eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت ۱۴۲قسمت ۲.استاد صادقی.mp3
11.72M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲ قسمت دوم(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
4.7M
💢شرح دعای دهم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به فضل و رحمت الهی و طلب فریادرسی از خدا ⏺جلسه دوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۸.mp3
10.79M
۱۲۵ 🛄 قسمت: صد و هفتم ۱۰۸ 📌واکاوی دعای ۲۳ ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.MP3
16.28M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه سوم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۲.mp3
10.97M
☑️ یاد گیری و دانش اندوزی (۲) اهمیت دانش اندوزی عنه (صلى الله عليه وآله): اغد عالما أو متعلما، وإياك أن تكون لاهيا متلذذا ( المحاسن: ١ / ٣٥٥ / ٧٥٣ عن جابر الجعفي عن الإمام الباقر (عليه السلام)، جامع الأحاديث للقمي: ٥٨، مشكاة الأنوار: ١٣٣ عن الإمام الباقر (عليه السلام) عنه (صلى الله عليه وآله).) روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و مباد که به دنبال سرگرمی و خوش گذرانی باشی در هیچ دینی به اندازه اسلام توصیه به کسب علم و دانش نشده است. به سفارش اکید اولیاء دین انسان نباید تا آخر عمر خود از آموختن و یادگیری بازایستد. طبق نقل بحارالانوار، امیرالمومنین (ع) فرمودند: "اغد عالما او متعلما و لا تكن الثالث فتعطب"، روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و جز اين دو مباش كه هلاك خواهي شد. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای آموزنده 💠 من که رفتم در به زیارت مرحوم آقای ، یک حرف عادی ما از ایشان نشنیدیم؛ یا خوب بود. گفته بود: در همین مدرسه صدر؛ چون قبلاً وسیله بهداشتی نبود، در اتاق ها موش بود. گفت: یک موشی در یکی از این حجره ها بود، و همین طور رفت و آمد کرد؛ یکی از همین آقایان مدرسین و اساتیدی که در مدرسه صدر بودند؛ این موش که مزاحم بود، همین طور که می رفت، ایشان یک ظرفی روی این گذاشت تا گربه بیاید. همین که گربه آمد، این ظرف را برداشت و گربه این موش را گرفت. مرحوم حاج آقا می گفت که: ابن بزرگوار گفت: تا مدتها توفیق از من گرفته شد!! ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
📌صفای باطن: 🔹باید توجه داشت در فهم قرآن علاوه بر تفکر و تدبر و استفاده از محضر معلمان قرآن، فرزانگی و پاکی روح و صفای باطنی نیز شرط است: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» ; «آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است .» عجب نبود گر ازقرآن نیست جزحرفی که از جز گرمی نبیند چشم نابینا حضرت قرآن آنگه براندازد که دارالملک را مجرد بیند از 🌱🌱🌱 دوستان عزیزم !🌹 🔰در باز نشر معارف و آموزه های قرآنی همدیگر را یاری کنیم .امید آن که در امور زندگی قرآن سامان بخش زندگی مان باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴ – ۳ 📌سخن غیر الی ا نباید در مسائلی که به آن علمی ندارد وارد شود و به خصوص درباره آن ها بحث و کند که در این صورت پیرو خواهد شد و مسلم است که اگر کسی از پیروی کند، او را به سوزنده ای راهنمایی می کند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌تلاوت قرآن بدون عمل 🔹آنچه در روايت آمده كه: «هر كس قرآن تلاوت كند و به آن عمل ننمايد قرآن او را لعنت مي كند.» بدان معني نيست كه تلاوت قرآن بدون عمل به آن معصيت است، بلكه طبق روايات و آيات قرآن كريم، خواندن قرآن حتي بدون توجه به معناي آن، ثواب دارد. البته براي آموختن درس زندگي از قرآن و پيمودن مسير سعادت‌مندي ناچاريم ضمن تلاوت آن در آيات تدبر و انديشه نماييم، تا بتوانيم به مفاهيم بلندش عمل نماييم. قرآن كريم، اقيانوسي بي‌كران از معارف الهي و دين است، دقت در اين معاني و انس با آن، ‌زمينة عمل به آن را فراهم مي‌نمايد. 🔹هر مرد و زن مسلمان، بايد قرآن را تلاوت و در آياتش تدبر و صفت همدم بودن با آن را در خود ايجاد كند. رابطه تنگاتنگي با آن داشته باشد و به بهانه عمل نكردن به آن، خود را از انس با آن محروم نسازد، زيرا قرآن كتابي كامل در انسان سازي است، سخن خدا و جامع تمام برنامه‌ها و رموز تكامل است، عمل به آن موجب پيروزي و رستگاري در دنيا و آخرت مي‌شود. 🔹قرآن كريم، در آيات مختلف اهميت تدبر در قرآن را ذكر نمايد و مي‌فرمايد: ▫️۱. «افلا يتدبرون القرآن ام علي قلوب اقفالها؛ (محمد، ۲۴) آيا در قرآن، تدبر نمي‌كنند يا بر دلهايشان قفلها زده شده است؟» ▫️۲. «كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته و ليتذكر اولو الالباب؛ (ص، ۲۹) كتابي است فرخنده كه آن را سوي تو فرستاديم، تا در آياتش تدبر كنند و خردمندان پند گيرند.» ▫️۳. «افلا يتدبرون القرآن و لو كان من عند غيرالله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً؛ (نساء، ۸۲) آيا در قرآن تدبر نمي‌كنند؟ اگر از نزد غير خدا بود، هر آينه در آن اختلاف بسياري مي‌يافتند.» 🔰روايات نيز در زمينة اهميت تدبر در قرآن مي فرمايند: ▫️۱. اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «بدانيد كه در قرآن خواندني كه با تدبر همراه نباشد، خيري نيست، بدانيد كه در عبادتي كه با فهم و انديشه توأم نباشد، خيري نيست.» ▫️۲. در روايت ديگر نيز مي فرمايند: «‌در آيات قرآن تدبر كنيد و از آن عبرت آموزيد، زيرا قرآن، رساترين پندهاو عبرت ها است.»كه با قرآن انس پيدا مي‌كند، مي‌تواند آيات آن را راهنمايي خود قرار دهد و علاقه و محبت آميخته با عشق و الفت ناگسستني با قرآن داشته باشد. 🔹مسلمان، براي آن كه توفيق را بيابد به قرآن، بايد نسبت به آيات قرآن كريم، شناخت پيدا كرده و در آن تدبر كند، محتوايش را دريابد و سپس با عشق، با آن ارتباط فكري و عملي برقرار نمايد. حضرت علي ـ عليه السلام ـ دربارة پرهيزكاران و اهميت خواندن قرآن كريم مي‌فرمايد: «آنها شب هنگام، بر پا ايستاده، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت مي‌كنند، جان خود را با قرآن محزون مي‌سازند و داروي درد خود را از آن مي‌گيرند. هر گاه به آيه‌اي كه در آن تشويق است مي‌رسند، با علاقة فراوان به آن روي مي‌آورند چشم جانشان، با شوق بسيار در آن خيره مي‌شود و آن را پيشواي خود مي‌سازند و هر گاه به آيه‌اي كه در آن بيم و انذار است مي‌رسند، گوش‌هاي دلشان را براي شنيدن باز كرده، گمان مي‌كنند كه صداي نالة آتش سوزان دوزخ، و به هم خوردن زبانه‌هايش در گوش جانشان طنين انداز است.» 🔹حضرت رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ دراهميت تلاوت قرآن و بهره بردن از آياتش جهت عمل به آن مي‌فرمايد: «عليكم بالقرآن فانه الشفاء النافع و الدواء المبارك و عصمة لمن تمسك به و نجاة لمن تبعه لا يعوّج فيقوّم و لايزيغ فيستعتب لا ينقضي عجائبه و لا يخلق علي كثرة امرد...»؛ بر شما باد كه به قرآن روي آوريد، زيرا قرآن شفابخشي سودمند و دوايي نجات بخش است. هر كس به قرآن تمسك جويد، مصون مي‌ماند و هر كس از آن پيروي نمايد، نجات مي‌يابد، هرگز از مسير حق منحرف نمي‌شود تا نيازمند به اصلاح باشد و هرگز گمراه نمي‌كند تا در خور عتاب باشد، شگفتي‌هاي قرآن، پايان پذير نيست و با گفتگوي فراوان در مورد آن، فرسوده نمي‌شود. 🔹در روايت ديگر دراين باره مي‌فرمايد: «قرآن چراغي آشكار و ريسماني محكم است كه در رتبه و مقام بالا قرار دارد. قرآن برترين شفابخش و بالاترين فضيلت و سعادت است، هر كس از نور او بهره برد، خدا او را هدايت نمايد و هر كس امور خويش را به او پيوند دهد، خداوند او را مصون دارد و هر كس به قرآن، تمسك ميجويد، خداوند او را نجات دهد...». 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌تلاوت قرآن بدون عمل 🔰 روايات ديگري در اهميت تلاوت قرآن و انس با آن وارد شده است كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم: ـ قرآن كريم در قيامت، اولين مهمان خداي سبحان است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن كريم، برترين موجود خدا و اهانت به آن، شكستن حريم خداست. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، كتاب نجات بخش و تأمين كنندة زندگي سعادتمندانه است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، قائد و پيشواي بهشتيان و بيزاري جواز دوزخيان است. كساني كه قرآن را پشت سر اندازند، به سمت آتش مي‌رانند. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ـ قرآن، عامل صعود بهشتيان در درجات بهشت است. (امام سجاد ـ عليه السلام ـ) ـ درجات بهشت، به عدد آيات قرآن است. (امام كاظم ـ عليه السلام ـ) ـ تلاوت قرآن، عامل بلند آوازگي در آسمان و نورانيت در زمين است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ). ـ قرآن، ماية خرمي و بهار دلها ست. (امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ). ـ قرآن، درياي بي‌كران معرفت است. (امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ). 🔹بدون شك، پيام اصلي روايات اين است كه فرد مسلمان، به دور از همة وسوسه‌ها و براي بهره بردن از آيات قرآن كريم، در درجه اول بايد به تلاوت و انس با قرآن اهتمام ورزد و در تلاوت آن قصدش اين باشد كه با نورانيت آيات آن، در اين مكتب انسان سازي، ساخته شود. 🔹 ذكر كردن اين روايات براي اين بود كه انگيزه بيشتري جهت تفكر در قرآم ايجاد شود و هيچكدام دليلي بر بي اهميت بودن تلاوت قرآن بدون تدبر و عمل نيست، بلكه قرائت قرآن حتي بدون فهم معناي الفاظ آن نيز مفيد است و روايتي كه مي‌فرمايد: «رب تالي القرآن و القرآن يلعنه»؛ مصداق آن در جايي است كه فرد قرآن خوان، از اول تلاوت آيات، قصدش بهره بردن از آيات نباشد، بلكه انگيزة خواندن آيات در نزد او، غير از انگيزه هدايت و بهره بردن از آيات آن باشد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱، ص ۲۴۱ ـ ۲۵۳. ۲. اعجاز قرآن، سيد رضا مؤدب، ص ۲۹. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢زیان کارترین آدمیان 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أخْسَرُ النّاسِ مَن قَدَرَ على أنْ يَقولَ الحقَّ و لَم يَقُلْ.(غرر الحكم : 3178) امام على عليه السلام زيانكارترين مردم كسى است كه بتواند حقّ بگويد، ولى نگويد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
Document (4).pdf
101.4K
٤٠ 📌زمان و وقت استحباب قرائت سور قرآن مقاله ای کوتاه و کاربردی ازمنابع مستند 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجری (۷) 🔰انوار نبوت از سـیـد عـبـاس (1318 ق - 1404 ق) فرزند سید حبیب معروف به مدرس حاج سید جوادی، از مجتهدان و علمای قزوین. تفسیر مورد بحث به زبان فارسی است. 🔹مفسر پس از ذکر هر آیه به شرح و بیان آن می پردازد و در بعضی موارد از روایات بهره گرفته است و تفسیری است تحت لفظی و غالبا ترجمه فارسی آیات را دربردارد. مـجـلد اول شامل تفسیر سوره حمد تا پایان سوره نساء است و این تفسیر در تهران به چاپ رسیده است. 📚 منابع : تفسیر انوار نبوت ؛ یادداشتهای شخصی. 🌱🌱🌱 🔰اضواء علی متشابهات القرآن اثـر شـیخ خلیل یاسین (1328 - 1405 ق) فرزند شیخ ابراهیم عاملی، از علما و مفسران شیعه در لبنان. تفسیر مورد بحث به زبان عربی و تفسیری گزینشی و به ترتیب سوره های قرآن کریم است. مـفـسـر در هر سوره از قرآن که دارای آیه متشابه است آنرا یاد کرده سپس اشکال و اعتراض را به عنوان سؤال مطرح می نماید و بعد تحت عنوان جواب تفسیر آیه را بطرز محققانه و به سبک بسیار قانع کننده و استدلالی و موجز بیان می دارد. ایـن تـفـسیر در دو جلد در 1600 سؤال و جواب در بیروت چاپ گردید و سپس در 1651 سؤال و جواب تجدید چاپ شد. 📚مـنـابـع : اضواء علی متشابهات القرآن ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 1/40؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 21. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آیه در قرآن به چند معنا آمده است و آیا آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد؟ 🔰أیه در لغت به معنای نشانه است (مفردات راغب، واژه آیه) و در قرآن در معناهای گوناگونی به کار رفته است، مانند: ۱.فرازهای قرآن که با نشانه های ویژه ای از هم جدا شده، به «آیه» مشهورند، چنان که خود قرآن می فرماید: «تِلْکَ ءَایَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْکَ بِالْحَقِّ;(بقره، ۲۵۲) این ]جمله ها[ آیه های خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم.» ۲. معجزه ها نیز به عنوان آیه معرفی شده اند، چنان که قرآن درباره معجزه معروف ید بیضای موسی(علیه السلام)می فرماید: «وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلَی جَنَاحِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوء ءَایَةً أُخْرَی;(طه،۲۲) دستت را در گریبان تا زیر بغل فرو بر، به هنگامی که خارج می شود، سفیدی و درخشندگی بی عیب و نقصی دارد و این معجزه دیگری است.» ۳. آیه به معنای دلیل و نشانه خداشناسی و دیگر معرفت ها نیز آمده است: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ;(اسراء،۱۲) ما شب و روز را دو دلیل ]برای شناسایی خدا[قرار دادیم.» و درباره استدلال برای شناخت رستاخیر می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی‏ إِنَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر;(فصلت،۳۹) از نشانه های او این است که زمین را پژمرده و خاموش می بینی، ولی هنگامی که آب ]باران[ بر آن فرو می ریزیم، به جنبش می آید و گیاهان آن می روید، همان کسی که زمین را زنده کرد مردگان را نیز زنده می کند. او بر همه چیز قادر است.» ۴. به معنای چیزهای چشم گیر، مانند بناهای مرتفع و عالی نیز آمده است، همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیع ءَایَةً تَعْبَثُونَ;(شعراء،۱۲۸) آیا در هر مکان بلندی، بنایی می سازید و در آن سرگرم می شوید.»۱ بنابراین، آیه در قرآن به یک معنا نیامده است و به طور قطع معنای اول و دوم آیه، ویژه عاقلان نیست، بلکه عوام از مردم نیز هر یک به مقدار ظرفیت خود می توانند از آن ها بهره بگیرند; برای مثال، از عبارت های قرآن که آیه های آن هستند، هم عاقلان و متفکران جامعه بهره می گیرند و معارف الهی را استنباط می کنند و هم عوام با تدبر، از مضمون آن ها تأثیر می پذیرند، همان گونه که امام حسین(علیه السلام)می فرماید: «کتاب خداوند عزوجل بر چهارچیز (و رتبه) است: عبارت و اشاره و لطایف و حقایق، پس عبارت برای عوام است و اشاره برای خواص و لطایف برای اولیا و حقایق برای انبیا.»۲ اما معنای سوم آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد و تنها آنان می توانند از این راه به معارف الهی و حقایق هستی پی ببرند و مراحل تکامل را بپیمایند; به این معنا که شرط آغازین استدلال، دارا بودن توانایی قوه تعقل و تفکر است و اما بهره مندی از آن، تنها با داشتن این توانایی میسّر نیست، زیرا به بسیار متفکرانی که در عین دانایی، با حق در افتاده، راه گمراهی را در پیش گرفته اند; از این رو قرآن کریم در جاهای گوناگون می فرماید: «إِنَّ فِی ذَ لِکَ لاََیَةً وَ مَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِین;(شعراء،۸) به حق که در رویش گیاهان، آیه و نشانه ای ]بر رستاخیز[ است، ولی بیش تر آنان مؤمن نیستند.» ________________ ۱. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۳۹۲. ۲. کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، شیخ شریفی، ص ۵۵۱. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه چهارم.MP3
13.82M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه چهارم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(158) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ▫️2- شاهدان دلهاى مختوم - عن العسكرى (عليه السلام) انه قال فى قوله تعالى: (ختم الله...): اى وسمها بسمه يعرفها من يشاء من ملائكته فيعرفونهم بها و يبصرها رسول الله (صلى الله عليه وآله) و يبصرها خير خلق الله بعده على بن ابيطالب (عليه السلام).... 👈🏼👈🏼اشاره: همه موجودهاى مجرد و عالى كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با اعلام الهى از مهر شدن قلب مختوم دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاى كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مى شود با تعليم خداوند، باخبرند و امام هر عصر كه مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس ‍ مستعد است، با تعريف الهى مستحضر است و مقربان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب فجار آگاهند. بنابراين، آنچه مزبور آمده، بيان برخى مصاديق شاهد است، نه همه آنها. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(94) 🔆🔆🔆 ⏪ 65- درکارفرهنگی نیرو،بودجه و امکانات شرط لازم است نه کافی * قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ‏ وَ فُرَادَى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِكمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَينْ‏َ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(سبا/46) بگو: شما را به يك چيز اندرز مى‏دهم: دودو و يك يك براى خدا قيام كنيد. سپس بينديشيد، تا بدانيد كه در يار شما ديوانگيى نيست. اوست كه شما را از آمدن عذابى شديد مى‏ترساند. 🌱🌱🌱 1. آن چه مهم است قيام خالصانه براى خدا است، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» 2. قيام سه عنصر لازم دارد: 🔹 خلوص، «لِلَّهِ» 🔹 رهبر، «بِصاحِبِكُمْ» 🔹 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا» حركت‏ها و انقلاب‏هايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقده‏ ها و هوس‏ها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمى‏رسد. اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجه‏اى نمى‏رسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۶.mp3
12.85M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
محمد بن منکدر می‌گفت: «فکر می‌کردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمی‌گذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.» یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟» گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه می‌کنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق می‌ریخت، جواب سلامم را داد. گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار می‌کنی؟» گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بی‌نیاز می‌کنم و من همواره از این می‌ترسیدم [و بر این فکر بوده‌ام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه می‌شود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.» 📚 منابع: ✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 73 ✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 161 ✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 325 ✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲ 🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا 💠@alaskari_farsi 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید 💠 وجود مبارک به وصی خود (علیهما السلام) فرمود: در صدر من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* بمیرید، مسلمان کار آسانی نیست! با اینکه الفبای دین را در می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام (ع) می کند کاری کنید که را با خود به ببرید و مسلمان بمیرید. ________________________________________________ * سوره آل عمران / آیه ۱۰۲ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
کرامتي که خداي سبحان براي مؤمنين قرار مي‌دهد به انبيا هم در دنيا دستور مي‌دهد که آن کرامت را نسبت به مؤمنان يا فرشتگان اعمال بکنند و خودش هم همين کار را مي‌کند. در پذيرايي آنچه را که انبيا از مهمان‌هاي خود پذيرايي مي‌کردند اين نبود که يک مقدار غذا يا ميوه در اتاقي بگذارند و مهمان را نزد غذا ببرند که الآن اين‌چنين رسم است، بلکه غذا و مائده و سفره و ميوه هر چه بود، آن را نزد مهمان مي‌آوردند نه بر عکس. در جريان ضيافت وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) که آن مهمانان ناشناس آمدند و حضرت ﴿جاءَ بِعِجْلٍ حَنيذٍ﴾؛[1] تعبير قرآن کريم اين نيست که “فَقَرَّبَهُم إلَيهِ”، بلکه فرمود: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛[2] يعني غذا را نزد مهمان برد، نه مهمان را نزد غذا. سفره را نزد مهمان پهن کرد، نه مهمان را نزد سفره برد: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛ نه “قَرَّبَهُم إلَيهِ يا إلَيها”. اين ادب انبيا در پذيرايي از مؤمنان و مهمانان است. ذات اقدس الهي هم چه در ماه مبارک رمضان که صائمان جزء “ضيوف الرحمن” هستند، چه در مراسم حجّ و عمره که زائران حرم الهي جزء “ضيوف الرحمن” هستند، کاري هم که انجام مي‌دهد اين است که بهشت را نزد اينها مي‌برد، نه اينکه اينها را نزد بهشت ببرد: ﴿وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقينَ﴾؛ يعنی سفره بهشت را نزد مؤمنين و نزديک آنها مي‌برد، نه اينکه مؤمنين را نزديک بهشت بياورد. تفسیر سوره قاف95/10/05
📌بندگی خالص الإمامُ عليٌّ عليه السلام: العِبادَةُ الخالِصَةُ أنْ لا يَرجوَ الرّجُلُ إلاّ رَبَّهُ، و لا يَخافَ إلاّ ذَنْبَهُ عبادت خالص اين است كه آدمى جز به پروردگار خويش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد. غرر الحكم : 2128 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳ – ۱۱ 📌 الی باید بندگی خدا را روی انجام دهد نه آن که اگر به او رسید داشته باشد ولی اگر برای او منظور شد روی برگرداند که در این صورت هم در می کند و هم در آخرت بر می دارد. بلکه باید همه کارهایش باشد و کاری که دارد نکند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
اگر شخص جنب قرآن همراه داشته باشد ، اشکالی دارد ؟ اگر با بدن خود آنرا لمس نکند ، اشکال ندارد. ( همه مراجع ) 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom