برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 181
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
🔅🔅🔅
📈 اصل دوم. سلوك وقتي به ثمر مي رسد كه داراي مسلك معيّن و مصون از اعوجاج، و نيز داراي راهنمايي آگاه و امين باشد كه از آسيب سهو و نسيان و عصيان منزّه و از گزند جهل و غفلت و طغيان مبّرا باشد، تا سالكان را در كسوت تقوي و به دور از هر گونه طَغوي و تمرّد رهبري كند.
📁 مسلك كامل همان دين الهي است كه از آن به صراط مستقيم ياد مي شود، راهنماي امين همان انسان كاملي است كه از وي به پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم يا امام معصوم(عليهالسلام) ياد مي گردد؛ پيام قرآن كريم در اين باره چنين است: (إنّما اَنْتَ منذرٌ ولكل قومٍ هادٍ)[ سوره رعد، آيه 7.]. رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم به منظور تبيين ضرورت هماهنگي كامل بين صراط مستقيم و راهنما و رهبر چنين فرمود: «إنّي تارك فيكم الثقلين، كتابَ الله وعترتي».[ بحارالانوار، ج2، ص225.]
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘☘☘
#تحلیل_و_بررسی 36
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#عقل_برهانی
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#جوادی_آملی
#تسنیم
🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅ استفاده عقل برهانی در تفسیر قرآن
یکی از گرایشهای تفسیری قرآن کریم؛ عقل و عقلگرایی است. در اینکه منظور از عقلگرایی در تفسیر چیست، دیدگاههای مختلف ارائه شده است.[1] یکی از معانی که برای عقلگرایی در تفسیر بیان شده است، تفسیر قرآن با «عقل برهانی» میباشد.[2] بدین معنا که مطالب قرآنی با رویکرد اثباتی بر اساس ادله عقلی و منطقی مطرح میشود.[3]
در این صورت، عقل منبع است و احکام شرعی و حقایق کتاب الهی را کشف میکند.[4] عقل برهانی، یکی از منابع علم تفسیر و اصول بررسی و تحقیق برای دستیابی به معارف قرآنی، است، البته عقلی که از گزند مغالطهٴ وَهْم و از آسیب تخیّل مصون باشد.
اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات یا نفی کرد، حتماً در تفسیر قرآن باید آن مطلب ثابت شده، مصون و محفوظ بماند و با ظاهر هیچ آیهای نفی نگردد و مطلب نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هیچ آیهای ثابت نشود؛ چنانکه اگر آیهای دارای چند احتمال بود و جز یک مُحْتَملِ معیّن همه آنها عقلاً منتفی بود، باید به کمک عقل برهانی آیه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل کرد و یا اگر آیهای دارای چند مُحْتَمل بود که یکی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً باید آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی کرد و آیه را بر یکی از مُحْتَملهای ممکنْ بدون ترجیح (در صورت نبود رجحان) حمل کرد. [5]
طرح این نوع عقلگرایی، پاسخ به ادّعای کسانی است که قرآن را خالی از استدلالهای عقلی میدانند. تفسیرهایی مانند «المیزان فی تفسیر القرآن» از علامه طباطبائی و «تسنیم» اثر آیت اللّه جوادی آملی؛ دو نمونه از تفاسیر با رویکرد عقلی است.[6]
☘️☘️☘️
پاورقی
[1]. ر.ک: علوی مهر، حسین، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358 – 359، مرکزجهانی علوم اسلامی، قم، چاپ اوّل، 1384ش.
[2]. رضائی اصفهانی، محمد علی، درسنامه روشها و گرایشهای تفسیری قرآن، ص 188، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، چاپ اوّل، 1382ش.
[3]. آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358.
[4]. درسنامه روشها و گرایشهای تفسیری قرآن، ص 205.
[5]. جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، محقق: اسلامی، علی، ج 1، ص 57 – 58، انتشارات اسراء، قم، چاپ هشتم، 1388ش.
[6]. آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 358.
☘️☘️☘️
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۸) _ راهکار جدّیت در دعا
ما یک (اَسرعُ الاجابه) داریم و یک (اَفضلُ الدُّعاء). آن دعایی که اجابتش سریع است، همان است که انسان نسبت به دیگران #دعا کند. آن دعایی که فاضل ترین و بهترین دعاست، آن است که انسان نسبت به خودش دعا کند؛ #محتاج خداست، نیازهایش را در میان بگذارد و با خدایش #راز_و_نیاز کند، و خدای خود را نزدیک بداند، و #کریم بداند؛ و در دعاهای سحر می خوانیم: خدایا! تو #نعمت های خود را به #کفار می دهی، از ما دریغ مدار؛ یک همچنین خدایی است!! اگر بدانیم که کریم است، #رئوف است، #مهربان است، دعای ما را رد نمی کند؛ با جِدّ از او می خواهیم. ✅ مراسم احیای شب قدر _ مصلای قدس قم ؛ ۱۳۸۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#شب_قدر
#شب_احیا
#لیله_القدر
#لیالی_قدر
#دعای_سحر
@rahighemakhtoom
بخشی از تفسیر آیه ۹۶ سوره اعراف
آیت الله العظمی #جوادی_آملی (دام ظله) :
خداوند انسان را به عنوان انسان آفرید نه به عنوان مصرفکننده، انسان میتواند جایی خانه بسازد که گسلی و زلزلهای نباشد، گاه کوتاهی در استفاده از فکر و تدبیر انسان است، یک وقت انسان بیراهه میرود و مشمول کیفر الهی است بین انسان و اعمال انسان و حوادث جهان رابطهای مستقیم است، اگر انسان بیراهه رفت خداوند مهلت میدهد تا بازگردد، اگر بازنگشت خداوند او را کیفر میکند .
@rahighemakhtoom
#رمضان
#عروج
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌حفظ لسان
📃 ماه [رمضان] که متعلق به خداست، یعنی آثار اسمای حسنای حق در این ماه بیش از ماه های دیگر ظهور می کند، قهراً عروج انسان ها هم در این ماه بیش از ماه های دیگر خواهد بود و تنها انسانی به طرف خدا عروج می کند که طیب باشد، چون ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾[1] تا انسان طیب نشد هرگز اهل صعود نیست و طیب شدن هم جز به عمل کردن به احکام و آداب عبادات که یکی از آنها روزه است میسر نیست؛ لذا رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) که این ماه را به عنوان «شهرالله» معرفی کرد، آدابی هم برای این ماه ذکر کرد تا انسان با انجام این احکام و آداب به آن اسرار برسد؛ فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید، نه تنها روز که روزه هستید! آداب روزه نیست، آداب ماه صیام است! روزه دار موظف است زبانش را حفظ کند بحثی در او نیست، اما وقتی شب فرا رسید آیا باید دهان را باز کند و هر چه خواست بگوید یا در این ماه باید زبان را حفظ کند؟! فرمود «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ»؛[2] زبانتان را حفظ کنید، چیزی جز فراگیری علوم الهی، گفتن و شنیدن معارف دین عبادت نیست. اگر انسان توفیقی داشت، جلسهٴ تفسیری داشت، جلسهٴ حدیثی داشت، جلسهٴ احکامی داشت زهی سعادت! نداشت، امر به معروفی، نهی از منکری، تحلیلات مسائل اسلامی و مانند آن؛ نبود، لااقل ذکر.
📃 یکی از بهترین و مهم ترین کتاب های فقه امامیه کتابی است به نام «جواهر» که مؤلف بزرگوارش در طی سی سال این کتاب قیم امامیه را نوشت. در پایان این کتاب این چنین مرقوم فرمود که خدای متعال این چنین مقرر کرد امشب که شب 23 ماه مبارک رمضان است این کتاب را به پایان ببرم. شب بیست و سوم که از تمام شب های ماه مبارک رمضان افضل است، از شب بیست و یکم و از شب نوزدهم هم افضل است، این فقیه نامور مشغول نوشتن کتاب فقه بود که می گوید خدا را شکر می کنم که خدا این چنین مقدر فرمود که در لیلهٴ قدر در شب بیست و سوم این کتاب شریف به پایان بپذیرد. چیزی بالاتر از عالم و آگاه شدن نیست! علم است که زمینه است برای اینکه انسان را به عقل برساند و انسان عاقل آسوده است، هرگز انسان عاقل در عذاب نیست؛ لذا فرمود در این ماه زبانتان را حفظ کنید «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ».
📃 امام صادق از پدر بزرگوارش از اجداد کرامش از سیدالشهدا (سلام الله علیه) و سیدالشهدا (سلام الله علیه) هم از امیرالمومنین (علیه السلام) امیرالمومنین هم از رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) چنین نقل می کند که فرمود «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ مِنَ الْكَلَامِ وَ بَطْنَهُ مِنَ الطَّعَامِ وَ عَفَا نَفْسَهُ بِالصِّیامِ وَ الْقِیامِ»؛[3] حضرت فرمود کسی که خدا را بشناسد مواظب دهان و زبانش هست، دهان را به حرف باطل آلوده نمی کند و هر حرفی را نمی زند. معرفت خدا مستلزم آن است که انسان مواظب دهان باشد و هر حرفی را نزند «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَ عَظَّمَهُ»؛ کسی که خدا را بشناسد و به عظمتش اعتراف بکند و او را بزرگ بشمارد در پیش خدای عظیم دهان باز نمی کند و هر حرفی را نمی زند «مَنَعَ فَاهُ مِنَ الْكَلَامِ وَ بَطْنَهُ مِنَ الطَّعَامِ»؛ دهن را به حرف بد آلوده نمی کند و شکم را هم به غذای حرام آلوده نمی کند.
[1]. سوره فاطر, آيه10.
.[2]امالي(للصدوق)، ص94.
[3]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج2، ص237.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 9
تاریخ: 1363
@rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
📌 #شب_قدر شب مهدی باوران
صاحب تجارتخانهاى را در نظر بگيريد كه هر روز سرى به دفتر مىزند تا ببيند چه معاملههايى در آن روز انجام گرفته است؛ آن گاه هفتهاى يك بار، مطالعهاى دقيق روى دفتر انجام مىدهد و در آخر ماه نيز مرور و محاسبه دقيق ترى بر تك تك معاملهها مىكند و سرانجام در هر سال، يك حسابرسى كلّى از وضعيت تجارتخانه اش دارد. ممكن است وضع مردم در برابر امام زمان(عليه السلام) نيز از اين قبيل باشد كه يك مرحله از عرض اعمال، در هر صبح و هر شام انجام مىگيرد. كارهايى كه مردم شب انجام داده اند، صبح، خدمت حضرت ولى عصر سلام اللّه عليه عرضه مىشود و كارهايى كه از صبح تا شام انجام داده اند، شب به حضور آن بزرگوار ارائه مىشود. در مرحلهاى ديگر، مجموع كارهاى هفتگى را در دو روز دوشنبه و چهارشنبه به حضور امام(عليه السلام) تقديم مىدارند و سرانجام در شب قدر، تمام مقدّرات مردم بر وجود مقدّس ولىّ عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف عرضه مىشود.
منبع :آفتاب ولایت. مهدی باوری
علامه مصباح یزدی
☘عزیزان همراه التماس دعا
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۹) _ بهشت، ساختنی است
#ساخت_و_ساز دنیا و #برج_سازی و #سد_سازی ، از هر کسی بر می آید؛ اما #بهشت سازی کار هر کسی نیست. بهشت که ساخته نیست! در #معراج وجود مبارک #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این #حدیث معروف هست که وجود مبارک حضرت دید که این #فرشته ها آجرهایی که (لِبنَهً مِن ذَهَب و لِبنَهً مِن فِضّه)، با آن آجرها دارند این #قصر ها و غُرَف مَبنیّه را می چینند؛ گاهی می چینند، گاهی آرام می شوند. منتظر #مصالح_ساختمانی اند، #مصالح باید بیاید تا اینها بچینند. فرمود: مصالح چه چیزی است؟ عرض کرد: #اعمال_صالح ، #اذکار ، #عقائد ؛ هر کار خیری که انسان مومن انجام می دهد، آجر می شود؛ به #ملائکه می دهند؛ اینها غُرَف مَبنیّه را می چینند. پس انسان #خلیفه_الله است در ساختن بهشت. 🔶️ ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۷ / صفحه ۱۸۸ و ۱۸۹
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۸۷/۰۲/۲۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
.
بیتردید، عظمت شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) در حد و مرتبهای از اعتلا بود که از توانایی شناخت بیشتر توسط مردم دوران خود، بسیار به دور بود. آنان میپرسیدند: این کیست؟ شاید هم برخی از نابخردان که ماهیت انسان در نظرشان، همان جانوران انساننما مانند خودشان بوده است، سؤال را اینگونه مطرح میکردند: این چیست؟ آیا انسانی که ماهیت او در یک جامعه مورد سؤال قرار گرفته و نمیداند کیست یا چیست، گمنام نیست؟ عبارتی از جبران خليل جبران در اینباره نقل شده که بسیار مفید است:
«علیبن ابیطالب شهید عظمت خود بود. او چشم از این دنیا بربست و اشتیاق به پروردگار در دلش بود. عرب، حقیقت مقام و ارزش او را نشناخت، تا اینکه انسانهایی از همسایگان فارس آنان (از همسایگان عرب) که میان جواهر و سنگریزه فرق میگذاشتند، برخاستند و تا حدودی او را شناختند. علیبن ابیطالب از این دنیا رفت، پیش از آنکه رسالت خود را کامل و وافی به دنیا برساند، ولی من علی را مجسم میکنم که در حال تبسم، چشم از این زمین پوشیده است. او مانند آن پیامبران بينا از دنیا رفت که به جوامعی آمده بودند که جوامع آنان نبوده است، و به مردمی مبعوث شده بودند که مردم آن پیامبران نبودند، و در زمانی ظهور میکردند که زمان آنان نبوده است. اما برای پروردگار تو در ارسال این رسولان و در زندگی علی در میان آن قوم، رازی نهفته است.»
بنابراین، میتوان قاطعانه گفت: علیبن ابیطالب(ع) در زمان خود گمنام و مجهول زیسته است؛ یعنی او را نشناختهاند. اینکه بعضی از نویسندگان چیرهدست دوران ما میگویند: فرزند ابیطالب غریب زمان خود بوده است، یکی از روشنترین دلایل همین معناست که شخصیت آن بزرگ بزرگان برای مردم جامعۀ آن روز، خصوصاً برای مردم سرزمینی که علی در آنجا چشم به دنیا گشوده بود، نه تنها مجهول بود، بلکه او را سخت ناراحت کردند؛ به طوری که در موقع وارد شدن ضربت بر سر مبارکشان فرمودند:
فزت ورب الكبة؛ سوگند به خدای کعبه! نجات پیدا کردم (به هدفم نائل شدم)
جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۷، ص ۲۵۱، چاپ اول، ۱۳۹۸
☘التماس دعا دوستان
خدا اجرتون بده
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۹
سوره فرقان
۱-دوست خوب انتخاب کن ،دوست بد در دنیا تو را گمراه و در آخرت گرفتار عذاب خواهد کرد(۲۸-۲۹)
۲- در زندگی قرآن را رها نکن ،در قیامت پیامبر شاکی میشود(۳۰)
۳- نفست را معبود خودت قرار نده(۴۳)
۴- از کافران اطاعت نکن(۵۲)
۵- با آرامش و بی تکبر راه برو(۶۳)
۶- اگر انسان جاهل و بی عقلی با تو حرف زد ،او را سالم ساز(۶۳)
۷- شبانگاه برای خدا سجده کن و قیام نما(۶۴)
۸- خودت را در مقابل عذاب جهنم واکسینه کن(۶۵)
۹- انفاق میکنی،نه اسراف کن و نه سختگیری کن(۶۷)
۱۰- شهادت به باطل نده(۷۲)
۱۱- اگر با کار لهو و بیهوده برخورد کردی،بزرگوارانه و با بی اعتنایی از آن بگذر(۷۲)
۱۲- دعاکن: خدایا از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده(۷۴)
۱۳- از خدا بخواه الگو و پیشوای پرهیزگاران شوی (۷۴)
۱۴- دعا کن،و الا خداوند ارجی برایت قائل نیست(۷۷)
سوره شعراء
۱۵-وقتی وظیفه ات را نسبت به کسی انجام میدهی منت سر او نگذار (۲۲)
۱۶-اگر باور کنی که روزی به سوی پروردگارت باز می گردی از تهدید و برنامه های دشمن نمیترسی (۵۰)
۱۷-در بن بست ها نا امید نباش یقینا خدا هست و تو را هدایت میکند (۶۲)
۱۸-همه چیز دست خداست خلقت،هدایت،اطعام،شفا،مرگ،زندگی ،بخشش گناهان (۷۸-۸۲)
۱۹-از خدا بخواه در میان امت های آینده ذکر خیری از تو قرار دهد (۸۴)
۲۰-روز قیامت مال و فرزند هیچ سودی ندارد ، فقط با قلب سلیم به پیشگاه خدا برو(۸۸-۸۹)
۲۱-فرمان مسرفین ،کسانی که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمی کنند را اطاعت نکن (۱۵۱-۱۵۲)
۲۲-کاری نکن که پشیمان شوی چون گاهی حتی با پشیمانی عذاب الهی نازل میشود(۱۵۷-۱۵۸)
۲۳-در زمین نه فساد کن و نه دیگران را فاسد کن (۱۸۳)
۲۴-خویشاوندان نزدیکت را انذار کن (۲۱۴)
۲۵-بال و پر خود را برای مومنان بگستران(۲۱۵)
۲۶-بر خدا توکل کن که عزیز و رحیم است (۲۱۷)
۲۷-از کسانی که گمراهان از آنان پیروی میکنند ، پیروی نکن چون در زندگی سرگردان میشوی (۲۲۴-۲۲۵)
۲۸-از کسانی که سخن میگویند و به آن عمل نمی کنند پیروی نکن(۲۲۶)
سوره نمل
۲۹-هر وقت خدا به تو نعمتی داد او را ستایش کن و بگو الحمدالله (۱۵)
۳۰-اگر کسی با تو نامناسب حرف زد ؛تبسم کن و با شکر نعمت های الهی رفتاری که موجب رضایت خدایت انجام بده (۱۹)
۳۱-هر وقت کسی خبری آورد تحقیق کن ببین راست میگویید یا خیر (۲۷)
۳۲-هر وقت خواستی برای کار مهمی تصمیم بگیری اول مشورت کن (۳۲)
۳۳-را نجات از عذاب الهی ایمان و تقوا است (۵۳)
۳۴-مواظب باش هیچ وقت دشمن تو را با کمک مالی فریب ندهد(۳۶)
@feiz114
#قدر
#توحید
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌استجابت دعا
▪️ روز نوزدهم ماه مبارک رمضان است، فضیلت هایی که برای شب قدر است برای روز قدر هم هست و از طرفی هم سالروز ضربت خوردن امیرالمومنین علی بن ابیطالب (علیه افضل صلوات المصلین) است. بحثی که قبلاً مطرح بود مناسب است که با بیانات حکیمانهٴ آن حضرت ادامه پیدا کند؛ بحث دربارهٴ اسرار عبادات بود که برای هر عبادتی سرّی است. وقتی از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند بین آسمان و زمین چقدر فاصله است؟ فرمود : «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ»؛[1] فاصلهٴ بین آسمان و زمین را دو چیز می تواند پر کند و با دو واحد می شود این فاصله را تعیین کرد: یکی نگاه چشم و یکی دعای مظلوم؛ یعنی فاصلهٴ بین آسمان و زمین به اندازه ای است که شما به یک نگاه می بینید «مَدُّ الْبَصَرِ» یعنی پایان دید شما همان آسمان است به مقداری که چشم می بیند این ناظر به آسمان ظاهری، اما دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان را یعنی آن سرّ آسمان و باطن آسمان را می پیماید، این راجع به سرّ اوست. همان طوری که در بحث های قبل به عرض رسید هر چیزی یک ظاهری دارد و یک باطنی، فاصلهٴ بین زمین و آسمان یک ظاهری دارد که آن ظاهر را با چشم می توان دید و طی کرد و یک باطنی دارد که آن را باید با عمل دل پیمود، نه با دید بصر! فرمود دعای مظلوم به آسمان می رسد، فاصلهٴ بین زمین و آسمان دعای مظلوم است؛ یعنی دعای مظلوم یقیناً به سماوات می رسد. همان طوری که دید چشم به آسمان ظاهر می رسد، آهِ مظلومانهٴ مظلوم هم به باطن آسمان و سرّ آسمان می رسد.
▪️ امیرالمومنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) در جواب آن سوال که بین زمین و آسمان چقدر فاصله است، هم به آسمان ظاهری اشاره کرد و هم به سرّ آسمان که آسمان باطنی است، فرمود: «مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ»؛ به مقدار یک نگاه فاصلهٴ بین زمین و آسمان ظاهری است و دعای مظلوم فاصلهٴ بین زمین و آسمان باطنی و معنوی است.
▪️ اگر کسی خواست دعا کند که به باطن آسمان برسد و یقیناً مستجاب بشود، راهش این است که تمام علاقه ها و امیدهایش را که به غیر خدا تعلق گرفته بود قطع کند و هر اندازه که انسان موحّد است دعای او مستجاب است! خدای سبحان دعای موحّد را رد نمی کند. به هر اندازه که انسان موحّد است، به اندازهٴ توحید او دعا مستجاب است.
[1] . الغارات (ط - القدیمة)، ج1، ص112.
@rahighemakhtoom
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 15
تاریخ: 1363
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(120)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅استقامت و اِستواي صراط
✔️صراط الهي در اين آيهي كريمه به «استقامت» و در آيهي (فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السَّوِيّ... ) [سورهي طه، آيهي 135.]به «اِستواء» وصف شده است و هر دو تعبير ناظر به آن است كه صراط الهي هيچ گونه اعوجاجي ندارد و هيچ شيطاني را بدان دسترسي نيست، تا در آن تخلّف يا اختلافي پديد آورد. تخلف آن است كه در يك سلسله، مثلاً، حلقه اي مفقود باشد و اختلاف آن است كه به جاي حلقهي اصلي، حلقه اي كاذب و بدلي قرار گيرد. مقاطع و حلقات صراط مستقيم از هر دو آسيب مصون است؛ يعني نه حلقه هاي آن بريده و گسسته است و نه در جاي حلقات اصيل آن، حلقه اي كاذب و بدلي نشسته است؛ ولي راههاي انحرافي، مبتلاي به هر دو آسيب يا دست كم يكي از آنهاست.
✔️مصونيت صراط مستقيم از دستبرد شيطان، به روشني در قرآن كريم آمده است. شيطان پس از رانده شدن، به خداوند گفت: (ربّ بما أغويتني لأزيِّنَنَّ لهم في الأرض ولأُغوِيَنّهم أجمعين إلاّ عبادك منهم المخلَصين قال هذا صراطٌ عَلَيَّ مستقيمٌ) [سورهي حجر، آيات 41 ـ 39.]؛ خدايا چون مرا گمراه كردي زشتيها را در زمين براي انسانها مي آرايم و همه را به كام گمراهي مي كشانم، مگر بندگان مخلَص تو را كه نسبت به آنان تزيين و اِغوا ندارم. انسان كه زيبا پسند و گرفتار خواسته هاي دل است، فريفتهي اين زيباييها شده، از حركت به سوي خدا باز مي ماند. خداوند سبحان در پاسخ فرمود: خود عهده دار حفظ اين راه بوده، به دست تو نمي سپارم.
✔️ممكن است شيطان، سالكانِ صراط مستقيم را مجذوب كرده، از راه باز دارد، اما هرگز توان دسترسي به اصل راه را ندارد؛ زيرا مصاديق صراط مستقيم در جهان عيني همان «دين»، «قرآن» و «پيشوايان معصوم» هستند و اينها از دسترس شيطان مصونند. در همين آيهي كريمه نيز جملهي (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) اعتراف به عجز از دستبرد به صراط است؛ زيرا صراط مستقيم مسير همان عباد مخلَص است.
✔️پس، از طرفي شيطان را به صراط مستقيم راهي نيست و از سوي ديگر پيامبر و خدا بر صراطِ مستقيمند. خداي سبحان به رسول خود مي فرمايد: توبر صراط مستقيمي: (إنّك علي صراط مستقيم) و كارهاي خود را نيز بر صراط مستقيم معرفي مي كند: (ما من دابة إلاّ هو آخذ بناصيتها إنّ ربّي علي صراط مستقيم). بنابراين، انحراف مربوط به راهيان است، نه خود راه؛ آن هم راهياني كه به مرتبهي اخلاص (إلاّ عبادك منهم المخلَصين) نرسيده باشند وگرنه شيطان را به حريم پاك وجود مخلَصان راهي نيست.
📝تذكّر:
مستقيم بودن صراط، گذشته از مضمون قبلي، مطلب ديگري را كه همان استقامت و پايداري سالك باشد به همراه دارد: (الّذين قالوا ربّنا الله ثم استقاموا).
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(121)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅1 ـ ستايش و خواهش در سورهي حمد
همان گونه كه سورهي مباركهي حمد از نظر غيبت و خطاب به دو بخش تقسيم شد[ر.ك ابتداي بحث تفسيري آيهي «إيّاك نعبد»، ص 416.]، از نظر محتوا نيز تقسيم ديگري دارد و آن تقسيم به ستايش و خواهش است؛ بخش اول سوره، ستايش عبد نسبت به مولاست و او را با اوصافي چون «الله»، «ربّ العالمين»، «الرّحمن»، «الرّحيم» و «مالك يوم الدّين» مي ستايد و اين اوصاف را نشانهي محمود بودن او مي داند. بخش دوم كه از آيه مورد بحث آغاز مي شود، خواهش و مسئلت عبد از مولاست و از او هدايت به صراط مستقيم را مي طلبد.
🔅🔅🔅
✅2 ـ راهيابي يا هدفداري؟
هدايت دو مقابل دارد: يكي «ضلالت» و ديگري «غوايت». هدايتي كه در برابر ضلالت است مربوط به «راه» است. كسي كه راه را به درستي شناخته، آن را درست مي پيمايد، ره يافته و «مهتدي» است و كسي كه آن را نشناخته يا به درستي طي نمي كند گمراه و «ضالّ» است. اما هدايت در برابر غوايت مربوط به «هدف» است و بنابراين، هدايتِ به اين معنا همان هدفداري، و غوايتْ بي هدفي است. «غيّ» و «غاوي» انسان بي هدف است.
بر اين اساس كساني كه هدف دارند، ولي راه رسيدن به آن را نمي دانند «ضالّ» و آنان كه مقصد و مقصود را نمي شناسند «غاوي» هستند.
هدايتي كه در آيهي كريمهي (اهدنا الصّراط المستقيم) مطرح است، چون از طرفي در برابر ضلالت قرار گرفته است: (... ولا الضّالّين) و از سوي ديگر هدايت به «صراط» است، از نوع اوّل و مربوط به راه و به معناي «راهيابي» است، ليكن قيد استقامت با وصف سالكانِ مخصوص كه بعداً بازگو مي شود، مستلزمِ هدفمند بودن است.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
☘️☘️☘️
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
#تفسیر_نور
#قرائتی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌نگاشت12:نکته ها و پیام های آیات 20تا 26 سوره غاشیه
فَذَكِّرْ إِنَّمَآ أَنتَ مُذَكِّرٌ*لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ*إِلَّا مَن تَوَلَّى وَكَفَرَ*فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ*إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ*ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُم
پس تذكّر بده كه همانا تو تذكّر دهندهاى،و بر آنان سیطره و تسلّطى ندارى (كه به ایمان آوردن مجبورشان كنى).مگر آن كس كه روى گرداند و كفر پیشه كرد.كه خداوند او را به بزرگترین عذاب مجازات مىكند.همانا بازگشت آنان به سوى ماست.آنگاه حسابشان بر ماست.
📝 نکته ها :
📁 تذكّر براى اتمام حجت است تا كافران در قیامت نگویند: «لولا ارسلت الینا رسولاً فنتّبع» خدایا! چرا براى ما هشدار دهندهاى نفرستادى، كه از او پیروى كنیم. البتّه جز صاحبان خرد از این تذكّرها پند نمىگیرد. «انّما یتذكّر اولوا الالباب»
📁 در سوره قبل (سوره اعلى) خداوند به پیامبرش دستور تذكّر داد و فرمود: تو تذكّر بده كه هر كس خشیت دارد متذكّر مىشود و افراد شقى از تذكّر دورى خواهند كرد و به بزرگترین عذاب گرفتار خواهند شد. «یتجنّبها الاشقى الّذى یصلى النّار الكبرى»
📁 در این سوره نیز مىفرماید: تو تذكّر بده ولى بدان كه گروهى اعراض خواهند كرد و به عذاب اكبر گرفتار خواهند شد. «الاّ من تولّى و كَفَر فَیُعذّبه اللّه العذاب الاكبر» به هر حال «نار كبرى» در سوره اعلى و «عذاب اكبر» در این سوره، كیفر كسانى است كه تذكّرپذیر نیستند و پند و اندرز الهى را پشت گوش مىاندازند.
🔹 «مُصیطر» از «سطر» و «سیطره» به كسى گفته مىشود كه افراد تحت امر خود را به بند مىكشد و آنان را در جهتى كه خود مىخواهد تنظیم مىكند.
📁 امام صادق علیه السلام فرمود: «كلّ امّة یحاسبها امام زمانها و یعرف الائمة اولیائهم و اعدائهم بسیماهم»حساب هر امت به عهده امام زمان آنهاست و امامان، دوستان و دشمنان خود را از سیمایشان مىشناسند، همان گونه كه در سوره اعراف چنین آمده است: «و على الاعراف رجال یعرفون كلا بسیماهم»
📁 در زیارت جامعه خطاب به معصومینعلیهم السلام نیز مىخوانیم: «و ایاب الخلق الیكم و حسابهم علیكم» رجوع مردم به سوى شماست و حساب مردم با شماست.
از امام كاظم و امام باقر و امام هادىعلیهم السلام نیز این معنا نقل شده است.
🔹 جمله «الاّ من تولّى و كفر»، استثناء از جملهى «انّما انت مذكّر» است. یعنى اى پیامبر! تو تذكّر دهندهاى، جز آن كه كفر ورزد كه تذكّر تو در او اثرى ندارد.
امام باقرعلیه السلام فرمود: مراد از عذاب اكبر، عذاب شدید و ابدى است.
📈 پيام ها
:
✅ 1- پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «انّما انت مُذكّر» (پیامبرصلى الله علیه وآله براى هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذكّر است.)
✅ 2- وظیفه پیامبران، تذكّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْت علیهم بمصیطر»
✅ 3- بىاعتنایى مردم، وظیفه را ساقط نمىكند. «انما انت مذكّر لَست علیهم بمصیطر»
✅ 4- منشأ كفر، عناد و لجاجت و روى گردانى از حق و حقیقت است. «من تولّى و كفر»
✅ 5 - قهر خدا درجاتى دارد. «العذاب الاكبر»
✅ 6- فرار از قهر الهى براى هیچكس امكان ندارد. «انّ الینا ایابهم»
✅ 7- حسابرسى از سنّتهایى است كه خداوند بر خود واجب كرده است. «انّ علینا حسابهم»
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
☘️☘️☘️
📕قایق زندگی وبندگی 📕
✅#استاد_دیانت:📣
🔅🔅🔅
@dianatteb
@rahighemakhtoom
بهترین حاجت معنوی در شب های قدر ، درخواست محبت الهی است ،چرا که منشأ بدبختی ها و ظلمتها (از ضعف ایمان تا بی نمازی و عادی شدن گناه و لذت نبردن از انس با خدا و دعا ) خالی بودن قلب از محبت است
محبت اکسیر شگفتی است که بن بست ها را فتح و بحرانها را حل و موانع را کشف کرده و برطرف می کند
عارف نامدار سیدعلی قاضی که کوهی بود از عظمت توحید در قنوت نمازش این دعا را زمزمه می کرد :
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حُبَّك وَ حُبَّ ما تُحِبُّه وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ
خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوستشان داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی من بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد من قرار بده.
🔸این قافله از صبح ازل سوی تو رانند
تا شام ابد نیز به سوی تو روانند
🔹سرگشته و حیران همه در عشق تو غرقند
دل سوخته هر ناحیه بی تاب و توانند
☘️☘️☘️
#حیات_دنیا
#خدنگ_بلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 جایگاه معارف الهی
📁 وجود مبارک حضرت امیر فرمود دل ها سه طور است: بعضی خالی است، چون قرآن کریم فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾،[1] دل ها خالی است، چیزی در دلش نیست، دنبال بازی کردن است، کاری به دل ندارد، بازی است؛ حالا یا بازی سیاسی است یا بازی تجاری است، بازی است. «لعب» را «لعب» گفتند چون با لعاب هم خانواده است، هیچ انسان تشنه ای با لعاب دهان سیر نمی شود و این لعاب دهان یک لحظه کف می کند بعد رد می شود، ماندنی نیست! اصلاً «لعب» را «لعب» گفتند، برای همین است. با بازی انسان، غیر از اینکه خسته بشود خواسته اش که تأمین نمی شود. همه چیزها بازی است، حیات دنیا بازی است، مگر رادمردانی که از اینجا رخت بر بستند، نه بی راهه بروند، نه راه کسی را ببندند. این راه باز است.
📁 حضرت فرمود یک عده دل ها خالی است، برابر این آیه که فرمود: ﴿وَ أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾ خالی است و چیزی داخل آن نیست. یک عده نه، راه های کج رفتند، هم راه دیگران را بستند هم راه خودشان را کج کردند، این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ است، ﴿فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾[2] این دل پُر از بیماری ها و مار و عقرب است.
اگر دل ز یاد تو غافل نشیند ٭٭٭ خدنگ بلا بر دلِ دل نشیند[3]
حالا ما چرا چنین دلی داشته باشیم که خدنگ بلا بشیند؟ فرمود: ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾، این گروه دوم هستند.
📁 اما سفارش بیان نورانی حضرت امیر(سَلامُ الله عَلَیه) که فرمود: «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛[4] بسیاری از افراد وقت ملاقات خصوصی از حضرت می خواستند که فرصت نداشت؛ ولی شبی دست کمیل را می گیرد از مسجد کوفه بیرون می برد، در همان بیابان اطراف کوفه این بیانات نورانی را دارد که بخشی از اینها در نهج البلاغه آمده است. فرمود: کمیل! «إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیةٌ فَخَیرُهَا أَوْعَاهَا»؛ این دل ظرف است، مواظب باش در این ظرف جز معارف الهی چیزی در این دل قرار ندهید! بهترین دل، دلی است که ظرفیتش بیشتر باشد، یک؛ مظروف ارزنده تری تهیه کند، دو.
[1]. سورت ابراهیم، آیه43.
[2]. سوره بقره، آیه10.
[3]. دیوان هاتف اصفهانی.
[4]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت147.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/01/22
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 182
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
🔅🔅🔅
📈 اصل سوم. آب زندگاني باراني نيست كه از بالا ببارد و آب چشمه يا چاه نيست كه از پايين بجوشد، بلكه حقيقتي است كه به صورت قانون الهي و نيز به عنوان انسان كامل معصوم ظهور مي كند. پيام قرآن كريم درباره حيات بخشي دين خدا چنين است: (يا ايُّها الذين آمنوا اِستجيبوا لله ولِلرَّسول اذا دَعاكم لما يحييكم) [سوره انفال، آيه 24.]؛ يعني ره آورد دين، نه تنها افيون و مخدّر نيست، بلكه نيروي محرّك و عامل حيات و پويايي است.
📁 پيام رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم درباره حيات بخشي جريان امامت و پويايي معرفت امام زمان(عليهالسلام) چنين است: «مَن ماتَ ولَمْ يَعْرِفْ امام زمانه ماتَ ميتةً جاهليّة» [وسائل الشيعه، ج16، ص246.]؛ هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، مرگ او مردن جاهليت است و چون مرگ عصاره زندگي است، اگر مردن كسي جاهلي بود، معلوم مي شود كه حيات او نيز جاهلي بوده؛ يعني فاقد حيات معنوي و انساني بوده است. معلوم مي شود كه معرفت امام زمان(عليهالسلام) باعث حيات معقول و انساني خواهد بود و چنان حيات معقول و انساني، مردنِ معنوي و انساني را كه همان هجرت از طبيعت به فراطبيعت و انتقال از سِجْن دينا به خُلد آخرت است، به همراه دارد:
تو گمان مي بري كه شيران نيز
چون سگان از برون در ميرند
همه روشن شوند چون خورشيد
چونك در پاي آن قمر ميرند[ديوان شمس تبريزي.]
▫ اگر جاهليتِ كهن با نبوّت زدوده شد، جاهليت جديد با امامت به محاق مي رود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 183
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان
🔅🔅🔅
📈 اصل چهارم. معرفت امام زمان(عليهالسلام) مراتبي دارد كه تأثيرگذاري آنها در رُفْتَنِ غبار جاهليت و زدودن گَردِ تحجّر و ارتجاع يكسان نيست و سهم آنها در احياي تراث پيامبران پيشين مساوي نخواهد بود، چه اينكه آثار آنها در تبيين انتظار صحيح و تعليل و حمايت از آن همسان نيست، مثلاً شناخت شناسنامه اي امام زمان(عليهالسلام) و معرفت تاريخ تولّد و زمان غيبت صغري و كبري، هرگز به مثابه معرفت معناي امامت و شناخت حقيقت ولايت و انطباق انحصاري آن شخصيّتِ حقوقي در فلان شخصيّت حقيقي... نخواهد بود، لذا حضرت علي بن ابيطالب اميرمؤمنان(عليهالسلام) چنين فرمود: «اِعْرِفوا اللّهَ باللّهِ والرسولَ بالرسالةِ واولي الامر بالأمر بالمعروف والعدل والاحسان» [الكافي،ج 1، ص 85.]؛ يعني خداوند را به خداوندي و الوهيت بشناسيد، پيامبر را به پيامبري و رسالت بشناسيد و ولي امر امت اسلامي را به اتصاف به حقيقت معروف و عدل و احسان و به امر به آن فضائل بشناسيد.
📐 همان طوري كه براي معرفت خداوند راه هاي فراواني است و بهترين آن روش ها طريق صدّيقان است كه خداوند را با خود او مي شناسند، مانند آنكه آفتاب را نه از خبر ديگران مي شناسند و نه از راه گرما و نه از طريق روشني هوا، بلكه او را از راه مشاهده خود او مي شناسند؛
چون سخن در وصف اين حالت رسيد
هم قلم بشكست و هم كاغذ دريد
[مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 4195.]
آفتاب آمد دليل آفتاب
گر دليلت بايد از وي رو متاب
از وي ار در سايه نشاني مي دهد
شمس هر دم نور جاني ميدهد
سايه خواب آيد تو را همچون سَمَر
چون برآيد شمس اِنشقّ القمر
[مثنوي معنوي، دفتر اول، ابيات 116 ـ 118.]
📁 براي امام شناسي نيز مسالك گونه گون است كه بهترين آن منهج صدّيقان ولايت مدار است، و آن معرفت امامْ به حقيقت امامت و معناي ولايت است و آن اينكه كمال هاي علمي و عملي كه از آنها به عنوان معروف، عدل و احسان تعبير شد، در انسان كامل معصوم متبلور گردد، به طوري كه شاهد عميق و عريق انديش، هرچه در سنّت و سيرت و سريرت چنين انسان كامل و معصومي تأمل مي كند، چيزي خارج از جمال الهي و بيرون از جلال خدايي كه به صورت علم كامل صائب و عمل تامّ صالح در بنده مخلَص او ظهور يافت و در مظهر جامع او متجلّي شد، نمي بيند.
چنين معرفت شاهدانه اي زمينه طرح انتظار شهودِ عدلِ مُمثَّلْ و احسانِ مُجَسّدْ را همراه با مَعْروفِ ممهّد و امر به همه سجاياي انسانِ متعهّد فراهم مي كند.
نوبت زنگي است، رومي شد نهان
اين شب است و آفتاب اندر رِهان
نوبت گرگ است و يوسف زير چاه
نوبتِ قبط است و فرعون است شاه
تا ز زرق بي دريغ خيره خند
آن سگان را حصّه باشد روز چند
در درون بيشه شيران منتظر
تا شود اَمْر تَعالَوا منتشر
[مثنوي معنوي، دفتر ششم، ابيات 1870 ـ 1873.]
📁 چون معروف، عدل و احسان با هماهنگي وحي و عقل شناخته مي شود و بدون هدايت آسماني، نيل به همه آن معارف ميسور عقلِ برهاني حكيم يا شهودِ عرفاني عارف نخواهد بود، لذا قبل از معرفت امام، شناخت معناي نبوت و معرفت نبي از راه شناخت نبوّت لازم دانسته شد؛ چه اينكه معرفت نَبي و نيز شناخت معناي نبوّت بدون شناخت خداوند يگانه و يكتا ميسّر نيست، از اين جهت معرفتِ خداوند از راه شناخت خداوندي و معناي الوهيتْ ضروري تلقي شد، زيرا خداوند مبدأ هرگونه كمال علمي و عملي است و هرگونه كرامت اعتقادي، اخلاقي و عملي از ناحيه آن حضرت ترسيم مي گردد؛
ني تو اعطيناك كوثر خوانده اي
پس چرا خشكي و تشنه مانده اي
هر كه را ديدي ز كوثر سرخ رو
او محمّد(ص) خوست با او گير خو
[مثنوي معنوي، دفتر پنجم، ابيات 1232 و 1235.]
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء ۲۰
سوره نمل
۱- انسان وقتی فاسد میشود حاضر است مردم پاک را از شهرخارج کند (۵۶ )
۲- آیا خدا بهتر است یا آنچه را که شریک خدا قرار میدهند؟( ۵۹)
۳- آیا کسی که مضطر را هنگام دعا اجابت میکند و گرفتاری بد را برطرف می سازد، بهتر است یا بت؟ (۶۲)
۴-در زمین مسافرت کن و ببین فرجام خلافکاران چه شد؟( ۶۹)
۵- بر بی ایمانی خلافکاران غم مخور و از آنچه فریبکاری میکنند دلتنگ نباش (۷۰)
۶- اگر کار نیک انجام دهی, پاداشی بهتر از آن برای توست( ۸۹)
سوره قصص
۷- هر جا در زندگی گرفتار شدی مانند مادر موسی با خدا باش، راه درست را به تو الهام خواهد کرد (۷)
۸-وعده الهی حق است،خداوند موسی را نجات داد خواهرش را واسطه کرد، شیر دایه ها را ممنوع کرد، موسی را به مادرش برگرداند، تا بگوید وعده الهی حق است (۱۳ )
۹-اگر حکمت و دانش میخواهی, نیکوکار باش، خدا به تو خواهد داد (۱۴)
۱۰- همیشه کار اشتباه دوستان خود را تاییدنکن( ۱۵ )
۱۱-هر وقت اشتباهی را مرتکب شدی ،راحت بپذیر که خودت مقصری (۱۶)
۱۲- نعمت هایی را که خدا به تو داده به وسیله آن پشتیبان خلافکاران نباش(۱۷)
۱۳-رفتارت را درست کن چون قضاوت مردم بر اساس رفتارهای توست نه نیت تو( ۱۹)
۱۴- هرجای زندگی به بنبست رسیدی دعا کن ، خدا تو را هدایت میکند ،موسی بعد از فرار از کاخ فرعون دعا کرد خدا او را وارد خانه شعیب کرد (۲۳)
۱۵- خواهر گرامی؛ جلوی نامحرم با شرم و حیا و عفت گام بردار( ۲۵)
۱۶-نیروی کار استخدام کردی، نیرومند و درستکار باشد (۲۶)
۱۷- پدر عروس؛
به داماد سخت نگیر( ۲۷)
۱۸- مرد عزیز؛
تامین نیازهای خانواده بر عهده توست( ۲۹ )
۱۹-هنگام ورود به هر کاری ترس ها را درمان کن (۳۳)
۲۰- از نیروهایی که در جنبهای از خودت بهترند استفاده کن (۳۴)
۲۱- شکیبا باش به خاطر شکیبایی خدادو بار به تو پاداش می دهد (۵۴)
۲۲- هرگاه سخن بیهوده شنیدی از آن روی بگردان( ۵۵)
۲۳-دارایی هایی که الان داری، زیور زندگی دنیاست، آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است،پس بهتر را انتخاب کن (۶۰ )
۲۴-اگر پول داری؛
- سرمستانه شادمانی نکن
-با پول برای آخرتت ذخیره کن
-برای زندگی دنیا از آن استفاده کن
-همانگونه که خدا به تو نیکی کرده به مردم نیکی کن
- در زمین فساد نکن( ۷۶-۷۷ )
۲۵-حسرت زندگی مردم را نخور( ۷۹ )
۲۶-آرزو نکن جای دیگران باشی( ۸۲ )
سوره عنکبوت
۲۷- بدان؛ هر وقت با زبان بگویی: ایمان آوردم، بلافاصله خدا تو را امتحان میکند .(۲)
۲۸- اگر پدر و مادرت تلاش کردند که به خدا شرک بورزی،به آنها احترام بگذار ولی اطاعت نکن (۸ )
۲۹-به غیر خدا تکیه کنی گویا خانه عنکبوتی درست کرده ای ،اصلا پایدار نیست (۴۱)
@feiz114
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جز ۲۱
سوره عنکبوت
۱-مناظره می کنی فقط با شیوهای که بهتر است (۴۶ )
۲-سینه ات را ظرف قرآن کن، چون آیات در سینه کسانی است که به انان دانش داده شده است (۴۹)
۳- اگر نمیتوانی در شهری خدا را عبادت کنی، هجرت کن. شهر را عوض کن ولی گناه نکن (۵۶) ۳-برای خدا و در راه خدا خالصانه تلاش کن ، حتماً خداوند راه های خود را به تو نشان خواهد داد (۶۹)
سوره روم
۴-آیا تاکنون در مورد خودت فکر کرده ای ؟(۸)
۵-فرجام کسانی که کار بدی انجام دادند ،بد تر شد (۱۰)
۶-خداوند برایت همسر آفرید تا با آرامش برسی (۲۱)
۷-اگر میخواهی به آرامش برسی ، رابطه ات با همسرت بر اساس عشق و رحمت و مهربانی باشد( ۲۱ )
۸-با همسرت با عشق به خودش، زندگی کن تا آرام شوی (۲۱)
۹-اگر دنبال خشنودی خدا هستی ، حق نزدیکان و بینوایان و در راه ماندگان را بده (۳۸)
۱۰-میخواهی مالت زیاد شود ربانگیر ،زکات و صدقه بده (۳۹)
۱۱-همیشه خدا را بخوان، چه در رنج و در چه در دوران نعمت و رحمت (۳۳)
۱۲- اگر به خاطر دستاوردهای خودت، بدی به تو رسید ناامید نشو( ۳۶)
۱۳-کفر کنی به ضرر خود توست، اما اگر عمل صالح انجام دهی به سود خود فرجام نیکی آماده می سازی (۴۴)
۱۴- در قیامت عذرخواهی ستمکاران سودی ندارد و از آنها تقاضای عذرخواهی هم نمی شود( ۵۷)
۱۵-مواظب باش در مسیر زندگی انسان هایی که یقین ندارند، تو را بی ثبات نسازند( ۶۰)
سوره لقمان
۱۶-بعضیها با سخنان سرگرمکننده و بیهوده مردم را گمراه می کنند (۶ )
۱۷-در تربیت فرزند خود؛
-فرزانه باش
-با او حرف بزن
-او را عاطفی صدا بزن
-او را از شرک بازدار
-قیامت را برایش بگو
-او را وادار به اقامه نماز کن
-او را دستور به امر به معروف و نهی از منکر بده
- تواضع و اعتدال به او یاد بده (۱۳-۱۸)
۱۹-هیچ وقت به خدا شرک نورز چون شرک ظلم بزرگی است(۱۳)
۲۰-مواظب اعمالت باش,تمام اعمالت در قیامت حتی به کوچکی دانه خردل باشد به حساب می اید(۱۶)
۲۱-نماز را اقامه کن(۱۷)
۲۲-امر به معروف و نهی از منکر کن(۱۷)
۲۳-در مشکلات صبور باش (۱۷)
۲۴-صورتت را متکبرانه از مردم برمگردان(۱۸)
۲۵- با سرمستی و تکبر راه نرو(۱۸)
۲۶- در راه رفتن متعادل باش(۱۹)
۲۷-صدایت را کوتاه کن( ۱۹)
۲۸- از گذشتگان کورکورانه تقلید نکن( ۲۱ )
۲۹-تسلیم خدا باش و نیکوکار ،این دستاویز استوار است (۲۲)
۳۰-خود را از عذاب قیامت حفظ کن، روزی که هیچ پدری جای فرزند و فرزندی جای پدر کیفر نمی شود (۳۳)
سوره سجده
۳۱-آیا کسی که مومن باشد مانند کسی است که نافرمان است؟( ۱۸)
سوره احزاب
۳۲-از کافران و منافقان اطاعت نکن فقط از وحی الهی تبعیت کن(۲)
۳۳- نعمت های الهی را در زندگی یادآوری کن (۹)
۳۴-اگر خدا بدی یا رحمتی را برای تو بخواهد چه کسی تو را از اراده خدا حفظ میکند ؟(۱۷)
۳۵-پیامبر الگوی کامل و نیکو برای پیروی در زندگی است(۲۱)
۳۶میخواهی از پیامبر الگو بگیری ، امید به خدا و قیامت داشته باش و بسیار خدا را یاد کن (۲۱)
@feiz114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۱) _ جانم بفدای علی
حالا ببینید #علی و #اولاد_علی چه می کنند! #روزه که گرفتند، آن مقدار گندم یا غیر گندم را هم که نسیه خریدند، دست بهترین بانوان عالم، #صدیقه_کبری (سلام الله علیها) این را نان درست کرد. به چه کسی می دهد؟ #یتیم و #مسکین را ما می فهمیم، اما به ( #اسیر ) می دهد؛ جا دارد انسان با این #دین بی رحمی و بد رحمی کند؟ احتکار کند؟! یک خجالتی، یک شرمی!! (علی (ع)) گفت: الآن #حکومت اسلام دست ماست. بالاخره این اسیر آمده ما را بکشد، ولی الآن اسیر ماست؛ ما باید شکمش را سیر کنیم! جانم بفدای تو یا علی ... 🔶️ ر.ک سوره انسان / آیه ۸
✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#امام_علی
#امیر_المومنین
#علی_بن_ابیطالب
#هل_اتی
#سوره_انسان
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #تصویر_نگاشت
@rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
سلام ... ليلة القدر سلام.
اين قدر و اندازهى خدا و اين قدر و تقدير تو و اين امر و برنامهى ولى و اين كتاب و طرح و تقدير، هنگامى كه با هم هماهنگ شوند، به چه مىانجامند، جز سلام ... و اين است كه شب تقديرهاى خداى و تو و ولايت، شب سلام و امن است، شب پاكسازى از هر عيب و آفت است. اگر تو نعمتهاى خدا را با طرح ولايت و كتاب خدا هماهنگ كنى و با موضوعات جارى و گرفتارىها و نيازهاى موجود تطبيق بدهى، توانستهاى در اين شب قدر به سلام برسى و از خرابكارى و دوباره كارى و كندكارى نجات يابى.
🍀🍀🍀
#وصیت_نامه_حضرت_علی_علیه_السلام
#اتحاد_بهترین_نعمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌اصلاح و انسجام جامعه
▪️ وصیت نامه حضرت چند صفحه است، این وصیت شَفهی نیست كتبی است، این طور نیست كه حسنین را خواسته باشد و به آنها این فرمایش را فرموده باشد، آن می شد خطبه یا كلام؛ اما این را حضرت با قلم نورانی خودشان مرقوم فرمودند، این وصیت نامه است و در همین متن هم آمده است كه حضرت فرمود هر كس كه كتاب من به او رسیده است او هم جزء «اوصیای من» است.
▪️ صدر وصیت نامه شهادت به توحید، شهادت به رسالت این گونه از معارف دینی هست كه در وصیت نامه باید این چنین باشد: شهادت به وحدانیت خدا، اقرار به وحدانیت خدا، اقرار به رسالت انبیا عموماً، وجود مبارك رسول گرامی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) خصوصاً، ولایت اهل بیت علی و اولاد علی(علیهم السلام)، بعد آن مطالب بعدی ذكر می شود. وجود مبارك حضرت امیر مسئله توحید را مطرح فرمود، مسئله رسالت و نبوّت را مطرح فرمود بعد این جمله ها را فرمود، فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ»؛ من شما را به تقوای خدا وصیت می كنم. تقوا بهترین توشه است؛ یعنی آدم سپری، وقایه ای داشته باشد كه گناه به او نخورد، تیر به او نخورد. مستحضرید كه درباره گناهان تعبیر به سِهام و تیرها شده است.
▪️ «وَ أَنْ لاَ تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»؛ دنیا در پنج بخش خلاصه شد كه در سورهٴ مباركهٴ حدید آمده ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلاَدِ﴾[1] همین پنج بخش است، فرمود نه بازی بكنید نه كسی را بازی بدهید، نه سرگرم بشوید نه كسی را سرگرم كنید، نه به زینت بپردازید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه فخرفروشی كنید نه دیگران را به این كار تشویق كنید، نه به دنبال تكاثر باشید نه دیگران را به تكاثر دعوت كنید، شما وقتی می توانید كوثری باشید چرا به تكاثر می پردازید! این تكاثر شما را به چاه می اندازد. اگر كسی توانست كوثری باشد خب حیف است كه گرفتار تكاثر باشد. فرمود ولو دنیا به طرف شما بیاید شما به طرف دنیا نروید! مستحضرید پرهیز از دنیا نعمت خوبی است نه پرهیز از جامعه، پرهیز از امّت و پرهیز از مردم! خدمت كردن به جامعه، به نظام، به امت از بركات دینی است، اما دنیاطلبی كه حالا من باید باشم و اگر من نباشم مشكل دارد خب این درست نیست، این معلوم می شود دنیاست.
▪️ «وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، این دو وظیفه است؛ فرمود شما كمك مظلوم باشید (یك) دشمن ظالم باشید (دو). «أُوصِیكُمَا وَ جَمْیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ فرمود من در این وصیت نامه هم شما را هم فرزندانم را هم سایر وابستگان و خاندانم را وصیت می كنم به تقوای الهی، هر كس كه نامه من به او رسیده است او را وصیت می كنم «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ»؛ كارهایتان را منظم كنید! هم كارهای حكومت را، هم كارهای ملت را، هم كارهای شخصی را، بالأخره كارتان منظم باشد. كسی كه میخواهد درس بخواند برنامه ریزی كند چه حوزوی چه دانشگاهی؛ در بخش اقتصاد كارهایتان را منظم كنید «وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ». «وَ صَلاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ»؛ بكوشید كه هیچ اختلافی با یكدیگر نداشته باشید، اگر چند نفر با هم اختلاف دارند تلاش و كوشش كنید آنها را متّحد كنید مسئله اتحاد از بهترین نعمت های دینی است.
▪️ در متن وصیت نامه وجود مبارك حضرت امیر آمده است فرمود عظمت اتحاد این است كه «فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یقُولُ صَلاَحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلاَةِ وَالصِّیامِ»؛[2] من از پیامبر شنیدم كه فرمود اصلاح جامعه از بسیاری از نمازها و روزه های مستحبّی بالاتر است؛ یعنی اینكه آدم بتواند جامعه را اصلاح كند، صالح كند، متّحد و منسجم كند.
[1] . سوره حدید، آیه 20.
[2] . نهج البلاغه، نامه47.
📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/16
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
🍀🍀🍀
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 انسان در حد گیاه و حیوان هم که باشد بايد فضاي جامعه را معطّر كند
🔸انسان اگر اهل همّت باشد ميگويد من اگر در حدّ گياهم بايد يك گياه معطّر باشم؛ اگر در حدّ حيوانم باز هم يك حيوان معطّر بايد باشم.
🔸ببينيد همه گياهها اينطور نيست كه معطّر باشند، برخي از چوبها هستند كه عود ميشوند، اينها را اگر سوزاندي بالأخره فضا را معطّر ميكند.
🔸بعضي از حيواناتاند ميگويند درست است حيوانيم ولي بايد شامّه را معطّر كنيم يكي ميشود نافه آهو، يكي ميشود عَنبر ماهي؛ عنبر و مُشك عطرهاي حيواني است، عود گياهي است.
🔸بالأخره انسان اگر در حدّ گياه هم باشد، اگر در حدّ حيوان هم باشد بايد فضاي جامعه را معطّر كند، اگر در حدّ انسان باشد فضاي مُلك و ملكوت را معطّر ميكند.
🔸اينكه درباره شهدا عرض ميكنيم «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي فيها دُفِنْتُمْ» يعني اين طيّب بودنِ زمينيِ شما، آسمانيها را هم معطّر ميكند، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ» ميشود.
🔸اينطور نيست كه قبر مطهّر سيدالشهداء فقط براي زمينيها مصداق «طِبْتُمْ وَطابَتِ الْأَرْضُ الَّتي فيها دُفِنْتُمْ» باشد؛ چرا ميگويند سجده بر تربت سيّدالشهداء(سلام الله عليه) حجابها را خَرْق ميكند؟ پس معلوم ميشود اين طيّب و طهارت بالا ميرود؛ يعني از همينجا بالأخره بالا ميرود.
🔸شما بتوانيد انشاءالله فضاي جامعه را معطّر كنيد ... همين روزها ديديد اين عزيزان ما را در قسمت شرق ايران به اين صورت شهيد كردند؛ الآن كه ما اينجا نشستيم در كمال امنيت اين بحثها را داريم، محصول كار آن بزرگان است..
🔸بنابراين اينچنين نيست كه ما اينجا بحث كارهاي ثوابي داشته باشيم آنكه در كوههاي شرق ايران است مرزداري ميكند در اين ثواب سهيم نباشد، اينطور نيست.
🔸شهر ما، كشور ما، جامعه ما معطّر است و همه اين عطرها هم شعبهاي است از عطر كربلا؛ اين به وسيله شما بزرگواران، به وسيله شما علما، سخنرانان بايد منتشر بشود.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن سوره فاطر، آیات5 الی 8
☘☘☘
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۲۲
سوره احزاب
۱- ارزش انسان به تقوی است نه خویشاوندی پیامبر(۳۱)
۲- خویشاوندی با پیامبر مسئولیت آور است ،گناه دوبرابر و ثواب دو برابر میشود(۳۰-۳۱)
۳- خانم با تقوا؛
- به گونه ای هوس انگیز حرف نزن که بیماردلان در تو طمع کنند
- سخن شایسته بگو
- در خانه بمان و شوهرداری و فرزند پروری کن
- همانند دوران جاهلیت ، بین مردم تبرج و زینت نکن
- نماز را اقامه کن
- زکات و صدقه بده
- در خانه ، از آیات الهی و حکمت و دانش یاد کن
(۳۲-۳۳)
۴- الگوی پاک و معصوم برای زندگیت میخواهی ،فقط اهل بیت علیهم السلام (۳۳)
۵-در عمل به دین از مردم نترس ،فقط از خدا بترس(۳۷)
۶- خدا را بسیار زیاد ،یاد کن،صبح و شام او را تسبیح کن(۴۱-۴۲)
۷- باور داشته باش؛
خداوند و ملائکه بر تو درود و رحمت میفرستند تا تو را از ظلمات جهل و شرک و گناه به سوی نور ایمان و علم و تقوا راهنمایی کنند(۴۳)
۸- از کافران و منافقان اطاعت نکن و به آزار های آنها اعتنا نکن(۴۸)
۹- آقای خانه ؛
-در خانه کاری کن که روشنی چشم زنت باشد،
-غمگین نباشد
- راضی باشد(۵۱)
۱۰- در مهمانیها ؛
-بدون اجازه وارد خانه کسی نشو .
-هنگامی که دعوت شدی داخل شو.
- قبل از موعد و در انتظار وقت غذا ننشین.
- بعد از صرف غذا به صحبت ننشین
- غذا خوردی با بقیه برو
- کاری نکن که صاحبخانه ناراحت شود
- گاهی صاحبخانه شرم می کند چیزی نمی گوید ، او را اذیت نکنی
- هر چیزی از وسایل میخواهی از همسر صاحبخانه، از پشت پرده بخواه، این کار برای پاکی قلبها بهتر است(۵۳)
۱۱- هر وقت نام پیامبر برده می شود ،صلوات بفرست و کاملا تسلیم فرمان پیامبر باش(۵۶)
۱۲- به خانمت و دخترانت و زنان دیگر که مردها شان مومنند دستور بده، حجاب داشته باشند که به پاکدامنی شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند(۵۹)
۱۳- اگر میخواهی کارهایت اصلاح شود و گناهانت آمرزیده شود، سخن حق بگو(۷۰-۷۱)
سوره سبا
۱۴- عمل صالح این است که کار را درست و استاندارد انجام بدهی( ۱۱ )
۱۵-شکر همه نعمت های الهی را به جا آور( ۱۳)
۱۶-کفران نعمت کنی عذاب می آید بخاطر کفران، خداوند دو باغ پر از میوه را تبدیل به دو باغ بی ارزش با میوه تلخ نمود (۱۶)
۱۷- هیچ وقت چیز با ارزش الهی را با چیزهای پست عوض نکن( ۱۹)
۱۸- مال و فرزند مایه تقرب انسان به خدا نیست (۳۷ )
۱۹-پروردگار برای هر کس بخواهد روزی را زیاد یا کم میکند ،این ربطی به قرب به درگاه او ندارد (۳۶)
۲۰- ایمان و عمل صالح عامل تقرب به خدا است (۳۷ )
۲۱-هر چیزی را در راه خدا انفاق بنمایی ، خدا عوضش را داده و جای آن را پر میکند (۳۹)
۲۲- بگو : شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، دو نفر دو نفر یا یک نفریک نفر برای خدا قیام کنید (۴۶ )
سوره فاطر
۲۳- اگر خداوند درب رحمتی را به روی مردم بگشاید کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد و هرچه را امساک کند، کسی غیر از او قادر به فرستادن آن نیست (۲)
۲۳- مبادا زندگی دنیا تو را فریب دهد ، مبادا شیطان تو را فریب داده و به کرم خدا مغرور سازد (۵)
۲۴-شیطان را دشمن بدان (۶)
۲۵- اگر دنبال عزت هستی,عزت را فقط از خدا بخواه، چون تمام عزت برای خداست (۱۰ )
۲۶-تو فقیری و نیازمند به خدایی و فقط تنها خداست که بی نیاز و شایسته هرگونه حمد و ستایش است (۱۵)
۲۷- از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می ترسند(۲۸)
۲۸-در دوزخ فریاد می زنند: پروردگارا ما را خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم، غیر از آنچه انجام میدادیم (۳۷ )
۲۹-نیرنگ نزن، نیرنگ تنها دامان صاحبانش را میگیرد
« چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی»(۴۳)
سوره یاسین
۳۰- تمام رفتار هایی که انجام می دهیم خداوند هم آنها را و هم آثار آن را تا روز قیامت مینویسد (۱۲)
۳۱-در زندگی٬ از کسانی پیروی کن که از تو مزد طلب نمی کنند و خودشان هدایت یافتند (۲۱)
@feiz114