📌 شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمىكرد...
🔰ما نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّنهاى كهنتر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است.
🔹چيزى كه هست تفكر فلسفى بهسان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبهروز گستردهتر گشته است.
🔸از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در #تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمىكرد، ولى در #فلسفه اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است.
🔹ايشان اين سخن را در مقالهاى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شدهاند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پىريزى شدهاند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجستهاى، بهسان ايشان تسلّط كامل بر #معارف دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنجهايى كه حكيمان #اسلام در پرورش اين نوع تفكر به كار بردهاند، كاملا روشن مىگردد.»
📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیتالله جعفر سبحانی، مقدمه
https://eitaa.com/hekmateislami/3769
#فلسفه و حکمت اسلامی
#پاکستان
چند نکته درباره حمله موشکی ایران به جیش العدل
علیرضا_تقوی_نیا
1️⃣ پاکستان از بدو انقلاب اسلامی، دوست واقعی ایران بوده و افکار عمومی این کشور نیز به آیت الله خامنه ای علاقه بسیار دارند و بر اساس آمارها محبوبیت رهبرجمهوری اسلامی در این کشور از تمام همسایگان ایران بالاتر است.
🔸️پاکستان در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه جمهوری اسلامی، مخفیانه بسیاری از قطعات هواپیماهای جنگنده را برای ایران فراهم می ساخت و برنامه اتمی تهران نیز با کمک علمی عبدالقدیر خان دانشمند پاکستانی شروع به کار کرد.
2️⃣ پاکستان از قومیت های مختلفی تشکیل شده که همین امر باعث بروز اختلافات زیاد در آن است و به علت جمعیت بالا و درآمد نسبتا پایین، کشورهای متمول عربی از طریق کمک های مالی به ارتش این کشور (که رکن اصلی قدرت در این کشور است) سعی بر نفوذ در آن دارند.
3️⃣ اشتباه بسیاری در ایران اینست که گمان می کنند همه پاکستانی ها وهابی و دشمن ایران هستند در حالی که علاوه بر جمعیت دهها میلیونی شیعیان، اکثریت اهل تسنن این کشور هم طرفدار جمهوری اسلامی هستند.
4️⃣ بعد از آزمایش اتمی پاکستان یکی از کشورهایی که از این اقدام ابراز خشنودی کرد ، دولت ایران بود و علی اکبر ولایتی نیز در این مورد صریحا اظهار رضایت نمود.
یعنی جمهوری اسلامی نه تنها بمب اتمی پاکستان را برای خود یک تهدید تصور نکرد ، بلکه از آزمایش آن به نوعی خوشحال نیز شد و این سلاح را متعلق به جهان اسلام دانست.
5️⃣ در مورد تروریست های وهابی که بعضا اصالتی ایرانی دارند و در برخی از حوزه های علمیه پاکستان ، تفکرات سلفی به ذهن آنها تزریق شده نیز ذکر این نکته ضروری می نماید که پول های عربستان سعودی و امارات در ایجاد و استمرار حیات این مدارس تاثیر جدی داشته و به همین دلیل تفکر تکفیری در این کشور رشد کرده است.
6️⃣ ایران پس از تذکرات متعدد به دولت پاکستان در سالهای اخیر و اطمینان از عدم توانایی حاکمیت این کشور در برقراری امنیت مناطق مرزی، مبادرت به شلیک موشک به مقرهای جیش العدل نمود و این جنبش نیز در بیانیه ای رسما به آن اعتراف کرد.
7️⃣ در خصوص این حمله بهترین موضع را امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه گرفت و اظهار داشت : هیچ پاکستانی هدف حمله نبوده و چند تروریست تبعه ایران در چند مقر مورد اصابت واقع شده اند .
8️⃣ به نظر می رسد لازم است موضع رسانه های ایرانی نیز به گونه ای باشد که حساسیت پاکستان برانگیخته نشود زیرا جریاناتی در این کشور حضور دارند که مخالف روابط نزدیک تهران-اسلام آباد هستند و چنین رویکرد رسانه ای خواست دشمنان روابط دوکشور ارزیابی می شود.
🔸️همچنین باید در تحلیل ها میان برخی جناح ها در سرویس اطلاعاتی و دولتمردان و پارلمان این کشور تفکیک قائل شد و یادمان نرود پارلمان پاکستان مجوز دخالت ارتش این کشور (به خاطر احترام به سیاست های ایران) در جنگ علیه انصارالله یمن را صادر نکرد و موجبات عصبانیت شدید سعودی ها را فراهم آورد.
9️⃣ در پایان باید گفت تخریب روابط تهران-اسلام آباد برخلاف منافع ملی دوکشور است و شلیک موشک به مقر تروریست ها، پس از انجام دهها عملیات تروریستی در دهه های اخیر و کشتن صدهها ایرانی بی گناه صورت گرفت و چاره ای دیگری برای تهران جز دخالت مستقیم باقی نمانده بود.
https://eitaa.com/taghaviniaa/2657
-------------------------------------------
تحلیل حمله ی صبح امروز به ایران، بعدا منتشر خواهد شد...
#معرفی_کانال تحلیل #اجتماعی
My RecordingOstad Fayyazi 14021021.MP3
زمان:
حجم:
25.68M
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه
جلسه نهم، 21 دی 1402
استاد مسعود فیاضی
انجمن اصول فقه حوزه
🔹سرفصل بیانات استاد در این جلسه :
- ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر
- برقراری مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه
- حجیت در اصول فقه به معنای منجزیت و معذریت نیست
- مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر ما
- بیان اشکالات دیگر بر هرمنتوتیک روشی
- امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون
🔸اصل صوت 👇
https://eitaa.com/anjomaneosol/961
🔹 تقریر جلسه در پیام بعدی آمده است.
#هرمنوتیک
#اصول_فقه
💠 هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه
جلسه نهم، 21 دی 1402
استاد مسعود فیاضی
انجمن اصول فقه حوزه
خلاصه بیانات استاد:
🔹ادامه ی اشکالات بر نظریه شلایرماخر
شلایرماخر نقش محوری و یک جوری صاحب مکتب (هرمنوتیک روش شناختی) است
نظریه اش گفته شد و در نقدش بودیم :
در نقد دال مرکزی نظریه او گفته شد : گفت با همدلی، شهود مولف کنیم. شهود در عرفان هم مراتب دارد. اشکال : ته حرف شما به متون وظواهر متون میرسد، پس همان را بگو.
بله شخصیت مولف هم یک قرینه لبیه دیگر است که از آن می فهمیم شعر حافظ عارف را نباید مبتذل معنی کرد. ولی دال مرکزی نیست.
شلایرماخر میگوید دچار سوء فهم هستیم چون همه ی فهم را در گرو فردیت مولف کرده و دیده فردیت مولف را نمیتوانیم بدست آوریم . این فرق دارد با اینکه بگوید معنای مراد مولف را اصلا نمی توانیم بدست آوریم. فردیت را بخاطر مبنای رومانتیسمی قائل شد نه از راه پی بردن از موثر به اثر. ولی گادامر که میگوید دچار سوء فهم هستیم بخاطر اینه که میگوید معنای مراد را اصلا نمی توانیم بدست آوریم.
بتی گفت نمیتوانیم بازتولید فردیت مولف کنیم پس به سراغ بازتولید قصدش برویم. اصولیین هم دنبال #قصد هستند.
🔸 مقارنه بین هرمنتوتیک روش شناختی و اصول فقه :
هردو میگوییم امکان فهم متون گذشته وجود دارد(هرمنوتیک فلسفی میگوید وجود ندارد)، هردو دغدغه فهم متن داریم. همه ی حرف ما روی اصالت ظهور است و همه حرف او روی اصالت فردیت. ما میگیم اگر فردیت را مبتنی بر اصالت ظهور ندانیم، دچار دور می شویم و باید بگیم هیچی نمی فهمیم. ()
#کانتکست بیرونی است، فردیت جهان بینی مولف و... است(فراتر از شخصیت مولف است که استاد قبلا بیان کردن).
اصولیون و هرمنتوتیک روشی (کلادینیوس) می گفتند در مواردی که متن ابهام دارد و صریح نیست باید سراغ تفسیر برویم نه همیشه.
اشکال بعدی : فرضا بازتولید فردیت را قبول کنیم، در خیلی از موارد امکان آن وجود ندارد مثل مواردی که قرینه (دسترسی به آثار دیگرش) نداریم (مثل کلیله و دمنه) و در مواردی که گوینده خارج از افق فهم ماست مثل کلام خداوند و معصومین.
شهود فردیت از کجا؟ از طریق مثل سبک آیا میشود؟ خیر.
🔹حجیت در اصول فقه : (در پاسخ به یکی از حضار: از دقیقه۳۲ تا۳۸)
در اصول فقه، هدف ما رسیدن به واقع است، پیش فرض حکم واقعی و ظاهری این نیست که ما نمیتوانیم به حکم واقعی برسیم. #حجیت به معنای منجزیت و معذریت نیست،بلکه آن چیزی است که قراره تو را به واقع برساند که اگر نتوانست، معذری.
در باب حجج می گوییم از طریق این موارد می توانیم به حکم واقعی برسم. اما این طریق از خطا در امان نیست (ما مخطئه هستیم)، اینجاست که بحث معذریت و منجزیت پیش می آید: اگر به واقع رسید که منجز است والا معذری. حکم ظاهری و منجزیت و معذریت از آثار و عوارض حجیت است(نه از ذاتیات او).
🔸مقایسه کلام هرمنتوتیک روشی با ظن معتبر در اصول فقه :
طلاب اگر دو کتابی که نوشتم را بخوانند، مستغنی میشوند (از هرمنتوتیک و این چیزها).
نتایج تخمینی شلایرماخر فرق دارد با #ظنون_معتبره ی ما که اطمینان آور است. ما وقتی اصل صدور و جهت صدور را بررسی کردیم میگیم امام صادق اینرا فرمودند و مرادشان این است (تخمینی در کار نیست). عقلا به اطمینان های عرفی تمسک میکنند.حکم عملی عقل عملی این است که...
🔸اشکال بعدی : حرف شلایرماخر مخالف با سیره ی عقلا است: برای فهم کلام مخاطبین روزمره، بر اساس فردیت عمل می کنید؟!
(یادمان نرود شلایرماخر باب نظریه پردازی فهم متن را باز کرد.)
🔹اشکال بعدی : فرضا با شهود بتوانیم بفهمیم، شهود امری فردی و نسبی است و لذا لازم می آید نسبیت در فهم (مثل حرف گادامر که می گوید هرکی هرچی فهمید برای خودش حجته)
🔸امتداد هرمنتوتیک روشی تاکنون
هرمنوتیک روش شناختی در فضای هرمنوتیک از طریق بتی و هرش (و در علوم انسانی از طریق دلتای) امتداد پیدا کرد. آقای هرش گفت انسانهای مختلف از یک متن ، برداشتهای مختلف می کنند، ملاک اعتبار آنها چیست؟ (استاد در این زمینه مقاله نوشتند) میگوید بازتولید فردیت را اصلاح کنین و بگین بازتولید قصد و...
ایندو از ناقدین جدی گادامر و هایدگر اند و بتی و گادامر باهم رفت و آمد علمی دارند.
هرش هم اکنون زنده است.
کتاب حقیقت و روش گادامر ترجمه نشد چون به ضرر قائلین به هرمنوتیک فلسفی های ماست (حرف گادامر با حرف روشنفکران داخلی ما مثل مجتهد شبستری فرق دارد).
🔸اصل صوت 👇
https://eitaa.com/anjomaneosol/961
استاد یزدان پناه483 تفسیر المیزان.mp3
زمان:
حجم:
15.23M
حضرت فرمودند «لو أجبتُک فیه لکَفرتَ ».
معارف سنگین را برای چه کسانی تفصیلی بگوئیم و برای چه کسانی مجمل؟
در جلسه ۴۸۳ تفسیر المیزان، از دقیقه ۳۵ تا ۴۶ ، آیت الله یزدان پناه به این مهم پرداختند:
خلاصه ی مضمونی:
برخی خلاصه ای بدانند کافیه ، تشر میزنن که خواهشا تو وارد نشو.
چراکه برخی لازمه ی منطقی کلام خود را متوجه نمیشوند(:استقامت فکری ندارد).
برخی اعوجاج روحی دارند: دگرگون میشوند و به هم میریزن
برخی مشوب هستند
اما برخی با فطرت پاک خود می فهمند باوجود اینکه درس نخوانده اند.
میگویند عرفا و فلاسفه در ذات بحث کردند
اگر تفکر در ذات برای همه حرامه ، وحدت حقه ی حقیقیه قرآن و روایات را چه می کنید؟ موارد بسیار دیگر را چه می کنید؟
برخی آقایون فرمودن تمام قرآن را باید در ذات جمع کرد. اما برای چه کسی گفتن؟
این جلسه در ادامه ی مباحث روایی جبر و تفویض المیزان می باشد که ذیل آیات ۲۶ تا ۲۷ سوره بقره علامه مطرح فرموده بودند .
https://eitaa.com/nasimehekmat_tafsir/782
#نکات_معارفی
#عرفان اسلامی
#تفکر_در_ذات
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه
🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی :
🔸آیت الله بروجردی بر #اقوال_عامه فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر #نظریات_صحابه و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند.
❓ آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟
🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط #صدور_روایت و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین #مجتهد نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد .
📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص127🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔸 «كتاب البيان» كه همان تفسير آقای خويی است تا انتهاي سوره حمد را دارد، اما گويا ايشان مقداري از سوره بقره را هم تفسير كرده بودند.
❓چرا ايشان ادامه ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه قرآن را نداشتند يا به دلايل ديگري تعطيلكردند؟
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔹 بله، غير از مقدمات تفسير و سوره حمد، مقداري از سوره بقره را هم گفته بودند. علت تعطيلي درس تفسير ايشان، مخالفتهايي بود كه در نجف با اين درس شد. گروهي گفته بودند كه درس تفسير در شأن آقاي خويی نيست!
https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3367
------------------------------
تذییل : بله ناراحت کننده است
بنظر شما آن گروه در این زمان نیستند؟
فعلا بقیه به کنار، اگر الان درس خارج تفسیری باشد(که هست)، در نظر ما در شان دروس خارج فقه و اصول هست انصافا؟
#تفسیر_قرآن کریم
بسیج دانشجویی قم در هماهنگی با برخی مدارس برنامه ای دارند و پیام دادند:
برای انتخابات از ما مبلغینی میخوان که هفتگی یکی دو شب در حد چند ساعت برن خوابگاه های دانشجویی؛ از ۱۵ بهمن تا ۱۲ اسفند. طرح هست.
دوستان پخته اهل کار و فعالیت لطفا به بنده در خصوصی پیام بدهند.
@sfgh13661366
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی.pdf
حجم:
1M
مقالة «ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن» در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبانشناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است.
🔹مهمترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از:
1. خلط تجربهگرایی منبعی با تجربهگرایی تعبیری
2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدنمندی
3. عدم توجه به دیدگاههای مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدنمندی
4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی
5. یکی دانستن زبانشناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدنمندی
6. برخورد کلیشهای و غیرعلمی با مسألة معنا
7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی
🔸مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد.
.
مجله ذهن پاييز ١٣٩٧ / شمارة ٧٥ / عليرضا قائمينيا
@hekmatebaleghe
#معرفی_مقاله
#زبان_شناسی شناختی
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار میکند:
سلسلهنشستهای شناختپژوهی
دوره اوّل: استعاره
📚 بازخوانی کتاب «مقدّمهای بر شناختپژوهی استعاره؛ قطره در نهانخانه صدف»
🔹نشست ششم
استعاره و ادبیّات
🎤 ارائهدهنده
محمّدرضا شادمانی
(دکتری علوم شناختی، زبانشناسی)
🗓 سهشنبه ۳ بهمنماه ۱۴٠۲
🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸
🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقهمندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. جهت ثبت نام و اطّلاعات بیشتر، به ادمین پیام دهید:
@shokoofaCog
https://eitaa.com/cognitiveScience/909
#معرفی_دوره
#زبان_شناسی شتاختی
نظریات شیءانگارانه معنا در فلسفه تحلیلی و علم اصول
دکتر محمود مروارید
هیئت علمی پژوهشکده فلسفه تحلیلی پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM)
(ایشان دانش آموخته حوزه علمیه قم هستند)
#معرفی_مقاله
#معرفی_محقق
#فلسفه_تحلیلی و #اصول_فقه