eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 و ماندگار از ص ۴۱ قرآن کریم (آیات ۲۴۹ تا ۲۵۲) ۱.يكی از وظايف فرمانده نظامی آن است كه نيروهای رزمی را از تماشاچيان جدا سازد. «فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ» آیه ۲۴۹ ۲.يكی از راههای آزمايش، ممنوعيّت‌های موسمی است. راحت طلبی و عدم تحمل فشارها و سختی‌های موسمی و موقّتی، با سلحشوری سازگاری ندارد. ‏«إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ» ۲۴۹ ۳.انقلابی بودن مهم نيست، انقلابی ماندن مهم است. در اين ماجرا شعار دهنده بسيار بود، ولی آنان كه در آزمايشات موفق شدند، اندك بودند. «إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ» ۲۴۹ ۴.هميشه و به خصوص در جبهه‌ها، دعا همراه با حركت لازم است، نه دعا به جای حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...» ۲۵۰ ۵.پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقيّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائيد. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا» ۲۵۰ ۶.گرچه تلاش وجهاد از شما بود، امّا شكست دشمن بدست خداوند است. ‏«فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّـهِ» ۲۵۱ ۷. تا استعداد، لياقت، ايثار و سابقه درخشانی نباشد، انسان مورد لطف خاصّ الهی قرار نمی‌گيرد. «وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ الْحِكْمَةَ» ۲۵۱ ۸.جنگ با مفسدان، يك ضرورت است. اگر عنصر مضرّ حذف نشود، عناصر ديگر به تباهی كشيده می‌شوند. «لَوْ لا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ ... لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ» ۲۵۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تلاوت سوره زخرف ...مجلسی استاد منشاوی.mp3
10.35M
📌تلاوت سوره از آیه ۶۸ یا عباد لاخوف علیکم و لا انتم تحزنون شیوه قرائت:مجلسی 🔈قاری:استادمحمد صدیق منشاوی @rahighemakhtoom
امام صادق علیه السلام:  إذا قامَ القائِمُ عليه السلام حَكَمَ بِالعَدلِ وَ ارتَفَعَ في أيّامِهِ الجَورُ، و أمِنَت بِهِ السُّبُلُ، و أخرَجَتِ الأَرضُ بَرَكاتِها ورَدَّ كُلَّ حَقٍّ إلى أهلِهِ . هرگاه قائم برخيزد، به دادگرى حكم راند و ستم در روزگار او به سر آيد و راه ها امن شود و زمين بركت‌هاى خود را بيرون ريزد و هر حقى به صاحبش داده شود . 📚كشف الغمة : ج 3 ص 255 .   @rahighemakhtoom
🔅خود ارزیابی قَالَ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: قُرَّاءُ اَلْقُرْآنِ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَة وَ اِسْتَدَرَّ بِهِ اَلْمُلُوكَ وَ اِسْتَطَالَ بِهِ عَلَى اَلنَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ اَلْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ وَ أَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْبَلاَءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اَللَّهُ اَلْغَيْثَ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَللَّهِ لَهَؤُلاَءِ فِي قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ اَلْكِبْرِيتِ اَلْأَحْمَرِ. ✴حضرت باقر عليه السّلام فرمودند: ❇قاريان قرآن سه گروهند: 1️⃣مردى قرآن مى خواند و آن را سرمايۀ كسب خود قرار مى دهد،و به وسيلۀ آن از پادشاهان طلب مستمرى مى كند،و به مردم بزرگى مى فروشد. 2️⃣و ديگر مردى كه قرآن را بخواند و حروف آن را حفظ كند ولى احكام و حدود آن را ضايع گرداند. 3️⃣و مردى كه قرآن خواند و داروى قرآن را بر دل دردمندش نهد و با آن شب زنده دارى كند،و روزش را به تشنگى بسر برد،و در هنگام نمازهايش و در مساجد بدان قيام كند،و از بستر خواب خود به احترام آن دورى كند. ⏹خداوند به وسيلۀ آنان(گروه سوم) بلا را بگرداند،و به بركت اينان خداى عزّ و جل شر دشمنان را باز دارد،و به بركت آنان خداوند از آسمان باران فرستد،بخدا سوگند اينان در ميان قرآن خوانان از كبريت احمر كمياب ترند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۲ قرآن کریم (آیات ۲۵۳ تا ۲۵۶) ۱.انبيا، همه در يك رتبه نيستند. يگانگی در هدف، مانع بعضی كمالات ويژه و برتری‌های خاصّ نيست. «فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ» آیه ۲۵۳ ۲.سنّت و قانون خداوند، آزاد گذاشتن انسان است. او می‌تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعی در سايه آزادی است. در اين آيه دو بار می‌خوانيم كه اگر خدا می‌خواست، اختلاف و نزاعی ميان مردم ايجاد نمی‌شد. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ» ۲۵۳ ۳.ريشه‌ی اكثر اختلافات، هوس‌ها، حسدها و خودبينی‌هاست، نه جهل و ناآگاهی. «مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ» ۲۵۳ ۴.استفاده از فرصت‌ها در كارهای خير، ارزش است. «مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ» ۲۵۴ ۵.ياد معاد، عاملی برای تشويق به انفاق است. «أَنْفِقُوا ... يَأْتِيَ يَوْمٌ ...» ۲۵۴ ۶.يكی از راههای ايجاد روحيّه‌ی سخاوت، توجّه به دستِ خالی بودن انسان در قيامت است. «لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ» ۲۵۴ ۷.حيات واقعی و ابدی وهمه‌ی حيات‌های ديگر از آن اوست. «الْحَيُّ» ‏و همه چيز دائماً به او بستگی دارد ولحظه‌ای از تدبير اوخارج نيست. «الْقَيُّومُ» ۲۵۵ ۸.تكيه به طاغوت‌ها و هر آنچه غير خدايی است، گسستنی و از بين رفتنی است. ‏تنها رشته‌ای كه گسسته نمی‌گردد، ايمان به خداست. «لَا انْفِصامَ لَها» ۲۵۶ ۹.دينی كه برهان و منطق دارد، نيازی به اكراه و اجبار ندارد. «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» ۲۵۶ ۱۰.دين، مايه‌ی رشد انسانيّت است. «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اسلام با استكبار سازش ندارد. «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ»۲۵۶ ۱۱.تا طاغوت‌ها محو نشوند، توحيد جلوه نمی‌كند. اوّل كفر به طاغوت، بعد ايمان به خدا. «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ» ۲۵۶ ۱۲.ايمان به خدا و رابطه با اوليای خدا ابدی است. «لَا انْفِصامَ لَها» ولی طاغوت‌ها در قيامت از پيروان خود تبّری خواهند جست. ۲۵۶ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (23) نکته مهم از آیه 31 ⭐️⭐️⭐️ وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَب النَّارِ إِلا مَلَئکَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهُمْ إِلا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَستَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ یَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُوا إِیمَناً وَ لا یَرْتَاب الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَب وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فی قُلُوبهِم مَّرَضٌ وَ الْکَفِرُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بهَذَا مَثَلاً کَذَلِک یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشاءُ وَ یهْدِی مَن یَشاءُ وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلا هُوَ وَ مَا هِیَ إِلا ذِکْرَی لِلْبَشرِ(31) 🔰عدد لشکریان پروردگار ! ⚡️حضور خداوند در همه جا ، و گسترش قدرتش در تمام عالم هستی ، ذات پاک او را از هر گونه یار و یاور و لشکر بی نیاز می کند ، ولی با این حال برای نشان دادن عظمتش به خلایق ، و برای تذکر و یادآوری آنها ، جنود و لشکر فراوانی برای خود برگزیده که مجری فرمان او در سراسر عالمند . 🔻در روایات اسلامی درباره کثرت و عظمت و قدرت جنود پروردگار تعبیرات عجیبی وارد شده است که چون با مقیاسهائی که ما با آن سر و کار داریم سازگار نیست ، شنیدن آن برای ما بسیار تعجب آور است . 🔖در اینجا به کلام پر عظمتی که از علی (علیه السلام ) در نخستین خطبه نهج البلاغه در این زمینه نقل شده است قناعت می کنیم ، و چون عبارت طولانی است تنها ترجمه آن را می آوریم : آنگاه آسمانهای بالا را از هم باز کرد ، و آنها را مملو از اصناف مختلف فرشتگان ساخت : ☑️گروهی از آنان همیشه در سجودند و به رکوع نمی پردازند . ☑️و گروهی دائما در رکوعند و سر از رکوع برنمی دارند . ☑️و گروهی دائما ایستاده اند و به عبادت مشغولند و تغییر موضع نمی دهند . ☑️گروهی همواره تسبیح می گویند و خسته نمی شوند . ➖هیچگاه خواب چشمان آنها را نمی پوشاند ، و سهو و نسیان بر عقل آنان غالب نمی گردد . ➖اندام آنها به سستی نمی گراید ، و غفلت و فراموشی عارض آنها نمی شود . ☑️و گروهی دیگر امنای وحی اویند ، و زبان او به سوی پیامبران که پیوسته برای ابلاغ فرمان و امر او در رفت و آمدند . ☑️و جمعی دیگر حافظان بندگان او هستند و دربانان بهشت برین . ☑️بعضی از آنها پاهایشان در طبقات پائین زمین ثابت ، و گردنهایشان از آسمان برین گذشته ! ، و ارکان وجودشان از ابعاد جهان بیرون رفته ؟ و شانه هایشان برای حفظ پایه های عرش خدا آماده است .(نهج البلاغه خطبه اول) 🔺چنانکه قبلا نیز گفته ایم (ملک ) مفهوم وسیع و گسترده ای دارد که هم فرشتگانی را شامل می شود که دارای عقل و شعور و اطاعت و تسلیمند ، و هم بسیاری از نیروها و قوای عالم هستی را . ▪️شرح بیشتری درباره این موضوع در تفسیر آیات آغاز سوره فاطر (جلد 18 صفحه 165 به بعد) ذکر کرده ایم . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪برهان بر ضرورت عبادت 🔻قرآن كريم در مقام بيان احكام فرعى جزئى دليلى ذكر نمى كند، مگر به عنوان احياى ارتكاز فطرى و يادآورى نكات اخلاقى، اما براى اصول دين و مسايل نظرى از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مى كند و علتى كه در كريمه مورد بحث براى لزوم عبادت آمده برهانى است كه حد وسط آن ربوبيت حق است و اين برهان از تعليق حكم (اعبدوا) بر وصف (ربكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيت بيانگر عليت وصف مزبور براى ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم وصف است، علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبير خداست: (لا املك لنفسى نفعا ولا ضرا الا ما شاء الله) و عبد بايد در مقابل رب خضوع كند. بنابراين، جمله (اعبدوا ربكم) فرمانى است همراه با برهان. 📋تذكر: گاهى براى تاثير جدى برهان مزبور مطالب ديگرى بر آن افزوده مى شود؛ مانند اين كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز به استناد همين برهان خدا را مى پرستد و پرستش رب صراط مستقيم است: (و ان الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم). 🔺و ثنيين حجاز خدا را به عنوان خالق و رب الارباب مى پذيرفتند، ليكن مى پنداشتند كه خداى سبحان امور گونه گون جهان را به ارباب جزئيه، مانند رب زمين، رب دريا، رب باران و... واگذار كرده و آنان امور متنوع جهان هستى را اداره مى كنند. تا آنجا كه براى ارباب جزئيه مجسمه ها ساختند و آن ها را عبادت مى كردند تا شفيع آنها و واسطه تقرب آنان به حق باشند: (هولاء شفعاونا عندالله)، (ما نعبد هم الا ليقربونا الله زلفى). و ثنيين از نظر ربوبيت مشرك بودند، نه خالقيت و به دنبال شرك ربوبى گرفتار شرك عبادى هم شدند و خدايان گوناگون را عبادت كردند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌معرفی اهل بیت پیامبر 🔅يک خطبه نوراني مثل 239 نهج‌البلاغه است، وجود مبارک حضرت امير درباره اهل‌بيت(عليهم السلام) که اينها را معرفي مي‌کند، مي‌فرمايد: «هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل‏»؛ اينها هر جا هستند، علم زنده است. جهل مرده است،«هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل‏». 🔅بعد فرمود: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ اينها دين را عاقلانه پذيرفتند و درک کردند. چگونه؟ آن‌طوري که ظرف مظروف را درک مي‌کند، اين يک؛ آن‌طوري که يک مؤمن عمل مي‌کند، رعايت مي‌کند، دو؛ هم در انديشه، اينها عقلِ وعايه هستند هم در انگيزه و عمل عقل رعايت هستند: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ»؛ يعني قلب اينها جاي دين است، يک؛ اعضا و جوارح اينها جاي رعايت دين است، اين دو. «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ نه اينکه مثل ديگران احکام دين را بشنوند، يک و روايت کنند، دو؛ در بين راه گاهي مي‌کنند، گاهي نمي‌کنند. 🔅عقلِ «رعايه» نه، عقلِ «روايه» نه، عقل «سماع» نه؛ عقل «وعايه»، يک و «رعايه»، دو؛ «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ». بعد در ذيل استدلال مي‌فرمايد: «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ»؛ خيليها هستند سخنراني ديني مي‌کنند؛ اما «وَ رُعَاتَهُ قَلِيل‏»؛ آنها که دين را مراعات مي‌کنند، کم هستند. چون اينها «عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل‏»هستند، عقل «وعايه» دارند نه «سماع»؛ عقل «رعايه» دارند نه «رواية»، «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل‏». در اينجا فرمود ما اين کار را کرديم تا شما «أذن واعيه» باشيد. 📼فرازی از سوره حاقه جلسه سوم 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom