eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 ▪نگاشت7:نکات تفسیری آیات 5تا8 وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8» «1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد. «6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدى‌ها و پاكى‌هايش را به او الهام كرد. 🌿🌿🌿 ✅ ۱ - سوگند خداوند به جان انسان ها (و نفس) 🔹 «نفس»، به معناى روح و نیز جسد آمده است (صحاح اللغة). آیات بعد - که ویژگى هاى روح انسان را مطرح مى کند - قرینه بر اراده معناى اول است. کلمه «نفس» گرچه نکره است; ولى بر ابهام دلالت ندارد. بلکه مراد جنس نفس است; زیرا آنچه بعد از آن، درباره نفس ذکر شده مربوط به تمام نفس ها است. نکره در این موارد، مفید تفخیم است. ✅ ۲ - روح، موجودى با عظمت و شایسته سوگند خداوند (و نفس) ✅ ۳ - سوگند خداوند، به آفرینش متعادل و به دور از افراط و تفریط نفس انسان (و ما سوّیها) 🔹 حرف «ما» در «ماسوّاها» مصدرى بوده و مفاد آیه شریفه، سوگند به تسویه نفس است. برخى آن را موصول و تعبیر «و ما سوّاها» را سوگند به خداوند دانسته اند. سیاق آیات - که نمودار سوگند به مخلوقات است - با احتمال اول مناسب تر است. ✅ ۴ - تعادل توانمندى هاى روح انسان و دور بودن آنها از هر گونه افراط و تفریط، وصفى شگفت و نشانه عظمت خداوند است. (و ما سوّیها) ✅ ۵ - خداوند، جان انسان ها را متعادل و به دور از افراط و تفریط آفریده است. (سوّیها) 🔹 «سوّاه»; یعنى، آن را «سوىّ» قرار داد «سوىّ» درباره چیزى گفته مى شود که از افراط و تفریط، در مقدار و کیفیت مصون باشد. ✅ ۶ - سوگند خداوند، به تعدیل کننده و سامان دهنده قواى روحى انسان (و ما سوّیها) ✅ ۷ - سوگند خداوند به خود (و ما سوّیها) 🔅🔅🔅 🔹 «أَلْهَمَ»: الهام کرده است. نشان داده است. فهمانده است. 🔹 «فُجُورَ»: گرایش به گناه و معصیت و کناره‌گیری از حق و حقیقت ؛ مراد راه شرّ و طریق معصیت است. مصدر ثلاثی مجرّدی است همچون جُلوس و قُعود. 🔹 «تَقْوی»: پرهیز. مراد راه خیر و طریق حق است ✅ 8 - خداوند عصیانگرى و پرهیزگارى نفس انسان و عوامل پیدایش آن صفات را به او شناسانده است. (فألهمها فجورها و تقویها) 🔹 «فجور» به معناى روان شدن در معصیت ها و زناکارى است. فعل «فَجَرَ»; یعنى، فاسق شد; دروغ گفت; تکذیب کرد و نافرمانى و مخالفت کرد (قاموس). «فَجْر»، به معناى ایجاد شکاف وسیع و «فُجُور» دریدن پرده دین دارى است. (مفردات) ✅ 9 - روح انسان، دریافت کننده الهام از جانب خداوند (فألهمها) 🔹 «إلهام»; یعنى، القا کردن به قلب و ذهن و عقل. این واژه تنها در مواردى به کار مى رود که از جانب خداوند و عالم بالا باشد. اصل این کلمه، از «التهام» (بلعیدن) است. ✅ 10 - تعادل قوا در ساختار روح انسان، آماده سازنده آن براى آگاهى فطرى به پلیدى ها و شناخت راه گریز از آنها است. (و ما سوّیها. فألهمها فجورها و تقویها) 🔹 حرف «فاء» در «فألهمها» آن را بر تسویه (در آیه قبل) تفریع کرده است، تا بیانگر این باشد که خداوند، در ابتدا روح انسان را از قدرت هاى هماهنگ برخوردار کرده; آن گاه بدى ها و راه محفوظ ماندن از آنها را به او الهام مى کند. 🔹 «تقوى» اسم مصدر است. فعل «اتّقیت»; یعنى، برحذر ماندم و خود را دور نگه داشتم بنابراین «تقواها»; یعنى، دور ماندن روح از فجور. ✅ 11 - شناخت پلیدى ها، ضرورى تر از آشنایى با راه هاى پرهیزگارى است. (فألهمها فجورها و تقویها) ✅ 12- شناخت پلیدى ها، زمینه آشنایى با راه هاى گریز از آنها است. (فألهمها فجورها و تقویها) تقدیم «فجورها»، بیانگر نکته یاد شده است. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سخن آشنا ▪ وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است، ولی او دارد مرگ را معنا می ‌كند، آن‌جا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است زیر پای شما، شما دارید از روی پل رد می‌شوید، شما مرگ را می‌ میرانید و زیر پایتان می ‌گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می ‌گذاریم، ما هستیم كه هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته، دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند، برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است. ▪ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود مردم بفهمند ما چه می‌ خواهیم بگوییم، قبول می‌ كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می ‌زنیم دل ‌مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می ‌بینید این بچه ‌ها را كه می ‌برند مهد كودك، اینها مشغول بازی‌ اند؛ هر كسی یكی از این بچه ‌ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی‌ دهد، اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می ‌فهمد این صدا آشناست فوراً برمی ‌گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف ‌ها را شنیدیم، این حرف‌ ها برای ما آشناست. در تمام این بازی ‌ها وقتی این بچه صدای مادر را می ‌شنود فوراً برمی ‌گردد، این صدا با صداهای دیگر فرق می‌ كند، این صدا آشناست. حرف ‌های انبیا آشناست، ما آن ‌گونه شنیدیم، آن ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[4] این حرف‌ ها آشناست؛ لذا وجود مبارك امام رضا فرمود شما فقط بگویید بقیه ‌اش با خود مردم، فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»، حرف ما آشناست، یك‌ جا اینها این حرف ‌ها را شنیدند، با هم بودیم؛ ﴿وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلی﴾،[5] یك‌ جا ما با هم بودیم، این حرف ‌ها را هم شنیدیم؛ لذا برمی‌ گردند خوب گوش می‌ دهند. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج ‌البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست؛ از ابدیت ما، از عظمت ما، از عقل ما، از عدل ما سخن می‌ گوید. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100. [2]. معانی الاخبار، ص289. [3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307. [4]. سوره شمس، آیه8. [5]. سوره اعراف، آیه172. 📚 سخنرانی در جمع کانون های قرآن و عترت و مهدویت کشور تاریخ: 1395/08/18 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سخن آشنا 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی4.mp3
8.56M
📌 تجلی و در نهضت حسینی4 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی4.pdf
240.2K
📌 تجلی و در نهضت حسینی4 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
اسراء 24.mp3
14.09M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
اسراء 25.mp3
13.31M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (80) 🔅🔅🔅 📌 رنگ الهی ز پرده كاش برون آمدي چو قطره اشك كه بر دو ديده ما حكم او روان بودي [ديوان حافظ، غزل 441.] 🔹 گرچه انسان كامل در قوام احسن آفريده شده؛ (لَقَد خَلَقْنا الإنسانَ في أَحسَن تَقْويم)،[ سوره‏ي تين، آيه‏ ي 4.] ليكن اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم ‏السلام) واسطة العِقد سلسله انسان‏هاي كامل‏ اند، و سخن درباره آنان اوّلاً به زبان قرآن كريم خواهد بود كه با بيان احسن تجلي نمود؛ (الله نزّل أَحْسَن الحديثِ)،[ سوره‏ي زمر، آيه‏ي 23.] ثانياً به زبان خود عترت طاهرين (عليهم‏السلام) كه همتاي قرآن كريم‏اند؛ إِنّى تاركٌ فيكم الثقلينَ كِتاب الله وعِتْرتى.[ بحار، ج 23، ص 109. ] 🔹 قرآن مجيد هر رنگي را غير از صبغه الاهي مطرود دانسته، آن را شايسته انسان كامل نمي‏داند؛ (و مَنْ أَحْسَن من الله صِبْغَةً)،[ سوره ‏ي بقره، آيه‏ ي 138] و آن صبغه الاهي همانا بي‏رنگي محض مي‏باشد. زيرا صبغه بسيط الحقيقة بسيط خواهد بود. براي پيدايش چنين بساطتي لازم است هرگونه تعلّق بلكه تعيّن زدوده شود، تا... زِهَرچه رنگ تعيّن پذيرد آزاد گردد. 🔹 براي اين هدف سامي(عالی و بالا) گاهي شراب ممزوج صَرْف مي‏شود مانند آيات: (إنّ الأبرار يشربون من كأسٍ كان مزاجُها كافوراً)[ سوره ‏ي انسان، آيه‏ ي 5.] 🔹 و (و يُسْقَون فيها كأساً كان مزاجها زنجبيلاً)[ سوره‏ي انسان، آيه‏ي 17] و (و مزاجه من تَسْنيم)[ سوره‏ ي مطففين، آيه‏ ي 27.] 🔹 و گاهي شراب ناب مصرف مي‏گردد، مانند: (عَيْناً يَشْرَب بها المُقَرَّبون)[ سوره‏ي مطففين، آيه‏ي 28.] و (... و سَقاهم رَبُّهم شَراباً طهوراً).[ سوره ‏ي انسان، آيه ‏ي 21.] 🔹 ليكن در همه موارد ياد شده حجاب وساطت محفوظ است، خواه ممزوج و خواه ناب، ولي درباره اهل بيت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هيچ سخن از واسطه نيست، بلكه خود خداوند آنان‏را از لوث شهود غير خود معصوم و مصون داشت و با اراده تكويني نه تشريعي محض و با حفظ اختيار بدون آميختگي به دَمِ افراط تفويض، و آلودگي به روث و فرث تفريط جبر، آن ها را تطهير نموده است، (...إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجسَ أهل البيتِ ويُطَهّركم تطهيراً).[ سوره‏ ي احزاب، آيه‏ ي 33.] 🔹 چنين ذوات مقدّس و نوراني خلفاي راستين الاهي بوده، مسجود همه فرشتگان مي‏باشند، و دين خداوند با قيام قائم آنان جهان شمول شده، و عدل الاهي جهان گستر مي‏گردد؛ (...ليظهره علي الدين كلِّه و لو كره المشركون).[ سوره‏ ي صف، آيه ‏ي 9.] ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 امداد الهی امداد خداوند به مؤمنين و ياري رساندن به آنان در شرايط و حالات مختلف به طور دائمي مي باشد كه چنين امدادي از طرف خداوند قطع نمي گردد، مگر اين که صفت ايمان از افراد جامعه سلب شود كه در چنين حالتي امدادي در كار نخواهد بود. ▫ ریشه یابی واژه امداد در لغت كلمه "امداد" مصدر باب "افعال" به معنی ياري رساندن و به فرياد رسيدن است، ياري رساندن ممكن است در راه خير باشد يا در راه شر[۱] و در اصطلاح به معناي ياري رساندن به صورت متصل، مداوم و پي‌ درپي مي باشد[۲] بنابراين امداد به ياري كردني اطلاق مي شود كه جنبه دائمي داشته باشد و به صورت مستمر ادامه يابد.[۳] 🔅🔅🔅 ▫ قرآن كريم در آيات متعدد به تحقق تاريخي سنت امداد مؤمنين اشاره نموده است: «وَلَقَدْ أَوْحَيْنا إِلى‌ مُوسى‌ أَنْ أَسْرِ بِعِبادي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَريقاً فِي الْبَحْرِ يَبَساً لاتَخافُ دَرَكاً وَلاتَخْشى»؛[۴] ما به موسي وحي فرستاديم كه شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و براي آنها راهي خشك در دريا بگشا كه نه از تعقيب (فرعونيان) خواهى ترسيد و نه از غرق شدن در دريا!». «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِيَهُمْ مِنَ الْيَمِّ ما غَشِيَهُمْ»؛[۵] فرعون با سپاهيانش بدنبال ايشان حركت كردند، آب دريا فرعون و سپاهيانش را پوشاند و غرق كرد. 🍁🍁🍁 1. دهخدا، علي اكبر؛ لغت نامه دهخدا؛ تهران؛ انتشارات دانشگاه تهران؛ س1345، ج8، ص173. 2. داور، پناه ابوالفضل؛ ‌انوارالعرفان في تفسير القرآن‌؛ تهران: انتشارات صدر، س1375ش، چ اول‌، ج‌6، ص444. 3. طبرسي، فضل بن حسن؛ تفسير جوامع الجامع؛ ترجمه مترجمان، مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي‌، س1377 ش، چ دوم‌، ج‌2، ص438. 4. سوره طه، آيه77. 5. سوره طه، آيه 78. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 چقدر این سخن حسین بن علی(صلوات الله علیه) بلند است که همانگونه که خداوند در سوره «کهف» فرمود در تمام مأموران من یک آدم بی‌عرضه، اختلاسی و نجومی نیست؛ ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾ حضرت نیز همین بیان را وقتی خواست نظام کربلا را تنظیم کند بیان داشت و فرمود، در دستگاه من احدی از اینگونه افراد وجود ندارد، خیلی این حرف بلند است! این حرف، حرف خداست در تدبیرات عالم و حسین بن علی از آن منظر که «خلیفة الله» است می‌گوید در دستگاه من نیز احدی از افراد خلاف کار و مضلّین نیست «إلی یوم القیامة»! یعنی حضرت فرمود اگر کسی بخواهد به نام او تبلیغ کند، به نام او کتاب بنویسد، به نام او قلم‌فرسایی کند، به نام او وقف کند، به نام او حسینیه بسازد، اگر ذره‌ای خدای ناکرده خلاف در کارش باشد جزء دستگاه حسینی نیست، این جمله را حضرت به عبید الله بن حر جحفی فرمود. کربلا و عاشورا یعنی این! این است که می‌ماند در نتیجه اگر کسی خواست به دستگاه سالار شهیدان راه پیدا کند که بهترین دستگاه است، باید طیب و طاهر باشد. منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/15 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 شجره طیّبه ▪ أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا [و أُجُوركُم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام). [1]این شعار كه بین ما شیعه ‌ها به رسمیت شناخته شده كه می ‌گوییم «أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه‏(علیه الصلاة و علیه السلام)» دو بخش دارد: بخش اول، عرض تعزیت و تسلیتی است كه درخواست اجْر است، برای اینكه ما مصیبت‌زده هستیم، امام ما را شهید كردند، فرزندان امام ما را شهید كردند، اصحاب امام ما را شهید كردند، ما داغْدار هستیم و از خدای سبحان اجْر یكدیگر را از خدا مسئلت می‌كنیم! ▪ امّا جمله دوم این شعار كه یك امر آموزنده است، این است كه از خدا می‌ خواهیم كه ما را طالب خون بهای حسین ‌بن ‌علی قرار دهد كه ما هم اهل مقاومت و قیام نهضت باشیم و خون بها را بگیریم. این جمله دوم، احتیاج به توضیح دارد، چون خون بهای هر كسی را اولیای او، فرزندان او باید بگیرند: ﴿مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾[2] وجود مبارك ولی عصر(ارواحنا فداه) ایشان ولیِ دَم است، او حق دارد كه قیام كند و خون بها بگیرد؛ امّا ما كه عرض می‌ كنیم، خدا آن توفیق را به ما دهد كه ما خون بهای سالار شهیدان را بگیریم، برای آن است كه ما در حقیقت فرزندان این خاندان هستیم. وقتی كه وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام كرد، فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»[3] من و علی‌ بن ابی ‌طالب پدران امّت هستیم، اعلام كردند، فرمودند: بیایید، فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، ما هم این افتخار را پذیرفتیم، آنها را به عنوان پدران روحانی ‌ما پذیرفتیم و شیعیان و پیروان اینها و فرزندان اینها شدیم. اگر ما فرزندی اینها را قبول كردیم و آنها هم ما را به عنوان فرزندی قبول كردند، در حقیقت پدر ما را شهید كردند و چون پدر ما را شهید كردند، ما حق داریم كه قیام كنیم و خون بها بگیریم. ▪ وقتی ما فرزندان این خاندان شدیم که فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» به یاد یك جدّ هم می ‌افتیم، اینها پدران ما هستند و جدّ دور ما هم وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) است، براساس همان معیاری كه پیغمبر و امیرمومنان (علیهما السلام) پدران ما هستند، آنها جدّ ما می ‌شوند. در بخش پایانی سورهٴ مباركهٴ «حج» آمده است: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ﴾[4] كه این ﴿مِلَّةَ﴾ منصوب است، به «اغراء»؛ یعنی دین پدر خود را بگیرید، شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید، او موحّدانه عالَم را تربیت می ‌كرد، شما بیایید، دین پدری‌ خود را حفظ كنید: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ﴾، پس ما یك شجره طیبه ‌ای داریم كه به اهل بیت (علیهم السلام) می ‌رسد و از آن‌جا تا ابراهیم خلیل (سلام الله علیهم اجمعین) این شجره هست. 🍁🍁🍁 .[1] مصباح المتهجد، ج2، ص772. [2] . سوره إسراء، آیه33. [3] . کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص261. [4] . سوره حج، آیه78. 📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان کشور تاریخ: 1393/08/25 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی5.mp3
9.24M
📌 تجلی و در نهضت حسینی5 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی5.pdf
280.8K
📌 تجلی و در نهضت حسینی5 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شجره طیبه 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 قرآن ناطق ‏ ‏ ‏▪️‏‎️‎‏ در ماه مبارك رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه ‏عبادة»،‎[1]‎‏ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید، اما همین كه بخوابید برای اینكه خوب ‏روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی كه در ماه مبارك ‏رمضان می ‌كشید عبادت است: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه عبادة». این برای ماه مبارك ‏رمضان است.‏ ‏▪️‏‎️‎‏ اما در محرم فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛‎[2]‎‏ فرمود این ‏كسی كه در ماه محرّم، یك آه می‌ كشد این آه عبادت است! این چه محرّمی است؟! این چه ‏ماهی است؟! این دین می‌ خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان، ماه عبادت قرار دهد. ‏این كتابی كه مرحوم آقا شیخ عباس قمی نوشته به نام نفس المهموم، از همین حدیث گرفته، ‏‏«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». این شخص در محفل عزای حسینی نشسته ‏یا در كوی و برزن مشغول حركت است! یك ناله‌ و آهی از دلش برمی ‌خیزد، فرمود این ناله ‏عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت سالار شهیدان، كسی آه بكشد عبادت است، ‏‏«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».‏ ‏▪️‏‎️‎‏ در ماه محرم، انسان می‌ تواند ماه محرّم خود را ماه مبارك رمضان كند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ ‏لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای كربلا، عبادت است. اهتمام ورزید كه ‏نام حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیهما) را احیا كند، عبادت است. همّتش همّت عاشورایی بود، ‏عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه عبادة»، این ماه ‏محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».‏ چرا جریان كربلا این طور است؟ برای اینكه وجود مبارك سید الشهداء همان ‌طوری كه قرآنِ ‏ناطق است، یك نظام ناطق است.‏ ‎[1]‎‏. الامالی(للصدوق)، النص، ص93.‏ ‎[2]‎‏ . الامالی(للمفید)، النص، ص338.‏ ‏ ‏ ‏ ‏‎ ‎‏ ‏‎ ‎‏ ‏📚‏ درس اخلاق ‏ تاریخ: 1395‏‎/‎‏07‏‎/‎‏08‏ ‏ ‏ 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قرآن ناطق 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی6.mp3
8.34M
تجلی و در نهضت حسینی6 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی6.pdf
252.2K
تجلی و در نهضت حسینی6 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (81) 🔅🔅🔅 📌امامت نعمت وزین الهی ▫ همان طوري كه بعثت خاتم الانبياء (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنَّت و نعمت وزين و گرانسنگ خداست؛ (لقد مَنَّ الله علي المؤمنين اذ بَعَثَ فيهم رَسُولاً من أنفسهم ...)[ سوره‏ ي آل عمران، آيه‏ ي 164.] ▫ اِمامَتِ معصومان به ويژه خاتم اوصياء (عليه‏السلام) منّت و نعمت گرانقدر الاهي خواهد بود، (و نُريد أنْ نَمنّ عَلي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمّةً و نَجْعَلَهم الوارثين).[ سوره‏ي قصص، آيه‏ي 5.] ▫ از آن جهت كه خليفه كامل حكم مستخلف عنه را دارد و مظهر اسم اعظم خداوند مي‏ باشد، لذا در بين موجودهاي امكاني مانند ندارد، و براي او در ميان ماسواي خدا همتايي نيست. زيرا مظهر خداوندي كه (ليس كمثله شي‏ء)،[ سوره‏ي شوري، آيه‏ي 11.] بوده، (و لم يكن له كفواً اَحَدٌ)[ سوره‏ ي اخلاص، آيه‏ ي 4.] است، مخلوق كاملي است كه در حلقات امكاني بي‏نظير و بي‏همتا مي‏باشد، چون آيت كبراي خالق بي‏ مثيل و بي ‏همتاست. ▫ تفاوت مهمّ آن است كه اين اوصاف كمالي براي خداوند بالذّات و نَفْسي است و براي انسان كامل بالعَرَض وَ نسْبي بوده و نيز براي خداوند به طور مطلق است و براي مظهر او بطور محدود و مقيّد. لذا انسان كامل گرچه در ساحت قدس ربوبي بنده محض و مخلوق صرف مي‏باشد، ليكن با عنايت الاهي در قلمرو امكان، و در محدوده مخلوق‏ها بي ‏نظير و بي ‏همتا خواهد بود، لذا از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز از حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه‏السلام) رسيده كه هيچ موجود امكاني با اهل بيت عصمت و طهارت قابل قياس نيست؛ لا يُقاسُ بآلِ محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنْ هذهِ الاُمّة اَحدٌ ولايسوّي بهم.[ بحار الانوار، ج 23، ص 117.] ▫ از امام رضا (عليه‏السلام) رسيده است كه هيچ كسي نزديك مقام منيع امام معصوم (عليه‏السلام) نبود، و عقل هيچ فرد عادي به كنه ولاي وي بار نمي ‏يابد. الإِمامُ واحدُ دهره، لا يُدانِيه أحدٌ... وهُوَ بحَيثُ النجم مِنْ أيْديِ المتناولين،... أيْنَ العقولُ مِن هذا، و اَيْن الاختيار من هذا[همان، ج 25، ص 125.] چون انسان كامل، عقل ممثّل و نور مجسّد و حيات مجسّم مي ‏باشد، اگر فرد يا جامعه ‏اي چنين انساني را نشناسد و به او ايمان نياورد و به انتظار مقدّم مباركش به سر نبرد، زندگي آن ها معقول نبوده و روشن نمي‏باشد و از حيات برين تهي خواهد بود. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت8:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» «9» به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد. «10» و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود. «11» قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند. «12» آنگاه كه شقى‌ترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست. «13» پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد). «14» پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد. «15» و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد. 🍁🍁🍁 ▫ امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه‌ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاع» يعنى آن كس‌كه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد. ▫ در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى‌» ▫ در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ▫ تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است. ▫ در سوره شعراء، آيه 155 «لَها شِرْبٌ وَ لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ» و سوره قمر، آيه 28 «نَبِّئْهُمْ‌ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ» مى‌خوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد. ▫ در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مى‌شود رستگارى شامل چه گروه‌هايى مى‌شود و چه گروه‌هايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مى‌فرمايد: «لا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «1» ▫ در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» 🔹 گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى‌ وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى‌» 🔹 گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً» 🔹 گاهى چهار سوگند: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» 🔹 گاهى پنج سوگند: «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» 🔹 ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت9:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15 ✅ «خابَ» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است. ✅ «دس» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن درباره‌ى زنده به گور كردن دختران چنين است: ▫ «يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مى‌كند عيب‌ها و خلافكارى‌هاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مى‌شود كه آن را پنهان مى‌كنند. ✅ «دمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مى‌كند. ▫ منظور از «فَسَوَّاها» يا قلع و قمع ساختمان‌ها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه‌ با خاك يكسان شدند. ▫ يك فرد تزكيه شده مى‌تواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصيّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه يك نفر تزكيه نشده براى رسيدن به هوسهاى خود امت‌هايى را به فساد و نابودى و سقوط مى‌كشاند. ▫ در قرآن، براى رستگارى انسان‌ها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه.«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ▫ بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مى‌خواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است. ▫ در تفسير اطيب‌البيان مى‌خوانيم، جنايتكاران تاريخ و قاتلان زياد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت يا گرفتن حكومت يا محو رقيب و يا طمع به رسيدن چيزى، دست به جنايات مى‌زدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على عليه السلام مرتكب جنايت عظيم شدند، در حالى كه هيچ يك از انگيزه‌ها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود. ▫ حضرت على عليه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را يكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به اين آيه اشاره كرد. ▫ در روايات متعددى از شيعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولين» عاقر ناقه و «اشقى الاخرين» قاتل على‌بن ابيطالب است. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom