هدایت شده از 🇮🇷ســـلام بر مهــــدی🇵🇸
⭕ بهانههای بنیاسرائیلی😶
💢 خود صهیونیستها باید بیان مالهکشی رو از اینا یادبگیرن.
عرض سلام و ادب
چند بزرگوار طالب علمی که در سطوح بالای حوزوی هستند و به کارهای پژوهشی نیز مشغولن سراغ دارم که لپ تاپ قدیمی دارند و چشم شان اذیت میشود. اگه خیری تقبل نماید ، بنده می توانم محترمانه براشون تهیه کنم جوری که ناراحت نشوند و بپذیرند.
ان شاءالله ثواب زیادی را در بر داشته باشد.
#معامله_باخدا 2
بحث «حجیت خبر» در دنیای اسلام از تاثیرگذارترین مباحث اصول است، شما هیچ مبحثی را به اندازه حجیت خبر ندارید که تاثیرگذار باشد، چون حجیت خبر کاربرد وسیع و میدان وسیعی دارد. دیگر مباحث همچون اجماع، ظواهر کتاب، قیاس در مقایسه با خبر واحد، محدود است و دامنه کمی دارد.
🔵 سه دیدگاه اساسى را در مبحث حجیت خبر، مىتوان تقریر کرد:
۱. حجیت تعبدى خبر؛ این مسلک بر این اساس استوار است که ما از شارع مقدس، تکلیف به قبول خبر داریم؛ چه بخواهد آن خبر طبق شواهد و قرائن عقلایى، وثوق و اطمینان و یا علم عرفى بیاورد یا نیاورد. {ظاهرا یعنی قائلین به این دیدگاه نیازی ندارن که سراغ قرائن بروند} بله اگر در وثوق یا علم عرفى، اختلاف پیدا شد، دیگر حجیت ندارد.
۲. حجیت عقلایى خبر؛ این مسلک بر اساس جمعآورى شواهد و قرائنى است که دست کم تا حدود ۹۰% آن مورد قبول عقلا براى حصول وثوق و اطمینان به صدور خبر باشد، که ۱۰% احتمال باقیمانده را شخصى فرض کنیم. البته بنا بر هر دو مسلک، متن خبر، یک ماده قانونى معتبر است و به مثابه یک دلیل لفظى، با آن برخورد مىشود.
۳. عدم حجیت خبر؛ این صورت، به جاى وثوق و اطمینان به خبر، وثوق و اطمینان به حکم و محتواى خبر را در نظر مىگیرد و در نتیجه، با خبر معامله دلیل لبى مىشود.
بنا بر احتمال سوم، طبعاً هیچ یک از مشکلات خبر، وجود ندارد که به حل آن بپردازیم. دیگر متنى در دست نیست تا اختلاف متن بررسى شود و به طریق اولى، تعارض هم مطرح نمىشود. همه أبحاث خبر به لحاظ سند، مصدر، متن، دلالت و جهت صدور، خود به خود منتفى مىشود.
اما بنا بر مبناى دوم، معیار، حصول وثوق یا علم عرفى به خبر مىباشد. اگر مشکلات برطرف نشود، چه به لحاظ جهات مختلف خبر و چه به لحاظ یک جهت خبر – مثلاً فقط به لحاظ اختلاف متن – طبعاً آن خبر، حجت نخواهد بود.
#تاریخ_اصول فقه
#خبر_واحد 2
#معرفی_کانال آموزش علوم حدیث با روشی خاص
توسط استاد حیدری فطرت (حفظه الله):
🟣 محور مباحث:
1. فهم صحیح و بیپیرایه احادیث اهل بیت ع (#فهمحدیث)
2. راویشناسی، بر پایه نظام قرائن (#راویشناسی)
3. تبیین زیرساختهای اعتبارسنجی حدیث شیعه (#اعتبار_سنجی)
4. تحلیل و راستیآزمایی مبانی دانش رجال (#مبانی_رجال)
5. اندیشهها، در باب اعتبارسنجی و راویشناسی (#اندیشههارجالی)
6. ترسیم تاریخ حدیث و رخدادهای تأثیرگذار بر آن (#تاریخ_حدیث)
7. اعتبارسنجی و جایگاهشناسی منابع حدیث و رجال شیعه (#اعتبار_منابع)
8. فهم و تحلیل اسناد حدیثی و تعابیر توصیفی راویان (#اسنادواصطلاحات)
9. کارگاه آموزش رجال (#کارگاهرجال) 👇
https://eitaa.com/ehya_al_amr
#علوم_حدیث #رجال
اینکه چرا نام فهرست نجاشی به رجال نجاشی تغییر کرد برای بنده تعجب بود
دو نکته در یک سایتی دیدم، درسته مولفش نامعلوم بود اما مهم بود
۱.کتاب محوری نه رجال محوری
بررسی تاریخ حدیث شیعه نشان می دهد که بستر اصلی و غالبی در نقل و گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام از ابتدا به صورت مکتوبات متولد و پرورش یافته است. از جمله تمایزات امامیه با اهل سنت در همین جا می باشد که آن ها از نقل و نوشتن احادیث از زمان خلافت خلیفه اول تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز یعنی حدود ۱۰۰ سال منع شده بودند که این امر بنیان نقل شفاهی در میان عامه شد که در نوع اعتبار سنجی آنها اثر قابل توجهی نهاد. اما شیعیان به برکت وجود و مدیریت اهل بیت علیهم السلام و تلاش اصحاب از همان اول شروع به مکتوب کردن و پالایش احادیث کردند.
۲. تغییر کتاب محوری به رجال محوری :
همانطور که بیان شد تنویع احادیث توسط اهل سنت در قرون اولیه شکل گرفت.اما این نوع اعتبار سنجی و تقسیم احادیث به چهار گروه صحیح، حسن، موثق، ضعیف در بین قدماء کاربردی نداشته است و محور اصلی در سنجش اعتبار منابع مکتوب بوده است. اما در دوره ای از تاریخ حدیث امامیه، علامه حلی(م ۷۲۶) به پیروی از استادش سید احمد بن طاووس این نوع سنجش و ارزیابی که با بستر نقل و انتقال احادیث همخوانی داشت را با توجه ویژه به رجال و ناقلان احادیث جا به جا کرد. از این دوره به عصر متاخران یاد می شود. عصری که اعتبار سنجی«کتاب محور» به اعتبار سنجی«رجال محور» بدل گشت و تنویع احادیث به وجود آمد.
فلذا میتونه یک دلیل تغییر نام کتاب مرحوم نجاشی نکته دوم باشد.
#تاریخ_حدیث #کتاب_شناسی #رجال
#معرفی_دوره آموزشی کاربردی رجال
توسط استاد حسینی شیرازی (حفظه الله)
در سایت مدرسه شهیدین چکیده ی هر جلسه به همراه صوت استاد معظم ارائه شده است
به عنوان نمونه سری بزنیم به جلسه 6:
🟢 ما سه سوال در اینجا داریم:
سؤال اول: دلیل یا دلائل تاریخی اینکه دانشمندان رجالی ما نگاه توصیفی خودشان را معطوف به صاحبان آثار کرده اند چیست؟
سؤال دوم: چرا صاحبان آثار توصیف شده اند؟
سؤال سوم: چرا راویانی که کتاب ندارند توثیق و تضعیف نشده اند؟
برای فهم جواب این سوال ها نیاز به بازخوانی تاریخ حدیث داریم.
در تاریخ حدیث از چند چیز سخن می گوییم:
۱. نقطه تاریخی شروع و استمرار احادیث شیعه: از زمان امام باقر علیه السلام.
۲. حوزه های حدیثی شیعه: کوفه (مخاطب مستقیم)، قم، بغداد. در این حوزه های حدیثی شیعه حداقل سه نکته مهم است: شرائط و نیازها، میزان استقبال از احادیث، قواعد حاکم بر پذیرش یا رد اخبار (نوع نگرش یک حوزه به اخبار معتبر و غیر معتبر (نگاه رجالی)).
یکی از بزرگترین اشکالات بعد از حوزه حله، جهل به #تاریخ_حدیث است. در نظام اعتبار سنجی پیشینیان، نظام تعیین حجیت روایات، قرینه محور بوده است، اما در حوزه حله که ـ در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم رونق داشته، ـ تقسیم بندی احادیث به صحیح و موثق و حسن شروع شد و نظام قرینه محور به نظام راوی محور تغییر رویکرد داد.
دو توجیه برای علت تغییر نظام از قرینه محوری به نظام راوی محور:
۱. امکان دستیابی به قرائن وجود نداشته است.
۲. مرحوم علامه با دو گونه گویش روبرو بودند: گویش درون شیعی و گویش برون شیعی؛ که در گویش دوم به واژگان مشترک با عامه نیازمند شده اند و لذا به سراغ این تقسیم بندی رفته است.
#علوم_حدیث #قرینه_محوری
عرض سلام
امروز با بزرگواری آشنا شدم که در حال طی مراحل جذب هیئت علمی دانشگاه بود. می گفتن از سال 98 که دکترا رو گرفتم دنبالش بودم و بالاخره سال 401 تازه مدرکم رو یک دانشکاهی قبول کرد(ولی مراحل جذب همچنان ادامه داره). برام جالب بود این مقدار پشتکار . از کف موظفی و حقوق پرسیدم، گفتن 10 واحد رسمی و بعضا تا 20 واحد چپوندنی (عین لفظ ایشون) و 23 تومن .
برای رزومه هم گفتن تالیفات( مقالات مرتبط و...) و سابقه تدریس و تعداد فرزند و... تاثیر داره+حداکثر سن 45 ساله+ با سطح چهار حوزه هم میشه.
پرسیدم آیا برای کسیکه استاد میشه فرصت ادامه ی تحصیل هم باقی می مونه؟ گفتن نه ، اما تدریس در حوزه رو مواردی بوده که تونستن با برنامه ریزی خوب، در کنارش انجام بدن.
ناگفته نماند که بکی از اساتید موفق حوزوی هم نظرشون این بود که دانشگاه میکشونه(به سمت پژوهش و...) و از ادامه تحصیل دور میکنه. یکی دیگه از اساتید هم میگفتن تا زمانیکه برنامه و شرائط تحصیل کردن رو داری، به سمت شغل نرو.
خدایا ما را به سمت اونچه تو دوست داری بکشون و ثابت قدم کن.🤲
#دلنوشته #هیئت_علمی
کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار کارگران:
من توصیهی جدیام به جامعهی کارگری این است. شما بدانید دارید ارزشآفرینی میکنید. مسئله فقط این نیست که کار میکنیم، نان حلال سر سفره میبریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که میکنید، دارید کشور را آباد میکنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود میآید. کشور قدرتمند میشود.
دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفهای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید. ۱۴۰۳/۲/۵
#بیانات_رهبری
———————————————————————
وقتی برای جامعه کارگری اینه
جامعه علمی(امثال ما) چقدر باید اهمیت بدن به کیفیت کاراشون؟؟
میگه چرا اینقدر سنگینش می کنی، دیگه روش استنباط مشخصه؛ تحلیل رجالی رو یاد بگیرین و پیش برین (من باب مثال بود).
سوال : اما آیا در مباحث علمی میشه با سهل انگاری و این حرفا، حرف وزینی گفت و توقع پذیرش داشت؟
شاید بگین پذیرش فراملتی رو میخوایم چیکار، باشه، اما میدونین چقدر فاصله داریم به "زمانیکه برای پژوهش هایی که مربوط به رشته ی خودمون است، به تحقیقاتی که اونا درباره ی ما کردن، رجوع کنیم؟! "
به پیام زیر که یکی از رویدادهای پژوهشی اونور آبی ها (درزمینه ی رشته های ما) رو نشون میده، نگاه کنین:👇
https://eitaa.com/rahpoian/5433
#مستشرقین
#نکات_پژوهشی
💠 کنفرانس «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) بهمثابۀ روشی در مطالعات حدیثی معاصر» (آنلاین)
☑️ پژوهشهای آکادمیک غربی در مورد منشأ حدیث و انتقال آن و روشهای سنتی مسلمانان برای اعتبارسنجی حدیث، با وجود اینکه به بررسی مجموعۀ یکسانی از متون میپردازند، اغلب در جهانهای موازی عمل میکنند. جهت پیشرفت آکادمیک و نیز برای تداوم سرزندگی سنت حدیثی، از نظر علمی بسیار مهم است که بین این دو جهان گفتوگو تداوم داشته باشد.
✅ از آنجا که جریان مطالعات آکادمیک حدیثی از دههٔ نود میلادی عمیقاً با پژوهش هارالد موتزکی گره خورده، رواج استفاده از روش «تحلیل اسنادی-متنی (ICMA: Isnād-cum-Matn Analysis)» و نتایج بهدستآمده از آن، عملاً به گذار از مکتب «شکاکیت» نسبت به حدیث منجر شده است.
☑️ این روش، تفاوت متنی تحریرهای یک حدیث را ناظر به طرق انتقال هر تحریر تحلیل میکند و بدین شیوه، به دنبال ارائۀ تاریخی قابل اعتماد برای زمان رواج آن حدیث است (زمانی که برای اولین بار در گردش قرار گرفته است).
✅ این کنفرانس، که به طور مشترک توسط مرکز ولید بن طلال دانشگاه جورجتاون و مرکز مطالعات اسلامی در دانشگاه چارلز استرت (استرالیا) برگزار میشود، گروهی از متخصصان را از این حوزه گرد هم آورده تا یک ارزیابی تخصصی از ICMA ارائه شود و به طور خاص شماری از پژوهشگران ایرانی مطالعات حدیثی نیز در آن مشارکت دارند.
🍔 برنامۀ روز نخست - شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)
⭐️خوشآمد و معرفی
جاناتان براون: سخنان افتتاحیه پیرامون مطالعات حدیثی
ریمون هاروی: مقدمهای بر موضوع کنفرانس
⭐️ پنل ۱: روشهای تطبیقی بین تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) و مطالعات سنتی حدیث
دبیر: جاناتان براون
بلال ابوعباس: آیا تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) الگوی فعالیت حدیثشناسان متقدم بوده؟
عایشه موتلو اوزگور: استفاده از ICMA برای اعتبارسنجی فرآیند انتقال احادیث در طرق تکی: یک مطالعۀ موردی از یُنبُل
فاطمه قِزِل: ظرفیت برای یک ICMA مقبولِ پژوهشگران مسلمان و غربی: دیدگاهی تطبیقی
محمد سید بشری: ICMA ارگانیک بومی؟ مطالعۀ موردی رویکردی شبهتحلیل اسنادی-متنی در پٰژوهشهای مسلمانان معاصر
⭐️ پنل ۲: مباحث روششناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش نخست: ارزیابی محدودیتها
دبیر: صادق انصاری
گئورگ لویبه: بینامتنیت در طی فرآیند انتقال؛ یا: چگونه ICMA نقد متن را نادرست میفهمد؟
آی-ون سو: محدودیتهای ICMA: الحدیث الغریب
علی آقایی و ناهید حسین نتاج: بازارزیابی تنوع روششناختی در ICMA: موشکافی احادیث سنی و شیعی پیرامون کاربرد «ضرب» در سورۀ نساء: آیۀ ۳۴ (اضربوهنّ)
⭐️ پنل ۳: مباحث روششناختی در تحلیل اسنادی-متنی (ICMA) - بخش دوم: غلبه بر محدودیتها؟
دبیر: ریمون هاروی
طاهر محمد و سلمان نصیر: ICMA و فراتر از آن: ابنسیرین و سرآغاز اعتبارسنجی منابع بهمثابۀ روشی برای نقد حدیث: تحلیل انتقادی منشأ یک گزارش مشهور
جاشوا لیتل: فراتر از حلقۀ مشترک: فایده و ضرورت نقد فرم و تحلیل ادبی
اولوی کاراگدیک: رویههای بازبینی متن-حدیث، مانند تحلیل ICMA، بهعنوان ابزاری برای الهیات اسلامی معاصر؟ بررسی انتقادی برخی از احادیث ارتداد و اهمیت ICMA
مصطفی موحدیفر: تحلیل متقابل سند با دادههای فهرستی: رویکردی متناسب برای بهکارگیری ICMA در احادیث امامیه
🍔 برنامۀ روز دوم - یکشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن)
⭐️ پنل ۴: متدولوژیهای دیجیتال حدیث
دبیر: سلیمان سرتکایا
معراج سید: مزایا و محدودیتهای رویکرد محاسباتی برای تجزیه و تحلیل ICMA
علی جبجی: اثر انگشت راوی: سبکسنجی مبتنی بر راوی در جایگاه مکمل مطالعات حدیثی ICMA
محمد قندهاری: یک روش جدید «پاد-تصحیف» برای تعیین شباهت متنی در تحلیل ICMA
⭐️ پنل ۵: تداول جهانی تحلیل اسنادی-متنی (ICMA)
دبیر: صادق انصاری
محمد زیبری: تحلیل تطبیقی روش تحلیل اسنادی-متنی و علم الحدیث اسلامی سنتی: با تمرکز بر آثار موتسکی و مسألۀ قتل ابنابیحُقَیق
رزقه احمدی: استقبال از نظریۀ تحلیل اسنادی-متنی هارالد موتسکی در جهان اسلام: با اشاره ویژه به مطالعات حدیثی در اندونزی
بلال احمد قریشی: نقاط تلاقی حدیثپژوهی اسلامی و غربی مدرن: تحلیلی کیفی از ICMA
⭐️ پنل ۶: کاربست تاریخنگارانۀ تحلیل اسنادی-متنی
دبیر: اولریکا مارتنسون
نیکولت بوخوف فندر وورت: تعقیب سُراقة ادامه دارد: آیا واقعاً یک تحلیل جامع اسنادی-متنی ضروری است؟
سیفالدین کارا: مباحثات پیرامون قداست مدینه: ارزیابی دوبارۀ روایات حدیثی
مهدی شاددل: ICMA و سنت تاریخی اسلامی: فرآیند «رواییسازی» در اخبار ادوار متقدم حیات ابنزبیر
بینا بتول: نقشهبرداری از اِسناد و کاوش موسوعههای تراجمنگاری: بازیابی مشروعیت اجتماعی دربار خلیفه
⭐️ اختتامیه
ریمون هاروی، صادق انصاری و اولریکا مارتنسون
📌 فرم ثبتنام برای شرکت در کنفرانس (آنلاین)
#انعکاس_رویداد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تلنگر
🔹او هیچ نکرد، فقط نشست...و تنها گوش کرد و جواب داد!
#پند_بزرگان
🟢 سه خبر مهم در این روزها:
اخراج آمریکا از نیجر/ نفوذ ایران در ژئوپلیتیک راهبردی نیجر در آفریقا
واژگونی خودروی یک وزیر اسرائیلی دیگر
نیروی دریایی ارتش آمریکا از خروج ناو هواپیمابر آیزنهاور (USS Dwight D. Eisenhower) و ناوشکن یواساس گراولی (USS Gravely) از دریای سرخ به شرق دریای مدیترانه خبر داد.
#اجتماعی
🟢 ضرورت کار بر فهارس
ما اگر بخواهیم کارهایمان در دنیا رنگ و بوی علمی پیدا کند و در مجامع علمی دنیا قابل طرح باشد باید هرچه بیشتر فهارس را احیا کنیم. دنیای امروز بیشتر روی مباحث تجربی تأکید دارد تا مباحث تجریدی و انتزاعی و مباحث رجال بیشتر انتزاعی است تا تجربی، اما کارهای فهرستی کارهای تجربی است؛ این کار سبب میشود که هم میراثهای علمی ما روشن شود و هم زحمات اهل بیت ع و اهتمام ایشان به نگارش حدیث شناخته شود: «یأتی علی الناس زمان حرج لا یأنسون الا بکتبهم»[3]. باید برای عمل به سفارش امام صادق ع این راه را پیش بگیریم. مثلاً در ما نحن فیه یک نسخه از روایت محمد بن مسلم بود که هیچ مصدر دیگری آن را نقل نکرده بود.
آیت الله حاج سید احمد مددی (حفظه الله) منبع
#نکات_پژوهشی
#تحلیل_فهرستی در کنار #تحلیل_رجالی
سلام
الحمدلله توی این جمع معلم های بالفعل و بالقوه زیاد داریم
عرض تبریک و آرزوی توفیقات بیشتر برای همگی
ان شاءالله که هرچه بیشتر شبیه شهید مطهری شویم🌹
———————————————-
اگر امروز در دانشگاه های آمریکا و اروپا شعار حمایت از مظلومیت برخواسته است به وسیله شما علما بوده است.. علامه جوادی آملی
https://news.esra.ir/fa/w/2602607
————————————————
چه حسی بهتر از اینکه به اساتیدمون تک تک پیام تبریک بفرستیم
#روز_معلم
✅ روش اجتهادی تقریبی آیت الله بروجردی(ره)
▫️ استاد محمد واعظزاده خراسانی، شاگرد آیتالله العظمی بروجردی(ره):
🔹یکی از عوامل تقریب، روش فقهی ایشان بود. ایشان معتقد بود در فقه و استنباطات فقهی، باید آرای اهل سنت را بدانیم و آنچه را از منابع شیعی به دست میآوریم، با نظرات و آرای آنان مقایسه کنیم.
🔹 بر این عقیده بودند که اهل سنت فقهی دارند که از کتاب و سنتِ مروی به طرق خودشان اخذ شده است و براساس یک سری از روایات و آیات تنظیم کردهاند، لذا باید با دقت به نظرات آنان توجه شود و مقایسه صورت بگیرد و ادله ایشان نقل و اگر لازم باشد، نقد شود.
🔹با این پندار و طرز تفکر که علمای عوامزده روی آن پا میفشارند که علمای اهل سنت دور هم جمع شدهاند و یک سری احکام جعل کردهاند و ربطی به کتاب و سنت ندارد، مخالفت می کرد.
🔹من در تحلیلهای خودم به این نتیجه رسیدم که این طرز فکر را ایشان از حوزه اصفهان گرفته است. در آن حوزه ایشان استادی داشته است، به نام مرحوم سید محمدباقر درچهای(ره) که این گونه میاندیشید.
(کتاب زندگی آیتالله العظمی بروجردی و مکتب فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی وی، نوشته آیتالله محمد واعظزاده خراسانی، ص ۲۹۸ و ۲۹۹)
https://eitaa.com/talabegitaejtehad/4918
#روش_شناسی_اجتهاد
#تقریب_مذاهب
fa.jpg
7.1K
🟣 رابطه ی فرزندای کوچولو
با استادی درباره ی این صحبت کردم که وقتی یکنفر دو فرزند پشت سرهم (با فاصله ی زمانی کم) داره، معمولا فرزند بزرگ، فرزندکوچک رو اذیت میکنه
ایشون در پاسخ، تجربه ای رو از یکی از اساتید نقل کردن که جالب بود:
فرمودن با فرزند بزرگ جوری برخورد کنین که احساس کنه مالک فرزندکوچک است
مثلا اگه اسم بزرگه فاطمه و اسم کوچکه علی است، موقع صدا زدن علی بگین "نی نیِ فاطمه " (همیشه نگین علی) و از این قبیل کارها...
امتحانش ساده است
تجربه تون رو به بنده منتقل کنین / ممنون
#نکات_تربیتی
🟢عنِ الصّادِقِ جَعفَرِبنِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمَاالسَّلامُ قالَ:
لَیسَ یَتبَعُ الرَّجُلَ بَعدَ مَوتِهِ مِن الاَجرِ اِلاّ ثَلاثُ خِصال: صَدَقةٌ اَجراها فى حَیاتِهِ فَهىَ تَجرى بَعدَ مَوتِه وَ سُنَّةٌ سَنَّها هُدًى فَهِىَ تُعمَلُ بِها بَعدَ مَوتِه و وَلَدٌ صالِحٌ یَستَغفِرُ لَهُ.(۱)
{...} و وَلَدٌ صالِحٌ یَستَغفِرُ لَه
و سوّم، فرزند صالحى تربیت بکنید که بعد از رفتن شما از خداى متعال براى شما طلب مغفرت بکند. {...}مهمترین چیزى هم که ممکن است از فرزند، به درد پدر بخورد، این است که براى او طلب مغفرت کند. حالا این در مورد تربیت فرزند؛ امّا شما حضراتى هم که اینجا تشریف دارید -[اعم از] برادران و خواهران- پدرها و مادرهایتان را فراموش نکنید، یعنى یکى از چیزهایى که حتماً مقیّد باشید، [دعا و طلب مغفرت براى آنها باشد.] یکى از چیزهایى که حضرت در دعاى شریف صحیفهى سجّادیّه دربارهى والدین از خداى متعال طلب میکنند، این است که #توفیق بده من بعد از هر نمازى آنها را دعا کنم،(۲) یعنى این یکى از توفیقات الهى است.
بیانات در ابتدای درس خارج فقه (منبع)
#بیانات_رهبری
#نکات_تربیتی
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟
🔹 پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله):
✅ با اینکه مرحوم شیخ انصاری (ره) قائل به حجیت اجماع منقول و شهرت نبوده، اما طبق آن فتوا داده است. دلیل این امر یکی از دو احتمال است:
1️⃣ درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
2️⃣ مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته، ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
👈🏻 لذا ما ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر #انسداد است؛ ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. (بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰)
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله العظمی شبیری #زنجانی (دام ظله) در جلسات علمی فقه ــ 1398/9/19 (شبکه اجتهاد)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
هدایت شده از بینش راهبردی
پذیرش طرح آتش بس پیشنهادی قطر و مصر از سوی حماس و حالا حمله صهیونیست ها به رفح، دست برتر روایی حماس را همچنان حفظ می کند و در آینده برگ برنده حماس خواهد بود.
استاد فاضل لنکرانی مطرح کردند:
مقاصدیها انضباطی در بیان مقاصد ندارند/ مخربترین اثر نظریه مقاصد، حذف قرآن و سنت در استنباط احکام است!/ خطابات قانونی با مقاصد اصلاً قابل جمع نیست/ خلاصه ی بحث خطابات قانونیه و بحث مقاصد
جهت مطالعه به اینجا مراجعه نمایید
#خطابات_قانونی
1545733433626.jpg_512.jpg
17.8K
گاهی اوقات یک جمله ی دلچسبی معروف میشود اما منبع و سندی برای آن پیدا نمیشود
شما میتوانید این جمله را در اینترنت جستجو کنید :
ریاضتی برای پیشرفت معنوی علامه طباطبایی
اما کدامیک از این سایتها و کانال هایی که این دستورالعمل را نشر داده اند، منبع معتبری درج کرده اند؟! بماند که ظاهرا این دستور برای شخص خاصی بوده ، اما بعضا به صورت یک دستورالعمل کلی نشر پیدا کرده است.
#نکات_تبلیغی
هدایت شده از کانال مشرق
📲همزمان با تهدید جو بایدن به قطع حمایت تسلیحاتی از اسرائیل در صورت اقدام نظامی ارتش اسرائیل در رفح، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل با انتشار توئیتی جنجالی و متهم کردن بایدن به حمایت از حماس، بار دیگر انتقاد شدید مقامات اسرائیلی را برانگیخت
🔺️در همین راستا ییتصخاک هرتزوگ، رییس جمهور اسرائیل در واکنش به توئیت بن گویر گفت: بی مسئولیتی به منافع امنیتی آسیب وارد می کند.
@mashreghnews_channel
سیر حکمت در مشرق به روایت تصویر
از افلاطون تا ویتگنشتاین، در بخشی از کتابخانهی این نادرهٔ عصر، قابل رؤیت است.
➖➖➖➖➖
🗳@vajeazeh
#بیانات_رهبری
🟢 مقایسه کتب شریف تهذیب و استبصار
مرحلهی سوم را گذاشتیم مصادر متاخر و اصطلاحا مصادری است که الان به دست ما رسیده است، فعلا دست ما وجود {دارد} نزد ماست که الان عادتا همین کتب اربعه است یعنی کتب ثلاثه؛ دیگر استبصار هم عین تهذیب است تقریبا . منبع
توضیحات بیشتر در این مقاله
#کتاب_شناسی
#کتب_ثلاثه
نشست آینده حوزه ی علمیه_01.mp3
41.65M
🌱 هوالعلیم
🎙گزارش_صوتی نشست تخصصی با موضوع:
نقش طلاب در آینده جهان، با سخنرانی پرفسور_روح_الَله_رحمانی (استاد هوش مصنوعی دانشگاه تهران)
🗓 شنبه ۲ ذی القعدة الحرام۱۴۴۵
............................
https://eitaa.com/ttnoororreza/723
#هوش_مصنوعی
#آینده_ما
🔵 رابطۀ فقه و اخلاق
ارائهدهندگان: حضرت آیت الله علیرضا اعرافی و حضرت آیت الله محسن اراکی
دبیر علمی: حجّه الاسلام و المسلمین دکتر محمّد هدایتی
مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی۱۳۹۷-۱۰-۱۸
❇️مقدمه : طرح مباحثی توسط دبیر جلسه:
اهمّیّت بحث از رابطۀ فقه و اخلاق
دیدگاهها پیرامون بحث از رابطۀ فقه و اخلاق
ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق
ملاحظاتی دربارۀ بحث از رابطۀ فقه و اخلاق
اهداف و عوامل ایجاد رابطه میان فقه و اخلاق
بیان چکیده از فرمایشات آیت الله اعرافی
ذی المقدمه
✳️عناوین فرمایشات آیت الله اعرافی :
- ضرورت توجّه به روش استنباط و اجتهاد فقهی در مسائل تربیتی و اخلاقی :
... سالهایی که در حوزه و دانشگاه یا در دارالشّفاء و مدرسۀ معصومیّه مستقرّ شدیم، دوستانی وارد حوزۀ تعلیم و تربیت شدند و حدود ۷-۸ پروژه طرّاحی شد که بعضی به نتیجه رسید و بعضی نه. منشأ آن پروژهها این بود که اگر بخواهیم به عمق مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی وارد شویم و آنها را از منظر اسلامی بکاویم و نظریّهای ارائه کنیم، لازم است مبانی فلسفی، کلامی و فقهی این حوزهها استوار شود. ....در این داد و ستد میان فقه و اخلاق، در حقیقت هر دو بهره خواهند برد. گسترش مرزهای فقه را نیز میتوان بر پایۀ سایر علوم دنبال کرد. از جمله حوزۀ کلام، فلسفه، حوزۀ علوم انسانی-اجتماعی، هم قلمروهای دیگر از تطوّرات علوم و هم در حوزۀ اخلاق.
- معانی فقه و فقه الاخلاق
- شمول احکام فقهی بر پایۀ قاعدۀ «لِکلِّ واقعهٍ حکمٌ»
- کاربست روش اجتهادی در فقه الاخلاق به معنای عامّ :
...اگر بخواهیم فقه الاخلاق به معنای عامّ را پایهریزی کنیم، باید چند نکته را رعایت کنیم. مهمترین آنها این است که داوریهای اخلاقی (حسن و قبح) را بر پایۀ روش اجتهادی پیش ببریم. خوبیها و بدیها (حسن و قبح) را بر پایۀ معانی متفاوتی که دارد، با روش دقیق دیدن ادلّه ـ اعمّ از عقل، کتاب و سنّت ـ، جمع آنها، بررسی اعتبار آنها و روشهایی که در اعتباربخشی لازم است مشخّص کنیم و در نهایت بر مصادیق تطبیق دهیم..
...البتّه در اینجا نکات فراوان دیگری هم وجود دارد ولی دورنمای عرض من این است که مقصود از فقه الاخلاق به معنای نخست، استنباط عالمانه و مجتهدانه است نه اینکه اخلاق را فقهی به معنای رسالهای و فقه خاصّ کنیم. در کلام و معارف نیز همینطور است...
از نیمه ی دیگر مباحث جلسه چیزی گفته نشد. میتوانید مراجعه نمایید : منبع
#فلسفه_اخلاق #فلسفه_فقه
🟢از «پژوهشهای پیشرو» تا «پژوهشهای پیرو»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸«پژوهشهای پیشرو» به پژوهشهایی گفته میشود که راهی جدید بر روی بشر میگشایند؛ راهها و مسیرهای جدیدی برای تأمین نیازها شناسایی میکنند؛ بلکه نیازهای جدیدی را کشف میکنند! یعنی نیازهایی که بودهاند اما دیگران از آنها مطلع نبودهاند و به همین دلیل مطالبه و تقاضایی نسبت به آنها هم نداشتهاند. و بالتبع کسی حاضر نبوده است که برای چنین پژوهشی هزینه کند! «تقاضامحور» کردن همه پژوهشها بدان معناست که چنین پژوهشهایی بیحامی و بدون پشتیبان باقی بمانند و در نتیجه نوآوری و خلاقیت در کشف راهها و نیازهای جدید کمرمق و کمرونق شود.
«پژوهشهای پیرو»، یعنی پژوهشهایی که برای حل مشکلات و گرههای موجود و شناخته شده انجام میگیرند. یا پژوهشهایی که به هدف تعریض، تسطیح یا تزیین راههای کشف شده و پیموده شدهی پیشین صورت میگیرند.
🔻یک جامعه دانشبنیان و تعالیجو، به هر دو نوع پژوهش نیازمند است. البته پژوهشگران پیرو همواره پرتعدادتر از پژوهشگران پیشرو بوده و هستند. اما پیشرفت و تعالی جوامع مرهون پژوهشگران پیشرو است. در عین حال، پژوهشهای پیشرو افزون بر «استعداد و تواناییهای علمی و روشی»، «صرف هزینههای مادی فراوان»، «نیازمند بردباری، صبوری و حتی مجاهدت و ایثار»ند؛ که در دنیای «کمیتزده» و «عددسازی شده» کنونی به سختی میتوان چنین پژوهشگرانی را یافت.
#نکات_پژوهشی
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2599
الشموس-الطالعه-340x453.jpg
31K
﷽
📜اخباری وارد شده که.. هر کس فلان سوره و یا فلان دعا را بخواند، دارای اجر محمد صلی الله علیه و آله و یا دیگر پیامبران است، مراد ظهور انوار ایشان در عوالم اوست که به عنوان پاداش آن سوره و آن عمل متمثل می گردند، و گرنه شأن و منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و یا دیگر انبیاء علیهم السلام از این برتر و بالاتر است که کسی به ایشان مشارکت کند.
📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره عارف محقق، سید حسین همدانی درودآبادی از شاگردان ملاحسینقلی همدانی )،ترجمه: استاد محمد حسین نائیجی،ص631
#نکات_معارفی
#معرفی_کتاب