eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شجره طیبه 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 قرآن ناطق ‏ ‏ ‏▪️‏‎️‎‏ در ماه مبارك رمضان فرمودند شما مهمان خدا هستید: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه ‏عبادة»،‎[1]‎‏ گذشته از آن دستورهای خاصی كه دارید، اما همین كه بخوابید برای اینكه خوب ‏روزه بگیرید و خوب نماز شب بخوانید، این خواب شما عبادت است. نَفَسی كه در ماه مبارك ‏رمضان می ‌كشید عبادت است: «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه عبادة». این برای ماه مبارك ‏رمضان است.‏ ‏▪️‏‎️‎‏ اما در محرم فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛‎[2]‎‏ فرمود این ‏كسی كه در ماه محرّم، یك آه می‌ كشد این آه عبادت است! این چه محرّمی است؟! این چه ‏ماهی است؟! این دین می‌ خواهد ماه محرم را مثل ماه مبارك رمضان، ماه عبادت قرار دهد. ‏این كتابی كه مرحوم آقا شیخ عباس قمی نوشته به نام نفس المهموم، از همین حدیث گرفته، ‏‏«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة». این شخص در محفل عزای حسینی نشسته ‏یا در كوی و برزن مشغول حركت است! یك ناله‌ و آهی از دلش برمی ‌خیزد، فرمود این ناله ‏عبادت است، این آه عبادت است. برای مظلومیت سالار شهیدان، كسی آه بكشد عبادت است، ‏‏«نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».‏ ‏▪️‏‎️‎‏ در ماه محرم، انسان می‌ تواند ماه محرّم خود را ماه مبارك رمضان كند، «نَفَسُ الْمَهْمُومِ ‏لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ»؛ اگر مهموم شد غمگین شد برای كربلا، عبادت است. اهتمام ورزید كه ‏نام حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیهما) را احیا كند، عبادت است. همّتش همّت عاشورایی بود، ‏عبادت است. آن ماه مبارك رمضان است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیح‏ نومكم فیه عبادة»، این ماه ‏محرّم است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة».‏ چرا جریان كربلا این طور است؟ برای اینكه وجود مبارك سید الشهداء همان ‌طوری كه قرآنِ ‏ناطق است، یك نظام ناطق است.‏ ‎[1]‎‏. الامالی(للصدوق)، النص، ص93.‏ ‎[2]‎‏ . الامالی(للمفید)، النص، ص338.‏ ‏ ‏ ‏ ‏‎ ‎‏ ‏‎ ‎‏ ‏📚‏ درس اخلاق ‏ تاریخ: 1395‏‎/‎‏07‏‎/‎‏08‏ ‏ ‏ 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 قرآن ناطق 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی6.mp3
8.34M
تجلی و در نهضت حسینی6 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی6.pdf
252.2K
تجلی و در نهضت حسینی6 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (81) 🔅🔅🔅 📌امامت نعمت وزین الهی ▫ همان طوري كه بعثت خاتم الانبياء (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنَّت و نعمت وزين و گرانسنگ خداست؛ (لقد مَنَّ الله علي المؤمنين اذ بَعَثَ فيهم رَسُولاً من أنفسهم ...)[ سوره‏ ي آل عمران، آيه‏ ي 164.] ▫ اِمامَتِ معصومان به ويژه خاتم اوصياء (عليه‏السلام) منّت و نعمت گرانقدر الاهي خواهد بود، (و نُريد أنْ نَمنّ عَلي الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمّةً و نَجْعَلَهم الوارثين).[ سوره‏ي قصص، آيه‏ي 5.] ▫ از آن جهت كه خليفه كامل حكم مستخلف عنه را دارد و مظهر اسم اعظم خداوند مي‏ باشد، لذا در بين موجودهاي امكاني مانند ندارد، و براي او در ميان ماسواي خدا همتايي نيست. زيرا مظهر خداوندي كه (ليس كمثله شي‏ء)،[ سوره‏ي شوري، آيه‏ي 11.] بوده، (و لم يكن له كفواً اَحَدٌ)[ سوره‏ ي اخلاص، آيه‏ ي 4.] است، مخلوق كاملي است كه در حلقات امكاني بي‏نظير و بي‏همتا مي‏باشد، چون آيت كبراي خالق بي‏ مثيل و بي ‏همتاست. ▫ تفاوت مهمّ آن است كه اين اوصاف كمالي براي خداوند بالذّات و نَفْسي است و براي انسان كامل بالعَرَض وَ نسْبي بوده و نيز براي خداوند به طور مطلق است و براي مظهر او بطور محدود و مقيّد. لذا انسان كامل گرچه در ساحت قدس ربوبي بنده محض و مخلوق صرف مي‏باشد، ليكن با عنايت الاهي در قلمرو امكان، و در محدوده مخلوق‏ها بي ‏نظير و بي ‏همتا خواهد بود، لذا از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز از حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (عليه‏السلام) رسيده كه هيچ موجود امكاني با اهل بيت عصمت و طهارت قابل قياس نيست؛ لا يُقاسُ بآلِ محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم) مِنْ هذهِ الاُمّة اَحدٌ ولايسوّي بهم.[ بحار الانوار، ج 23، ص 117.] ▫ از امام رضا (عليه‏السلام) رسيده است كه هيچ كسي نزديك مقام منيع امام معصوم (عليه‏السلام) نبود، و عقل هيچ فرد عادي به كنه ولاي وي بار نمي ‏يابد. الإِمامُ واحدُ دهره، لا يُدانِيه أحدٌ... وهُوَ بحَيثُ النجم مِنْ أيْديِ المتناولين،... أيْنَ العقولُ مِن هذا، و اَيْن الاختيار من هذا[همان، ج 25، ص 125.] چون انسان كامل، عقل ممثّل و نور مجسّد و حيات مجسّم مي ‏باشد، اگر فرد يا جامعه ‏اي چنين انساني را نشناسد و به او ايمان نياورد و به انتظار مقدّم مباركش به سر نبرد، زندگي آن ها معقول نبوده و روشن نمي‏باشد و از حيات برين تهي خواهد بود. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت8:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» «9» به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد. «10» و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود. «11» قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند. «12» آنگاه كه شقى‌ترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست. «13» پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد). «14» پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد. «15» و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد. 🍁🍁🍁 ▫ امام باقر و صادق عليهما السلام در تفسير آيه‌ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» فرمودند: «قد افلح من اطاع» يعنى آن كس‌كه از پيامبر و امامان معصوم، اطاعت كرد، رستگار شد. ▫ در ديد الهى، پاكان رستگارند. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ولى در نزد فرعونيان، زورمندان رستگارند كه غلبه دارند و به ظاهر پيروزند. «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلى‌» ▫ در انجام كارهاى خير، اميد رستگارى است. «وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» در حالى كه در تزكيه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها» ▫ تزكيه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقيات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقيات و كردارهاى پسنديده است. ▫ در سوره شعراء، آيه 155 «لَها شِرْبٌ وَ لَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ» و سوره قمر، آيه 28 «نَبِّئْهُمْ‌ أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ» مى‌خوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد. ▫ در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مى‌شود رستگارى شامل چه گروه‌هايى مى‌شود و چه گروه‌هايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مى‌فرمايد: «لا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «1» ▫ در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» 🔹 گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى‌ وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى‌» 🔹 گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً» 🔹 گاهى چهار سوگند: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» 🔹 گاهى پنج سوگند: «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ» 🔹 ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت9:نگاهی کلی به تفسیر آیات 9تا15 ✅ «خابَ» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است. ✅ «دس» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن درباره‌ى زنده به گور كردن دختران چنين است: ▫ «يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مى‌كند عيب‌ها و خلافكارى‌هاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مى‌شود كه آن را پنهان مى‌كنند. ✅ «دمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مى‌كند. ▫ منظور از «فَسَوَّاها» يا قلع و قمع ساختمان‌ها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه‌ با خاك يكسان شدند. ▫ يك فرد تزكيه شده مى‌تواند منشأ تحول در جامعه شود و به جامعه رشد و شجاعت و شخصيّت و معرفت و وحدت دهد، چنانكه يك نفر تزكيه نشده براى رسيدن به هوسهاى خود امت‌هايى را به فساد و نابودى و سقوط مى‌كشاند. ▫ در قرآن، براى رستگارى انسان‌ها دو عامل مطرح شده است: يكى ايمان و ديگرى تزكيه.«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ▫ بنابراين حقيقت ايمان و تزكيه يكى است و هر كس مى‌خواهد خودسازى كند، بايد مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكيه كند و تزكيه شده واقعى، كسى است كه ايمان داشته باشد و احكام و تكاليف دينى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است. ▫ در تفسير اطيب‌البيان مى‌خوانيم، جنايتكاران تاريخ و قاتلان زياد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت يا گرفتن حكومت يا محو رقيب و يا طمع به رسيدن چيزى، دست به جنايات مى‌زدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على عليه السلام مرتكب جنايت عظيم شدند، در حالى كه هيچ يك از انگيزه‌ها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود. ▫ حضرت على عليه السلام در كوفه روى منبر فرمود: شتر صالح را يكى پى كرد ولى خداوند همه را عذاب كرد چون هم راضى بودند و سپس به اين آيه اشاره كرد. ▫ در روايات متعددى از شيعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولين» عاقر ناقه و «اشقى الاخرين» قاتل على‌بن ابيطالب است. 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 مجرای فیض اراده حق‌ تعالی ▪ وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: از دعا بهره وافی ببرید، همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا برنمی‌ گردد؛ زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة»[1] است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر و گشوده ‌تر است. بخش‌ هایی كه مربوط به زمان و زمین است بخش ‌های بیرونی است، آن بخش‌ ها را همه می ‌توانند، درك كنند؛ شب‌ های جمعه هست، روزهای عرفه هست، روزهای مناسب دیگری است كه دعا مستجاب است، همیشه دعا مستجاب است، مخصوصاً در این ازمنه یا در آن امكنه یا در كنار مشاهد مشرّفه در مساجد و مانند آن. ▪ شما آقایان طلبه ‌ها مخصوصاً بخش‌ های تبلیغی این زیارت نامه ‌ها را به عنوان درس و بحث مطالعه كنید، اگر كفایه، مكاسب و رسائل را مطالعه می‌ كنید، مباحثه می ‌كنید، این زیارت چندگانه وجود مبارك سیدالشهدا را كه مخصوصاً ماه محرّم و صفر، ماه زیارت این ذوات قدسی است، مطالعه كنید. یك وقت آدم زیارت می ‌خواند، ثواب می ‌برد؛ امّا وقتی شما زیارت نامه را یك دور مطالعه كردید و بعد مباحثه كردید، معلوم می ‌شود كه امامت ما هی؟ و چگونه اسرار عالم از قلب مطهّر امام به ما می‌ رسد؛ آن‌گاه اگر رفتید حرم، یك زیارت كوتاهی هم كردید عارفانه خواهد بود. در بخش ‌های وسیعی از زیارت سیدالشهدا (سلام الله علیه) دارد ـ برای همه ائمه هست ـ اگر كسی شما را عارفاً زیارت كند، ثواب آن كذا و كذاست. یكی از بهترین راه معرفت حقّ آنها، درس و بحث زیارت نامه ‌هایی است كه در این مزارها آمده، آن كف بحث‌ ها همین است كه مرحوم آقا شیخ عباس آورده، این كف است! اگر دسترسی به منابع اول داشته باشیم، با آن اسناد را مطالعه كنید كه «طوبی لهم و حسن مآب»، نشد این كف سواد است، كف درس و بحث امام ‌شناسی است. ▪ این زیارت ‌ها، این بیانات نورانی كه درباره زیارت ائمه مخصوصاً سیدالشهدا است و در حرم ‌های اینها خوانده می‌ شود، گاهی از دور خوانده می ‌شود و گاهی هم از نزدیك، بخشی هم مربوط به حرم آنهاست كه ارادهٴ الهی به این تعلّق گرفته است که از مجاری شما به عالَم برسد كه «بِكُم فَتَحَ الله بِكُم یختِم»[2] می ‌شوند مجرای فیض اراده حق‌ تعالی، مقام فعل است، نه مقام ذات، كاری كه فرشته‌ ها می ‌كنند، اینها هم به طریق اُولی می ‌توانند، بكنند، چون انسان كامل و معصوم كسی است كه می ‌تواند، برتر از فرشته ‌ها باشد و درباره اینها خدا بفرماید: ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ﴾[3] منظور از این «آدم»، شخصِ «قضیة فی واقعه» نیست، منظور مقام آدمیت است، مقام انسان كامل است كه امروز مخصوص وجود مبارك حضرت است. اینها برتر از مدبّرات امر هستند. [1] . مصباح للکفعمی، ص647. [2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج4، ص576. [3] . سوره بقره، آیه33. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/06 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی 7.mp3
10.14M
تجلی و در نهضت حسینی 7 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی7.pdf
269.2K
تجلی و در نهضت حسینی 7 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 مجرای فیض اراده حق تعالی 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 امداد الهی ▪ انواع امداد مؤمنين از ديدگاه قرآن ▫ امداد بيروني مؤمنين ✅ • 1) امداد غيرطبيعي (بوسيله فرشتگان): يكي از جنگهايي كه در صدر اسلام ميان مسلمانان و كفار اتفاق افتاد جنگ بدر بود كه خداوند در اين باره مي فرمايد: «إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ»؛[۶] در آن هنگامي كه تو به مؤمنان مي گفتي: آيا كافي نيست كه پروردگارتان شما را به سه هزار نفر از فرشتگان كه (از آسمان) فرود مي آيند ياري كند؟ صاحب تفسير تبيان از ابن عباس، حسن، قتاده، مالك بن ربيعه و... نقل كرده كه امداد به واسطه ملائكه در روز بدر بود.[۷] ✅ • 2) امداد طبيعي: خداوند در مورد امداد غيبي به واسطه فرستادن باد و طوفان، مي فرمايد: «..إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...»؛[۸] در آن هنگام كه لشكرهايي (عظيم) به سراغ شما آمدند ولي ما باد و طوفان سختي بر آنان فرستاديم و لشكرياني كه آنها را نمي ديديد. ▫ امداد دروني مؤمنين ✅ • 1) ايجاد آرامش روحي: در مورد جنگ حنين خداوند به مؤمنين متذكر مي شود كه شما را در مراحل مختلف ياري رسانديم با اين كه داراي نيروي زيادي بوديد ولي در عين حال نتوانستيد بر دشمن غلبه كنيد، اما خداوند براي شما آرامش روحي ايجاد نمود: «ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...»؛[۹] سپس خداوند آرامش خود را بر پيامبرش و بر مؤمنان نازل كرد و لشكرهايي فرستاد كه شما نمي ديديد. ✅ • 2) ايجاد ترس و وحشت در دل كفار: «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ...»؛[۱۰] بزودي در دلهاي كافران، بخاطر اين كه بدون دليل چيزهايي را براي خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مي افكنيم. ادامه دارد... 📚 پی نوشت ها: 6. سوره آل عمران، آيه 124. 7. طوسي، محمد بن حسن؛ التبيان فى تفسيرالقرآن‌؛ تحقيق احمد قصير عاملي؛ بيروت‌، دار احياء التراث العربي، بي سا، بي چا، ج‌2، ص579. 8. سوره احزاب، آيه 9. 9. سوره توبه، آيه 26. 10. سوره آل عمران، آيه 151. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (82) 🔅🔅🔅 ▪مرگ و زندگی جاهلانه ▫ از اهل بيت طهارت (عليهم ‏السلام) رسيده است؛ مَن ماتَ و ليس له إمامٌ فموتُه مَيْتةٌ جاهليّة، و لا يُعْذَر الناسُ حتّي يَعْرِفوا إمامَهم، و مَن ماتَ و هو عارفٌ للإمامة لا يَضرّه تقدّم هذا الأمر أو تَأخّرُه، و مَن ماتَ عارفاً للإمامة كان كمن هو مع القائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) فى فسطاطه.[ بحار الانوار، ج 23، ص 77.] ▫ چون مرگ هر كسي برابر زندگي اوست، اگر مَوت كسي جاهلي بود، معلوم مي‏شود حيات او نيز جاهلي بوده است، گرچه مشابه اين تعبير درباره مرگ بدون وصيّت هم آمده است؛ ليكن يكي ناظر به نفي صحّت دين و ديگري ناظر به نفي كمال آن مي‏باشد، و پاسداري از حَرَمِ اَمن ولايت معصومان (عليهم‏ السلام) سبب شده است تا برخي از امامان (عليهم‏السلام) چنين بفرمايند، ولايتى لعلىّ بن ابى طالبٍ خيرٌ من وِلادتى منه؛[ جامع الأسرار، ص 500.] يعني ولايتم نسبت به اميرالمؤمنين (عليه ‏السلام) براي من مهمّ‏تر از ولادت من از آن حضرت مي‏باشد. ▫ باظهور چنين انسان كاملي، آواي توحيد و نبوّت گستره زمين و پهناي زمان را زير پوشش مي‏گيرد. 🔹 چنانكه از حضرت امام صادق (عليه‏السلام) رسيده است: «إذا قام القائم لا تبقي أرض إلاّ نُودِي فيها شهادة أن لا إله إلاّ الله، و أنّ محمّداً رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم)»[ بحار الانوار، ج 65، ص 231.]زيرا در اين هنگام آيه‏ ي: (و له اَسْلَمَ من في السموات والارض طوعاً وكرهاً)[ سوره‏ ي آل عمران، آيه‏ ي 83.]، مصداق بارز مي‏ يابد، 🔹 چه اين‏كه با ظهور آن حضرت (عليه‏ السلام) آيه‏ ي: (اِعْلَموا أنّ الله يحيي الأرضَ بعد موتها)،[ سوره ‏ي حديد، آيه‏ ي 17.] پديد آمدن حيات ايماني جامعه و زوال كافران دل مرده را نويد مي‏دهد. چون آن وليّ الله مطلق همه آرا و مكاتيب را بر قرآن عرضه مي‏نمايد و همه اغراض و غرائز را با معيار قرآني تعديل خواهد كرد، 🔹 و مصداق كامل بيان اميرالمؤمنين (عليه‏السلام) خواهد بود كه، يَعْطِفُ الهَوي عَلي الهُدي إذا عَطَفُوا الهُدي عَلي الهَوي، و يَعْطِف الرأى علي القرآن إذا عَطَفوا القرآنَ علي الرأى.[ نهج البلاغة، خطبه‏ ي 138.] 🔹 نيز به سنّت و سيرت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) عمل مي‏كند. چنانچه حضرت امام صادق (عليه‏السلام) فرمود: يَصْنَع كما صَنَعَ رسولُ الله (صلي الله عليه و آله و سلم)، يهدم ماكان قبله كما هَدَمَ رسول الله أمرَ الجاهليّة، و يَسْتأنفُ الإِسلام جديداً.[ بحار الانوار، ج 52، ص 352.] ▫ خلاصه آن كه حضرت مَهدي موجود موعود طبق بيان امام صادق (عليه ‏السلام)، چنين شناخته مي‏شود كه به احكام الاهي عالم است و همه مردم به او محتاج‏ اند و آن حضرت نيازي به هيچ كس ندارد؛ «بأىّ شى‏ء يُعْرَف الإمام، قال (عليه‏السلام): ...تعرفه بالحلال و الحرام و بحاجة الناس إليه، و لا يحتاج إلي أحدٍ.[ همان، ج 25، ص 156] ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌عشق به اهل بیت (علیهم السلام ▪️ حیف كلمه عشق كه مظلوم واقع شده است! بیگانه آمده این عشق آسمانی را به زمین آورد و این را جزء پَست ‌ترین كلمات كرد. مرحوم كلینی(رِضْوَانِ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیه‏) در جلد دوم اصول كافی در بخش ایمان و كفر از وجود مبارك امام صادق(سَلامُ الله عَلَیه) نقل می ‌كند: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ»؛[1] فاضل‌ترین مردم كسی است كه به عبادت عشق بورزد، نه به عنوان كلفت و خود را مكلّف بداند! خود را به عنوان عاشق، می ‌دانید عشق بالاترین لحظه‌ای است كه انسان درباره مودّت و محبّت دارد. به ما گفتند باید محبّت به مرحله عشق برسد. ▪️ اینكه در قرآن فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾[2] اجر رسالت دوستی اهل ‌بیت است، كسی نیست كه اینها را بشناسد و دوست اینها نباشد. شما چه در بین مسلمان‌ ها و چه در بین غیر مسلمان ‌ها وقتی جریان حسین ‌بن ‌علی را تشریح می ‌كنید به حسین ‌بن‌ علی علاقه‌ مندند، وقتی جریان علی ‌بن ‌ابی‌طالب را تشریح می ‌كنید كه علی ‌بن ‌ابی‌ طالب برای وفای به نذر با فاطمه زهرا(سَلامُ الله عَلَیهِما) روزه می ‌گرفت، حسینین و اینها افطاری تأمین می ‌كنند و این آیه سوره مباركه «هل اتی» كه نازل می ‌شود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾[3] [به آنها علاقه مندند]. بارها به عرضتان رسید، این [آیه] سه بخش دارد، فرمود حالا یا شب اول، دوم، سوم یا بار اول و دوم و سوم به هر حال یتیم آمد، بخشی از افطاریه را به او دادند، بار دوم مسكین آمد، بخشی از افطاریه را به او دادند، بار سوم اسیر آمد، ما در مدینه اسیر نداشتیم! اسیر در مدینه، یعنی كسی كه در جنگ بدر و امثال بدر آمدند اسلام را از بین ببرند، پیامبر را بكشند، مسلمان ‌ها را بكشند، ما هم كه دفاع می ‌كردیم، هم ما شهید می‌ دادیم هم آنها كشته، هم ما اسیر می‌ دادیم هم آنها، از ما هم اسیر می ‌گرفتند، ما هم اسیر می ‌گرفتیم، اینكه در مدینه اسیر بود، در مدینه ما مسلمانِ اسیر نداشتیم، این مشرک و بت‌ پرست بود، آمده بود پیغمبر را بكُشد؛ ولی اسیر شد، علی می‌ گوید مشرك در مملكت نباید گرسنه باشد، حالا معلوم شد كه ما این راه را نمی ‌رویم؟! معلوم شد كه عاشورا برای چیست؟! ▪️ مبادا ـ خدای ناكرده ـ كسی بگوید اسلام نمی ‌تواند كشور را اداره كند! ما اسلام را نپذیرفتیم و عمل نمی ‌كنیم! ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾ ما چه داعیه داریم گرانی داشته باشیم؟ چه داعی داریم موش‌ صفت احتكار بكنیم، این علی است دیگر، بسیاری از افراد هم دوست این علی هستند، این دوستی مشكل را حل نمی ‌كند، در قرآن فرمود: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ نفرمود: «الا المودة القربی» فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾، نه یعنی دوستی اهل‌ بیت اجر رسالت است این كلمه «فی القربی» مفعول واسطه برای مودّت نیست، این ظرف، ظرف لغو نیست «هر ظرف كه او حال و صفت یا خبر است»، به قول ادیبان «البته مدان لغو كه او مستقر است» این «فی القربی» متعلّق به مستقر است نه متعلق به «مودة»؛ یعنی «لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة المستقرة فی القربی»، اگر مودّت مستقرّ در اهل ‌بیت شد، انسان به غیر علاقه ‌مند نیست. اگر ـ خدای ناكرده ـ ما این ﴿فِی الْقُرْبى﴾ را مفعول واسطه برای «مودة» بگیریم، همین در‌ می ‌آید؛ اما اگر محقّقانه بفهمیم چگونه قرآن را تفسیر كنیم، این ﴿فِی الْقُرْبى﴾ متعلّق به آن مستقر است یعنی «مودة» مستقر می‌ خواهند! مودت صد درصد می‌ خواهند! این راه را كسانی اداره كردند كه از هر چیزی گذشتند، «مَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» داشتند؛ یعنی صد درصد این مودّت هم به صورت عشق در ‌می ‌آید؛ یعنی كاملاً مشتاق این دودمان ‌اند و عاشق این دودمان ‌اند و به غیر این دودمان نمی ‌اندیشند. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص83. [2]. سوره شوری، آیه23. [3]. سوره انسان، آیه8. 📚 سخنرانی عمومی ـ محرم تاریخ: 1397/06/28 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی8.mp3
7.45M
تجلی و در نهضت حسینی 8 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی8.pdf
274.3K
تجلی و در نهضت حسینی 8 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عشق به اهل بیت علیهم السلام 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (83) 🔅🔅🔅 ▪ وظایف ما در عصر غیبت وظائف عصر غيبت زياد است، برخي از آن وظائف مهمّ اين است كه معارف ديني از بالا به پائين شروع شود، نه به عكس، يعني اوّل معرفت خدا، آنگاه شناخت پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) سپس معرفت حجّت خدا، تا گمراهي از دين پديد نيايد؛ 🔹 همان‏گونه كه امام صادق (عليه‏السلام) به زراره فرمود: اگر عصر غيبت را درك كردي، براي صيانت از خطر هرگونه ترديد و زيغ و انحراف با اين تعبيرها نيايش كن: اللّهمّ عَرّفنى نَفْسَك فإنّك إنْ لَم تُعَرّفنى نَفْسَك لَم اَعْرِف نبيّك، اللّهمّ عَرّفنى رَسولَك فإِنّك إن لَم تُعَرِّفنى رَسولَك لَم اَعْرِفْ حجّتك، اللّهمّ عَرِّفنى حُجّتك، فإنّك اِنْ لم تُعَرِّفنى حُجَّتك ضَلَلْت عَن دينى.[ بحار الانوار، ج 92، ص 326.] 🔹 راز و رمز اين‏گونه از معارف لمّي را در تحقّق دو وسيله برين براي ظهور حضرت بقيّة الله (ارواحنا فداه) مي‏توان جست‏وجو كرد؛ يكي تكامل عقلي و رشد فرهنگ ديني جامعه و ديگري توان رزمي و ترقّي روح نظامي و دفاعي آن؛ يعني همان‏گونه كه انبيا (عليهم‏السلام) با كتاب و ميزان عقلي و علمي از يك‏سو و با حديد سركوب كننده ملحدان از سوي ديگر مبعوث شده‏اند؛ (لَقَد أرسلْنا رُسُلنا بالبيّنات و أَنْزَلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و أنْزَلنا الحديد فيه بأس شديد...)[ سوره‏ي حديد، آيه‏ي 25.] ، ظهور خاتم اوصياي الاهي (عليه‏السلام) نيز با همين دو عنصر محوري همراه است. 🔹 چه اين‏كه حضرت امام باقر (عليه‏السلام) درباره تكامل فرهنگ ديني در عصر حضور و ظهور چنين فرمود: إذا قام قائمنا وَضَعَ الله يَدَه علي رؤوسِ العباد فَجَمَع بها عُقولَهم و كَمُلَت به أَحلامُهم.[ بحار الانوار، ج 52، ص 328.] ▫ حضرت امام صادق (عليه‏السلام) درباره تكامل نظامي و تقويت روحيّه رزمي و دفاعي در عصر انتظار چنين فرمود: ليُعِدّ أحَدُكم لخروج القائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) و لو سَهْماً. فإنّ الله إذا عَلِم ذلك من نيّته رَجَوتُ لأنْ يُنْسِيَ فى عُمرِه حتّي يُدركَه ويكونَ من أعوانِه و أنصارِه.[ همان، ج 52، ص 366.]بنابر اين، منتظران واقعي حضرت بقيّة الله «ارواحنا فداه» كساني‏ اند كه هم به اصل جامع و حيات بخش: مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء حرمت مي‏ نهند، هم به اصل مهمّ‏تري كه از كلمات جامع صاحب جوامع‏الكلم به شمار مي‏رود؛ لضَرْبَة عليٍّ خيرٌ من عبادة الثَقَلين،[ بحار الانوار، ج 39، ص 2] احترام فائق به عمل مي‏ آورند. 🔹 زيرا علم بدون اهتمام به سياست ديني و دفاع از كيان قرآن و عترت سودمند نخواهد بود، و دفاع رزمي بدون پيروي از رهنمود عالمان دين نافع نمي‏ باشد. 🔹 اميدوارم خداي منّان قبل از هر چيز، ظهور مولاي بشريّت حضرت وليّ‏عصر «ارواحنا فداه» را مقدّر فرمايد. 🔹 نظام اسلامي، مقام رهبري، مراجع عظام، حوزه ‏هاي علمي، دانشگاه‏ ها و ساير مراكز مذهبي و فرهنگي را در پرتو عنايت امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرمايد. 🔹 همه مؤمنان، امام راحل و شهدا را با انبيا محشور دارد و همه برگزار كنندگان مراسم ديني مخصوصاً آقايان جامعة القرآن تبريز را مورد عنايت خاص آن حضرت قرار دهد. إن‏شاء الله. والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت10:تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - پاک سازندگان و رشد دهندگان روح خویش، اهل نجات اند و به هدف اصلى دست یافته و همواره در خوبى خواهند ماند. (قد أفلح من زکّیها) 🔹 «زکاة» در لغت عرب، در اصل به معناى «طهارت»، «نمو»، «برکت» و «ستودن» است معناى اول و دوم، با آیه شریفه تناسب بیشترى دارد. 🔹 «فلاح»; یعنى، پیروزمندى و رسیدن به مقصود و به معناى نجات و باقى ماندن در خوبى نیز آمده است. ✅ ۲ - خودسازى و پاک ساختن روح خویش از گناه و پلیدى و سوق دادن آن به تقوا، مایه نجات و کامیابى است. (فألهمها فجورها و تقویها. قد أفلح من زکّیها) 🔹 مراد از «تزکیه نفس» - به قرینه آیه قبل - پاک سازى آن از «فجور» (گناه، فسق، دروغ و...) و رشد دادن آن به وسیله تقوا است. ✅ ۳ - خداوند، در تأکید بر رستگارى اهل تزکیه، به «خورشید و نور آن»، «ماه»، «روز و شب»، «آسمان و زمین»، «روح» و «ذات خویش»، سوگند یاد کرده است. (و الشمس ... قد أفلح من زکّیها) ✅ ۴ - برخوردارى انسان، از آگاهى لازم براى تزکیه و تطهیر نفس (فألهمها فجورها و تقویها. قد أفلح من زکّیها) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - کسانى که نفس خود را در گناه مدفون ساخته، آن را به سقوط و تباهى مى کشانند، محروم و زیان کاراند. (و قد خاب من دسّیها) 🔹 «خاب»; یعنى، محروم شد، خسارت دید و به آنچه خواست، نرسید 🔹 «دسّاها»; یعنى، آن را ساقط کرد و از بهره آن کاست. «دسَّیْتُ»; یعنى، گمراه و فاسد کردم . این فعل که «دَسَّسَ» بوده و حرف «سین» در آن به «یاء» تبدیل شده است، مبالغه در «دَسَّ» (دفن کرد) است. مراد از «دسّاها» - به قرینه «ألهمها فجورها» - مدفون ساختن نفس در معصیت ها و کشاندن آن به سقوط و گمراهى و فساد است. ✅ 6 - گناه پیشگى، برخلاف طبیعت نفس انسان است. (دسّیها) 🔹 راغب در «مفردات» اکراه را در معناى «دسّ» دخیل مى داند. بنابراین، نفس به وارد شدن در گناه، رغبتى ندارد. ✅ 7 - گناه، مایه سقوط و تباهى نفس انسان است. (فجورها... دسّیها) 🔹 تقابل فعل هاى «دسّاها» و «زکّاها» - در قیاس با تقابل «فجور» و «تقوى» در آیات پیشین - بیانگر تأثیر «تقوا» در تزکیه و تأثیر فجور، در سقوط نفس است. ✅ 8 - خداوند، در تأکید بر زیان کارى و تباهى گناه کاران، به «خورشید و نور آن»، «ماه» «روز و شب»، «آسمان و زمین»، «نفس انسان» و «ذات خویش» سوگند یاد کرده است. (و الشّمس ... و قد خاب من دسّیها) 🔹 تکرار «قد»، نشانگر آن است که جمله «قد خاب...»، جوابى مستقل براى قسم هاى پیشین است. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت11:تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - قوم ثمود، پیام هاى الهى را دروغ پنداشته، پیامبر خدا را تکذیب کردند. (کذّبت ثمود) 🔹 به قرینه «فقال لهم رسول اللّه» (در آیات بعد)، مراد از تکذیب در جمله «کذّبت ثمود»، تکذیب فرستاده الهى و رسالت هاى او است. ✅ ۲ - قوم ثمود، مردمى طغیانگر و آلوده به گناه بى حد بودند. (بطغویها) «طغوى»، اسم مصدر طغیان (گناه را از حد گذراندن) است. ✅ ۳ - طغیان گرى قوم ثمود، آنان را به تکذیب پیام هاى الهى کشاند. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 حرف «باء» در بطغواها» سببیه است; یعنى، طغیان زمینه ساز تکذیب بود. ✅ ۴ - اصرار بر گناه و نقض حریم دیگران، زمینه ساز تکذیب آیات الهى است. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 از مصادیق «طغیان» (فراتر از حد رفتن «العین»)، تجاوز به حقوق دیگران است. ✅ ۵ - قوم ثمود، کیفرهاى طغیان را دروغ انگاشته، تهدیدهاى الهى را تکذیب کردند. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 کلمه «طغواها»، مى تواند قرینه بر مراد از «کذّبت» باشد; یعنى، ثمودیان هشدارهاى رسول الهى درباره عواقب طغیان را تکذیب مى کردند. ✅ ۶ - قوم ثمود، محروم سازنده خود از کمالات نفسانى و گرفتار فساد و تباهى بودند. (و قد خاب من دسّیها . کذّبت ثمود بطغویها) این آیه، بیانگر یکى از مصادیق آیه قبل است. ✅ ۷ - طغیان گرى، اصرار بر گناه و تکذیب پیام هاى الهى، مایه سقوط و تباهى نفس انسان است. (و قد خاب من دسّیها . کذّبت ثمود بطغویها) 🔅🔅🔅 ✅ 8- بدبخت ترین فرد قوم ثمود، به طغیان در برابر رسول الهى تحریک شد. (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) 🔹 «بعث»، به معناى برانگیختن چیزى و جهت دادن به آن است . «انبعاث» مطاوعه آن و به معناى تحریک شدن و ارسال و روانه شدن است. 🔹 «شقاوة» نقطه مقابل «سعادة» است و مانند آن به «اخروى و دنیوى» و «نفسانى و بدنى و خارجى» تقسیم مى شود. ✅ 9 - قوم ثمود، گرفتار تیره بختى و شقاوت (إذ انبعث أشقیها) 🔹 «أشقى»، اسم تفضیل و نشانه وجود رگه هاى شقاوت در دیگر افراد قوم ثمود است. ✅ 10 - قوم ثمود، وادار سازنده شقى ترین فرد خود، به طغیان در برابر فرستاده الهى (انبعث أشقیها) 🔹 «انبعاث»، تأثیرپذیرى از «بعث» و ارسال دیگران است و نشان مى دهد که فرد «اشقى»، از سوى دیگران تحریک شده بود. ظرف بودن «إذ انبعث...» براى آیه قبل و نیز ضمیرهاى جمع در «فعقروها» و «بذنبهم» (در آیات بعد) بیانگر این است که قوم ثمود، محرک اصلى بوده اند. ✅ 11 - شقاوت، داراى مراتب است. (أشقیها) ✅ 12 - شقاوت افزون تر، مایه آمادگى بیشتر براى طغیان در برابر رسولان الهى و تکذیب آنان (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) ✅ 13 - آمادگى شقى ترین فرد قوم ثمود، براى مقابله با رسول الهى، نمودار طغیانگرى و مصداق بارز تکذیب گرى آنان بود. (کذّبت ثمود بطغویها . إذ انبعث أشقیها) 🔹 «إذ»، ظرف براى «کذّبت» و بیانگر زمان تکذیب قوم ثمود است; یعنى، زمانى تکذیب گرى و طغیان گرى قوم ثمود عملى شد که شقى ترین فرد آنان تحریک شد. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom