پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم توحید علمی و عینی.mp3
46.39M
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی
🔖 شرح داستان سیمرغ
• بیشتر داستان های جهان از زبان حیوانات بیان میشود
• اهل معرفت برای تبیین حقایق قلم پر کاری در داستان نویسی دارند
• آیا تعریف انسان؛ حیوان فیلسوف است با توجه به استدلال هدهد بر توحید پروردگار
• تذکرات مهم هدهد به پرندگان در آغاز سفر
🔖 شرح نامه مرحوم آخوند خراسانی
• توضیح شعر:
او به سر ناید ز خود آنجا که اوست
کی رسد عقل وجود آنجا که اوست
• اختلاف تعبیر در نامه و دو نوع تفسیر
• حد وسط استدلال: قائم به ذات بودن پروردگار است
• کدام موجود شأنیت حاجب بودن را دارد، چرا؟
• چرا خداوند حاجب ندارد؟
🔖 توضیح روایت امام کاظم [علیه السلام]
• معنای جمله: احتجب بغیر حجاب محجوب. چیست؟
🗂 جلسه دوم
🗓 تاریخ: 1445.04.16
1402.08.10
#درس #عرفان #فلسفه
#توحید
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
استاد شیخ علی رضایی تهرانی
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی 🔖 مقدمات • بررسی هشت شخصیت موثر در این کتاب • چند سنت پسن
اطلاعیه
علاقه مندان میتوانند با مراجعه به پیوند زیر جلسه اول تدریس کتاب توحید علمی و عینی را از طریق پلتفرم آپارات و یوتیوب مشاهده نمایند
آپارات
https://www.aparat.com/v/D3N9i
یوتیوب
https://youtu.be/rOITHKrXfVI?si=K59Ud20_rkzrxx_-
جلسه سوم توحید علمی و عینی_1.mp3
48.19M
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی
🔖 شرح مکتوب اول مرحوم شیخ [رحمةاللهعلیه]
• سه مطلب کلی در این نامه طرح شده است:
۱) ذات واجب صرف حقیقتهستی است و منزه از هرگونه حدی میباشد
• ۱۲نکته برای تبیین مطلب اول
*کمالی بودن همه صفات
*تقسیمات صفات
*مرجع صفات ثبوتی وسلبی
*عدم امکان علم اکتناهی حضوری و حصولی به ذات واجب
*منشاء عدم امکان علم و برهان آن
۲) ارائه اصل بحث
• ۳ نکته برای تبیین مطلب دوم
*حجاب بودن صفات جلال برای جمال الهی
*برهان مطلب
*استناد به روایتی برای تایید جواب
۳) تطبیق کلام شیخ برشعر جناب عطار
• ۴نکته ذیل مطلب سوم
*طبق تقریر شیخ دلیل در بیت اول آمده و مدعا در بیت دوم ذکر شده است
*تبیین مدعا و برهان آن
*تفسیر عبارت" او به سر ناید ز خود آنجا که اوست"
🗂 جلسه سوم
🗓 تاریخ: 1445.04.29
1402.08.23
#درس #عرفان #فلسفه
#توحید
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
ta aseman 16.7.1402.mp3
13.53M
جلسه چهارم توحید علمی و عینی_.mp3
42.89M
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی
🔖 تذییل اول مرحوم علامه طباطبایی بر مکتوب اول شیخ
• سه مطلب کلی که در تحلیل ما تبدیل به شش مطلب میشود
*مبنای بیان و استدلال شیخ
° دو رکن اساسی اصالت وجود و تشکیک وجود
° تحلیل تشکیک به چهار عنصر اساسی
° ذکر یک تالی فاسد
*تعریف و هویت حد وجودی
° شیوه انتزاع حد وجودی
° تبیین صرافت نسبی هرمرتبه نسبت به مرتبه مادون
° انحصار صرافت مطلق در مرتبه اعلی تشکیک
*تعریف و هویت حد ماهوی
° تبیین اعتباری بودن ماهیت
° تبیین اعتبار عقلی محض نبودن ماهیت
°برهان بر مطلب
*آنالیز ماهیت با نگاه دقیق
° دو خطا در انتساب ماهیت
* دو اشکال بر کلام شیخ
°حد عدمی چگونه میخواهد حد واقع شود؟
° در علم حضوری معلوم عین ربط به عالم نیست
🗂 جلسه چهارم
🗓 تاریخ: 1445.04.29
1402.08.23
#درس #عرفان #فلسفه
#توحید
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه 5_1.mp3
48.07M
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی
🔖 حاشیه علامه طهرانی بر مکتوب اول شیخ
*چند نکته مهم در باب صفات الهی
۱) ثبوتی بودن تمامی صفات حق تعالی
۲)سلب تحصیلی بودن صفات سلبی
۳)تطبیق صفات سلبی به صفات جلالی
۴)بیان یک مطلب صحیح و دو مطلب غلط از صدرا
🔖 ملاحظات استاد بر حاشیه علامه طهرانی
* تکمیل عبارت علامه طهرانی در باب ارجاع صفات سلبی به ایجابی
* سوال: اگر صفات سلبی به ایجابی بر میگردد چرا مبحث صفات سلبی حذف نمی شود؟
*علت عدم تطابق صفات سلبی به صفات جلالی
*عدم پذیرش انحصار در تعریف صفات جلالی
🔖 ملاحظات استاد بر مکتوب اول شیخ
*حسن مطلع بودن دو جمله اول شیخ
*چرا بحث بر روی عدم اکتناه رفته است؟
*مورد سخن عطار علم حضوری است یا حصولی؟
🗂 جلسه پنجم
🗓 تاریخ: 1445.05.07
1402.08.30
#درس #عرفان #فلسفه
#توحید
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
جلسه پنجم عرفان عملی.mp3
47.65M
📚 سلسله جلسات تدریس عرفان عملی
📖 با محوریت کتاب هفت گام سلوک
(این کتاب تالیف حضرت آیت الله رضایی تهرانی است که متاسفانه هنوز به زیور طبع آراسته نشده است)
🗂 جلسه چهارم
🔖 تعریف صحیح دین
🔖 ویژگی های دین خاتم
🔖 اموری که به انسان آسیب می رسانند
📍مکان: دانشگاه شهید مطهری
🗓 تاریخ: 1403.01.27
1445.10.06
#درس
#عرفان_عملی
#هفتگام_سلوک
#حضرت_آیت_الله_رضایی_تهرانی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
جلسه پنجم کتاب حکمت عرفانی.mp3
44.04M
📚 سلسله جلسات تدریس عرفان نظری
📖 با محوریت کتاب حکمت عرفانی
🗂 جلسه چهارم
📍مکان: دانشگاه شهید مطهری
🗓 تاریخ: 1403.01.27
1445.10.06
#درس
#عرفان_نظری
#حکمت_عرفانی
#حضرت_آیت_الله_رضایی_تهرانی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
بسم الله الرحمن الرحیم
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيِّدِ الشُّهَداءِ يُرْتَجىٰ
ضمن تسلیت وفات حضرت سید الکریم عبدالعظیم حسنی[ سلام الله علیه]
دفتر مجموعه آثار حضرت آیت الله رضایی تهرانی به مناسبت پاسداشت روز معلم و استاد شهید مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی مطهری، از روز یک شنبه؛ نهم اردیبهشتماه، صوت های "نشست شاگرد پروری" را منتشر خواهد کرد.
این جلسات به همت دانشگاه شاهد و برای هفتاد تن از اعضاء هیئت علمی این دانشگاه برگزار گردید.
همچنین علاقه مندان میتوانند با مراجعه به صفحه دفتر مجموعه آثار حضرت آیت الله رضایی تهرانی در پلتفرم آپارات و یوتیوب فیلم این جلسات را مشاهده کنند.
جلسه ششم توحید علمی و عینی_1_1_1_1_1.mp3
44.64M
سلسله جلسات تدریس کتاب توحید علمی و عینی
🔖 ملاحظات ما بر تذییل علامه طباطبایی بر مکتوب اول شیخ
* وجه تقید جمله به "مادیه" چیست؟
* اقسام تشکیک
*آیا تشکیک عرضی در تحقق ماهیت نقش دارد؟
* چهار خطا در آنالیز ماهیت
🗂 جلسه ششم
🗓 تاریخ: 1445.05.14
1402.09.07
#درس #عرفان #فلسفه
#توحید
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
ta aseman 23.7.1402.mp3
13.31M
جلسه اول نشست شاگرد پروری.mp3
46.97M
نشست "شاگرد پروری"
🔖 مقدمات
• ترکیبی بودن واژه شاگرد پروری
• متضایف بودن معلم و متعلم
• عدم توجه به عنصر "داده" در شاگرد پروری
• ارزشمند نبودن هر آموزشو پرورشی در اسلام
• علم از نگاه دین
• عموم و خصوص من وجه بودن دو مفهوم " شاگرد پروری" و "شاگرد داشتن"
• پیشرو بودن مکتب تشیع در امر شاگرد پروری
• شناخت هویت انسانی
• موثرترین ارتباط در هویت انسانی چیست؟
• تبیین تناقضی در معارف دینی و پاسخ آن
• ضرورت بررسی تنزیلات دینی با توجه به مسئله شاگرد پروری
🗂 جلسه اول
🗓 تاریخ: 1445.07.28
1402.11.20
#نشست #شاگرد_پروری #نظام_سازی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
سلام علیکم
با عرض معذرت جهت مشکل فنی ایجاد شده در بارگذاری فیلم جلسه اول توحید علمی و عینی
انشاء الله بعد از رفع مشکل و بارگذاری مجدد از همین کانال اطلاع رسانی خواهد شد
هدایت شده از استاد شیخ علی رضایی تهرانی
🔰 اطلاعیه دروس
♦️ تدریس کتاب هفتگام سلوک
( تالیف حضرت آیت الله رضایی تهرانی،متاسفانه این کتاب به زیور طبع آراسته نشده است)
🎙 آیت الله رضایی تهرانی
📍مکان؛ دانشگاه شهید مطهری
🗓 تاریخ؛ دوشنبه ها
⏳زمان؛ 8 الی 9:30
این جلسه پخش زنده خواهد شد
#اطلاعیه_دروس
#عرفان_عملی
#هفتگام_سلوک
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
هدایت شده از استاد شیخ علی رضایی تهرانی
🔰 اطلاعیه دروس
♦️ تدریس کتاب حکمت عرفانی
🎙 آیت الله رضایی تهرانی
📍مکان؛ دانشگاه شهید مطهری
🗓 تاریخ؛ دوشنبه ها
⏳زمان؛ 10 الی 11:15
این جلسه پخش زنده خواهد شد
#اطلاعیه_دروس
#عرفان_نظری
#حکمت_عرفانی
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه دوم شاگرد پروری_1.mp3
48.47M
نشست"شاگرد پروری"
🔖 دو نگاه به علوم: تقابل نگاه غزالی و علامه طباطبایی
🔖 شناخت هویت شاگرد پروری از زوایای مختلف
• تعابیر مختلف برای شناخت بهتر شاگرد پروری
° تولید من دیگر
° تولید جنبه انسانی من
° شاگرد پروری؛ نوعی وقف
° شاگرد پروری، نو شدن آدمی است
° شاگرد پروری، ابقاء نوع بشر است
🔖 ارکان شاگرد پروری
• سه رکن اساسی در شاگرد پروری؛ استاد، شاگرد، داده
• ضرورت تعلم و اخلاص دائمی در استاد
🗂 جلسه دوم
🗓 تاریخ: 1445.07.28
1402.11.20
#نشست #شاگرد_پروری #نظام_سازی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
جلسه سوم شاگرد پروری.mp3
40.22M
نشست"شاگرد پروری"
🔖فرق های بین شاگرد پروری و شاگرد داشتن [ با محوریت استاد]
1) در شاگرد پروری استاد و شاگرد تعلیم را عبادت می دانند
2) در شاگرد پروری، هر شاگرد یک شاکله مجزا دارد
3) در شاگرد پروری، استاد کشش شاگرد را رعایت می کند [البته هم توجه به نخبگان هست و هم ضعیفان]
4) در شاگرد پروری، اولین تعامل با خداوند است
5) درشاگرد پروری، استاد به شاگرد پر و بال می دهد
6) درشاگرد پروری، استاد گارد نمی گیرد پرستیژ هم ندارد
7) در شاگرد پروری،استاد با شاگرد صمیمی می شود
8) درشاگرد پروری، استاد شاگرد را امانت می بیند
9) در شاگرد پروری،استاد قاعده انصاف و ایثار را رعایت می کند
🗂 جلسه سوم
🗓 تاریخ: 1445.07.28
1402.11.20
#نشست #شاگرد_پروری #نظام_سازی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
نشست بزرگداشت شهید مطهری.mp3
36.82M
نشست "بزرگداشت شهید مطهری به مثابه یک پاسدار[ عقیدتی]"
🔖 مقدمات
۱) دین دارای سه ساحت گوناگون است؛ اعتقادات، اخلاق، رفتار
۲) بینظیر بودن شهید مطهری در هر سه ساحت دین
۳) ضرورت پاسداری از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی
۴) درهم تنیده بودن رفتار و اعتقاد و تاثیر هر یک بر دیگری
• ویژگی های شهید مطهری:
1) دانش اصیل دینی : در انواع دانش ها فوق تخصص دارد. نمونه آن : نوشتن کتاب روش رئالیسم
2) گستره اطلاعات عمومی: در زمانه ای که طلبه روزنامه خوان را بیسواد میپنداشته اند
3) تتبع و تفحص مثال زدنی : در کتاب عدل الهی و خدمات متقابل اسلام و ایران نمود بسیاری دارد
4) تقوا و خودسازی : در هشت سال آخر عمر اهل سیر وسلوک است.
5) تیز بینی و حدس قوی : مانند فهم انحراف مجاهدین خلق قبل تر از دیگران.
6) انصاف علمی
7) جامعه هدف را منحصر به طیف و گروه خاصی نمی کردند: مانند نوشتن داستان راستان
8) پرداختن به شبهات روز: نوشتن جوابیه به شبهه مجله زن روز
#نشست #شهید_مطهری
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
جلسه چهارم شاگرد پروری.mp3
48.07M
نشست"شاگرد پروری"
🔖فرق های بین شاگرد پروری و شاگرد داشتن [ با محوریت شاگرد]
1) استاد را پدر دیدن
2) مخلصانه احترام گذاشتن به استاد
3) مخلصانه خدمت کردن به استاد
4) مخلصانه تعلم کردن
5) شاگرد، در تدریس سلسله را نگه می دارد و از اساتید خود یاد می کند
6) تنبیه استاد را تلخ نمیپندارد
7) توقعات ناروا ندارد
8) به استاد نزدیک میشود برای بهره وری بیشتر
🔖 فرقهای بین شاگرد پروری و شاگرد داشتن[ با محوریت داده]
1) مفید باشد
2) کاربردی بودن: سبب تغییر شود
3) پلکانی باشد: قدم به قدم باید توضیح داده شود
4) بهنگام باشد
5) جمع بین سنگین بودن و ساده گویی
6) متقن بودن
🔖 نمونه های شاگرد پروری موفق
🔖 فرمول تغییر
• در از به با برای
1) در موضوع تربیت
2) از وضع موجود
3) به وضع مطلوب
4) با رعایت داده های عقلی و نقلی
5) برای دست یابی یه یک انسان متعالی
🔖 مشکلات وضع موجود
1) مختلط بودن دانشگاه ها
2) سکولار دانستن علم
3) سکولار بودن استاد
4) تعلق نداشتن به وطن و تبلیغ خارج
5) عدم صمیمت استاد و شاگرد
6) افسرده بودن استاد و شاگرد
🔖 چند کار ضروری برای اصلاح وضع موجود
1) عوض شدن دید و جهان بینی استاد و شاگرد
2) تصحیح ایدئولوژی
3) واقع نگری در وضع موجود بدون روتوش
🗂 جلسه چهارم
🗓 تاریخ: 1445.07.28
1402.11.20
#نشست #شاگرد_پروری #نظام_سازی
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان