هدایت شده از اجتهاد
📗 «مبادی فقه شناسی» منتشر شد
✔️ جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی و از نخبگان پژوهشی حوزه علمیه مشهد با عنوان «مبادی فقه شناسی» چاپ و منتشر شد.
🔹 این کتاب در ۱۷ فصل «دانش مبادی فقه»، «شکل گیری کتابهای فقهی و سیر تطور آن»، «اصطلاحات کتابهای فقهی و رجالی»، «کتابهای مهم فقهی»، «کتابهای درسی حوزه علمیه»، «مصادر فقه»، «قواعد فقه و نقش آن در فقه»، «علوم مورد نیاز در اجتهاد»، «سیر تطول علم اصول فقه»، «منابع حدیثی فقه»، «سیر تطور فقه و مکتبهای فقهی متقدمان»، «فقهای متأخر»، «فقهای متأخری المتأخرین»، «تخفیف در نام کتابها و تقسیم فقه»، «رموز کتابهای فقهی»، «تاریخ وفات فقهای شیعه و کتابهای معروف آنها » و «شرح پارهای از اصطلاحات فقهی، اصولی» در ۲۴۰ صفحه منتشر در اختیار علاقه مندان به مباحث فقهی قرار گرفته است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از قرآن و حدیث در زندگی - احیاء
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌 دورهی رایگان آموزشی مجازی تندپژوهی با تدریس و نظارت احمد میرزایی (در حدود ۲۰ ساعت آموزش)
🔹 همراه با پشتیبانی
🔸 شروع از ۵ بهمنماه ۱۳۹۹
🔰 ثبتنام رایگان و جزئیات بیشتر در:
https://www.dinshenasi.com/6958/
💠 همهی خدمات سایت دینشناسی به نشانی www.dinshenasi.com رایگان شده است.
🖇 لطفا با انتشار این موضوع در ثواب آن مشارکت داشته باشید.
🆔 ble.ir/mirzaei_ehya/
🆔 eitaa.com/mirzaei_ehya/
🆔 Sapp.ir/mirzaei_ehya
🆔 telegram.me/mirzaei_ehya/
🆔 instagram.com/mirzaei_ehyaa/
🆔 aparat.com/dinshenasi.com/
رهپویان
برخی میگن نگیم اینجور چیزا رو (کرامت اولیای خدا رو) تا اینجور مورد تمسخر #مردم واقع نشیم.
🔸در پاسخ سه نکته به ذهن میرسه :
یکی شخصیت سیاسی آقای مصباح که در نظر چرند گوها خوش نمیاد،
دوم در اقلیت بودن گوینده های این یاوه گویی هاست،
سوم شخصیت این گوینده هاست که کارشون همیشه همین خزعبلات گویی است.
این موارد گرای ما رو تغییر نده. غالب مردم اون طور که بنظر میاد استبعاد ندارن.
بله شاید گفتن بدون مقدمه ی اینجور کرامات واسه اکثر قشر تحصیل کرده (در فضای مادی گرایانه امروز) جالب نباشه.
🔸نکته اساسی اینکه
درباره مقام اولیای خدا کم گفتیم ، کرامت داشتن رو برخی مختص اهل بیت میدونن، شاید بهمین خاطر این مباحث مهم غریبه شده اند. اولین باری که جرات کردیم و لب به سخن باز کردیم، با کتاب شریف روح مجرد علامه بود هرچند که به ایشون هم برخی انتقاد کردند!
بله کسی هم نمیگه درباره مطالب سنگین عرفانی در فضای عمومی صحبت بشه.
🔸نکته ی اساسی تر شاید اینه که
سابق طلبه ها کم بودن، اون چند نفر هم بنابر قول بزرگان، غالب شون اهل دل بودن ، اهل سهر و مناجات، همه ی مردم از نزدیک می دیدن اینجور انسانهای والا مقام رو یا از اطراف می شنیدن. دیگه استبعاد معنی نداشت.
(اگر استبعادی هم هست اون هم بخشیش از ماست)
#سفره_عرفان
#نکات_تبلیغی
#معرفی_دوره آموزش فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی
با محوریت کتاب Philosophical Instructions
یکشنبه ها
فقط برای افراد مسلط به زبان انگلیسی
تا کنون از ایران، کانادا، هند، آمریکا، یمن، لبنان، اندونزی، پاکستان، استرالیا در دوره ثبت نام کرده اند
ثبت نام فقط از طریق ایمیل
@elhamsh155@gmail.com
t.me/IRANfaramarz
Online English course
on Islamic Philosophy
🔹only for English speakers
🗓️ sundays on ZOOM
🖱️ application: elhamsh155@gmail.com
▶️ please share◀️
https://chat.whatsapp.com/KvUIojYAwDK17lUdnkFDzZ
#معرفی_مستند زندگی امام موسی صدر
🔸این مجموعه بسیار با ارزش، نگاهی کلی به زندگی امام موسی صدر دارد: از زمان کودکی تا دوران تحصیل، مهاجرت به لبنان، مبارزه برای ایجاد صلح و دوستی بین مردم آنجا و بهبود شرایط زندگی آنان و نهایتا ربایش امام موسی صدر توسط معمر قذافی در لیبی تولید کننده: موسسه روایت فتح کارگردان: محمد حسین محمودیان نویسنده: کوروش علیانی سال تولید: 82-83.
با جستجوی #لبنان در کانال زیر 👇
https://t.me/InternationalDocs/121
هدایت شده از شرح نِظام (صرف)
♨️برترین کانال هاى ادبیات عرب ♨️
🌹 استاد محمد جواد کاشانی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d
🌹المدرس الافضل //(استاد سلیمانیان)
🆔 @alafzal1400
🌹نکات بلاغی/اصطلاحات علمی//(استاد مومیوند)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3968663552Cb248b0a556
🌹 تحصیل اجتهاد محور//(استاد مجتبی دیانت)
🆔 @mdianat
🌹روش سنتی تحصیل علوم حوزوی
🆔 @raveshsonnati
🌹 ادبیات و فقاهت// (استاد مصطفی جمالی)
🆔 @enqelab_elmi
🌹صرف کاربردی// (استاد کشمیری)
🆔 @sarfkarbordi
🌹استاد فتوحی//(بلاغت)
🆔 @ostadfotouhi
🌹آشنایی با نهج البلاغه//(استاد عشایری)
🆔 https://eitaa.com/banahjolbalaghe
🌹تفسیر ادبی المیزان//(استاد حامد احمدی)
🆔 @almizaan
🌹 فقه اللغه// (استاد احسانی فر)
🆔 @feghhalloghat
🌹 شرح نظام //( استاد نصیریانی)
🆔 @adabyate_arab
🌹تدریس شرح نظام //(استاد مسئله گو )
🆔 @sharh_nezam
🌹تدریس شرح جامی//(استاد مسئله گو )
🆔 @Al_Fawaed_Uz_Ziyaiya
🌹کانال نحو کاربردی //(استاد حسین ایرانی)
🆔 @nahvekarbordi
🌹«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🆔 @arabicliteraturehozehkh
🌹النحو التعمیقی//(استاد مهدی عشایری)
🆔 @al_nahval_taamighi
🌹میراث علمی سلف
🆔 @mahvenahv
🌹بحث تفسیر ادبی//(استاد مفیدی)
🆔 @mubahethe
🌹 کتابخانه ادبیات عرب
🆔 @kotobadabi
🔹لیست در حال تکمیل است....
(کانال های برتر را معرفی کنید)
🆔 https://eitaa.com/rezazbn
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از نورمجرّد
🌹بندگان محبوب پروردگار🌹
حضرت امام صادق علیه السلام
🔹قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِم
💠 خداوند عزّوجلّ فرمود: مردم، تحت تکفّل من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من کسی است که با آنها بیشتر مدارا کند و برای نیازهای آنها بیشتر تلاش کند.
📚«کافی» ج ۲ ص ۱۹۹
🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از احمدحسین شریفی
sadiqi.mp3
852.4K
🛑 عذرخواهی آیتالله صدیقی از بیان مطالب غیردقیق درباره تغسیل مرحوم آیتالله مصباح یزدی
🔹آیتالله صدیقی در مراسم بزرگداشت حکیم مجاهد آیتالله مصباح در مسجد جامع قلهک:
🔹از روح بلند علامه مصباح، خانواده ایشان و مؤمنین که این سخنان موجب جسارت به آنان شد، با همه وجود عذرخواهی میکنم
🔹اولاً جا نداشت که من کرامت آیتالله مصباح را چنین چیزی بگویم، ثانیاً مطلب دقیق نبود
🔹کرامت آیتالله مصباح کتابها، سخنرانیها، عمل صالح و فرزندان صالح ایشان است
🔹علامه مصباح با آنکه فیلسوف و فقیه بود و شهرت جهانی داشت در برابر نایب امام زمان(عج) خود را همچون سرباز کوچک میدید
🔹این ایثارها، ادبها و تواضعها کرامت است.
🔸این از ویژگیهای مردان بزرگ و وارسته است که بدون لکنت زبان شجاعت عذرخواهی را دارند. درود بر این مرد بزرگ.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
#حکمت_الهی :
این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم نیست، کاملا عقلی و فلسفی است، واجب الوجود چون تکیه گاه همه چیز است، تکیه گاه قضایای اخلاقی هم باید خودش باشد.
آیه می فرماید "الحق من ربك فلا تكونن من الممترين" نه اینکه ربک یعمل علی الحق
طبق بیان علامه این آیه از اعجاز قرآن است، از غرر آیات است، می فرماید فعل خداوند منطبق بر حق نیست، حق منطبق بر فعل خداست.
بگذریم که #حسن_و_قبح_عقلی با تقریر متکلمین اشکالات مبنایی دارد که حتی در باب افعال آدمی هم جاری شدنی نیست، بر فرض در افعال انسانی جاری شود، در باب افعال الهی دیگر جاری شدنی نیست.
برگرفته از کلاس هفتم خداشناسی دوره برهان
موسسه جوانان آستان قدس رضوی
استاد وکیلی حفظه الله
رهپویان
#حکمت_الهی : این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم
عرض سلام و تسلیت ایام فاطمیه
این دوره تربیت استاد عقاید برهان #مجازی برگزار میشه، از نظر #کیفیت سطح قابل قبولی داره، هم کیفیت اجرایی هم کیفیت محتوا.
ظرافت ها(ذر روش مطرح کردن مباحث اعتقادی) و دقائقی(مرتبط به کلام و حکمت متعالیه و عرفان) مطرح میشه که کسب اونها در طول دوران تحصیل برای همه مون چه بسا ممکن نباشه.
استاد پاسخگو + جلسات آنلاین پرسش و پاسخ دارند ، واسه هر کلاس شون فیلم آموزشی و pdf پیش مطالعه و pdf کتاب معلم ارائه میدن. هر کلاس آزمون داره . دوره ی مقدماتی اش خیلی طول نمیکشه.
این دوره سه سطح مقدماتی و تکمیلی و تخصصی داره که بعدش طلاب عضو شبکه اساتید آستان قدس میشوند ظاهرا، فارغ از این، #معارف نابی رو آموزش میدن، #روش یاد میدن که بتونیم معارف متعالی (با محوریت علامه طباطبایی ) رو به نسل #نوجوان و #جوان منتقل کنیم ، کاری که تا به امروز در رویای برخی بزرگان بود ولی انجامش چندان ممکن نبود. الحاصل آموزش هنرمندانه ای دارن.
#معرفی_دوره 👆
▫️اگر گوسفند ها جلسه بگیرن و بگن این آدمی که ما رو ذبح میکند، کار قبیحی میکند، قضاوت منصفانه ای نکردند☺️
قضاوت ما هم [در مساله حسن و قبح عقلی] نسبت به خداوند متعال همین است(بلا نسبت).
▫️بحث شرور و عدل الهی از مسائلی است که از دیرباز به آن پرداخته شده است،
جناب ارسطو اینچنین پاسخ میدهند:
بله شروری داریم اما برآیند آثار خیر و شر مهم است، از آنجا که چون خداوندی که کمال مطلق است شرور را خلق کرده[بر فرض خلقت شرور] ، لِمّاً می فهمیم (یعنی با شناختی که از خداوند متعال داریم پی میبریم) که خیر شرور بیشتر از شر آن است. به ارسطو اشکال کرده اند مگه تو توانستی اندازه گیری کنی؟ گفته نه، لِمّاً فهمیدم؛ ما که بر زمان و مکان و عوالم احاطه نداریم و تمام آثار را متوجه نمی شویم.[نه من توانستم آثار خیر امور دردآور بر نظام بی کران هستی را اندازه گیری کنم، نه شما توانستید آثار شر این امور را اندازه گیری کنید]
میگیم خب قبول، خیرش بیشتر از شرش است، اما چرا خدا چنین دنیای مادی ای [که بالضروره باید همراه با درد باشد] را خلق کرده؟ جواب:خداوند عوالم بدون شر زیادی را هم خلق کرده، خلق یک عالم مرکب از خیر و شر بهتر از عدم خلق آن عالم است.[لأن الوجود خيرٌ من العدم]
👈جواب نهایی : (این جواب درواقع یک نکته اساسی است)
اصل این تفکر که من بگم چیزی که درد و شر است ، قبیح است، را چه کسی گفته است؟ مشکل اصلی در کبری مادر است که گفتیم[یعنی متکلمین گفته اند] من معیارهای حسن و قبح را می فهمم و اگر خداوند طبق آن عمل نکند قبیح است، من میفهمم که "خلق الشر قبیحٌ".
منشا این کبری : انسان ذاتا لذت طلب است، هرچیزی که برایش درد آور است را قبیح نامیده. خداوند را (با این کبری) داریم تفسیر انسان گونه میکنیم. هیچ دلیل عقلی نمیگه که افعال الهی محکوم لذت بردن ما باشد، این باید ها و نباید ها توهم است. کی گفته این #حسن_و_قبح ، عقلی است؟ منشا آن احساسات و عواطف درونی ماست[کجای اون عقلی است؟]
علاوه بر پاسخ جناب ارسطو، پاسخ برخی حکمای متاخر را در همین کلاس استاد بیان فرمودند که اطاله کلام نمیکنم.
بحث کامل خیر و شر در کتاب معمای خیر و شر چاپ موسسه جوانان آستان قدس رضوی آماده است.
#حسن_و_قبح_عقلی #کلام
#عدل_الهی #حکمت_متعالیه
برگرفته از کلاس هشتم خداشناسی دوره برهان
استاد وکیلی
✳️ #شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_اول: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #دانشگاه_عبری_اورشلیم (بیت المقدس/ رژیم اشغالگر قدس)
www.ol.huji.ac.ir
دانشگاه عبری اورشلیم دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی است. «تشیع(ساختار سنتی دنیای اسلام)» و «اندیشمند مسلمان مؤثر سده های میانه: ابن طاووس و کتابخانه اش» و «کلام و فقه در شیعه امامیه» به قلم «اتان کولبرگ» و «کتاب مقدس و تفاسیر آن در شیعه امامیه اولیه» به قلم براشر، از جمله آثار منتشر شده توسط انتشارات این دانشگاه است.
2. #دانشگاه_حیفا (رژیم اشغالگر قدس)
www.haifa.ac.il
توجه این دانشگاه بیشتر بر زبان و ادبیات عرب است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. یکی از دروس آن «ابوالفرج اصفهانی»(صاحب الاغانی) است.
جهت گیری مقالات و اخبار این دانشگاه به سمت ایران، عراق، لبنان و شیعیان این مناطق است که عناوین بعضی از آنها عبارتند از: حزب الله کیست؟، قبایل عراقی و نظام پس از صدام.
3. #دانشگاه_بارایلان (رژیم اشغالگر قدس)
www.biu.ac.il
تمرکز تحقیقات بخش مطالعات عربی ـ اسلامی این دانشگاه و دانشکده زبان عربی، بر مسائل مربوط به ایران به عنوان مدل عینی حکومت شیعه است. در این دانشگاه مجله «مریا» در حوزه مذهب، فلسفه، کلام و عرفان منتشر می شود. از جمله طرح های مطالعاتی این دانشگاه عبارتند از: انتخابات سال 2000م (2 خرداد 1376) ایران؛ انتقال نظام سیاسی ایران به سمت مدلی جدید؛ تلاش برای ایجاد دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران؛ ارزیابی نیروهای مسلح و نظامی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعه بر عکس العمل ایران نسبت به تحریم اقتصادی؛ ایران حل معما(نیکی کدی).
4. #دانشگاه_هاروارد (آمریکا)
www.harvard.edu
تمرکز این دانشگاه بر حقوق اسلامی در عصر معاصر است که با افتتاح برنامه «مطالعات حقوق اسلامی» در دانشکده حقوق این دانشگاه از سال 1991م به صورت جدی پیگیری می شود. دروس این دانشگاه نیز عمدتاً درباره نظام قضایی و حقوقی اسلام بوده و سمینارهای آن نیز اکثراً حول موضوعات حقوق اسلامی است؛ ولی به تأثیر از وقایع 11سپتامبر همایش هایی مرتبط با آن برگزار کرده اند. در این دانشگاه در باره «مفهوم سلطان عادل در جامعه چند حزبی دینی» مناظراتی میان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور در سال 2001م برگزار شد.
5. #دانشگاه_پرینستون (آمریکا)
www.princeton.edu
هدف بخش مطالعات اسلامی این دانشگاه توسعه و پیشرفت مطالعات در حوزه عقاید و آداب اسلامی با تأکید بر تاریخ و فرهنگ خاورمیانه است. برخی از مواد درسی این دانشگاه عبارتند از: شیعه در دوران میانه، درآمدی بر اسلام، زیارت و سفر به اماکن مقدس اسلام،. ...
از کتاب های الکترونیکی درباره خاورمیانه و اسلام این دانشگاه می توان به «دشمن در آینه بنیادگرایی اسلامی و محدوده های عقل گرایی مدرن» نوشته «ایبان» اشاره کرد.
6. #دانشگاه_کالیفرنیا (UCLA آمریکا)
www.ucla.edu
«مرکز مطالعات خاور نزدیک گوستاو وون گرانبوم» این دانشگاه به مطالعات اسلامی و بررسی مسائل مختلف فرهنگی ـ اجتماعی خاورمیانه مشغول است. اولین پایگاه اطلاعاتی خاورمیانه در این دانشگاه با عنوان MEORO جهت دستیابی به منابع و اطلاعات در رابطه با خاورمیانه فعال است.
عناوین بعضی از دروس کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: متون اسلامی، مشکلات موجود در هنر اسلامی، بررسی خاورمیانه، نهادهای نخستین اسلامی، مردم و حکومت در خاورمیانه، و مقدمه ای بر اسلام.
از پژوهش های انجام شده در این مرکز می توان به این موارد اشاره کرد: «مطالعات اسلامی و آینده اسلام» (فضل الرحمن) و «تصوف و شهادت» (آنه ماری شیمل).
7. #دانشگاه_ییل (آمریکا)
www.yale.edu
این دانشگاه در زمینه مطالعات اسلامی در مقطع دکتری پذیرش دارد. برخی از مواد درسی آن عبارتند از: شیعیان کلاسیک، توسعه افکار شیعی، جهاد و بنیادگرایی اسلامی (با تمرکز بر ایران، لبنان و مصر)، ساختار ایران مدرن.
از موضوعات و پروژه های تحقیقی مرتبط با تشیع در این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: درآمدی بر تشیع (تاریخ و دکترین شیعیان دوازده امامی)، ریشه های انقلاب (تاریخ تشریحی ایران مدرن)، اسلام تندرو، اسلام و انقلاب در خاور میانه. در سایت دانشگاه مقالات متعددی در مورد شیعه موجود است.
مجله معارف، مهر و آبانماه سال 1391 ، شماره 94
#پی_نوشت:
برای اطلاعات بیشتر به کانال #مطالعات_شیعه_در_غرب (@studiesofshia) مراجعه نمایید.
✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
💠 t.me/Allah4all
✳️ #شیعه_پژوهی_در_غرب
✳️ #بخش_دوم: آشنایی با #دانشگاه_ها و #مراکز_علمی_غربی در حوزه #شیعه_شناسی
🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از:
1. #مرکز_مطالعات_شرقی (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا)
http://mec.sas.upen.edu/studies.html
این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا».
2. #دانشگاه_آریزونا (آمریکا)
www.asu.edu
تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران.
عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام.
مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند.
3. #مؤسسه_مطالعات_اسماعیلی_لندن (انگلستان)
WWW.iis.ac.uk
این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است.
4. #دانشگاه_بریستول (انگلستان)
www.bristol.ac.uk
بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود).
5. #مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_کمبریج (انگلستان)
www.cam.ac.uk
این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد.
از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک».
6. #مرکز_مطالعات_اسلامی_دانشگاه_شفیلد (انگلستان)
www.sheffield.ac.uk
موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد.
7. #مدرسه_مطالعات_آسیایی_و_آفریقایی_سوآس (دانشگاه لندن)
www.soas.ac.uk
مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است.
«مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است.
#پی_نوشت:
برای اطلاعات بیشتر به کانال #مطالعات_شیعه_در_غرب (@studiesofshia) مراجعه نمایید.
✅🔹ما را به دوستان خود معرفی کنید 👇👇👇👇
#تبلیغ_بین_المللی_اسلام
💠 t.me/Allah4all
هدایت شده از فانی فی الله
مَدرَس چیست؟
مدرس با شبیهسازی و پیادهسازی نظام آموزشی سنتی حوزه علمیه و حفظ ویژگیها و ارزشهای آن، امکان «آموزش مجازی علوم اسلامی و حوزوی» را برای طلاب و عموم علاقهمندان به علوم و معارف اسلامی، با امکاناتی فراتر از مدرسه و کلاس واقعی و به صورت پویاتر و کارآمدتر فراهم آورده است.
شرح برخی از امکانات مَدرَس:
🔹 ثبت نام و ورود با شماره همراه
🔹 مدیریت یاداشتها و هایلایتها در منوی اصلی
🔹 سیستم یاداشت برداری جدید در کتابها و هایلایت و یادداشتگذاری در شرح کتابها.
🔹 امکان برچسب گذاری و دسته بندی یاداشتها
🔹 تغییر سرعت پخش فایلهای صوتی
🔹 نمایش و یا عدم نمایش اعرابها در تنظیمات کتاب
🔹 نمایش و یا عدم نمایش هایلایتها در تنظیمات کتاب
🔸بانک سؤالات تشریحی و چندگزینهای.
🔸 ایجاد «جعبه یادگیری» با امکان افزودن لغات، یادداشتها و سؤالات گزینهای و تشریحی.
🔸 قابلیت دانلود صوت دروس به صورت یکجا و دسترسی به آنها حتی در حالت آفلاین.
🔸فرهنگ لغت دو زبانه عربی به فارسی و فارسی به عربی، با امکانات زیر:
_ استفاده به دو صورت آفلاین و آنلاین
_ ترجمه آنلاین جملات
_ پیشنهاد ترجمه لغات
_ ایجاد بانک لغات شخصی
#مدرس
📱مدرَس نرمافزار جامع دروس حوزوی را از همین کانال یا گوگل پلی دریافت کنید.
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3152674834C39b3c0b01c
🌐 http://madras.app
.
ضمن عرض تسلیت
ایام شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها
عزاداری هاتون قبول
بحمدالله توفیق تطهیر در بحر جلسات اهل بیت برای مان فراهم شد،بله این محفل ها دارالشفای ماست.👈 اما بی توجهی نسبت به رعایت فاصله ها و استفاده نکردن از ماسک میتواند موجب بدنامی برنامه های مهم اینچنینی و استرس مردم و خدای ناکرده موجب تعطیلی مجدد شود.(پس لطفا رعایت کنیم)
التماس دعا دارم از همگی
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
رهپویان
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه 🔸جلسه اول : ▫️فلسفه علم چیست؟ فلسفه علمی است که ه
#فلسفه_علم به زبان ساده بر اساس کتاب عیار تجربه(ادامه)
🔸جلسه دوم :
▫️عرض کردیم مسیر علمی دانشمندان علوم تجربی بعد رنسانس از فلسفه جدا شد و علم و فلسفه در مقابل هم قرار گرفتند. بزرگترین آفتش این بود که علوم تجربی به دنبال پیش فرض های خود با روش عقلی نرفت و بازنگری در پی ساختمان مرتفع خود نکرد.
▫️[خوشبختانه]چند دهه است که این تقابل از بین رفته است و دانشمندان و فیلسوفان در کنار همدیگر قرار میگیرند برخلاف ایران! [متاسفانه]هنوز این حرکت علمی درایران انجام نشده است.
▫️منظور ما از تجربه چیست؟
دانشی که بر اساس تجربه ها و آزمایشات مکرر شکل گرفته، در این علم گزاره ای معتبر است که در محک تجربه ها آزموده شده است.
قضاوت درمورد موجود مجرد در محدوده ی علوم تجربی قرار نمیگیرد.
موضوع فیزیک را برخی خواص ماده و حرکات و ..گفته اند، موضوع شیمی را ...
▫️راههای افزایش آگاهی و علم:
(این یک بحث پایه ای معرفت شناسی است)
۱) حواس ظاهری : ارسطو : کسیکه یکی از حواس خود را از دست دهد، بخشی از آگاهی خود را از دست داده است.
۲) حواس باطن : برای آگاهی به خودش : ناراحتی، گرسنگی
۳) بدیهیات یا علوم عقلی بی واسطه : اجتماع نقیضین محال است
۴) تفکر یا علوم عقلی با واسطه یا علوم عقلی نظری :
دو دسته اند :
✔️ تفکر قیاسی ( قیاس اقترانی و استثنائی )
✔️تفکر حساب احتمالاتی ( تجربه و حدس و تواتر) : مثال گوی های عدد گذاری شده ، احتمال اینکه یک بچه بسم الله الرحمن الرحیم را تایپ کند ، یک به روی ۴۰ به توان ۱۹ است یعنی صفره.
▫️ماهیت تجربه :
مبتنی بر تکرار مشاهده و آزمایش توسط حواس پنجگانه است ، خاصیت حواس پنجگانه اینه که آگاهی جزئی میدهند. علوم تجربی از روش حساب احتمالاتی( یا استقرائی ) حکم کلی میدهد.
▫️آیا ممکنه که از موارد جزئی حکم کلی بدهیم؟ ضوابط و شرایط آن چیست؟ پاسخ در جلسه بعد.
🔸 جلسه سوم :
▫️فرق دانش مورد مطالعه ی ما با خرافه و خیال پردازی چیست؟
این سوال برخی فلاسفه ی علم بوده است.
فیلسوفان و منطق دانان برای علوم عقلی محض ( مثل ریاضیات و فلسفه )این ضابطه را گفته اند : اگر شکل استدلالات درست باشد ، مواد و مصالح فکری هم درست باشند، نتیجه صحیح خواهد شد.
▫️ضابطه صحت علوم تجربی( تاریخ علم) :
اما در علوم تجربی نظریات مختلفی داده شده :
اول تکیه بر حس و تجربه کردند. واضحه غلطه چون تجربه علوم جزئی میدهد. بعد گفتند جان استوارت میل گفت دو گزاره اضافه میکنیم، هر پدیده ای علت دارد، دو علت یکسان ، فعالیت یکسان خواهد داشت => هر پدیده ی متفاوت، علت متفاوت دارد. سوال : ایندو گزاره را شمائی که برای عقل جایگاهی قائل نیستید از کجا آوردید؟ میگه بواسطه حس و تجربه! میگیم تجربه که حکم کلی نمیدهد.
برتراند راسل میگه من اعلام میکنم کسی دیگر در جهان علم دنبال گزاره کلی نباشد. از تجربه به گزاره ی کلی یقینی نمی رسیم، بصورت ظنی قانون میدهیم. دیوید هیوم انگلیسی(او قبل از راسل است) میگوید علوم تجربی هیچ تفاوتی با خرافه ندارند (فقط منشا آندو متفاوته) . میگوید علیت صرفا یک حالت روانشناختی است و ربطی به خارج ندارد. مثالها او مثال درست علت و معلول نیست.
بعد او کارل پوپر میگوید هیچ راهی برای بدست آوردن علم از راه تجربه وجود ندارد و علوم تجربی ارزشی ندارد و اثبات گرایی ندارد، اما قابلیت ابطال دارد ، گزاره ای که طی آزمایشات باطل نشود ارزش بیشتری دارد، کار او یکی از منتقدمین داروین است چراکه قابلیت ابطال ندارد.
تقریر خلاصه از #فلسفه_علم به زبان ساده
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
🎤احمدحسين شريفي
🔴درسگفتارهاي علم ديني
✔️جلسه بيست و يکم: روشنظريهپردازي اکتشافي
🔸قسمت چهارم: گامهاي 7 و 8 و 9
🔸در اين جلسه به تشريح روش نظريهپردازي اکتشافي در علوم انساني پرداختهايم
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#روش_نظريهپردازی
#روش_نظريهپردازی_اکتشافی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
رهپویان
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روشنظريهپردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گامه
برای اینکه ما یک نظریه یا آموزه ای دست پیدا کنیم که بتوانیم با اطمینان محققانه و عالمانه(طیب خاطر نه قاطعیت فلسفی) اون رو به اسلام نسبت دهیم ، نیازمند روش هستیم، روش پیشنهادی ما روش اکتشافی است که ۹ گام دارد :
۱.تبیین دقیق مساله یا موضوع
۲.گرد آوری پاسخ های ارائه شده
۳.تحلیل و بررسی پاسخ ها
۴.جستجو در منابع و متونی که از نگاه دین حجت اند.(اعتبار منابع متفاوت است)
۵.اعتبار سنجی مستندات گرد آوری شده(هر نوع از مستندات با روش خودش)
۶.فهم عمیق متون گردآوری شده ، تامل و تفکر
تا این مرحله ما به یک آموزه ای دست یافتیم اما نباید آنرا عجولانه به دین نسبت دهیم. کمااینکه برخی بزرگان اینچنین اشتباهی کرده اند. ۳ مرحله دیگر هم باید انجام شود.
مرحوم شیخ در مکاسب ...
۷.آیا این حکم با ضوابط اسلامی حاکم بر قلمرو بحث سازگاری دارد یا متعارض است.
قلمرو و حیث مدیریت اسلامی با حیث اقتصادی متفاوته، با اعتبار حقوقی متفاوته، با اعتبار اجتماعی متفاوته،ضوابط هر حیث متفاوته. مثلا از ضوابط تدبیر منزل (روابط خانوادگی) احسان است، وفاداری است ، مودت، گذشت ،در همه ی فعل و انفعالات خانوادگی باید این ضوابط برقرار باشه.
بدست آوردن این ضوابط یک پروژه سنگین است، اجمالا شاید باید به استناد منابع دین،مبانی(هستی شناختی،معرفت شناختی، انسان شاختی، ارزش شناختی) دین، مقاصد دین و متون دینی بدست آید.
۸.عرضه این آموزه با قواعد اسلامی زیست انسانی[فرا کلان].
هر مکتبی یک هنجارها [و قواعد] رفتاری فرا کلان دارند که بر همه حوزه های زیستی سایه افکنده اند، که قواعد زیست انسانی از نگاه آن مکتب را بیان میکنند. مثلا در اسلام قاعده عدالت، قاعده لاضرر، قاعده اعانه بر بر ، قاعده پرهیز از اعانه بر اثم وجود دارد.
این قواعد میتوانند باعث جدا کردن مکاتب شود. عام ترین قاعده در مکتب لیبرالیسم آزادی است(در مقام اندیشه) اما در اسلام اصل عدالت و ظلم ستیزی اصل مادر است.
۹.عرضه کردن آموزه ها به مقاصد و غایات زیست انسانی اسلامی :
آیا مطابق با هدف نهایی و غایی از خلقت بود، میشه قطعا اسلامی.
منظور ما فقه مقاصدی (علل و مصالح و انگیزه های تشریع) نیست ، منظور ما هدف نهایی و ارزش غایی ای است که غایت همه ی ارزش ها و احکام اسلامی است،مثلا آیت الله مصباح مقصد نهایی را قرب الهی و خدایی شدن می نامند، شبیه تعبیر بسیاری عرفا و اخلاقیون و فیلسوفان اسلامی : التخلق به اخلاق الله قولا و فعلا و علما و حالا. آیت الله سبحانی : مقصد نهایی اسلام را تربیت انسان در سایه عقیده صحیح و عمل صالح به گونه ای که انسان مظهر اسما حق شود.
این ۹ گام هرکدام روش و ضابطه دارند. روش نظریه پردازی ما خوبی ها و نقاط قوت روش های اجتهادی مرسوم و روش نظریه پردازی شهید صدر را هم دارد. جای گفتگو و نقادی هم دارد.
-----------------
طبیعتا این خلاصه مغنی از این جلسه و جلسات گذشته نیست، چه بسا موجب سوءبرداشت هم شود برای برخی. لذا خلاصه هایی که قرار داده میشود نشر داده نشود.
#تولیدعلم
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از المرسلات
nokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
7.76M
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی
🎙استاد علی فرحانی
@almorsalaat
رهپویان
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد
اصول اربعمائه توسط کسانی تدوین شده که کارشون حدیث بوده، همان زمان اهل بیت هم افرادی بودند که از امام استفاده میکردند، گرایشی هم داشتند؛ گرایش کلامی / احکامی / آخوندی و ملایی و... که از بین دسته سوم برخی #فقیه شدند مثل زراره، اینها شدند صاحبان اصول اربعه مائه. (فکر کنید مجتهدین حالا با گرایش های خاص شون هر کدوم کتابی بنویسند). برخی هم کتاب ها را نوشته شده از حضرت تحویل گرفته بودند : جابر بن یزید جوفی. زحمت کشیدند.
و...(مابقی را ننوشتم)
#حدیث #رجال