eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
791 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌با کرامت ترین خوی ها 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أكْرَمُ الأخْلاقِ السَّخاءُ، و أعَمُّها نَفْعا العَدلُ(غرر الحكم : 3219) گراميترين خويها بخشندگى است، و آن خوى كه سودش فراگيرتر است دادگرى است. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰اگر بچه ی نابالغی آیه ای که سجده ی واجب دارد بخواند آیا برای کسانی که آنرا میشنوند ، سجده واجب است یا نه ؟ آری ، واجب است. ( همه مراجع ) @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری(۹) 🔰تفسیر و ترجمه قرآن مجید اثـر زین العابدین رهنما (1272 ش - 1366 ش) فرزند شیخ علی شیخ ‌العراقین مازندرانی معروف بـه رهـنـمـا، از بـرجسته ترین نویسندگان سلسله آل مازندرانی (- آل مازندرانی) 🔹این تفسیر به فـارسـی در چهار جلد، دارای یک مقدمه، شامل بحث در کلیات قرآن و کیفیت ترجمه و تفسیر و معرفی بعضی از ترجمه های قرآن کریم به زبانهای مختلف است. 🔹جلد اول) شامل سوره فاتحه تا آخر سوره اعراف. 🔹جلد دوم) شامل سوره انفال تا پایان سوره حج. 🔹جلد سوم) از آغاز سوره مؤمنون تا پایان سوره فصلت. جلد چهارم) از آغاز سوره شوری تا آخر قرآن. 🔹شـیـوه مـفـسـر چنین است که پس از ذکر آیه قرآن در ستون مقابل ترجمه فارسی آن را می آورد تـرجـمه فارسی آیات دارای شماره مسلسل است و مفسر با ذکر شماره مسلسل ترجمه فارسی در پاورقی به تفسیر مختصر می پردازد و از تفسیرهای کهن مانند تفسیر ابوالفتوح رازی و تفسیر کبیر و تفسیر طبری سود جسته است. مجلدات این تفسیر از 1346 تا 1354 طبع و منتشر شده است. 📚منبع : ترجمه و تفسیر قرآن مجید، نگارش زین العابدین رهنما. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟ ▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از: ۱ـ آیه شریفه «تبلیغ»: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ; (مائده، ۶۷) ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از ]گزند[ مردم نگاه می دارد. خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.» 🔹این آیه شریفه با عبارت «یـأیّهاالرسول» آغاز شده و خطاب آن تنها شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است; سپس با جمله «بلّغ ما أُنزل إلیک» با تأکید دستور داده که آن چه که از طرف پروردگار بر او نازل شده است، به مردم برساند. آن گاه خداوند در عبارت بعدی با تأکیدی توأم با تهدید به ایشان اخطار می کند که اگر این کار را نکنی، اصلا رسالت خدا را تبلیغ نکرده ای; سپس از اضطراب و نگرانی خاصی که حضرت داشته پرده برمی دارد و ایشان را دلداری داده و در پایان، منکران این رسالت عظیم را دور از هدایت خویش معرفی کرده، کافر می خواند. 🔹طبیعی است حادثه ای که تبلیغ نکردن آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت باشد، بسیار مهم است; لذا این آیه لحن خاصی به خود گرفته که آن را از آیات قبل و بعدش جدا می کند. با توجه به این که این آیه در اواخر عمر شریف پیامبر(صلی الله علیه وآله)نازل شده تنها جریانی که فوق العاده دارای اهمیت بوده ـ که ابلاغ نکردن آن مساوی ابلاغ نکردن رسالت و پیامبری الهی می باشد ـ مسأله جانشینی پیامبر و امامت است. چون امامت هم سنگ و عِدل نبوت می باشد. 🔹۲ـ آیه شریفه «اکمال» « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا; (مائده، ۳) امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین ]جاودان[ شما پذیرفتم.» 🔹واژه «اکمال» در هر چیزی به معنای این است که غرض از آن چیز حاصل شود. مراد از «دین» مجموع معارف و احکام تشریع شده است. مقصود از «نعمت» نیز در حقیقت همان ولایت الهی است و این ولایت (سرپرستی خدا نسبت به امور بندگانش و تربیت آنان به وسیله این) تمام نمی شود، مگر به ولایت رسولش و ولایت رسولش نیز تمام نمی شود، مگر به ولایت اولی الامر که بعد از درگذشت آن جناب و به اذن خداوند متعال زمام این تربیت و تدبیر را به دست می گیرند. 🔹با توجه به تاریخ نزول این آیه و روایاتی که از کتب معتبر اهل تسنن و تشیع نقل شده و قرائنی که در آیه یاد شده موجود است، آیه شریفه «اکمال» در «غدیر خم» و در پی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نازل شده است. پس به حکم این آیه، «ولایت» که تا قبل از واقعه غدیر ناقص بود و به حد تمام نرسیده بود، با نصب ولی امر و جانشینی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بعد از رسول(صلی الله علیه وآله) تمام شد و به کمال رسید.۱ 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟ ▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از: 🔹۳. «سَاَلَ سائلٌ بِعَذاب واقِع * لِلکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِع * مِنَ اللّهِ ذِی المَعارِج(معارج،۱ـ۳) پرسنده ای از عذاب واقع شوندهای پرسید که اختصاص به کافران دارد و آن را باز دارنده ای نیست و از جانب خداوندِ صاحب درجات ]ومراتب [است.» در شأن نزول این آیه روایت کرده اند هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)علی(علیه السلام) را در روز غدیر خم به خلافت منصوب نمود، چیزی نگذشت که این مسأله در شهرها منتشر شد، نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و عرض کرد توبه ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی دهیم، ما هم شهادت داریم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه این ها را نیز پذیرفتیم، امّا به این ها راضی نشدی تا این که این جوان (اشاره به حضرت علی) را به جانشینی خود منصوب کردی. آیا این سختی از جانب خودت است یا از سوی خدا؟ پیامبر فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست، این کار از جانب خداوند است. نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت: خداوندا، اگر این سخن حق است و از جانب تو می باشد، سنگی از آسمان بر ما بباران. در همین هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت.۲ 🔹۴. «واِذ قالوا اللّهُمَّ اِن کانَ هـذَا هُوَ الحَقَّ مِن عِندِکَ فَاَمطِر عَلَینا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ اَوِ ائتِنا بِعَذاب اَلیم ;(انفال،۳۲) و ]یاد کن[ هنگامی را که گفتند: خدایا، اگر این همان حق از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگ هایی بباران یا عذابی دردناک بر سرما بیاور.» 🔹شأن نزول آیه پیشین درباره این آیه هم نقل کرده اند.۳ هنگامی که پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)در روز غدیر خم حضرت علی(علیه السلام)را به ولایت و امامت منصوب نمود، بیش از صدهزار نفر حاضر بوند.۴ _____________ ۱. برای آگاهی بیشتر: ر. ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۷۹، نشر اسلامی / تفسیر نمونه، آیة اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۲۶۳، دارالکتب الاسلامیه. ۲. شواهد التنزیل، حسکانی، ج ۲، ص ۳۸۲ ـ ۳۸۵ / مجمع البیان، طبرسی، ج ۱۰، ص ۵۲۹ / المیزان، علامه طباطبایی، ج ۶، ص ۵۵، مؤسسه اسماعیلیان، قم. ۳. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۷، ص ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران. ۴. المراجعات، سیدشرف الدین عاملی، ص ۲۶۷، جمعیه‏الاسلامیه. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه پنجم.MP3
18M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه پنجم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 حج راستین 🔹 ابو بصیر نابیناست. می گوید من سالی با وجود مبارک مکه مشرف بودم. از نشانه ها و علامت هایی که از راه حواس دیگر احساس می کردم، فهمیدم زائران امسال زیادند. در سرزمین عرفات، در اطراف ، همه مشغول طواف و نماز و زمزمه و دعایند. گفتم امسال چقدر حاجیان زیادند! چقدر ناله ها و خروش ها و لابه ها زیاد است! 🔹 وجود مبارک فرمود: اینچنین نیست! چشم ابو بصیر صحرای وسیعی را دید که بسیاری از موجودهای آن صحرا انسان نبودند. فریاد زیاد است، اما حاجی كم است: «مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ».[1] اگر كسی نبود، انسان نیست. صورتش صورت انسان است، ولی سیرتش سیرت حیوان! 🔹 حج واقعی است، اگر كسی حاجی واقعی بود، صورت واقعی حج، سیرت حاجی و زائر می شود و حقیقت او را می سازد. اگر كسی خواست ببیند حج او مقبول است یا نه، ببیند بعد از برگشت از بیت الله، دست به دراز می كند یا نه! [1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام(لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص184. 📚 اسرار حج ، جلسه چهارم. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
An-Nazi'at 07 ss.mp3
4.64M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت72: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 7.docx
37.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۷۳: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 7.pdf
930.4K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت۷۴: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(159) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️بحث روايى بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود. ⏪ 3- علت طبع قلب - عن العسكرى (عليه السلام) فى قوله تعالى: (وعلى ابصارهم غشاوه): وذلك انهم لما اعرصوا عن النظر فيما كلفوه ؟ وقصروا فيما اريد منهم جهلوا ما لزمهم من الايمان فصاروا كمن على عينيه غطاء لا يبصر ما امامه فان الله عزوجل يتعالى عن العبث والفساد و عن مطالبه العباد بما منعهم بالقهر منه فلا يامرهم بمغالبته ولا بالمصير الى ماقد صدهم بالقسر عنه. (592) 👈👈 اشاره: 🔹 ختم الهى، كيفرى است، نه ابتدايى و بر اساس تجسم يا تمثل اعمال، همان اعراض از ياد خدا ممكن است به صورت طبع، تمثل يابد و تشبيه به لحاظ اعضا و جوارح ظاهرى است وگرنه به لحاظ اعضا و جوارح باطنى، حقيقه غطاء است، نه تشبيها و چون به عنوان كيفر است، نه ابتدايى و با امكان عقلى ايمان به دعوى و دعوت انبيا (عليه السلام) همراه است، از اين رو جبر نخواهد بود. 🔹 مطالب چهارگانه فوق از حديث مزبور قابل استنباط است. تحليل دقيق معناى قلب و حواس درونى آن روشن مى كند كه اسناد ختم دل به خداوند مى تواند حقيقت باشد، نه مجاز و نبايد آنرا به غشاوه حسى بر سمع و بصر حسى بر سمع و بصر حسى مقايسه كرد، و آنچه در تفسير كاشف آمده (593) ناصواب است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
بازخوانی روایت هفت بطن قرآن.عبداللهی 26-4-400.mp3
13.55M
📌 بازخوانی روایت هفت باطن قرآن حرف قرآن را بدان که ظاهری است زیر ظاهر باطنی بس قاهری است زیر آن باطن یکی بطن سوم که درو گردد خردها جمله گم بطم چارم از نبی خود کس ندید جز خدای بی‌نظیر بی‌ندید تو ز قرآن ای پسر ظاهر مبین دیو آدم را نبیند جز که طین ظاهر قرآن چو شخص آدمی است که نقوشش ظاهر و جانش خفی است مرد را صد سال عم و خال او یک سر مویی نبیند حال او 🌿🌿🌿 چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی هست قرآن حال‌های انبیا ماهیان بحر پاک کبریا ور بخوانی و نه‌ای قرآن پذیر انبیا و اولیا را دیده گیر ور پذیرایی، چو بر خوانی قصص مرغ جانت تنگ آید در قفس مرغ کو اندر قفس زندانی است می‌نجوید رستن از نادانی است از برون آوازشان آید ز دین که ره رستن تو را این است این 🌿🌿🌱🌱 مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۷.mp3
20.91M
7 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
دعای نجات از فتنه های آخر الزمان.pdf
630.8K
📄 دعای نجات از فتنه‌های آخرالزمان 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
دعای نجات از فتنه‌های آخرالزمان.mp3
12.74M
🔊 صوت دعای زیبای «نجات از فتنه‌های آخرالزمان» 🎙با صدای آقای 💢 انتشار برای اولین بار 📚 (این دعای زیبا در کتاب سلاح المؤمنین برای نجات از فتنه‌های آخرالزمان نقل شده است) 🔆 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۱ – ۲۵ 📌وظیفه حج الی باید به خاطر انجام وظیفه به مسائل زیر توّجه کاملی داشته باشد: ۱ – با گفتار و اعمالش مردم را از رفتن به دلسرد نکند. ۲ – در الحرام کارهای انجام ندهد. ۳ – از خود، هم خودش بخورد و هم به بدهد. ۴ – تعظیم الهی را رعایت کند. ۵ – از سخنان مخصوصا در آن مکان مقدس بپرهیزد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آیا مس کردن کلماتی از قرآن مثل ابلیس ، شیطان ، ابولهب و ... بدون وضو جایز است ؟ جایز نیست. ( همه مراجع ) @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجري(١٠) 🔰تفسیرهای امام خمینی امـام خـمـیـنـی (سـیـد روح اللّه بن سید مصطفی، 1320 ق - 1368 ش) رهبر انقلاب اسلامی، بـنـیـانـگذار جمهوی اسلامی ایران، از حکما و عرفا و مراجع تقلید بزرگ شیعه در عصر حاضر (- خمینی، امام روح اللّه). 🔹 امـام خـمینی به قرآن کریم و تاثیر فرهنگ آفرین و انقلاب انگیز آن توجه خاصی داشت و در اغلب سخنرانیها و آثارش مخاطبان را به تدبر در آیات و بینات قرآنی دعوت می کرد. 🔹نـمـونـه ای از اهـتـمـام ایـشان به تفسیر قرآن شرکت در برنامه با قرآن در صحنه در تلویزیون جـمـهوری اسلامی ایران در سال 1358 ش بود که تفسیر عرفانی عمیقی بر دو سوره حمد و علق عرضه داشت و بازتاب اجتماعی وسیعی یافت. (نشر البرز، 1359، 102 ص و طبعهای دیگر). 🔹 اثـر دیـگـری کـه عـمـق قرآن پژوهی و قرآن شناسی امام خمینی - قدس سره - را نشان می دهد مجموعه ای است به نام قرآن، باب معرفت اللّه (مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی - قدس سـره - دربـاره قرآن) گردآوری و تالیف و نشر چند مسجد از مساجد تهران، شامل یک مقدمه و چند فصل. ▫️فصل اول : قرآن چگونه کتابی است ؟ ▫️فصل دوم : مقاصد و مطالب کتاب الهی. ▫️ فصل سوم : شئون و فضیلت تعلیم و تعلم قرآن. ▫️فصل چهارم : آیات باطنی تلاوت قرآن. تتمیم : سفارش به انس با قرآن و معرفی ابعاد مختلف آن. در سـایر آثار جدیدالانتشار امام از جمله سر الصلوة و آداب الصلوة و صحیفه نور و نیز آثار فقهی و اصول فقهی ایشان به تناسب موضوع، تفسیر بسیاری از آیات قرآن مطرح شده است. 📌 منابع : کتابهایی که در متن مقاله از آنها یاد شده است. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ع) (ص) 📌چرایی تعیین جانشین از سوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 🔰قبول زندگی جمعی در حیات انسان‏ها نمی‏تواند از مسأله رهبری جدا باشد؛ چرا که برای مشخص کردن خط اصلی یک جمعیت، همیشه نیاز به رهبر و پیشوائی است. اصولاً پیمودن راه تکامل، بدون استفاده از وجود رهبر ممکن نیست؛ و سرّ ارسال پیامبران و انتخاب اوصیاء برای آنان همین است. 💢قاعده لطف در علم عقاید و کلام، با استفاده از «قاعده لطف»، و توجّه به نقش رهبر در نظم جامعه و جلوگیری از انحرافات، بعثت انبیاء و لزوم وجود امام در هر زمان اثبات شده است؛ که بیان دلائل آن از حوصله این پاسخ نامه خارج است. 🔹این که پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در غدیر خم فقط حضرت علی علیه‏السلام به جانشینی خود انتخاب کرد، به خاطر این است که در جای خود ثابت شده که جانشین پیامبر و امام مردم باید دارای علم لدنی و عصمت باشد. و به اجماع شیعه و سنی جز امیرالمؤمنین علیه‏السلام واجد صفات مذکور نبوده است پس خداوند او را تعیین کرد و این از الطاف ویژه خداوند متعال است؛ زیرا خداوند به مقتضای این که «رب» است (و پروردگار مالک و مربی عالم هستی جهان انسانیت است) و لطف و عنایتش بر سر بندگانش دائمی است کسی را برای رسالتش برمی‏گزیند که بتواند مردم را در مسیر تکامل و تربیت، رهبری کند؛ «أَمْ عِندَهُمْ خَزَآئِنُ رَحْمَةِ رَبِّکَ الْعَزِیزِ الْوَهَّاب؛ (ص، ۹) مگر خزائن رحمت پروردگار قادر و بخشنده است نزد آن‏ها است؟!»؛ «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّک؛ (زخرف، ۳۲) آیا آن‏ها رحمت پروردگارت را تقسیم می‏کنند؟!» از تعبیر «رحمت» به خوبی استفاده می‏شود که تعیین نبوت و امامت، لطف خدا بر جهان انسانیت است. ▫️ و در این‏باره به مقتضای «عزیز» بودنش، مغلوب خواسته هیچ کس نیست، تا رسالت و امامت را به فرد نالایقی واگذارد، و اصولاً مقام نبوت و امامت مقامی بس عظیم است که تنها خدا قدرت دارد به هر کس که شایسته واقعی آن است بسپارد. ▫️ روشن است که مصداق واقعی جانشینی پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله کسی جز امام علی علیه‏السلام نیست. لذا در غدیر خم خداوند متعال به پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «یَـأَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ (مائده، ۶۷) ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن... .»۱ =========== ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیه‏اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۲، ص ۲۰۳ و ۲۰۴، دارالکتب الاسلامی؛ همان، ج ۱۹، ص ۲۲۵ ؛ همان، ج ۱۱، ص ۳۵۰. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شباهت روز عرفه به ماه مبارک رمضان 💠 امروز، است و عرفه از بهترین روزهای ایام سال است. و در و ما به عنوان روزی که خداوند او را عظیم و شریف و کریم قرار داد، مطرح است. همان تعبیرهایی که درباره هست که می گوئیم: ( هذا شهر عظّمته و کرّمته و شرّفته و فضّلته علی الشهور )،* مشابه آن تعبیر * درباره هم هست، منتها علی الایّام یا علی الشهور ندارد؛ یعنی فی نفسه این روز ، و است. ________________________________________________ * اقبال الاعمال / صفحه ۲۴ * الصحیفه السّجادیّه / دعای ۴۷ _ (و کان دعائه (علیه السّلام) فی یوم عرفه) ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۱۵ 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💦 اهمیت «عید قربان» در قرآن و روایات   واژه «» در فرهنگ اسلامی به معنای هر چیزی است که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا می‌شود تا جایی که یکی از روزهای مبارک به این نام اختصاص یافت. 🔹روز در کنار عید فطر از اعیاد شریف مسلمانان است که در روایات به آن «یوم النحر» و «یوم الاضحی» گفته می‌شود. اهمیت این عید به قدری زیاد است که اهل‌بیت(ع) نماز این روز را از واجبات معرفی کردند و فرمودند:«صَْلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ و قربان واجب است.» (استبصار، ج1، ص443) اما فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر(ع) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند. 🔹ذبح حیوان یکی از اعمال عید قربان اما در فرهنگ اسلامی به هر چیزی که سبب «قُرب» و نزدیکی انسان به خدا شود واژه «قربان» بر آن اطلاق می‌شود. به عنوان نمونه در روایت می‌خوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِی‏؛ نماز نزدیک کننده متقیان به خداوند متعال است.» (کافی3/265). از این رو یکی از اعمال مهم این روز که «ذبح حیوانات حلال‌گوشت» است، بهانه‌ای برای نزدیکی به خداوند متعال است. 🔹خداوند نیز در آیات قرآن این عمل(ذبح) را از مصادیق تقوا معرفی کرده و فرموده است: «لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُمْ کَذلِکَ سَخَّرَها لَکُمْ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ بَشِّرِ الْمُحْسِنینَ؛ هرگز [نه‏] گوشت‌هاى آنها و نه خون‌هایشان به خدا نخواهد رسید، ولى [این‏] تقواى شماست که به او مى‌‏رسد. این گونه [خداوند] آنها را براى شما رام کرد، تا خدا را به پاس آنکه شما را هدایت نموده به بزرگى یاد کنید، و نیکوکاران را مژده ده.» (حج، 37) از این رو اهل‌بیت(ع) بر اساس سنت قرآنی و سنت پیامبر(ص) به این عمل پایبند بودند؛ به عنوان نمونه معمول بود امیرالمؤمنین(ع)  روز عید فطر قبل از رفتن به مصلّى چیزى می‌خورد، ولى روز عید قربان چیزى نمی‌خورد تا وقتى که قربانى می‌کرد. همچنین حریز از زراره و او از امام محمد باقر(ع) روایت کرد آن حضرت فرمود: «روز عید فطر از خانه بیرون نرو تا اینکه چیزى بخورى، و در روز عید قربان چیزى نخور مگر از گوشت قربانى خود [چنانچه توانایى و مکنت آن را دارى‏] و اگر قدرت تمکن مالى براى قربانى کردن ندارى در این صورت معذورى‏.» (من لا یحضر، ج1، ص508) 💦💦💦 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💥💥💥💥 عید قربان، عید عارفان است، جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است و نماد ظاهری آن ایام حج است که حج‌گزار برای کامل شدن عبادت خود و فدا شدن در پای محبوب، نفس خویش را قربانی می‌کند، در این روز حج‌گزار، اسماعیل وجودش را، یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده است را قربانی می‌کند تا سبک بال شود. عید سعید قربان بر شما مبارک🌹 .💥💥💥💥 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom