An-Nazi'at 06 ss.mp3
5.9M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت71: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 39
#قرآن_شناسی
#تفسیر
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از:
🔹4. تفسير و نسبت غافلانه به اراده جدّي متكلم، در حالي كه اصل مطلبِ برداشتْ شده از آيهي محل بحث صحيح باشد و متكلم نيز همان مطلب درست را اراده نموده باشد؛ ليكن مفسِّرْ راهي براي اثبات ارادهي متكلم نداشته باشد و يا آن را نپيموده باشد كه در اين حال، با اينكه حُسْنِ فعلي محفوظ است، ليكن حُسْنِ فاعلي محفوظ نيست؛ زيرا فاعل يعني مفسّر، بدون تحقيق از جهت استناد مطلب مزبور به متكلم، آن را به وي نسبت داده است.
اين كار دوم روا نبود؛ گرچه كار اول يعني اصل استنباط مطلبِ معهود از آيهي محل بحث درست بوده است. از اينجا مي توان گفت كه مفسّر، دو فعل انجام داد كه اوّلي واجدِ حُسن بود و دومي فاقد حُسن؛ زيرا كار دوم، گرچه تصادفاً مطابق با واقع شد، ليكن مفسّر در اين كار، برهاني فراهم نكرد و نابينايانه حركت كرد. گرچه بدون تصادم به مقصد رسيده است، ليكن از توبيخ تجرّي و سرزنش سركشي مصون نيست.
🔹5. تفسير غافلانه نسبت به اصل محتوا، در حالي كه هم آن مطلب معهود، «في نفسه» صحيح مي باشد و هم آن محتواي صحيح را متكلم اراده نموده است؛ ليكن مفسّر مزبور، نه تنها دربارهي صحت صدور و استنادِ مطلبِ معيّن به متكلم، تحقيقي نكرده است، بلكه در صحت اصل مطلب نيز هيچ گونه تحقيقي ننموده است و صرفاً به خرصْ و تخمين خود، هم آيه را معنا نموده است و هم معناي تخميني خود را به متكلم اسناد داده است. چنين تجرّي وبي باكي به نوبهي خود مي تواند مشمول تفسير به رأي باشد كه شاهد بي مبالاتي مفسّر و محروميّت وي از قياط احتياط وبي بهره وري او از حزام حزم لازم خواهد بود؛ زيرا چنين مفسّري، هم در استنباط مطلب از آيه، به رأي خود بسنده مي نمايد و به ادلّهي آن نمي پردازد و هم در اسناد محتواي آن به متكلم، به پندار خويش مراجعه مي كند؛ نه به شواهد عقلي يا نقلي.
يعني او رأي پسند مي باشد و بدون علم سخن مي گويد؛ خواه مطابق با واقع قرار بگيرد و خواه نگيرد و در اين بي مبالاتي فرقي بين اصل استنباط مطلب از آيه و بين اسناد آن به متكلم قائل نيست. پس او به رأي خود تفسير مي كند؛ نه به دليل و به رأيِ خويش اسناد مي دهد، نه به شاهد و اطلاق دليلِ «مَن فسّر القرآن برأيه...»[تفسير برهان، ج 1، ص 18.]يا اطلاق دليلِ «من قال فى القرآن برأيه أو بما لا يعلم...»[تفسير طبري، ج 1، ص 27.]، از برخي جهاتْ شامل صورتهاي ياد شده خواهد شد.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 75
#مثل
#کف #آب #حق #باطل #دعوت #سیل #سیلاب #گمراهی #زینت #طلا #سود #جُفاء
🔅🔅🔅
⏪مثَل آب و کف
(اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.)
((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کف هایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولی آنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) .
آب را نازل نمود او ز آسمان
رودها ز ان پس به هر سو شد روان
در هر آن وادی به قدر وسع و تاب
نی فزون زاندازه تا سازد خراب
پس کفی را حمل کرد آن سیل بر
یعنی آورد از تموّج (214) بر زَبَر(215)
و ز هر آنچه بر فروزند آن به نار
بهر زیور یامطاعی اهل کار
هست چون آن کف که باشد روی آب
همچنان که ذکر شد در انتصاب
حق زند مر حقّ و باطل را مَثَل
بر چنان آبی که آید در محل
در منابع می رود بعضی از او
در عروق ارض هم بعضی فرو
هست بالای فلز یا روی آب
قول باطل چون کفی در انقلاب
پس رود کف ساقط و مطروح و پست
وان فلزّ ماند به قعر اندر نشست
وان چه باشد نفع مردم را در آن
پس بماند در زمین صافی روان
حق مثلها را زند این سان تمام
تاکه عبرت باشد آن بر خاص و عام (216)
📋وجه تشبیه
خداوند متعال در اینجا برای حقّ و باطل مثلی زده و حق را به آب صاف زلال (و ماده خالص طلا و نقره ) تشبیه کرده که همیشه مفید و سودمند است و باطل را به کفهای روی آب (و اجرام بی خاصیّت فلزّات ) تشبیه نموده است . وجه شباهت در حقّ ((سودمندی و ثبات و پایداری )) و در باطل ((بی خاصیتی و ناپایداری )) است .
====================
214-((تموّج )): یعنی موج زدن آب .
215-((زَبَر)): یعنی بالا.
216-تفسیر صفی ، ج 1، ص 554.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
سیر و سلوک.رهایی از خواطر شیطانی.آیت الله شجاعی.89.mp3
4.37M
#سیر_و_سلوک (89)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:رهایی از خطورات شیطانی
🕑 زمان:35دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
عرضه بر قرآن.mp3
3.28M
عرضه بر قرآن
▪️ در آستانه شهادت امام پنجم امام_باقر_سلام_الله_علیه هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1]
▪️ اینکه وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن #عرضه کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است.
▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این #فکر را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می کند، این فکر را این روش را احیا می کند. @rahighemakhtoom
#نکته
#کرامت
📌با کرامت ترین خوی ها
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
أكْرَمُ الأخْلاقِ السَّخاءُ، و أعَمُّها نَفْعا العَدلُ(غرر الحكم : 3219)
گراميترين خويها بخشندگى است، و آن خوى كه سودش فراگيرتر است دادگرى است.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#استفتائات
🔰اگر بچه ی نابالغی آیه ای که سجده ی واجب دارد بخواند آیا برای کسانی که آنرا میشنوند ، سجده واجب است یا نه ؟
آری ، واجب است. ( همه مراجع )
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری(۹)
🔰تفسیر و ترجمه قرآن مجید
اثـر زین العابدین رهنما (1272 ش - 1366 ش) فرزند شیخ علی شیخ العراقین مازندرانی معروف بـه رهـنـمـا، از بـرجسته ترین نویسندگان سلسله آل مازندرانی (- آل مازندرانی)
🔹این تفسیر به فـارسـی در چهار جلد، دارای یک مقدمه، شامل بحث در کلیات قرآن و کیفیت ترجمه و تفسیر و معرفی بعضی از ترجمه های قرآن کریم به زبانهای مختلف است.
🔹جلد اول) شامل سوره فاتحه تا آخر سوره اعراف.
🔹جلد دوم) شامل سوره انفال تا پایان سوره حج.
🔹جلد سوم) از آغاز سوره مؤمنون تا پایان سوره فصلت. جلد چهارم) از آغاز سوره شوری تا آخر قرآن.
🔹شـیـوه مـفـسـر چنین است که پس از ذکر آیه قرآن در ستون مقابل ترجمه فارسی آن را می آورد تـرجـمه فارسی آیات دارای شماره مسلسل است و مفسر با ذکر شماره مسلسل ترجمه فارسی در پاورقی به تفسیر مختصر می پردازد و از تفسیرهای کهن مانند تفسیر ابوالفتوح رازی و تفسیر کبیر و تفسیر طبری سود جسته است. مجلدات این تفسیر از 1346 تا 1354 طبع و منتشر شده است.
📚منبع : ترجمه و تفسیر قرآن مجید، نگارش زین العابدین رهنما.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#محمد(ص) #قصه #وحی #غدیر #جانشینی
🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟
▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از:
۱ـ آیه شریفه «تبلیغ»: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ; (مائده، ۶۷) ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از ]گزند[ مردم نگاه می دارد. خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.»
🔹این آیه شریفه با عبارت «یـأیّهاالرسول» آغاز شده و خطاب آن تنها شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است; سپس با جمله «بلّغ ما أُنزل إلیک» با تأکید دستور داده که آن چه که از طرف پروردگار بر او نازل شده است، به مردم برساند. آن گاه خداوند در عبارت بعدی با تأکیدی توأم با تهدید به ایشان اخطار می کند که اگر این کار را نکنی، اصلا رسالت خدا را تبلیغ نکرده ای; سپس از اضطراب و نگرانی خاصی که حضرت داشته پرده برمی دارد و ایشان را دلداری داده و در پایان، منکران این رسالت عظیم را دور از هدایت خویش معرفی کرده، کافر می خواند.
🔹طبیعی است حادثه ای که تبلیغ نکردن آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت باشد، بسیار مهم است; لذا این آیه لحن خاصی به خود گرفته که آن را از آیات قبل و بعدش جدا می کند. با توجه به این که این آیه در اواخر عمر شریف پیامبر(صلی الله علیه وآله)نازل شده تنها جریانی که فوق العاده دارای اهمیت بوده ـ که ابلاغ نکردن آن مساوی ابلاغ نکردن رسالت و پیامبری الهی می باشد ـ مسأله جانشینی پیامبر و امامت است. چون امامت هم سنگ و عِدل نبوت می باشد.
🔹۲ـ آیه شریفه «اکمال» « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا; (مائده، ۳) امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین ]جاودان[ شما پذیرفتم.»
🔹واژه «اکمال» در هر چیزی به معنای این است که غرض از آن چیز حاصل شود. مراد از «دین» مجموع معارف و احکام تشریع شده است. مقصود از «نعمت» نیز در حقیقت همان ولایت الهی است و این ولایت (سرپرستی خدا نسبت به امور بندگانش و تربیت آنان به وسیله این) تمام نمی شود، مگر به ولایت رسولش و ولایت رسولش نیز تمام نمی شود، مگر به ولایت اولی الامر که بعد از درگذشت آن جناب و به اذن خداوند متعال زمام این تربیت و تدبیر را به دست می گیرند.
🔹با توجه به تاریخ نزول این آیه و روایاتی که از کتب معتبر اهل تسنن و تشیع نقل شده و قرائنی که در آیه یاد شده موجود است، آیه شریفه «اکمال» در «غدیر خم» و در پی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نازل شده است.
پس به حکم این آیه، «ولایت» که تا قبل از واقعه غدیر ناقص بود و به حد تمام نرسیده بود، با نصب ولی امر و جانشینی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بعد از رسول(صلی الله علیه وآله) تمام شد و به کمال رسید.۱
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#محمد(ص) #قصه #وحی #غدیر #جانشینی
🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟
▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از:
🔹۳. «سَاَلَ سائلٌ بِعَذاب واقِع * لِلکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِع * مِنَ اللّهِ ذِی المَعارِج(معارج،۱ـ۳) پرسنده ای از عذاب واقع شوندهای پرسید که اختصاص به کافران دارد و آن را باز دارنده ای نیست و از جانب خداوندِ صاحب درجات ]ومراتب [است.»
در شأن نزول این آیه روایت کرده اند هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)علی(علیه السلام) را در روز غدیر خم به خلافت منصوب نمود، چیزی نگذشت که این مسأله در شهرها منتشر شد، نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و عرض کرد توبه ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی دهیم، ما هم شهادت داریم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه این ها را نیز پذیرفتیم، امّا به این ها راضی نشدی تا این که این جوان (اشاره به حضرت علی) را به جانشینی خود منصوب کردی. آیا این سختی از جانب خودت است یا از سوی خدا؟
پیامبر فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست، این کار از جانب خداوند است. نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت: خداوندا، اگر این سخن حق است و از جانب تو می باشد، سنگی از آسمان بر ما بباران. در همین هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت.۲
🔹۴. «واِذ قالوا اللّهُمَّ اِن کانَ هـذَا هُوَ الحَقَّ مِن عِندِکَ فَاَمطِر عَلَینا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ اَوِ ائتِنا بِعَذاب اَلیم ;(انفال،۳۲) و ]یاد کن[ هنگامی را که گفتند: خدایا، اگر این همان حق از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگ هایی بباران یا عذابی دردناک بر سرما بیاور.»
🔹شأن نزول آیه پیشین درباره این آیه هم نقل کرده اند.۳ هنگامی که پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)در روز غدیر خم حضرت علی(علیه السلام)را به ولایت و امامت منصوب نمود، بیش از صدهزار نفر حاضر بوند.۴
_____________
۱. برای آگاهی بیشتر: ر. ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۷۹، نشر اسلامی / تفسیر نمونه، آیة اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۲۶۳، دارالکتب الاسلامیه.
۲. شواهد التنزیل، حسکانی، ج ۲، ص ۳۸۲ ـ ۳۸۵ / مجمع البیان، طبرسی، ج ۱۰، ص ۵۲۹ / المیزان، علامه طباطبایی، ج ۶، ص ۵۵، مؤسسه اسماعیلیان، قم.
۳. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۷، ص ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
۴. المراجعات، سیدشرف الدین عاملی، ص ۲۶۷، جمعیهالاسلامیه.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جلسه پنجم.MP3
18M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه پنجم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 حج راستین
🔹 ابو بصیر نابیناست. می گوید من سالی با وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه مکه مشرف بودم. از نشانه ها و علامت هایی که از راه حواس دیگر احساس می کردم، فهمیدم زائران امسال زیادند. در سرزمین عرفات، در اطراف #کعبه، همه مشغول طواف و نماز و زمزمه و دعایند. گفتم امسال چقدر حاجیان زیادند! چقدر ناله ها و خروش ها و لابه ها زیاد است!
🔹 وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه فرمود: اینچنین نیست! چشم ابو بصیر صحرای وسیعی را دید که بسیاری از موجودهای آن صحرا انسان نبودند. فریاد زیاد است، اما حاجی كم است: «مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ».[1] اگر كسی #حاجی_راستین نبود، انسان نیست. صورتش صورت انسان است، ولی سیرتش سیرت حیوان!
🔹 حج واقعی #انسان_ساز است، اگر كسی حاجی واقعی بود، صورت واقعی حج، سیرت حاجی و زائر می شود و حقیقت او را می سازد. اگر كسی خواست ببیند حج او مقبول است یا نه، ببیند بعد از برگشت از بیت الله، دست به #گناه دراز می كند یا نه!
[1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج4، ص184.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 اسرار حج ، جلسه چهارم.
#باز_نشر
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
An-Nazi'at 07 ss.mp3
4.64M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت72: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 7.docx
37.6K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت۷۳: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 7.pdf
930.4K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت۷۴: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (159)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️بحث روايى
بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود.
⏪ 3- علت طبع قلب
- عن العسكرى (عليه السلام) فى قوله تعالى: (وعلى ابصارهم غشاوه): وذلك انهم لما اعرصوا عن النظر فيما كلفوه ؟ وقصروا فيما اريد منهم جهلوا ما لزمهم من الايمان فصاروا كمن على عينيه غطاء لا يبصر ما امامه فان الله عزوجل يتعالى عن العبث والفساد و عن مطالبه العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يامرهم بمغالبته ولا بالمصير الى ماقد صدهم بالقسر عنه. (592)
👈👈 اشاره:
🔹 ختم الهى، كيفرى است، نه ابتدايى و بر اساس تجسم يا تمثل اعمال، همان اعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهرى است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطنى، حقيقه غطاء است، نه تشبيها و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايى و با امكان عقلى ايمان به دعوى و دعوت انبيا (عليه السلام) همراه است، از اين رو جبر نخواهد بود.
🔹 مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است. تحليل دقيق معناى قلب و حواس درونى آن روشن مى كند كه اسناد ختم دل به خداوند مى تواند حقيقت باشد، نه مجاز و نبايد آنرا به غشاوه حسى بر سمع و بصر حسى بر سمع و بصر حسى مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده (593) ناصواب است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
بازخوانی روایت هفت بطن قرآن.عبداللهی 26-4-400.mp3
13.55M
📌 بازخوانی روایت هفت باطن قرآن
حرف قرآن را بدان که ظاهری است
زیر ظاهر باطنی بس قاهری است
زیر آن باطن یکی بطن سوم
که درو گردد خردها جمله گم
بطم چارم از نبی خود کس ندید
جز خدای بینظیر بیندید
تو ز قرآن ای پسر ظاهر مبین
دیو آدم را نبیند جز که طین
ظاهر قرآن چو شخص آدمی است
که نقوشش ظاهر و جانش خفی است
مرد را صد سال عم و خال او
یک سر مویی نبیند حال او
🌿🌿🌿
چون تو در قرآن حق بگریختی
با روان انبیا آمیختی
هست قرآن حالهای انبیا
ماهیان بحر پاک کبریا
ور بخوانی و نهای قرآن پذیر
انبیا و اولیا را دیده گیر
ور پذیرایی، چو بر خوانی قصص
مرغ جانت تنگ آید در قفس
مرغ کو اندر قفس زندانی است
مینجوید رستن از نادانی است
از برون آوازشان آید ز دین
که ره رستن تو را این است این
🌿🌿🌱🌱
#سید
مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف ۷.mp3
20.91M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یوسف #یوسف
#جلسه 7
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
دعای نجات از فتنه های آخر الزمان.pdf
630.8K
📄 دعای نجات از فتنههای آخرالزمان
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
دعای نجات از فتنههای آخرالزمان.mp3
12.74M
🔊 صوت دعای زیبای
«نجات از فتنههای آخرالزمان»
🎙با صدای آقای #بحرالعلومی
💢 انتشار برای اولین بار
📚 (این دعای زیبا در کتاب سلاح المؤمنین برای نجات از فتنههای آخرالزمان نقل شده است)
🔆
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۱ – ۲۵ #سوره_حج
📌وظیفه حج
#سالک الی #اللّه باید به خاطر انجام وظیفه #حج به مسائل زیر توّجه کاملی داشته باشد:
۱ – با گفتار و اعمالش مردم را از رفتن به #حج دلسرد نکند.
۲ – در #مسجد الحرام کارهای #ملحدانه انجام ندهد.
۳ – از #قربانی خود، هم خودش بخورد و هم به #فقراء بدهد.
۴ – تعظیم #شعائر الهی را رعایت کند.
۵ – از سخنان #بیهوده مخصوصا در آن مکان مقدس بپرهیزد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#استفتائات
📌آیا مس کردن کلماتی از قرآن مثل ابلیس ، شیطان ، ابولهب و ... بدون وضو جایز است ؟
جایز نیست. ( همه مراجع )
@rahighemakhtoom