حکمت 131 نهج البلاغه...mp3
20.86M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۱(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 132.mp3
9.5M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۷۱
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۲
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 22.mp3
11.93M
#نگاشت_صوتی ۱۷۲
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۲)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🟢 افراد کمسواد و نیمهعاقلی که ضررشان از هر بیسواد و دیوانهای بیشتر است
🔹 غزالی جملهای دارد که میگوید: همه چیز وجود ناقصش از عدم محض بهتر است جز علم و دانش. یعنی مثلاً سلامتی و یا مال و ثروت اگر انسان هر مقداری داشته باشد از آنکه هیچ نداشته باشد بهتر است ولی علم و دانش اینگونه نیست. انسان کمسواد از بیسواد بدتر است چون خیال میکند خیلی باسواد است و هیچ گاه دنبال تکمیل آن نمیرود.
🔸 این بیت از سنایی است که میگوید:
رنجش هر کسی ز یک چیز است
رنجش من ز نیمدیوانه است
این شاعر میگوید: عقل هم نظیر علم است. یا انسان باید دیوانه کامل باشد و یا عاقل کامل. نیمهعاقل و نیمهدیوانه از دیوانه کامل ضررش بیشتر است.
🔹 افراد نیرنگباز و خدعهکار در جامعه، معمولاً همین انسانهای «نیمه» هستند، یعنی آنها که نیمه زرنگی دارند و تمام زرنگی ندارند؛ زیرا زرنگهای کامل اگر به هیچ چیز اعتقاد نداشته باشند این مقدار میفهمند که سعادت و موفقیت در صداقت و راستی است. ولی افراد نیمه زرنگ - که من در عمر خودم با بسیاری از آنان برخورد داشتهام - موفقیت خود را در این میدانند که با هیچ کس به صداقت رفتار نکنند.
🔸 اینها در عمر خود حتی یک دوست پیدا نمیکنند و هیچ کس به حرفهای آنان اعتماد نمیکند، زیرا با هر کس که حرف میزنند همه میدانند که از روی زرنگی سخن میگویند.
قرآن این منافقها را جاهل مرکب میداند، و میگوید اینها نمیدانند و خیال میکنند که میدانند؛ شعور ندارند و میپندارند که باشعورند.
📗 شهید آیتالله مطهری، آشنایی با قرآن، ج۲، ص۹۰
📌 مهندسی اسلامی در دولت کریمه مهدوی
▪️ چون تیغ خود رقصان کند با نام و یاد کردگار
بهر رضای خالقش طوفان کند در کارزار
🔸 در دولت کریمه، اوضاع و کیفیتِ ساختمانها از نظر ساختوساز، مُشرف بودن به حریم دیگران، ایجاد مزاحمت برای دیگران و... دگرگون میشود. از جمله در مساجد و اماکن مذهبی تغییرات اساسی ایجاد میشود.
🔹 در حکومت امام مهدی با از بین رفتن آثار معماریِ سکولار و تغییر و تحول در بافت، شکل و فرم معماری، تفکر و مبانیِ معماریِ قرآنی در تمامی نقاط عالم گسترش پیدا میکند. همچنین کعبه، مسجدالحرام و مسجدالنبی به همان صورتی که در زمان پیغمبر بودند، بازسازی میشوند. اما مساجد و بناهایی که در آن بدعتی(رَسمِ تازهایی) به کار نرفته، از مالِ حرام، غصبی یا ربا ساخته نشده، و یا اشکال شرعی در ساختِ آن وجود نداشته، خراب نخواهند شد.
▫️ أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ.
کجاست آنکه نشانهها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟
#جمعه_های_امام_زمانی
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
📌 معجزهای در کار نیست
🔸 یکی از اصلیترین مواردی که باید به آن توجه کرد این است که، رسیدن به جامعهٔ آرمانی و موعود، نیاز به کوشش، جهاد و مبارزهٔ فرهنگی، سیاسی، نظامی و… دارد و همهٔ این تلاشها باید از سوی باورداران به منجی موعود و زمینهسازان انقلاب جهانی صورت گیرد.
🔹 امام خمینی در این رابطه میگویند: «اگر توقع دارید که در یک شب همهٔ امور بر طبق اسلام و احکام خداوند تعالی متحوّل شود، یک اشتباه است و در تمام طول تاریخِ بشر، چنین معجزهای روی نداده است و نخواهد داد و آن روزی که إنشاءاللّه تعالی مصلح کل ظهور نماید، گمان نکنید که یک معجزه شود و یک روزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فدارکاریها، ستمکاران سرکوب و منزوی میشوند…»*۱
🔸 در همین راستا ایشان، امت مسلمان ایران را به جهت جهاد، ایثارگری و فداکاریشان، زمینهسازان ظهور معرفی میکنند: «سلام بر امت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت، راه ظهورش را هموار میکنند…»*۲
📚 ۱- صحیفهٔ نور، ج ۲۱، ص ۴۴۷
۲- صحیفهٔ نور، ج ۲۱، ص ۳۲۵
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۹ – ۵۸ #سوره_عنکبوت
📌پاداش سالک الی اللّه
#سالک الی اللّه اگر اعتقاداتش را #تصحیح کند و به آنها #ایمان داشته باشد و #تزکیه نفس کامل کند، خدا در آخرت غرفه هایی که از دامن آنها نهرهای آب جاری است و همیشه در آن #بهشت های پر غرفه هستند، به آنها عنایت خواهد فرمود و خدای تعالی صبر و توکل را به آنها به خاطر ایمان و تزکیه #نفس شان مرحمت می فرماید.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#علوم_قرآنی
#تفسیر_موضوعی 9
🔅🔅🔅
🔰روش صحیح در تفسیر موضوعی
⏺براى تفسیر موضوعى دو روش وجود دارد:
🔹روش اوّل که بعضى از مفسّران براى کار خود انتخاب کرده اند که موضوعات مختلف را اعم از موضوعات اعتقادى (توحید و معاد و...) یا موضوعات اخلاقى (تقوا، حسن خلق و...) را در کلام خود مطرح مى کنند و بعد از تحلیل هاى فلسفى و کلامى، یا تحلیل هاى اخلاقى، بعضى از آیات قرآن را که در این زمینه وارد شده است به عنوان شاهد، ذکر مى کند.
🔹روش دوم این است که ما قبل از هر چیز به گردآورى تمام آیاتى که درباره یک موضوع در سرتاسر قرآن وارد شده است بپردازیم و بدون پیش داورى هاى قبلى این آیات را در کنار هم چیده و یک یک تفسیر کنیم، و بعد در یک جمع بندى رابطه آنها را با یکدیگر در نظر گرفته، و از مجموع آنها به یک ترسیم کلّى دست یابیم.
🔹در اینجا مفسّر مطلقا از خود چیزى ندارد، و هم چون سایه به دنبال آیات قرآن مى رود. همه چیز را از قرآن مى فهمد، و تمام همّت او کشف محتواى آیات است; و اگر از کلمات دیگران حتى از احادیث کمک مى گیرد در مرحله بعد و جداگانه خواهد بود.
گروهى آیات قرآن را بر نظرات خود تطبیق مى کنند، و گروه دیگرى نظرات خود را تابع آیات قرآن قرار مى دهند; و مسلّماً راه صحیح تفسیرى، راه دوّم است.
قرآن نور و کتاب مبین است; قرآن بیانگر همه حقایق مربوط به سعادت انسان ها است قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ «از طرف خدا، نور و کتاب روشنگرى به سراى شما آمد.»
ادامه دارد...
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌قرائت وترجمه سوره #فاتحه
🔹بسیار زیبا و دلنشین
قرائت زیبای تمام با ترجمه صوتی و تصویری به صورت کاملا رایگان در سایت زیر👇👇👇
http://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (120)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪ 27- باور به روشن شدن چهره حق و باطل در همین دنیا
قَالَ مَا خَطْبُكُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ يُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَيْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ الَْانَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ(یوسف/51)
گفت: اى زنان، آن گاه كه خواستار تن يوسف مىبوديد، حكايت شما چه بود؟ گفتند: پناه بر خدا. او را هيچ گناهكار نمىدانيم. زن عزيز گفت: اكنون حق آشكار شد. من در پى كامجويى از او مىبودم و او در زمره راستگويان است.
🔅🔅🔅
☑ 1.حقّ براى هميشه، مخفى نمىماند. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
☑ 2.روشن شدن برخى پروندهها و حقايق نياز به زمان دارد. «الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ»
☑ 3.وجدانها، روزى بيدار شده و اعتراف مىكنند. «أَنَا راوَدْتُهُ» چنان كه فشار جامعه و محيط، گردنكشان را به اعتراف وادار مىكند. (همسر عزيز همين كه ديد تمام زنان به پاكدامنى يوسف اقرار كردند، او نيز به اعتراف گردن نهاد.)
☑ 4.آن گاه كه خدا بخواهد، دشمن، خود وسيلهى نجات و رفع اتّهام مىشود. «إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ»
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Mursalat - 05 ss.mp3
4.93M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(200)
آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون
آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون
⏪لطايف و اشارات
☑️4- كيفرهاى منافقان سركش
▫️در آيات مورد بحث، خداى سبحان به بخشى از كيفرهاى منافقان اشاره مى كند كه استهزاى تكوينى خداوند نسبت به آنان، يكى از آن كيفرهاست، (خداوند آنان را بر اثر اعمال ناروايشان به استهزاى كيفرى، سبك مغز و سفيه مى كند) و ديگرى آن كه ايشان را در سركشى و كورباطنى خودشان رها مى سازد.
▫️بخش ديگرى از كيفر منافقان آن است كه آنان همان گونه كه در دنيا با شياطين قرينن و با آنان خلوت مى كنند، در آخرت نيز با آنان محشور مى شوند همه با هم در جهنم سقوط مى كنند: (فو ربك لنحشرنهم والشياطين ثم لنحضرنهم حول جهنم جثيا)
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 5.docx
36.1K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 5.pdf
913.6K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مرسلات
📌نگهدارنده #زمین
🔹در بيانات نوراني حضرت امير در خطبه اول نهج البلاغه است که «وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ»
«مَيدان» يعني اضطراب، «مَادَ» يعني «إضطَرَبَ»؛ جلوي مَيدان، نوسان، اضطراب کره زمين را با اين ميخها و با اين سنگها گرفته. «وَتَّدَ»؛ يعني ميخکوب کرد، «صخور» هم که جمع صخر و صخره و سنگ بزرگ است. با اين سنگهاي بزرگ زمين را ميخکوب کرده که بيخود نلرزد «وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ»؛ يعني نوسان زمين را، اين کار خداست درباره زمين که بتوانيد روي آن زندگي کنيد.
🔹﴿وَ جَعَلْنا فيها رَواسِيَ شامِخاتٍ﴾، همين کوههاي سر به فلک کشيده تمام تگرگها و برفها و بارانها را در خود ذخيره ميکند در جان خود در باطن خود در دل خود جا ميدهد از دامن آن چشمه و چاه در ميآيد که مشکل آشاميدني شما و مزرعه و ساير نيازهاي آبي شما را حل بکند، اين شما را سيراب ميکند وگرنه اگر کسي نباشد اين آبها ميرود زير زمين هدر ميرود.
🔹اينها کاملاً سينه را سپر کردند که تمام اين برکات الهي را بگيرند و ذخيره کنند و از دامنشان به شما چشمه بدهند اين کار کوههاست. فرمود اين کار را کرديم ﴿وَ أَسْقَيْناكُمْ ماءً فُراتاً﴾ فُرات يعني آب خالص و خوب.
🔹ما اين کار را کرديم واي به حال کسي که قيامت را تکذيب کند و در قيامت ما به اينها چه ميگوييم؟ ميگوييم حالا هر طرف ميخواهيد برويد برويد شما که با برهان عقلي با برهان نقلي با معجزات با آيات انبيا و اوليا و اهل بيت(عليهم السلام) گفتيم چيزي را باور نکرديد حالا هر طرف ميخواهيد برويد عذاب است.
📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#یاد_خدا
#عالم
#علامه_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۹ #سوره_عنکبوت
📌#جهاد با نفس
#سالک الی #اللّه اگر در راه خدا جهاد با #نفس امّاره خود کرد، خدای تعالی او را #کمک می کند و راهنمایی می فرماید و خدا همیشه با #نیکوکاران خواهد بود.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏪عزیز گرامی!به این پست فراتر از دیدن و خواندن یک عکس نوشت نگاه کنید...بحران خشکسالی جدی است.خود دعای نوزدهم صحیفه را پس از نماز صبح بخوانیم و دوستان خودرا به این صدقه موثر توصیه کنیم! امید که صاحب نفسی .....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 حرکت بر مدار (عدل)، نه (اعتدال)
💠 سعی کنید روی ( #عدل ) حرکت کنید، نه روی ( #اعتدال )! فرق جوهری این دو مکتب این است: آنکه می گوید من طرفدار اعتدال هستم، برابر #عرضه_و_تقاضا کالا تولید می کند و می فروشد. می گوید: هر چه #تقاضا هست، من باید #عرضه کنم تا اعتدال حاصل بشود؛ خواه حق باشد، خواه باطل! می گوید من چکار دارم چه کسی نیازمند است، چه کسی نیازمند نیست؛ چه کسی فقیر است، چه کسی فقیر نیست؛ به چه کسی ستم می شود، به چه کسی ستم نمی شود؛ من برابر عرضه و تقاضا، کالا تولید می کنم.
امّا دین می گوید: شما ( #عادل ) باشید، کاری به تقاضا و عرضه نداشته باشید؛ (عدل) هم معنایش این است که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهید.
📋 دیدار با علماء، اساتید و طلاب استان مازندران
📆 قم ؛ دی ۱۳۸۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 104.
#مثل #سراب #بیابان #تشنه #ابر #تاریکی #نور
🔅🔅🔅
⏪29- مَثَل سراب و ظلمات
(وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ(310) بِقِیعَةٍ(311) یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ(312) مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ(313) یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.)
((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) .
🔰وجه تشبیه
خداوند متعال در آیات گذشته ، ویژگیهای ایمان و مؤ منان را در قالب مثل ((نور)) ترسیم نموده است و به دنبال آن برای تکمیل بحث و مقایسه میان ((نور)) و ((ظلمت )) و ((ایمان )) و ((کفر)) ، حالات کافران و منافقان را در ضمن دو مثال مجسّم فرموده است .
🔘در مثل اوّل ، اعمال آنان را به ((سراب )) و آب نمایی تشبیه کرده است که انسان تشنه در ((کویر)) آن را از دور آب می پندارد و به سراغ آن می رود ، ولی هر چه به دنبال آن می رود ، چیزی نمی یابد .
🔘وجه تشبیه در این مثل ((پندار بیهوده و حسرت و ناکامی )) است ؛ یعنی همان گونه که انسان تشنه در کویر خشک و بی آب ، سراب را از دور آب می پندارد و در پی آن می رود ، وقتی به آنجا می رسد چیزی نمی یابد ، حسرت زده و ناکام می ماند ، کافران و منافقان نیز ، عمل خود را نیک می پندارند ، و گمان می برند در برابر آن پاداشی دارند ، امّا وقتی مرگشان فرا می رسد و به پیشگاه خدا می روند ، اثری از اعمال خود نمی بینند ، ماءیوس و ناکام می گردند و حسرت می خورند که چرا عمرشان را بیهوده در جهت اعمال سرابی تلف نموده اند .
در ضمن فرا رسیدن مرگ و در حال ناکامی به پیشگاه خدا رفتن ، به رسیدن بر ((سراب )) تشبیه گردیده است .
خداوند در باره اعمال کافران و منافقان می فرماید :
( . . . کَذَا لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ اءَعْمَلَهُمْ حَسَرَا تٍ عَلَیْهِمْ . . . )(318) ؛ ((این چنین خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت زایی به آنان نشان می دهد)) .
🔘از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که می فرماید : ((این آیه در باره افرادی است که اموال خود را بیکار می گذارند و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند و نسبت به آن بخل می ورزند و آنگاه از دنیا می روند ، و آن اموال را برای کسانی به ارث می گذارند که آنها آن را یا در راه طاعت خدا صرف می کنند و یا در جهت معصیت الهی ، اگر در راه طاعت خدا خرج کنند ، صاحب مال در قیامت می بیند که مال او میزان عمل دیگری را سنگین و ارزشمند کرده است ، حسرت می خورد ، که چرا خودش آن را در راه خدا صرف نکرده است (تا امروز از مهلکه عذاب نجاتش دهد) . و اگر مالش را در مسیر معصیت خدا صرف کنند ، (بازهم بر حسرت و عذابش افزوده می شود) که مال او ورثه را در نافرمانی خدا کمک و تقویت کرده است )) . (319)
🔘در مثل دوّم ، اعمال کافران ، به ظلمتهایی تشبیه شده که در یک اقیانوس پهناور قرار گرفته و موج آن را پوشانده و بر فراز موج ، موج دیگری است و بر فراز آن ، ابر تاریکی قرار دارد . به این ترتیب سه ظلمت بر روی هم متراکم شده است : ظلمت اعماق آب ، ظلمت امواج خروشان و ظلمت ابر تاریک .
بدیهی است که در چنین ظلمتی نزدیکترین اشیا ، قابل رؤ یت نخواهد بود ، حتی اگر انسان دست خود را نزدیک چشمش بیاورد ، آن را نمی بیند ؛ (إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا) .
=============
310-((سراب )): در اصل به معنای سرچشمه آب می باشد و بعد به معنای آب نما به کار رفته است . حافظ می گوید:
دور است سَرِ آب در این بادیه هشدار تا غول بیابان نفریبد به ((سرابت )).
311-((بقیعه )): زمین گسترده بی آب و گیاه ، کویر.
312-((ظمآن )): آدم تشنه .
313-((لُجّیّ)): دریای عمیق و پهناور.
314-((سحاب )): ابر باران زا که غالباً متراکم و تیره و تار است .
315-نور / 39 40.
316-((یَمْ)): دریا.
318-بقره / 167.
319-تفسیر صافی ، ج 1، ص 157.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌برخی لوازم ایمان
☑️۱. عمل صالح: توجه قرآن به مسأله عملصالح و تأثیر آن در پرورش نسل صالح، بسیار مشهود و چشمگیر است؛ چرا که در قرآن کریم فقط عملصالح هشتادوهفت بار به صورتهای گوناگون مانند "العمل الصالح" "عَمِلَ صالحا" و... وارد شده است، و این میرساند که عنایت اسلام به مسأله "عمل صالح" کمتر از عنایت آن بر "ایمان" نیست؛ زیرا عمل صالح، نشانه وجود ایمان در دلها و مایه تجلی و درخشش آن در قلمرو زندگی است، و ایمان بدون "عمل" و انجام مسؤولیت، مثل درخت بیبرگ است که فقط به درد سوختن میخورد؛ همچنین عمل صالح نسبت به ایمان، به منزله تنه و شاخه، به ریشه آن است که هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک، مایه تکامل دیگری است و آسیب پذیری یکی، موجب آسیب پذیری دیگری نیز هست.
در هر موردی که قرآن از عمل سخن گفته، به طور صریح و یا کنایه ایمان به خدا را هم مطرح و یادآوری شده است که عمل صالح در صورتی پذیرفته میشود که درخت عمل از آب زلال ایمان به "اللّه" سیراب شود؛ چنانکه قرآن میفرماید: "مَن ءامَن باللّه و الیوم الأخر و عمل صـلحًا فلهم أجرهم عند ربّهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون؛ (بقره، ۶۲) آن کس که به خدا و سرای دیگر ایمان بیاورد و عمل نیک انجام دهد".۲
☑️۲. لازمه ایمان به خدا، ایمان به رسول خدا نیز هست. در قرآن کریم، در ضمن آیاتی وجوب اطاعت خدا و رسولش صلیاللهعلیهوآله را بیان کرده و فهمانده که اطاعت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله از اطاعت ایمان و به خدا جدا نیست؛ پس ایمان به رسول خدا، ایمان به خدا و کفر به او، کفر به خدای تعالی است؛ چنانکه قرآن کریم میفرماید: "و یقولون ءامنّا باللّه و بالرّسول...؛ (نور، ۴۷) [منافقان] گویند: خدا و پیغمبر او را باور داریم و اطاعت میکنیم. آنگاه با وجود این، گروهی از ایشان روی میگردانند، و آنان مؤمن نیستند."۳
🔹البته لوازم ایمان چیزهای مهم دیگری هم هستند که توضیح همه آنها از حوصله این پست خارج است.
+===========================
۱. ر.ک: فرهنگ و مقاومت فرهنگی، مهدی نوید؛ تهاجم فرهنگی، آیهاللّه مصباح یزدی؛ فرهنگ و تهاجم فرهنگی، سخنان مقام معظم رهبری.
۲. ر.ک: منشور جاوید، آیهاللّه سبحانی، ج ۳، ص ۳۱۵، انتشارات توحید.
۳. ر.ک: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۲۶؛ ج ۱۵، ص ۱۴۴، نشر اسلامی.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
⏺دربارۀ نزول قرآن در شب قدر و تعارض آن با نزول تدريجى قرآن در مدت بيست سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله گفتوگوهاى بسيارى وجود دارد و آراى مختلفى در اين زمينه عرضه شده است كه برخى از آنرا در ذيل مىآوريم:
🔅🔅🔅
🔹نظر اول: آغاز نزول قرآن در شب قدر بودهاست (نه نزول تمام قرآن)، چنانكه از ظاهر آيۀ «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ...» ٣ بهدست مىآيد.
▫️بيشتر محققين اين رأى را برگزيدهاند؛ زيرا معاصرين نزولِ آيه، از واژۀ قرآن، قرآن كامل را نمىفهميدند. علاوه بر آن مواردى در قرآن هست كه نمىتواند يكجا و در يك شب نازل شده باشد؛ مثلاً در قرآن از گذشتهاى خبر مىدهد كه نسبت به اولين شب قدر، آيندۀ دور محسوب مىشود. براى مثال:
«وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ١خداوند شما را در [ جنگ] بدر يارى كرد [ و بر دشمنان خطرناك پيروز ساخت] در حالى كه شما [ نسبت به آنان] ناتوان بوديد...».
▫️اين قبيل آيات در قرآن بسيار است و اگر نزول آن در اولين شب قدر بوده باشد، مىبايست بهصورت مستقبل مىآمد؛ وگرنه سخن، از ظاهر حقيقت به دور خواهد بود.
علاوه بر استدلال مذكور، در قرآن آيات ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مبهم و مبيّن بسيار است. در حالى كه مقتضاى ناسخ بودن، تأخير زمانى آيات ناسخ از منسوخ است. همچنين بيان مبهمات توسط آيات ديگر، مستلزم فاصله زمانى است. پس هرگز معقول نيست كه قرآن موجود، يكجا نازل شده باشد.
🔹نظر دوم: گروهى معتقدند كه در شب قدر هر سال، آن اندازه از قرآن كه نياز سال بود يكجا بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل مىشد، سپس در طول سال نيز همان آيات به تدريج و بر حسب مناسبتها و پيشامدها نازل مىگرديد. بر اين فرض، مقصود از شهر رمضان و ليلةالقدر، يك رمضان و يك ليلة القدر نيست، بلكه همۀ ماههاى رمضان و همۀ شبهاى قدر منظور است.
🔹نظر سوم: گروهى معتقدند كه قرآن دو نزول داشته است: نزول دفعى (يكجا) و نزول تدريجى؛ بهعبارت ديگر در شب قدر همۀ قرآن يكجا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، سپس در طول مدت نبوّت، دوباره بهتدريج نازل گشته است. منشأ اين نظر، رواياتى است كه در اين باره آمدهاست؛ طبق روايات اهل سنت، قرآن يكجا از عرش بر آسمان اول و در جايگاهى بهنام «بيت العزّة» نازل گرديد، امّا در روايات شيعه آمدهاست كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم و در جايگاهى به نام «بيت معمور» نازل شد. (اين در مورد نزول دفعى است.)؛ اما نزول تدريجى در طى بيست سال بوده است.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#علوم_قرآنی
#تفسیر_موضوعی 10
🔅🔅🔅
🔰مشکلات تفسیر موضوعی
☑️1. تفسیر موضوعى این نیست که انسان کتاب هاى معجم قرآن مجید را در برابر خود بگذارد و مثلا براى تفسیر موضوع جهاد، یا تقوا، آیاتى که تحت همین عنوان (جهاد و تقوا) در معجم آمده است جمع آورى کند.
زیرا بسیار مى شود که آیاتى از قرآن پیرامون این سه موضوع سخن مى گوید بى آن که کلمه «تقوا» یا «جهاد» در آن به کار رفته باشد، و این فراوان است،بد نیست در اینجا از یک مثال استفاده کنیم: مى دانیم خداوند، «رحمن» و «رحیم» و «ارحم الراحمین» است; و این معنا در بسیارى از آیات قرآن منعکس مى باشد. ولى آیاتى در قرآن داریم که این حقیقت را بیان مى کند بى آن که ماده «رحم» در آن به کار رفته باشد. از جمله آیه ۶۱ سوره نحل است که مى فرماید: وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِنْ دَابَّة : «و اگر خداوند مردم را به خاطر ظلمشان مجازات مى کرد، جنبنده اى را بر روى زمین باقى نمى گذارد.»
همین مطلب در آیه ۴۵ سوره فاطر با تفاوت مختصرى آمده است: (وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّة ): «اگر خداوند مردم را به سبب کارهایى که مرتکب شده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت;»
این دو آیه نهایت لطف و رحمت الهى را نسبت به بندگان اش نشان مى دهد بى آن که در این دو آیه اشاره اى به واژه «رحم» شده باشد.
☑️۲. مشکل دیگر تفسیر موضوعى همان مشکل جمع بندى آیات و نتیجه گیرى از آنها است، که نیاز به دقت و ظرافت و ذوق و آگاهى بسیار و احاطه فراوان به آیات قرآن و تفاسیر دارد; و در آنجا که آیات مربوط به یک موضوع متعدّد و هر کدام بعد خاصّى دارد این جمع بندى پیچیده تر مى شود.
بعلاوه همان گونه که گفتیم تفسیر موضوعى تفسیر نوپایى است که کوشش و کار فراوانى روى آن انجام نشده; و همین امر کار کسانى را که در آغاز راه هستند را مشکل و پیچیده مى سازند; و یا تفسیر معمولى که از همان آغاز نزول قرآن روى آن کار شده است تفاوت بسیار دارد.
☑️۳. مشکل بزرگ دیگر، این است که موضوعاتى که در قرآن مجید (این کتاب بزرگ آسمانى) مطرح شده، حدّ و حسابى ندارد، از مسائل اعتقادى گرفته تا مسائل عملى، و از مسائل اخلاقى گرفته تا سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، آداب معاشرت، جنگ، صلح، تاریخ انبیاء، اسرار آفرینش و... در هریک از این زمینه ها موضوعات فراوانى است که قرآن از آنها بحث کرده، و بررسى همه اینها وقت و حوصله زیادى لازم دارد.
گاه یک آیه در تفسیر موضوعى در چندین بحث مورد توجّه واقع مى شود و هریک از ابعاد آن را در فصل خاصّى باید مطرح کرد; در حالى که در تفسیر ترتیبى یک بار آن آیه تفسیر مى شود و تمام.
ادامه دارد...
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom