eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌹 حدیث اول :جهاد با نفس 🔰موازنه . . . . «موازنه از چیز هایی است که انسان را در این سلوک،کمک می کند.عاقل باید هریک از منافع و زیان های اخلاق فاسد را که زاییده ی شهوت و غضب و واهمه است، با منافع و ضررهای اخلاق حسنه و فضایل نفسانی مقایسه کند و اختیار شایسته داشته باشد. این منافع و آمال، هرچه باشد در این دنیای محدود است و از سوی دیگر خواسته های انسان نامحدود و سیری ناپذیر است. انسان هرچه هم قوی باشد در این عالم به همه ی خواسته هایش نمی رسد. انسان همیشه عاشق چیزی است که ندارد. بر فرض هم که به مقاصد خود برسد،مدت آن کوتاه است.مگر انسان همیشه جوان است؟ وقتی بهار عمر گذشت،نشاط و نیرو از دل و اعضا می رودف ذائقه و چشم و گوش و قوای دیگر،سست یا بیکار می شوند، لذت ها هم، کم یا نابود می شود.پس مدت بهره وری و لذت، ناپایدار و اندک است. همه ی گناهان، تبدیل به جهنمی سوزان خواهد شد و جهنم اعمال خود را آنجا حاضر می بیند:"وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً" این جهنم اعمال، برای کسانی است که اهل معصیتند. اما آنان که دارای ملکه ی فاسد و رزایل اخلاقی اند، مثل طمع،حرص،دنیا دوستی جدال و ... در جهنمی غیرقابل تصور، معذب و گرفتارند؛ عذاب هایی که از باطن خودشان ظهور می کند که دوزخیان از آن گریزان و در وحشتند. گاهی این ملکات، انسان را دچار جهنم ابدی می کند، چون ایمان را از انسان می گیرد. مثل حسد که طبق روایات، ایمان را می خورد، آنگونه که آتش، هیزم را... یا حب دنیا و جاه طلبی که به تعبیر روایات، ضررشان بر دین بیش از دو گرگ گرسنه است که به گله ی بی شبان حمله کنند. و خدانکند که سرانجام گناهان، سبب از بین رفتن ایمان شود و انسان درحال کفر بمیرد، که جهنم کافران بسی سخت تر و سوزان تر است. ای عزیز، در خبر های انبیا و اولیا دقت کن، عذاب های سختی را که در روایات معصومین و دعاهای ائمه اشاره شده در نظر آور، در آنچه که خداوند در آیات قرآن از سختی قیامت و عذاب جهنم خبر داده،نیک بیندیش، این ها شوخی و قصه و افسانه نیست. عذاب های قیامت، غیر از عذاب هایی است که فکر میکنی و هرگز قابل قیاس با عذاب های این جهان نیست. . . . . 📚برکرانه ی شرح چهل حدیث امام خمینی . @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ 📌مراحل بزرگترین کاری که الی باید تا آخر سیر و سلوکش انجام دهد گذراندن مراحل است و باید از و کمک بگیرد تا عاقبت برای او در باشد، ضمناً تعالی به او می کند، دشمنانش را می کند و او را به مقام می رساند و نگاه می کند تا ببیند او چگونه خواهد کرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 264 رهنمود به مناسبت افتتاح رشكلا @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 💢انسان کامل مظهر اسم الهی ▫️ انسانِ كامل معصوم(عليه‌السلام) كَوْنِ جامع الهي است و در هر مقطع تاريخي، مظهر اسمي از اسماي حسناي خدا كه تدبير آن عصر را به عهد ه دارد، خواهد بود. گاهي مسئول ثقافت و فرهنگ جامعه مي شود؛ مانند امام صادق(عليه‌السلام) و زماني متصدي سياست و جنگ آن خواهد بود؛ نظير امام بي نظير، حضرت سيد شهدا(عليه‌السلام) [كه] شبيه حماسه عاشقانه و عارفانه اين رهبر بي نديد(بی مانند) را تاريخ نديد. ▫️با شهامت پرورش يافتگانِ حسينيّه او، عصاره سروده خيال انگيز فردوسي فردوس جايگاه كه در باره جنگ ايران و توران گفته است: فرو رفت و بر رفت روز نبرد به ماهي نَمِ خون و بر ماه گَرد بريد و دريد و شكست و ببست يلان را سر و سينه و پا و دست ▫️برابر شعر حكيم سنايي، در دوران دفاع مقدس «از علم به عين آمد و از گوش به آغوش». مردم اين سرزمين كه از عَهْدِ مَهْد تا بستر لَحْد، با نام و ياد حضرت ابي عبدالله حسين بن علي(عليهما‌السلام) به سر مي برند، سيرت خويش را برابر سيره و سنّت آن ذات مقدس، در حسينيّه ها مي سازند و مي پرورانند. سراينده اين خِطّه كه نماينده روش و منش شيعيان آل علي(عليه‌السلام) مي باشد، چنين گفته است: مَشكن دلم اي شاه كه مسكين و فقيرم در پيشگه غمزه جادوت بميرم عمريست كه در حلقه موي تو اسيرم تو شاه جوان بختي و من «مُذنِب» پيرم شعرم زده صد طعنه بر خواجه و خواجو 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (7) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (8) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪2. ستون دين و اِمام اعمال ديني عمود دين شمردن نماز، پيام هايي اساسي و فراوان دارد؛ برخي از آن ها بدين شرح اند: ◽️أ. انسان براي در امان ماندن از گزند مهاجمان بيرون بايد به يك سايبان، مسكن، پناهگاه، خيمه و مانند آن پناهنده شود. ◽️ب. تاروپود اين پناهگاه و خيمه به دست توانمند نمازگزاران بافته و دوخته مي شود و چيزي جز مكتب وحياني توان فراهم كردن چنين ستوني را ندارد. ◽️ج. بي ترديد نماز هر كسي ستون دين همان شخص است، ليكن خيمه هاي كوچك در برابر تندباد حوادث توان مقاومت ندارند، از اين رو چاره اي جز پناهنده شدن به ستون هاي برافراشته و كلانِ خيمه بزرگ و سترگ دين (نماز جماعت، جمعه، عيد فطر و قربان) نيست، بنابراين با افراشتن عمود دين و استقرار خيمه آيين الهي بر تارك بستر آن مي توان پيام اميرمؤمنان، حضرت علي بن ابي طالب (عليه‌السلام) را دريافت كه تمام كارها را پيرو نماز دانست: واعلم أنّ كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ لصلاتك [2]؛ يعني نماز كامل مايه كمال كارها و نماز درست، پايه درستي رفتارها و نماز تامّ، سبب تماميّت همه شئون فردي و اجتماعي نمازگزار خواهد بود. ======= [1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45. [2]ـ نهج البلاغه، نامه 27، بند 15. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ملزومات پژوهش 🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آن‌گاه و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود. 1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك داریم، آن انسان كامل است كه می‌ تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم. 2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می ‌كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می ‌شود كه بفهمد برای چه شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار خلق شده یا برای كار ؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته ‌اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ». 2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ‌ماند؛ برای این است كه می‌ گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی‌ شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد. 🔸 قصه خواندن، حرف های گوش دادن، حرف های زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده ‌اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی‌ خورد! یك آدمی كه دهان باز می ‌كند و حرف غیر علمی می ‌زند یا گوشش را باز می ‌كند و حرف غیر علمی گوش می‌ دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر نمی شود! مرحوم می‌ گوید كه من تعهد كرده‌ ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ‌ای درمی ‌آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی ‌شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ‌ای داریم كار می ‌كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و نیست! 4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ‌ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این ‌چنین نیست؛ را به همراه می ‌برد و آن پوسته ‌اش را برای مؤسسه می‌ گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش ‌بافی و ظرف سازی و صنایع كار می‌ كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته ‌اش نصیب او می‌ شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی كه علم است [را] به همراه می ‌برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می ‌دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه است را به همراه می ‌برد. 🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می ‌برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با خوابیدم، كتاب روی سینه‌ ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می ‌خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه‌ من بود و با خوابیدم؛ آن وقت این می ‌شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر! [1]. سوره نوح, آیه14. [2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج‏1، ص44. [3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ امْرَأً عَرَفَ‏ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ». [4]. سوره ذاریات, آیه56. [5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد). [6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43. 📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_doross
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #تدبر 🔅🔅🔅 ✅اصل اول ◽️قرآن به عنوان مهم‌ترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست.
🔅🔅🔅 ✅اصل دوم درجات انسان در دنيا و آخرت به فهم معاني آيات قرآن وابسته است. لذا هر چه انسان به اين مفاهيم انس بيشتري داشته باشد، از رفعت، شكوه و درجه بيشتري نزد خداوند (در دنيا و آخرت) برخوردار است. عَن حَفصٍ قَالَ سَمِعتُ مُوسَى بنَ جَعفَرٍ علیه السلام يَقُولُ لِرَجُلٍ أَ تُحِبُّ البَقَاءَ فِي الدُّنيَا فَقَالَ نَعَم فَقَالَ وَ لِمَ قَالَ لِقِرَاءَةِ قُل هُوَ الله أَحَدٌ فَسَكَتَ عَنهُ فَقَالَ لَهُ بَعدَ سَاعَةٍ يَا حَفصُ مَن مَاتَ مِن أَولِيَائِنَا وَ شِيعَتِنَا وَ لَم يُحسِنِ القُرآنَ عُلِّمَ فِي قَبرِهِ لِيَرفَعَ الله بِهِ مِن دَرَجَتِهِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الجَنَّةِ عَلَى قَدرِ آيَاتِ القُرآنِ يُقَالُ لَهُ اقرَأ وَ ارقَ فَيَقرَأُ ثُمَّ يَرقَى قَالَ حَفصٌ فَمَا رَأَيتُ أَحَداً أَشَدَّ خَوفاً عَلَى نَفسِهِ مِن مُوسَى بنِ جَعفَرٍ علیه السلام وَ لَا أَرجَى النَّاسِ مِنهُ وَ كَانَت قِرَاءَتُهُ حُزناً فَإِذَا قَرَأَ فَكَأَنَّهُ يُخَاطِبُ إِنسَانا ◽️حفص گويد: از امام كاظم علیه السلام شنيدم به مردى مى‏فرمود: تو دوست دارى در دنيا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن «قُل هُوَ الله أَحَدٌ»، و امام علیه السلام چيزى نگفت: و پس از ساعتى فرمود: اى حفص! هر كه از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند، در قبر به او ياد دهند تا خدا به وسيله آن درجه‏اش را بالا برد، زيرا درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى‏خواند و بالا مى‏رود، حفص گويد: من احدى را نديدم بر خود بترسد چون موسى بن جعفر، و احدى را نديدم از آن حضرت اميدوارتر باشد و قرآن خواندنش با اندوه بود، و چون قرآن مى‏خواند گويا با كسى سخن مى‏گفت. ⏺بعد از خواندن این روایت فهمیدم یا ...: به فهم قرآن امیدوارتر شده ام. خداوند خواسته ست که من قرآن را بفهمم و در دنیا و قبر مرا یاری خواهد کرد. قرآن خواندن مسیر ورود به بهشت را هموار می کند. قطعا هر چه بیشتر از قرآن بخوانم به سوی خدا بالا می روم. از این پس هر گاه قرآن می خوانم بیشتر به این مطلب دقت می کنم که "با خداوند صحبت می کنم." 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت سوره مبارکه عبس.mp3
17.04M
@rahighemakhtoom 📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی ✳️ ویژه دوره های تدبر و تفسیر قرآن دانشجویی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
عن الإمام علي عليه ‏السلام اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ غررالحكم : 152 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 . . @rahighemakhtoom
💢منظور از معجزات علمى قرآن چیست؟ 📝قرآن یک کتاب علوم طبیعى نیست؛ بلکه کتاب هدایت و انسان سازى است. با این حال گاه براى رسیدن به این هدف، اشاراتى به پاره اى از اسرار آفرینش دارد و مسائلى را فاش می کند که در آن عصر و آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود. این گونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را «معجزات علمى قرآن» مى خوانیم. چنانکه قرآن مجید بیش از هزار سال قبل از نیوتن، در آیه ۲ سوره رعد، به نیروی جاذبه و در سوره نمل، آیه ۹۰ به حرکت زمین، به روشنی اشاره کرده است. 🔅🔅🔅 🗓شک نیست که قرآن یک کتاب علوم طبیعى یا طب و روانشناسى و علوم ریاضى نیست. قرآن یک کتاب هدایت و انسان سازى است و آنچه را در این راه ضرورى باشد فروگذار نمى کند. ما نباید انتظار داشته باشیم که قرآن دائره المعارفى باشد از علوم مختلف، ما باید از قرآن نور ایمان و هدایت، تقوى و پرهیزگارى، انسانیّت و اخلاق، نظم و قانون بطلبیم و قرآن همه اینها را در بر دارد. ولى قرآن گاه براى رسیدن به این هدف اشاراتى به پاره اى از مسائل علوم طبیعى و اسرار آفرینش و شگفتى هاى جهان هستى دارد، مخصوصاً در بحث هاى توحیدى، به تناسب برهان نظم، پرده از روى اسرارى از جهان آفرینش برداشته و مسائلى را فاش کرده که در آن عصر و در آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود. این گونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را «معجزات علمى قرآن» مى خوانیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۵۷ 📌پیروی از اکرم صلی الله علیه و آله الی ا باید کوشش کند که صد در صد از پیغمبری که امر به معروف و نهی از منکر کرده و همه خوراکی ها و پوشاک های پاک و پاکیزه را فرموده، هر چیز بد و پلیدی را برای ها کرده، قید و بندهای زمان را از آنها برداشته و از کلمات و قرآنی که بر آن حضرت نازل شده پیروی کند. زیرا اگر این چنین کرد موفّق و خواهد شد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌گاهی این و گاهی آن!!! ⏺در روایات آمده است که سوره كافرون درباره گروهی از سران مشرک قریش نازل شد؛ مانند ولید بن مغیره ، عاص بن وایل ، حارث بن قیس و امیة بن خلف و گفتند : ⏹ای محمد صلی الله علیه و آله تو بیا از آیین ما پیروی کن ، ما نیز از آیین تو پیروی می کنیم ، و تو را در تمام امتیازات خود شریک می سازیم ، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن او سال دیگر ما خدای تو را عبادت می کنیم ، اگر آیین تو بهتر باشد ، ما در آن با تو شریک شده ایم و بهره خود گرفته ایم و اگر آیین ما بهتر باشد تو در آیین ما شریک شده و بهره ات را از آن گرفته ای . ⏹پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : پناه بر خدا که من چیزی را همتای او قرار دهم . ◽️گفتند : لااقل بعضی خدایان ما را به نیکی یاد کن و از آنها تبرک بجوی ما نیز تو را تصدیق می کنیم و خدای تو را می پرستیم . ◽️پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : من منتظر فرمان پروردگار هستم . 🔘در این هنگام سوره قل یا ایها الکافرون نازل شد و رسول الله به مسجد الحرام آمد در حالی که جمعی از سران قریش در آنجا جمع بودند ، در بالای سر آنها ایستاد و این سوره را تا آخر بر آنها خواند . سران شرک و کفر وقتی پیام این سوره را شنیدند . کاملا از همراهی پیامبر ماءیوس شدند ، و به اذیت و آزار حضرت رسول و مسلمانان ادامه دادند . 🌱آنگاه که حق را شناختیم و به باور رسیدیم بر آن پایدار و استوار بمانیم.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(27) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪8-بصیرت و معرفت بخشی عمیق قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ«یوسف/108» بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزه است خدا! و من از مشرکان نیستم!» ☑️ابلاغ توحید، تبلیغ قرآن و مبارزه با شرک، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و رسولان و مبلغان الهی. (قل هذه سبیلى) ☑️فراخوانى مردم به خدا و سوق دادن آنان به سوى او ، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و همه رسولان و مبلغان الهی. (أدعوا إلى الله) ☑️بصیرت امتها در گرو بصیرت رهبران ایشان است. (على بصیرة أنا و من اتبعنى) ☑️لزوم بهره مندى رهبران جامعه اسلامى و مبلغان دینى از بصیرت و بینایى و داشتن حجت روشن بر اتخاذ راهها و روشها (قل هذه سبیلى أدعوا إلى الله على بصیرة أنا) ☑️لزوم مبتنى کردن عقاید دینى بر حجّت و دلیل روشن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت زا (على بصیرة أنا و من اتبعنى) ☑️مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «عَلى‌ بَصِيرَةٍ» ☑️مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ (80) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير ⏪3- مراد از هدايت ويژه پرهيزكاران در اين آيه كريمه همان هدايت تكوينى (ايصال به مطلوب) است كه متاخر از هدايت تشريعى همگانى قرآن (ارائه طريق) است و مراد از متقين نيز كسانى هستند كه اولا سرمايه فطرت را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواى فطرى، تقواى عملى نيز داشته باشند، يعنى افزون بر بهره گيرى از هدايت فطرى، از هدايت تشريعى قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايى قرآن، به بخشى از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشى ايصال به مطلوب نصيب آنان خواهد شد. ◽️سر تاكيد بر زمينه سازى حيات فطرى براى پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمى تواند از هدايت قرآن بهره مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به بيماران است: شبا لما فى الصدور، (292) نه زنده كردن مردگان و گواه اين مدعا، آيه شريفه (لينذر من كان حيا و يحق القول على الكافرين) (293) است كه با قرينه مقابله (زنده با كافر) كافر را مرده مى داند. ▫️اينان كسانى هستند كه خودشان مى گويند: ما را موعظه كنى يا نكنى سودى نمى بخشد: (سواء علينا اوعظت ام لم تكن من الواعظين) (294) و خداى سبحان نيز درباره آنان مى گويد: انذارشان كنى يا نكنى ايمان نمى آورند: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم لم لم تنذرهم لايؤ منون) (295) هدايت قرآن براى فطرت مردگان كارساز نيست واصولا تعارضى بين اين دو دسته از آيات نيست ؛ زيرا مردگان فطرى در واقع انسان نيستند، بلكه شبيه حيوان و حتى كمتر و گمراهتر از آنند: (ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا). (296) ◽️ پس با تامل معلوم مى شود كه ناس همان متقين و متقين همان ناس هستند و ديگران در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند و اگر در برخى آيات، مانند (يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم...) (297) اثر وحى خدا، احياى نفوس مرده دانسته شد كه بالاتر از شفاى قلوب بيمار است، در پرتو پذيرش اصل ايمان است ؛ چنانكه عنوان آيه نيز ناظر به مومنان است ؛ آنگاه مردم با ايمان كه از حيات ابتدايى دينى برخوردارند، بر اثر پذيرش دعوت جهاد و مانند آن، كه ظاهر سياق آيه سوره انفال ناظر به آن است، به حيات برتر مى رسند، همان گونه كه مردم جاهليت كه از جهت روح دينى مرده بودند، به بركت وحى الهى زنده شدند، ليكن اگر كسى بعد از تماميت نصاب حجت خدا، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انسانى خود را عمدا از دست داد، ديگر شايسته هدايت نيست. يعنى، چنين چيزى طبق عادت، ممنوع است، نه آن كه طبق عقل ممتنع باشد. از آيه شريفه (انما يستجيب الذين يسمعون والموتى يبعثهم الله اليه يرجعون) (298) مى توان استنباط كرد كه كافران متعمد و منافقان ملعنت، مردگان روحى اند و قابل اهتدا نيستند. ============ 292- سوره يونس ، آيه 57 293- سوره يس ، آيه 70. 294- سوره شعراء آيه 136 295- سوره بقره ، آيه 6 296- سوره فرقان ، آيه 44 297- سوره انفال ، آيه 24 298- سوره انعام ، آيه 36 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
اعراف 23.mp3
13.13M
23 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خودشیفتگی 53.mp3
5.6M
(53) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) @rahighemakhtoom 🌿🌿🌿 📼خودشیفتگی و عجب 🕑 زمان:46دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
💠 احیای زمینه 🔹 بعد از اینكه دستور ایمان و انفاق «فی سبیل الله» صادر شد و هم ایمان را معلّل فرمود و هم انفاق «فی سبیل الله» را به طور مستدل بیان فرمود، خطاب و عتاب به مؤمنین شد كه هنوز فرصت آن نرسید كه قلوب شما بشود ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾[1] و به مؤمنین هشدار داد، اگر غفلت استمرار پیدا كرد و در برابر یاد خدا و احكام خدا در قلب حاصل نشد، این قلب به تدریج قسی می‌ شود و قلب قسی قلب مرده است. آن‌گاه فرمود نا‌‌امید نباشید! زیرا انسان تا زنده است امید برگشت ایمان هست؛ نه مؤمن باید مغرور بشود، نه كافر باید آیس و نا‌امید، نه یأس برای كافر رواست و نه غرور برای مؤمن جایز است؛ زیرا ممكن است در اثر غرور به كفر مبدل شود و در اثر رجا به ایمان مبدل شود. انسان تا زنده است باید بین زندگی كند؛ زیرا هر لحظه قلب در اختیار «مقلوب القلوب» است و احتمال عوض شدن است. لذا فرمود اگر در اثر استمرار غفلت خطر قساوت مطرح است ناامید نباشید؛ زیرا خداوند سبحان هم زمین مرده را زنده می‌ كند و هم زمینه مرده را جان می دهد، هم بدن مرده را احیا می ‌كند و هم روح مرده را می‌ كند. 🔹 وقتی یك مطلب مهم باشد مصدّر می‌شود به «اعلموا» یا كلمه تنبیه، مثل «ألا». می ‌فرماید: ﴿اعْلَمُوا﴾ بدانید كه ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛[2] خداوند سبحان زمین مرده را دوباره می ‌كند. این تعبیر هم برای استدلال به معاد در قرآن كریم آمده، هم برای استدلال تبدّل دل در این آیه ذكر شده است. فرمود خداوند سبحانی كه می‌تواند روح به زمین مرده اعطا كند و او را زنده كند این قدرت را دارد كه را هم احیا كند. یكی از مصادیق این قرآن كریمه به حسب روایات ظهور است كه در روایات این‌چنین تطبیق شده که خدای سبحان به وسیله ظهور حضرت زمینه‌ های مرده زندگی مردم را احیا می‌ كند؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾ «بظهور ولیك»؛ ولی خدا زمینه زندگی مردم را با قسط و عدل احیا می ‌كند؛ این یكی از مصادیق آیه و موارد تطبیق است. بنابراین هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست، خدا می ‌تواند دل های مرده را زنده كند، چه اینكه برخی از دل های زنده هم در اثر می ‌میرند؛ ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛ هم زمین را بعد از مرگ زنده می ‌كند هم را، هم فرد را بعد از مرگ زنده می‌كند هم جامعه را بعد از مرگ به ظهور احیا می ‌كند. ﴿قَدْ بَینّا لَكُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾؛ ما آیات الهی را به طور وضوح برای شما تبیین كردیم تا شما عاقل بشوید و از خطر نجات پیدا كنید هرگز به خود غفلت را راه ندهید؛ زیرا این غفلت ممكن است استدامه پیدا كند و غفلت مسلمین باعث قساوت قلب كه همان است می‌باشد. [1] . سوره حدید، آیه16. [2] . سوره حدید، آیه17. 📚 سوره حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_doross
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.mp3
3.88M
بایسته های علوم انسانی اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.pdf
154.1K
بایسته های علوم انسانی اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت4: تفسیرکلی محتوای آیات اول تا پنجم سوره تکویر إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ «1» وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ «2» وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ «4» وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ «5» آنگاه كه خورشيد در هم پيچيده و تاريك شود. و آنگاه كه ستارگان به خاموشى گرايند. و آنگاه كه كوهها به حركت درآيند. و آنگاه كه شتران باردار به حال خود رها شوند. و آنگاه كه حيوانات وحشى، برانگيخته و گرد هم آيند. ▫️«تكوير»، به معناى درهم پيچيدن است كه در مورد خورشيد، به جمع شدن شعله‌هاى آن و خاموش شدن آن منجر مى‌گردد. ▫️حركت كوهها در آستانه قيامت، ناشى از زلزله بزرگى است كه باعث فروپاشى و متلاشى شدن كوهها مى‌گردد و چنانكه در آيات ديگر نيز آمده است، همچون ريگ بيابان روان مى‌شوند. ▫️«عشار» جمع «عشراء» به معناى شتر حامله ده ماهه است كه در نزد عرب، با ارزش‌ترين اموال محسوب مى‌شده است. امّا به هنگام بروز علائم قيامت، بى‌صاحب مى‌ماند و كسى به فكر آن نيست. ▫️«وحوش» جمع «وحش» به معناى حيوانى است كه هرگز با انسان‌ها انس نمى‌گيرد. مانند درّندگان. برخى با استناد به آيه‌ «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‌ءٍ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» «1» گفته‌اند مراد اين آيه نيز، محشور شدن حيوانات در قيامت است. امّا برخى ديگر از مفسران، با توجّه به اينكه سياقِ آيات مربوط به نشانه‌هاى قبل از قيامت است، گفته‌اند: منظور آن است كه قبل از قيامت، در اثر زلزله‌هاى پى در پى همه حيوانات از لانه‌ها و بيشه‌هاى خود خارج و در كنار يكديگر جمع مى‌شوند. ☑️ نظام موجود خورشيد و ستارگان در آسمان و كوه و دريا و زمين، روزى دگرگون مى‌شود. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ... ☑️هستى، محكوم اراده خداوند است و هرگاه او اراده كند، نظام عالم به هم مى‌خورد. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ... ☑️شايد در قيامت، حيوانات وحشى نيز زنده شوند. «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom