📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(80)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعة_القرآن_تبريز
🔅🔅🔅
📌 رنگ الهی
ز پرده كاش برون آمدي چو قطره اشك
كه بر دو ديده ما حكم او روان بودي
[ديوان حافظ، غزل 441.]
🔹 گرچه انسان كامل در قوام احسن آفريده شده؛ (لَقَد خَلَقْنا الإنسانَ في أَحسَن تَقْويم)،[ سورهي تين، آيه ي 4.] ليكن اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) واسطة العِقد سلسله انسانهاي كامل اند، و سخن درباره آنان اوّلاً به زبان قرآن كريم خواهد بود كه با بيان احسن تجلي نمود؛ (الله نزّل أَحْسَن الحديثِ)،[ سورهي زمر، آيهي 23.] ثانياً به زبان خود عترت طاهرين (عليهمالسلام) كه همتاي قرآن كريماند؛ إِنّى تاركٌ فيكم الثقلينَ كِتاب الله وعِتْرتى.[ بحار، ج 23، ص 109. ]
🔹 قرآن مجيد هر رنگي را غير از صبغه الاهي مطرود دانسته، آن را شايسته انسان كامل نميداند؛ (و مَنْ أَحْسَن من الله صِبْغَةً)،[ سوره ي بقره، آيه ي 138] و آن صبغه الاهي همانا بيرنگي محض ميباشد. زيرا صبغه بسيط الحقيقة بسيط خواهد بود. براي پيدايش چنين بساطتي لازم است هرگونه تعلّق بلكه تعيّن زدوده شود، تا... زِهَرچه رنگ تعيّن پذيرد آزاد گردد.
🔹 براي اين هدف سامي(عالی و بالا) گاهي شراب ممزوج صَرْف ميشود مانند آيات: (إنّ الأبرار يشربون من كأسٍ كان مزاجُها كافوراً)[ سوره ي انسان، آيه ي 5.]
🔹 و (و يُسْقَون فيها كأساً كان مزاجها زنجبيلاً)[ سورهي انسان، آيهي 17] و (و مزاجه من تَسْنيم)[ سوره ي مطففين، آيه ي 27.]
🔹 و گاهي شراب ناب مصرف ميگردد، مانند: (عَيْناً يَشْرَب بها المُقَرَّبون)[ سورهي مطففين، آيهي 28.] و (... و سَقاهم رَبُّهم شَراباً طهوراً).[ سوره ي انسان، آيه ي 21.]
🔹 ليكن در همه موارد ياد شده حجاب وساطت محفوظ است، خواه ممزوج و خواه ناب، ولي درباره اهل بيت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هيچ سخن از واسطه نيست، بلكه خود خداوند آنانرا از لوث شهود غير خود معصوم و مصون داشت و با اراده تكويني نه تشريعي محض و با حفظ اختيار بدون آميختگي به دَمِ افراط تفويض، و آلودگي به روث و فرث تفريط جبر، آن ها را تطهير نموده است، (...إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجسَ أهل البيتِ ويُطَهّركم تطهيراً).[ سوره ي احزاب، آيه ي 33.]
🔹 چنين ذوات مقدّس و نوراني خلفاي راستين الاهي بوده، مسجود همه فرشتگان ميباشند، و دين خداوند با قيام قائم آنان جهان شمول شده، و عدل الاهي جهان گستر ميگردد؛ (...ليظهره علي الدين كلِّه و لو كره المشركون).[ سوره ي صف، آيه ي 9.]
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#بررسی_های_قرآنی
#واژه_های_قرآنی
#فرهنگ_اصطلاحات_قرآنی
#امداد_الهی
🔅🔅🔅
📌 امداد الهی
امداد خداوند به مؤمنين و ياري رساندن به آنان در شرايط و حالات مختلف به طور دائمي مي باشد كه چنين امدادي از طرف خداوند قطع نمي گردد، مگر اين که صفت ايمان از افراد جامعه سلب شود كه در چنين حالتي امدادي در كار نخواهد بود.
▫ ریشه یابی واژه امداد در لغت
كلمه "امداد" مصدر باب "افعال" به معنی ياري رساندن و به فرياد رسيدن است، ياري رساندن ممكن است در راه خير باشد يا در راه شر[۱] و در اصطلاح به معناي ياري رساندن به صورت متصل، مداوم و پي درپي مي باشد[۲] بنابراين امداد به ياري كردني اطلاق مي شود كه جنبه دائمي داشته باشد و به صورت مستمر ادامه يابد.[۳]
🔅🔅🔅
▫ قرآن كريم در آيات متعدد به تحقق تاريخي سنت امداد مؤمنين اشاره نموده است: «وَلَقَدْ أَوْحَيْنا إِلى مُوسى أَنْ أَسْرِ بِعِبادي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَريقاً فِي الْبَحْرِ يَبَساً لاتَخافُ دَرَكاً وَلاتَخْشى»؛[۴] ما به موسي وحي فرستاديم كه شبانه بندگانم را (از مصر) با خود ببر و براي آنها راهي خشك در دريا بگشا كه نه از تعقيب (فرعونيان) خواهى ترسيد و نه از غرق شدن در دريا!».
«فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِيَهُمْ مِنَ الْيَمِّ ما غَشِيَهُمْ»؛[۵] فرعون با سپاهيانش بدنبال ايشان حركت كردند، آب دريا فرعون و سپاهيانش را پوشاند و غرق كرد.
🍁🍁🍁
1. دهخدا، علي اكبر؛ لغت نامه دهخدا؛ تهران؛ انتشارات دانشگاه تهران؛ س1345، ج8، ص173.
2. داور، پناه ابوالفضل؛ انوارالعرفان في تفسير القرآن؛ تهران: انتشارات صدر، س1375ش، چ اول، ج6، ص444.
3. طبرسي، فضل بن حسن؛ تفسير جوامع الجامع؛ ترجمه مترجمان، مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي، س1377 ش، چ دوم، ج2، ص438.
4. سوره طه، آيه77.
5. سوره طه، آيه 78.
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
#آهنگ_پذیری
#اعجاز_بیانی
#لحن_حزین
#احمد_نعینع
#سوره_آل_عمران
🔅🔅🔅
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
چقدر این سخن حسین بن علی(صلوات الله علیه) بلند است که همانگونه که خداوند در سوره «کهف» فرمود در تمام مأموران من یک آدم بیعرضه، اختلاسی و نجومی نیست؛ ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾ حضرت نیز همین بیان را وقتی خواست نظام کربلا را تنظیم کند بیان داشت و فرمود، در دستگاه من احدی از اینگونه افراد وجود ندارد، خیلی این حرف بلند است! این حرف، حرف خداست در تدبیرات عالم و حسین بن علی از آن منظر که «خلیفة الله» است میگوید در دستگاه من نیز احدی از افراد خلاف کار و مضلّین نیست «إلی یوم القیامة»! یعنی حضرت فرمود اگر کسی بخواهد به نام او تبلیغ کند، به نام او کتاب بنویسد، به نام او قلمفرسایی کند، به نام او وقف کند، به نام او حسینیه بسازد، اگر ذرهای خدای ناکرده خلاف در کارش باشد جزء دستگاه حسینی نیست، این جمله را حضرت به عبید الله بن حر جحفی فرمود. کربلا و عاشورا یعنی این! این است که میماند در نتیجه اگر کسی خواست به دستگاه سالار شهیدان راه پیدا کند که بهترین دستگاه است، باید طیب و طاهر باشد.
منبع: درس تفسیر معظم له مورخ 1397/07/15
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 شجره طیّبه
▪ أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و أُجُوركُم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام). [1]این شعار كه بین ما شیعه ها به رسمیت شناخته شده كه می گوییم «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِه(علیه الصلاة و علیه السلام)» دو بخش دارد: بخش اول، عرض تعزیت و تسلیتی است كه درخواست اجْر است، برای اینكه ما مصیبتزده هستیم، امام ما را شهید كردند، فرزندان امام ما را شهید كردند، اصحاب امام ما را شهید كردند، ما داغْدار هستیم و از خدای سبحان اجْر یكدیگر را از خدا مسئلت میكنیم!
▪ امّا جمله دوم این شعار كه یك امر آموزنده است، این است كه از خدا می خواهیم كه ما را طالب خون بهای حسین بن علی قرار دهد كه ما هم اهل مقاومت و قیام نهضت باشیم و خون بها را بگیریم. این جمله دوم، احتیاج به توضیح دارد، چون خون بهای هر كسی را اولیای او، فرزندان او باید بگیرند: ﴿مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾[2] وجود مبارك ولی عصر(ارواحنا فداه) ایشان ولیِ دَم است، او حق دارد كه قیام كند و خون بها بگیرد؛ امّا ما كه عرض می كنیم، خدا آن توفیق را به ما دهد كه ما خون بهای سالار شهیدان را بگیریم، برای آن است كه ما در حقیقت فرزندان این خاندان هستیم. وقتی كه وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام كرد، فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»[3] من و علی بن ابی طالب پدران امّت هستیم، اعلام كردند، فرمودند: بیایید، فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، ما هم این افتخار را پذیرفتیم، آنها را به عنوان پدران روحانی ما پذیرفتیم و شیعیان و پیروان اینها و فرزندان اینها شدیم. اگر ما فرزندی اینها را قبول كردیم و آنها هم ما را به عنوان فرزندی قبول كردند، در حقیقت پدر ما را شهید كردند و چون پدر ما را شهید كردند، ما حق داریم كه قیام كنیم و خون بها بگیریم.
▪ وقتی ما فرزندان این خاندان شدیم که فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» به یاد یك جدّ هم می افتیم، اینها پدران ما هستند و جدّ دور ما هم وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) است، براساس همان معیاری كه پیغمبر و امیرمومنان (علیهما السلام) پدران ما هستند، آنها جدّ ما می شوند. در بخش پایانی سورهٴ مباركهٴ «حج» آمده است: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ﴾[4] كه این ﴿مِلَّةَ﴾ منصوب است، به «اغراء»؛ یعنی دین پدر خود را بگیرید، شما فرزندان ابراهیم خلیل هستید، او موحّدانه عالَم را تربیت می كرد، شما بیایید، دین پدری خود را حفظ كنید: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیمَ﴾، پس ما یك شجره طیبه ای داریم كه به اهل بیت (علیهم السلام) می رسد و از آنجا تا ابراهیم خلیل (سلام الله علیهم اجمعین) این شجره هست.
🍁🍁🍁
.[1] مصباح المتهجد، ج2، ص772.
[2] . سوره إسراء، آیه33.
[3] . کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص261.
[4] . سوره حج، آیه78.
📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان کشور
تاریخ: 1393/08/25
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی5.mp3
9.24M
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی5
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی5.pdf
280.8K
📌 تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی5
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شجره طیبه
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 قرآن ناطق
▪️️ در ماه مبارك رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح نومكم فیه عبادة»،[1] گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید، اما همین كه بخوابید برای اینكه خوب روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی كه در ماه مبارك رمضان می كشید عبادت است: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح نومكم فیه عبادة». این برای ماه مبارك رمضان است.
▪️️ اما در محرم فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛[2] فرمود این كسی كه در ماه محرّم، یك آه می كشد این آه عبادت است! این چه محرّمی است؟! این چه ماهی است؟! این دین می خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان، ماه عبادت قرار دهد. این كتابی كه مرحوم آقا شیخ عباس قمی نوشته به نام نفس المهموم، از همین حدیث گرفته، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». این شخص در محفل عزای حسینی نشسته یا در كوی و برزن مشغول حركت است! یك ناله و آهی از دلش برمی خیزد، فرمود این ناله عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت سالار شهیدان، كسی آه بكشد عبادت است، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».
▪️️ در ماه محرم، انسان می تواند ماه محرّم خود را ماه مبارك رمضان كند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای كربلا، عبادت است. اهتمام ورزید كه نام حسین بن علی(سلام الله علیهما) را احیا كند، عبادت است. همّتش همّت عاشورایی بود، عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح نومكم فیه عبادة»، این ماه محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».
چرا جریان كربلا این طور است؟ برای اینكه وجود مبارك سید الشهداء همان طوری كه قرآنِ ناطق است، یك نظام ناطق است.
[1]. الامالی(للصدوق)، النص، ص93.
[2] . الامالی(للمفید)، النص، ص338.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/07/08
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قرآن ناطق
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی6.mp3
8.34M
تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی6
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی6.pdf
252.2K
تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی6
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(81)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعة_القرآن_تبريز🔅🔅🔅
📌امامت نعمت وزین الهی
▫ همان طوري كه بعثت خاتم الانبياء (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنَّت و نعمت وزين و گرانسنگ خداست؛ (لقد مَنَّ الله علي المؤمنين اذ بَعَثَ فيهم رَسُولاً من أنفسهم ...)[ سوره ي آل عمران، آيه ي 164.]
▫ اِمامَتِ معصومان به ويژه خاتم اوصياء (عليهالسلام) منّت و نعمت گرانقدر الاهي خواهد بود، (و نُريد أنْ نَمنّ عَلي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمّةً و نَجْعَلَهم الوارثين).[ سورهي قصص، آيهي 5.]
▫ از آن جهت كه خليفه كامل حكم مستخلف عنه را دارد و مظهر اسم اعظم خداوند مي باشد، لذا در بين موجودهاي امكاني مانند ندارد، و براي او در ميان ماسواي خدا همتايي نيست. زيرا مظهر خداوندي كه (ليس كمثله شيء)،[ سورهي شوري، آيهي 11.] بوده، (و لم يكن له كفواً اَحَدٌ)[ سوره ي اخلاص، آيه ي 4.] است، مخلوق كاملي است كه در حلقات امكاني بينظير و بيهمتا ميباشد، چون آيت كبراي خالق بي مثيل و بي همتاست.
▫ تفاوت مهمّ آن است كه اين اوصاف كمالي براي خداوند بالذّات و نَفْسي است و براي انسان كامل بالعَرَض وَ نسْبي بوده و نيز براي خداوند به طور مطلق است و براي مظهر او بطور محدود و مقيّد. لذا انسان كامل گرچه در ساحت قدس ربوبي بنده محض و مخلوق صرف ميباشد، ليكن با عنايت الاهي در قلمرو امكان، و در محدوده مخلوقها بي نظير و بي همتا خواهد بود، لذا از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز از حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليهالسلام) رسيده كه هيچ موجود امكاني با اهل بيت عصمت و طهارت قابل قياس نيست؛ لا يُقاسُ بآلِ محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنْ هذهِ الاُمّة اَحدٌ ولايسوّي بهم.[ بحار الانوار، ج 23، ص 117.]
▫ از امام رضا (عليهالسلام) رسيده است كه هيچ كسي نزديك مقام منيع امام معصوم (عليهالسلام) نبود، و عقل هيچ فرد عادي به كنه ولاي وي بار نمي يابد. الإِمامُ واحدُ دهره، لا يُدانِيه أحدٌ... وهُوَ بحَيثُ النجم مِنْ أيْديِ المتناولين،... أيْنَ العقولُ مِن هذا، و اَيْن الاختيار من هذا[همان، ج 25، ص 125.] چون انسان كامل، عقل ممثّل و نور مجسّد و حيات مجسّم مي باشد، اگر فرد يا جامعه اي چنين انساني را نشناسد و به او ايمان نياورد و به انتظار مقدّم مباركش به سر نبرد، زندگي آن ها معقول نبوده و روشن نميباشد و از حيات برين تهي خواهد بود.
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت8:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15»
«9» به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد. «10» و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود. «11» قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند. «12» آنگاه كه شقىترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست. «13» پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد). «14» پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد. «15» و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد.
🍁🍁🍁
▫ امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاع» يعنى آن كسكه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد.
▫ در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى»
▫ در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»
▫ تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است.
▫ در سوره شعراء، آيه 155 «لَها شِرْبٌ وَ لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ» و سوره قمر، آيه 28 «نَبِّئْهُمْ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ» مىخوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد.
▫ در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مىشود رستگارى شامل چه گروههايى مىشود و چه گروههايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مىفرمايد: «لا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «1»
▫ در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ»
🔹 گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى»
🔹 گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً»
🔹 گاهى چهار سوگند: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ»
🔹 گاهى پنج سوگند: «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ»
🔹 ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است.
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_والشمس
🔅🔅🔅
▪نگاشت9:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15
✅ «خابَ» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است.
✅ «دس» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن دربارهى زنده به گور كردن دختران چنين است:
▫ «يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مىكند عيبها و خلافكارىهاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مىشود كه آن را پنهان مىكنند.
✅ «دمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مىكند.
▫ منظور از «فَسَوَّاها» يا قلع و قمع ساختمانها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه با خاك يكسان شدند.
▫ يك فرد تزكيه شده مىتواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصيّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه يك نفر تزكيه نشده براى رسيدن به هوسهاى خود امتهايى را به فساد و نابودى و سقوط مىكشاند.
▫ در قرآن، براى رستگارى انسانها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه.«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»
▫ بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مىخواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
▫ در تفسير اطيبالبيان مىخوانيم، جنايتكاران تاريخ و قاتلان زياد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت يا گرفتن حكومت يا محو رقيب و يا طمع به رسيدن چيزى، دست به جنايات مىزدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على عليه السلام مرتكب جنايت عظيم شدند، در حالى كه هيچ يك از انگيزهها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود.
▫ حضرت على عليه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را يكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به اين آيه اشاره كرد.
▫ در روايات متعددى از شيعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولين» عاقر ناقه و «اشقى الاخرين» قاتل علىبن ابيطالب است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏺اشک بر حسین(ع) تیری بر نفس⏺
کوثر کربلا
(درس اخلاق، مورخ ٩٨/٦/١٤)
#محرم
#امام_حسين
#سالارشهیدان
#ابا_عبدالله
#تیر
#دعا
#بکاء
#گریه
#اشک
#ظلم
#نگاه
#هوس
#ابلیس
#ناموس
#اختلاس
#دعای_کمیل
#جوادی_آملی
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 مجرای فیض اراده حق تعالی
▪ وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: از دعا بهره وافی ببرید، همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا برنمی گردد؛ زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة»[1] است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر و گشوده تر است. بخش هایی كه مربوط به زمان و زمین است بخش های بیرونی است، آن بخش ها را همه می توانند، درك كنند؛ شب های جمعه هست، روزهای عرفه هست، روزهای مناسب دیگری است كه دعا مستجاب است، همیشه دعا مستجاب است، مخصوصاً در این ازمنه یا در آن امكنه یا در كنار مشاهد مشرّفه در مساجد و مانند آن.
▪ شما آقایان طلبه ها مخصوصاً بخش های تبلیغی این زیارت نامه ها را به عنوان درس و بحث مطالعه كنید، اگر كفایه، مكاسب و رسائل را مطالعه می كنید، مباحثه می كنید، این زیارت چندگانه وجود مبارك سیدالشهدا را كه مخصوصاً ماه محرّم و صفر، ماه زیارت این ذوات قدسی است، مطالعه كنید. یك وقت آدم زیارت می خواند، ثواب می برد؛ امّا وقتی شما زیارت نامه را یك دور مطالعه كردید و بعد مباحثه كردید، معلوم می شود كه امامت ما هی؟ و چگونه اسرار عالم از قلب مطهّر امام به ما می رسد؛ آنگاه اگر رفتید حرم، یك زیارت كوتاهی هم كردید عارفانه خواهد بود. در بخش های وسیعی از زیارت سیدالشهدا (سلام الله علیه) دارد ـ برای همه ائمه هست ـ اگر كسی شما را عارفاً زیارت كند، ثواب آن كذا و كذاست. یكی از بهترین راه معرفت حقّ آنها، درس و بحث زیارت نامه هایی است كه در این مزارها آمده، آن كف بحث ها همین است كه مرحوم آقا شیخ عباس آورده، این كف است! اگر دسترسی به منابع اول داشته باشیم، با آن اسناد را مطالعه كنید كه «طوبی لهم و حسن مآب»، نشد این كف سواد است، كف درس و بحث امام شناسی است.
▪ این زیارت ها، این بیانات نورانی كه درباره زیارت ائمه مخصوصاً سیدالشهدا است و در حرم های اینها خوانده می شود، گاهی از دور خوانده می شود و گاهی هم از نزدیك، بخشی هم مربوط به حرم آنهاست كه ارادهٴ الهی به این تعلّق گرفته است که از مجاری شما به عالَم برسد كه «بِكُم فَتَحَ الله بِكُم یختِم»[2] می شوند مجرای فیض اراده حق تعالی، مقام فعل است، نه مقام ذات، كاری كه فرشته ها می كنند، اینها هم به طریق اُولی می توانند، بكنند، چون انسان كامل و معصوم كسی است كه می تواند، برتر از فرشته ها باشد و درباره اینها خدا بفرماید: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[3] منظور از این «آدم»، شخصِ «قضیة فی واقعه» نیست، منظور مقام آدمیت است، مقام انسان كامل است كه امروز مخصوص وجود مبارك حضرت است. اینها برتر از مدبّرات امر هستند.
[1] . مصباح للکفعمی، ص647.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج4، ص576.
[3] . سوره بقره، آیه33.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/09/06
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی 7.mp3
10.14M
تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی 7
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی7.pdf
269.2K
تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی 7
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مجرای فیض اراده حق تعالی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#بررسی_های_قرآنی
#واژه_های_قرآنی
#فرهنگ_اصطلاحات_قرآنی
#امداد_الهی
🔅🔅🔅
📌 امداد الهی
▪ انواع امداد مؤمنين از ديدگاه قرآن
▫ امداد بيروني مؤمنين
✅ • 1) امداد غيرطبيعي (بوسيله فرشتگان):
يكي از جنگهايي كه در صدر اسلام ميان مسلمانان و كفار اتفاق افتاد جنگ بدر بود كه خداوند در اين باره مي فرمايد: «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ»؛[۶] در آن هنگامي كه تو به مؤمنان مي گفتي: آيا كافي نيست كه پروردگارتان شما را به سه هزار نفر از فرشتگان كه (از آسمان) فرود مي آيند ياري كند؟
صاحب تفسير تبيان از ابن عباس، حسن، قتاده، مالك بن ربيعه و... نقل كرده كه امداد به واسطه ملائكه در روز بدر بود.[۷]
✅ • 2) امداد طبيعي:
خداوند در مورد امداد غيبي به واسطه فرستادن باد و طوفان، مي فرمايد: «..إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...»؛[۸] در آن هنگام كه لشكرهايي (عظيم) به سراغ شما آمدند ولي ما باد و طوفان سختي بر آنان فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نمي ديديد.
▫ امداد دروني مؤمنين
✅ • 1) ايجاد آرامش روحي:
در مورد جنگ حنين خداوند به مؤمنين متذكر مي شود كه شما را در مراحل مختلف ياري رسانديم با اين كه داراي نيروي زيادي بوديد ولي در عين حال نتوانستيد بر دشمن غلبه كنيد، اما خداوند براي شما آرامش روحي ايجاد نمود: «ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...»؛[۹] سپس خداوند آرامش خود را بر پيامبرش و بر مؤمنان نازل كرد و لشكرهايي فرستاد كه شما نمي ديديد.
✅ • 2) ايجاد ترس و وحشت در دل كفار:
«سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ...»؛[۱۰] بزودي در دلهاي كافران، بخاطر اين كه بدون دليل چيزهايي را براي خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مي افكنيم.
ادامه دارد...
📚 پی نوشت ها:
6. سوره آل عمران، آيه 124.
7. طوسي، محمد بن حسن؛ التبيان فى تفسيرالقرآن؛ تحقيق احمد قصير عاملي؛ بيروت، دار احياء التراث العربي، بي سا، بي چا، ج2، ص579.
8. سوره احزاب، آيه 9.
9. سوره توبه، آيه 26.
10. سوره آل عمران، آيه 151.
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب #سروش_هدایت(82)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#جامعة_القرآن_تبريز
🔅🔅🔅
▪مرگ و زندگی جاهلانه
▫ از اهل بيت طهارت (عليهم السلام) رسيده است؛ مَن ماتَ و ليس له إمامٌ فموتُه مَيْتةٌ جاهليّة، و لا يُعْذَر الناسُ حتّي يَعْرِفوا إمامَهم، و مَن ماتَ و هو عارفٌ للإمامة لا يَضرّه تقدّم هذا الأمر أو تَأخّرُه، و مَن ماتَ عارفاً للإمامة كان كمن هو مع القائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) فى فسطاطه.[ بحار الانوار، ج 23، ص 77.]
▫ چون مرگ هر كسي برابر زندگي اوست، اگر مَوت كسي جاهلي بود، معلوم ميشود حيات او نيز جاهلي بوده است، گرچه مشابه اين تعبير درباره مرگ بدون وصيّت هم آمده است؛ ليكن يكي ناظر به نفي صحّت دين و ديگري ناظر به نفي كمال آن ميباشد، و پاسداري از حَرَمِ اَمن ولايت معصومان (عليهم السلام) سبب شده است تا برخي از امامان (عليهمالسلام) چنين بفرمايند، ولايتى لعلىّ بن ابى طالبٍ خيرٌ من وِلادتى منه؛[ جامع الأسرار، ص 500.] يعني ولايتم نسبت به اميرالمؤمنين (عليه السلام) براي من مهمّتر از ولادت من از آن حضرت ميباشد.
▫ باظهور چنين انسان كاملي، آواي توحيد و نبوّت گستره زمين و پهناي زمان را زير پوشش ميگيرد.
🔹 چنانكه از حضرت امام صادق (عليهالسلام) رسيده است: «إذا قام القائم لا تبقي أرض إلاّ نُودِي فيها شهادة أن لا إله إلاّ الله، و أنّ محمّداً رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم)»[ بحار الانوار، ج 65، ص 231.]زيرا در اين هنگام آيه ي: (و له اَسْلَمَ من في السموات والارض طوعاً وكرهاً)[ سوره ي آل عمران، آيه ي 83.]، مصداق بارز مي يابد،
🔹 چه اينكه با ظهور آن حضرت (عليه السلام) آيه ي: (اِعْلَموا أنّ الله يحيي الأرضَ بعد موتها)،[ سوره ي حديد، آيه ي 17.] پديد آمدن حيات ايماني جامعه و زوال كافران دل مرده را نويد ميدهد. چون آن وليّ الله مطلق همه آرا و مكاتيب را بر قرآن عرضه مينمايد و همه اغراض و غرائز را با معيار قرآني تعديل خواهد كرد،
🔹 و مصداق كامل بيان اميرالمؤمنين (عليهالسلام) خواهد بود كه، يَعْطِفُ الهَوي عَلي الهُدي إذا عَطَفُوا الهُدي عَلي الهَوي، و يَعْطِف الرأى علي القرآن إذا عَطَفوا القرآنَ علي الرأى.[ نهج البلاغة، خطبه ي 138.]
🔹 نيز به سنّت و سيرت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) عمل ميكند. چنانچه حضرت امام صادق (عليهالسلام) فرمود: يَصْنَع كما صَنَعَ رسولُ الله (صلي الله عليه و آله و سلم)، يهدم ماكان قبله كما هَدَمَ رسول الله أمرَ الجاهليّة، و يَسْتأنفُ الإِسلام جديداً.[ بحار الانوار، ج 52، ص 352.]
▫ خلاصه آن كه حضرت مَهدي موجود موعود طبق بيان امام صادق (عليه السلام)، چنين شناخته ميشود كه به احكام الاهي عالم است و همه مردم به او محتاج اند و آن حضرت نيازي به هيچ كس ندارد؛ «بأىّ شىء يُعْرَف الإمام، قال (عليهالسلام): ...تعرفه بالحلال و الحرام و بحاجة الناس إليه، و لا يحتاج إلي أحدٍ.[ همان، ج 25، ص 156]
ادامه دارد...
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇 👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌عشق به اهل بیت (علیهم السلام
▪️ حیف كلمه عشق كه مظلوم واقع شده است! بیگانه آمده این عشق آسمانی را به زمین آورد و این را جزء پَست ترین كلمات كرد. مرحوم كلینی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه) در جلد دوم اصول كافی در بخش ایمان و كفر از وجود مبارك امام صادق(سَلامُ الله عَلَیه) نقل می كند: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ»؛[1] فاضلترین مردم كسی است كه به عبادت عشق بورزد، نه به عنوان كلفت و خود را مكلّف بداند! خود را به عنوان عاشق، می دانید عشق بالاترین لحظهای است كه انسان درباره مودّت و محبّت دارد. به ما گفتند باید محبّت به مرحله عشق برسد.
▪️ اینكه در قرآن فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾[2] اجر رسالت دوستی اهل بیت است، كسی نیست كه اینها را بشناسد و دوست اینها نباشد. شما چه در بین مسلمان ها و چه در بین غیر مسلمان ها وقتی جریان حسین بن علی را تشریح می كنید به حسین بن علی علاقه مندند، وقتی جریان علی بن ابیطالب را تشریح می كنید كه علی بن ابی طالب برای وفای به نذر با فاطمه زهرا(سَلامُ الله عَلَیهِما) روزه می گرفت، حسینین و اینها افطاری تأمین می كنند و این آیه سوره مباركه «هل اتی» كه نازل می شود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[3] [به آنها علاقه مندند]. بارها به عرضتان رسید، این [آیه] سه بخش دارد، فرمود حالا یا شب اول، دوم، سوم یا بار اول و دوم و سوم به هر حال یتیم آمد، بخشی از افطاریه را به او دادند، بار دوم مسكین آمد، بخشی از افطاریه را به او دادند، بار سوم اسیر آمد، ما در مدینه اسیر نداشتیم! اسیر در مدینه، یعنی كسی كه در جنگ بدر و امثال بدر آمدند اسلام را از بین ببرند، پیامبر را بكشند، مسلمان ها را بكشند، ما هم كه دفاع می كردیم، هم ما شهید می دادیم هم آنها كشته، هم ما اسیر می دادیم هم آنها، از ما هم اسیر می گرفتند، ما هم اسیر می گرفتیم، اینكه در مدینه اسیر بود، در مدینه ما مسلمانِ اسیر نداشتیم، این مشرک و بت پرست بود، آمده بود پیغمبر را بكُشد؛ ولی اسیر شد، علی می گوید مشرك در مملكت نباید گرسنه باشد، حالا معلوم شد كه ما این راه را نمی رویم؟! معلوم شد كه عاشورا برای چیست؟!
▪️ مبادا ـ خدای ناكرده ـ كسی بگوید اسلام نمی تواند كشور را اداره كند! ما اسلام را نپذیرفتیم و عمل نمی كنیم! ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾ ما چه داعیه داریم گرانی داشته باشیم؟ چه داعی داریم موش صفت احتكار بكنیم، این علی است دیگر، بسیاری از افراد هم دوست این علی هستند، این دوستی مشكل را حل نمی كند، در قرآن فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ نفرمود: «الا المودة القربی» فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾، نه یعنی دوستی اهل بیت اجر رسالت است این كلمه «فی القربی» مفعول واسطه برای مودّت نیست، این ظرف، ظرف لغو نیست «هر ظرف كه او حال و صفت یا خبر است»، به قول ادیبان «البته مدان لغو كه او مستقر است» این «فی القربی» متعلّق به مستقر است نه متعلق به «مودة»؛ یعنی «لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة المستقرة فی القربی»، اگر مودّت مستقرّ در اهل بیت شد، انسان به غیر علاقه مند نیست. اگر ـ خدای ناكرده ـ ما این ﴿فِی الْقُرْبى﴾ را مفعول واسطه برای «مودة» بگیریم، همین در می آید؛ اما اگر محقّقانه بفهمیم چگونه قرآن را تفسیر كنیم، این ﴿فِی الْقُرْبى﴾ متعلّق به آن مستقر است یعنی «مودة» مستقر می خواهند! مودت صد درصد می خواهند! این راه را كسانی اداره كردند كه از هر چیزی گذشتند، «مَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» داشتند؛ یعنی صد درصد این مودّت هم به صورت عشق در می آید؛ یعنی كاملاً مشتاق این دودمان اند و عاشق این دودمان اند و به غیر این دودمان نمی اندیشند.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص83.
[2]. سوره شوری، آیه23.
[3]. سوره انسان، آیه8.
📚 سخنرانی عمومی ـ محرم
تاریخ: 1397/06/28
🍁🍁🍁
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی8.mp3
7.45M
تجلی #عقل و #وحی در نهضت حسینی 8
آیت الله جوادی آملی
🌿🌿🌿
▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom