فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@ostad_maleki
💢 معجزات انبیا به خاطر اثبات مدعای آنها بوده است
📼 حجت الاسلام و المسلمین استاد ملکی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏪ ...در بعضي از اين رسانه هاي کتبي و غير کتبي شما شنيديد که برخيها گفتند خدايي که ـ معاذ الله ـ انسان را به آن صورت عذاب ميکند با «زقّوم» عذاب ميکند؛ مثلاً اين خداي انتقامجويي است و مانند اين حرفها، اينها اصلاً نميدانند که اين آبروبردن مردم، اين نيشزدن به اين و آن، اين سلب حيثيت و اين #اختلاس بيتالمال خودش «زقّوم» است؛ لذا فرمود اعمال شماست! ﴿فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ﴾، فرمود ما اينجا بساط آهنگري نداريم، شما خودتان به همراه خوميآوريد! اينطور نيست که ـ معاذ الله ـ ذات اقدس الهي در صدد انتقام باشد، فرمود اعمال شماست که به اين صورت درآمده است،
▫ شما نميدانيد که آبروي #مؤمن را بردن يعني چه! شما نميدانيد #اختلاس بيتالمال يعني چه! شما نميدانيد جوان را بيکار کردن و #توليد نکردن و جلوي ازدواج را گرفتن يعني چه! اين دست و پا بستن جامعه به صورت غُل درميآيد!
⏪ بنابراين اينطور نيست که ذات اقدس الهي ـ معاذ الله ـ يک خدايِ خشنِ قهّارِ بيمهرِ نامهربان باشد؛ او رئوف و رحيم و «أرحم الراحمين» است که لطف و رحمت او نامتناهي است؛ ولي #انسان با غُل و زنجير به همراه خودش ميآورد.
📼 درس #تفسیر سوره غافر جلسه 32 حضرت استاد آیت الله #جوادی_آملی
استجابت حتمی دعا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#استجابت_دعا
#استجابت
#دعا
#مستجاب
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
34.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوبه گاهی وقت ها از خودمون بپرسیمِ!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_انعام برداشت از آيه ۱۱
📌سير و سفر
#سالک الی #اللّه بايد چشم #عبرت داشته باشد، در #زمين سير و سفر کند، به آثار گذشتگان دقت نمايد و ببيند عاقبت #تکذيب کنندگان رسولان الهی چه بوده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
الفبای دین.mp3
1.38M
🔸 الفبای دین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔸 الفبای دین #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفس
#غیرت
#امانت
#انسان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/10/26
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢💢الفبای دین
🔸 یك جوان كه فقط تلاش و كوشش او این است كه خوب غذا بخورد، خوب بالندگی داشته باشد، خوب جامه در بر بكند و خوب آرایش بكند، این یک مرحله گیاهی است، كدام نهال است كه این چند كار را نمی كند؟! [گیاه] جامه خوب در بر می کند، خوب رشد می كند، خوب قد می كشد، خوب نمو می كند، خوب غذا می خورد. این «نامٍ بالفعل و حیوان بالقوه». وقتی قدری بالا آمد عواطف و احساسات و احترام به پدر و مادر و رعایت حقوق برادر و رعایت حقوق همسایگان و اینهاست، این از مرحله نباتی درآمده «حیوانٌ بالفعل و انسان بالقوه». مرحوم بوعلی می فرمود آن كسی كه از زیر دستش حمایت نمی كند، رسالتی ندارد و از حوزه خودش غفلت دارد، این حیوان هم نیست.[1]
🔸 آن وقت ها كه داشتن مرغ های طبیعی در خانه ها رسم بود همه ما می دیدیم، این مرغ تا مادر نشده بود هر كسی به طرف او می رفت فرار می كرد، اما همین كه مادر شده تا آخر می ایستاد! می گوید حوزه مأموریت من است و من باید از مسئولیتم دفاع بكنم. اگر كسی از حوزه مسئولیتش دفاع نكند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[2] می شود. كدام حیوان است كه از حوزه مسئولیتش دفاع نمی كند؟! اگر كسی از حوزه مسئولیت خودش دفاع نكند، #حریم_شناس نباشد و #غیور نباشد این حیوان نیست! این «نامٍ بالفعل و حیوان بالقوه».
🔸 به ما گفتند شما #غیور باشید. اگر كسی غیور نبود «حیوانٌ بالقوه» است و «نامٍ بالفعل»؛ او فقط بالندگی خوب دارد، این غیور نیست! اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ در حوزه كار خودش امین نبود، او به تعبیر مرحوم بوعلی یك حیوان هم نیست؛ كلاب هراش، این سگ های هرزه بیابان گرد هر چیزی دستشان برسد می خورند، اما سگ های شكاری كه كلب معلم است در این سینه های كوه و در سنگلاخ ها آن شكارچی این كبك را شكار می كند، این سگ شكاری تربیت شده نفس نفس زنان در این سنگلاخ ها می رود و او را پیدا می كند به دندان می گیرد و به #امانت برمی گرداند؛ صاحبش بعد از اینكه خورده یك مقدار استخوان هم به او می دهد. این را این بزرگان می گویند اگر كسی در #امانت بیت المال خیانت بكند حیوان هم نیست! اینكه در قرآن فرمود بعضی بدتر از حیوان است سرّش این است. كدام حیوان است كه تربیت بشود و بعد خیانت بكند؟! پس خائن هنوز حیوان نشده، چه برسد به انسان! اینها ابتدائیات و #الفبای_دین است! اگر این موارد را پشت سر گذاشته و كم كم وارد مرز ملكوت شد، انسان می شود.
[1]. الاشارات و التنبیهات، ص342؛ «فقد بان أنّ اللذّات الباطنة مستعلیة على اللّذات الحسّیة و لیس ذلك فی العاقل فقط، بل و فی العجم من الحیوانات؛ فإنّ من كلاب الصید ما یقتنص على الجوع، ثمّ یمسكه على صاحبه و ربّما حمله إلیه و المرضعة من الحیوانات تؤثر ما ولدته على نفسها و ربّما خاطرت محامیة علیه أعظم من مخاطرتها فی ذات حمایتها نفسها».
[2]. سوره أعراف، آیه179؛سوره فرقان، آیه44.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢ترنج خوش طعم و بو
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
من اوتي القرآن و الايمان فمثله الا ترجّه ريحها طيب و طعمها طيب و اَمَا الذي لم يؤت القرآن و الايمان مثله الحنظله طعمها سرّ و لاريح لها.
کسی که به او قرآن و ایمان عطا شده باشد مثل او مثل ترنج است که بوی آن خوب و طعم آن هم خوب و پاک است و کسی که به او قرآن و ایمان عطا نشده باشد مثل آن مثل میوه حنظله است که طعم آن تلخ و بویی هم ندارد.
📚الکافی، ج 2، ص 442
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 10
🌴🌴🌴
⏮دهم. عقل وعايه و درايه را م يتوان در تدوين برنامههاي حياتي دوده طاها و ياسين)صلّي الله عليه وآله وسلّم( به خوبي يافت تا روشن گردد كه «أوُلوا الحجي» شدن، «أوُلوالألباب» بودن، عاقلان عقل وعايه و درايه بودن، به قامت موزون اين ذوات قدسي، مناسب است.
⏺حضرت امام زين العابدين)عليه السلام( كه در سپهر صبر و پايداري، قدر اوّل كوكب درّي و در برجاوج و عروج دعا و نيايش، بدر منير است، در تفزّع به درگاه كبريايي، از كارگاه هر دني، رهيده واز دونان كه براي دو نان چالشهاي منافي عزّت را پيش مي گيرند، تبرّي جسته و از قلمرو ناسوت پر كشيده و از منطقه ملكوت، اِسِراء نموده و از صحنه جبروت، فراتر رفته است؛ به طوري كه نه تنها از ماسوي قطع علاقه كرده و نه تنها از آنها منقطع شده، بلكه بر فراز قطع ايستاده، آنگاه انقطاع را به دست آورده و سپس انقطاع را زير پا نهاده و به كمال انقطاع رسيده است و از بام كمال انقطاع كه از آن با عنوان اخلاص انقطاع ياد مي شود به راهيان كوي توحيد كه در أنَّ طَلبَ المحتاج إلي المحتاج سَفهٌَ مِن رأيهِ و ضَلةٌّ من عقْله» ؛ يعني استعانت ممكن از غير واجب، تقاضاي مخلوق از مَخلوق، استدعاي نيازمند از موجود ممكنِ نيازمند ديگر، مطابق فتواي عقل نيست؛ زيرا حكم عقل به توحيدمداري در علم و عمل است ومعناي )ايّاك نستعين( جز حصر اعتماد بر خدا و استناد به او و عبادت براي خدا و تقاضا از او و... نيست.
⏺پس اگر در بخش «اولوا الألباب» بودن اهل بيت عصمت و طهارت)عليهم السلام( احاديث مبسوط عقل نقل شد، براي آن است كه نه تنها در حكمت نظري، هستي ممكن، از واجب است، بلكه در حكمت عملي نيز تأمين نيازهاي ممكن به واجب است و اين فتواي عقل ناب نَبوَي و عَلوَي است كه هم حكمت و كلام را تغذيه م يكند و هم اخلاق و حقوق را فربه م يسازد و در نتيجه، تعليم كتاب وحكمت را با تزكيه، قرين م ينمايد و هر چه غير اين باشد، سفاهت است و ضلالت؛ كه هر دو ناشي از نبودِ عقل كمياب و از دست دادن گوهر خردورزي است كه از كبريت احمر نادرتر است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 256
پيام به #دانشجويان زائر و مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها سال 1384
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢مراقبت رکن سلوک
⏹چون مؤمن، به ويژه عالِم با ايمان، از شرحِ صدر برخوردار است و مقتضاي سِعه صدر در جريان معرفت شناختي، برائت از جمود حسّ گرايي و ركود تجربه گري محض بوده، بلكه جمع بين ره توشه عقل تجربي و زاد راه عقل تجريدي است تا هم از علوم تجربي طرفي ببندد و هم راه دانشهاي تجريدي را نبندد و از آن نيز بهره بهينه ببرد و در جريان جامعه شناسي نزاهت از فرد گرايي و قوم و تبار طلبي صرف بوده، بلكه جمع بين حيثيّت فردي و حيثيت اجتماعي انسان است تا هم حقوق فردي رعايت گردد و هم حقوق جمعي تباه نشود و در حراست از هر دو جهت كوشش مستمر لازم است، لذا بايد همراه فراگيري علوم مُتنوّع، در توسعه ظرف علم، يعني جان عالِم كه جام جهان نماست از يك سو و تطهير آن از رجس درون و رجز بيرون از سوي ديگر، رقيب عتيد خود شد، تا مبادا دل بلورين كه فقط صنيع الهي است، مورد تطاول سَلْم[1]و تور هوا و هوس داخل گردد يا مطمح نظر مغول و تتارِ خارج شود و چون دشمن هماره جاي فارغ را هدف مي گيرد و از آن رهگذر جاي پر را خالي از آشنا كرده و از بيگانه پُر مي سازد، از اين جهت مراقبت مهم ترين ركن خواهد بود.
گفتم كجات جويم اي ماه دلستان
گفتا قرارگاه مَنَتْ جان دوستان
==========
[1]ـ تسليم شدن، به اختيار كسي درآمدن (فرهنگ فارسي، ج 2، ص 1913).
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
غرور 38.mp3
6.41M
#سیر_و_سلوک (38)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:53 دقیقه
🌿🌿🌿
📼غرور 3
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
اعراف 9.mp3
11.68M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 9
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۱) _ علامه، غواص دریای قرآن
اگر کسی عمری را در خدمت #قرآن_کریم به سر برد، می فهمد علوم اولین و آخرین در سفره ای است که این مرد بزرگوار در کنار آن سفره آرمیده است. مرحوم #علامه_طباطبایی جزو #نوادر کسانی بود که عمری را در کنار مائده و مادبه #قرآن کریم گذراند. قهراً به نوبه خود روح و ریحانی از علوم اولین و آخرین درک کرده است. علامه #طباطبایی از نوادر مفسّرانی بود که #غواصانه وارد دریای قرآن شد، ماهرانه #گوهر_شناسی کرد و قادرانه #گوهر ها را عرضه کرد و برای دیگران رهآورد فراوانی را آورد؛ چون همواره قرآن را با #عترت طاهرین هماهنگ می دید و هماهنگ #تفسیر می کرد.
✅ پیام تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره) _ قم ؛ آبان ۱۳۷۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#المیزان
#مفسر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۲۴ ـ ۲۱ #سوره_انعام
📌تکذيب برداشت از آيات الهی
بعض از #مردم چون به صفات رذيله گرفتار هستند و نفس خود را #تزکيه نکرده اند به خود #ظلم می کنند، آيات الهی را که برای هدايت آنها نازل شده #تکذيب می کنند و به خدای تعالی #دروغ می بندند؛ اينها هيچگاه رستگار نشده و به #حقيقت نمی رسند و روز #قيامت وقتی از آنها سؤل می شود آنهايی را که شما به آنها اعتماد کرده بوديد و در مقابل #خدای تعالی برای آنها #قدرت مستقلی قائل بوديد کجايند، آنها اين را هم منکر می شوند و می گويند ما #مشرک نبوده ايم ببينيد که آنها چگونه به خودشان #دروغ می بندند و #راه را عوضی می روند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
کاش اهل نصیحت کردن و نصیحت شنیدن بودیم
دست دیگران را بگیریم نه مچشان را
#نصیحت
#نگاه_خدا
#نگاه_خدایی
#آیت_الله_جوادی_آملی_حفظه_الله
@rahighemakhtoom
عدل و صلح.mp3
1.24M
🔸عدل و صلح
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
#صلح_جهانی
#عقل_و_عدل
#دشمن_انسان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده با حضرت استاد
تاریخ: 1393/01/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عدل و صلح
🔸 ما وقتی میتوانیم درباره صلح و عقل و عدل جهان سخن بگوییم كه خود را بشناسیم; زیرا انسان یك موجود جهانی است و هرگز از بین نمی رود. اگر بعد از مرگ خبری نبود و مرگ پایان راه بود، انسان می توانست ددمنشانه زندگی كند و برابر قدرت و زوری كه دارد بر دیگران بتازد; ولی مرگ بین راه است، انسان با مُردن از پوست به در می آید و برای ابد زنده است؛ اگر برای ابد زنده است، باید برای بعد از مرگ ره توشه ای تهیه كند.
🔸 ما برای اینكه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم, نه كسی جنگ را بر ما تحمیل كند و نه ما طبل جنگ بكوبیم، باید آن #نزاهت روح, #طهارت روح و #قداست روح را فراهم كنیم تا بدانیم ما در برابر هر كاری مسئول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی آن باشیم. انبیا آمدند به ما بفهمانند انسان در رو در رویی با مرگ, انسان مرگ را می میراند نه بمیرد! ما یك دشمن داریم به نام مرگ و در مصاف با مرگ, ما پیروز هستیم نه مرگ! ما مرگ را از پا در می آوریم و وارد صحنه ای می شویم كه دیگر مرگ نیست.
🔸 ما برای اینكه در درونمان، #عدل و #صلح سامان بپذیرد باید آن غرور، خودخواهی و جاه طلبی را تعدیل كنیم؛ غرور و خودخواهی ما دشمنی است كه هرگز با ما كنار نمی آید، ما باید آن را سركوب كنیم. شما در جهان می بینید که مار دشمن انسان است، اما خیلی ها با مار كنار می آیند، با آن زندگی می كنند؛ عقرب دشمن انسان است و خیلی ها با عقرب كنار می آیند و با او زندگی می كنند؛ اما با غرور و خودخواهی و نفس پرستی هرگز نمی شود كنار آمد كه او با ما كاری نداشته باشد، او از هر مار و عقرب و گزنده ای بدتر است. ما هیچ چاره نداریم مگر اینكه این خودخواهی و غرور را رام كنیم و #عاقل و #عادل بشویم آن گاه دم از صلح بزنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (18)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
✳اصول کار #فرهنگی
⏪ 2. اصل دوم تمسک به قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران)
وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101/آل عمران)
▫ ازحدیث ثقلین می فهمیم که کتاب الهی وسنت و سیره رسول اعظم «ص» و ائمه علیهم السلام سندی متقن درسیاستگزاری و برنامه ریزی کلان فرهنگی جامعه اسلامی به شمار می آید.
▫▫ حال سوال اساسی فراروی کارگزاران نظام اسلامی این است که با وجود این سند فرهنگی انحراف چرا؟!
#توحید_محوری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (66)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑️ 6-رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به اجل امتها مى داند:
▫️ - عن محمد بن قيس، قال: سمعت ابا جعفر (عليه السلام) يحدث ان حيا وابا يا سر ابنى اخطب ونفرا من يهود اهل نجران اتوا رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقالواله: اليس فيما يذكر فيما انزل عليك (الم)؟ قال: بلى. قالوا: اتاك بها جبرئيل من عندالله ؟ قال: نعم. قالوا: لقد بعثت انبياء قبلك و ما نعلم نبيا منهم اخبر ما مده ملكه و ما اجل امته غيرك. قال: فاقبل حى بن اخطب على اصحابه فقال: الالف واحد واللام ثلاثون و الميم اربعون، فهذه احدى و سبعون سنه، قال: ثم اقبل على رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: يا محمد هل مع هذا غيره ؟ قال: نعم قال فهاته. قال (المص). قال: هذه اثقل والطول. الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. فهذه ماه واحدى و ستون. ثم قال لرسول الله (صلى الله عليه وآله): فهل مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال هاته. قال: (المر) قال: هذه اثقل اطول ؛ الالف واحده و اللام ثلاثون والميم اربعون والرا ماتان. ثم قال: مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال: قد التبس علينا امرك فما ندرى ما اعطيت. ثم قاموا عنه. ثم قال ابو ياسر لحى بن اخطب اخيه. ما يدريك لعل محمدا قد جمع له هذا كله و اكثر منه. قال: فذكر ابوجعفر (عليه السلام): ان هذه الايات انزلت فيهم (منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات) قال وهى تجرى فى وجه آخر على غير تاويل حى وابى ياسر واصحابهم(203)
▫️ - جاء رجل الى ابى جعفر (عليه السلام) فى مكه فسئله عن مسائل فاجابه فيها فذكر الحديث الى ان قال: فقال له: فما (المص)؟... فقال ابو جعفر (عليه السلام)...: امسك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. قلت: فهذه ماه واحدى و ستون. فقال: يا بالبيد اذا دخلت سنه احدى و ستون و ماه سلب الله قوما سلطانهم.(204)
▫️ - رحمه بن صدقه قال: اتى رجل من بنى اميه لعنهم الله و كان زنديقا الى جعفر بن محمد (عليه السلام) فقال له: قول الله عزوجل فى كتابه (المص) اى شى ء اراد بهذا واى شى فيه من الحلال والحرام واى شىء فيه مما ينتفع به الناس ؟
قال: فاغتاط (عليه السلام) من ذلك فقا: امسك و يحك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون كم معك ؟ فقال الرجل: ماه واحدى و ستون. فقال (عليه السلام): اذا انقضت سنه احدى و ستين و ماه تنقضى ملك اصحابك . قال: فنظرنا فلما انقضت سنه احدى و ستون و ماه عاشورا دخل المسوده الكوفه و ذهب ملكهم. (205) - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: يا بالبيد (ابولبيد المخزومى) انه يملك من ولد العباس اثنى عشر يقتل بعد الثامن منهم اربعه فتصيب احدهم الذبحه فتذبحه. هم فئه قصيره ، اعمارهم، قليله مدتهم، خبيثه سيرتهم، منهم الفويسق الملقب بالهادى والناطق و الغاوى.
با بالبيد ان فى حروف القرآن المقطعه لعلما جما. ان الله تعالى انزل (الم # ذلك الكتاب) فقام محمد (صلى الله عليه وآله) حتى ظهر نوره و ثبتت كلمته وولد يوم ولد وقد مضى من الالف السابع ماه سنه و ثلاث سنين. ثم قال: وتبيانه فى كتاب الله الحروف المقطعه اذا عددتها من غير تكرار وليس من حروف مقطعه حرف تنقضى الايام الا وقائم من بنى هاشم عند انقضائه. ثم قال: الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون فذلك ماه واحدى و ستون. ثم كان بدء خروج الحسين على (الم # الله...) فلما بلغت مدته قام قائم ولد العباس عند (المص) و يقوم قائمنا عند انقضائهاب (الر). فانهم ذلك واكتبه. (206)
▫️ عن العسكرى (عليه السلام): ... و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام (الم) و (طه) و (الطواسين) من السنين . (207)
============
203- تفسير برهان ، ج 1، ص 54
204- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
205- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
206- تفسير برهان ، ج 2، ص 3
207- بحار، 52، ص 121
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مــرو راهــےکه با ريگےبلغــزے
مشــو بيدے کہ با بادے بلرزے
تــورا قدر و تورا قيمت گـران است
مـکن کارے که يک ارزن نيرزے
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin06.mp3
4.91M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 52:تفسیر صوتی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
⏪ميفرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نميگويند أبرار اينکه ميفرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکيها يکسان نيستند آن خشکيهايي که خيلي وسيع است را ميگويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نميگويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کسانياند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است ميشود «بحر العلوم» يا صحراگونه است ميشود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب ميشوند ميشود أبرار يا دريايي حساب ميشوند ميشوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار ميکنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را ميبينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نميرود.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مطفّفِين جلسه 6.docx
37.1K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین #مطففین
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 53:تفسیر متنی سوره مطففین
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه ششم
ميفرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نميگويند أبرار اينکه ميفرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکيها يکسان نيستند آن خشکيهايي که خيلي وسيع است را ميگويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نميگويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کسانياند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است ميشود «بحر العلوم» يا صحراگونه است ميشود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب ميشوند ميشود أبرار يا دريايي حساب ميشوند ميشوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار ميکنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را ميبينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نميرود.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#آسانی #یسر
#سختی #عسر
🔅🔅🔅
⏺«یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» خداوند برای شما آسانی میخواهد و برای شما دشواری نمیخواهد - «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» ما انسان را در رنج آفريديم - «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ» ای انسان! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت میروی و او را ملاقات خواهی کرد! - چطور میتوان آیه اول را با آیات دوم و سوم جمع نمود؟
📃الزامی نیست که حتماً بین آیات را جمع کنیم! فرض کنید که در فرازی از کتابی مربوط به زمین شناسی بیان شده باشد که «زمین به دور خورشید میچرخد»، و در فراز دیگری بیان شده باشد که «باران از آسمان به زمین میبارد»؛ سپس کسی بخواهد به خاطر اشتراک کلمهی "زمین"، بین این فرازها را جمع کند.
●- در هر مطالعه و تحقیقی، به ویژه در قرآن مجید و احادیث، ضمن دقت کامل در کلمات و معانی آنها، باید به موضوع مورد بحث نیز توجه نمود و دانست که چه آیه یا حدیثی، دربارهی چه موضوعی و از کدام وجه آن میباشد؟
حال به سه آیه مطروحه در پرسش میپردازیم:
الف - يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر ... - خداوند، راحتى شما را مىخواهد، نه زحمت شما را! (البقره، 185)
این فراز، از وسط یک آیه اخذ شده و حتی به پس و پیش این فراز در همان آیه نیز توجه نشده است، و سپس در مقابل آیات دیگر قرار گرفته و پرسیده شده که «چگونه بین آنها جمع کنیم؟!»
📃حوزهی این بحث، "احکام" است و موضوعش ماه مبارک رمضان و احکام روزه و معافیت گروههایی چون بیماران و یا مسافران، از وجوب روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان میباشد؛ و سپس بیان شده که خداوند برای شما، راحتی در انجام احکام، به ویژه روزهی ماه مبارک رمضان را میخواهد. متن و ترجمهی آیه، چنین است:
«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (البقره، 185)
ترجمه: (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم، و نشانه هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن كس كه بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد! خداوند، راحتى شما را مىخواهد، نه زحمت شما را! هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد؛ و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده، بزرگ بشمريد؛ باشد كه شكرگزارى كنيد!
ب - «وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ * لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ - و سوگند به پدر و آنچه زاده است * به يقين ما انسان را در سختى آفريديم» (البلد، 3 و 4)
📃حوزهی این آیه، بحث "خلفت" است، نه احکام! و چون خلقت و به دنیا آوردن انسان، از طریق "پدر و مادر" صورت میپذیرد، خداوند متعال در آیاتی به جایگاه، نقش و ارزش آنها تصریح نموده است؛ چنان که در چهار آیه، پس از امر به توحید و دوری از شرک، احترام و نیکی به آنان را متذکر شده است. در برخی آیات، به هر دو تصریح دارد، در برخی موکداً به نقش مادر توجه میدهد و در این آیه، والایی مقام پدر را با قسم خوردن به او متذکر میگردد [که البته در مقام تفسیر، اشاره به حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام میباشد].
در هر حال پس از قسم، میفرماید که «انسان در سختی آفریده شده»، یعنی در سختی قرار دارد؛ و این سختی مربوط به آفرینش و حیات اوست، نه احکام مترتب بر او.
به دنیا آمدن برای جنین خیلی سخت است؛ گذر از دوران نوزادی و کودکی نیز سخت است؛ سفت شد و بزرگ شدن استخوانها و قد کشیدن نیز آسان نیست و خیلی مراقبت میخواهد؛ و همینطور است تحولی که هنگام رسیدن به بلوغ، در جسم و روح ایجاد میشود و بالاخره گذران بزرگسالی و پیری و ...؛ آن هم در این دنیای فانی، هیچ کدام آسان و راحت نیست؛ چنان که هر لذتی، توأم با آلامی میباشد و کمترینش این است که پایدار نیست.
دنیا دار تلاش است و اساساً سعی و تلاش، کار آسانی نیست. تحصیل علم سخت است – کسب معاش سخت است – ازدواج و تشکیل زندگی مشترک سخت است – فرزندآوری و پرورش و تربیت او سخت است – حفظ و تکمیل شناخت و باورها سخت است – گذر از موانع، برداشتن سدها، مقابله با ظلم و حتی رعایت عدالت و ... همه سخت است.
👈🏾👈🏾ادامه در پست بعدی👇🏼👇🏼👇🏼
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسش_قرآنی #پرسمان_قرآنی #آسانی #یسر #سختی #عسر 🔅🔅🔅 ⏺«یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ ل
ج - «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ - اى انسان! تو با تلاشی سخت، بسوى پروردگارت مىروى و او را ملاقات خواهى كرد» (انشقاق، 6)
📃📃این آیه، نه مربوط به خلقت است و نه احکام، بلکه اشاره به "مسیر حرکت و مقصد" آن دارد. میفرماید: در این دنیا، در حرکت هستی و هر حرکتی نیز به مقصدی میرسد و تو این مسیر را با تلاشی سخت طی میکنی، ولی بدان که چه عاقل باشی و چه جاهل (بیخرد) – چه مؤمن باشی و چه کافر – چه متقی باشی و چه فاسق – چه عادل باشی و چه ظالم و ...؛ مقصد نهایی اوست و به سوی او میروی «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ».
این آیه را باید با آیات بعدش تلاوت نمود که معلوم شود، رفتن به سوی او، یعنی معاد، حساب و کتاب، نتیجه مواضع اعتقادی و اعمال، و بالاخره کیفر و پاداش. لذا در ادامه میفرماید:
«فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ * فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا * وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا» (البلد، 7 تا 9)
ترجمه: پس كسى كه نامۀ اعمالش به دست راستش داده شود * بزودى (به سرعت) حساب آسانى براى او مىشود * و خوشحال به سوی اهلش بازمى گردد *
«وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ * فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا * وَيَصْلَى سَعِيرًا» (البلد، 10 تا 12)
ترجمه: و اما كسى كه نامۀ اعمالش را از پشت سرش دهند * بزودى فرياد مى زند واى بر من كه هلاك شدم (و آرزوی مرگ و نابودی میکند)* و در آتش افروخته وارد مىشود و مىسوزد *
⏹⏹جمع بندی:
پس، اگر بخواهیم حتماً بین این آیات را جمع کنیم، میگوییم:
«موضوع هر سه آیه انسان است – در یک آیه به خلقتش اشاره شده – در آیهای دیگر به راه و مقصدش تصریح شده – و در آیهای دیگر، با موضوعیتی دیگر در حوزهی احکام، میفرماید که خداوند حکیم در وضع و ابلاغ احکام، برای شما سختی و اذیت نخواسته است، بلکه آسانی و راحتی شما را در ادای تکالیف و اجرای احکام خواسته، تا بتوانید انجام دهید و رشد یابید. نماز مسافر شکسته است – روزه بر مسافر و بیمار حرام است – بیمار و معلول و ... از جنگ معاف است – حج بر غیر مستطیع واجب نیست ... و به هیچ کسی بیش از آن چه به او داده و آن چه در توان دارد، تکلیفی نشده است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom