eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
اعراف 7.mp3
14.07M
7 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🔸 پیروزی حق #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇
💠 پیروزی حق 🔸 .در دنیا در هر پاراگراف تاریخی حق با متّقین است. به هر حال تاریخ این طور نیست که پایان نداشته باشد، در هر پاراگراف تاریخی ـ حالا یا پنجاه سال است یا شصت سال است یا دویست سال است یا سیصد سال ـ ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾.[1] ▫️ شما ببینید سوره‌ های قرآن یکی سوره مبارکه «بقره» است، یکی سوره مبارکه «نصر» است که یکی دو سطر است، یکی هشتاد صفحه است، یکی بیست صفحه است، فرق می ‌کند؛ جریان‌ های تاریخی هم همین طور است، گاهی صد سال است، گاهی دویست سال است، گاهی پنجاه سال است، گاهی کمتر است و گاهی بیشتر، در تمام این بخش ‌های تاریخی ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾. این طور نیست که گاهی اینها و گاهی آنها؛ در این محدوده مبارزه گاهی این پیروز است و گاهی آن پیروز است، ولی سرانجام پیروز است. 🔸 یک بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) در نهج البلاغه دارد که فرمود در جنگ ‌ها ما «تصاول» می ‌کردیم؛ گاهی آنها کشته می ‌دادند، گاهی ما کشته می‌ دادیم؛ گاهی آنها می ‌زدند، گاهی ما می‌ زدیم تا روشن شد که حق با ماست و خدا ما را پیروز کرد.[2] این بیان حضرت در نهج البلاغه است: ما «تصاول» می ‌کردیم، گاهی آنها غالب بودند، گاهی ما غالب می ‌شدی؛ گاهی آنها شکست می‌ خوردند، گاهی ما شکست می‌ خوردیم، آن وقت خدا ما را پیروز کرد. این طور نیست که عالم مبهم و بی ‌نتیجه باشد. این طور نیست که ﴿وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، مربوط به خصوص معاد باشد، نخیر! در هر پاراگراف تاریخی پیروز است. [1]. سوره اعراف، آیه128؛ سوره قصص، آیه83. [2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه56؛ «...جِدّاً فِی جِهَادِ الْعَدُوِّ وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا یتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ‏ 557 الْفَحْلَینِ...». 📚 درس تفسیر سوره مبارکه مجادله جلسه 4 تاریخ: 1396/11/03
برداشت از آیات ۱۰۴ ـ ۱۰۳ 📌عقل و همان معارف و حقایقی است که در ارواح از عقل کل یعنی خاتم الانبیاء و ائمّه اطهار علیهم السلام یاد گرفته ایم می باشد. این و ما را می کند و نمی گذارد به طرف و صفات رذیله برویم ولی و نفس امّاره ما را به سوی بدی ها می کشانند، به ما دروغ می دهند و ما را از دور می کنند. لذا کسانی که به خدای تعالی کافرند و بر او می بندند عقلشان را به کار نمی اندازند و به آنچه خدای تعالی بر پیامبرش نازل فرموده پشت می کنند و می گویند: «آنچه پدرانمان به ما داده اند برای ما کافی است» با آنکه می دانند پدرانشان علمی نداشته اند و راهی را بلد نبوده اند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢انسان جوان امام حسن عسکری علیه السّلام فرمودند: ذلك القرآن يأتي يوم القيامة بالرجل الشاب يقول لربه عز و جل يا رب هذا اظمأتُ نهاره و اَسهرتُ ليلَهُ و قوّيتُ في رحمتِك طمعهُ و فسحت في رحمتك امله. قرآن روز با شخصی می آید و به پروردگار می گوید: ای این بنده شب کرد روزهایش را و روز کرد شبهایش را در حالی که طمعش را در رحمت تو قوی کرد و سیر کرد آرزوهایش را در رحمت تو. 📚مستدرک الوسائل، ج 4، ص 246 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢اقامه ی هدف ابراهیم علیه السلام ▫️حضرت ابراهیم علیه السلام هدف از هجرت خود و زن و فرزندش را از سرزمین خوش آب و هوای فلسطین به منطقه ی کوهستانی و بی آب و گیاه مکه ی معظمه موضوع نماز و بر پا داشتن آن بیان می‌کند؛ «ربّنا انّی اسکنت من ذرّیّتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربّنا لیقیموا الصلوة». [1] ◽️◽️مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: جمله ی «ربّنا لیقیموا الصلوة» غرض از اسکان اسماعیل و مادرش می‌باشد و اگر در میان نقاط مختلف زمین نقطه ای غیر قابل کشت و خالی از هوای معتدل را اختیار نمود برای این بوده که ذریه اش در عبادت خداوند خالص باشند و امور مادی، آن‌ها را به خود مشغول نسازد، چه این که حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند تقاضا می‌کند که او و ذریه اش را از بر پا کنندگان نماز قرار دهد؛ «ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذرّیّتی». [2] ---------- [۱]: ۱. ابراهیم / ۳۷؛ المیزان / ج ۱۲ / ص ۱۱۱. [2]: ۳. ابراهیم / ۳۷. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 9 🌴🌴🌴 نهم. آن دسته از عالمان دين كه در صدد آنند تا معارف دين را فقط به خاطر بسپارند و در ذهن حفظ كنند و به همين روال، آنها را به ديگران منتقل سازند، عقلشان از دين، عقل روايت است، نه درايت. ليكن سيره اهل بيت عصمت و طهارت)عليهم السلام( بر اين اصل استوار است كه مآثر دين را گذشته از حفظ ذهني و نقل و نشر لفظي و مفهومي، كاملاً تعقلّ و معاني آنها را به خوبي تحليل و تحقيق كنند. عقل اينان از دين، عقل درايت و روايت است، نه صرف روايت. حضرت علي بن ابي طالب)عليه السلام( آنها را اينگونه وصف كرده است: «عقلوا الدين عقل وعاية ورعاية لا عقل سَماعٍ و رواية فإنّ رواةَ العلم كثيرٌ و رعاته قليلٌ».]1[ از اينرو پيروان خويش را به عقل مداري در وعاية و رعاية فرا خوانده و روايت آنان را با درايت،اشراب و سيراب ساختند: «إعقلوا الخَبرَ إذا سمعتموه عقل رعايةٍ لاعقل روايةٍ فإنّ رواة العلم كثيرٌ و رعاته قليل].»2[ يعني منقول را عاقلانه ارزيابي كنيد تا معقول گردد و هرگز در مدار تتبعّ و محور تحدّث و حوزه روايت، جمود نكنيد؛ زيرا راكدان نقلي زيادند، ولي سالكان عقلي اندكند و حافظان لفظي و مفهومي كم نيستند، ليكن حافظان فكري، نوآوران اجتهادي و نگهبانان معنوي دين كمند. همان سيره خاص وَلوَي به پيروان آنان توصيه شده است و اين هم نكته فاخر ديگري در پردازش احاديث راجع به عقل است كه تا حدودي به صورت گسترده در اين كتاب ارائه شد. =================== ]1[ـ نهج البلاغه، خطبه 239. ]2[ـ نهج البلاغه، حكمت 98. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 255 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢 آزادی بدون استقلال ▫ هرچند آزادي از هرگونه بندي، مانند استبداد، استثمار [و] استعمار، نعمت بزرگي است كه جامعه بشري مي كوشد آن را تجربه كند؛ ليكن بدون استقلال به دست نمي آيد، زيرا ملّتِ نيازمندْ، مجبور است خواسته بيگانه را كه برخاسته از خوي استكبار است، پذيرا باشد و جامعه وامدار، هماره افسرده و خوار است. آنچه در باره دَيْن وارد شد كه «الدَّيْنُ هَمٌّ بالليلِ و ذُلٌّ بالنهارِ» ، مخصوص قرض فردي و دَيْنِ مالي نيست، بلكه امّت مقروض را نيز دربرمي گيرد. ▫▫ رهايي ملّت از وابستگي به اموري نيازمند است كه بخش مهمّ آن مسائل فكري و فرهنگي است و مسئولان اين قطبِ عظيم، طيف حوزه و دانشگاه است، زيرا رهبر كوشش جامعه فرهنگ اوست و توليد فرهنگ و تكثير خرد، به رهبري علماي اين دو نهادِ هماهنگ است و آنچه از اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام) رسيده است كه «دانش حَبْلِ متيني است كه مخلوق را به خالق خود مرتبط مي كند»، ناظر به آن است كه جهل علمي و جهالت عملي، طوقِ نَحْسِ بردگي مستعمران است. ▫▫▫ بنابراين آزادي هر ملّتي در گرو استقلال اوست و جامعه فرهيخته، نه آويخته به غرب مي شود و نه آميخته به شرق، و استقلال همه جانبه يك ملّت، مرهون دانش محوري اوست و آنچه امّت را به تحصيل علوم گونه گون فرامي خواند و هر دانش صائب را تحرير كتاب تكويني يا تدويني دادارِ مُلك و ملكوت مي داند، اسلام است كه عقل را همتاي نقلِ معتبر و نقل را همسان عقل رهگشا معرفي نمود و تمام گفتار، رفتار، نوشتار و كردار را به پذيرش خردورزي وادار كرد و به جامعه بشري آموخت كه «إنّ من حقيقةِ الإيمانِ أن لا يَجوزَ مَنْطِقُكَ عِلْمَك» ، مقصود از منطق، تمام شئون زندگي فردي و جمعي است كه نبايد از مرز علم تجاوز نمايد. ▫▫▫▫ ملّتِ جاهلْ همواره كارهاي او عقب افتاده است، زيرا بدون علم توان كار ندارد و كار جاهلانه زيانبارتر از ترك آن است. امامت علمي جامعه به عهده حوزه و دانشگاه است كه بايد موحّدانه و متّحدانه در تمام علوم تجربي، رياضي و تجريدي مستقل شوند، تا آزاد گردند و حق بندگي خداوند را ادا كرده باشند. هشام بن سالم به امام صادق(عليه‌السلام) عرض كرد: ما حقُّ اللهِ علي خَلْقِه؟ قال(عليه‌السلام): «اَن يقولوا ما يعلمون و يكفّوا عمّا لا يعلمون فإذا فَعَلَوا ذلك فقد أدّوا إلي اللهِ حقَّه». 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
😳او را بر سر دیوار نهید تا تلاوت کند ✅به بهلول گفتند که : فلانی هنگام تلاوت ، چنان از خود بیخود می شود که نقش بر زمین می شود و غش می کند😐 . 👌بهلول گفت : او را بر سر دیوار نهید تا تلاوت کند ، اگر غش کرد ، در عمل خود صادق است. @rahighemakhtoom