حیات و ممات در ساحت قرآن کریم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حیات
#ممات
#شهید
#شهداء
#قرآن_کریم
#قرآن
جلسه دوم.mp3
1.81M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#بعثت
🔅🔅🔅
واژگان در قرآن
📌بعثت ۲
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
4.66M
#تدبر
#تدبر_در_قرآن
#واژگان
#بعثت
🔅🔅🔅
واژگان در قرآن
📌بعثت ۳
📼استاد هانی چیت چیان
▫️کوتاه و شنیدنی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه۱۱.mp3
9.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه ۱۱
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۸۲ ـ ۶۳ #سوره_یوسف
#سالک الی #اللّه باید این آیات را مورد توجّه قرار دهد و برداشت های زیر را عمل کند:
اوّل: #سالک الی #اللّه باید #شرح_صدری داشته باشد که اگر در کمال #قدرت بود و از طرف اقوام و #خویشاوندان به او جسارتی شد، آن را ندیده بگیرد و آنها را مؤخذه نکند.
دوّم: سالک الی اللّه باید برای هر کاری که مهم است به خدا #توکل کند و وثیقه ای از #خدا بگیرد تا #پشیمان نشود.
سوّم: سالک الی اللّه باید بکوشد که #قدرت و اموال خود را در مقابل چشم افراد #تنگ_نظر قرار ندهد، که مبادا او را چشم بزنند.
چهارم: سالک الی اللّه می تواند برای #مصالح مهمی مانند: #صله_رحم و نجات نزدیکان از بدبختی و گرفتاری، به #توریه و خلاف واقع اظهار کردن، متوسل شود تا به #مقصد برسد.
پنجم: سالک الی اللّه نباید به خاطر #گناه یک فرد، دیگران را مورد #مؤخذه قرار داده و یا آنها را به خاطر آن فرد که سرپیچی کرده مورد #ظلم قرار دهد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاريان
#اسلام
#قرآن
#استمعوا_له
🔊استاد متولی عبدالعال
◼️فرازی کوتاه،زیبا،هنری و شگفت
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌بوستان یا فاضلاب!
اینکه در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾،این «لام»، «لام» اختصاص است ....اگر کار خوبی کردی برای خود شماست، کار بد کردی برای خود شماست؛ اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و روح و ریحان بکارد همه منافع آن برای اوست، گاهی نسیم میوزد و مشام آن رهگذر را معطّر میکند؛ ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبویی در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست! گاهی هم باد میوزد و بوی بد را به مشام عابر میرساند؛ کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری میرسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ماست! کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ماست که نسیم آن به مشام رهگذر میرسد، ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾
📼درس تفسیر سوره #جاثیه جلسه 5
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (118)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
💢گستره (ما انزل اليك)
▫️تعبير (ما انزل اليك) شامل همه مراحل نزول است، خواه آنچه به سطح عالم طبيعت تنزل كرده و خواه آنچه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) در معراج، با واسطه يا بى واسطه دريافت كرده است: (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم). (449) همانند دو آيه پايانى سوره مباركه بقره: (آمن الرسول بما...) كه در معراج بى واسطه و شفاها دريافت شده است.
▫️شايان ذكر است كه، در معراج نيز بايد وحى از جانب خداى سبحان تنزل كند تا براى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) قابل دريافت باشد. پس در تلقى كلام خدا افزون بر صعود و عروج پيامبر، تنزل وحى از جانب خدا نيز لازم است.
▫️گستره (ما انزل اليك) افزون بر آن كه همه مراحل تنزل قرآن را فرا مى گيرد، غير قرآن مانند حديث قدسى را نيز شامل مى شود. پس آنچه بر قلب مطهر آن حضرت نازل شده، خواه به صورت قرآن (با همه مراحل تنزلش) و خواه به صورت حديث قدسى باشد، همه مشمول (ما انزل اليك) است كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) بدون هيچ تصرفى از خود، آنها را به مردم مى رساند.
▫️پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) افزون بر آن كه از سر بخل و ضن از وحى الهى چيزى را كتمان نمى كند: (و ما هو على الغيب بضنين)، (450) چيزى نيز بر وحى الهى نمى افزايد و آن را دگرگون نمى كند. پس آنچه بر او وحى شده عين آن را مى گويد و آنچه مى گويد نيز عين وحى الهى است: (و ما ينطق عن الهوى # ان هو الا وحى يوحى). (451)
=================
449- سوره نمل ، آيه 6
450- سوره تكوير، آيه 24
451- سوره نجم ، آيات 3 - 4
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (119)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
💢گستره (ما انزل اليك)
📃تذكر:
در كتب فقهى برخى احكام به عنوان فرض الله و برخى ديگر به عنوان فرض النبى (صلى الله عليه وآله موسوم شده است و فرض النبى (صلى الله عليه وآله در برابر فرض الله، بدان معنا نيست كه نبى اكرم از جانب خويش و با اجتهاد ظنى خود مطلبى را بر دين خدا بيفزايد، بلكه چون شارع حقيقى خداى سبحان است، فرض النبى نيز به فرض الله باز مى گردد. لازم آنچه از آيات مزبور سوره تكوير و نجم مستفاذ است، رجوع النبى به فرض الله است، ليكن با واسطه.
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 33:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 20 سوره عبس
ثُمَ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ
۱ - خداوند، پیمودن راه طاعت و حرکت در راه راست را، براى انسان ها آسان ساخته است.
◽️(ثمّ السبیل یسّره) «ال» در «السبیل» بیانگر ماهیت است. کلمه «السبیل» گرچه مطلق است، ولى به قرینه سیاق آیه - که در مقام بیان معذور نبودن کافران است - مراد راه طاعت خداوند است.
۲ - کفر کافران با وجود آسانى راه هدایت، توجیه ناپذیر است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
۳ - هدایت انسان به راه راست و آسان ساختن سلوک آن، مهم تر از آفرینش اندام او است. (ثمّ السبیل)
◽️حرف «ثمّ» براى تراخى است و چنانچه جمله «ثمّ السبیل یسّره»، تفسیر جمله «قدّره» و بیان گوشه اى از تقدیرات الهى درباره انسان باشد; مراد تراخى رتبى خواهد بود; یعنى، آنچه بعد از ثمّ ذکر شده است، والاتر و ارجمندتر است.
۴ - توانمندى براى حرکت در راه اطاعت خداوند، از جمله مقدرات الهى در وجود انسان است. (فقدّره . ثمّ السبیل یسّره)
۵ - انسان، موجودى تکامل پذیر و آماده رشد (ثمّ السبیل یسّره)
◽️فراهم آوردن «راه» براى انسان و آسان سازى پیمودن آن، نشانگر این است که انسان، به گونه اى آفریده شده که کمالات خود را بالفعل دارا نیست و براى تحصیل آن باید راهى را طى کند.
۶ - فراهم بودن زمینه آشنایى با راه خدا و آسان بودن سلوک آن، نعمتى سزاوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
◽️چنانچه کفر در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد; آیات پس از آن - از جمله این آیه - درصدد بیان نعمت هایى خواهد بود که ناسپاسى آنها، موجب نفرین خداوند است.
۷ - توجه به آسانى سلوک راه هدایت، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... ثمّ السبیل یسّره)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 34:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 21 سوره عبس
ثُمَ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
۱ - مرگ، سرنوشت محتوم همه انسان ها است. (ثمّ أماته)
۲ - مرگ انسان ها، به دست خداوند است. (ثمّ أماته)
۳ - لحظه مرگ، لحظه پایان فرصت براى حرکت در راه خدا است. (ثمّ السبیل یسّره . ثمّ أماته)
▫️حرف «ثمّ» براى ترتیب زمانى است و دلالت مى کند که با فرا رسیدن مرگ، فرصت حرکت در راه خدا سپرى شده است.
۴ - توجّه به وابستگى مرگ انسان ها به خداوند، مانع کفر به او است. (ما أکفره ... ثمّ أماته)
۵ - خداوند، الهام بخش دفن مردگان در قبرها است. (فأقبره)
▫️تفاوت فعل «أقْبَر» با «قَبَر»، این است که «قابر»; یعنى، کسى که با دست خود مرده اى را دفن کند و «إقبار» این است که براى مرده قبرى فراهم سازند و یا فرمان به دفن او دهند. (لسان العرب)
۶ - اقدام بى درنگ به دفن جنازه مردگان، مطلوب خداوند است. (فأقبره)
▫️حرف «فاء» در «فأقبره» بر نبود فاصله بین مرگ و دفن دلالت دارد. از آن جا که تمام شیوه هاى برخورد با اموات (از قبیل «سوزاندن» و غیر آن) در حقیقت مستند به خداوند و وابسته به مسبب الاسباب است; اکتفا به استناد مراسم خاک سپارى به خداوند، حاکى از ناهنجارى آن شیوه ها و مطلوب بودن دفن مردگان است.
۷ - مرگ براى انسان و دفن اموات، دو نعمت از جانب خداوند و سزوار شکرگزارى است. (قتل الإنسن ماأکفره ... ثمّ أماته فأقبره) ◽️برداشت یادشده، بر این اساس است که کفر در «ماأکفره» به معناى کفران نعمت باشد.
۸ - خاک سپارى مردگان، شیوه اى سابقه دار در دوران جاهلیت (فأقبره) یادآورى مراسم خاک سپارى در ضمن بر شمردن نعمت هاى خداوند براى مردم عصر بعثت، نشانه جارى بودن آن مراسم در آن روزگار است.
۹ - نقش اساسى جسم در حقیقت انسان (من نطفة خلقه ... ثمّ أماته فأقبره)
▫️تشریح مراحل وجودى انسان، با بیان پیدایش او از نطفه و مردن و دفن او و نیز محدود دانسته شدن حرکت تکاملى او در فاصله شکل گیرى از نطفه تا لحظه مرگ، گویاى نقش اساسى جسم انسان در مراحل وجودى او است.
۱۰ - کار طبیعت و عوامل مؤثر در آن، در حقیقت کار خداوند است. (ثمّ أماته فأقبره)
◽️نسبت یافتن میراندن و دفن انسان به خداوند - با آن که دخالت عوامل طبیعى در آن بدیهى است - مى رساند که طبیعت مجراى افعال خداوند است. فعل هاى «أمات» و «أقبر» گرچه ماضى است; ولى به قرینه ارتباط آن به «جنس انسان»، هر سه زمان را شامل مى شود.
۱۱ - توجّه به پایان زندگى و مدفون شدن انسان ها در قبر، مانع کفرورزى به خداوند است. (ما أکفره ... فأقبره)
۱۲ - وجود نشانه هاى خداشناسى، در مراحل پیدایش تا مرگ انسان (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه ... ثمّ أماته فأقبره)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (58)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
28- آمادگی و انسجام کامل در برابردشمن
قَالُواْ أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ * يَأْتُوكَ بِكُلِّ سَحِرٍ عَلِيمٍ(اعراف/111و112)
(اطرافيان فرعون) گفتند: (مجازات) او و برادرش را به تأخير انداز و مأموران را در شهرها براى جمعكردن (ساحران) بفرست * تا هر ساحر دانا و كارآزمودهاى را نزد تو بياورند.
🔅🔅🔅
☑️ دشمن از علم و تخصّص، برای مبارزه باجبهه حقّ قرار استفاده می کند . ماهم باید از دانش و فناوری روز به مقابله با آنان برخیزیم «يأتوك بكلّ ساحر عليم»
☑️ براى مقابله با كار فرهنگى، بايد كار فرهنگى قوىترى انجام داد.
☑️ جبهه باطل براى شكستن حقّ، گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكيل مىدهند«يأتوك بكلّ ساحر عليم»
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.mp3
5.26M
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع.pdf
1.9M
💠 متن پیام
🔹 دومین همایش بین المللی قرآن در اندیشه و سیره #امام_خمینی با رویکرد اخلاق و اجتماع
#مجازی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مراتب یقین ۶۹.۲.mp3
5.3M
#سیر_و_سلوک (۶۹)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 یقین
🕑 زمان:۴۳دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢این زندگانی چند روزه دنیا (اگر نه در پرستش حق و سعادت آخرت صرف شود) افسوس و بازیچهای بیش نیست،
📙#عنکبوت آیه 64
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۱۱۱ ـ ۸۳ #سوره_یوسف
#سالک الی #اللّه باید آنچه از این #آیات استفاده می شود مورد توجّه قرار دهد و به آنها عمل کند:
اوّل: آن که بداند وقتی کارها #سخت می شود، خدای تعالی به او کمک می کند و همه #انتظارات او انجام می گردد.
دوّم: به هیچ وجه نباید از #رحمت خدا #مأیوس شود. زیرا #یأس از رحمت خدا #کفرآور است.
سوّم: #سالک الی #اللّه باید کریم باشد و اگر بدی های دیگران را خواست به آنها خواست #متذکر شود، باید برای آنها #عذرشان را هم متذکر گردد.
چهارم: کسی که #تقوا داشته باشد و #صبر کند، جزء #نیکوکاران است و خدای تعالی اجر نیکوکاران را #ضایع نمی کند.
پنجم: #سالک الی #اللّه باید از سر #تقصیرات دیگران زود بگذرد و از خدا بخواهد که آنها را بیامرزد.
ششم: باید بین خود و خدایش واسطه #آبرومندی قرار دهد تا او برای #سالک الی اللّه، در وقتی که #دعا مستجاب است، دعا کند.
هفتم: باید به #پدر و #مادرش احترام کند و نگذارد که آنها به او ولو دارای #قدرت است، بیشتر #احترام کنند.
هشتم: اگر خواست #تبلیغ دینش را بکند، باید به مردم بفهماند که #اجر و مزدی از آنها نمی خواهد، و به آنها نیازمند نمی باشد.
نهم: باید در روی زمین به خاطر #عبرت گرفتن از زندگی گذشتگان سیر و #سفر کند و بداند که آخرت برای کسانی که اهل #تقوی هستند از آنچه در #دنیا است بهتر است، اگر #عقلش را به کار بیندازد.
دهم: باید بداند که خدای تعالی در #قرآن قصّه های انبیاء علیهم السلام را بیان فرموده برای #پند گرفتن او است، رمان #دروغین نیست، بلکه #هدایت و راهنمایی برای #مؤمنین است.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌سوره مبارکه #اسراء آیه﴿۷۸﴾:
نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار، و(نیز) #نماز_صبح را، زیرا نماز صبح همواره (مقرون با) حضور(فرشتگان) است.
● خواب دارای ۵ مرحله است .
● آخرین و عمیق ترین بخش خواب “Rem” نام دارد.
● یکی از دلایل افسردگی، افزایش یافتن طول خواب “Rem” است.
داروهای ضد افسردگی هم کاهش دهنده این بخش خواب هستند.
● قسمت اعظم “Rem” در ابتدای صبح صورت میگیرد
● و سحر خیزی به عنوان متعادل کننده میزان “Rem” مطرح است.
☜ آیا تاکید خداوند بر خواندن نماز صبح بی حکمت بوده است !؟
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 50
#مثل
#عیسی #آدم #اخلاص #خاک #آفرینش
🔅🔅🔅
🗓مثَل آفرینش عیسی و آدم علیهما السّلام
(إِنَّ مَثَلَ عِیسَی عِندَ اللَّهِ کَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُن فَیَکُونُ ا لْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلاَتَکُن مِّنَ ا لْمُمْتَرِینَ) . (آل عمران / 59 60.)
((مثل (آفرینش ) عیسی در نزد خدا ، همچون مثل آدم است که او را از خاک آفرید ، و سپس به او فرمود : موجود باش ! او هم فوراً موجود شد . (بنا بر این ولادت مسیح بدون پدر ، هرگز دلیل بر الوهیّت او نیست ) . اینها حقیقتی است از جانب پروردگار تو ؛ بنا بر این ، از تردید کنندگان مباش ! )) .
🔅🔅🔅
هست عیسی همچو آدم در مثال
کزترابی کرد خلقش ذوالجلال
گفت او را باش پس شد همچنان
این نباشد زان عجب تر در نشان . . .
بی پدر بی مادر آمد در وجود
زان عجبتر نیست عیسی در شهود
راستی می باشد از پروردگار
پس مباش از ممترین او را به کار
هر یک از افعالش ارباشی به هوش
اعجب است از دیگری بی روی پوش
خلقت عیسی و آدم در شمار
بود یک فعل از هزار و صد هزار
زین عجایب تر بسی در خلقت است
گر که عقلی بی زعیب و علّت است
چشم تو بر هم نهی احمق شوی
غافل از آن قدرت مطلق شوی
شک نمایی در مسیح حقّ نظر
کوچسان آمد به دنیا بی پدر(تفسیر صفی ، ج 1، ص 148 149.)
⏹وجه تشبیه
▫️مسیحیان ولادت غیر عادی ((حضرت مسیح )) را دلیل بر الوهیّت وی دانسته اند ولی خداوند با ذکر مثالی ساده و روان در پاسخ آنان فرمود : ولادت عیسی از جهت غیر طبیعی بودن ، در نزد خدا همانند ولادت آدم ابوالبشر است که او را بدون پدر و مادر از خاک آفرید ؛ قصّه ((آفرینش آدم )) از ((خلقت مسیح )) شگفت انگیزتر است . زیرا آدم بدون پدر و مادر آفریده شده ، در صورتی که عیسی بدون پدر از مادر متولّد شد ، چگونه است که شما نسبت به آدم معتقدید که بنده و مخلوق خداست ، ولی عیسی را خدا یا فرزند خدا می دانید !
▫️به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((آفرینش غیر عادی )) است که خداوند ((آدم )) و ((مسیح )) را از طریق غیر طبیعی و خارق العاده آفریده است .
▫️این مثل و تشبیه پاسخ دندان شکنی است به مسیحیان که ولادت غیر عادی عیسی را دلیل بر الوهیّت وی پنداشته اند .
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 11
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
📃این که قرآن تبیان و روشن کننده همه چیز است یعنی چه؟!
⏺8. خداي سبحان، قرآن كريم را تبيان همه چيز دانست. گرچه ممكن است منظور از (تبياناً لكل شي ء)[ سورهي نحل، آيهي 89.]اين باشد كه هرچه در جهان تكوين وعالم خارج وجود دارد، قرآن كريم از لحاظ علمي حاوي آنهاست؛ زيرا اين كتاب عظيم الهي از مبدأ اعلا تنزيل يافت و در آن مقام، همهي حقايقْ وجودِ جمعي دارند: (إنْ من شي ء إلاّ عندنا خزائنه)[ سورهي حجر، آيهي 21.]
▫️و براي قرآنْ همان طوري كه ظاهِر أنيق(پاکیزه) است، باطنِ عميق مي باشد و برخي از روايات نيز همين اشتمال قرآن بر همهي علوم جهان هستي را تأييد مي كند؛ ليكن محور اساسي قرآن، همان تعليم و تزكيهي انسانها در راه عقيده و اخلاق و اعمال شايسته است، تا از اين رهگذر، سعادت خود را تحصيل نموده، به هدف نهايي كه لقاي خداوند سبحان است، نايل گردند.
▫️امّا ساير دانشهاي مادّي و علوم و صنايع تجربي و حرفه هاي هنري و آداب و سنن اعتباري و مانند آن، دور از هدف اصيل آن است لذا آنچه بيش از هر چيزْ مورد عنايت اين كتاب عظيم الهي است، تشريح اصل شناخت و تعليل معيارهاي اساسي آن و اعلام طرز تعقّل و كيفيّت استنتاج از مقدمات عقلي و پرهيز از تقليد جاهلي و نيز اجتناب از مغالطه در تفكّر و مانند آن است كه به عنوان شرط درست انديشيدن يا مانع آن خواهند بود.
▫️▫️آنگاه به اصيل ترين معلوم و مهم ترين معروف كه خداي سبحان و اسماي حسناي آن حضرت و تعريف جمال و جلال آن ذات اقدس و تبيين صفات ذات و اوصاف فعل آن حضرت و تعليل توحيد ذاتي و صفاتي و فعلي و نيز تشريح توحيد ربوبي و عبادي و مانند آن مي باشدْ مي پردازد و همچنين به كيفيّت تدبّر خداي سبحان نسبت به جهان آفرينش، توسّط قضا و قدر و لوح و قلم و محو و اثبات و اُمّ الكتاب و فرشتگاني كه مدبّر امورند و نظاير آن پرداخته و از آنها بحث مي كند.
▫️▫️▫️نيز دربارهي آفرينش انسان و تركّب وي از روح مجرّد و جسم مادّي و تطوّر او در عوالم متعدّد، از آنچه قبل از دنيا داشت و آنچه هم اكنون در نشأهي طبيعت دارد و آنچه بعد از ارتحال از دنيا پيدا مي كند و اينكه انسان گرچه از علوم مادّي و تجربي تهي بود، ولي از دانش فطري برخوردار بود و با همان سرمايهي آگاهي از فجور و تقوا به جهان مادّه ديده گشود و در انتخاب راه آزاد است و نه جبر در كار است و نه تفويض و مسائل فراوان ديگري كه بخش مهمّ از تعاليم قرآن را تشكيل مي دهد.
▫️همچنين دربارهي وحي و نبوّت و رسالت و سيرهي پيامبران و سنّت مردان الهي در مبارزه با نفس در جبههي جهاد اكبر و جنگ با ظالم در صحنهي نبرد اصغر و كيفيّت پيروزي صابران و علّت انحطاط ظالمان و مترفين و مسرفين و كيفيت ولايت تكويني و كرامت و اعجاز انبياي عظام و اولياي كرام و نيز ولايت تشريعي مردان الهي در ادارهي امور امّتهاي اسلامي و تشكيل حكومتهاي ديني و مانند آن مبسوطاً گفت وگو مي كند.
🌿🌿🌿
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#استغفار
#آزادی
#دینداری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 ماه شعبان
🔹 ماه شعبان وقتی که رسید، وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صریحاً اعلام کرد که #ماه_شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسی را که مرا یاری بکند در این ماه! من کارم در این ماه روزه گرفتن است با سایر شؤونی که دارد و اگر کسی روزه بگیرد مرا یاری کرده است. معلوم می شود این دین را همان #دینداری یاری میکند، دین را #همیاری با رهبران الهی یاری می کند. این بیان نورانی حضرت بود.[1]
🔹 برخیها نقل کردند در آخرین جمعه ماه شعبان، بعضیه ا نقل کردند در آخرین روز ماه شعبان؛ ولی إبن طاووس (رضوان الله تعالی علیه) دارد که در یکی از روزهای #ماه_شعبان وجود مبارک حضرت این خطبه را ایراد کردند. ایشان می فرمایند به اینکه «رَوَاهُ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ الطَّبَرِی ... قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ یوْم»، نه آخرین روز ماه شعبان بود، نه آخرین جمعه ماه شعبان؛ یکی از روزهای ماه شعبان این خطبه را ایراد کرد که فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُور» که با بسیاری از اینها شما مأنوس هستید. در بخشی از این خطبه فرمود: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ وَ ظُهُورُكُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُم»؛ فرمود به اینکه شما احساس سنگینی می کنید ـ اینکه می بینید بعضیها می گویند من هر چه می خواهم خودم را کنترل کنم نمی توانم یا می خواهم سحر بلند شوم نمی توانم یا فلان کار خیری را می خواهم انجام بدهم نمی توانم، راست می گویند ـ حضرت اینجا تحلیل کرده است، فرمود انسانی که ـ خدای ناکرده ـ خلاف کرده بدهکار حق است، این مطلب اول؛ انسان #بدهکار باید گرو بسپارد، این دو؛ در مسائل مالی اگر کسی مالی بدهکار است، زمین خود، خانه خود، فرش خود را گرو می دهد؛ اما اگر کسی #گناه کرده، نمی تواند خانه خود یا زمین خود را به خدایی که «مالک السماوات و الأرض» است گرو بگذارد، خود او را گرو می گیرند.
🔹 اینکه در دو جای قرآن فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾[2] و در جای دیگر: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾[3] هر کسی رهن خلاف های خودش است، برای همین است. یک انسان بدهکار باید گرو بسپارد. اگر بدهکاری مالی باشد در دنیا، به هر حال انسان زمین و خانه و فرش و مانند آن را گرو می سپارد؛ اما بدهکاری #عقیده ای، #اخلاقی، #حقوقی؛ یعنی معصیتی کرده، خود او را گرو میگیرند. لذا او آزاد نیست، بعضی از کارها را می کند بعد پشیمان می شود، معلوم می شود که #آزاد نبود. این «رهین» که در دو جای قرآن کریم آمده است، این بر وزن «فعیل» به معنای مفعول است منتها یک جا مؤنث است و یک جا مذکر، گرچه «رهین» فعیل به معنای مفعول مذکر و مؤنث در آن یکسان است لکن آنجا که دارد: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ نه چون نفس مؤنث است، این «رهینة» اسم است و صبغه مبالغی هم دارد انسان را گرو می گیرند.
🔹 یک بیان نورانی مرحوم صدوق در توحید از وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می کند که چرا ما دلمان می خواهد #نماز_شب بخوانیم اما موفق نمی شویم؟ فرمود: این گناهی که روز انجام دادید شما را بسته است.[4] بنابراین انسان آزاد نیست. حُرّیت از #بهترین_نعمت_های_الهی است. فکّ رهن کنید، با توبه، با انابه، با تطهیر، خودتان را آزاد کنید، با استغفار کردن خودتان را آزاد کنید.
[1]. المقنعة، ص370؛ «شَعْبَانُ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهْرِی».
[2]. سوره مدّثّر، آیه38.
[3]. سوره طور، آیه21.
[4]. التوحید(للصدوق)، ص97.
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 444
تاریخ: 1398/02/11
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom