#کارگزاران_فرهنگی (24)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
❇️ویژگی های کار #فرهنگی:
⏪5-ایمان و عمل صالح (اندیشه درست+درست اندیشی+رفتار درست+درست رفتاری) محورفعالیت ورمز موفقیت کار فرهنگی
الذين امنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون (82/انعام)
☑️کسانی که ایمان آورده باشند و ایمان خود را با شرک (پرستش چیزی با خدا) نیامیخته باشند، امن و امان ایشان را سزا است، و آنان راهیافتگان (راه حق و حقیقت) هستند.
☑️ظلم موجب کاهش مرتبه و ارزش ایمان مى شود. (الذین ءامنوا و لم یلبسوا إیمنهم بظلم)
☑️شرک، به هر صورت و در هر مرحله که باشد، ظلم است. (و لم یلبسوا إیمنهم بظلم) آیات پیشین جملگى در مورد توحید و ابطال شرک بود. این آیه به منزله جمع بندى و نتیجه اى در پى آن مجموعه است. لذا مراد از «ظلم» در این آیه، به قرینه آیات گذشته، شرک است.
☑️ ایمان به خداوند داراى مراتب و درجاتى است. (الذین ءامنوا و لم یلبسوا إیمنهم بظلم) مقتضاى توصیف ایمان به «لم یلبسوا» آن است که ایمان بر دو قسم باشد: ایمان آمیخته به ظلم و ایمان عارى از ظلم. و بدیهى است که هر دو ایمان هستند، ولى در دو درجه و مرتبه.
☑️جامعه ایمانى به دور از هر گونه شرک و ظلم، از خشم و عذاب خداوند در امان است. (فأى الفریقین أحق بالأمن ... الذین ءامنوا ... أولئک لهم الأمن)
💢جامعه متدین متمدن جامعه ای است تربیت یافته با فرهنگ توحیدی (باور توحیدی= دوری از ظلم و ستم در هر قالب و شکل آن)
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (76)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين
💢تفسير
⏪معناى نفى ريب از قرآن
مراد از نفى ريب از قرآن كريم، اين است كه در ظرف قرآن جاى هيچ ريبى نيست ؛ زيرا زمينه ريب و شك آن جاست كه حق و باطل به هم آميخته باشد و حق نمايى باطل منشا ترديد گردد. در حالى كه قرآن حق محض است: (بل هو الحق من ربك) (245) و در حريم پاك آن هيچ باطلى راه ندارد: (لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه) (246) و از اين رو در قيامت كه حقيقت قرآن ظهور مى كند نه باطلى آن را همراهى مى كند و نه كسى درباره آن شكى دارد. پس نفى ريب در قرآن به معناى نفى موضوع آن است.
نفى ريب با همين تعبير (لاريب فيه) درباره قيامت نيز آمده است:
(ليجمعنكم الى يوم القيمه لاريب فيه)؛ (247) زيرا قيامت نيز همانند قرآن، حق محض است: (ذلك اليوم الحق) (248) و جايى كه جز حق چيزى در آن حضور نداشته باشد، براى هيچ كس، حتى براى كسانى كه در آن روز كور محشور مى شوند، ظرف شك و ريب نخواهد بود. پس در قيامت نيز زمينه ريب و موضوع آن منتفى است.
⏪ريب بيمار دلان درباره قرآن و قيامت
خداوند سبحان از يك سو هر گونه ريبى را از ساحت قرآن و قيام نفى مى كند، ولى از سوى ديگر در آياتى مانند: (و ان كنتم فى ريب مما نزلنا) (249) و (ان كنتم فى ريب من البعث) (250)، سخن از وجود ريب كافران و منافقان درباره قرآن و در مورد قيامت است. بين اين آيات هيچ گونه تنافى نيست ؛ زيرا در آيات نفى ريب سخن از آن است كه در قرآن و در قيامت اصولا زمينه و موضوع ريب نيست و در آيات اثبات ريب با تعبير (ان كنتم) ريب را به كافران نسبت مى دهد و در جاى ديگر خاستگاه آن را قلب بيمار آنان مى داند: (وارتابت قلوبهم فهم فى ريبهم يترددون). (251) پس قرآن و قيامت شك بردار نيست و منشا شك، دل بيمار و چشم نابيناى كافران و منافقان است. همان گونه كه در روز روشن، در وجود نور آفتاب جاى هيچ شكى نيست، ولى شخص نابينا بر اثر كورى خود در وجود آن شك مى كند: (بل ادراك علمهم فى الاخره بل هم فى شك منها بل هم منها عمون) (252) و بر خلاف آنان، مومنان درباره اين حقايق و معارف هيچ شكى ندارد: (انما المومنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم يرتابوا). (253)
◽️بنابراين، نفى ريب از قرآن بدين معناست كه اين كتاب نه ظرف شك است و نه متعلق آن ؛ نه در دعوى آن ريب است و نه در دعوت آن.
برخى از مفسران لا در (لا ريب فيه) را لاى نفى صحت گرفته اند و در معناى آيه گفته ان: شايسته نيست در قرآن شك كنيد؛ زيرا در آن ابهامى نيست . (254) برخى ديگر نيز آن را به معناى لاى نهى (255) و از قبيل لا در آيه (فلا رفث و لا فسوق و لا جدال فى الحج) (256) دانسته اند. در اين صورت لا ريب فيه بدين معناست كه كسى نبايد در قرآن شك كند و عصيان كافران و منافقان، با نهى تشريعى منافى نيست.
==============
245- سوره سجده ، آيه 3
246- سوره فصلت ، آيه 42
247- سوره نساء، آيه 78
248- سوره نبا، آيه 39.
249- سوره بقره ، آيه 23
250- سوره حج ، آيه 5
251- سوره توبه ، آيه 45
252- سوره نمل ، آيه 66
253- سوره حجرات ، آيه 15
254- تفسير كبير، ج 2، ص 21
255- نقل مزبور در مجمع البيان ، ج 1، ص 118 آمده است .
256- سوره بقره ، آيه 197
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
📝 واژه رحیق برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
⏪ در این صفحه آموزه ها و معارف اسلامی بر اساس منظومه فکری اسلام شناسان و مفسران بزرگ قرآن ارائه می شود.
📎 ده ها مقاله قرآنی
📎 پاسخ به ده ها پرسش مهم
📎 صدها فایل صوتی درس های اخلاق بزرگان
📎 صدها فایل صوتی تفسیر قرآن از اساتید برحسته
☑️ و....شنیدن کی بود مانند دیدن
📚 هدف ما تعالی و رشد مخاطب است نه فروکاستن آموزه های دینی
✅ تبلیغ و انتشار سخن حق با ما و توفیق با خدا. الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا (سوره عنکبوت آیه 69)
☘️ ☘️ ☘️
پل ارتباطی از طریق پیامک 09218305249
🌿تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 خبر عظیم
🔸 فرمود: ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾،[1] «تسائل» گاهی بین مؤمن و کافر است، گاهی بین مؤمنین است و گاهی بین کفار است؛ مسئله قیامت از مهمترین مسائلی است که آن روز محل تسائل بود. آن روز سؤال محوری مسئله #معاد بود، گرچه همیشه مسئله معاد هست؛ اما بعضی قبول داشتند، بعضی نکول داشتند، آن کسانی که نکول داشتند بعضی ها می گفتند مستحیل است و بعضی ها میگفتند مستبعد است؛ آنهایی که قبول داشتند در حد ضروری بودند، جسمانی بود، روحانی بود [و پرسش از] کیفیتش بود، پیرامون این موارد تسائل بود.
🔸 ابن اثیر، اینها سه برادر بودند و هر کدام یک کار علمی قابل توجهی کردند: یکی نهایه نوشت، یکی تاریخ نوشت و یکی هم العقد الفرید که کتاب ادبی است و در آن قصائص فراوانی را جمع کرد. ایشان نقل می کند که لوح قبر بعضی از بزرگان اسلامی این جمله بود: ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾[2] این حرف ها را در اول سنگ قبر می نوشتند، آن جا #خبر_مهمی است! این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته، این مدرسه است. ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ای می خوانیم و عرض ادبی می کنیم، این وظیفه ماست؛ اما یک سؤال و جوابی و یک گفتگویی هم داریم، در این تابلو یک سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»[3]؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید که آن جا چه خبر است؟ پس معلوم می شود که می توان با آنها #رابطه برقرار کرد. اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم، فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم، اینکه مدرسه نشد! اینکه مرحوم آقای #قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ها و ساعت ها در وادی السلام می رفت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذ الله ـ لغو است؟ یا ما می توانیم مدرسه داشته باشیم، با اینها حرف بزنیم و چیزی یاد بگیریم؟ کسی که فقط برای فاتحه خواندن به قبرستان می رود خیلی با آنها فرقی ندارد، کسی که مدرسه می رود باید بالاخره چیزی یاد بگیرد! پس ما این طور می توانیم باشیم. در #لوح_قبر بسیاری از بزرگان [نوشته شده است] ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ این اول قبر نوشته می شد، حالا القاب و اینها که مشکل را حل نمی کند، ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾؟ ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ که در بخش های دیگر است. ﴿الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ﴾،[4] اختلاف هم قرآن کریم در سُور دیگر نقل می کند؛ بعضی گفتند مستحیل است ﴿إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفی خَلْقٍ جَدیدٍ﴾[5] بعضی می گفتند مستبعد است ﴿ذلِكَ رَجْعٌ بَعیدٌ﴾[6] استبعاد کردند نه استحاله، بعضی جسمانی قبول کردند، بعضی روحانی قبول کردند.
🔸 اصلاً مسئله #معاد برای ما مطرح نیست! درسش مطرح نیست، بحثش مطرح نیست، کیفیت مُردن مطرح نیست، ما فقط در حد عادی فکر می کنیم، این طور نیست! فرمود این مسئله خیلی مهم است! بعد برای اثبات مسئله فرمود عالم ریاضی است، عالم مثل حلقات ریاضی دقیق و منظم است، من این را بیخود خلق کردم که هر کسی بیاید بخورد و بمیرد و هر کاری می خواهد بکند، یا حساب و کتابی هست؟ فرمود این آسمان منظم! این زمین منظم! این خواب منظم! خواب چه عظمتی است؟ ﴿النَّوْمَ سُباتاً﴾،[7] بعد فرمود این خوابی که نعمت و برکت است باید مواظب باشید چشمتان را بگیرد، نه #چشمه_جانتان را!!
[1]. سوره نبأ، آیه1.
[2] . سوره ص، آیات 67 و 68.
[3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص50؛ «عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَامْ فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِی عَلَیهِ السَّلَامْ السَّلَام ُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه...».
[4] . سوره نبأ، آیه3.
[5] . سوره سبأ، آیه7.
[6] . سوره ق، آیه3.
[7] . سوره فرقان، آیه47.
#چشمه_جان
#معاد
#لوح_قبور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبأ ـ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
پویش موضوعی سوره انفطار.docx
15.7K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#پویش_موضوعی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
📌 نگاشت 23: پویش موضوعی سوره انفطار
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره انفطار حاوی بیش از 200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام هدیه کنیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
Al-Infitar03.mp3
6.26M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 24تفسیر صوتی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
تفسير سوره انفطار جلسه 3.docx
43K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انفطار
#سوره_انفطار #انفطار
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 25:تفسیر متنی سوره انفطار
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه دوم
📜 فرازی از متن درس
در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) هم هست که هيچ عاملي سبب فريب خوردن و مغرور شدن انسان نيست مگر جهل علمي او، يک؛ و جهالت عملي او، دو. لکن روايتي از وجود مبارک امام سجاد(سلام الله عليه) است که به خدا عرض بکند پروردگارا اگر ما کودکي را ببينيم از انجام خِلاف ميپرهيزيم ولي در حضور شما کار خِلاف ميکنيم اين نه براي آن است که ـ معاذالله ـ حرمت شما را نگه نداشتيم يا شما نميبيني و آگاه نيستي بلکه براي آن است که آن کودک ميبيند و به ديگران ميگويد و ما را رسوا ميکند، شما ميبينيد و پردهپوشي ميکنيد .
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
جدایی (باور) از فهم انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#باور
#فهم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۳ ـ ۳۱ #سوره_اعراف
📌دستورات الهی
#سالک الی #اللّه باید اعمال زیر را که از اوامر الهی است انجام دهد:
اوّل: وقتی به #مسجد می رود لباس #تمیز بپوشد و زینت هایش را با خود بردارد.
دوّم: غذایی #حلال بخورد، آشامیدنیهای حلال بیاشامد ولی #اسراف نکند زیرا خدای تعالی اسراف کنند گان را دوست نمی دارد.
سوّم: بداند خدای تعالی هر چه #زینت خوب، غذای خوب، #ثروت پاک و #پاکیزه است برای او قرار داده و هیچ چیز را بر او #حرام نکرده است. فقط چند چیز را بر او حرام فرموده است:
اوّل: #فواحش، چه علنی باشد و چه در خفا انجام گردد.
دوّم: گناهانی که در #دین به عنوان #گناه توضیح داده شده است بر او #حرام است.
سوّم: #تجاوز به #حقوق دیگران.
چهارم: #شرک به خدای تعالی.
پنجم: #کلام و یا چیزی را به خدای تعالی #نسبت بدهد که نمی داند خدا فرموده است یا خیر.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 20.mp3
14.22M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 20
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
درمان خشم و غضب 47.mp3
5.78M
#سیر_و_سلوک (47)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
📼درمانخشم و غضب 3
🕑 زمان:47دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بهشت سازی
🔹 ایران را چه کسی فتح کرد؟! ایران که به دست حضرت امیر (سلام الله علیه) فتح نشد! پدران و اجداد ما به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم. سخن از صفویه نبود! صفویه را چه کسی تربیت کرد؟ صفویه را چه کسی شیعه کرد؟ صفویه را چه کسی آدم کرد؟ همین سادات بودند! اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند و ما هم راه را تشخیص دادیم، وگرنه ما از چه راهی می فهمیدیم؟ جریان #غدیر که به ما نرسیده بود، جریان #سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند، آن قدر گفتند تا پدران ما ـ الحمد لله ـ تربیت شدند و ما هم تربیت شدیم. ما شب و روز باید شاکر این امامزاده ها باشیم، مبادا کسی خیال کند صفویه ما را تربیت کرد!
▫️ ایران به دست دیگری فتح شد، اما سادات آمدند کم کم مسئله را حلّ کردند. پس می شود کم کم تِیم و عَدی را کنار زد و #سلمان و #اباذر را آورد.
🔹 بیان نورانی حضرت امیر در وصیت نامه اش چیست؟ حضرت در صدر وصیت نامه فرمود: «أُوصِیكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیا الدُّنْیا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا»، بعد می فرماید: «وَ قُولَا بِالْحَقِ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»، آن گاه می فرماید: «أُوصِیكُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی [وُلدِی] وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی»؛ الآن همه ما جزء #اوصیای_حضرت هستیم، فرمود هر کس نامه من به دست او رسید، او وصی من است: «وَ مَنْ بَلَغَهُ كِتَابِی بِتَقْوَی اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَینِكُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّكُمَا صلی الله علیه و آله و سلّم یقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ» تا بخش های پایانی که مربوط است به «وَ عَلَیكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ»؛ #اختلاف نداشته باشید، #قطع_رحم نکنید و مانند آن، فرمود من شنیدم که «صَلاح ذاتُ البین» از غالب نماز و روزه بالاتر است! یک کشور و یک نظام را این #وحدت حفظ می کند، این وصیت حضرت امیر نسبت به همه ماست.
▫️ اگر قرآن است که به صورت حصر فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾[1] و اگر قرآن ناطق است که می فرماید: «صَلَاحُ ذَاتِ الْبَینِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّةِ الصَّلَاةِ وَ الصِّیامِ»[2] و اگر آیه سوره «حشر» است که ما را به #بهشت_سازی دعوت می کند. اگر ملّتی متمدّن بود و فرهنگ آن #فرهنگ_قرآن_و_عترت بود، چنین ملّتی در بهشت دارد زندگی می کند؛ یعنی نمونه ای از بهشتِ اَبد را فعلاً دارد تجربه می کند که فرمود: ﴿لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾.[3]
[1]. سوره حجرات، آیه10.
[2]. نهج البلاغه، نامه47.
[3]. سوره حشر، آیه10.
#اوصیای_حضرت_امیر
#فرهنگ_قرآن_و_عترت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات ـ جلسه 13
تاریخ: 1395/08/05
🆔 @a_javadiamoli_doross
حساب و کتاب در عالم برزخ و قیامت.استاد ملکی.Mp3
915K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✔️درباره حساب و کتاب در عالم برزخ و قیامت
@rahighemakhtoom
ناامیدی از #رحمت الهی چرا #کفر است؟!
اينكه ميگويند: ﴿إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ براي همين است. #يأس از رحمت الهي كفر است, چرا؟ چون معنايش اين است كه ديگر كسي نيست مشكل ما را حل كند. يأس از رحمت، يعني ما به جايي رسيديم كه هيچ موجودي توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. اين همان انكار خداست و كفر است؛ زيرا قدرت او نامتناهي است و هرگز ممكن نيست انسان به جايي برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتي ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ﴾ شد و رحمت نامتناهي شد، جا براي يأس نيست؛ لذا يأس از رحمت خدا كفر است؛ يعني ديگر كسي نيست كه مشكل ما را حل كند؛ امّا يك وقت انسان ميگويد من ديگر لياقت آن را ندارم، آن ديگر مشكل خودش است يا اعتراف خود اوست، اين به كفر منتهي نميشود؛ امّا اگر نسبت به هستيِ خارج اشاره كند و بگويد كسي نيست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، اين ديگر ﴿إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ اينجا ﴿فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ براي همين گروه است...
تفسیر سوره فصلت جلسه 22
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (6)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪ و تحصيل اين هدف سامي(عالی) به آداب و شرايطي بيش از آنچه در فقه آمده، نيازمند است.[1]
▫ در تفسير منسوب به امام عسكري (عليهالسلام) آمده كه مقصود از «اقامه صلاة» اتمام ركوع، سجده و حفظ وقت و حدود آن است و همچنين پرهيز كردن از چيزهايي كه آن را فاسد يا ناقص مي كند: (ويُقيمونَ الصَّلوة)[2] يعني بإتمام ركوعها و سجودها و حفظ مواقيتها و حدودها و صيانتها عمّا يفسدها أو ينقصها. [3]
▫ مقصود از اتمام ركوع و سجود، رعايت تأنّي در نماز است تا اذكار آن در حال آرامش بدن گفته شود و حفظ مواقيت، تنها به رعايت وقت نماز از حيث ادا و قضا نيست، بلكه به مواظبت بر اداي آن در اول وقت است، چنان كه مراد از حفظ حدود، رعايت آدابي است كه در ص 37 به عنوان درهاي تقرب به خدا به آن ها اشاره شد؛ اما چيزهايي كه نماز را فاسد يا ناقص مي كند و بايد از آن ها اجتناب كرد در دو بخش قابل شمارش است:
✅ 1. گناهاني مانند بي تولّي و تبرّي بودن [4]، منع زكات، سبك شمردن نماز، عاق
والدين شدن، بي ورع بودن، مال مردم خوردن، غذاي حرام، ميگساري و... كه پيش از نماز انجام مي گيرند و در روايات از آن ها به عنوان مانع قبولي نماز ياد شده است.
============
[1]ـ اساساً تنظيم احكام در فقه كه چهارچوب هاي خاص خود را دارد، به گونه اي است كه براي همگان امتثال پذير باشد. ثمره عمل به اين احكام كه احكام ظاهريه ناميده مي شوند، اسقاط تكليف و مانند آن است،چنان كه مقصود از صحّت نزد آنان اسقاط تكليف،عدم وجوب اعاده و... است، در حالي كه در اين گونه مباحث و در نگاه اهل معرفت، مراد از صحّتْ مقبول درگاه خدا شدن و مراد از مقبوليتْ وصول به مقصود است، از اين رو به شرايطي سنگين تر از شرايط فقهي وابسته است (ر. ك: المحجة البيضاء، ج 1، ص 368؛ ج 2، ص 135).
[2]ـ سوره بقره، آيه 3.
[3]ـ بحارالانوار، ج 81، ص 231.
🔅🔅 [4]ـ در بسياري از روايات پذيرش ولايت امام عادل منصوب از سوي خدا شرط قبولي اعمال ذكر شده است، به گونه اي كه هيچ ثمري بر عبادت بي تولّي و تبرّي مترتب نمي شود. زراره از امام باقر(عليهالسلام) نقل كرده است: ذروة الأمر و سنامه و مفتاحه و باب الأشياء و رضي الرحمن الطاعة للإمام بعد معرفته... أما لو أنّ رجلاً قام ليله و صام نهاره و تصدّق بجميع ماله و حجّ جميع دهره و لم يعرف ولاية وليّ الله فيواليه و يكون جميع أعماله بدلالته إليه ما كان له علي الله حقٌّ في ثوابه و لا كان من أهل الإيمان (الكافي، ج 2، ص 18؛ وسائل الشيعه، ج 1، ص 119، كتاب الطهارة، ابواب مقدمة العبادات، باب 29، ح 2). ابوحمزه ثمالي مي گويد: امام سجاد(عليهالسلام) از ما پرسيد كدام نقطه زمين برتر است؟ گفتيم: خدا، رسول و پسر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم بهتر مي دانند. فرمود: برترين نقطه ميان ركن و مقام است. اگر انساني عمر نوح (عليهالسلام) در امتش را داشته باشد و در اين مدت روزها روزه بگيرد و شب ها در اين نقطه به نماز بايستد و سپس بدون پذيرش ولايت ما خدا را ملاقات كند هيچ بهره اي از اين عبادات نخواهد برد (همان، ح 12، مسلسل 308). اين گونه احاديث نشان مي دهد كه نماز يك عبادت شخصي محض نيست كه تنها ثمرش تنظيم رابطه انسان با خالق باشد، بلكه افزون بر آن روابط اجتماعي و سياسي را نيز تنظيم مي كند.
🔅🔅
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 262
رهنمود به مناسبت افتتاح #حسينيه رشكلا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
كمال انسان در وصول به مقصد، با سلوك به سوي مقصود است، وگرنه يا ركود و تحيّر و يا رجوع و شكست خواهد بود كه چنين حِرماني هماره همراه عَيْب و دائماً همزاد با نقص است.
انسان از آن جهت كه با مردن، هجرت فراطبيعي را آغاز مي كند، هرگز ره توشه طبيعي، توان تحمّل هزينه آن سير صعب و ممتدّ را ندارد، بلكه زاد راهي لازم است كه برتر از خيال و قياس و گمان و وهم باشد: (تزوّدوا فإنّ خير الزّاد التقوي).
پرواز به صَوْب حق و گريز از سَمْتِ باطل، تنها توشه كادحان كوي خداست. چنين زاد راهي فقط با عقل برهاني و نقل معتبر شناخته شده و با عقل عِقال كننده غرايز طغيانگر و اغراض بيهوده تأمين مي شود.
كسي كه بال استدلال وي وبال او باشد و جَناح استنباط از متون نقلي وي مقصوص باشد، قطعاً به دام صياد هوسناك گرفتار خواهد شد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
هدایت شده از مدرسه تعالی🇱🇧
💠 #معرفی دورههای مدرسه #تعالی
🔻نام دوره : شه شناس
👤 استاد: مصطفی امینی خواه
🔸این دوره، به شناخت زندگی و سیره امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام پرداخته میگردد
📌برای ثبتنام در این دوره، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید
🔗 https://taalei-edu.ir/workshop/see/135
✅ @taalei_edu
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #آفرینش_و_شگفتیها #کتاب_تدوین #کتاب_تکوین 🔅🔅🔅 📃درقرآن مسائل علمی بیان شده است که بعد ها دان
#قرآن
#آفرینش_و_شگفتیها
#کتاب_تدوین
#کتاب_تکوین
🔅🔅🔅
📃اما در مورد جهان شگفت انگیز جنین در هفت سوره از سوره های قرآن اشاره به آفرینش انسان و چگونگی خلقت او شده است و در آیۀ 14 سوره نوح می فرماید :
و قد خلقکم اطوارا : ( خداوند شما را در اطوار و مراحل مختلفی بیافرید .)
1️⃣مرحلۀ اول : در آیه 12 سورۀ مومنون می فرماید :
و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین . (ما انسان را از عصاره و فرآورده های خاک آفریدیم .)
چرا که نطفۀ انسان مولود غذاهای گوناگونی است که از گیاهان و جانوران سرچشمه می گیرد – جانوران هم از گیاهان تغذیه می کنند و گیاهان بخشی از مواد مورد نیاز خود را از خاک می گیرند بنابر این نطفۀ انسان که بعد ها بصورت انسان در می آید مولود خاک می باشد .
2️⃣در مرحلۀ دوم : در آیه 54 سورۀ فرقان می فرماید:
هو الذی خلق من الماء بشراً ........ . ( اوست خدائی که بشر را از آب بیافرید )
در مرحلۀ دوم می توان گفت انسان از آب آفریده شده است .
زیرا از نظر زیست شناسان ، انسان به اسفنجی می ماند که او را آب فراگرفته است یک فرد 70 کیلویی حدوداً 65 در صد وزن بدن را آب تشکیل می دهد ، 50 لیتر آب دارد و این نسبت ثابت است و غیر ممکن است که این نسبت را تغییر داد بدون اینکه دچار ناراحتی نشود اگر 20 در صد آب بدنش را از دست بدهد دیگر سلامتی خود را باز نخواهد یافت .
▫️آب در سلولهای بدن انسان دارای مقدار زیادی پتاسیم بوده و عملاً فاقد نمک است ولی آب خارج از سلولها پتاسیم ندارد بلکه مقدار زیادی نمک دارد و این ترکیب آب خارج از سلولها به آب دریائی شباهت دارد که میلیونها سال قبل اولین اشکال حیات در آن شکل می گرفت و بعد ها وقتیکه موجودات آبی به خشکی روی آوردند ، دریای درون را نیز با خود آوردند . چون بدون آن زندگی برایشان در خشکی ممکن نبود .
این پدیده های شگفت انگیز گفته قرآن را تأیید می کند که می فرماید . اوست خدائی که انسان را از آب آفرید
3️⃣در مرحلۀ سوم : در آیۀ 2 سوره علق می فرماید:
خلق الانسان من علق . ( خداوند انسان را از علق آفرید )
علق به اسپرماتوزوئید گفته می شود که به سلول ماده می رسد و با آن ترکیب می شود .
4️⃣در مرحلۀ چهارم : در آیۀ 2 سورۀ انسان می فرماید:
انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج . ( ما انسان را از نطفه مخلوط ( سلول تخم ) پدید آورده ایم . )
ترکیب سلول جنس نر و ماده منجر به پیدایش سلولی به نام تخم می شود که تقسیمات این سلول جنین را به وجود می آورد .
اگر بهترین شرایط محیطی برای سلول نر و سلول ماده فراهم شود قادر به ادامۀ زندگی نیستند و به زودی می میرند .
مگر آنکه با یکدیگر ترکیب شوند و سلول تخم یا به اصطلاح قرآن امشاج به وجود آورند .
⏹پس از تقسیمات سلولی متوالی این سلول جنین اولیه به صورت توده ای از سلولها وارد رحم شده تا ادامه رشد خود را در آنجا انجام دهد در آیه دیگری می فرماید
هو الله الخالق الباری المصور له السماء الحسنی ( آیه 24 سوره حشر) .( اوست خدای که آفریننده و جدا کننده و نگارنده صورت انسانی است و برای اوست اسماء حسنی .)
5️⃣در مرحلۀ پنجم : در آیۀ 6 سورۀ العمران می فرماید :
خداست آنکه صورت شما را در رحم مادران هر گونه بخواهد می نگارد خدایی که جز ذات یکتا نیست که به هر کار خواهد توانا و به همه چیز داناست .
👈🏾ادامه دارد....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #آفرینش_و_شگفتیها #کتاب_تدوین #کتاب_تکوین 🔅🔅🔅 📃اما در مورد جهان شگفت انگیز جنین در هفت سوره
#قرآن
#آفرینش_و_شگفتیها
#کتاب_تدوین
#کتاب_تکوین
🔅🔅🔅
⏹مراحل ساختمانی جنین را می توان در سه مرحله خلاصه کرد
1- تولید توده زیادی از سلولها
2- مجزا شدن سلولها از یکدیگر و رفتن هر یک به جای خود
3- تصویر و صورت بندی جنین
⏹این سه مرحله را قرآن کریم در ضمن سه کلمه بیان داشته
1- هو الله الخالق اوست خدایی که آفریننده ( انبوه سلولها ) است
2- الباری خدایی که جدا کننده ( سلولهاست )
3- المصور خداوند پیکر سازی که به این سلولها صورت انسانی می دهد .
◀️در سورۀ زمره آیه 6 می فرماید :
خداوند شما را در شکم مادر می آفریند ، آفرینش به دنبال آفرینش دیگر که در سه تاریکی قرار دارد .
به تدریج سه پرده جنین را در بر می گیرد این پرده ها ظاهراً یک پوست بیشتر نیستند ولی اگر آنرا با میکروسکوپ به دقت نگاه کنیم همانطور که در آیه قرآن ذکر شده است می بینیم که از سه پرده تشکیل شده است .
1- پرده آمینون 2- پرده کوریون 3- پرده آلانتویید
⏺پرده آمینون پرده ای است که از نمو سطح خارجی جنین حاصل و از اطراف توسعه پیدا می کند تا فضایی به نام حفره آمینون در پشت جنین به وجود آورد و آنگاه در حفره آمینون مایع زلالی پدید می آورد .
⏺پرده کوریون : خارج از پرده آمینون قرار دارد و به کمک آن جنین محفوظ می ماند .
⏺پرده آلانتوئید : در ناحیه شکمی جنین است و به جذب غذا کمک می کند .
فاصله میان پرده آمینون و جنین مایعی وجود دارد که هر گاه ضربه ای به شکم وارد شود این ضربه به مایع منتقل می گردد و در آن خنثی می شود .
در آیۀ 14 سوره مومنون می فرماید :
انشاناه خلقا اخر فتبارک الله احسن الخااقین (سپس آفرینش و تحولی دیگر در جنین پدید آوردیم ( و از روح خود در وی دمیدیم ( آفرین بر قدرت کامل بهترین آفریننده .)
⏺پس از صورت بندی جنین مرحلۀ دمیدن روح فرا می رسد .لازمه استقرار روح در جسم پیدا شدن بستر مناسب یا به عبارت دیگر آرایش مطلوب در اجزاء ماده است . بطور کلی با وارد شدن هر گونه نقص شدید در جسم جدا شدن روح از جسم اجباری و حتمی می گردد
👈🏾ادامه دارد....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌با اخلاق، جامعه را همراه خود کنیم
یک بیان نورانی از #حضرت_امیر است که ریشه اش در بیانات نورانی #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست؛ و آن فرمود: (عجبت لمن یشتری الممالیک (یا عبید) باموالهم و لا یشتری الاحرار باخلاقهم). فرمود: من متعجبم که مردم مال می دهند، #بنده می خرند؛ اما #اخلاق را رعایت نمی کنند که #آزاد_مردم را بخرند! مردان #آزاده وقتی ببینند کسی #خلیق است، #خوش_خلق است، #صادق است، #امین است، #پاک است؛ به او دل می سپرند. فرمود: شما #پول می دهید، بنده می خرید؛ اخلاق داشته باشید که #جامعه ای را بخرید!! نه اینکه آنها (معاذ الله) بنده تو بشوند؛ یعنی هر چه تو بخواهی برایت انجام می دهند.
🔷️ ر.ک تصنیف غرر الحکم و درر الکلم / شماره ۸۷۸۶ / صفحه ۳۸۵
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#درس_اخلاق
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom2