گزارشی از افتتاح
سرای فرهنگ و قرآن آیت الله هاشمی رفسنجانی در قم؛
محسن هاشمی: همین مشی اعتدال و میانه روی آیت الله هاشمی موجب توهین برخی بدخواهان به ایشان شده بود/ جعفری گیلانی: آقای هاشمی رفسنجانی واقعا بی بدیل و بی نظیر بود/ جوادی آملی: امروز نظام اسلامی آسیب های سنگینی را درون خود تجربه می کند/ ایازی: فضای امروز قم به تداوم نگاه آقای هاشمی نیاز دارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا 👇
https://fa.shafaqna.com/news/1076256/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%81%d8%aa%d8%aa%d8%a7%d8%ad-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af-%d9%88-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7/
اِمامَین:
اقای شهرستانی از کجا میاره اینقدر افکار سروش محلاتی و ایازی و هاشمی چی ها رو نشر میده؟
اگر قرار کار ب سیاست نداشته باشه خب نداشته باسه اگر هم دلش میخواد تو سیاست بازی کنه نقش ایفا کنه خب چرا نمیره تو یک جریان خوب
اخه این فرید مدرسی و تیمش و ... چطور اونجا رخنه کرده؟
. امین:
آقای شهرستانی کیه
اِمامَین:
داماد ایت الله سیستانی
با بیوت مختلف روابط سببی برقرار کرده از امام تا موسوی اردبیلی و...
صاحب #سایت_شفقنا است
#معرفی_اشخاص
۵۳۰ هزار سقط عمدی (قتل فرزند) در هر سال ایران
در حالیکه کل شهدای ما از سال ۱۳۴۲ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار بوده اند!
در سال ۱۳۵۵ میانگین فرزند آوری هر خانواده ایرانی ۷ فرزند بود
در ۱۳۹۰ به ۱.۷ فرزند رسید
در ۱۳۹۹ به ۱.۵ رسید
در حالیکه برای ثبات جمعیت بایستی ۲.۲ باشد
یعنی اگر همینطور پیش رویم تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت مان منفی خواهد شد
در سال ۱۴۲۹ از هر سه ایرانی یک نفر سالخورده خواهد بود.
و تا ۸۰ سال دیگر جمعیت به ۳۱ میلیون میرسد که حدودا نیمی از آنها بالای ۶۰ سال اند!
👈تنها ۵ سال برای رشد جمعیت فرصت داریم و مسئولیت ما سنگین است
منبع :
https://www.farsnews.ir/news/14010222000586/
https://www.isna.ir/news/99122116190/
https://eitaa.com/soada_ir/6862
https://www.alef.ir/news/4010326066.html
#افزایش_نسل_پاک
#نشر_حداکثری
هدایت شده از سلامُُ علی آل یاسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌷داستان تمثیل صاحب دکمه ودرخواست دوختن کت برای آن
http://telegram.me/bavarh
ایشان شیخ محمد جواد محقق یزدی هستند.
#صرفا_جهت_اطلاع
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 این سخنان آشیخ حسین انصاریان هم کمتر مورد توجه قرار گرفت:
❗️ شما را امریکا و انگلیس به سمت بیحجابی کشاند!
برگردید به سمت خدا مثل حر!
🔹 خدا در قرآن گفته حجاب! ما به سمت خدا بر میگردیم!
🔹 اینکه بیحجاب شدید به شما نیرنگ زدهاند!
@HozeTwit
رهپویان
👓 این سخنان آشیخ حسین انصاریان هم کمتر مورد توجه قرار گرفت: ❗️ شما را امریکا و انگلیس به سمت بیحجا
چه نگاه زیبایی
(گاهی اوقات خودمون آتو میدیم با زیرنویس هامون، این زیرنویس رو دیدم لذت بردم)
#ظرافت_فعالیت_رسانه_ای
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
فلسفه سیاسی فارابی ج۲۵.mp3
16.83M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی
🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة
🔹جلسه بیستم و پنجم
باب ۳۳: القول فی اشیاء المشترکة لاهل المدینة الفاضلة
#فارابی
https://eitaa.com/Ostad_sharifi
🌹
رهپویان
🎤احمدحسین شریفی 🔴درسهای فلسفه سیاسی فارابی 🔶متنخوانی کتاب آراء اهل المدينة الفاضلة 🔹جلسه بیستم
خلاصه بیانات استاد شریفی در باب ۳۳ کتاب آراء اهل المدینه الفاضله
باب ۳۳: القول في الأشياء المشتركة لأهل المدينة الفاضلة
فأما الأشياء المشتركة التي ينبغي أن يعلمها جميع أهل المدينة الفاضلة فهي أشياء،
این باب در بیان هویت اصلی شهروندان مدینه فاضله است: ۹ معرفت مشترک: بنیان های فکری اعم از جهان بینی و جهان شناسی و مباحث سیاسی و انسان شناسی :
۱. أولها معرفة السبب الأول و جميعِ ما يوصف به،
اولی شناخت علت العلل و خداشناسی : متاسفانه خلا معرفتی جامعه ما همین است.
۲. ثم الأشياء المفارقة للمادة و ما يوصف به كل واحد منها بما يخصّه من الصفات و المرتبة إلى أن تنتهي من المفارقة إلى العقل الفعّال،
ثم معرفت مجردات (از عقل اول تا عقل دهم) با ویژگی های هر کدام
و فعل كل واحد منها؛
کار هرکدام از این مفارقات در عالم چیست؟ دعای سوم صحیفه سجادیه رو مطالعه کنید. نهج البلاغه و... را ببینید. تاثیر ملائکه و روح (اعظم ملائکه) در سرنوشت ما در شب قدر چیست؟ کی باید بشناسد و بشناساند؟
۳. ثم الجواهر السماوية و ما يوصف به كل واحد منها؛
معرفت افلاک نه گانه/ اجسام سماوی و ویژگی های آنها : عالم ماده را آنگونه که هست بشناسیم.
ثم الأجسام الطبيعية التي تحتها،كيف تتكون و تفسد،
معرفت اجسام طبیعی و عنصری تحت جواهر سماویه که چگونگی بوجود می آیند و از بین می روند : علم به عالم کون و فساد داشته باشد. و أن ما يجري فيها يجري على إحكام و اتقان و عناية و عدل و حكمة، و بداند نظم و اتقان و حکمت الهی در عالم طبیعت را و أنه لا اهمال فيها و لا نقص و لا جور و لا بوجه من الوجوه؛ بداند که اهمالی در عالم طبیعی نبوده است
۴. ثم كون الانسان،
از خداشناسی و جهان بینی و جسم شناسی بیاد سراغ انسان شناسی
و كيف تحدث قوى النفس، چگونه قوای نفس شکل میگیرد و كيف يفيض عليها العقل الفعّال الضوء چگونه عقل فعال نور میدهد به قوای نفس حتى تحصل المعقولات الأول، و الارادة و الاختيار در انسان؛
۶. ثم الرئيس الأول : علم به رئیس اول (مصداق بارز رئیس اول آن پیامبران است و رئیس ثانی ائمه است) که قبلا در باب ۲۸ گفته بودند. و كيف يكون الوحي؛ وحی شناس باشد، تفسیر درست از وحی که نیاز به وحی داریم . ثم الرؤساء الذين ينبغي أن يخلفوه (رئیس اول) إذا لم يكن هو في وقت من الأوقات (مثل این زمانه) ؛ یعنی جانشین او را باید بشناسی تا ولی فقیه. قبلا عرض شد قائل به تشکیک است.
۸. ثم المدينة الفاضلة (در باب ۳۰ و ۳۱ گذشت) و أهلها (همین باب) و السعادة التي تصير إليها أنفسهم، (غایت و غرض نهایی : باب ۳۱ همین بود) و المدن المضادة لها (مضاد با مدینه فاضله مثل جاهله و فاسقه و ضاله و مبدله ) و ما تؤول إليه(ما) أنفسهم (نفوس مدینه های مضاده) بعد الموت: اما بعضهم إلى الشقاء و اما بعضهم إلى العدم، معاد شناس باشد.
۹. ثم الأمم الفاضلة : معرفت امت ها و تمدن فاضله و الأمم المضادة لها .
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/Ostad_sharifi/480
#فلسفه_سیاسی
#معرفی_دوره
#معرفی_کانال
هدایت شده از درسهای استاد شریفی
🔴 برنامه درسی استاد احمدحسین شریفی در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲
به اطلاع همه علاقمندان به درسهای استاد شریفی میرساند، درسهای استاد در سال جاری به این صورت در کانال «درسهای استاد شریفی»👇👇👇
eitaa.com/ostad_sharifi
بارگذاری خواهد شد
🔷عناوین دروس:
✅ فلسفه سیاسی از افلاطون تا علامه مصباح؛ (روزهای یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه)
✅الفائق فی الاصول (روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه)
✅ درسهای اخلاق اجتماعی (روزهای چهارشنبه)
🆔eitaa.com/ostad_sharifi
جلسه ۲ دوره مهارتهای اجتهاد.mp3
6.14M
دوره ی تبیین فهرست وار مهارت های اجتهاد
اجتهاد جواهری و تمدنی
توسط استاد رفعتی زاده (از اساتید مشهد)
🎙صوت جلسه 2
مهارت اول : وضع شناسی
🌏🌏✅https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
#معرفی_دوره
#مهارت_های_اجتهاد
هدایت شده از مدرسه مهارتهای اجتهاد تمدنی
✅ضرورت مهارت محور شدن درس خارج
✅ ضرورت کارگاهی شدن درس #خارج در نگاه استاد #عندلیب همدانی
🔹در حال حاضر شیوه #درس_خارج گفتن، #اشتباه است و طلبه باید آن را اصلاح کند؛ خودش عمده کار را برعهده بگیرد و با یک ذهن پر از سوال وارد درس شود و زیر نظر استاد جلو برود.
🔹درس خارج مثل تمرین #رانندگی است، شما اگر بخواهید رانندگی یاد بگیرید، باید به طور عملی پشت فرمان بنشینید و زیر نظر استاد راهنما، آموزش ببینید. اگر شخصی بگوید «من پشت فرمان نمینشینم، مگر اینکه به طور کامل رانندگی را یاد گرفته باشم»، این شخص هیچوقت راننده نخواهد شد، چون این مهارت را به صورت #عملی تمرین نکرده است.
🔹اینکه در درس استاد بنشینم و بنویسم و سپس مباحثه و مطالعه کنم، کافی نیست، این روش اگر هم نتیجه بدهد، بسیار دیر نتیجه میدهد.
◽️متن کامل:
http://andalibhamedani.ir/posts/320151-110
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
هدایت شده از حوزویات
⭕️ رسول جعفریان: همچنان اعتقادم این است که ما بجز آنچه از طریق فقهی با روش شناخته شده در سنت فقهی هزارساله از منابع دینی (قرآن و سنت) بهعنوان احکام شرعی استفاده میکنیم، حق نداریم به قصههای تاریخی که فقها به آنها استناد نمیکنند بهعنوان یک امر دینی استدلال کنیم. سالهاست تاریخ بازیچه ما شده است!
🆔 @Howzaviat
رهپویان
💠استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست ، آقای محمد عشایری منف
«روششناسی کشف مذاق شارع»
کرسی علمی ترویجی ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ با سخنرانی استاد واسطی و نقد....
عناوینی مثل روح شریعت یا مذاق شارع در فقه ما زیاد به کار میرود و به آن استناد میشود. با این وجود در کتاب اصول فقه عنوان مستقلی برای بحث مذاق شارع و ارائه مبانی آن ذکر نشده است. البته در #کتاب_الفائق گفتوگوهایی پیرامون مذاق شارع صورت گرفته است. کاری که در این مقاله تلاش شده انجام شود این است که چگونه مذاق شارع را اکتشاف کنیم. در پیشینه این بحث غیر از کتاب الفائق، یک کتاب مفصل و چند مقاله نگارش شده است.
فرضیه ما این است که مذاق شارع را از باب تراکم قرائن منجر به ظن اطمینانی پیگیری میکنیم و مبنای اهل سنت مورد نظر ما نیست که آن را دلیل مستقل در نظر میگیرند. در این مسیر فرضیه ما این است که باید چهار مرحله طی شود؛ یکی اینکه موضوعی که میخواهیم حکمش را به دست بیاوریم به اشباه و نظائرش ارجاع داده شود، البته نباید منجر به قیاس شود. دوم اینکه موضوع به آیات الاحکام و قواعد فقهی ارجاع شود و تک تک آیات و قواعد مرتبط با آن موضوع بررسی شود و میزان تناسب به دست بیاید. سوم باید موضوع به مقاصد شریعت و اهداف دین عرضه شود و همچنین به مصالح و مفاسد ارجاع شود، آن هم بر مبنای شیعی. چهارمین مورد هم عرضه به اولویات است یعنی آن چیزهایی که در شریعت اولویتدار هستند.
پاسخ به یک پرسش فقهی با استفاده از مذاق شارع : ....
در ادامه این نشست دکتر محمود حکمتنیا و حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی به عنوان ناقد سخنرانی کردند....
http://iict.ac.ir/share
#روش_شناسی_اجتهاد
#مذاق_شریعت #روح_شریعت
رهپویان
⭕️ رسول جعفریان: همچنان اعتقادم این است که ما بجز آنچه از طریق فقهی با روش شناخته شده در سنت فقهی هز
♨️بیماری تاریخزدگی ما
✍️رسول جعفریان
🔻تجربه من در نوشتن کتاب جریانها و سازمانهای مذهبیاین طور میگوید که ما روحیه تاریخزدگی داریم و سعی میکنیم بر اساس تاریخی که داریم همه محتویات ذهن خود را از هر جهت سر و سامان دهیم از آنجایی که فرقه های مختلفی هم بودهایم و دست کم دو گروه بزرگ اخباری و اصولی و نیز به دلیل حضور جریان های غالی شناختی که از تاریخ تفکر و سیاست در شیعه داریم شکلها و نمودهای مختلفی دارد عادت کردهایم به این امور تمسک کنیم و این کار را به خصوص از مشروطه به این طرف به یک رویه تبدیل کردهایم
🔻در دوره جدید، وقتی در مقابل غرب کم آوردیم به تاریخ اسلام روی آوردیم تا با آن تکمیلش کنیم سنیها از عظمت خلافت سخن گفتند و ما هم در حاشیه آنها از نوشتههای آنها و آثار خودمان شروع به استخراج کردیم برای ما داستان حکومت امام علی و کربلای امام حسین اهمیت داشت آنها سعی کردند از تاریخ برای مشروعیت خلافت عثمانی و مسائلی که بعد از آن اتفاق افتاد استفاده کنند هنوز هم داعش این کارهای تاریخی را میکند ما هم گرفتار این وضع هستیم بسیاری از رهبران فکری انقلاب در طول دههها گاه هم با ترجمه آثار مصری سعی کردند از تاریخ اسلام همه چیز درآورند
🔻الان میدانیم که این روال در میان فقها نبوده و کسی این تواریخ را معتبر نمیدانسته است اما مهم این بود که ما در مقابل غرب و انبوه افکار و اندیشه ها و آثاری که داشت کم آوردیم و باید از جایی آن جای خالی را پر میکردیم خواستیم بگوییم تمدن داریم و برای این کار تاریخ را واکاوی کردیم
🔻حالا بر اساس آن تاریخ میخواهیم نظام سازی هم کنیم و به هر چیزی تشبث میجوییم میخواهیم از تجربههای تاریخ که معلوم نیست در چه وضعی بوده استفاده کنیم تاریخزدگی به همه معانی آن بر ذهن ما حاکم است گذشته را سفت چسبیدهایم از آن دین و اخلاق و فلسفه و فقه استخراج میکنیم. روزگار خودمان را دایما با آن مشابهت سازی می کنیم و میخواهیم درس بگیریم و اسمش را عبرت گیری از تاریخ میگذاریم جدای از این که در علم اصول از این شیوه استفاده از تاریخ و اصول آن یاد نشده و فقها ذرهای برای این گزارههای تاریخی اهمیتی قائل نبودند مشکل این است که ما قدرت تفکر را از دست دادهایم و به تاریخ چسبیدهایم وقتی ما تصور می کنیم سرمایه تاریخی داریم و باید همه چیز را از آن درآوریمدیگر فکر را تعطیل میکنیم عوض این که مصلحت روزگار خودمان را در نظر بگیریم و حداکثر در چارچوب اهداف کلی دین با رعایت ضروریات فقه پیش برویم و دست به خلاقیت و ابتکار برای بهبود زندگیمان و به روز شدن دنیایمان بزنیم خودمان را در دریایی از تواریخ پرت میکنیم و میخواهیم همه چیزمان را با آن منطبق کنیم
🔻ما قرار بود دین شناسی را از احادیث مسلم ائمه فرا بگیریم تاریخی کلی هم از زندگی آنها از نظر تولد و وفات و غیره داشته باشیم اما حالا به هر خبری و گزارشی در هر کتابی تمسک کرده و میخواهیم از آن دین در بیاوریم کدام فقیهی چنین میکرده است؟ فقهای اصولی ما بخش زیادی از احادیث را به عنوان ضعیف کنار گذاشتند کتابهای تاریخ را کلا بوسیدند و کنار گذاشتند با اصول عملی دین را درست کردند و از عقل سخن گفتند حالا ما خود را گرفتار تاریخ کردهایم
🔻جالب است که هر منبری هر مداحی هر مجری تلویزیونی مشغول این کار است در حالی که نه از منابع سر در میآورد نه سند شناس است و نه با روش فقیهان و احتیاط آنها در استخراج احکام شرعی و صدور نظر آشناست
🔻ما بیش از صد سال است تاریخ زده شدهایم بخشی از این تاریخزدگی را مدیون کتابهای مصری در باره اسلام تاریخی هستیم که آنها هم زیر سایه عثمانیها گرفتار بازسازی خلافت بودند و آنها را ساختند تا بگویند همه چیز داشتهایم
🔻این رویه اختصاص به راست و چپ ما ندارد همه در آن غرق شدهایم میخواهی با دشمن مذاکره کنی ببین عقلت چه میگوید چه کار داری که امام با ابن سعد صلح کرد یا نه میخواهی رقیب انتخاباتیت را حذف کنی، چه ربطی به گذاشتن کلیشه طلحه و زبیر روی او داری و چرا به اسم امام علی این کار را میکنی؟ کلیشههایی که از گذشته ساختهایم روی این و آن نصب می کنیم و اندازهشان را میگیریم طرف مقابل هم از نمونههای دیگر استفاده میکند باید این ذهن را خالی کرد نشست فکر کرد و چارهجویی برای کشور نمود
🔻گذشته کم بود سالهاست با اخبار آخر الزمانی که در صورت درست بودن ویژه امام زمان و زمان ایشان است نقشه برای دیگران میکشند و بر اساس آن ها نظام سازی میکنند و طرح میدهند
🔻به نظرم دو ویژگی مهم امام این بود که نه ذهن تاریخزده داشت و نه تحت تأثیر این قبیل اخبار آخرالزمان بود
🔻راستش میدانم این سخنم برای جامعهای که سخت درگیر تاریخ است چندان قابل فهم نیست اما چه کنم که به هر حال باید مینوشتم شاید روزی کسی به آن توجه کند
#تاریخ
رهپویان
♨️بیماری تاریخزدگی ما ✍️رسول جعفریان 🔻تجربه من در نوشتن کتاب جریانها و سازمانهای مذهبیاین طور م
...امین:
با این متن (بیماری تاریخ زدگی ما) بنظر میاد مراد استاد جعفریان تاحدودی روشن شد.
طلوع:
آیات عظام مرحوم بروجردی و آقای سیستانی از کسانی اند که از تاریخ و گزاره های تاریخی در استنباط احکام شرعی استفاده کرده اند...
حال با این جمله آقای جعفریان چه کنیم؟
" کتابهای تاریخ را کلا بوسیدند و کنار گذاشتند با اصول عملی دین را درست کردند.."
حال نقض های دیگر را ندارم...
[يا طُهرُ، يا طاهِرُ، يا طَهورُ، يا طَيهورُ، يا طَيهارُ]
حضرت آقاى طباطبائى- مدّ ظلّه السّامى- نقل فرمودند از مرحوم آيةالحقّ حاج ميرزا على آقا قاضى- رضوان الله عليه- كه ايشان فرمودند:
براى من چنين منكشف شده است كه:
مَن قال ليلةَ ثلاث و عشرين مِن شهرِ رمضان ساجدًا، مِأتَيْن و خَمسةَ و عشرين مرّة: «يا طُهرُ، يا طاهِرُ، يا طَهورُ، يا طَيهورُ، يا طَيهارُ» نَزَلَتْ عليه الملائكة و طَهَّرَتْه تطهيرًا.
مطلع انوار،علامه طهرانی، ج۲، ص: ۱۱۵
#شب_قدر ۱۴۴۴
💠اشکال آقای دکتر برهانی👆
( طبق شنیده ای ایشون : طلبگی هم خواندن ، وکیل هستن ، زنبیل آباد، با یک وکیل دیگر وکالت می کنند.)
💠پاسخ اشکال امثال ایشون :
کشف حجاب جرم مشهود و برخورد با آن قانونی است
پاسخ مرکز رسانه قوه قضاییه به شبهات فضای مجازی
در روزهای گذشته این شبهه در فضای مجازی ایجاد شده است که توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب هیچ مستند قانونی ندارد و جرم نیست و افرادی که اقدام به توقیف خودرو کنند مرتکب جرم شده اند.
این در حالی است که بررسی حقوقی این ادعاها نشان میدهد که صحت ندارد و طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابر عمومی، جرمانگاری شده است.
همچنین وفق تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمیشود و فضایی در مَرئی و منظر عموم مردم است.
طبق ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری، جرم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر گردیده است. کشف حجاب، جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم میباشند.
https://www.mizanonline.ir/00Jkb4
@rozaneebefarda
#حجاب
#نشر_حداکثری
رهپویان
❓ ۱. هدف از تالیف فهرست چیست؟ برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و
.
❓۲. هدف از فهرست نویسی چه بوده است؟
❓۳. بررسی رجالی در تحلیل فهرستی چگونه است؟
برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی》
👈 دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی
#حدیث
#مسلک_فهرستی یا #تحلیل_فهرستی
هدایت شده از استاد مددی
🔷 احتمال فرستادن یهود به فلسطین توسط خلیفه دوم
قصه خیبر خیلی عجیب است اصلا نمی دانیم قصه چیست، متعلق به مسلمان ها بوده است قاعدتاً، خیبر را خودشان نوشتند: خیبر بعضها مفتوح عنونة، بعضها صلحا، بعضی هایشان نوشتند: خیبر کلا صلحا. چیزی که خیلی عجیب است که عمر این ها را بیرون کرد، عمر نصارای نجران را هم بیرون کرد، آن ها به عثمان مراجعه کردند که آقا ما را برگردان، عثمان قبول نکرد. بعد به علی ابن ابی طالب علیه السلام سال 37 مراجعه کردند که ما را برگردان، حضرت هم قبول نفرمودند. عجیب است که عمر که یهود را بیرون می کند نمی گویند: ما را برگردان. انسان شبهه پیدا می کند نکند عمر این ها را اصلا به فلسطین فرستاده! یعنی به بیت المقدس فرستاده است.
در خود صحیح بخاری (در متن کتاب نه در شروحش) حالا می گویم مشکل کار خیلی عجیب است،
چون می دانید یهودی ها یکی قبل از اسلام و قبل از میلاد مسیح در حدود دو هزار و پانصد ششصد سال قبل توسط بخت النصر از بیت المقدس اخراج شدند که به بابل آمدند، بعد هم کوروش این ها را برگرداند، این را اصطلاحا خودشان نَفر اول (فَلَوْلَا نَفَرَ) یا سَبی اول می گویند. بعد در سال هفتاد میلادی هم امپراطور باز این ها را بیرون می کند. یعنی این ها قبل از اسلام به پانصد و خرده ای سال آواره بودند، که به آنها یهودی های سرگردان آواره می گویند، تا سال 1948 میلادی، (69 سال قبل) با توطئه ای که کردند، انگلیس و آمریکا و دیگران و سازمان ملل این ها برگشتند به فلسطین و بیت المقدس، مثلاً سر و سامان پیدا می کنند. به نظر من هیچ وقت سر و سامان پیدا نمی کنند؛ «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ». علی ای حال 1948 این ها برگشتند (سال آینده 2018 می شود هفتاد سال تمام) عده زیادیشان به اروپا به کشورهای مختلف رفتند، عده ایشان هم در کشور های اسلامی حتی مثل ترکیه و ایران و کشورهای اسلامی قدیم آمدند، عده ایشان هم به طور طبیعی از منطقه بیت المقدس و فلسطین، حاشیه دریای سرخ پایین آمدند که به مدینه رسیدند و آخرین جایی که ما از این ها خبر داریم بین مدینه و آن قسمت که بیابان است که آن جا را اصطلاحا «وادی القری» می گفتند، یک وادی است، که روستا روستاست. سه طائفه شان در مدینه آمدند، عده معتنابهشان در خیبر بودند و فدک، ما دیگر بعد از فدک در جزیرة العرب از این ها سراغ نداریم.
یعنی از فلسطین که آمدند به این طرف،طائفه یهود زمان پیغمبر (ص) در مدینه، بعضی هایشان کشته شدند و بعضی هایشان هم بیرون رفتند، هر سه طائفه در زمان خود پیغمبر از مدینه خارج شدند. عده ایشان کشته شدند و عده ایشان هم به خیبر رفتند، عده ایشان هم وادی القری رفتند و در وادی القری متفرق شدند.
خیبر را هم که عمر بنا شد بیرون بکند، این یک شبهه قوی است که این ها را «اجلاهم الی ارض الشام» چون مسلم نقل می کند. عمر قطعاً با یهود ارتباط داشت و قطعا با تفکر آن ها آشنا بود، از آن «نَفر دوم» (بیرون کردن دوم) تا آن زمان حدود پانصد و شصت هفتاد سال گذشته بود. آیا واقعا - طبق این تصوری که این ها داشتند- آنها را باز ارجاع داد به فلسطین و به بیت المقدس؟ مخصوصاً این ها گفتند: اموال داشتیم و...، به اندازه 2500 تن مثلا ارزش گندم، ارزش جو و خرما، وسائل و شتر و... به اینها داد و این ها را فرستاد به فلسطین. این ارض شام، مراد همین بیت المقدس است؟! یعنی همان تفکری که آن ها داشتند که به «ارض موعود» فرستاد؟ می دانید که الان هم می گویند به ارض موعود برگردند. این یک قسمتی است که خیلی ابهام دارد.👇
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چطور سید علی داره کشتی عقل میسازه؟
⭕️ چطوره داره در جهان یار تربیت میکنه...
⭕️ شباهت داستان کشتی نوح با وضع فعلی انقلاب اسلامی
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
هدایت شده از تداوم انقلاب اسلامی
انا لله و انا الیه راجعون
دکتر #عماد_افروغ ، متفکر گرانقدر #تداوم_انقلاب_اسلامی سحرگاه شب قدر بیست و سوم به رحمت خدا رفت.
پیامبر اکرم ص فرمود:
مرگ عالِم مصیبتی جبران ناپذیر و رخنه ای بسته ناشدنی است. او ستاره ای است که غروب می کند. مرگ یک قبیله آسانتر از مرگ یک عالم است.
رهپویان
انا لله و انا الیه راجعون دکتر #عماد_افروغ ، متفکر گرانقدر #تداوم_انقلاب_اسلامی سحرگاه شب قدر بیست و
حاج امیراقا:
ایشون از قائلان به انقلاب اسلامی و دلداده حکمت متعالیه بودند.
امشب حاج آقای پارسانیا میگفتند که ایشون در برخی جهات سنتی حوزوی و علوم اسلامی و ... ، تعصب و اهتمام بیشتری از بعضی حوزویان داشت.
جنازه را امشب مخصوص از تهران آوردند حرم حضرت معصومه طواف دادند، بردند منزل آیتالله جوادی برای نماز و برگرداندند تهران
از منتقدین جریانات و دولتهای سازندگی و احمدی نژاد بودن
#معرفی_اشخاص
هدایت شده از صفرنامه
#نکات_لغوی
#نکات_فقهی
💠 معیارهای مراجعه به لغت
🔹 توجه به این نکته مهم است که قول لغوی حجت نیست، مگر اینکه موجب اطمینان و وثوق شود یا اگر لغوی که در صدد بیان معنای حقیقی است با احراز وثاقتش، کلامش معتبر خواهد بود زیرا خبر واحد در موضوعات هم حجت است، اما لغتهای متأخر قابل استناد نیستند، چون فقط در مقام احصای استعمالات هستند، آن هم با اقتباس از کتب گذشته. در مراجعه به اقوال لغویان و کسب وثوق و اطمینان به کلام آنان، توجه به پنج نکته لازم است:
1️⃣ نکته اول: عدم اکتفا به معاجم متأخر
عاجم لغت متأخر در صدد بیان معانی الفاظاند چه معانی قدیم و چه معانی جدید و تفکیک نمیکنند که این لفظ چند معنایش مستحدث و چند معنایش قدیمی است، مانند أقرب الموارد و #المنجد که همه موارد استعمال را قدیماً و حدیثاً ذکر میکنند
2️⃣ نکته دوم: معاجم معتبر متقدم
از جمله:
1. إصلاح المنطق از ابن سکیت متوفای 244 ه ق از اصحاب أئمه و عالم #شیعه ممتازی که نسبت به ایشان میتوان به عنوان شهادت عدل واحد در موضوعات، کلامش را قبول کرد.
2ـ جمهرة اللغة از ابن درید متوفای 321 ه ق.
3ـ العین از خلیل بن احمد فراهیدی متوفای 170ه ق.
4ـ معجم مقاییس اللغه و المجمل في اللغة،
5ـ تهذیب اللغة از ازهری هروی متوفای 370 ه ق.
6ـ المحکم والمحیط الاعظم في اللغة از ابن سیده متوفای 458 ه ق.
3️⃣ نکته سوم: دور بودن از تداخل علوم
اساس علم لغت، سماع و تتبع استعمالات عرب است. لذا باید توجه کرد که هر مقدار که یک لغوی از نفوذ و #تأثیر برداشتهای مبتنی بر علوم دیگر دور باشد، اطمینان و وثوق به کلام او بیشتر خواهد بود.
4️⃣ نکته چهارم: توجه به اشعار دقیق عرب
گفته میشود چهار طبقه از شعرای عرب از عصر #جاهلی تا نیمه قرن دوم تا زمان ابراهیم بن هَرمِة متوفای بعد 150 ه ق هستند که میتوان به اشعارشان تمسک کرد. در این رابطه سه کتاب العمدة از ابن رشیق، الشعر والشعراء از ابن قتیبه و خُزانة الأدب از بغدادی، مفید است.
5️⃣ نکته پنجم: توجه به اصطلاحات و #ضرب_المثلها در فهم معانی الفاظ
در این رابطه مراجعه به کتابهای فصل المقال في شرح کتاب الأمثال از ابو عبید؛ ثمار القلوب في المضاف والمنسوب از ثعالبی و مجمع الأمثال از احمد بن محمد میدانی نیسابوری مفید است.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد جواد مروی (حفظه الله) در درس خارج فقه
رهپویان
. ❓۲. هدف از فهرست نویسی چه بوده است؟ ❓۳. بررسی رجالی در تحلیل فهرستی چگونه است؟ برگرفته از مقال
"دیدگاه های مختلف از چیستی تحلیل فهرستی"
دیدگاه اول: نقد و بررسی متن حدیث بر اساس کتاب و نسخه های مختلف آن(هدف اصلی طبق این دیدگاه بازسازی کتاب حدیثی است نه اعتبارسنجی احادیث )
دیدگاه مختار ، دیدگاه سوم است.
برگرفته از مقاله ی 《ارزیابی حدیث به روش «تحلیل فهرستی»: دیدگاه ها و مبانی》
👈 دانلود رایگان از پرتال جامع علوم انسانی
#حدیث
#مسلک_فهرستی یا #تحلیل_فهرستی