eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Al-Tahrim07.mp3
7.16M
💢 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه هفتم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢خط تولید ...حرفي که آدم زد، آبرويي را که برد، دزدي که کرد، خلافي که کرد، دروغي که گفت، اين نبايد بگويد تمام شد، اين از لبانش تمام شد؛ اما فکر، ايده، اراده‌، عزم و نيت او، اينها که در دستگاه درون او هست، اين مي‌افتد در خط توليد. کاري که انجام شد که معدوم نمي‌شود، مي‌افتد در خط توليد. حرفي که زده شد معدوم نمي‌شود مي‌افتد در خط توليد. مگر مي‌شود چيزي موجود بشود بعد هيچ اثر نداشته باشد؟! مي‌افتد در خط توليد. چرا يک آدم دروغگو بعد رسوا مي‌شود؟ چرا بعد از ده سال يا بيست سال در مي‌آيد؟ براي اينکه اين «الف» در «باء» اثر کرده، «باء» در «جيم» اثر کرده، «جيم» در «دال» اثر کرده، آن در «قاف» اثر کرده، بعد از بيست سال ظهور کرده است. مگر مي‌شود آدم کاري بکند بگويد رد شد؟! چه چيزي رد شد؟ مگر در عالم چيزي موجود مي‌شود رأساً معدوم مي‌شود يا مي‌افتد در خط توليد؟ يک وقت مي‌بيند که رسوا شده است. بعد از ده سال در مي‌آيد. 📋فرازی از سوره تحریم جلسه هفتم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(271) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ای مردم! پروردگار خود را پرستش کنید؛ آن کس که شما، و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید. 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘4- عبادت عاشقانه 🔹عبادت براى بهشت كه در اين گونه روايات آمده، آن است كه انسان خدا را عبادت كند، ليكن چون نمى داند از او چه بخواهد، از او بهشت مى طلبد. اين عبادت صحيح ولى متوسط است. انسان بايد به عبادت بلكه به معبود عشق بورزد، نه اين كه آن را براى رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ انجام دهد. 🔹غرض آن كه، اگر كسى خود را همتاى خدا بداند و عبادت را يك نوع تعامل، تعاطى و داد و ستد همسان بين موجر (اجير) و مستاجر بداند كه اگر چيزى به اجير نرسد، هرگز عبادت نمى كند، چنين عبادتى باطل است، ولى اگر عبادت را نوعى تخضع، تذلل و اطاعت عبد در فنا و ساحت مولا بداند، ليكن بر اثر ضعف معرفت از يك سو، و كمى همت از سوى ديگر، نداند از مطاع، متبوع و ولى نعمت خود چه بخواهد، عبادت او درست، ليكن كم ثواب است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ: ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩمِ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺁﻣﺮﺯﺩ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺭﺍﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﺍﺭﺿﺎﻱ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻱ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺎ ﺑﻲ ﺑﻨﺪﻭﺑﺎﺭﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮﻱ. ✅ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ.ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ، ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪ ﺍﺳﺖ. .ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌گل وجود و دل وجود! 🔹هرگاه گرایش ها و انگیزه های زندگی در جهت گِل وجودت باشه دلشوره های دیروز و امروز و فرداها امانت رو می بُرند،همیشه حالت گرفته است،مضطربی،شتاب زده و دست پاچه ای،افسرده،ناامیدی،وجودت سنگینه . 🔹خاصیت گِل سنگینی ،چسبندگی و پاگیری است.انگیزه ها و گرایش هات رو در خودش می پرواراند. آدم هایی که زندگی شون به گِل دلار و ارز و طلا و چه می شودها و چه خواهد شدها چسبیده دل وجود شون که مرکز تصمیم گیری زندگی خردورزانه است رو لابلای گِل وجودشون دفن می کنند. 🔹خاصیت نفس آدمی است به هرکدام از گِل و دل که بها بدهی همان ارزش وجودی ات خواهد شد! 🔹و چه غم انگیز است فراموش کاری های مداوم! کاش آدمی برای لحظه هایی کوتاه به یاد آورد که خدای گل و دل یکی است . و این رشته سر دراز دارد..... 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. فقر زدایی ۱۳.mp3
7.75M
📌و اما باور ما-(قسمت 242)زکات و فقر زدایی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوت جلسه دوم.mp3
6.68M
💢شرح و تفسیر دعای سیزدهم 🔈جلسه :دوم و پایانی 🔰دعای سیزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی :فِی طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی:دعای آن حضرت در طلب حوائج از خدای متعال 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد @rahighemakhtoom
حکمت 13-إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا ….mp3
2.68M
🌱🌱🌱 📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.6M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۹۱ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 190.mp3
8.46M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۹۰)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 22.mp3
11.98M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲۲) 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
19 🔅🔅🔅 📌اسرار انتظار 🔹يکي از مفاهيمي که همواره به تفکر مهدويت همراه بوده، مفهوم انتظار است، به گونه اي که اين دو مفهوم چنان با هم آميخته شده اند که جدا شدني نيستند و نمي توان يکي را بدون ديگري تصور کرد و ادارک يکي، به ديگري سرايت مي کند. از اين رو، لازم است براي حفظ سلامت مجموعه تفکر مهدوي، معناي صحيح انتظار و بخشي از اسرار آن را بيان کنيم: ☑️1- اميد و پايداري و سرزندگي که غيبت در دل مؤمنانِ مستضعف بر مي انگيزد. ☑️2- ايجاد ترس در دل دشمنان و ربودن خواب از چشم آنان؛ از آنجا که آن حضرت از جايي که آنها فکرش را نمي کنند، به سراغشان مي آيد و خداي تعالي فرموده: (يحْسَبُونَ كُلَّ صَيحَةٍ عَلَيهِمْ؛ هر فريادي از هر جا بلند شود، بر ضدّ خود مي پندارند). (1) ☑️3- هوشياري حدّاکثري و آمادگي کامل در توده هاي مردمي نسبت به امام و پيشواي خود، از راه آراسته شدن به اخلاق اسلامي، بر اساس راه و روش اهل بيت عليهم السلام. ☑️4- وعده به پيروزي و تهديد به شکست، بشارت دادن و بيم دادن؛ انتظار نيز همين ترس و اميد را براي توده هاي مردم به دنبال دارد؛ زيرا فرهنگ مهدوي داراي بُعد اميد بخشي و هشدار دادن به عموم مردم است. ☑️5- در انتظار، اشاره اي به سنّت زندگي در سايه تنازع بقا است، که خداي تعالي فرمايد: (وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ؛ و اگر خداوند بعضي از مردم را به وسيله بعضي ديگر دفع نکند، دِيرها و صومعه ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدي که نام خدا در آن برده مي شود، ويران مي گردد).(2) زيرا از ويژگي هاي و شؤون عالم دنيا، تزاحم و تنازع است و از همين رو، جهان مادّه را عالم تنازع ناميده اند و حرکت و سير از مبدأ تا نهايت، به وسيله آن تنظيم مي شود و جهان در حرکت خود به سوي اين هدف و غايت که به مقتضاي تفکر مهدوي، حکومت شايستگان است، حرکت مي کند و مادام که ما در اين چرخه هستيم، با پديده ي انتظار زندگي مي کنيم که آرزوي تبديل فرهنگ به فرهنگ و زندگي به زندگي و هدف به هدف است؛ حالتي که طرفِ مقابلِ آن، يأس و نااميدي است. 🔹کسي که انتظار را از دست بدهد، با نااميدي زندگي مي کند و کسي که با انتظار زندگي کند، يأس را شکست داده است. 🔹انتظار مقوله اي دو طرفه است و بهترين کسي که مي تواند به لحاظ شخص و برنامه، طرف اين انتظار واقع شود، حضرت مهدي موعود عليه السلام است و بين مقوله انتظار مهدوي و مبناي قرآنيِ (إِنّا لِللهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُونَ؛ ما از آن خداييم؛ به سوي او باز مي گرديم) هيچ برخوردي نيست. 🔹 به عبارت ديگر: جامعه انساني ناچار از تکامل است و اوج اين تکامل در ظهور حضرت مهدي عليه السلام تجلّي پيدا مي کند؛ دوران حضرت مهدي عليه السلام دوران کمال انسانيت بشر است و امّت همواره چشم به راه اين تکامل بشري است و براي تحقق اين هدف در مسير خود به پيش مي رود. بنابراين، آن حضرت نه تنها از کار نيفتاده، که نقش آماده سازي را بر عهده دارد. 🔹با اين بيان روشن مي شود: انديشه مهدوي با گنجينه عقيدتي، فرهنگي و انساني که براي تکامل بخشيدن به بشر و بالا بردن او به سوي سعادت و صلاح و عدالت با خود دارد، بشريت را به سوي خود جذب مي کند و زبان او، زبان عام است که همه اديان آسماني را به سوي خود مي کشد؛ پس انديشه اي انحصاري و مختص به مذهب حقه ي شيعه نيست. 🔹 نتيجه مي گيريم که: انسان مؤمن و امّت مؤمن بايد به هدفي ايمان داشته باشد و براي آن فداکاري کند؛ البته به شرطي که آن هدف ممکن بوده و رسيدن به آن صحيح باشد، و اين معناي انتظار فرج است. 🌷🌷🌷 پي نوشت ها : 1- منافقون: 4. 2- حج: 40. منبع مقاله : اشکوري، احمد؛ (1390)، مباني اعتقاد به مهدويت، کاظم حاتمي طبري، قم: مسجد مقدس جمکران، چاپ اول 📘پایگاه جامع مهدویّت @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن 🔰حق داران کم نیستند! 🔰باج گیر نباشیم! 🌱🌱🌱 🔹‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "مَنْ مَطَلَ عَلَى ذِي حَقٍّ حَقَّهُ، وَ هُوَ يَقْدِرُعَلَی أَدَاءِ حَقِّهِ فَعَلَيْهِ كُلَّ يَوْمٍ خَطِيئَةُ عَشَّارٍ." 🔅🔅🔅 "کسی که قادر به پرداخت حق دیگران است، اگر طلبکار را معطل کند، در مقابل هر روز تأخیر گناه شخص باج گیر در نامه عملش ثبت خواهد شد." 📘بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۳۳۶ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20 📌دست‌گیری از ضعفا و فقیران 🔹کمک به ضعفا و محرومان در همة زمان‌ها کاری بس ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به علت غیبت امام، در دوران غیبت ارزش بیشتری دارد. 🔹امام باقر (علیه السلام) فرمود: …هر آینــه بایــد قــوی شما ضعیفتان را کمک نمایــد و بایــد ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت نماید و فــرد بــرای بــرادر دینی خــود خیرخواهی نماید… پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت پیش از آن‌که قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است…. پ.ن : فقر، گاهی فقر اقتصادی و گاهی فقر فرهنگی و معنوی است. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن! 🔅‏امام صادق علیه السلام‏ "ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّي يَأْتِيَكَ مِنْهُ مَا يَغْلِبُكَ، وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا." گفتار و کردار برادر دینی ات را حمل بر نیکی کن، مگر این که کاری از او سر بزند که نتوانی توجیه کنی، و به گفتار او تا جایی که می‌توان حمل بر نیکی کرد بدگمان مباش. 📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۲ پ ن: ☆اصل بر مثبت اندیشی و مثبت نگری است مگر یقین بر خلاف آن پیدا کنی که چنین یقینی چندان آسان نیست. ☆گاهی وقت ها آدم چون خودش نرمه شیشه دارد از باب کافر همه را به کیش خود پندارد،نسبت به عالم و آدم بدبين است.و بی تردید چنین شخصی بیمار است و دکتر لازم. ☆توجیه رفتار دیگری یعنی توجه به زوایای مثبت یک رفتار. ☆آدم بودن خیلی دشوار است چه رسد به دین دار بودن. 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی حدیثی رحیق 👇👇👇 @rahighemakhtoom