هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💥 کانال رسمی مدرسه مطالعات فقه نظام راه اندازی شد.
📄 ارائه جدیدترین مباحث فقه نظام در قالب گزارشهای اجمالی و تفصیلی
💠 بررسی موضوعات فقه نظام از منظر اساتید شاخص حوزه های علمیه
💠 معرفی اساتید و تاریخچه دروس خارج با محوریت فقه نظام
📢 اطلاع رسانی جلسات و نشست های علمی با محوریت فقه نظام
✍️ پیشنهاد میکنم مباحث کانال را دنبال نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/4061528171C4a9deb9045
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
18- گفتمان معرفت 6 - نقد و بررسی مقاصد شریعت - جلسه اول - استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی - @ircmashhad.mp3
41.84M
💠 نقد و بررسی مقاصد شریعت (1)؛
🔹استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
بسم الله الرحمن الرحیم
خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت
(به دعوت آیت الله اشرفی حفظه الله در مشهد)
۲۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴
مقدمه جلسه :جایگاه کنونی این نظریه : (بیانات مجری)
این نظریه شاید در نیم قرن اخیر ، #نظریه_پیشران فقه و اصول اهل سنت و جهان عرب بوده و مدعی بودند به کمک این نظریه و این ابتکار توانسته اند بسیاری از #مسائل_مستحدثه را بررسی و حل کنند تا آنجا که برخی فقهای معاصر اهل سنت معتقدند پیشرفت نظریه مقاصد در مطالعات اهل سنت به جایی رسیده که به مثابه یک #دستگاه_مستقل در کنار دستگاه اصول فقه عمل میکند.
بنظر میرسد بررسی و نقد این نظریه می تواند حوزه های شیعی را به مصاف حوزه های اهل سنت ببرد .
🔵 بخش اول بیانات آیت الله فاضل :
معنا و جایگاه مقاصد الشریعه در اهل تسنن (و شیعه)
🔸این روش اجتهادی #چند_قرن اهل سنت است که به نظر ما در زمان ائمه چنین روشی وجود نداشته ، در آن زمان ابوحنیفه مساله قیاس را مطرح کرد و با برخورد شدید ائمه روبه رو شد. در دوره های متاخر مساله مقاصد الشریعه مطرح شد.
البته اصرار مقاصدی های معاصر اهل سنت این است که این روش اجتهادی از صدر اسلام ، از زمان صحابه مطرح بوده است: میگویند برای مثلا برای مساله #جمع_القرآن نصی نداریم و از پیامبر دلیلی وارد نشده ! و صحابه تحت عنوان حفظ دین اینکار را کردند. (از قرن ۸ تا ۱۴ مقاصد کنار رفت ).
🔹می گویند بیشترین ارتباط با مقاصد را مالکی ها دارند.
... می گویند نصوص "ظواهر دین است و مقاصد روح دین است و هرجا این ظواهر با روح دین نسازد ، از آن دست بر میداریم. اولین کسی که میگوید نصوص را باید با مقاصد تفسیر کنیم ، #غزالی است.
مقاصد بین آنها تطورات زیادی از حیث دایره و محدوده داشت: عده ای در عبادات هم پیاده کردند ،عده ای در اعتقادات هم آوردند. الان مقاصد نزد اهل تسنن اساس ادله (فوق قرآن و اجماع) است و تمام احکام و اعتقادات تحت تاثیر مقاصدالشریعه است .
🔻یکی از مقاصد شریعت آنها عدالت است ، عدالت در زمان نزول "للذکر مثل حظ الانثیین" این بوده ولی عدالت در زمان ما دیگر این اقتضا را ندارد.
بعد غزالی فخررازی آمده ؛ #کتاب_المحصول #فخر_رازی خلاصه ی #کتاب_البرهان #جوینی و #کتاب_المستصفی #غزالی و #کتاب_المعتمد بصری است . تمام اینها درباره مقاصد است. افراد دیگر از جمله #قرافی مالکی مذهب (قرن ۷) در #کتاب_الفروق خود ۵۴۸ قاعده درست کرده بر محوریت مقاصد که گفته حتی در عبادات جاری میشود. ابن تیمیه (قرن ۸) هم خیلی روی مقاصد تکیه می کند .
🔺مقاصد از نظر قدمای اهل سنت ۵ تا بود : حفظ دین ، حفظ عقل ، حفظ مال ، حفظ نسل ولی متاخرین توسعه دادند (و گفتند مقاصد اساس است) ، مثلا ابن تیمیه گفت عدالت و آزادی و کرامت [ تساوی زن و مرد]
🔸 من امروز خطری را بزرگتر از مقاصد الشریعه برای دین نمی بینم.
🔹کافر کرامت ندارد (در آن روایت فرمودن واجب نیست تجهیز مسیحی همراه در سفر)، بله احترام چیز دیگری است:(در آن روایت فرمودن از بیت المال به آن مسیحی بدهید) .
روشنفکرانی می گویند لا فرق بین المسلم و الکافر.
🔸بعد ابن تیمیه ، #ابن_قیم (قرن ۸) : تصریح میکند که تمام نصوص را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. فقه الحی (فقه پویا) در کلمات او یعنی تمام ظواهر را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. بعدش #شاطبی (اواخر قرن ۸ #کتاب_الموافقات ) قواعد بزرگی را در مقاصد مطرح کرد. اما بعد شاطبی هیچ حرفی بین اهل سنت نبود ، شاید فهمیدن موجب هدم دین است. در قرن ۱۴ محمد عبده #رشیدرضا را وادار کرد که روی الموافقات کار کنید و مجدد این فکر رشد کرد در اهل سنت تاکنون.
برخی آقایان می گویند با مقاصد می توانیم ظواهر را تفسیر کنیم. میرسد به #ابن_عاشور. چهار امام برای مقاصد درست کردند : جوینی ، عبدالسلام، شاطبی ، ابن عاشور
تا میرسد به #قرضاوی که همین اواخر فوت شد.
🔺قرضاوی تقسیمات جدیدی را ارائه داد : فقه را به شش قسمت تقسیم کرد : ( بدانید چراکه متاسفانه گاهی اوقات این عناوین به گوش ما میخورد)
۱.فقه سنن در مباحث اجتماعی
۲.فقه مقاصد الشریعه
۳. فقه مَآلات : وقتی فقیه فتوا دار و آثارش را بررسی کرد و دید خوب نیست ، باید دست از آن فتوا بردارد.
۴. فقه موازنات : در تزاحم مصلحت و مفسده
۵. فقه اولویات
۶. فقه اختلاف
علمای خودشان را سه دسته کرده : ظاهریون (جمود بر نصوص)، باطنیون (کنار زدن همه ی ظواهر)، اعتدالیون(تفسیر نصوص با مقاصد )
🔵 بخش های دیگر در پیام بعدی عرض خواهدشد.
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/ircmashhad/492
#اصول_فقه
#مقاصد_شریعت
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
ادامه خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت
🔵 بخش دوم : نتائج و آثار مقاصد الشریعه :
🔸 مقاصد را فوق ادله اربعه قرار دادند (یعنی حاکم بر آنها قرار داده) نه در عرض آن. برداشت من این است که میخواند شریعت را خودشان مهندسی کنند. با مقاصد دیگر آیه محکمی در قرآن نداریم ، هیچ حکم ثابتی نداریم حتی وجوب نماز.
🔹دایره مقاصد را از شریعت به تفسیر قرآن کشاندند : انا له لحافظون یعنی کلیات را حفظ میکنیم نه احکام جزئی !
🔺بحث تاثیر زمان و مکان در اجتهاد (نظریه #مقتضیات_زمان_و_مکان ابداعی مرحوم امام ) ربطی به مقاصد ندارد. آن بحث در یک ضابطه مشخصی است.
🔸 اگر امروز توفیق رسیدن خدمت امام زمان بود و از حضرت درباره مقاصد سوال میشد ، صدها برابر آن چیزی که امام صادق در برخورد با ابوحنیفه درباره قیاس داشتند ، برخورد می کردند.
🔵بخش سوم : قاعده ترابط
🔸 اساس نظریه مقاصد الشریعه روی این قاعده است که از اول فقه تا آخر فقه بین تمام احکام ترابط وجود دارد . تمام احکام مثل دانه های تسبیح اند که نخ آن مقاصد است.
🔹این قاعده از کجا آمد؟ برخی احکام بر اساس تسهیل است و برخی عقوبت و برخی یسر و برخی مشقت . هیچ دلیلی بر قاعده ترابط نداریم.
🔵 بخش چهارم :مقاصد را کجا بدست می آورند :
قرآن ، سنت ، استقراء
#استقراء یعنی ده آیه ، بیست آیه را کنار هم بگذاریم تا یکی از مقاصد شریعت بدست بیاد. ۵۰ تا ، ۱۰۰ تا روایت .
کثیری از آنها میگویند قطع به مقصد میخواهد ، برخی میگویند ظن کافی است.
غزالی می گوید مقاصد را یا باید قرآن معین کند یا سنت یا اجماع اما از زمان بخصوص شاطبی به بعد می گویند عقل هم بیاید مقاصد را معین کند. مهمترین راه آنها استقراء است.
اینها در مسائل مستحدثه گیر کردند، ۶۰ هزار روایتی که ما از امام باقر و امام صادق دادیم را ندارند ، با #قیاس و #استحسان نمی توانند درست کنند ،پناه آوردند به مقاصد .
🔹 گاهی اوقات به جای مقاصد الشریعه، #مصالح_مرسله می گویند و مصالح را سه قسم می کنند : معتبره، غیر معتبره، مرسله و رها (که خدا درباره ی این مصالح اظهار نظر نکرده).
باقی اشکالات مقاصد در شب آینده گفته خواهد شد.
🔸تقریبا ۵۰ سال است که هر ساله علمای اهل تسنن حدود ۲۰ جلد کتاب و رساله ها و پایان نامه های دانشگاهی درباره مقاصد می نویسند ولی متاسفانه یک کتاب در رد اینها ما ننوشتیم. باید حوزه های ما آنها را نقد کنند.
🔵 بخش پنجم :بیانات استاد معظم آشیخ محمد حسن ربانی بیرجندی: دقیقه ۶۷
در این جلسه استاد در مقام ناقد مقاصد بودند ، لازم است کسی بیاید در مقام بیان آن ؛ #کتاب_تجدید_علم_اصول_فقه نوشتم و در آن بیست موضوع جدید که نیاز داریم را مطرح کردم یکی از آنها مقاصد شریعت است. در مقاصد دو نگاه است : ۱. بر همه چیز هیمنه دارد ۲.اما نگاه خیلی از فقهای اهل تسنن کنونی برای برون رفت از مسائل مستحدثه است (نه حاکم بر ادله). لازم است در اصول درباره مقاصد موضوع شناسی کنیم. چه اشکال دارد در مصادیق خاص از مقاصد استفاده کنیم و حدودش را مشخص کنیم. #صدها_فرع میتوانم مثال بزنم که فقهای ما انجام داده اند. عباراتی داریم که به مقاصد نزدیک است : اولین بار ابن ادریس #اصول_مذهب را به کار برد ، بعد در #کتاب_المناهل سید محمد مجاهد به استقراء اشاره کردند. شهید ثانی تعبیر به #قواعدکلی می کنند. صاحب جواهر تعبیر به #مذاق_شریعت ، مرحوم امام تعبیر به #روح_شریعت . #اجتهادکبروی را مرحوم آیت الله فاضل می گفتند یعنی منظومه فقه در ذهن تان باشد .
مخالفت با اجماع با کمک مقاصد شریعت اشکالی ندارد.
نقد مقاصد را باید کسیکه در تراز ابن عاشور است بنویسد مثل استاد فاضل.
مثالها و توضیحات استاد در خلاصه نیامده است هرچند به فهم فرمایشات کمک می کند.
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/ircmashhad/492
#اصول_فقه
#مقاصد_شریعت
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️۱۵۰سال، خاندان عَلَم سعى کردند نگذارند مردم بیرجند جز به دوروبر خودشان توجّهى پیدا کنند که البته آنها هم در سعى خود ناکام ماندند! ۷۸/۶/۶
‼️مردم قائن در طول سالهای سلطهی طاغوتها بر سرتاسر کشور، از جمله بر منطقهی قائنات - شهر قائن و مناطق اطراف آن - این خصوصیت را داشتند که با خوانین قاهرِ جبّارِ مسلّط بر این منطقه، هرگز کنار نیامدند؛ لذا آن خانوادهی شوم، (خاندان علم) هم از شهر قائن و هم از مردم قائن، خیلی ناراحت بودند و خوششان نمیآمد. طرفینی بود؛ مردم قائن از آنها متنفّر بودند، آنها هم قهراً نظر موافقی با این شهر و این مردم نداشتند! ۸۷/۶/۸
‼️در خرداد ماه ۱۳۴۲ که کشتار بزرگ تهران و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، به ویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، و نیز به قصد افشای برنامههایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. من بیرجند را ازاین جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود! کتاب خون دلی که لعل شد ص۸۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۷ رمضان سال ۱۱۱۱ق
🏳رحلت علامه مجلسی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است، گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. ۹۱/۱۲/۷
‼️یک گوشه از زندگی مجلسی که برای ما روشن نیست، فقه مجلسی است. فقاهت مجلسی، برای ما چندان روشن نیست. بروند در «بحار» در آن مجلّداتی که مربوط به مباحث فقهی است آرای فقهی مجلسی را پیدا کنند و یک رسالهی فقهی از «بحار» در بیاورند. یا آنجاها که ایشان در ذیل روایات «کافی» و «تهذیب» نظراتی دارد که پیداست فتوای اوست اینها را استخراج کنند و در بیاورند. به نظر من، این کارها، کشف گوشههای ناشناختهای از زندگی مجلسی است، مجلسی یک محدّث است؛ اما در چه ابعادی؟ ما خیلی محدّث داریم. اما او با چه کسی قابل مقایسه است؟ با صاحب «وسائل» یا «فیض»؟ اینها را آدم باید حساب کند! یک وقت دیدید اگر اینها را در میزان گذاشتیم، پی بردیم که چند نفر صاحب «وسائل» هم یک مجلسی نمیشوند! ممکن است به این نتیجه برسیم. باید وزن حدیث شناسیِ او را بهدست بیاوریم! ۷۲/۳/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰 مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد
🔹خبرگزاری حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/news_howzehkh
💢وثوق صدورى و وثوق سندى و دیدگاهها💢
گزینشی از مقاله
🔸اگر ما به دسته بندى زیر درباره عالمان و فقیهان بزرگ باور داشته باشیم, مى توانیم بگوییم بیش ترین علماى بزرگ و فقیهان شیعه, پیرو مکتب وثوق صدورى بوده اند:
1. قدماى اصحاب: از عصر کلینى و شیخ صدوق, تا محقق حلّى.
2. متاخران: عالمان و فقیهان پس از محقق حلّى.
3. اخباریان: گروهى از عالمان و فقیهان قرنهاى 11 و 12 هجرى, از جمله محدث بحرانى.
4. اصولیان: عالمان پس از پایان یافتن دوره اخبارى گرى و به انزوا کشانده شدن این اندیشه, با اندیشه قوى و پرهیمنه و دامن گستر وحید بهبهانى.
🔹اما گروهى که در برابر این گروه بزرگ و پرنفوذ, قد برافراشتند, همانان بودند که به وثوق سندى, سخت پاى بندى نشان مى دادند و هیچ قرینه و نشانه اى را جز درستى سند, بر نمى تافتند که نامورترین این گروه عبارتند از: شهید ثانى, محقق اردبیلى, شیخ حسن عاملى, سید محمد عاملى و از معاصران: سید ابوالقاسم خوئى.
گروه باورمند به صدور سندى, تنها سند را راه دستیابى به درستى حدیث نمى دانند, بلکه به راههاى دیگر نیز براى ثابت کردن درستى سندباور دارند و به قرینه ها و نشانه هاى همراه حدیث اهمیت مى دهند و توجه دارند که نامورترین این گروه عبارتند از: علامه کرکى, محمد تقى مجلسى, علامه مجلسى, شیخ بهائى, وحید بهبهانى, بحرالعلوم, نراقى, میرزاى قمى, شیخ انصارى, صاحب جواهر, صاحب ریاض, حاج آقا رضا همدانى, آقاى بروجردى, امام خمینى.
🔸پس روشن شد که هر گروهى چه ویژگى برجسته اى دارد:
گروه وثوق سندى:
این گروه تنها راه دستیابى به اعتبار روایت را سند آن مى داند و بر این باور است که از راه غیر سند, نمى توان به اعتبار روایت پى برد. البته تمامى افراد گروه بر یک روش راه نپیموده اند و اختلاف دیدگاههایى دارند, ولى در این نوشتار, بیش تر روى اندیشه هاى شهید ثانى سخن مى رود.
گروه وثوق صدورى:
این گروه بر این باور است که معیار و تراز عمل به حدیث, اطمینان به صدور آن از معصوم است.
و صدور آن از معصوم, از دو راه ثابت مى شود:
1. از راه سند; یعنى سلسله سند آن باید موثق باشد.
2. از راه قرینه ها و نشانه ها.
این راه قرینه ها و نشانه ها, فرعى از همان سخن معروف است: رویکرد و اقبال اصحاب, ضعف سند را جبران مى کند و در برابر, روى گردانى اصحاب از حدیث, سبب وهن آن مى شود. اینان بر این باورند: نمى توان با بودن یک راوى ضعیف, روایت را ضعیف انگاشت; زیرا ممکن است از راه دیگرى اعتبار روایت, ثابت شود. قرینه ها و نشانه هاى خارجى که نشان از اعتبار روایت دارند, تنها در سند خلاصه نمى شوند و اهمال راوى در کتابهاى رجالى, دلیل ضعف راوى نیست. آقاى بروجردى1 و حاج آقا رضا همدانى2, بر این نکته اصرار دارند.
جهت مشاهده مقاله 👇
http://ensani.ir/fa/article/60746/
#رجال
#وثوق_السندی
#وثوق_الصدوری
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
#فقه_الحکومه
📣 اطلاعیه ثبت نام رشته فقه الحکومه (سطح 4)
🔻به اهتمام گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) انجام پذیرفت:
🔹پذیرش #سطح_چهار رشته #فقه_الحکومه
در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🔰به اطلاع علاقمندان به مباحث و رشته فقه سیاسی می رساند: گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سطح ۴ فقه الحکومه تعداد محدودی از فضلا را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ پذیرش می نماید.
✔️ علاقه مندان برای آگاهی از شرایط، فرایند ثبت نام و نیز مزایای تحصیلی به آدرس زیر مراجعه کنند:👇
http://edu.markazfeqhi.com/node/313/
🗓 مهلت ثبتنام: ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
#فقه_الحکومه
#سطح_چهار
#ثبت_نام
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
#نکات_رجالی
#متن_درس
💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا #واعظی (دام عزه) (از فارغ التحصیلان و اساتید مدرسه شهیدین) تهیه و تدوین شده است.
👈 این جزوه میتواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد.
🔻 پاسخ سؤالات زیر را میتوانید در این جزوه پیدا کنید:
1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟
2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟
3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟
4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟
5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟
👈 نکات #رجالی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام)
#دوفصلنامه_فقه_و_اجتهاد
#شماره_هجدهم
مطالعه نسخه الکترونیکی در لینک زیر
✅http://mags.markazfeqhi.com/issue_48356_48360.html
جهت تهیّه نسخه فیزیکی اثر فوق میتوانید روی عبارت (تهیّه آثار با تخفیف ویژه) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام مراجعه نمایید.
🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
⚪️ شاخص تشخیص عرفانِ صادق از عرفانِ کاذب.
▫️ استاد واسطی
▫️ یادنامه علامه طهرانی در برنامه کلمه
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
هدایت شده از مرکز تحقیقات اسلامی - مشهدمقدس
🔸نشست پایانی🔸
💠 اجتهاد شورایی در مسائل اجتماعی؛
🔹آیت الله اشرفی شاهرودی
🕘 شروع برنامه ساعت ۲۱
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده
🔸 تلگرام 🔸 ایتا
🌐 وب سایت
👤 (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ ده پرسش اساسی مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم/ امامت و ولایت نافی اصل مشارکت سیاسی مردم نیستند
🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
1️⃣ ادله شرعی و مبانی این مظهر سیاسی چیست؟
⬅️ رأی مردم با تمسک به ملاک «تسلط الناس علی شئونهم» در محدوده اداره کار خود و امورالناس به حکومت مشروعیت میدهد. بر این اساس است که مردم باید نماینده مجلس، رئیس شورای شهر و رئیس جمهور انتخاب کنند. اما باید توجه داشت که مردم در امور شرعی جایگاه و نقشی ندارند.
2️⃣ نظام سیاسی اسلام بر بنیان امامت و ولایت است آیا این بنیان با اقتضائاتی که دارد قابل جمع با مشارکت سیاسی است؟ چگونه؟
⬅️ نظام سیاسی ما بر اساس امامت و ولایت میباشد. به این معنا که حکومت کردن در عصر حضور برای امام معصوم و در عصر غیبت برای ولایت فقیه است.
⬅️ امامت و ولایت، هر چند تغییراتی در مشارکت سیاسی مردم ایجاد می کنند نظیر آن که آنها را در اداره امور خویش آزاد می گذارد نه در آنچه به شأن امامت و اداره امور شرعی مرتبط است. لکن با اصل مشارکت سیاسی تنافی ندارد.
🌐 متن کامل : https://b2n.ir/r06676
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_ابوالقاسم_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
هدایت شده از المرسلات
006-az-mokatebat-ta-ghiamat.mp3
2.67M
🔊#اخلاق_و_عرفان| خدای حقیقی را بپرستیم نه صورت ذهنیه را.
🎙استاد علی فرحانی
🌀همانطور که استاد معظم بارها تاکید می کنند بزرگترین مانع انسان از وصول به توحید حقیقی، حجاب علم حصولی و مفاهیم است. بدون التفات به این مساله، صورت علمیه و مفهوم، جای حقیقت را میگیرد. حتما #بشنوید.
#اخلاق_و_عرفان
#فلسفه #علم_حصولی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دیدار رمضانی علماء با رئیسجمهور، فرصتی برای هماندیشی
🌀استاد علی فرحانی در این دیدار فرمودند:
🔹اگر بشود دولت پایمردی کند تا نقطه های اتصال یعنی مشکلات میدان را در ارتباط با حوزه قرار دهد و حوزه با همان نگاه سنتی فقیهانه و حکمی خود به این ارتباط وارد شود و دامن بزند، فکر میکنم خیلی بتوانیم پیشرفت کنیم.
🌀آیتالله رئیسی نیز فرمودند:
🔹من [قبلا] گفتم «رابطه دانشگاه با دولت»، امروز میخواهم در محضر مبارک شما حضرات علماء بگویم «ارتباط حوزه با دولت و دولت با حوزه»
📚جلسه نخبگان حوزوی. 29/1/1402
@almorsalaat
@PadDolat
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آسفالت جذاب خیابونای انگلیس با دوربین و توصیف یک هموطن ساکن این کشور
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
💢 ابواب فلسفه علم اصول فقه💢 :
باب_اول : آشنایی ابتدایی با علم اصول فقه 👈 در این باب کلیات ابتدایی که لازم است در مورد علم اصول فقه شناخته شود، مطرح می شود؛ مواردی همچون : تعریف علم اصول فقه / ضابطه مسئله علم اصول فقه / موضوع علم اصول فقه / غرض و فایده علم اصول فقه / ساختار و گستره علم اصول فقه / تبار شناسی علم اصول فقه
باب_دوم : مبادی علم اصول فقه و ملحقات آن 👈 در این باب علاوه بر مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول فقه با توجه به تعریف منطقی آن، آنچه کارکرد مبادی را نیز دارد(یعنی گزاره های زیربنایی مسائل علم اصول فقه می باشند) و با تسامح بر آن، عنوان مبادی اطلاق می شود نیز بررسی می شود
باب_سوم : روش شناسی علم اصول فقه 👈 در این باب الگوهای کلان حل مسائل علم اصول فقه بررسی و استخراج می شود
باب_چهارم : پیشینه شناسی علم اصول فقه 👈 در این باب با مسائل تاریخ علم اصول فقه (اعم از موسسین و دانشمندان و مکاتب و انقلاب های علمی درون علم اصول فقه) آشنا می شویم
باب_پنجم : شناسایی ارتباطات علم اصول فقه با علوم همسو 👈 در این باب ارتباطات و پیوند های علم اصول فقه با علوم همسو(همچون علوم ادبی، فقه، منطق، فلسفه) بررسی می شود
باب_ششم : شناخت ابعاد اجتماعی علم اصول فقه 👈 در این باب حیات اجتماعی علم اصول فقه و تاثیر و تاثر های علم اصول فقه در اجتماع بررسی می شود
ayyoob ataei:
بزرگوار در مورد این نوع تقسیم بندی کتابی وجوددارد؟
احمد:
بله. 👇
کتاب فلسفه علم اصول فقه آیت الله آملی لاریجانی،
کتاب درآمدی بر فلسفه اصول استاد حسن معلمی،
مقاله فلسفه فلسفه اسلامی استاد خسروپناه،
مقاله روش شناسی تولید فلسفه های مضاف استاد شیخ عبدالحمید واسطی،
مقاله رهیافتهای دانشمندان مسلمان در علم شناسی
مبحث اجزاء علوم و رئوس ثمانیه علوم در آخر کتب منطق
البته بنده برداشت و حاصل جمع بندی خود را از آثاری که ذکر شد و غیر آن نوشتم
#اصول_فقه
#فلسفه_علم_اصول
هدایت شده از استاد مددی
💢 دعای ابوحمزه ثمالی
...دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام(ع) شنیده و ثبت کرده است ، حتی من بر اساس سیاق مختلف این دعا ـ که سند صحیحی هم دارد ـ احتمال میدهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله اندک میان کوچه بنیهاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی خواند.
1⃣ مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک».
📚رویکرد کتابشناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
https://www.ostadmadadi.ir/persian/article/8766/
🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ شهید مطهری ره: رشدش [رشد ملت] در این است که [در انتخاب نماینده] آزادش بگذارید ولو در این آزادی اشتباه هم بکند.
◀️ امام خمینی ره : اکثریت هرچه گفتند آرائشون معتبره ولو به ضرر خودشان باشد. شما ولی شان نیستید .... شما وکیل آنها هستید.
(در جمع نمایندگان منتخب در مجلس خبرگان قانون اساسی سال ۵۸)👇
https://www.aparat.com/v/ZRkvq
سلامُُ علی آل یاسین :
اینها ربطی به فرمایشات مقام معظم رهبری ندارد ودر تضاد با آن ها نیست زیرا:
1.سخنان رهبری در جمع تشکلهای دانشجویی نفی مطلق #رفراندوم نبود. دانشجویی از رفراندوم در همه مسایل سخن گفت و ایشان پاسخ دادند که در همه مسایل نمیشود رفراندوم کرد چون امکان فهم و نظر عمومی وجود ندارد.
نقد سخنان رهبری رواست اما کلام ایشان را تحریف نکنیم.
2.. رفراندوم میتواند برای مسائل مهم(نه هر مسئلهای) و با سازوکاری که درقانون اساسی دیده شده، برگزارشود امامشکل انجاست که دوقطبی سازان سعی دارند با تحریف، ایرادات (عقلانی ومدیریتی) رهبری را درتناقض با مردمسالاری جلوه داده و با پنهان شدن پشت نام مردم،دوباره اهداف شومشان را پیش ببرند!
3..جمله رهبری درباره #رفراندوم درپاسخ به این جمله دانشجویان بود
"همهپرسی بایدتبدیل به رویهای درتصمیمگیریهاشود"
فرمودند:
"کجای دنیا اینکاررامیکنند"
بسیارواضح است که منظوررهبری این نبودکه تابحال رفراندوم درهیچجای دنیابرگزارنشده
وگرنه خودجمهوری اسلامی تابحال۳باررفراندوم داشتهاست
4..امروز میگن برای برهنه شدن رفراندوم بذاریم، فردا با همون منطق میگن برای همجنسگرایی رفراندوم بذاریم؛ تو حکومت دینی گناهان
#جمهوری
#انتخابات
هدایت شده از کاوش پلاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا دلار زدایی از جهان اجتناب ناپذیر است؟
☑️ @Kavoshplus
هدایت شده از معرفت شناسی و فلسفه مضاف
👥گروه معرفتشناسی اسلامی👥
🆔 لینک گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3137601914Cf0efba269e