eitaa logo
رهپویان
217 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
200 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 اخلاق_و_عرفان |ملاحسینقلی همدانی و شاگردان شان و حضرت امام| مقام شهدا 🎙استاد علی فرحانی حفظه الله 👆👆 https://eitaa.com/almorsalaat/7007 ---------------------------------- تذییل : ...مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند....آن وقت شاگردهای مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی نقل میکنند که ایشان با همه‌ی [گرفتاری] - خیلی گرفتار بوده در زندگی، عائله‌ی سنگین و فقر و مشکلات - وقتی وارد نماز میشد، از همه‌ی دنیا غافل میشد؛ یعنی آنچنان غرق در ذکر و خشوع و توسّلْ در حال نماز بود که از همه‌ی عالم فارغ میشد. خب، این یک گذرگاه فوق‌العاده‌ای است؛ گذرگاه خاص‌الخاص است. برای ماها از این جهت حجّت است که ما بفهمیم این هم هست؛ این مقامات، این حرکت، این سلوک، این خلوص در راه خدا هست. بیانات در کنگره بزرگداشت حضرت آیت‌الله قاضی(قدّس سرّه)۱۳۹۱/۰۴/۲۶ عرفانی خاص الخاصی
💢نقد کتاب «فلسفه اصول فقه» مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری ✔️نشست نقد قبل از چاپ کتاب «فلسفه اصول فقه، تکامل در مبانی روش تفقه مبتنی بر مبانی کلامی استاد میرباقری» با ارائه حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی مولف اثر و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم و نقد حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان استاد حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در روزهای پایانی آذرماه با حضور علاقه‌مندان در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد. 📝 گزارش آن را بخوانید + دانلود 50 صفحه اول کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74628 فقه
💠 مهندسی استنباط استاد حیدری فسائی (حفظه الله) برای این بحث ظاهرا معظم له دو دوره داشته اند که یکی ۹ جلسه و دیگری ۱۱ جلسه بوده و در سایت صوت دروس حوزوی ۲۱ صوت موجود است. تقریر درس اول تا نهم در کانال تاملات در روش اجتهاد نیز ۹ صوت به همراه جزوه موجود است و همچنین دوره ای در ذیل مباحث معظم له در حال برگذاری است. @Ravesh_Estenbat الفقه
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم. ▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند. ▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. استاد رشاد حفظه الله ▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 علامه طهرانی، ر.ک: سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ --------------------------------- تذییل : شاید به ذهن برخی این برسد که فلسفه (به عنوان مثال) یک علم مصنوع بشری است؛ متفکرینی با ریاضت عقلی به چیزهایی رسیده اند. پس اهمیت آنچنانی ندارد. جواب واضح است: اولا چند درصد از علومی که می خوانیم مصنوع بشری نیستند؟ ثانیا قرار بر حفظ کردن طوطی وار نیست، قرار است در مسیر تامل و تفکرهای عمیق و اصولی (بر فرض قرار داشتن در مسیر تزکیه) قرار گیریم. مسیری که بزرگانی از آن راه رفته اند و در قوت خروجی آنها تردیدی نیست.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به متصدیان امور جوانان و نوجوانان در پیام به اجلاس نماز: ✏️ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به سی‌امین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✍ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه. ✏️ خدای متعال را بر ادامه‌ی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشن‌بین که پایه‌گذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم. ✏️ نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌ی مسلمان دانست. این فریضه‌ی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش می‌آفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. اینکه قبول همه‌ی عبادتها و خدمتهای خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامه‌ی آن و تاکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بی‌مثال این فریضه‌ی الهی است. ✏️ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ی واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✏️ از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۱۰/۱۵ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🟢نقش مبانی در نظریه‌ها🔹 🖊احمدحسین شریفی نظریه‌های علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفه‌های ناظر به تک‌تک علوم انسانی‌اند و آن فلسفه‌ها نیز به نوبه خود متأثر از بنیان‌های معرفتی و فلسفی و انسان‌شناختی کلان‌تر و کلی‌ترند. به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریه‌ها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و می‌شود. بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلی‌ترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است. اما بر اساس «جامعه‌گرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلی‌ترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است. این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریه‌های اقتصادی از مبانی فلسفی نظریه‌پردازان است. حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیق‌تری را هم می‌توانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است. https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2433 ------------------------------------------ 🔶بحثی در فلسفه سیاسی اسلام 🖊احمدحسین شریفی برخلاف نظام‌های سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی که (علیرغم اختلافات‌شان) هر دو، غایتِ دولت و فلسفه‌ی وجودی نظم سیاسی را «تأمین مصالح دنیوی» افراد می‌دانند؛ در «نظم سیاسی اسلام‌پسند»، وظیفه‌ی اصلی و اغماض‌ناپذیر حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی» افراد است؛ «تأمین مصالح مادی و دنیوی» از اهداف میانی و ارزش‌های ابزاری در نظم سیاسی اسلامی به شمار می‌روند. ... https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2430
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 🔰فلسفه تحلیلی و فلسفه اسلامی (تفاوت ها و شباهت ها) ارائه دهندگان: 🎤حجت‌الاسلام دکتر یارعلی فیروزجایی 🎤حجت‌الاسلام دکترمحمدعلی عبداللهی دبیر علمی: ✍️دکتر ذوالفقار ناصری 🗓پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۲۱، ساعت۱۰ تا ۱۲ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه http://hekmateislam.com/live 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: عاجز شدن آمریکا و رژیم صهیونیستی آویزان آمریکا در مقابل مقاومت مردم غزه مظهر قدرت حضور مردم است 🌷 رهبر انقلاب: در مسئله غزه، پیش‌بینی روشن‌بینان دنیا مبنی بر پیروزی مقاومت فلسطین و شکست رژیم خبیث ملعون صهیونیستی در حال تحقق است 💻 Farsi.Khamenei.ir
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
350.1K
🔰استاد شهیدی 🔸آیا مراد از سیره متشرعه خصوص سیره شیعه است یا سیره عامه را نیز شامل میشود ؟ 🔹دیدگاه مرحوم آقای بروجردی و آقای داماد 🌀برشی از درس خارج اصول 1390/12/17 🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
رهپویان
دیروز قسمت شد با دوستم چند دقیقه ای در شبستان امام خمینی حرم بشینیم و در همین حین یک جوان خوش سیمایی
امروز در حال سفر ، قسمت شد هم کوپه یک طلبه ی خوش نفسی شوم که مشغول فعالیت در طرح امین هستند. در لابه لای کلام شون گلایه ای از حق الزحمه پایین این طرح و پرداخت دیر هنگامش وجود داشت . گویا ماهیانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ ساعت میتونن کار کنن و ساعتی حدود ۲۰ تومن با تاخیر بهشون میدن که هر ماه حدود ۲ میلیون میشود. ایشون گفت عصر یه مقدار استراحت میکنم که اعصابم آروم شه. شبها بعضا میرم مسافرکشی تا پول اجاره خانه و زندگی در بیاد. طبیعتا وقتی برای تحصیل علم خالی نمی مونه. واقعا اینجور استقامت کردن ها از سر عشقه (و برای برخی شاید از سر اجبار) طلبه ای که مسکن نداره ، با شهریه ای که در حد یک اجاره مسکن است، اداره ی زندگی و زن و فرزند سخته ، هرچند خدا جور میکنه. باز هم هزار الحمدلله که برای کار تربیتی- فرهنگی طلاب در مدارس، این راه (و راههای دیگر) را باز کردند. (پیام قبلی را با فرض اینکه طلبه ای تحت حمایت مسکن از جانب مثلا والدین است، فرستادم) در مدارس
آموزش پژوهش محور.pptx
3.2M
آموزش پژوهش محور استاد واسطی زید عزه پاورپوینت ارائه استاد در جلسه مهارت درسنامه نویسی تقدیم می شود. https://eitaa.com/isin_ir
ضرورت مطالعات تاریخ یو مکتب شناسی علم بلاغت - استاد رضایی.mp3
43.22M
🎧 ضرورت مطالعات تاریخی و مکتب‌شناسی علم بلاغت (استاد رضایی) 🔵 مروری بر مباحث مطرح شده در این جلسه: 🔸 دانش‌های ادبی 34 عنوان است: 🔻 علوم سازنده 🔻 علوم متداخل 🔻 علومی مانند ترجمه، تصحیح و ویراستاری 🔸 در بحث‌های تاریخی، سه محور مهم است: 🔻 مؤلفین 🔻 تألیفات 🔻 سیر تاریخی یک مسأله 🔸 مکاتب بلاغی در یک دسته‌بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شود: 🔻 مکتب ادبی 🔻 مکتب کلامی (منطقی) 🔸 به نظر مختار، اخبار یعنی متکلم قصد تطابق با خارج را دارد و انشاء یعنی این قصد را ندارد. 🔸 برای تحقیق در بلاغت، «الطراز» و «المدرس الأفضل» مفیدست. 🔸 برای کاربردی کردن بلاغت، کتب «أسالیب المعانی»، «أسالیب البیان» و «أسالیب البدیع» مفیدست. 🔸کتبی که اصول بلاغت را مطرح کردند بسیار مفیدند؛ مانند: 🔻 «فلسفة البلاغة» از جبر ضومط 🔻 «فلسفه بلاغت» از ریچاردز 🔸 چیستی و اهمیت «بلاغة النص» 🔸 چیستی و اهمیت بلاغت مقارنه‌ای 🔸 اهمیت معناشناسی در بلاغت 🔸 بلاغت قرآنی 🔸 فوائد بحث تاریخی در یک مسأله: 🔻 از بین بردن زحمت تکراری و کار موازی 🔻 آوردن محقق به مرز دانش (به‌روز بودن) 🔻 متمایز دهنده نسبت به تحقیقات قبلی در پیوست این صوت، کتابهایی معرفی و قرار داده شده است👇 https://eitaa.com/elmi_noororreza/317
🔸آیت الله سید احمد مددی (عافاه الله): استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای بجنوردی نقل می‏فرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه‏ ای که بودیم توصیه می‏کردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد نراقی می‏رفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی می‏کنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند. 🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم‏ ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده ‏اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما می‏گویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم می‏گویم. 🔸 مرحوم شیخ می‏ فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمی‏گردد.... 📗 درس خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲ https://eitaa.com/sokhanerfan/3814 برای خواص
رهپویان
🔸آیت الله سید احمد مددی (عافاه الله): استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای بجنوردی نقل می‏
🔹اشکال شخص الف (به فرمایش آیت الله مددی): این مطلب باید موشکافی شود به اینکه: اولا باید دید مرحوم شیخ ره چه زمانی این دوره معقول را خوانده است؟ به احتمال زیاد بعد از اینکه مراحل زیاد علمی را تمام کرده است، گفته است خب حالا یک دوره معقول هم بخوانیم ببینیم اینها چه میگویند ثانیا اینکه مرحوم شیخ معقول خوانده مهم نیست مهم التزام مرحوم شیخ ره به مطالب عرفان صوفیه (یعنی همان مثنوی) و مطالب فلسفی است و این هم که در کتب فقهی و اصولی مرحوم شیخ ره مشهود نیست ثالثا اینکه آقای مددی دام ظلّه فرمود: «اینکه مرحوم شیخ ره در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشته است احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان بر میگردد» فیه تأمل زیرا اولا سلوک مرحوم شیخ ره همان سلوک فقهاء قبلی و مطابق احکام شرعیه بوده است و این نوع سلوک در مثنوی یافت نمیشود پس ربطی به آن ندارد ثانیا روح مثنوی سلوک آور نیست تا با مداومت بر آن، شخص سالک الی الله شود ثالثا بصرف احتمال مطلبی ثابت نمیشود و احتمالات نقیض هم دارد. 🔸پاسخ شخص ب : آقاجان، هم شیخ این را خصوصی به خواص شاگردانش فرموده است، هم میرزای بزرگ این را خصوصی به خواص فرموده تا دچار این موشکافی ها نشوند و در امان بمانند . ضمنا شیخ اعظم -رحمه الله- شاگرد سلوکی خاص آسیدعلی شوشتری بوده که استاد استاد العرفاست. و
کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن - استاد قائمی‌نیا.mp3
39.02M
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست ادامه ی خلاصه در پیام بعدی. https://eitaa.com/elmi_noororreza/335 صوت مشابه شناختی
حل اضمار در روایات.WAV
27.28M
💠 فرآیند کشف و حل چالش اضمار در احادیث شنبه های فقهی- حجت الاسلام میرشاه ولایتی ۹/۱۰/۱۴۰۲ چکیده : عالمان دانش مصطلح الحدیث در تبیین اصطلاحات این علم «روایت مضمر» را در شمار احادیث ضعیف آورده‌اند. روایت مضمر گزارشی است که راوی در آن به‌طور صریح نام مبارک معصومی که خبر را از او نقل می‌کند نیاورده است. در این گونه از روایات از امام علیه السلام با ضمیر غائب یاد می‌شود. «روایت مضمر» از اصطلاحات ویژۀ امامیه است و در میان اهل سنت چنین اصطلاحی کاربرد ندارند. دانشیان علم مصطلح الحدیث، اضمار را به دلیل عدم اتصال سند به معصومان علیهم السلام نامعتبر و ضعیف می‌دانند؛ این در حالی است که از بررسی عملکرد فقیهان و محدثان در مواجهه با این دسته از اخبار روشن می‌شود که آنها در بیشتر اوقات، احادیث مضمر را کارآمد و اضمار را مضر به اعتبار خبر ندانسته‌‌اند؛ از این رو در مقام اجتهاد در بسیاری از مسائل فرعی به روایات مضمر استناد و بر اساس آن حکم صادر کرده‌اند. به نظر می‌رسد می‌توان با بیان فرایندی منطقی و استوار و با استفاده از دیدگاه فقیهان و محدثان امامیه، در سه مرحلۀ به گردآوری و انضمام شواهد و قرائن یاری‌رسان به حلّ اضمار بپردازیم به گونه‌ای که پژوهشگر، با ملاحظۀ آن شواهد به صدور گزارش مضمر از معصومان ع اطمینان حاصل کند. این سه مرحله عبارتند از: .... https://eitaa.com/shfeghhi/1098
رهپویان
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست 🔸علوم شناختی : عصبشناسی ، روانشناسی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن ، هوش مصنوعی. برخی ۲ دانش افزودند : علوم کامپیوتر، انسان شناسی شناختی همه به تحلیل ذهن و فرآیندهای مغزی از زاویه خاصی می پردازند. - معناشناسی شناختی یک شاخه از زبان شناسی شناختی است:از این بحث می کند که اطلاعات زبانی را چگونه پردازش کنیم و ارتباطات پردازش های زبانی با موقعیت های زبان و ذهن چیست . - سه ضلعی ای که داریم: ۱.موقعیتی که جملات نشان می دهند (یا مدلول جملات). چون بیشتر جملات ناظر به عالم خارج اند، این رامیگیم عالم خارج ۲.پردازش های زبانی درون جمله ۳.ذهن 🔹ادعای معناشناسی: - تقریر اجمالی : معنای یک جمله همان مفهوم سازی است نه موقعیت(با مفهومی که در اصول می خوانید خلط نشود) - تقریر دوم: زبان ، اولا و بالذات ذهن گوینده را نشان میدهد، ثانیا وبالعرض خارج را 🔸رابطه ی زبان و ذهن و خارج (در غرب): ویتگنشتاین: زبان آینه جهان خارج است ، بعد بازی های زبانی را مطرح کرد. زبان شناسی به دومی نزدیک شد. 🔹نظرهای استاد در حوزه قرآن: ما در معناشناسی قرآن با تحلیل پردازشهای قرآن سروکار داریم :یعنی برای یافتن معنای قرآن باید نحوه پردازش های قرآن را بیابیم. مثال رحمت : گاهی به صورت ظرف ، گاهی به صورت منبع نورانی... اصالت تعبیر قرآنی (به تعبیر مقرر به ظهور کلام دست نزنین) : در "ان المتقین فی مقام امین" نگین مراد مامون است. تقدیر معنایی خلاف اصل است ( با تقدیر لفظی ادبا مشکلی نداریم): در واسال القریه نگین اهل قریه مراده. در کتاب موافقت معنایی به دنبال این بودم که با مباحث معناشناسی ، روایات را به آیات برگردانم. اتخذوا هذا القرآن مهجورا به معنای اینکه قرآن نمی خوانند یا ترتیب اثر نمی دهند نیست، روایات می فرمایند عدل قرآن (امیرالمومنین) را ترک کردند. اصالت تعابیر هم اینرا میگوید. (اتخذوا هذا القرآن مهجورا فرق دارد با هجروا هذا القرآن) ما نمیتوانیم بدون معناشناسی مقبول روایت به معناشناسی مقبول آیات دست یابیم. روایات و آیات را بنده یک سیستم جامع می بینم. 🔸 پاسخ به سوالات از دقیقه ۴۵ : نکاتی از پاسخ های استاد: متون ادبی ما یک میراث ارزنده و دارای نکات زیادی است. برخی تحلیل ها را در خصائص ابن جنی پیدا کردم. زبان شناسی مادر علوم انسانی است . کسیکه ادبیات را خوب کار کند، تا اجتهاد راحت میرود. فلسفه ارسطو را غربی ها بهتر از ما نقل می کنند. ارسطو خداپرست نیست، ارسطو که افتاد دست ابن سینا، مسلمان شد. این علوم هم باید مسلمان شود. [مقرر : فلاسفه ی مطرح یونان، حدود ۱۰ قرن قبل از اسلام زندگی میکردند و طی این مدت طولاتی، فلسفه ی آنها الحادی شد و به مسلمانان رسید ] خلط استعاره ادبی با استعاره مفهومی نشود. علوم سنتی هم خیلی مطلب دارد. از نظر زبان شناسی از نظریه ارواح معانی نمیشود دفاع کرد. زبان شناسان نظریه ی طبیعی را می گویند: واضع بشری است که عقلش محدوده .توسعه های بعدی معنا، برپایه ی قاعده ی تشابه خانوادگی (ویتگنشتاین) است. نظریه ی روح معنا طبق این است که واضح از اول میتواند آینده ی معنا را پیش بینی کند و به ذات معنا (اشتراک معنا) دسترسی دارد. دو جلسه در این زمینه داشتیم. مثال مهم :کلیدی ترین استعاره مفهومی در باب توحید قرآن، کلمه وجه است.... مباحث معناشناسی فلسفه و عرفان را تغییر میدهد ، بنده روی اینها کار میکنم و در عرفان به نتیجه رسیدم و چند نشست داشتیم. سنت تفکر اسلامی سنت متن محور است و قرآن محوریت دارد. سیستم جمع عرفی را برهم میزند. برداشتهای فقهی تغییر میکند. عملا باب فهم روایات مسدود شده(بحث فقه را بگذاریم کنار) ، مباحث زبانی میتواند اینرا برطرف کند(:این یک پروژه است). علم رجال ملاک دهم است و قرآن ملاک اول ماست منتها ما سیستم ارجاعی نداریم که با کمک معناشناسی می شود. در معناشناسی بنده ۷۰۰ آیه را تحلیل کردم و دو تفسیر را اصل قرار دادم : المیزان و تفسیر التحریر و التنویر (کشاف به روز رسانی شده). مباحث معناشناسی میتواند همگام با ادبیات خوانده شود و ما با زمینه ی ادبی مون راحت می فهمیم. اصل صوت 👇 https://eitaa.com/elmi_noororreza/335 خلاصه صوت مشابه شناختی شناختی
💠 بررسی تکالیف الزامیه عرصه قانون گذاری شنبه‌های فقهي_حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی شنبه دوم دیماه ۱۴۰۲ چکیده بحث : مجلس شورای اسلامی دارای دو شأن نظارتی و تقنینی است. در شأن تقنینی، نماینده مجلس با رأی دادن به طرح یا لایحه، اعتبار قانونی به آن می­‌بخشد. هرچند بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این اعتبار قانونی معلّق به «عدم ردّ» در شورای نگهبان است، اما بنابر تصریحات قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت منحصره «وضعِ» قانون را داشته و تحقق بخش «قوه مقننه» در نظام حقوقی کشور می­باشد. با نظر به موضوع­‌شناسی حقوقی، نماینده مجلس با رأی خویش در مقام «انشاء قانون» برمی­‌آید و با این عمل حقوقی، در امور عامه دخالت می­کند که حیطه ولایتِ «فقیه» است و او در حقیقت نیابت از ولی­‌فقیه در امر تقنین را به عهده می­گیرد و همچنین با نظر به اینکه، قانون اساسی برای اعمالِ حقوقی نماینده مجلس الزاماتی را در نظر گرفته است، به نظر می­رسد می­توان تکالیف الزامیه­‌ای را متوجه به عملِ حقوقی نماینده مجلس دانست. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با نظر به مبانی پذیرفته و موضوع­‌شناسی حقوقی «رأی»، تکالیف الزامیه مورد نظر را به دست آورد. تکالیف الزامیه شرعیه­‌ای که نماینده مجلس باید مُلتزم به رعایت آنها گردیده و نباید آنها را ترک نماید. بسم الله الرحمن الرحیم مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی در بررسی احکام الزامیه عرصه قانون گذاری فرمودند : 🔸این بحث در سه جنبه قابل پیگیری است : الف) مبانی که این بحث میتواند متفرع بر آنها باشد . ب) موضوع شناسی حقوقی بحث ج) احکام الزامیه ای که در این موضوع طرح می شود . 🔹در تبیین جنبه اول باید گفت کار نماینده مجلس تدخل در امور عامه است و سوالی که از موضع فقه به آن مطرح می شود این است که این دخالت بنابر چه مبنایی صورت می گیرد ؟ در غرب این دخالت را مبتنی بر قراردادهای اجتماعی می دانند و اینگونه کار نمایندگان خویش را تصحیح می کنند. اما بنابرنظریه ولایت فقیه که از دیرباز بین فقهاء بوده کما اینکه مرحوم علامه حلی امام معصوم علیه السلام را متولی امور عامه می داند باید گفت فقیه متولی امور عامه است و اگر کسی قائل به این ولایت برای فقیه در عصر غیبت نباشد، باید ولایت مدرنیته را قبول کند چراکه امورعامه بدون والی نمی ماند. بحث ما هم مبتنی بر پذیرش مبنای ولایت فقیه پیگیری می شود . 🔸اما موضوع شناسی حقوقی قانون : چیزی که در لسان حقوقدانان معروف و مشهور است این است که قانون ، تولید شده رای نماینگان مجلس است و در ماهیت رای نماینده مجلس گفته اند قطعا ابراز و اظهار نیست بلکه انشاء است و در بحثهای حقوقی ، شأن رای نماینده را همان انشاء قانون می داند . 🔹اما احکام الزامیه که بر کار نماینده مجلس مترتب است : 1)رای باید عن علم باشد و بدون اطلاع از جوانب موضوع این کار جائز نیست . 2) نماینده شرعا باید در همه قانونگذاری ها شرکت داشته باشد چراکه او نیابت از ولی فقیه در امر قانونگذاری دارد و بر ولی فقیه واجب است در همه عرصه هایی که امر عامه مردم بر آن متوقف است نظر بدهد . 3)در مقام انشاء قانون باید جزم داشته باشد . 4)تحصیل جزم باید از طریق مشروع باشد و تقلید یا بینه نمی تواند برای او مستند رأی قرار گیرد مگر در جایی که از مشورت برای تحصیل جزم استفاده کند . 5) نماینده حق واگذاری رأی خویش را به کسی ندارد چراکه این نیابت از ولی فقیه به نحو انحلال به تک تک نمایندگان داده شده و در قانون اساسی هم هر کدام از نمایندگان را در برابر قانونی که تصویب شده است مسئول می داند . https://eitaa.com/shfeghhi/1090
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
روش شناسی علوم حدیث 3.m4a
37.99M
🔖 حجت الاسلام والمسلمین 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث ساینس در علوم جدید دسته‌بندی می‌شود 📌 درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث 📌ضرورت بحث از روش‌شناسی علوم‌حدیث 📌در حال حاضر کتاب مستقلی در زمینه‌ی روش شناسی علوم‌حدیث نداریم 📌تعریف روش از منظر استاد 📌فراگیری دانش روش شناسی علوم‌حدیث قبل از فراگیری علوم حدیث بایستی صورت بگیرد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
رهپویان
🔖#روش_شناسی #علوم_حدیث حجت الاسلام والمسلمین #استاد_علی_راد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث
🔖روش_شناسی علوم_حدیث استاد حجت الاسلام والمسلمین علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ 🔹مباحث کلی : - موضوعات روش شناسی از جنس موضوعات مدرن و پست مدرن اند و در میراث حدیثی ما سابقه ندارند هرچند در ارتکازات آنها وجود داشته است. - درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث - برای دستیابی به روش شناسی علوم حدیث ناچاریم به روش شناسی تک تک اجزای آن. - روش شناسی علوم حدیث مبتنی بر این است که حدیث یک علم مستقل است. - چرا ضرورت دارد : بخاطر التزام به استاندارهایی است که رویکرد پست مدرن ایجاد کرده و بدون این ، جهان مدرن پذیرای علوم حدیث نیست + ما با فقر این روش شناسی روبه رو هستیم. +ما با روش شناسی می توانیم ظرفیت های ناپیدا و بی کران آنرا استخراج و عرضه کنیم +از جمله اقتضائات معاصر مطالعات بینارشته ای است که برای استفاده از دستاوردهای حدیثی مون محتاج روش شناسی آنها هستیم تا پیوند برقرار کنیم. +خلا در مطالعات روش حدیث (هرچند اخیرا مورد توجه قرار گرفته). + انتظار از دانش پژوهان معاصر اینه که نظریات دین را در قالب علمی مطرح کنند، بنظر میاید یکی از علل اینکه پژوهشگران ما در سطح توصیف و تحلیل باقی می مانند و عمدتا به سطح نظریه نمیرسند، فقدان روش شناسی است. 🔸 مفهوم شناسی این بحث : - تعریف روش : تعریفی معیاری وجود ندارد. تعریف استاد: چگونگی بهره مندی از مبانی، منابع ، ابزارهای یک دانش در تبیین موضوع یا مساله، برای پاسخ به مسائل آن علم است و هر رو روش دارای دو بعد ماهوی و فرآیندی است. - نکات بیشتر : توسعه علوم حدیث وابسته به روش مندی علوم حدیث است. نیل به معرفت اصیل و واقعیت ممکن در احادیث ما وابستگی به یک روش علمی و اجتهادی در مطالعات حدیثی دارد. آموزش، پژوهش، گفتگو، نقد و نظر از مجموعه های حدیثی، بدون روش، مضر هستند. روش در پژوهش های مطالعات حدیثی ، شاخص صیانت دانش حدیث است. روش های علوم حدیثی به لحاظ فراگیری مقدم هستند بر حدیث. - روش شناسی علوم حدیث: روش پیوندهایی با معرفت دارد. اساسا خواستگاه روش شناسی در معرفت شناسی (معرفت در یک حوزه خاص) دارد به عبارت دیگر ذیل فلسفه علوم حدیث قرار میگیرد. بحث های روش شناسی علوم حدیث با مسائل آن علم پیوند دارد. و چون علوم حدیث متعدد است، روشهای متعددی هم خواهد داشت. 👈 اصل صوت
نظریه روح معنا.mp3
10.8M
«نظریه روح معنا» 📖 امام خمینی(س): ... أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی... و لَعمری! إنّ التدبر فیه من مصادیق تفکّر ساعة خیر من عبادة ستّین سنةً؛ فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة وأصل اصول فهم الأسرار القرآنیة. (مصباح‏الهدایة الى الخلافة و الولایة،ص۳۹) 2:40 پیشینه نظریه 4:16 تبیین نظریه 11:11 ابتکار حضرت امام 14:02 تقریر اصولی 17:43 حل چالش تفسیر و تاویل 🎙استاد اسدپور حفظه الله https://eitaa.com/howzehtehran/7288 -------------------------------- آیا که برای الفاظ انسان کامل مطرح می باشد ، با نظر وضع الفاظی که در معناشناسی شناختی برای الفاظ انسان ناقص برقرار است، منافاتی دارد؟ برای متوجه شدن سوال بنده میتوانید دقیقه ۹ این صوت و دقیقه ۶۰ صوت استاد قائمی نیا را استماع نمایید.
هدایت شده از علوم شناختی دین
حلول ماه مبارک و میلاد باسعادت امام (ع) بر همگی مبارک باد. رحمت (ص): را ماه «ماه ریزان » نامیده‌اند؛ چون در این ماه، بر امت من، به شدت فرو می‌ریزد. @cognitive_science_of_religion @hekmatebaleghe
توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی، استاد حسینی نسب .mp3
1.28M
📍توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی ✏️ استاد سید مصطفی حسینی نسب أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• https://eitaa.com/halgheysaniye/5136
هدایت شده از آزمون های استادی سطح یک حوزه علمیه قم
با سلام ، ضمن تشکر و عذر خواهی از مشکل پیش آمده متقاضیان تدریس ادبیات و سطح یک می توانند از لینک زیر جهت ثبت نام استفاده فرمایند. http://reg.ismc.ir/rules/429