eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️تحلیلی بر هشتگ های مورد استفاده در اعتراضات لبنان 🔺این پژوهش تحلیلی که جونز نتایج آن را نیز در توییتر منتشر کرده، می‌گوید که با توجه به تاثیر حملات مشکوک صورت گرفته در فضای مجازی ضد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تلاش کرد سر منشاء این حملات را بررسی کند و به همین علت به تاخیر حدود 6500 کامنت از 4500 صفحه توئیتر پرداخت و متوجه شد که تعداد حسابهای شرکت کننده در این هشتک‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. 💢حساب‌هایی که همگی آنها اخیراً تاسیس شده و قدمت آنها به ماه گذشته یعنی اندکی قبل از آغاز اعتراضات در لبنان بازمی‌گردد. جونز می‌افزاید که اسامی کابران حساب‌های تازه تاسیس شده که هشتک‌های ضد سید حسن نصرلله را منتشر کرده اند، مانند نام کاربری «yel15abafkjttk0» خیلی عجیب و غریب هستند، علاوه بر اینکه این حساب ها مربوط به عربستان سعودی هستند. برخی از این حساب‌ها طی یک و نیم ماه بالغ بر 10 هزار کامنت منتشر کرده‌اند. 🔺بر اساس این گزارش کامنت‌های مربوط به اعتراضات لبنان بیش از 328 مورد است و نکته جالب اینکه بعد از لبنان بیشترین کامنت‌ها مربوط به عربستان وامارات و قطر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️این یکی تبلیغ ساده نیست! 🔺در تازه‌ترین آگهی شرکت «روغن غنچه» از روش خاصی برای تبلیغ محصول استفاده شده ست این گونه که کارگردانی دارد مستندی درباره ی لذت آشپزی می سازد و از آدمهایی از قشرهای مختلف می خواهد درباره آن حرف بزنند آن هم با این تاکید که مبادا تبلیغ محصولی را بکنید! اما آنها مدام از روغن بنام تبلیغ حرف می زنند به عبارت دیگر از نظر آنها «روغن مورد نظر(خودلذت آشپزی) است» و نه یکی از لوازم آشپزی این یعنی تبلیغات وارد مرحله ی نوینی شده اند 💢مرحله ی خلق معنا، آنها دیگر نمی خواهند محصولشان را بخریم،چون خوبست بلکه می خواهند ما چیزی بیش از محصول را بپذیریم ،چیزی ست فراتر از محصولی ضروری قبول کنیم که،خود عمل ماست و بدون آن ما فاقد آن عمل مشخص(لذت)می شویم یعنی حس خوب آشپزی خود این روغن است نیازی هم به استدلال نیست چرا که این حرف مردم است و نه بازیگرهای تبلیغ 🔺مستندنمایی این چنین تبلیغاتی ، سریعا به ذهن ها نفوذ می کنند آن وقت بی آنکه بدانیم مدام همان محصولی را می خریم که از ما شدیدا خواسته اند و این دیگر یک تبلیغ ساده نیست!
⭕️گسترش یگانهای سایبری و شکل دهی کاذب افکار عمومی مطالعات جامع پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان می دهد یگانهای سایبری (Cyber Troop) که با ابزارهایی چون اکانتهای جعلی، اکانتهای روبات گردان، وارونه جلوه دادن رخدادها و اخبار و همچنین توزیع اخبار دروغین اقدام به شکل دهی، القا و فریب افکار عمومی در فضای اینترنت می کنند به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این مطالعات نشان می دهد سال گذشته در حداقل 70 کشور دنیا مسئولین حکومتی و سیاستمداران با کمک این یگانها به فریب و القای مقاصد خود به افکار عمومی پرداخته اند و با خفه کردن صداهای مخالفان و بی اعتبار جلوه دادن جناحها و افراد معترض تلاش کرده اند تا نه تنها مخاطبان داخلی بلکه مردمان سایر کشورها را فریب دهند. اینگونه اعمال در سال 2017 میلادی در حجم کمتری و در 48 کشور صورت گرفته است و پژوهش ها نشان می دهد پلتفرم اصلی انجام این عملیاتها فیسبوک و توئیتر هستند و همچنین مقامات چینی در این زمینه گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده اند و بیشترین عملیاتهای فریب افکار عمومی را در فضای اینترنت سازماندهی کرده اند 🌐https://comprop.oii.ox.ac.uk/research/cybertroops2019/
⭕️دیکتاتوری رسانه ای به سبک بی بی سی 💢‏در یک مدرسه مشهور نخبه مذهبی خصوصی در منطقه ایلینگ در لندن، به مدت ۳۰ سال مسوولان، به شیوه سازمان یافته مافیایی، به آزار جنسی و روحی، توهین، تحقیر و ‌تنبیه بدنی صدها محصل مشغول بوده و‌ خبرش هم تیتر اول رسانه ها است. ولی برای شبکه بی بی سی فارسی این موضوع اهمیت خبری ندارد و تنبیه بدنی دانش آموز یزدی که منجر به برکناری مسبب آن شده اهمیت دارد. 🌐https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-50165998
⭕️ 💢 اسطوره ستیزی پس انتشار کلیپی چندثانیه ای در خصوص ترور ابوعزرائیل وی با انتشار تصاویری در باشگاه ورزشی این کلیپ و خبر را رسما تکذیب کرد انتشار این گونه اخبار در شرایط کنونی عراق طرح اسطوره ستیزی جهت القا حس تنفر در اذهان مردم است اسطوره ستیزی مدیریت بحران در جامعه عراق را سخت می کند
⭕️ 💢انتشار وسیع اخبار کذب ،کشته سازی و .. عملیات های لشگر های فیک سعودی است
💢درباره سواد رسانه‌ای ❓چند سوال در مورد دریافت پیام ۱.نويسنده كيست و هدف پيامش چيست؟ ۲.چه ارزش‌ها و شيوه‌های زندگی و يا ديدگاه‌هايی توسط نویسنده پيام مطرح شده است؟ ۳.چه تكنيك‌هایی برای جلب توجه شما به كار رفته است؟ ۴.چه تكنيك‌هایی برای سنديت دهی و اعتبار بخشی به پيام خرج شده است؟ ۵. چرا افراد مختلف امكان برداشت‌های متفاوت از پيام را داشته‌اند؟ ۶. چه چيزهایی از پيام حذف شده است؟ ۷.چه كسانی از پيام‌ نفع می‌برند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️دیپ فیک قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم. عصر «می گویند»، «شنیده ام» و حتی «دیده ام» پایان یافته است. عصر، عصر هوشمندی است. دیپ فیک و هر آنچه باید از آن بدانید را در کلیپ بالا ملاحظه کنید. دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه است که برای تلفیق تصاویر انسان‌ها به کار می‌رود. در تکنیک ، تصاویر و ویدئو‌های دروغینِ به شکلی کاملا واقع‌گرایانه ساخته می‌شود. فن‌آوری جعل عمیق می‌تواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آن‌ها به نظر می‌رسد فردی، حرف خاصی می‌زند یا کاری را انجام می‌دهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فن‌آوری و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
⭕️اخبار تفسیری 💠"اخبار تفسیری" در رسانه های رسمی و اجتماعی موج سواری می کنند تا پاره ای خبرنگاران از این رهگذر با هدف شکل دادن اذهان عمومی، فهم خود از واقعیات را به عنوان فهم عموم جامعه از واقعیات رویدادها نشان دهند. 💠خبرهای تفسیری خبرهایی هستند که بجای اینکه بر بیان ابعاد واقعیت های اجتماعی استوار باشند بر تفسیر خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران از واقعیات مبتنی بوده و امروزه حجم قابل توجهی از محتوی اخبار چنین سمت و سویی پیدا کرده و واقع گرایی در حال رنگ باختن است. 💠کسب اطلاعات و اخبار محیط یکی از نیازهای ضروری و انکارناپذیر انسان اجتماعی است و بدون اتکا به رسانه ها نمی توان جامعه را اداره کرد. انسان عصر اطلاعات برای شناخت و کنترل محیط به کسب مستمر اخبار و اطلاعات محیطی نیاز مبرم دارد. 💠تغییر سبک زندگی، تضعیف روابط اجتماعی و تقویت فردگرایی، انسان معاصر را به سوی وابستگی هر چه بیشتر به اطلاعات رسانه های جمعی سوق داده است. 💠در جامعه اطلاعاتی، قدرت تنها در چارچوب توان نظامی و توان تولید منحصر نمی شود و قدرت ارتباطات در مرتبه بالاتری ایستاده است. در جامعه امروزی کنشگری سیاسی و اجتماعی به نحو فزاینده ای در فضای رسانه ها سامان می یابد. 💠 بازار رسانه ای متحول شده و چرخش معنادار "بازار مبتنی بر تامین" به "بازار مبتنی بر تقاضا" موجب تحولات عظیمی در رسانه های جمعی شده است. به گونه ای که در این بازار حرف آخر را سیاستگذاران و تهیه کنندگان و تامین کنندگان محتوای رسانه ها نمی زنند. دیرزمانی است، تصمیم گیری پشت درهای بسته رسانه ها و کدگذاری منویات فردی و گروهی لابلای اخبار رسانه ها در حال منسوخ شدن است. 💠در جامعه "دانایی محور" کاربران و مصرف کنندگان اطلاعات، کنترل زیادی روی محتوا پیدا کرده اند. بی توجهی مدیران رسانه ها به نیازها و آرزوهای مخاطبان و کاربران به فرایندی مختوم می شود که انتهای آن مسیر، جستجوی جایگاه مستحکم در صفوف حذف شدگان از کنشگری رسانه ای است. 💠در عصر کنونی دیگر روش های سنتی بازنمایی و راه و روشی که رسانه ها رویدادها و پدیده های اجتماعی را متناسب با سلایق و علایق خود برای مخاطبان بازتاب دهند، پاسخ گو و برانگیزاننده نیست. 💠نظریه پردازان علم ارتباطات برای ممانعت از فروغلتیدن اصحاب رسانه در دام "خودتفسیری" پدیده های اجتماعی، موضوع ارزش های خبری را به میان کشیده اند و مجموعه معیارهای مشخصی را برای انتخاب و گردآوری اطلاعات ارایه داده اند تا خبرنگاران تفاسیر شخصی خود از رویدادها را بنام واقعیت به خوراند جامعه ندهند. 💠آنچه مبرهن است محیط اجتماعی با ایدئولوژی عجین شده است و خبرنگاران رسانه های جمعی در فرایند تبدیل "واقعیت" به "اخبار"تحت تاثیر سلیقه ها و گرایش های سیاسی و ایدئولوژیک قرار می گیرند. این فرایند موجب می شود تفسیر خبرنگاران از واقعیات بجای واقعیت نشسته و دستکاری در افکار عمومی از طریق ارایه اطلاعات فراواقعی رخ دهد. 💠بدترین وضعیت زمانی رخ می دهد که اطلاعات بی پایه، مبنای تصمیم گیری در جامعه قرار گیرد و مسیر گمراه کننده ای را فرا روی شهروندان قرار دهد. این قبیل تصمیم گیری ها موجب ترویج بی ثباتی در جامعه می شود و تناقض هایی را ایجاد می کند که موجب افزایش هزینه های عمومی است. 💠کنشگرانی که در رسانه های رسمی و رسانه های اجتماعی مبادرت به گردآوری و انتشار اطلاعات می کنند، بجای تمسک به کوتاه ترین راه رضایت بخش یعنی حاکم کردن تفسیر خود و تسری اراده قدرت های پنهان در پشت دیوارهای رسانه ها، باید با روشی صحیح، ابعاد واقعیت را شناسایی و از طریق نمادهای زبانی درست، آن را برای افکار عمومی گزارش کنند. 💠اگر حرکت قطار اخبار تفسیری در رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی متوقف نشود، سنگ بناهایی در منظومه اطلاع رسانی گذاشته می شود که بسیار سست و هزینه زاست. این شیوه نه تنها گره ای از توسعه جامعه باز نخواهد کرد بلکه در آینده مخاطبان دریچه های ناامیدی را بزرگتر از هر دریچه دیگری بر روی خود گشاده خواهند دید. 👤حجت اله عباسی
📣 جزییات یک سریال جاسوسی ضدایرانی/ رژیم صهیونیستی «تهران» می‌سازد! 🔺 «تهران» عنوان مینی سریالی معمایی و جاسوسی است که شبکه صهیونیستی kan قصد تولید آن را دارد. 🔺 نوید نگهبان بازیگر سریال «میهن» یا «هوملند»، شان توب بازیگر «مرد آهنی» و نیو سلطان از بازیگران سریال «تهران» خواهند بود. 🔺 ماجرای فیلم درباره فعالیت یک هکر برای از کار انداختن یک راکتور هسته‌ای است. پس از ناکامی در این مأموریت وی از سوی مقامات ایرانی تحت تعقیب قرار می‌گیرد، او در ادامه به‌عنوان یک ایرانی با مسعود که یک فعال سیاسی و امنیتی سابق است، ارتباط برقرار می‌کند. در عین حال مقامات ایرانی در تعقیب وی هستند و سعی دارند او و مسعود را دستگیر کنند.
⭕️عراق و کامنت گذاری های موفق 💢آشوب عراق در حوزه سایبر دارای 3 موج عملیاتی بوده و هست : - موج اول تحریک احساسات مردم عراق با استفاده از تکنیک های عملیات روانی از قبیل شایعه، سانسور، دروغ، بزرگنمایی که نمونه های زیاد آنرا در هشتک های گوناگون شاهد بوده ایم که به طور مثال می توان به هشتک اشاره کرد. - موج دوم که گاها با تاخیر فعال می شد پاسخ کاربران عراقی به دریافت پیام های موج اول بود که در دسته بندی های مثبت و منفی قرار میگیرد. (مثبت همسو با موج اول و منفی مخالف موج اول) - موج سوم هدایت این پاسخ ها(مثبت و منفی) به سمت اهداف از پیش طراحی شده می باشد. 💢نکته جالب توجه در فضای سایبر عراق حضور کاربران سعودی با پرچم عربستان می باشد که به طور علنی در مسائل داخلی کشور عراق دخالت می کنند و احساسات کاربران عراق را برضد دولت حاکم در این کشور و جمهوری اسلامی ایران تحریک می کنند. کاربران سعودی برای پیشبرد اهداف خود در سه موج عملیاتی عنوان شده یک تاکتیک بسیار ساده دارند ⭕️کامنت گذاری 🔺در شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک کامنت گذاری از لایک و گاها ریتوییت و بازنشر اهمیت بیشتری دارد. ارتباط مستقیم کاربر با کاربر در اینگونه شبکه ها از طریق کامنت ها میسر است 🔺حال آنکه با کمی دقت متوجه می شویم رفتار مجازی کاربران عراقی نیز بر همین عادت است آنها کاربرانی هستند که علاقه زیادی به دریافت و یا دادن پاسخ در کامنت ها دارند. 💢سعودی ها قبل از هرچیزی رفتار مجازی کاربران عراق را رصد کرده و بهترین شیوه برای برقراری ارتباط با آنها را انتخاب کرده اند. به همین دلیل است که کاربران سعودی با پرچم عربستان در فضای سایبر عراق بر ضد دولت حاکم این کشور مطلب می نویسند و برای آینده عراق تصمیم میگیرند 💢 آنها راه ارتباط با عراقی ها را پیدا کرده اند. البته نباید نقش کاربران بعثی و منافقین در اجرایی شدن نقشه های سعودی را نادیده گرفت اما چیزی که مهم است شیوه های اقدام کاربران سعودی می باشد که طبق رفتار مجازی جامعه هدف خودشان با آنها برخورد می کنند. 📚مطالعات عراق
⭕️تصمیم شجاعانه اینستاگرام 🔸 تکنولوژی هم رفتار ما را تغییر می‌دهد و هم خودش از تغییر رفتار ما تغییر می‌کند. از همین بابت است که برخی آن را ویژگی «تو در تویی» فناوری می‌دانند. اینستاگرام هم منجر به تغییراتی جدی در شیوه زیستن و تعامل ما شده است و هم خودش نمی‌تواند از تغییر رفتار کاربرانش در امان باشد. 🔸 اینستاگرام با شاخه‌هایش امروز تبدیل به یکی از رسانه‌های واقعی جهان ما شده است. این شبکه اجتماعی به‌واسطه بهره‌مندی‌اش از ترکیب متن و تصویر توانست تغییری جدی از پست‌گذاری‌های متن‌محور به سمت پست‌گذاری‌های تصویرمحور باشد. اینستاگرام جهان نوشتاری را به سمت جهان تصویری از زندگی و افکار ما هدایت کرد. 🔸 آی جی تی وی (IGTV) یک گزینه فناوری جدید بود. گزینه‌ای که امکان به اشتراک‌گذاری فیلم‌های طولانی را امکان‌پذیر کرده است. این تغییر در اینستاگرام درست مانند آن است که روزی توئیتر اعلام کند که از فردا کاربرانش می‌توانند یک کتاب را نیز به اشتراک بگذارند! در حقیقت ویژگی کلیدی توئیتر همین تعداد کم کاراکترش بود
📌اگر مخاطب پر و پا قرص هستید، حتما بخوانید درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید: : مخاطبان در دريافت پيام‎هاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت. ‎سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‎ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي ‎شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده‎تر رسانه‎ها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند. 1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. : در این روش رسانه هاي جمعي به‎خصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
در گفت‌وگو با دکتر حسن بشیر تشریح شد: از سواد رسانه‌ای تا سواد گفتمانی 🔻بدون فهم سواد گفتمانی، فهم سواد رسانه ای ناقص و غیر مؤثر است. لذا در این رابطه نیازمند «فهم گفتمانی»، «شناخت گفتمانی» و «تمایز گفتمانی» هستیم تا بتوانیم به سواد گفتمانی برسیم. 🔻تولید گفتمان، یک اقدام برنامه ریزی شده نیست. می تواند متاثر از ایده ها و افکار مختلف باشد، اما متولد شدن گفتمان یک حرکت برنامه ریزی شده و اجباری نیست. پذیرش، اقناع و ایمان به آن فکر در این زمینه اهمیت بسزائی دارد. به همین دلیل تاکید می شود که بدون فهم و شناخت گفتمان های حاکم بر جامعه نمی توان به یک سواد مؤثر در تحلیل رسانه ها، جریان های فکری و فرهنگی و سایر جریان های دیگر رسید. سواد گفتمانی، یک چتر وسیعتری از فهم، شناخت و تحلیل گفتمان ها می دهد که زمینه ساز تحلیل های مختلفی است که می توان متن رسانه ها و سایر جریان ها را مورد تحلیل و تجزیه قرار داد. 🔻در حقیقت، «» یک فهم پدیدارشناسانه از گفتمان های گوناگون موجود است که به شکل تجربه زیسته با تحلیل چند جانبه است که اصل فهم را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر، فهم، یک حرکت درونی برای شناخت است که اگر تشابه ها و تمایزهای موجود میان گفتمان ها را نتواند تشخیص دهد، فهم مؤثر و قابل طرح که منجر به یک اقدام مفید باشد، را ایجاد نخواهد کرد. بنابراین، فهم فکر، فهم گفتمان ها است. تولید فکر نیز به نحوی هژمونیک کردن گفتمان است. فکری که نتواند غالب و مسلط شود، یک فکر مؤثر، مفید و کارساز نیست. 🔻با شناخت گفتمان های مختلف می توان رابطه متن رسانه ای را با گفتمان های مختلف که ریشه در قدرت، فکر و ایدئولوژی دارند را شناخت و پیوندهای گوناگون آنها را کشف کرد. فهم متن رسانه ای بدون فهم رابطه این متن با گفتمان دیگر یک فهم غیرمؤثر و ناقص است. به همین دلیل معتقدم که سواد رسانه ای تاکنون نتوانسته است یک آموزش جدی در رابطه با فهم رسانه ای و تحلیل متون رسانه ای ایجاد کند. این ضعف کاملا از بی تاثیری آموزش های این سواد در جامعه مشخص است. آیا با شیوه های آموزشی که تا کنون انجام گرفته است توانسته ایم خانواده ها و جوانان را از تاثیرات منفی و مخرب برخی از متون رسانه ای دور سازیم؟ اگر نتوانستیم، که متاسفانه باید گفت نتوانسته ایم، باید به دنبال راه حل های مؤثرتری برویم. ✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://www.mehrnews.com/news/4758476/
✍نوشته ای از دکتر 🔸چه کنیم که فضای عمومیِ متمایل به دیدن و شنیدن یا ، به‌سوی فضای واقع‌بینی و واقع‌شنوی و نتیجتاً گفت‌وگوی انتقادی تحول یابد؟ ✍امروز اهمیت و حساسیت حرفه‌ی روزنامه‌نگاری و نهاد رسانه اعم از مکتوب، تصویری و مجازی به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است. جهان، سیاست، فرهنگ، اجتماع و حتی اقتصادِ رسانه‌ای‌شده بخشی از واقعیت‌های پیشِ روی ماست. ✍هر عرصه‌ای از زندگی ما با رسانه و در رسانه برساخته، و بزرگ و کوچک می‌شود؛ شکل‌گیری «واقعیت‌های مجازی» و چگونگی و ابعاد آن موضوع حوزه‌های مختلف دانش شده است. ✍‏حداقل به سه تحول درازدامن که نام انقلاب‌های فناورانه و اجتماعی به خود گرفته‌اند باید توجه کرد. «انقلاب اطلاعات و ارتباطات» خود مرکب از این سه انقلاب است: انقلاب شبکه‌های اجتماعی، انقلاب اینترنت و انقلاب تلفن‌های هوشمند. ترکیب این سه، پارادایم جدیدی دربرابر معرفت، کنش مدنی و ‏سیاسی گشوده است. ✍پارادایم جدیدی که ما امروز در آن قرار گرفته‌ایم، گذار از ارتباطات یک‌سویه و آمرانه به ارتباطات چندسویه و مختارانه است. در تولید، توزیع و دریافت اطلاعات، نقش کاربران به‌مراتب بیش از گذشته شده است.فرصت‌ها و قابلیت‌های جدید قابل مقایسه با دوره‌های پیشین نیست. ✍‏شرایط جدید، هم توانسته است فرصت‌های کم‌نظیر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کند و هم در صورت اعمال محدودیت‌های ناروا و کاربرد نادرست و غیرمسئولانه این موقعیت، مخاطره‌ها و تهدیدهای جدی به‌وجود آورد. ✍‏پرسشی که امروز دربرابر ماست، این است که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های رسانه‌ای در شکل‌گیری افکار عمومی و از توان روزنامه‌نگاران و کنش‌گران رسانه‌ها در بالابردن قدرت انتخاب، مشارکت، نظارت، نقد و هدایت فعالیت‌های اجتماعی، مدنی و سیاسی در جامعه استفاده کرد. ✍‏تجربه به ما آموخته است که رسانه‌ها می‌توانند هم میدان گفت‌وگو، نقد و روان‌شدن جریان آزاد اطلاعات باشند و هم منشأ در گفت‌وگو، ترویج خشونت، نفرت‌پراکنی، و اخبار و تخریب بنیان‌های اخلاقی. ✍ ما امروز با انبوهی از ناکارکردی‌ها و کج‌کارکردی‌های رسانه‌ای در فضا و حوزه‌ی عمومی مواجه هستیم که باید با همت و تلاش یکایک خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم در رسانه‌های بزرگ و هم در فضای شبکه‌ای و نیز با سامان‌یابی نهادهای مؤثر صنفی، حرفه‌ای و علمی اصلاح شود.باید به سمتی برویم که خروجی آن تقویت گفت‌وشنود، مفاهمه، همبستگی و امید اجتماعی برای عبور از چالش‌ها و ابرچالش‌های پیشِ رو باشد. ✍چه کنیم تا صداهای واقعی مردم، نخبگان، منتقدان و مسئولان به‌درستی و به‌موقع شنیده شود؟ چه کنیم که فضای عمومیِ متمایل به دیدن و شنیدن یا ، به‌سوی فضای واقع‌بینی و واقع‌شنوی و نتیجتاً گفت‌وگوی انتقادی تحول یابد؟ ✍همه‌ی تلاش کنش‌گران فضای شبکه‌ای و شهروند_روزنامه‌نگاران هم خارج از چهارچوب این مسئولیت ملی نیست. باید در اندیشه‌ی ایران بود و به آینده‌ی ایران فکر کرد. ✍باید قدرت شنیدن و دیدن را در حکومت، در جامعه و در میان نخبگان بالا برد که ایران در هر سه زمینه دچار «اختلال ارتباطی» است. برای رهایی از این بیماری مهلک باید به بالابردن نقش روزنامه‌نگاران و کنش‌گران فعال و مستقل و مرجعیت شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی اندیشید. وظیفه‌ی نهادهای حاکمیتی برای بازگرداندن این امید به دنیای رسانه‌ای سنگین‌تر و تعیین‌کننده‌تر است.
🎙 نسخۀ صوتی: مخترعِ لایک دلتنگ دورانی است که اینترنت وجود نداشت — کسانی که خود به اعتیادآورشدنِ فناوری کمک کرده‌اند، رفته‌رفته ارتباط خود را با اینترنت قطع می‌کنند 🎯 گروهی از خلاق‌ترین مهندسان سیلیکون‌ولی، کسانی که لایکِ فیس‌بوک را به وجود آوردند، یا آن‌هایی سیستمِ رفرش‌کردن توییتر را با کشیدن انگشت به سمت پایین صفحۀ نمایش طراحی کردند، امروز از اختراعات خود پشیمان شده‌اند. آن‌ها می‌بینند محصولاتشان، مثل قمار یا مواد مخدر، روزانه میلیون‌ها انسان را به رفتاری اعتیادگونه وامی‌دارد. آن‌ها مسیر اعتراض و مقاومت را آغاز کرده‌اند: اطلاع‌رسانی دربارۀ خطرات اعتیادِ دیجیتال و کناره‌گیری شخصی از دنیای فناوری. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9569/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/8790/
🔈رسانه ها چگونه ما را مدیریت می کنند؟/1/ : 🔅یکی از کارکردهای رسانه های جمعی انگاره سازی است. انگاره سازی چیست؟ 🔅اگر خیلی ساده بخواهم بگویم انگاره سازی یعنی تصویرسازی! فرض کنید شما یک داستان می خوانید. در این داستان یک فرد واقعی توصیف شده است. در مورد خصوصیات ظاهری و اخلاقی او مطالبی بیان شده است تا شما بتوانید او را تصور کنید. تصوری که داستان در مورد آن فرد برای شما ایجاد می کند، انگاره است. انگاره ها خیلی به ندرت مطابق با واقعیت هستند. چون تصویری از واقعیت هستند. 🔅جهان امروز هم حکایت همان مرد است و رسانه ها کارکرد توصیف آن مرد را دارند. حالا ما با یک مشکل بزرگ دیگر هم روبرو هستیم که در جهان زندگی می کنیم که فرصت نداریم همه چیز را خودمان تجربه کنیم. بنابراین امروزه اکثر تصورهای ما از جهان پیرامون از طریق رسانه های جمعی است. اگر شانس بیاوریم و رسانه های مثبتی داشته باشیم، آنها دقت می کنند که یک انگاره صحیح از جهان پیرامون برای ما ایجاد کنند اما اکثرا ما بدشانس هستیم. چون معمولا وقتی رسانه ای اخبار منفی را برجسته می کند و یک انگاره سیاه از جهان اطراف ارائه می کند به دلیل هیجانی که همراه با این انگاره است، عموم مردم از این انگاره استقبال بیشتری می کنند. 🔅قانون عرضه و تقاضا را هم که فراموش نکرده اید. هر چه برای کالایی تقاضای بیشتری وجود داشته باشد عرضه آن هم بیشتر خواهد شد. طبیعی است که در چنین شرایطی عرضه انگاره های سیاه از جهان پیرامون بیشتر می شود. حالا در این میان چه کسی ضرر می کند؟ 🔅قطعا ما ضرر می کنیم. چون اکثر رسانه ها، جهانی را که آنقدر ناامن نیست برای ما خیلی ناامن جلوه می دهند و ما در زندگی واقعی خودمان احساس می کنیم چقدر اوضاع بد است و کم کم امید و پویایی خود را از دست می دهیم و دچار افسردگی می شویم. 💢بنا به درخواست یکی از مخاطبان کانال، هر هفته با یک مفهوم سواد رسانه‌ای و تکنیک های رسانه ای آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید. 📚چند کتاب پیشنهادی برای آشنایی با الفبای سواد رسانه‌ای: 📚۱۵۰ هشتگ_ دکتر سیدبشیر حسینی و حسین حق پناه 📚سواد رسانه‌ای و خانواده_ معصومه نصیری
🌐حق بر قطع ارتباطات یکی از جدیدترین اقسام حقوق بشر که در بعضی از کشورها به رسمیت شناخته شده است، «حق بر قطع ارتباطات» است که به افراد اجازه می دهد پیام های کاری را که در خارج از ساعات کاری از طریق ایمیل یا سایر وسایل ارتباطی دریافت می کنند، نادیده بگیرند و از این جهت اصولاً مسئولیتی نداشته باشند. برای مثال، در صورتیکه مقام ارشد یک کارمند در خارج از ساعات کاری پرسشی را از طریق ایمیل یا پیامک مطرح نمایند، کارمندی که پیام را دریافت می کند، می تواند این پیام را نادیده بگیرد حق بر قطع ارتباطات که برای اولین بار در کشور فرانسه مطرح شد و به شکل قانون درآمده، تا کنون در کشورهای آلمان، ایتالیا و فیلیپین به صورت قانون یا اشکال دیگر مورد شناسایی قرار گرفته است کانال دیداد
بدون استراتژی رسانه‌ای در جنگ شناختی مغلوب خواهیم شد قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای با بیان اینکه مخاطب و افکار عمومی مهمترین و اساسی‌ترین سرمایه برای رسانه است که برای جذب و نگه‌داشتن آن از هر روشی بهره‌ می‌برد، گفت: در عصری که تسخیر تفکر مخاطب از سوی رسانه‌ها به عنوان دکترینی جدی مطرح است و تدوین استراتژی های رسانه‌ها در راستای برنامه ریزی جهت تصاحب تفکر، ادراک و نگرش مخاطبان صورت می‌گیرد، شناخت و افزایش آگاهی تنها راه برای خنثی‌سازی یا کاهش تاثیرات منفی رسانه‌ای است. http://www.irna.ir/news/83535141/
❇️دانش آموزان اوکراینی در در یک دوره‌ی آموزشی به منظور شناسایی اطلاعات غیرموثق و گمراه کننده و همچنین به طور خاص شناسایی اخبار جعلی مورد آموزش قرار گرفتند و پس از آن به صورت آزمایشی با دانش آموزانی که مورد آموزش قرار نگرفته بودند در معرض اخبار غلط و نادرست قرار گرفتند که نتایج بسیار جالبی بدست آمد. ❇️طبق این نتیجه دانش آموزان آموزش دیده دوبرابر بیشتر اخبار جعلی را تشخیص دادند. در این آموزش دانش آموزان دختر بهتر از پسران اخبار غیر موثق و جعلی را شناسایی کردند. ❇️طبق یک نظرسنجی در پایان این دوره، از به یادماندنی‌ترین درس‌ها بوده است. روز بر تمامی مربیان ارجمند سواد رسانه ای مبارک باد.🌺
‌🎞یکی از تهیه کنندگان سینما که فقط نمایش یکی از فیلم‌هایش در یوتیوب بیش از نیم میلیون بازدید داشته، گفت از بازدید فیلم‌هایش در یوتیوب بالغ بر صد میلیون در قالب پرداخت‌های متعدد، درآمد داشته است. 🔹با وجود آنکه فضای مجازی تهدیدی برای فیلم‌های سینمایی بود و یوتیوب فضایی برای نشر غیرمجاز فیلم‌های سینمایی محسوب می‌شد، برخی فیلم‌های سینمایی درآمدهای9رقمی از نمایش فیلم‌هایشان به دست می‌آورند؛ درآمدی که باعث شده به این بستر به عنوان یک فرصت تازه برای کسب درآمد بنگرند. 🔹«یوتیوب/YouTube» دومین وب‌سایت پرمخاطب جهان پس از موتور جستجو گوگل و بزرگ‌ترین VOD با عظیم‌ترین آرشیو ویدیو است. در فوریه 2017، در هر دقیقه 400 ساعت ویدیو بر روی یوتیوب بارگذاری می‌شد. از ویژگی‌هایی که در توسعه یوتیوب موثر بوده، به اشتراک گذاری درآمدهایش با کاربرانش است، به گونه‌ای که یوتیوب به ازای پخش هر هزار تبلیغ بر روی ویدیوها، 7 دلار به کاربران پرداخت می‌کند و به همین دلیل، طیف گسترده‌ای از ویدیوهای باکیفیت توسط گروهی موسوم به «یوتیوبر/YouTuber» عرضه می‌شود. 🔹یوتیوب ابتدا برای سینمای ایران یک تهدید بود، چرا که مخاطبان رایگان به تماشای فیلم‌ها می‌پرداختند. در سال‌های اخیر، برخی با ایجاد کانال‌ و بارگذاری فیلم‌ها، از یوتیوب بابت بازدید فیلم‌هایی که متعلق به آنها نبود، کسب درآمدکردند. اکنون برخی شرکت‌های پخش فیلم داخلی، مستقیم در یوتیوب کانال زده‌ و درآمد حاصله را با تهیه کننده فیلم به اشتراک می‌گذارند. 🔹این امکان درآمدزایی در حالی فراهم شده که هیچ یک از سرویس‌های مشابه داخلی که با توجه به فیلترینگ یوتیوب، از موقعیت استثنایی برای کنترل بازار برخوردارند، حاضر به پرداخت مبلغ مشابه بر اساس کلیک و سهیم شدنِ درآمدشان از محل تبلیغات با تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محتوا نیستند. 🔹از دو سال پیش برخی فعالان حوزه اینترنت و مشخصاً مدیران یکی از غول‌های اینترنت ایران به دنبال رفع فیلتر یوتیوب بوده و با مدیران یوتیوب نیز ارتباط برقرار کرده‌اند. یوتیوب پذیرفت استانداردهای قانونی و فرهنگی و ایران را بپذیرد و ویدیوهایی که به تشخیص مرجع ایرانی بر خلاف قوانین ایران است، در ایران پخش نشود. این قاعده درباره برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارد. 🔹پس از این تعامل یوتیوب با طرف ایرانی و با توجه به آنکه یوتیوب بر خلاف پیام‌رسان‌ها به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی ندارد، ایراد باقی مانده توسط برخی مسئولین، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است. اما با رفع این بهانه نیز، مسئولین در پی پیگیری برنیامده‌اند.
| 🔸 fact checking# 🔹همه کسانی که تلاش می کنند به هر نحوی دیگران را متقاعد به پذیرش نظرات شان بکنند - از سیاستمداران گرفته تا بازاریابان و از گروه¬های منفعتی و صاحب نفوذ گرفته تا صاحبان برندها ـ از انگیزه‌های لازم برای تحریف، بزرگ نمایی یا سوءاستفاده از حقیقت برخوردارند. 🔸️واژه کنترل حقیقت در روزنامه‌نگاری می تواند دو معنای متفاوت داشته باشد. از لحاظ سنتی، کنترل‌کنندگان حقیقت افرادی هستند که در اتاق¬های خبر به کار گرفته می شوند تا مطالبی را که در مقالات و گزارش های خبرنگاران به عنوان حقیقت و واقعیت بیان شده بازبینی و راستی آزمایی کنند. این نوع کنترل حقیقت، استحکام و انسجام گزارش‌ها و کنترل مجدد آمار و ارقام ارائه شده در مطالب را ارزیابی می کند و در واقع مرحله نهایی کنترل کیفی محتوای رسانه قبل از انتشار محسوب می شود. اولین بار این شیوه در روزنامه‌نگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط هفته نامه های مهم آمریکا مثل مجله تایم در دهه 1920 به کار گرفته شد. 🔹نوعی دیگر از کنترل حقیقت قبل از اینکه چیزی منتشر شود انجام نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که ادعایی در فضای عمومی فراگیر و دارای اهمیت می شود. این شکل از کنترل حقیقت که «کنترل حقیقت عینی و مبتنی بر نتایح واقعی» خوانده می شود، به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت و سقم سخنان و بیانیه های خود را بپذیرند. «کنترل کنندگان حقیقت » که در این بخش فعالیت می کنند، معمولاً به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتوانند اعاهایی را که خطاب به عموم مردم مطرح شده است، تأیید یا تکذیب کنند. 🔎منبع :کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه (بزودی منتشر می شود )
اخبار نادرست و جعلی ۷۰ درصد سریع تر از اخبار درست و واقعی» بین کاربران بازنشر می شود در یک پژوهش دانشگاهی که به عنوان رساله دکترا با عنوان «اعتبار منبع در رسانه‌های اجتماعی؛ مطالعه موردی کانال‏‌های خبری تلگرام» با مطالعه ۳۱۶۰ پُست خبری تلگرامی انجام شده است، مشخص شده که «۳۶.۲ درصد اخبار، فاقد منبع هستند.»(همشهری آنلاین؛۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ) همچنین براساس یک پژوهش در دانشگاه «ام.آی.تی» که صدها هزار خبر جعلی منتشر شده در توئیتر طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ را بررسی کرده است، مشخص شده که «اخبار نادرست و جعلی ۷۰ درصد سریع تر از اخبار درست و واقعی» بین کاربران بازنشر می شود. یعنی اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی هم حجم قابل توجهی را تشکیل می دهند و هم زودتر بازنشر می شوند.