eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌‌‌ 🌹ضمن تبریک (ص)، ابلاغ کننده وحی الهی، شما را دعوت میکنیم به شرکت در دوره دانشجویی ؛ إن شاءالله که امسال آغازی بر انس متدبّرانه با باشد. ‌‌‌ ‌‌📝 توضیحات تکمیلی و ثبت نام در پیش دوره: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ص) @rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
3.6M
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌بعثت ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای و در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
7.5M
💢شرح دعای سوم (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ فِی الصّلَاةِ عَلَى حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلّ مَلَکٍ مُقَرّبٍ دعای آن حضرت در طلب رحمت بر و تمام :) ⏺جلسه سوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۶۲ ـ ۴۳ الی باید امور زیر را که برداشتی از این آیات است، مورد توجّه قرار دهد: 💢اوّل: الی باید نسبت به مردم و حتّی دشمنان، باشد، آنها را صحیح کند و نگذارد بی جهت به آنها ای وارد شود. 💢دوّم: الی باید اماره به سوء خود را با با نفس، به به نیکی تغییر دهد و این کار فقط با نفس انجام می گردد. 💢سوّم: الی باید بکوشد که اگر به قدرتی دست یافت، خود را مقهور آن قرار ندهد و بخصوص با و نزدیکانش صله رحم کند و نگذارد آنها از اعمال گذشته خود زیاد گردند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
1.81M
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌بعثت ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.66M
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌بعثت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توبه۱۱.mp3
9.68M
۱۱ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۸۲ ـ ۶۳ الی باید این آیات را مورد توجّه قرار دهد و برداشت های زیر را عمل کند: اوّل: الی باید داشته باشد که اگر در کمال بود و از طرف اقوام و به او جسارتی شد، آن را ندیده بگیرد و آنها را مؤخذه نکند. دوّم: سالک الی اللّه باید برای هر کاری که مهم است به خدا کند و وثیقه ای از بگیرد تا نشود. سوّم: سالک الی اللّه باید بکوشد که و اموال خود را در مقابل چشم افراد قرار ندهد، که مبادا او را چشم بزنند. چهارم: سالک الی اللّه می تواند برای مهمی مانند: و نجات نزدیکان از بدبختی و گرفتاری، به و خلاف واقع اظهار کردن، متوسل شود تا به برسد. پنجم: سالک الی اللّه نباید به خاطر یک فرد، دیگران را مورد قرار داده و یا آنها را به خاطر آن فرد که سرپیچی کرده مورد قرار دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بوستان یا فاضلاب! اینکه در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾،این «لام»، «لام» اختصاص است ....اگر کار خوبی کردی برای خود شماست، کار بد کردی برای خود شماست؛ اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و روح و ریحان بکارد همه منافع آن برای اوست، گاهی نسیم میوزد و مشام آن رهگذر را معطّر میکند؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبویی در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست! گاهی هم باد میوزد و بوی بد را به مشام عابر میرساند؛ کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری میرسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ماست! کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ماست که نسیم آن به مشام رهگذر میرسد، ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ 📼درس تفسیر سوره جلسه 5 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(118) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 💢گستره (ما انزل اليك) ▫️تعبير (ما انزل اليك) شامل همه مراحل نزول است، خواه آنچه به سطح عالم طبيعت تنزل كرده و خواه آنچه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج، با واسطه يا بى واسطه دريافت كرده است: (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم). (449) همانند دو آيه پايانى سوره مباركه بقره: (آمن الرسول بما...) كه در معراج بى واسطه و شفاها دريافت شده است. ▫️شايان ذكر است كه، در معراج نيز بايد وحى از جانب خداى سبحان تنزل كند تا براى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) قابل دريافت باشد. پس در تلقى كلام خدا افزون بر صعود و عروج پيامبر، تنزل وحى از جانب خدا نيز لازم است. ▫️گستره (ما انزل اليك) افزون بر آن كه همه مراحل تنزل قرآن را فرا مى گيرد، غير قرآن مانند حديث قدسى را نيز شامل مى شود. پس آنچه بر قلب مطهر آن حضرت نازل شده، خواه به صورت قرآن (با همه مراحل تنزلش) و خواه به صورت حديث قدسى باشد، همه مشمول (ما انزل اليك) است كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بدون هيچ تصرفى از خود، آنها را به مردم مى رساند. ▫️پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) افزون بر آن كه از سر بخل و ضن از وحى الهى چيزى را كتمان نمى كند: (و ما هو على الغيب بضنين)، (450) چيزى نيز بر وحى الهى نمى افزايد و آن را دگرگون نمى كند. پس آنچه بر او وحى شده عين آن را مى گويد و آنچه مى گويد نيز عين وحى الهى است: (و ما ينطق عن الهوى # ان هو الا وحى يوحى). (451) ================= 449- سوره نمل ، آيه 6 450- سوره تكوير، آيه 24 451- سوره نجم ، آيات 3 - 4 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(119) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 💢گستره (ما انزل اليك) 📃تذكر: در كتب فقهى برخى احكام به عنوان فرض الله و برخى ديگر به عنوان فرض النبى (صلى الله عليه وآله موسوم شده است و فرض ‍ النبى (صلى الله عليه وآله در برابر فرض الله، بدان معنا نيست كه نبى اكرم از جانب خويش و با اجتهاد ظنى خود مطلبى را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقى خداى سبحان است، فرض النبى نيز به فرض الله باز مى گردد. لازم آنچه از آيات مزبور سوره تكوير و نجم مستفاذ است، رجوع النبى به فرض الله است، ليكن با واسطه. 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 33:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 20 سوره عبس ثُمَ‌ السَّبِيلَ‌ يَسَّرَهُ‌ ۱ - خداوند، پیمودن راه طاعت و حرکت در راه راست را، براى انسان ها آسان ساخته است. ◽️(ثمّ السبیل یسّره) «ال» در «السبیل» بیانگر ماهیت است. کلمه «السبیل» گرچه مطلق است، ولى به قرینه سیاق آیه - که در مقام بیان معذور نبودن کافران است - مراد راه طاعت خداوند است. ۲ - کفر کافران با وجود آسانى راه هدایت، توجیه ناپذیر است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره) ۳ - هدایت انسان به راه راست و آسان ساختن سلوک آن، مهم تر از آفرینش اندام او است. (ثمّ السبیل) ◽️حرف «ثمّ» براى تراخى است و چنانچه جمله «ثمّ السبیل یسّره»، تفسیر جمله «قدّره» و بیان گوشه اى از تقدیرات الهى درباره انسان باشد; مراد تراخى رتبى خواهد بود; یعنى، آنچه بعد از ثمّ ذکر شده است، والاتر و ارجمندتر است. ۴ - توانمندى براى حرکت در راه اطاعت خداوند، از جمله مقدرات الهى در وجود انسان است. (فقدّره . ثمّ السبیل یسّره) ۵ - انسان، موجودى تکامل پذیر و آماده رشد (ثمّ السبیل یسّره) ◽️فراهم آوردن «راه» براى انسان و آسان سازى پیمودن آن، نشانگر این است که انسان، به گونه اى آفریده شده که کمالات خود را بالفعل دارا نیست و براى تحصیل آن باید راهى را طى کند. ۶ - فراهم بودن زمینه آشنایى با راه خدا و آسان بودن سلوک آن، نعمتى سزاوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره) ◽️چنانچه کفر در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد; آیات پس از آن - از جمله این آیه - درصدد بیان نعمت هایى خواهد بود که ناسپاسى آنها، موجب نفرین خداوند است. ۷ - توجه به آسانى سلوک راه هدایت، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره) ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 34:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 21 سوره عبس ثُمَ‌ أَمَاتَهُ‌ فَأَقْبَرَهُ‌ ۱ - مرگ، سرنوشت محتوم همه انسان ها است. (ثمّ أماته) ۲ - مرگ انسان ها، به دست خداوند است. (ثمّ أماته) ۳ - لحظه مرگ، لحظه پایان فرصت براى حرکت در راه خدا است. (ثمّ السبیل یسّره . ثمّ أماته) ▫️حرف «ثمّ» براى ترتیب زمانى است و دلالت مى کند که با فرا رسیدن مرگ، فرصت حرکت در راه خدا سپرى شده است. ۴ - توجّه به وابستگى مرگ انسان ها به خداوند، مانع کفر به او است. (ما أکفره ... ثمّ أماته) ۵ - خداوند، الهام بخش دفن مردگان در قبرها است. (فأقبره) ▫️تفاوت فعل «أقْبَر» با «قَبَر»، این است که «قابر»; یعنى، کسى که با دست خود مرده اى را دفن کند و «إقبار» این است که براى مرده قبرى فراهم سازند و یا فرمان به دفن او دهند. (لسان العرب) ۶ - اقدام بى درنگ به دفن جنازه مردگان، مطلوب خداوند است. (فأقبره) ▫️حرف «فاء» در «فأقبره» بر نبود فاصله بین مرگ و دفن دلالت دارد. از آن جا که تمام شیوه هاى برخورد با اموات (از قبیل «سوزاندن» و غیر آن) در حقیقت مستند به خداوند و وابسته به مسبب الاسباب است; اکتفا به استناد مراسم خاک سپارى به خداوند، حاکى از ناهنجارى آن شیوه ها و مطلوب بودن دفن مردگان است. ۷ - مرگ براى انسان و دفن اموات، دو نعمت از جانب خداوند و سزوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ماأکفره ... ثمّ أماته فأقبره) ◽️برداشت یادشده، بر این اساس است که کفر در «ماأکفره» به معناى کفران نعمت باشد. ۸ - خاک سپارى مردگان، شیوه اى سابقه دار در دوران جاهلیت (فأقبره) یادآورى مراسم خاک سپارى در ضمن بر شمردن نعمت هاى خداوند براى مردم عصر بعثت، نشانه جارى بودن آن مراسم در آن روزگار است. ۹ - نقش اساسى جسم در حقیقت انسان (من نطفة خلقه ... ثمّ أماته فأقبره) ▫️تشریح مراحل وجودى انسان، با بیان پیدایش او از نطفه و مردن و دفن او و نیز محدود دانسته شدن حرکت تکاملى او در فاصله شکل گیرى از نطفه تا لحظه مرگ، گویاى نقش اساسى جسم انسان در مراحل وجودى او است. ۱۰ - کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است. (ثمّ أماته فأقبره) ◽️نسبت یافتن میراندن و دفن انسان به خداوند - با آن که دخالت عوامل طبیعى در آن بدیهى است - مى رساند که طبیعت مجراى افعال خداوند است. فعل هاى «أمات» و «أقبر» گرچه ماضى است; ولى به قرینه ارتباط آن به «جنس انسان»، هر سه زمان را شامل مى شود. ۱۱ - توجّه به پایان زندگى و مدفون شدن انسان ها در قبر، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... فأقبره) ۱۲ - وجود نشانه هاى خداشناسى، در مراحل پیدایش تا مرگ انسان (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه ... ثمّ أماته فأقبره) ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(58) 🔆🔆🔆 28- آمادگی و انسجام کامل در برابردشمن قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ‏ * يَأْتُوكَ بِكُلِ‏ّ سَحِرٍ عَلِيمٍ‏(اعراف/111و112) (اطرافيان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمع‏كردن (ساحران) بفرست * تا هر ساحر دانا و كارآزموده‏اى را نزد تو بياورند. 🔅🔅🔅 ☑️ دشمن از علم و تخصّص، برای مبارزه باجبهه حقّ قرار استفاده می کند . ماهم باید از دانش و فناوری روز به مقابله با آنان برخیزیم «يأتوك بكلّ ساحر عليم» ☑️ براى مقابله با كار فرهنگى، بايد كار فرهنگى قوى‏ترى انجام داد. ☑️ جبهه باطل براى شكستن حقّ، گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكيل مى‏دهند«يأتوك بكلّ ساحر عليم» ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.mp3
5.26M
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره با رویکرد اخلاق و اجتماع 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.pdf
1.9M
💠 متن پیام 🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره با رویکرد اخلاق و اجتماع 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
مراتب یقین ۶۹.۲.mp3
5.3M
(۶۹) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 یقین 🕑 زمان:۴۳دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢این زندگانی چند روزه دنیا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازیچه‌ای بیش نیست، 📙 آیه 64 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۱۱۱ ـ ۸۳ الی باید آنچه از این استفاده می شود مورد توجّه قرار دهد و به آنها عمل کند: اوّل: آن که بداند وقتی کارها می شود، خدای تعالی به او کمک می کند و همه او انجام می گردد. دوّم: به هیچ وجه نباید از خدا شود. زیرا از رحمت خدا است. سوّم: الی باید کریم باشد و اگر بدی های دیگران را خواست به آنها خواست شود، باید برای آنها را هم متذکر گردد. چهارم: کسی که داشته باشد و کند، جزء است و خدای تعالی اجر نیکوکاران را نمی کند. پنجم: الی باید از سر دیگران زود بگذرد و از خدا بخواهد که آنها را بیامرزد. ششم: باید بین خود و خدایش واسطه قرار دهد تا او برای الی اللّه، در وقتی که مستجاب است، دعا کند. هفتم: باید به و احترام کند و نگذارد که آنها به او ولو دارای است، بیشتر کنند. هشتم: اگر خواست دینش را بکند، باید به مردم بفهماند که و مزدی از آنها نمی خواهد، و به آنها نیازمند نمی باشد. نهم: باید در روی زمین به خاطر گرفتن از زندگی گذشتگان سیر و کند و بداند که آخرت برای کسانی که اهل هستند از آنچه در است بهتر است، اگر را به کار بیندازد. دهم: باید بداند که خدای تعالی در قصّه های انبیاء علیهم السلام را بیان فرموده برای گرفتن او است، رمان نیست، بلکه و راهنمایی برای است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom