نساء 54.mp3
15.26M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه54
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بررسی و تحلیل.قرآن و ارزش زن.docx
27.1K
#تحلیل_و_بررسی 63
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#زن
#مرد
#شبهه
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
📜 دقت کنیم که "پُرگویی، زیادهگویی و پراکندهگویی"، یکی از اصلیترین روشها [تاکتیک]های جنگ نرم، به ویژه در فضای مجازی میباشد، چرا که امکان پاسخ را سلب میکند و این همان است که آنان میدانند و میخواهند.
مثل همین شبههی فرافکنی شده که در 5 خط 20 ادعا کرده و به 20 آیه نیز مستند کرده است و حال اگر شما بخواهید پاسخ دهید، باید اول تک آیات را با ترجمه صحیحش بنویسید تا اثبات کنید که به غلط ترجمه کردهای تا سوء استفاده کنی! بعد تک به تک آن آیات را شرح دهید تا موضوع روشن شود، به ویژه اگر موضوع در مباحث حقوقی و حقوق کیفری و جزایی و ... باشد؛ بعد لازم است که برای پاسخگویی و رفع شبهه، از حقوق بگذرید و به عرصهی "فلسفه حقوق" برسید و با شرح حکمتها، پاسخی مستدل و مستند بدهید!
▪ بنابراین، اگر هر سؤالی فقط سه صفحه پاسخ داشته باشد، 60 صفحه میشود که نه میشود نوشت و نه اگر به فرض کسی بنویسد و در فضای مجازی درج کند، مخاطبی آن را میخواند!
▪ اما، در عین حال در این فرصت و امکان مختصر، پاسخی ایفاد میگردد تا مخاطبان محترم، با حقهبازیهای اینگونه شبهات آشنا شوند.
🔸 متنی نسبتا کوتاه در عین حال خواندنی و کاربردی .تنها با صرف وقت کمتر از 7 دقیقه
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
بررسی و تحلیل.قرآن و ارزش زن.pdf
703.9K
#تحلیل_و_بررسی 63
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#زن
#مرد
#شبهه
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
📜 دقت کنیم که "پُرگویی، زیادهگویی و پراکندهگویی"، یکی از اصلیترین روشها [تاکتیک]های جنگ نرم، به ویژه در فضای مجازی میباشد، چرا که امکان پاسخ را سلب میکند و این همان است که آنان میدانند و میخواهند.
مثل همین شبههی فرافکنی شده که در 5 خط 20 ادعا کرده و به 20 آیه نیز مستند کرده است و حال اگر شما بخواهید پاسخ دهید، باید اول تک آیات را با ترجمه صحیحش بنویسید تا اثبات کنید که به غلط ترجمه کردهای تا سوء استفاده کنی! بعد تک به تک آن آیات را شرح دهید تا موضوع روشن شود، به ویژه اگر موضوع در مباحث حقوقی و حقوق کیفری و جزایی و ... باشد؛ بعد لازم است که برای پاسخگویی و رفع شبهه، از حقوق بگذرید و به عرصهی "فلسفه حقوق" برسید و با شرح حکمتها، پاسخی مستدل و مستند بدهید!
▪ بنابراین، اگر هر سؤالی فقط سه صفحه پاسخ داشته باشد، 60 صفحه میشود که نه میشود نوشت و نه اگر به فرض کسی بنویسد و در فضای مجازی درج کند، مخاطبی آن را میخواند!
▪ اما، در عین حال در این فرصت و امکان مختصر، پاسخی ایفاد میگردد تا مخاطبان محترم، با حقهبازیهای اینگونه شبهات آشنا شوند.
🔸 متنی نسبتا کوتاه در عین حال خواندنی و کاربردی .تنها با صرف وقت کمتر از 7 دقیقه
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
#غصه_ائمه_علیهم_السلام
#فرزندان_ائمه_علیهم_السلام
#شاخص_نظام_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌نظام الهی
🔹 یكی از مستمعین كه پای سخنان حضرت [امام صادق (سلام الله علیه)] نشسته بود گفت عجب درّ و جواهری ما امروز از شما استفاده كردیم، [حضرت] فرمود حیف نیامد كه این سخنان را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر»،[1] حیف نیامد كه گفتی این كلمات مثل طلاست؟! طلا یك سنگ زردی است، چون كمیاب است معیار تبادل قرار گرفته است، وگرنه ارزش ندارد! با سنگ های دیگر فرقی ندارد! بعضی از سنگ های معدنی ممكن است از آن سخت تر هم باشند! فرمود: حیف نیامد كه این حرف ها را به طلا تشبیه كردی؟! «هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَر»؟
🔹 بعد هم فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛[2] آزمون ما با این مردم بسیار دشوار است، برای اینكه ما اینها را دعوت كنیم نمی آیند، رها كنیم كه راه غیر از این نیست! ما که نمیتوانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و ببیند جزای خویش»،[3] این حرف ما نیست! چرا كیفر تلخ كار خودش را ببیند؟! «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»، راه غیر از این نیست! این است كه ما خیلی برایمان سخت و دشوار است، ما نمی توانیم بگوییم ما به وظیفه خود عمل كردیم و تمام شد و رفت، ما غُصه می خوریم! بسیاری از حالات خود وجود مبارك پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلّم), امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به حال ما غُصّه می خوردند! الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غُصّه می خورد! آدم یك فرزندی داشته باشد و بیراهه برود كه نمی تواند بگوید «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش».
🔹 فرمود شما فرزندان مایید: «أَنَا وَ عَلی أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة».[4] ما كه وقتی تشیع را قبول كردیم، اینها را به عظمت و امامت قبول كردیم، اینها را به عصمت قبول كردیم و اینها را به حجّت قبول كردیم، فرزند اینها شدیم! اگر فرمود: «أَنَا وَ عَلی أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» و ما هم اینها را به عنوان امامت قبول كردیم، فرزندان آنهاییم! آنگاه اگر بیراهه برویم، حضرت فرمود: برای ما خیلی غُصّه است، «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَة إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یجِیبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا». هیچ پدری حاضر نیست كه بگوید «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، اینچنین نیست! هیچ پدری و هیچ مادری حاضر نیست! الآن وجود مبارك حضرت هم همین طور است! اگر خدای ناكرده بیراهه برویم برای ما غُصّه می خورند، رنج می برند كه چرا ما به این صورتیم. ما می توانیم طرزی زندگی كنیم كه مورد رضای اینها باشد؛ ما این جاهلیتمان را به عقلانیت تبدیل كنیم، این راه دارد.
🔹 نظام جاهلی دو نشانه دارد: یكی اینكه در بخش اندیشه که دستشان از برهان و عقل خالی است، به گمان زندگی می كنند و در بخش انگیزه که دستشان از عدل خالی است، به هوا و هوس عمل می كنند. این را در سوره مباركه «نجم» فرمود که نظام جاهلی این دو علامت و دو عنصر را دارد؛ در بخش اندیشه به جای اینكه عالمانه تصمیم بگیرند براساس گمان ـ مخصوصاً سوء ظن ـ حركت می كنند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ و در بخش انگیزه و عمل به جای عدل و عقل با میل حركت می كنند: ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس﴾.[5] انسان به هر حال یا در حوزه و دانشگاه است و كارهای علمی انجام می دهد یا در متن جامعه است و كارهای عملی دارد؛ اگر فضا, فضای فرهنگی است باید برهان و عقل و علم باشد؛ اگر فضا، فضای كار و عمل است باید عدل باشد، نه هوا! ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ برای بخش اندیشه, ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُس﴾ برای بخش انگیزه است. اگر این دو عنصر حل شود؛ یعنی ما عالمانه زندگی كنیم و عادلانه به سر ببریم، نه بیراهه می رویم و نه راه كسی را می بندیم، می توانیم یك نظامی بهشت گونه بسازیم و راحت باشیم.
[1] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص248.
[2] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص405.
[3] . دیوان سعدی، مواعظ، غزل شماره38؛ «چندین چراغ دارد و بیراه میرود *** بگذار تا بیفتد و ببیند جزای خویش».
[4] . معانی الاخبار، ص52.
[5] . سوره نجم، آیه23.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/01/10
تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoo
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 209
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره)
◀ عرفان فصل اخير هويّت عارف است؛ بنابراين جميع شئون علمي و عملي او عارفانه است، نه زاهدانه و نه عابدانه؛ يعني در تمام مراحل زندگي حضور فعّال دارد و از انزواي مذموم منزّه است و هرگز انقطاع تعلّق از دنيا را به معناي ترك نهضت خدمت رساني به بندگان خدا تحريف نمي كند و به منظور حفظ وفاق ملّي كه فراتر از وحدت حوزه و دانشگاه است، اگر اندوهي از برادران ايماني دامن گير او شد، با شطرنج مهر رنج را طي مي كند و دشمني را رقيب مي داند و آن را از پاي درآورد، نه دشمن ظاهري را؛ البته در عداوت هاي برون مرزي، همچون دفاع مقدّس هشت ساله دشمن را ناكام مي كند؛ «رُدّوا الحَجَر حَيْثُ جاء فاِنّ الشرَّ لايَدْفَعُه اِلّاالشرّ»،[ نهج البلاغه، حكمت314.]و براي صيانت سيره توحيدي خويش از هر نَفَسي بهره جديد مي برد؛
عارفان هر دمي دو عيد كنند
عنكبوتان مگس قديد كنند
◀ ابتكار عارف در هر دَم به اين است كه فرو رفتن آن را مُمِدّ حيات مي داند و برآمدن آن را مفرّح ذات، و هر كدام را نعمت خداي سبحان مي داند و به سپاس وي مي پردازد و از طرف ديگر، شكر نعمت را با ذكر ولي نعمت هماهنگ مي كند، به طوري كه
دَم چو فرو رفت هاست، هواست چو بيرون رود
يعني از او در همه هر نفسي هاي و هواست[ديوان حكيم سبزواري.]
◀ و براي هماهنگي جهاد اصغر و اوسط و اكبر، هماره در متن سياستي كه «شهيد سيّد حسن مدرس»(قدسسرّه) آن را عين ديانت مي دانست و امام راحل(قدسسرّه) به استناد ولايت فقيه كه تحليل آن به ولايت فقاهت و عدالت است، با هزينه تبعيد، زندان و صدها مصائب صَعب، بلكه مستصعبِ خود و ملّت بزرگ و بزرگوار ايران اسلامي آن را ضامن استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي قرار داد، حاضر است و هرگز افسونِ خروج از قلمرو زرّين حكومت و افسانه خروج بر بنيان مرصوص آن را افيون خود قرار نمي دهد و مخمورانه مكتب حياتبخش الهي را مخدّر نمي خواند و بر انجماد خود نمي افزايد، بلكه در پرتو نور قرآن و عترت جويا و پويا خواهد شد؛
آبي ميان جو روان، آبي لب جو بسته يخ
آن تيز رو اين سست رو، هين تيز رو تا نَفْسُري[ديوان شمس تبريزي.]
◀ پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظّم رهبري، دولت و ملّت و مملكت را حفظ فرما!
🔹 امام راحل(قدسسرّه) و شهدا را همچون سيّدالعرفا حضرت سيّد علي قاضي طباطبايي(قدسسرّه) و عقيل آل معرفت و اهل تفسير و حكمت علاّمه طباطبايي(قدسسرّه) با انبيا و اوليا محشور فرما!
🔹 امنيت مناطق اسلامي، مخصوصاً ايران، عراق، افغانستان و فلسطين را در ظلّ عنايت امام زمان (عج) تأمين نما و خطر استكبار جهاني و صهيونيزم را به مستكبران و تفرقه افكنان برگردان!
🔹 كام دانشگاهيان معرفت دوست را با شَهد شهود جمال و جلالت شيرين فرما تا همواره كانون انديشه با مهر دل انگيز انگيزه گرم باشد!
رندان همه جمعند در اين ديرمغانه
در ده تو يكي رطل بدان پير يگانه
يك پرده برانداخته آن شاهد اعظم
از پرده برون رفته همه اهل زمانه
كي سرد شود عشق ز آواز
هرگز نرمد شير زفرياد زنانه
چون بند شود نطق يكي سيل درآيد
كزكون و مكان هيچ نبيني تو نشانه[ديوان شمس تبريزي.]
غفرالله لنا ولكم والسلام عليكم ورحمةالله
جوادي آملي
آذر 1382
📚 کتاب:سروش هدايت جلد2، صفحه 309
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 17 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
#مثالهای_قرآن 18
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 9
⏪ 5- تعبیر به «نار» در قرآن
از تعبیر قرآن به «نار» و نه «نور» دو نتیجه به دست میآید: اول آن که دود، سوزانندگی و خاکستر از الزامات آتش است و منافق نیز دیگران را دچار آسیب این آتش خود افروخته میسازد و در نتیجه پراکندگی، زیان و فشارهای ناخواسته را بر مردمان تحمیل میکند در حالی که مومن، از نور خالص و چراغ روشن و پرفروغ ایمان، بهره میگیرد. دوم آن که منافقان گرچه تظاهر به نور ایمان دارند، اما باطنشان «نار» است، و اگر نوری هم باشد ضعیف است و کوتاه مدت. « برای توضیح بیشتر ر. ک. تفسیر نمونه، جلد اول، صفحه 110. »
⏪ 6- «نور» و «ظلمات»
خداوند میفرماید: «و ترکهم فی ظلمات لایبصرون خداوند اینها را در تاریکیهای وحشتناکی که چشم کار نمیکند قرار میدهد. در قرآن مجید کلمه ظلمت به صورت مفرد نیامده است، بلکه در تمام 23 مورد استعمالش به صورت جمع آمده است؛ اما کلمه نور بر عکس در هیچ مورد در قرآن مجید به صورت جمع استعمال نشده است، بلکه در تمام 43 بار کاربرد این کلمه به صورت مفرد آمده است! آیا این تفاوت پیامی ندارد؟
سر این مطلب این است که قرآن میخواهد بگوید نور یکی بیش نیست و آن نور توحید است و همه نورها به نور خداوند باز میگردد «الله نور السموات و الارض» «1» نور ایمان، نور علم، نور یقین، نور اتحاد و همبستگی و ... همه به یک نور برمیگردد و آن نور خداست؛ بنابراین یک نور بیشتر وجود ندارد به همین جهت همواره نور به صورت مفرد بیان شده است.
▫ اما نفاق و کفر و پراکندگیها و اختلافها همه یک ظلمت نیستند، بلکه ظلمتهای متفرق و جداگانهای هستند. ظلمت جهل، ظلمت کفر، ظلمت بخل، ظلمت حسد، ظلمت عدم ترس از خدا، ظلمت هوا و هوس، ظلمت وسوسههای شیطانی و ... خلاصه ظلمتهای متعددی وجود دارد؛ بدین خاطر است که ظلمت در سراسر قرآن مجید به صورت جمع استعمال شده است.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 19
#مثال
#مثل
#تمثیلات
#آیت_الله_مکارم_شیرازی
#منافقان
#تمثیلات_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 مثال منافقان 10
⏪ 7- تفسیر آیه 18 «صم بکم عمی فهم لا یرجعون»
▪ منافقین طبق این آیه شریفه دارای سه ویژگی هستند:
◀ اول- «صم» هستند.
«صم» جمع «اصم» به معنای کری است.
◀ دوم- «بکم» هستند «بکم» جمع «ابکم» به معنای گنگ و لال است یعنی منافقان هم لال و هم گنگ هستند و معنای این دو جمله این است که اینها همواره کر و لال هستند؛ چون کسانی که کر هستند خواه ناخواه لال هم میشوند، اگر چه از نظر پزشکی دستگاه تکلم آنها سالم باشد؛ زیرا وقتی انسان چیزی نشنود نمیتواند تکلم کردن را بیاموزد و تجربه کند و شاید بدین جهت در آیه شریفه صفت کری اول آورده شده است؛ یعنی اینان همواره کر و لال هستند.
◀ سوم- «عمی» هستند. «عمی» جمع «اعما» به معنای نابینایی است. یعنی منافقان نه زبان گویا دارند و نه گوش شنوا و نه چشم بینا و کسی که کر و لال و نابینا باشد چطور میتواند دریابد که به راهی نادرست گام گذاشته است و اصلا چگونه میتواند به انحراف و خطای خود پی ببرد؟
▪ چون این سه عضو ابزار شناخت انسان هستند؛ گوش وسیله تعلیم و یادگیری، زبان وسیله انتقال علوم از نسلی به نسل دیگر، و چشم هم وسیله کشف علوم جدید و یافتههای تازه میباشد. وقتی کسی هیچ یک از این سه ابزار شناخت را نداشته باشد نمیتواند از مسیر انحراف خارج شود یا به راه حق باز گردد؛ بنابراین پرسشی مطرح میشود که منافقان که چشم و گوش و زبان دارند پس چرا در قرآن از آنان به کر و لال و کور تعبیر شده است؟ در پاسخ باید گفت: قرآن منطق خاصی دارد، در فرهنگ قرآن هر چیزی در دایره آثارش دیده میشود و وجود و عدم آن از نظر قرآن به وجود و عدم آثار آن بسته است.
▪ بنابراین، آنها که چشم دارند و از این نعمت الهی برای دیدن آیات پروردگار و مشاهده صحنههای عبرتآموز بهره نمیبرند و در واقع چشم آنها چنین اثر وجودی ندارد، از نظر قرآن کورند و آنها که گوش دارند؛ ولی پیام خدا و صدای مظلومان را نمیشنوند در منطق قرآن کر هستند و نیز کسانی که زبان دارند؛ ولی آن را به ذکر خدا و امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جاهل و ... به کار نمیگیرند در فرهنگ قرآن لال محسوب میشوند.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#امکان_فهم_قرآن
📍اگر مردم نتوانند قرآن را مستقیماً بفهمند، آیا دیگر قرآن کارکرد خواهد داشت؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری
🔰نظم بعضىها كه با خانه درهم و برهم و اتاق به هم ريخته و در كثافت نشستهاى برخورد مىكنند
و مسئول نظافتش مىشوند، در برخورد اول وحشت مىكنند و فرار مىنمايند... تا آنكه فكرشان سازمان بگيرد و سرنخ دستشان بيايد و آماده شوند و بازگردند و در خانه شلوغشان نظمى به پا كنند...
▫ ما از اين دسته هستيم كه مىخواهيم دل آشفته و سينه در هم شده را، كه هر كس در آن خرگاهى برپا كرده و حكومتى راه انداخته مهار كنيم.
▫ مىخواهيم در اين خانه بىحصار و در اين بتخانه كثيف، نظمى به پا نماييم.مىخواهيم در اين خرابه، بنايى به پا داريم و اين است كه از غوغاى اين همه فرياد و از فشار اين همه بار، به وحشت افتادهايم و فرار كردهايم و به شادى و پايكوبى پرداختهايم تا در زير پوشش نشاطمان خودمان را گم كنيم و با تنوعها تحركمان را پايمال نماييم، ولى اين شدنى نيست كه اين مانى بزرگ نمىتواند براى هميشه در دل ما نقاشى كند و ما را فريب بدهد.
▫ تنوعهاى هفت رنگ هم نمىتواند اين پرده بزرگتر از هستى را در خود بگيرد و اينجاست كه پس از وحشت و فرار از خود، بايد آماده شويم و سرنخ را پيدا كنيم.
▫ عظمت كار براى آنها كه نظم را فهميدهاند، ديگر وحشتى نمىآورد. اين درست است كه تو بىنهايت راه در پيش دارى،
ولى در هر لحظه بيش از يك گام برايت نيست... نظم به تو كمك مىكند كه بفهمى گام اول را از كجا بردارى و سپس گامهاى بعد را.
▫ اين درست است كه كارهاى زياد داريم، ولى گرفتارى ما در هر لحظه بيش از يك كار نيست و آن مهمترين كار است،نه تمامى آن همه كار و همين مفهوم از نظم، تو را قادر مىسازد كه اهميتها را بشناسى و از جايى شروع كنى.
▫ يك ساختمان عظيم را تو در يك لحظه نمىسازى. اين ساختمان را و اين كار را تنظيم مىكنى و تحليل مىكنى تا آنجا كه بفهمى چقدر مصالح مىخواهى و چقدر افراد و نيرو مىخواهى و مىفهمى كه اين مصالح و اين افراد را از كجا تهيه كنى و اينجاست كه سرچهارراه مىآيى تا عمله جمع كنى و دنبال چوب مىروى كه دسته كلنگ و بيل را محكم بسازى
و اينجاست كه تو، تويى كه تمامى ساختمان را مىشناسى، در گامهايت آن قدر آسوده هستى كه گويا جز همين يك گام، كار ديگرى برايت نيست
و اين تويى كه آماده شدهاى و مسلط هستى.
استاد #علی_صفایی_حائری
(کتاب صراط صفحه ۱۲)
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#علم_و_دانش_صنعتی
#آگاه_مطلق
#خرافات_و_افسانه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 خلقت شناسی
🔹 خیلی ها خیال می كنند که علم و دانش صنعتی سكولار است؛ می گویند صنعت و تولید، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! زمین شناسی سكولار است، اسلامی و غیر اسلامی ندارد! معدن شناسی سكولار است، دینی و غیر دینی ندارد! خب این فكر یك سم است، خیال می كنند به اینكه عالم همین طور خودساخته است و زمین طبیعت است، كوه طبیعت است، معدن طبیعت است. می گویند طبیعت شناسی كه اسلامی و غیر اسلامی ندارد؛ حالا این آقا چون مسلمان است، ممكن ایام فاطمیه روضه خوانی هم داشته باشد و جامهٴ مشكی بپوشد، امّا بیرون محدودهٴ كار دارد دینداری می كند، این درونش مشكل جدّی دارد! وقتی درونش اصلاح می شود و وقتی فرهنگ در درون صنعت راه پیدا می كند كه این آقا متوجّه باشد ما چیزی به نام طبیعت نداریم، هر چه هست «خلقت» است. طبیعت بی طبیعت! چیزی به نام طبیعت نداریم زمین مخلوق خداست، آسمان مخلوق خداست، كوه مخلوق خداست، معدن مخلوق خداست. یك زمین شناس، یك معدن شناس و یك كوه شناس دارد «خلقت شناسی» می كند! او در تمام حالات مثل اینكه دارد ذكر می گوید؛ زیرا «خلقت شناسی» معنایش این است كه خدا چنین كرد! این معدن سنگ مرمر كه الآن در دسترس است، چند میلیون سال قبل خاك عادی بود، با نظم و تدبیر الهی، تابش آفتاب، بارش باران، كمكم منجمد شد، سنگ شد، ماند و ظریف شد و تنظیم شد و شده سنگ مرمر. اگر آن بزرگوار گفت كه سال ها باید كه مثلاً یك تكه سنگ «لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن»،[1] اینطور نبود كه اوّل كسی در این كوه ها عقیق گذاشته باشد؛ این خاك بود، خاك را مدبّر اساسی و آن «ربّ العالمین»، آن حكیم، آن آگاه مطلق، خاك ها را شناسایی می كند، می داند كدام خاك می تواند بدخشان بشود و كدام خاك می تواند عقیق بشود، كدام خاك در كوه های نیشابور می تواند فیروزه بشود، همان طوری كه می داند كدام خاك طلا می شود، كدام خاك نقره می شود، او طلا می سازد، او نقره می سازد، او فیروزه می سازد، او عقیق می سازد.
🔹 اگر ما باور كردیم چیزی به نام طبیعت نداریم، اگر باور كردیم چیزی بهعنوان شانس نداریم و اینها خرافات و افسانه هست همین طوری كه صبر و جَخد افسانه است طبیعت افسانه است، همان طوری كه طبیعت افسانه است شانس افسانه است، یك مدبّر دارد ادراه می كند! یك حكیم دارد اداره می كند! آن كه آفرید دارد می پروراند! قرآن کریم فرمود: ﴿اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَیءٍ﴾[2] هر چه هست و مصداق شیء است مخلوق او خداست، او آفرید، دارد می پروراند، با نظم هم می پروراند، همان طوری كه انسان را آفرید با نظم می پروراند؛ این مثلث كار خداست: جهان، انسان، پیوند انسان و جهان؛ هر سه ضلع را او آفرید و دارد اداره می كند.
[1]. دیوان سنایی، قصیده134؛ «سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب ٭٭٭ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن».
[2]. سوره رعد، آیه16؛ سوره زمر، آیه62.
📚 دیدار مدیران شهرک های صنعتی با حضرت استاد
تاریخ: 1391/02/07
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نساء 55.mp3
14.47M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه55
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🌴🌴🌴
🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#امکان_فهم_قرآن
#تدبر
« أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا»[سوره نساء، آیه ۸۲٫ ترجمه: آیا در قرآن تدبر نمیکنند و اگر از جانب غیر خدا بود در آن بسیار اختلاف مییافتند؟]
🔹 کلام غیر خدا دارای اختلاف فراوان است؛ و قرآن که کلام خداست عاری از هر گونه اختلاف است.
🔹 این نکته از قسمت دوم آیه: «و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» و با توجه به نافیه بودن ادات شرط «لو» استفاده میشود.
🔹 تدبر در قرآن راه علم به هماهنگی و عدم اختلاف در قرآن و در نتیجه اثبات کلام الله بودن قرآن است.
این نکته از ارتباط «أفلا یتدبرون القرآن» با قسمت دوم آیه استفاده میشود.
🌱🌱🌱
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امکان_فهم_قرآن
#تدبر
📌 مفهوم تدبر
▫ اگر فرد عاقلی با شما چند جمله سخن بگوید، آیا جملات سلسله وار او را، تک تک و مجزا مورد توجه قرار می دهید و یا با نظر به ارتباط جملات پیوسته، به مقصود وی از طرح مجموعه جملات می رسید؟
▫پاسخ روشن است: برای درک مقصود گوینده باید به مجموع جملاتش توجه کرد. منظور از «تدبر»، همین فهم پیوسته کلمات، جملات و پاراگرافهای یک کلام است.
▫ آیا کلام الهی که اوج و تجلی نظم و حکمت است از این مطلب استثناست؟ آیا نظم آیات در درون سوره ها لغو است؟ آیا گوینده آن از طرح سلسله وار این آیات، هدفی ندارد؟
▫ قطعاً جواب منفی است. تدبر در قرآن یا همان فهم پیوسته کلمات، جملات و آیات قرآنی در کنار هم، این نظم الهی را برای ما نمایان خواهد کرد.
🌱🌱🌱
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تدبر
#امکان_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
⚔️ آیا عمومی بودن فهم قرآن با روشمند بودن منافات دارد؟
کسانی که عمومی بودن فهم قرآن را نمیپذیرند و برای فهم قرآن وجود واسطه های مختلف را شرط میدانند، غالباً به این نکته استدلال میکنند که ممکن است مردم در برداشت از قرآن دچار اشکال و انحراف شوند. این افراد توجه ندارند که عمومی بودن فهم قرآن به معنای بی ضابطه بودن و غیر روشمند بودن فهم قرآن نیست. عموم مردم نیز میتوانند با فراگیری روش صحیح، با قرآن مستقیماً مواجه شوند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
📌تلخی خیانت در امانت خدا و مردم
فرمود: مردم! نه در #امانت های خدا #خیانت کنید؛ در مسائل #اعتقادی ، در مسائل #دینی ، در مسائل #فرهنگی ، در مسائل #فقهی ؛ و نه در امانت های مردمی، آنچه که به #حقوق_مردم بر می گردد، اگر مسائل مال است، اگر مسائل #آزادی است، اگر مسائل #استقلال است، اگر مسائل #فضای_باز_سیاسی است و مانند آن. اینها امانت های مردمی است که باید حفظ بکنیم. فرمود: (لا تَخُونُوا اللهَ وَ الرَّسُول)، مبادا در این امانت ها خیانت کنید؛ (وَ تَخُونُوا اَماناتِکُم)، مبادا حقوق #مردم را تضییع کنید؛ (وَ اَنتُم تَعلَمُون)؛ می دانید که امانت چیست و تلخی خیانت را می دانید.
🔷️ ر.ک سوره انفال / آیه ۲۷
✅ مراسم صبحگاه نیروی انتظامی مشهد مقدس _ ۱۳۸۲/۰۵/۱۲
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
46.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_طور #حزین
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان:32دقیقه
📈طور
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری
💢تمام جهان آیه اوست ☘️☘️☘️
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
استاد #علی_صفایی_حائری
💢تمام جهان آیه اوست
◽️اين قرآن است كه مى خواهد فكر ما را كمك كند، تا از اين ديوارها بگذريم و از محدودهها بيرون بياييم.
◽️اين قرآن است كه خدا را در تمامى بتهاى تو نشان مى دهد و از تمامى جهان كه ديوار چشم تو هستند، براى تو آيه مى سازد و پيام در مىآورد، چون واقعيت و پيام چنان درهم گره خورده اند كه از تمامى جهان آيه بر جاى مانده است.
◽️ما هنگامى كه يك قدم برمى داريم و مى خواهيم پيامى را بشنويم، ميان سمبل و واقعيت،ميان پيام و واقعيت تفكيك مى كنيم
يا زبان سمبوليك را مطرح مى كنيم و واقعيت را از آن مى گيريم و يا واقعيت را مطرح مى كنيم و هيچ رمزى را نمى پذيريم و هيچ پيامى را نمى شنويم، ولى با اين جريانى كه از آن حرف مى زنيم و در سورهى ابراهيم بر آن مرور مى كنيم، اين هر دو را با هم گره خورده مى بينيم.
◽️يك قطعه كاغذ، يك سيب گنديده، يك شكوفه بر سرچوب، تمامى اينها هم واقعيت هستند و هم پيام دارند و او را نشان مى دهند و در يك جريان پيچيده تو را صدا مى زنند و با خود مى برند.تفكيك واقعيت از پيام، كار آنهايى است كه بيش از يك چشم ندارند و از سوراخ تنگ هم نگاه مى كنند و از وسعت ديدگاهى كه اين همه را با هم دارد، جز نقطه هاى پراكندهاى نمى بينند.
◽️بارها گفته ام عصاى موسى هم واقعيت است و هم پيام دارد. ناقه ى صالح هم واقعيت است و هم پيام دارد.موسى از چوب خشك در برابر فرعون اژدها مى سازد و از بنى اسراييل مرده براى طاغوت، لولو خلق مى كند. و صالح از سنگ، غذاى آنها را تأمين مى كند و آنها از اين نعمت كار نمى كشند و با اين امكان حركت نمى كنند، بل آن را از پاى مى اندازند و پايش را مىزنند.
◽️اينها همه واقعيت هايى هستند كه حرف دارند. همان طور كه همين سيب گنديده حرف دارد. همين درخت پربار حرف دارد.
همين نسيم حرف دارد. ابر و باد و مه خورشيد و فلك، حرف دارند. و اين حرفها را كسى مى شنود كه با اين خلوت و سكوت همراه شده. چون اين خلوت به غار پناهنده شدن و بازى درآوردن نيست،كه تو حتى در جمع مى توانى خلوتى داشته باشى و در خلوت مى شود كه مشغول خيالها باشى.
استاد #علی_صفایی_حائری(کتاب صراط صفحه 28)
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢زنجیرِ آداب و عادات باطل
✅عظمت #زن در #مادر شدن است
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در #نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در #مادر شدن است که او بتواند فرزند #تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است. این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔸در خود روایات هم دارد ملاحظه فرمودید کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم میخواهم پاک شوم، حضرت فرمود #مادر داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزشهایت بخشوده شود؟عرض کرد نه، به رحمت ایزدی رفت؛ گفت خاله داری؟ عرض کرد بله؛ گفت به خالهات هم اگر احترام کنی کارِ #مادر است.این عظمت مادر، این مقام شامخ #مادری، این صبغه ملکوتی است.
🔸فرمود نکاح سنّت ماست، اگر کسی این کار را بکند نصف دینش را حفظ کرده؛ میبینید تفاوت ره از کجاست تا کجا!؛ این نکاح را با چشم فرشتهها دارد میبیند نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث.این #نظام اسلامی آمده زنها را آزاد کرده؛ آزادی این است که تحصیل آزاد است، کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندانِ دانشمند تربیت کند.
🔸این نقص نیست و جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ انشاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌷🌷🌷
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Ala05.mp3
4.69M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 30:تفسیر صوتی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه پنجم (پایانی)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره اعلی جلسه 5.docx
35K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 31:تفسیر متنی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه پنجم(پایانی)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(155) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_حمد #تفسیر #تسنیم #آی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(156)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 تفسير
✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت
▫ خداوند در هيچ يك از عوالم هستى كجراهه نيافريده است. قرآن كريم درباره كجروى انسانها در دنيا مى فرمايد: الذين يستحبون الحيوة الدنيا على الاخرة يصدون عن سبيل الله و يبغونها عوجا (سوره ابراهيم، آيه 3)؛ آنان كه (بر اثر دوستى دنيا) زندگى دنيا را بر حيات جاويد آخرت بر مى گزينند و ديگران را نيز از راه باز مى دارند، آنان راه خدا را كج و ناراست مى كنند؛ به اين معنا كه با صراط تشريعى كه همان دين است مخالفت مى كنند، نه اين كه كجراهه موجودى را مى پيمايند. پس در جهان عينى، راه كج آفريده نشده است.
▫درباره مجموعه دين و قرآن نيز مى فرمايد: الحمد لله الذى اءنزل على عبده الكتاب و لم يجعل له عوجا ؛ (سوره كهف، آيه 1) هيچ اعوجاجى در كتاب خدا كه مجموعه دين است وجود ندارد.
و سرانجام در قيامت كه حقيقت و تاءويل قرآن ظهور مى كند: (يوم ياءتى تاءويله ) (سوره اعراف، آيه 53)، جايى براى اعوجاج و كجى نيست.
▫ از رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم درباره سرنوشت كوهها در قيامت مى پرسيدند. خداى سبحان در پاسخ مى فرمايد: بگو خداوند آنها را در هم مى كوبد و صحنه زمين را در ساهره قيامت به قاع صفصف (بيابان بى درخت و بوته و فاقد كوه و تل و تپه ) تبديل مى كند كه هيچ گونه عوج، ناراستى و فراز و نشيب در آن نيست و در چنين صحنه اى انسانها نداى منادى حق را بى عوج پاسخ مى دهند: و يسئلونك عن الجبال فقل ينسفها ربى نسفاَ فيذرها قاعا صفصفاَ لا ترى فيها عوجا و لا اءمتاَ يومئذ يتبعون الداعى لا عوج له (سوره طه، آيات 105 108)
▫پس در هيچ يك از دنيا، دين و قيامت اعوجاجى نيست و اين انسان است كه به دست خود راه مستقيم را براى خود ناراست مى كند و به همين جهت پايان كار جهنميان فرو افتادن و سقوط از صراط است: و ان الذين لا يؤ منون بالاخرة عن الصراط لناكبون (سوره مؤ منون، آيه 74)بنابراين، نسبت سبيل الغى با صراط مستقيم، نسبت تضاد نيست، بلكه نسبت تقابل عدم و ملكه است ؛ يعنى يكى بود صراط است و ديگرى نبود آن، نه اين كه يكى صراط است و ديگر راهى غير از صراط مستقيم.
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(157)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌 تفسير
✅ راه و بيراهه در دنيا و آخرت
📝 تذكر:
▫ همان طور كه در اثناى تفسير روشن شد، جمله غير المغضوب عليهم و لا الضالين براى بيان برخى از صفات سلبى نعمت يافتگان است و بدين معناست: كسانى كه تو به آنها نعمت داده اى نه مغضوبند و نه گمراه، نه آن كه قيد صراط باشد؛ زيرا كلمه صراط يا به معناى طريق مستقيم است، چنانكه راغب در مفردات خود، ياد كرده است و يا آن كه چون در جمله قبل با وصف مستقيم متصف شده و دوباره با الف و لام تكرار شده است مراد خصوص صراط مستقيم خواهد بود.
▫به هر تقدير، مراد از صراط، خصوص راه است و راه راست هرگز رهروى غير از منعم عليه نخواهد داشت ؛ يعنى ممكن نيست مغضوب عليه و يا ضال داراى صراط مستقيم باشد تا نمازگزار هدايت به صراط مستقيم گروه اول، يعنى نعمت يافتگان را از خدا بخواهد، نه صراط مستقيم مغضوب عليه و ضال را؛ گذشته از آن كه ضلالت كه گمراهى است هرگز با داشتن صراط مستقيم جمع نمى شود. از اين رو همان طور كه برخى از قدماى اهل تفسير گفته اند: غير المغضوب عليهم و لا الضالين تنزيه (الذين اءنعمت عليهم ) است (1189)؛ چنانكه شاهد لفظى كه همان مجرور بودن كلمه غير است مطلب فوق را تاءييد مى كند؛ گرچه برخى آن را به نصب قرائت كرده اند.
▫البته منعم عليه هرگز مغضوب يا ضال نخواهد بود، ليكن كلمه غير در اين گونه موارد ضمن تفهيم معناى مغايرت، تاءكيد مطلب سابق را در بر دارد؛ مانند: يقتلون النبيين بغير الحق، (1190) (يقتلون الاءنبياء بغير حق ) (1191)، (محصنين غير مسافحين ) (1192)؛ زيرا كشتن انبيا(عليهم السلام ) حتما ناحق است و محصن و حافظ عفاف حتما غير مسافح و غير زانى است. بنابراين، در چنين مواردى جهت تاءكيد مضمون سابق از عنوان غير استفاده مى شود. گذشته از آن كه ممكن است ناظر به حال دوام نعمت معنوى و عدم تبدل آن به نقمت و غضب و نيز ضلالت باشد.
▫غرض اين كه، داءب قرآن كريم در تحليل اوصاف كمال مردان الهى گاهى بر ذكر خصوص صفات ثبوتى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه مؤ منون (آيات 1 9 ) درباره كمالهاى وجودى مردم با ايمان ياد شده است و آنچه در سوره مباركه معارج (آيات 22 35 ) در يادآورى اوصاف ثبوتى نمازگزاران راستين آمده است و گاهى بر جمع بين صفات ثبوتى و سلبى آنان است ؛ مانند آنچه در سوره مباركه فرقان (آيات 63 74 ) آمده است كه مقدارى از آنها براى بيان اوصاف ثبوتى بندگان خالص خداست و تعدادى نيز براى روشن كردن اوصاف سلبى آنان و ظاهر بخش پايانى سوره فاتحه نيز تلفيقى از صفات ثبوتى و سلبى سالكان صراط مستقيم است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
📌 ضرورت تدبر از دیدگاه قرآن کریم
در قرآن کریم ۴ آیه داریم که موضوع تدبر در قرآن اشاره کرده است در ذیل به این آیات و نکات قابل استفاده از آن می پردازیم:
⏪ آیه نخست:«کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»
🔹 تدبر در قرآن، وظیفهای همگانی است.
توجه به سیاق آیه مورد بحث (یعنی آیات پیش از آن) نشان میدهد که ضمیر «لیدبروا» به گروه خاصی بر نمیگردد و به همه انسانها مربوط است.
🔹 تدبر در قرآن، غایت انزال کتاب خداست.
این نکته از تعلق جار و مجرور «لیدبروا» به فعل «أنزلناه» استفاده میشود، البته با توجه به اینکه لام در این عبارت، لام غایت است.
🔹 تدبر، زمینه ساز تذکر خردمندان است.
این نکته از مقدم داشتن «لیدبروا» بر «لیتذکر أولوا الألباب» استفاده میشود.
👈ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نامه_حضرت_مسلم_به_امام_حسین_علیه_السلام
#محبوب_الهی
#زیارت_عاشورا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢خون شهید
🔹 وجود مبارک حسین بن علی (سلام الله علیه) دید با این شاگردان عادی نمی شود حکومت اموی را برانداخت، هر خونی نمی تواند برانداز باشد! یک سلسله خون های طیب و طاهر می خواهد که از مسجدهایی که ﴿فِیهِ رِجَالٌ یحِبُّونَ أَن یتَطَهَّرُوا﴾[1] بیرون آمده و مشمول آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الَّذِینَ یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ﴾[2] است، خودش دوست طهارت است، خودش محبوب خداست، اینکه در زیارت «امین الله» می خوانیم«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ»[3] همین است؛ من دوست تو و اولیای تو باشم، محبوب تو و اولیای تو باشم، هم من تو را بخواهم و هم تو مرا بخواهی! می بینیم ذات اقدس الهی اعلام آمادگی کرده است، فرمود من دوست شمایم خب چه بهتر ما با او پیمان و دوستی ببندیم و بشویم بندهٴ او، بشویم محب او، کم کم بشویم محبوب او و اگر این چنین شدیم، این خون ما برای همیشه زنده است.
🔹 این شهدا که رفتند و شربت شهادت نوشیدند، اینها همان کسانی هستند که شما در زیارت عاشورا می گویید اینها راهیان راه شما هستند، اگر در زیارت عاشورا می گویید که خدا لعنت کند کسانی را که «شایعَتْ وَ بایعَتْ وَ تابَعَتْ عَلَی قَتْلِهِ»؛[4] یعنی کسانی که بعداً آمدند و حکومت اموی را پیروی کردند و راه امویان را رفتند لعنت خدا بر آنها! اینکه ما تا روز قیامت کسانی که راهی راه اموی هستند لعنت می کنیم یعنی همین اسرائیل، یعنی همین طاغیانی که بالاخره دستشان به خون مظلومان عراق وافغانستان و فلسطین و ایران آغشته بود و هست.
[1]. سوره توبه، آیه108.
[2]. سوره صف، آیه4.
[3]. کامل الزیارات، ص40.
[4]. کامل الزیارات، ص178؛ مصباح المتهجد، ج2، ص776.
📚 تجلّی عقل و وحی در نهضت حسینی علیه السلام ـ جلسه 6
تاریخ: 1382/12/08
🌱🌱🌱
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom