eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1094771112.mp3
745.2K
💢 نظر مرحوم علامه درباره اینکه در حوزه چه کارهایی انجام دهیم 👈 برای تکمیل بحث اینجا نیز حتما مطالعه شود.@feghheakbar پیشنهاد میدهم چندبار بشنوید.
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
به طور کلی راه کار های جمع عرفی ادله ، چند امر ذیل است : ۱_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) و تکوینی(یعنی به برکت وجدان در خارج) مانند : اکرم العالم ، لاتکرم الجاهل حکم اکرام عالم شامل جاهل نمیشود زیرا افراد جاهل وجدانا در خارج ، غیر از افراد عالم هستند. ۲_ خروج موضوعی حقیقی (وجدانی) [جهت شباهت ورود به تخصص] و لکن تعبدی(به برکت تعبد شارع) [جهت فرق بین تخصص و ورود] مانند : قبح عقاب بلابیان ، الاماره بیان و حجة باعتبار الشارع موضوع دلیل اول عدم بیان است و دلیل دوم بالوجدان خارج از آن است چرا که امارات بیان است و لکن بیانیت اماره و سبب این درک وجدانی تعبد شارع بوده است. ۳_ اخراج حکمی با حفظ موضوع به لسان رفع حکم مانند : اکرم العلماء ، لاتکرم العلماء الفساق حکم اکرام علما نسبت به بعضی از موضوع که علمای فاسق باشد تخصیص و قید خورده و موضوع در آن تصرفی صورت نگرفته است پس حکم است که تخصیص خورده و خروج حکمی است ۴_ حالت اول : اخراج حکمی [جهت شباهت حکومت به تخصیص] به لسان موضوع (ضیق کردن موضوع) و بعبارتی خروج موضوعی مجازی (یعنی تعبدی) [جهت فرق تخصیص با حکومت] مانند : اکرم العلماء ، الادباء لیسوا بعالم حکم علماء شامل ادباء نمیشود از این جهت که موضوع علماء ضیق شده نه اینکه حکم مستقیما تخصیص بخورد حالت دوم: ادخال حکمی به لسان موضوع (توسعه ی موضوع) ، بعبارتی دخول موضوعی مجازی (تعبدی) مانند : اکرم العدول ، العلماء عدول کلهم همه ی علما با تعبد شارع عادل شمرده شده و در نتیجه حکم اکرام عدول شامل همه ی علما از عادل و فاسق میشود. نکته : لسان حکومت ناظر و مفسر است و در آن نوعی اجبار به پذیرش وجود دارد. 🔰 شیخ میثم صادقی أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• کانال اصول فقه شیعه : @halgheysaniye
هدایت شده از .
🔺 رطوبت و خشکی ✏️ عده‌اى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند ماده‌اى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست ولى ذكر نياز به ماده‌اى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن ماده‌اى خشك مى‌خواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است. 📚 ترجمه و شرح نفس شفا ص۴۶۴/استاد نائیجی @ostadnaeiji
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت. امید آنکه فتح بابی باشد برای بررسی ابعاد گوناگون نظریه اعتباریات. 🆔 https://eitaa.com/amin_asadpour/354 ------------------------------ - چنانچه نکته برداری نمودید ، ممنون که در اختیار قرار می دهید. - جهت استفاده از اصوات استاد کرمانشاهانی به اینجا مراجعه فرمائید.
محفل علمی رهپویان
☑️ نشست تعریف مفاهیم اعتباری با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور حفظهما الله در این نشست که
خلاصه ای از نشست تعریف مفاهیم اعتباری ۱۴۰۲/۰۸/۰۸ 🔹طرح بحث (بیان ادعا و ضرورت بحث) : در بیان استاد اسد پور از دقیقه ۱۷ به بعد تعریف و استدلال در اعتباریات متفاوت است با حقیقیات . منطق کنونی به تعریف و استدلال در امور حقیقی پرداخته و برای امور اعتباری مناسب نیست و نیازمند نوآوری هایی در منطق هستیم (هم در تعریف و هم در استدلال اعتباریات). اعتباریات علامه نوعا به استدلال (صورت تفکر قیاسی برهانی) پرداخته است. رسائل منطقی چهارگانه علامه: برهان ، مغالطه ، تحلیل، ترکیب 🔸 پرسش و پاسخ : ۱) چیستی ادراکات اعتباری : ادراکاتی که بر اساس نیازهای عملی و اهداف مان جعل می کنیم (اعتبار می کنیم) که کاملا بند اعتبار معتبِر است و در ظرف اعتبار حقیقی پنداشته می شود. ادراکات حقیقی : در صدد توصیف جهان عینی هستیم ، بر مدار کشف است . میخواهد حقیقت خارجی را آنطور که هست بیابد (مفاهیم ماهوی و منطقی و فلسفی). اینکه بین اعتبارات عقلائی و فلسفی جامعی وجود دارد یا نه ، بحث است.(عقلائی مساوی با عقلی نیست) ۲) دسته بندی بیانات استاد کرمانشاهانی : از دقیقه ۳۱ به بعد ما اینجا به مسائل مرزی معرفت می پردازیم. دو قسم مفاهیم : آنها که درباره واقعیت معرفت می دهند و آنها که نمی دهند. (متاسفانه خلاصه نویسی ادامه پیدا نکرد) اصل صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه ✍علامه (ره): علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد. حکما و فلاسفه بزرگ گفته‏ اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد" آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى‏ نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى ‏دارند و به آن استقامت و اعتدال مى ‏دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى‏ شود و از رسیدن به مقصود باز مى ‏ماند. لذا گفته ‏اند که عدد براى محاسب مانند دندانه ‏هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى ‏گردد. لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى‏ شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى‏ بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است. ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم‏ فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است. ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى‏ کنیم: هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى ‏دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى‏ گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه‏ دان دست مى ‏دهد. و گفته ‏اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه‏ دان نیست به منزل ما وارد نشود." و مشایخ ما گفته‏ اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى‏ گرداند، آن فکر را صافى مى‏ نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است. 📚هزار و یک نکته، نکته 571 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5967677657008050825.mp3
8.67M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
اتمام حجت یمن دربارۀ حمله به کشتی‌های صهیونیستی 🔹نیروهای مسلح یمن: کشتی‌هایی که پرچم رژیم صهیونیستی دارند، توسط شرکت‌های صهیونیستی استفاده می‌شوند یا مالکیت‌شان متعلق به صهیونیست‌هاست هدف مشروعی برای ما هستند. @Farsna - Link
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠 واحد تربیت مدرس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) برای تکمیل کادر اساتید از میان طلاب فاضل پذیرش می‌نماید. 🔰شرایط ثبت نام: ✅ مدارج علمی برادران: - اتمام پایه هشتم حوزه علمیه؛ - کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛ - کارشناسی ارشد جامعه المصطفی. ✅ مدارج علمی خواهران: - اتمام واحدهای آموزشی سطح 3 حوزه علمیه خواهران یا جامعه الزهرا؛ - اتمام سطح 2 همراه با مدرک کارشناسی ارشدمرتبط با فلسفه و کلام؛ - اتمام سطح 2 همراه با کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛ - کارشناسی ارشد جامعه المصطفی. ♨️ تذکر: مدارک باید قبل از شروع دوره ارائه شود. 🔰 حداکثر سن ۵۰ سال 🔰 منابع آزمون: - آموزش فلسفه علامه مصباح (ره)؛ - آموزش عقاید علامه مصباح(ره)؛ - معارف قرآن/سلسله درس‌های علامه مصباح(ره)؛ (خداشناسی - انسان شناسی - راه و راهنماشناسی) 🔰مراحل ثبت نام و پذیرش: - مراجعه به سامانه و تکمیل فرم ثبت نام؛ - بارگذاری فایل عکس 4*3؛ - بارگذاری فیش واریزی به مبلغ 300,000 ریال به حساب 0108689592005 ♨️ قبل از واریز وجه به شرایط ثبت نام توجه نمایید، مبلغ قابل استرداد نمی باشد. - قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی؛ 🔰ثبت نام:1401/08/29تا 1402/09/15 🔰آزمون کتبی: 1402/10/01 🔰مصاحبه علمی: ۷تا ۱۰ دی ماه 🔰 مکان آزمون: قم _ بلوار جمهوری اسلامی مؤسسه امام خمینی (ره) 🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 💻 https://maab.iki.ac.ir 🔰 راه‌های ارتباطی: 📱@Tarbiat_Modarres_iki ☎️ 02532113693 💠 کانال_طرح ولایت https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir