد القواعد - ج 3
25. تجلي ولايت در آيه تطهير
26. روابط بين الملل
27. رازهاي نماز
28. صهبايحج
29. سرچشمه انديشه جلد 1
30. سرچشمه انديشه جلد 2
31. سرچشمه انديشه جلد 3
32. سرچشمه انديشه جلد 4
33. سرچشمه انديشه جلد 5
34. سرچشمه انديشه جلد 6
35. سيره پيامبران در قرآن جلد 6
36. سيره پيامبران در قرآن جلد 7
37. سيره رسولاكرم(ص) در قرآن جلد 8
38. سيره رسول اكرم(ص) در قرآن جلد 9
39. رحيق مختوم جلد 1-1
40. رحيق مختوم جلد 1-2
41. رحيق مختوم جلد 1-3
42. رحيق مختوم جلد 1-5
43. رحيق مختوم جلد 2-1
44. رحيق مختوم جلد 2-2
45. رحيق مختوم جلد 2-3
46. رحيق مختوم جلد 2-4
47. رحيق مختوم جلد 2-5
48. مهر استاد
49. منزلت عقل در هندسه معرفت ديني
50. نسيم انديشه دفتر اول
51. نسبت دين و دنيا
52. نزاهت قرآن از تحريف
53. عصاره خلقت
و...
@rahighemakhtoom
💠 فهم
🔹 آدم باید یا ببیند یا باید بفهمد، هیچ چاره ای نیست! اگر كسی توانست مثل ائمه (علیهم السلام) یا شاگردان مخصوص آنها ببیند، او خیلی سعادت دارد؛ اگر نتوانست ببیند باید بفهمد! اگر نفهمید او را می فهماند، آن وقت تحمل اش سخت است. همه این مطالبی كه در قرآن كریم هست در دعاها هست به ما می فهماند، اما چه جور می فهماند؟ آنجا سخن از درس نیست، آنجا سخن این نیست كه كسی سخنرانی كند، استدلال كند، كتابی بخواند و من یاد بگیرم، آنجا با عمل می فهمیم. می برند به جهنم می گویند ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا﴾[1] این دروغ است؟! این جور به آدم می فهمانند!
🔹 خب اگر نفهمیدیم ما را می فهمانند، اما هیچ كس تحمل ندارد. آن توقع از ما نیست كه ما این معارف را ببینیم، آنها یك شاگردان مخصوصی داشتند، البته می شود و شاید در جمع شما هم ـ الحمد لله ـ كسانی باشند كه آن راه ها را طی كنند، اما راه سختی است؛ ولی حداقل این است كه ما بفهمیم.
[1]. سوره طور، آیه15.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(73)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (3)
📌 تفسير
✅ربوبيت ممدوح و مذموم
◽️ربّ، گاهي مربوب خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه؛ قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيهي مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي فرمايد: ربّ و پرورش دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه).
◽️قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي كند: (ولا يظلم ربّك أحداً) [سورهي كهف، آيهي 49.]، (وما ربّك بظلّام[جملهي وما ربّك بظلاّم... به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ظلم زيادازخداي سبحان محال است. سرّ مبالغه در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّرومربي سراسر جهان، با ظلم كثير برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه اي از ذرات عالم ستم كند ( آن را از جاي خود بردارد)، سراسر جهانِ منظم آسيب مي بيند، زيرا اجزأجهان آفرينش همانند حلقه هاي يك سلسله و مراتب اعداد چينش شده است؛ به گونه اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جابه جا شود، بي نظمي سراسر عالم را فرا مي گيرد.]للعبيد) [سورهي فصّلت، آيهي 46.]
◽️و گاهي با لسان اثبات مي فرمايد: پرورندهي جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير مي كند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد (و گرنه بر محور رحمت نبود)، پس ربوبيّتي محمود و ممدوح است.
◽️قرآن كريم دو گونه ربوبيّت ترسيم مي كند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم و در مواردي سخن از ربوبيّت مذموم دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي) [سورهي نازعات، آيهي 24.]و يا سخن حضرت يوسف (عليه السلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك) و كلام خداي سبحان: (فأنسيه الشيطان ذكر ربّه) [سورهي يوسف، آيهي 42.]كه دربارهي ربوبيّت مذموم عزيز مصر است و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه السلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي مي كند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار)[ سورهي يوسف، آيهي 39.]. امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس رحمت است محمود و پسنديده است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فیل
#سوره_فیل
🔅🔅🔅
📌نگاشت11:نکته های تفسیر آیه4و5 سوره فیل
أَ لَمْ تَرَ کَيْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ* أَ لَمْ يَجْعَلْ کَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ * و أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ ✅ترْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ
🔹«حِجَارَةٍ»: سنگ کوچک و ناچیزی. تنوین آن برای تحقیر است.
🔹 «سِجِّیلٍ»: گِل متحجّر. سنگْ گِل
✔️۱ - پرندگان مهاجم، اصحاب فیل را با سنگ هایى از گل پخته، سنگ باران کردند. (ترمیهم بحجارة من سجّیل) «حجارة» (جمع «حَجَر») است و «سجّیل» (معرّب سنگ گل)، سنگى است که مانند «گلِ خشک شده» باشد (قاموس). فعل مضارع «ترمیهم»، دلالت بر استمرار دارد. به قرینه آیه بعد، پرندگان تا آن جا به سنگ باران ادامه دادند که سپاه ابرهه نابود شدند. حرف «من» بیانیه و بیانگر آن است که سنگ هاى انتخابى پرندگان، گل هاى سنگ شده بوده است.
✔️۲ - پرندگان حملهور به اصحاب فیل، داراى شعور و قدرت تمییز بین نیروهاى حق و باطل* (ترمیهم بحجارة من سجّیل) انتخاب سپاه ابرهه از بین مردمى که در آن منطقه حضور داشتند، بیانگر قدرت تشخیص پرندگان است.
✔️۳ - خداوند، به کارگیرنده عوامل طبیعى در عذاب مخالفان (ترمیهم بحجارة من سجّیل)
🔅🔅🔅
✅فجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ
🔹«عَصْفٍ»: برگ گندم و جو و غیره. کاه .
🔹«مَأْکُولٍ»: آفتزده و کرم خورده. خورده شده. «عَصْفٍ مَّأْکُولٍ»: برگ آفتزده و کرم خورده. برگ جویده شده و از دهان حیوانات افتاده. برگی که دانه آن خورده شده و به صورت کاه درآمده باشد
✔️۱ - خداوند، رقم زننده فرجام اصحاب فیل و متلاشى کننده اعضا و جوارح آنان (فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۲ - تأثیر هجوم پرندگان به اصحاب فیل، به دست خداوند و مستند به او است. (ترمیهم ... فجعلهم کعصف مأکول) فاعل «ترمیهم»، پرندگان و فاعل «جعلهم»، خداوند است; یعنى، کار از آنها و اثر از خداوند بود.
✔️۳ - بارش سنگهاى پرندگان بر اصحاب فیل، آنان را مانند کاه و خاشاک مرغزارى ساخت که حیوانات در آن چرانده شده و ساقه هاى نرم شده گیاهان آن، بر زمین مانده باشد. (فجعلهم کعصف مأکول) «عصف»; یعنى، خاشاک گیاهى که خرد شده است (مفردات). توصیف آن به مأکول، به اعتبار خورده شدن مقدارى از آن، در چراى حیوانات است.
✔️۴ - تشبیه «جنازه هاى اصحاب فیل»، به برگ هایى که حیوانات، آن را خورده و تفاله آن را بیرون داده باشند. (فجعلهم کعصف مأکول) در «قاموس» آمده است: «عصف مأکول»، ممکن است به معناى برگى باشد که چارپایان آن را خورده باشند. بر این اساس، مراد تشبیه اجساد فیل داران به سرگین خواهد بود که از آن، با تعبیرى لطیف تر یاد شده است.
✔️۵ - دشمنان خداوند، هر چند مجهّز و نیرومند باشند، از رویارویى با او ناتوان اند. (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۶ - کعبه، حتى در عصر جاهلیت و سلطه شرک، داراى شرافت و عظمت در پیشگاه خداوند (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۷ - هجوم آورندگان به کعبه و حرمت شکنان آن، در معرض عذابى سخت از جانب خداوند (فجعلهم کعصف مأکول) نقل داستان ابرهه، با جمله «ألم تر»، دل گرمى دادن به مؤمنان و تهدید کسانى است که حرمت کعبه را پاس نمى دارند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره فیل.docx
34.1K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فیل
#پویش_موضوعی
#سوره_فیل
📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره فیل
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره فیل حاوی بیش از300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
🔔قابل توجه دوستان ادمین کانال و گروه
🔁کانال قرآنی رحیق آمادگی دارد از ساعت 10 شب تا 10 صبح روز بعدبنر یا لوگوی کانال ها و گروههای مذهبی و انقلابی را بارگزاری کند.
📠تبلیغ و انتشار آموزه های دینی وظیفه افسران و سربازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است...
با هم همراه باشیم
💢دوستان علاقه مند به تبادل به پی وی پیام دهند09218305249
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بهار ملکوتی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
شهامت مثال زدنی زینب کبری سلام الله علیها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_زینب
#زینب_کبری
#زینب
#عقیله_بنی_هاشم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🏴 ظهور فیض الهی
▪️ روزی كه یك انسان كامل برای حفظ دین قیام می كند، نهضتی را آغاز می كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می رود و همه چیز را فدای دین می كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی و روزگاری به عنوان «یوم الله» یاد می شود.
▪️ توجه به ظهور خاص و ایام مخصوص در قرآن كریم كاملاً مطرح است ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می دهد؛ جریان نوح را، جریان ابراهیم را، جریان عیسیٰ و موسیٰ را، یونس و یوسف را، سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نامآورانی اند كه یاد اینها یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾[1] و مانند آن، در كنار مردان الهی زنان الهی هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾[2] یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیهما) از این قبیل است؛ یعنی نهضت آن حضرت ظهور فیض خاص خداست و تذكره آن جریان شهادت تذكره «یوم الله» است، نام آوری چون زینب (سلام الله علیها) چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود تذكره «یوم الله» است، زنده نگاه داشتن عاشورا به منزله «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ یوْمُ عَاشُور اَلْحُسَینِ (عَلَیهِ اَلسَّلاَم) وَ زَینَب (سَلاَمُ اَللَّهِ عَلَیهَا)» و مانند آن است. اگر در قرآن تدوینی خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ در كتاب تكوینی نفس ما هم این چنین به ما دستور دادند كه «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ حُسَیناً وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ زَینَباً». این نام آوران زمینه ظهور فیض خدا را در جامعه زنده نگاه می دارند و مطرح می كنند، باید دید حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهما) چه كرد و زینب كبری (سلام الله علیها) چه كرد كه تذكره این نام ها به منزله تذكره انبیا و اولیای الهی است.
[1]. سوره مریم، آیه41.
[2]. سوره مریم، آیه16.
#زینب_کبری
📚 پیام به همایش حضرت زینب سلام الله علیها
🆔 @rahighemakhtoom