تحول در تربیت ـ6.mp3
11.12M
🎧ترسیم انواع میدان درگیری مادی و معنوی
🔹میدان درگیری مادی در جهت رشد جهالت و ضعف اراده ها با محوریت حذف اراده الهی شکل می گیرد بر خلاف نگاه دینی که به دنبال رشد ظرفیت آگاهی با شناخت استعدادها و توانمندی های فطریست
#تربیت_جهادی
#تربیت
#تحول
#فطرت
#جهاد
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🗒ضرورت معلم در تربیت دینی
🔺تربیت با زیاد شدن به قوای فعلی محقق میشود آنچه بدیهی است وسع فعلی او توان ایجاد خواستها یا پاسخ به نیازهایش را ندارد لذا نیازمند کمک بیرون از خود است کسی که در پی اظهار نیازمندی شخص به او کمک کرده و توان فعلی او را ارتقا دهد تا در این هدایت و تفضل بتواند توان لازم برای تحقق خواسته هایش را کسب کند
🔻اصولا تربیت یعنی اظهار نیاز به اراده ی برتر از خود برای زیاد شدن
از این رو در هر نظام تربیتی حضور یک شخص که از هر لحاظ بر فرد برتری داشته باشد ضروری است تا در ارتباط با او بتواند ظرفیتهای پنهان خود آزاد کند به این شخص ما معلم یا مربی میگویم و در نگاه دینی منبع اصلی و حقیقی برای رشد همه مخلوقات الله و طریق آن امام است
🔎لذا حذف معلم یا کمرنگ کردن آن صرفا برای تضعیف تربیت به معنای حقیقی طراحی شده این موضوع در مکاتب جدید تربیتی به شدت دنبال میشود به گونه ای که محور تربیت را شاگرد و حفظ تفاوتهای فردی میداند تا در اثر انقطاع نسل ها و یکسانی جایگاه معلم و شاگرد فرایند رشد آگاهی کمتر و کمتر شود و در نهایت جهالت توسعه یابد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چگونه غیرت دینی را در متربیان خود ایجاد کنیم
🔸#غیرتدینی عامل محوری یا به عبارت دقیق تر موتور محرک برای حرکت رشد آفرین در جهت دین است
غیرت دینی محور انگیزشی برای رشد دینی است و غیرت دینی محصول حضور فعال متربی در میدان درگیری #حق و #باطل است
🔹زمانی که ساختار تربیتی ما بتواند به شکل حداقلی بستر ایجاد میدان درگیری را برای دانش آموزان خود فراهم کند طبیعتا غیرت دینی ظاهر میشود همین غیرت دینی است که انگیزه دیگر خواهی،دیگر اندیش را فراهم میکند اصولا بدون غیرت دینی قدرت درگیری ایجاد نمیشود
🔸عالی ترین مثال در تحقق غیرت دینی مردم حرکت عظیم امام با خلق میدان درگیری کفر و اسلام و شکل گیری #انقلاب است #دیگرخواهی و #دیگراندیشی مردم با ایجاد غیرت دینی، انقلاب بزرگ مردمی را با محوریت دین خواهی شکل داد همین الگو نیز باید در #نظامآموزش و چگونگی ایجاد غیرت دینی در دانش آموزان شکل گیرید تا بتوان قدرت درگیری را در قوای انگیزشی متربیان فراهم یا به عبارت درستر فعال کرد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰فرق #غیرتدینی با #تعصبدینی
▪️البته که غیرت دینی غیر از تعصب دینی است که در غیرت دینی اوج آگاهی و در تعصب #جهالت محض نهفته است غیرت محصول ایمان و منبع حرکت در نسبت به آرمانهاست و ایستادگی از دستبرد انهاست
▪️ایجاد و ظهور غیرت جز در میدان درگیری ممکن نیست آنزمان که متربی ما احساس #هویت کرد اجازه نمیدهد زندگی خود و جامعه اش زیر بیرق باطل باشد حتی در کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی که غیرت دینی او اجازه نمیدهد با باطل کمترین در هم آمیختگی و شراکتی را داشته باشد غایت و مطلوب او خلوص در عبادت و تنزیه از هر گونه #شرک است
▪️لذا قدرت #خلاقیت و #ابتکار خود را صرف رها یابی از این وابستگی می کند و این تبلور غیرت دینی در فرایند توسعه #شرکزدایی برای #پرستش خالصانه الله در سطح فرد ،جامعه و تمدن است
و این(غیرت دینی) آن چیزی است که نظام تربیت ما برای رشد قوای انگیزشی متربیان برای نیل به اهداف الهی نیازمند آن است
#غیرت
#شرک
#اخلاص
#هویت
#خلاقیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰#سوال سالم محصول ناب میدان درگیری درست است
🔸ماحصل میدان درگیری در دانش آموزان، ایجاد سوال در جهت است لذا فهم و مواجه درست در نسبت با مسائل اصلی ترین موضوع در هر #نظامآموزشی است
🔹در رویکرد دینی میدان درگیری #حق و #باطل سوالات دینی ایجاد میکند که فهم سوال سالم می تواند جواب متناسب را که در نزد امام است ایجاد کند به این معنا غایت میدان درگیری دینی و نحوه مواجه درست با سوالات دینی باید منتهی به #قرب الله و #تسلیم به امام شود که تنها پاسخ در سوال دینی نزد امام است
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰چکار کنم؟؟؟
▪️چکار کنم؟اولین سوالی است که افراد در میدان درگیری و در مواجه با موانع ایجاد میشود لذا درک درست سوال یعنی فهم مساله اصلی از مهمترین اقدامات در بهره مندی از موانع است
▪️پس از فهم درست #مساله روش مواجه درست و در نهایت اقدام و عمل است به دیگر بیان پیدا کردن راه حل و راهکار و سپس توانمندی اجرا
▪️در میدان درگیری دینی بخاطر اتصال به علم مهیمن الهی میتوان میدان درگیری را در نمای درستر و برتر مشاهده کرد، در شناخت جهت مند #میداندرگیری می توان سوال درست را درک کرد سپس فهم راه حل و راهکار با تمسک به دین را به دست آورد به دیگر بیان فهم #تکلیف و احکام اجرایی متناسب را به کمک دین دست اورد و لوازم متناسب با میدان درگیری را فراهم کرد
▪️در روایات شناخت سوال حقیقی و ایجاد #منطقحرکت درست با تکیه و تاکید بر سوال میتواند پاسخ دینی را به دست آورد که بزرگترین پاسخ رسیدن و تسلیم شدن به امام است که هر مشکل برای حضور در میدان درگیری و هر میدان درگیری برای ایجاد #سوالهدفمند طراحی شده به تناسب جهت میدان درگیری سوالاتی ایجاد میشود که گونه ای از آن بر #گمراهی بیشتر و دیگری برای #رشد و #هدایت.
🔍هر سوال سالم برای رسیدن به امام و تسلیم شدن بر امام است
#سوال
#مساله
#تکلیف
#منطق
#رشد
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
💢سه ضرورت فوری نظام تربیت دینی
۱)شکل گیری یا به عبارت دقیق تر تربیت #کارگروهی با توجه به پیچیدگی های #جنگترکیبی حق و باطل
۲)ایجاد روش ها،قواعد و #فنوندرگیری با ظرفیت گروه در میدان تقابل تاریخی #حق و #باطل
۳) جهت درگیری گروه با وسعت جهانی و عمق #نگاهتمدنی با تمسک به آرمانهای بلند انقلاب در #میداندرگیری تاریخی حق و باطل
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔘مقام معظم رهبری (دامه طله)
🔸چرا فرهنگ #کارجمعی در جامعهی ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غربیها به اسم خودشان ثبت کردهاند، اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبلاللّه هم باید دستهجمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا».
بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی 1391/07/23
🔹نکتهی دیگر، کار جمعی، #تعاون و #همکاری با یکدیگر و #همتبلند است. کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با #همتِبلند نگاه کنند. مسائل گوناگونی وجود دارد که اینها را باید در #سطحدنیا دید، در سطحجهانی باید مشاهده کرد، نه در #سطحمنطقهای، چه برسد به این که انسان بخواهد آنها را در #سطحکشوری یا در سطح ولایتی و استانی ببیند.
بیانات در دیدار معلمان و اساتید دانشگاههای خراسان شمالی 1391/07/20
اولین مأموریت مدرسه.MP3
20.89M
🎧 سخنرانی در دانشگاه فرهنگیان همدان (مرداد ۱۴۰۲)
(کیفیت صوت: متأسفانه پایین)
💥 آموزش رسمی مدرن، یکی از ارکان این تمدن است که انسانِ متناسب با توسعۀ مدرن تربیت میکند.
💥 انقلاب اسلامی میخواهد رؤیای انسان را از «مدرنیته»، به «عصر طهور» تغییر دهد.
💥 بهجای گزارههای جداجدا، باید یک رؤیای جذاب و دلکش و شورانگیز به نسل جوان ارائه کنیم.
💥 نظام آموزش و پرورش باید تغییر موضع بدهد. اولین و اصلیترین مأموریت آموزشوپرورش، جلوگیری از تحقیرشدگی دانشآموزان در برابر مظاهر مدرنیته است.
💥 «استاد و معلّمِ تحقیرشده»، «دانشجو و دانشآموزِ تحقیرشده» تربیت میکند.
☑️ @mirbaqeri_ir
💢سبک زندگی مجاهدانه
🔹#تربیتجهادی یعنی سبک زندگی مجاهدانه در بعد اجتماعی... باید همه شئون و ابعاد زندگی فرد، میدان درگیری برای #رشد و قرب الی الله باشد. از خانه ، مدرسه ، محله، بازار، محل کار و ... همگی میدان درگیری رشد الی الله است . یعنی #هویت فرد باید در میدان درگیری تمدنی رشد یابد . جهت بهره وری از مسائل و مشکلات زندگی باید در راستایی شکل گیری #تمدناسلامی باشد.به این معنا انگیزه ها و اندیشه های مجاهدات برای شکل گیری جامعه جهت قدرت افزایی در میدان درگیری جهانی صورت گیرد که طریق شکل گیری تمدن جز با قدرت درگیری جوامع برای ایجاد #گفتمانبرتر به دست نمی آید
🔸از این رو هر کار ولوکوچک چون در نیت بلند تمدنی ضرب میشود اثار بزرگ خلق میکند اینگونه این پازل تمدنی شکل خواهد گرفت لدا هر موضوع و مساله ی در هر سطحی از زندگی شخص میتواند میدان درگیری او برای کامل کردن پازل تمدنی اسلام باشد که #تمدناسلامی محصول حضور همگانی مردم در همه سطوح و شئون برای خدا است
🔹جگونگی شکل گیری تمدن اسلامی نیز ممکن نخواهد بود مگر با عبور سالم #مردم از میدان درگیری #حق و #باطل .مقیاس درگیری نیز در سطح جامعه است و اینها همه یعنی ضرورت تربیت جهادی در نظام آموزش و پروش و عالی کشور برای شکل گیری #جامعهمجاهد و #منتظر جهت تحقق #تمدنبرتر و نوین اسلامی
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
🔰گرفتاریهای انسان مدرن امروز
یک گروه بین المللی از محققان در مورد خطرات احتمالی به وجود آوردن یک نرم افزار کاملاً قدرتمند و مستقل هشدار دادهاند. #دانشمندان با استفاده از یک سری محاسبات نظری، امکان تحت کنترل گرفتن #هوشمصنوعی را بررسی کردهاند. بر اساس مطالعه منتشر شده توسط پورتال تحقیقات هوش مصنوعی، #محققان به این نتیجه رسیدهاند که کنترل این سیستمهای #هوشمند غیرممکن خواهد بود.Manuel Cebrianیکی از نویسندگان این مقاله خطاب به موسسه توسعه انسانی Max Planck گفته است: “اینکه یک #ماشین #فوقالعاده #هوشمند جهان را #کنترل کند به نظر شبیه داستانهای #علمیتخیلی است. اما در حال حاضر ماشینهایی وجود دارند که برخی از کارهای مهم را به طور #مستقل انجام میدهند، بدون اینکه برنامه نویسان کاملاً بفهمند که ماشین چگونه توانسته است آن کار را یاد بگیرد. در چنین حالتی ممکن است وضعیتی غیرقابل کنترل و حتی #خطرناک برای #بشریت پیش بیاید.
🔺 #انسان_مدرن در سرمستی های زندگی پوچ خود هرگز تصور نمی کرد این مقدار گرفتار دست ساخته های خود شود
بیشترین #شکایت انسان مدرن امروز از کیست؟
بیشترین #فرار انسان مدرن از چیست؟
او از چه چیزی فرار میکند؟ از آنچه با تمام انگیزه و علم خود به دست آورده در آروزی آن شب و روز نشناخته تا دنیای مدرن امروز را تجربه کند اما ...
🔺با جمله ی ساده تمام خلاصه دنیای #تکنولوژی زده امروز را نقل میکنیم
ایا امروز بدون تکنولوژی میشود زندگی کرد؟ او مجبور چه کسی یا چه چیزی شده؟ آیا او مجبور خودش شده!؟
جواب ساده است حتی از عابدترینهای ان نیز بپرسی میگوید بدون تکنولوژی زندگی کردن سخت و الان با #دولت_مدرن و هوشمند غیر ممکن و غیر ممکن تر نیز میشود و با ایده #اینترنت_اشیاء انسان شی در عرض دیگر اشیاء با کنترل هوش مصنوعی خواهد بود کنترلی خارج از اراده من و تو و دردست ماشین و فرمان این ماشین دست کیست؟
🔻انسان مدرن امروز گرفتار خودش شده او گرفتار چیزی شده که نمی تواند از آن رها شود همه زندگیش را فراگرفته
و این سرنوشت زندگی بی خداست و و آنکس را که خدا #نصرت نکند یاری کننده دیگری نیست إنْ ینْصُرْکمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکمْ وَ إِنْ یخْذُلْکمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُکمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر #خدا شما را یاری کند، پس هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد؛ و اگر شما را یاری نکند، پس کیست، آن که بعد از او، شما را یاری کند؟! و #مؤمنان، پس باید تنها بر خدا #توکل کنند
🔺این سرنوشت کسانی است که به خود واگذار شده اند انسان مدرن امروز ما #دربند خود است فقط برای اینکه #بنده خدا نباشد، او #گرفتار خودش شده، از چیزی میخواهد فرار کند که خود ساخته ،خود خواسته و به کجا فرار کند و به جه کسی پناه ببرد و از چه کسی یاری بخواهد که تنها یاور و یاری کننده خداوند است و تمام دست و پازدن های امروز او مرگ او را نزدیکتر میکند او در باتلاق خوساخته اش غرق شده ،#سرعت #توسعه #تکنولوژی سرعت #مرگ اوست ...وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون»؛ (و همچون كسانى نباشيد كه #خدا را #فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «#خودفراموشى» گرفتار كرد، آنها #فاسقان اند).
#توسعه
#پیشرفت
#ماشین
#تکنولوژی
#مدرن
#تمدن
#هوش_مصنوعی
#انسان
@rezaeyan_mokhtar
❓انسانی که به خود واگذار شده...
▪️الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ، وَ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلًا أَلَّا يَعْرِفَ قَدْرَهُ؛ وَ إِنَّ مِنْ أَبْغَضِ الرِّجَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى لَعَبْداً وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ، جَائِراً عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ، سَائِراً بِغَيْرِ دَلِيلٍ؛ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الدُّنْيَا عَمِلَ وَ إِنْ دُعِيَ إِلَى حَرْثِ الْآخِرَةِ كَسِلَ، كَأَنَّ مَا عَمِلَ لَهُ وَاجِبٌ عَلَيْهِ وَ كَأَنَّ مَا وَنَى فِيهِ سَاقِطٌ عَنْهُ
▫️دانا كسى است كه قدر خود را بشناسد، و در نادانى انسان اين بس كه ارزش خويش نداند. دشمن روى ترين افراد نزد خدا كسى است كه خدا او را به حال خود واگذاشته تا از راه راست منحرف گردد، و بدون راهنما برود، اگر به محصولات دنيا دعوت شود تا مرز جان تلاش كند اما چون به آخرت و نعمتهاى گوناگونش دعوت شود، سستى ورزد، گويا آنچه براى آن كار مى كند بر او واجب و آنچه نسبت به آن كوتاهى و تنبلى مى كند، از او نخواسته اند
خطبه ۱۰۳ نهج البلاغه
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک
🖊چرا #کودکی در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران#پادشاهی تعبیر شده؟
🔺مهمترین متغیر در #هدف گزاری و #ارزیابی از #تربیت، ایجاد و رشد قدرت #اراده و #اختیار #متربی است و از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد #آزادی اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست.
🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و #رشد کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ...
🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری #والدین بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر #ناآگاهی و یا تنبلی ها والدین است
🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به #اختیار کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا مراحل شکل گیری به معنای "بستر سازی" اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود #تجربه کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن #جهت_خاص و سپس آن را #مستقر و #متکامل کند.
🔻بعد "حریت بخشی"در دوران کودکی اول در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد #نوجوان "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر #عقلانیت مراحل نگهداری و #تکامل اراده، با وزارت بخشی او کامل شود.
▪️امیرالمومنین(ع) میفرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی #آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن #ادب آموخته میشود و در هفت سال سوم به #خدمت گرفته میشود.
✍️مختار رضائیان
#کودک
#تربیت
#آزادی
#اراده
#انتخاب
#اختیار
🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان
🔹@rezaeyan_mokhtar
🔘تحقق #رشد در هر نظام تربیتی نیازمند سه متغیر اصلی استعداد، ظرفیت ،و قابلیت است ، این سه متغیر #بعد هم هستند لذا همه عوامل باید به شکل #هماهنگ و #متعادل در جهت رشد حضور #فعال و #متناسب داشته باشندبه این معنا رشد بدون یک از عوامل محقق نمی شود
🔻#استعداد #متغیر_درونی و مربوط به #خود_سازی #متربی است ، اراده شخص در این حوزه با به کارگیری استعداد های خاص جهت گیری رشد خود را مشخص میکند ، تفاوت های فردی محصول استعدادهای ها گوناگون در جامعه است.
🔺#ظرفیت #فرصت هایست که #محیط برای او فراهم میکند ، ظرفیت #متغیر_بیرونی ست که از اراده #متربی خارج است این عامل در ادبیات دینی به #توفیق تعبیر شده در نظام تربیتی #مربی #نائب الهی در ظرفیت سازی رشد با #بستر_سازی مناسب است . در این نگاه استعداد بدون فرصت های بیرونی رشد قابلیت تحقق ندارد. لذا بسترهای مناسب رشد با کمک مربی شرط یا به عبارت درستر بعد دیگر تحقق رشد در متربی است
🔻#قابلیت از نسبت #هماهنگ استعداد(درون) و ظرفیت(بیرون) به دست می اید، قابلیت های نو در اهداف با #توازن استعداد و ظرفیت (فرصت) ها ممکن میشود. به این معنا قابلیت قدرت #بهرهمندی از استعدادهای درونی و فرصت های بیرونی به شکل هماهنگ و #متعادل است، در ایجاد قابلیت است که قدرت #فاعلیت فاعل برای رشد به دست می اید
#تربیت
#استعداد
#ظرفیت
#فرصت
#قابلیت
#فاعلیت
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
May 11
💢ساختار یادگیری
🔰#یادگیری تغییر جهت مند برای رسیدن یا #ایجاد اهداف است بدیهی است یادگیری فعل مشترک #مربی و #متربی با #محیط است ،یادگیری #ترکیب_جهتدار #یادآوری ،#فراگیری. و #یادسپاری
🔹یادآوری سرمایه درونی متربی است که #مربی با #تذکر بجا آن را #احیا میکند عملکرد یادآوری #جهت_بخشی به یادگیری است اینکه او چیست جه بوده و چه میخواهد باشد، انگیزها با یادآوری زنده میشود حقیقت هویت من در یاداوریهاست
🔸فراگیری محصول فعالیت #عقلی متربی است.فراگیری #آموزش چگونگی رسیدن به مقاصد یا #تعلیم معادلات نیل به اهداف است
فراگیری منطق یاداوریهاست
🔸یادسپاری #بکارگیری فراگیری هاست، #تمرین و #تکرار ،#تلاش و #فعالیت عملی برای ایجاد #تغییر_پایدار ضرورت یادگیریست ،یادگیری با یادسپاری #مستقر میشود
یادسپاری ،بکارگیری #تعامل متربی با #محیط به کمک مربی برای ایجاد تغییر پایدار است
🔻یاداوری،فراگیری و یادسپاری ابعاد #تغییر_پایدار یا همان یادگیری در #متربی است چنانچه یادآوری قوای #انگیزشی مخاطب ، فراگیری قوای #عقلی و یادسپاری(بکارگیری) قوای #عملی #متربی را به شکل هماهنگ فعال میکند تغییر پایدار به عنوان مطلوب #تربیت #محصول حضور #ابعاد یاداوری،فراگیری و بکارگیری ست
🔺در خلاصه بیان یادگیری محصول یادآوری گذشته حال و آینده متربی به کمک قدرت مهیمن مربی بر روابط درونی و بیرونی او است تا بتواند استعدادهای خود را در جهت درست هدایت کند از دیگر سو متربی نیز باید پذیرای #تذکرها و #موعظه های مربی باشد به این معنا #خود_سازی همان توان #پذیرش و فراگیری است و در پایان با بکارگیری عملی آموزش ها در جهت مشخص یادگیری یا همان تغییر لازم به دست می آید
🔍به این معنا یادگیری نه یادآوری #ایدالیستی نه فراگیری عقلی #رئالیستی یا #راسیونالیسمی است نه بکارگیری #پوزیتویستی و #ناتورالیسمی است بلکه ترکیب هماهنگ و جهت مند هر سه متغیر با هم است
#یادگیری
#یادآوری
#فراگیری
#بکارگیری
#تربیت
#آموزش
https://eitaa.com/rezaeyan_mokhtar
از عجایب علوم مدرن این است که ابزار را به جلو میبرد و انسان را به عقب !
به انچه صنعت ساخته قانع نیست و در تحول و توسعه روز افزون ان میاندیشد اما به انسان که میرسد امروز و احوال اکنون او را مطالعه میکند و برای مدیریت همان راهکار میدهد راهکارهایی که راه به جلو نشان نمیدهد ، مقصد ندارد و فقط دوَران و فرو رفتن دارد !
ماکیاولی حماقت ها و جهالت های انسان را سر دست میگیرد و میگوید سیاست دان کسیست که به این جهالت ها و حماقت ها و صفات رذیله جمعی پی ببرد و با دامن زدن به انها بر کرسی قدرت بنشیند و چگونه دستگاه حاکمه خود را مقبول خلق کند او برای جامعه مقصدی قائل نیست که طرحی برای رسیدن به ان ، مربی برای تربیت و هدایت و سکان داری جهت حرکت لازم باشد .
فروید روان انسان های بیمار را واکاوی میکند، تمایلات ، بحران های روحی ، عقده ها درونی و انحرافات ان را حقیقت وجود ادمی میپندارد و پاسخ به نیازهای غیر عقلانی و غیر طبیعی یک انسان بحرانزده را نسخه شناخت انسان و نجات او میکند .
اسمیت تنها انگیزه محرک انسان را خودخواهی او دانست و ارضای این صفت رذیله در بازار و رها کردنش به دست گرگ های نامرئی بازار را عامل سامان و علم اقتصاد خواند .
کاش غرب به همان میزان که در فکر ارتقاء ابزار است در پی ارتقاء انسان نیز بود اما او به دنبال تحمیق انسان در بحرانهای روحی روانیه خودش است و انرا توجیه علمیک میکند
متُدش ، شناخت حال فعلیست انهم با محوریت صفات رذیله در انسان و از این رو جامعه شناسی و روانشناسی کارش مطالعه رفتار اکثریت است (جامعه اماری) نه مطلوب هایی که صناعت جامعه و انسان برای رسیدن به آن باشد ... گرچه نگارنده مدعیست خرد انسانی قادر به کشف مطلوبیت های مطلوب بدون اتکا به وحی نیست .
و انسان متمدن آن شد که به قوانین خودخواهانه اسمیت ، و عقده ای فروید و فریبکار ماکیاولی تن دهد .
#جنود_جهل
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
🆔@Asre_jadid_57
⭕️ «بدترین اسارت، "اسارت فرهنگی" است. استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
سیر "استعمار"؛ "تحقیر"، "تحبیب"، "توافق" ، "خودباختگی" ، "بردگی و اسارت فکری" ، "پذیرش قراردادهای بیگانه".
🔰مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی هاشمی
♦️"استعمار" ابتدا میبایست دست به "تحقیر" بزند، یعنی زمینه خودباختگی با "تحقیر" شروع میشود؛ "تحقیر" چگونه است؟ "تحقیر" مرتباً به صورت غیرمستقیم شخص را در شرایط تلقینی خاص قراردادن است که انسان احساس حقارت کند و خودش را ناچیز بداند. اگر تحقیر ادامه پیدا کند، وقتی به نهایت پیچیدگی و اوج خودش رسید همچون یک عقدهای که مراحل نهایی خودش را میگذراند تبدیل به یک انفجار میشود.
♦️اگر جهت و کانال انحرافی پیدا کند نوبت به "تحبیب" میرسد. "تحبیب" چگونه است؟ "تحبیب" دست را به طرف او درازکردن و زندگی مصرفی را در مقابلش قراردادن است.
♦️پس از تحبیب نوبت به "توافق با محیط" میرسد، ولی نه توافق از موضع قدرت، بلکه حلشدن. اینجا مرحله خودباختگی پیش میآید و تکرار میشود.
♦️پس بنابراین تحقیر و پس از آن تحبیب و آنگاه پیدایش توافق و خودباختگی. پس از پیدایش مرحله خودباختگی آنوقت زمینه بردگی فکری پیش میآید؛ یعنی پس از اینکه پذیرفت که فقیر باشد برای دلدادن به آن، تمنّیات و لذایذی را در اختیارش قرار میدهند، به نرخ احساس حقارت، به نرخ خودکمبینی و نرخ کوچکبودن و پذیرش این کوچکی.
♦️آن وقت نوبت به این میرسد که اندیشهاش را یعنی روابط فکریاش را از او بگیرند و زمینه متکیبارآوردنِ مغزش را فراهم کنند تا کاملاً اسیر بشود و افتخار به اسارت کند؛ همین که به این مرحله رسید یعنی به اسارت افتخار کرد آنگاه قراردادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی از طرف بیگانه تشدید میشود.
♦️در مرحله بردگی فکری، قدرت موضعگیری، قدرت انتخاب و حق مقابله شخص با محیطش را از او سلب میکنند و پس از اینکه این حق سلب شد یعنی انسانیّتش شکسته شد، حیات فکریاش سلب شده، پس طبیعی است که میبایست قراردادها را بپذیرد و افتخار هم کند به پذیرش آنها.
♦️در عمق نهاد فرهنگ این ملت، قدرت و تواناییای وجود داشته که استقلالِ سیاسی را بحمدالله در این مقطع به دست آورده است و ضرورتاً انقلاب فرهنگیای را لازم است پیگیری کند تا این وابستگیِ فرهنگی که پیچیدهترین وابستگیهاست، این را بشکند و پاره کند.
🆔@AndisheMonir
#سیر_استعمار
#تحقیر
#تحبیب
#توافق
#فریفتگی
#خودباختگی
#بردگی_و_اسارت_فکری
#پذیرش_قراردادهای_بیگانه
#استحاله
🆔@Asre_jadid_57
🔶#جامعه_منتظر غایت #تربیت_جهادی
🔸غایت تربیت جهادی رسیدن به جامعه #تکلیف مداری است که میتواند در کمترین زمان و بالاترین کیفیت امر ولی را دریافت ،تحلیل و محقق کند
تکلیف مداری اجتماعی، قدرت ترکیب و تنظیم قوای اجتماعی بر محور مطالبات ولی برای تکامل خود است
🔹به این معنا محصول مطلوب جامعه مجاهد ایجاد جامعه منتظر است
🔸جامعه منتظر یعنی اوج #آمادگی کمی و کیفی همه نهادهای اجتماعی به منظور تحقق #تکالیف امام عصر
جامعه منتطر آن جامعه ایست که میتواند همه ظرفیت اختیاری _ اجتماعی خود را در هماهنگی تام با تکالیف ولی هزینه کند و این بزرگترین و سنگین ترین(انتظار اجتماعی) امتحان و تکلیف امت قبل از ظهور است
🔹همه همت و هدف نظام تربیتی کشور باید به منظور بهره وری حداکثری از تمام ظرفیت های اختیاری_اجتماعی خود با محوریت خواست ولی باشد تربیت جهادی یعتی آمادگی همواره تمام قوا در مسیر ظهور ، به این معنا ایجاد #آمادگی حداکثری برای همراهی و همگامی با ولی غایت تربیت جهادی در بعد اجتماعی است و این آمادگی محصول تدبیر مدیریت حوزه وسیع اختیارات اجتماعی در مسیر دین است
🔹جامعه منتظر تا بدانجا میرسد که قلب و فکر او همراه امام میشود تکلیف ها بیشتر از بیان طاهری ت
امام دریافت و عملی میشود، انتظارات امام قبلی از اظهار ، استنباط و عملیاتی میشود که غایت متربی مجاهد اینگونه است و این کم شدن فاصله قلب و فکر و عمل جامعه با امام است
#انتظار
#تربیت
#جامعه
#جهاد
#تکلیف
@rezaeyan_mokhtar
🔰این دوازده سال بزرگترین فرصت است برای جمهوری اسلامی که بتواند ارزشها را، آرمانهای انقلاب را بدرستی به این نسل منتقل کند و هویّت اسلامی و ایرانی را در او نهادینه کند؛ این دوازده سال بهترین فرصت است.
💢مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔹ما مکرّراً صحبت «#تمدّن_نوین _اسلامی» را کردهایم، یا این جوری تعبیر کنیم «تمدّن شکوفایی اسلامی»؛ تمدّن اسلامیای که استعدادهایش متناسب با زمان شکوفا بشود و خودش را نشان بدهد؛ مکرّر این را گفتهایم. زیرساخت اصلی هر تمدّنی، #منابع_انسانی است دیگر؛ یعنی آن که میتواند یک #تمدّن را محتمل کند و ممکن کند و تحقّق ببخشد، عبارت است از نیروی انسانی؛ این نیروی انسانی در کشور ما چه کسانی هستند؟ چه کسی میتواند در آینده یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد؟ یک نسلی که با یک امتیازاتی همراه باشد؛ این نسل را شما میخواهید امروز بسازید. نسلی که خودساخته است، دارای هویّت است؛ #هویّت ایرانی ـ اسلامی محکم و عمیقی دارد، دلباخته و فریفتهی این و آن و بازماندههای تمدّن منسوخشدهی شرق و غرب نیست؛ نسلی است دانا، دانشمند، کارآمد، ماهر، آشنا با سبک زندگی اسلامی و سنّتهای ایرانی؛ یک چنین نسلی لازم است تا بتواند آن تمدّن را بسازد. ما از اوّل #انقلاب در صدد بودیم این نسل به وجود بیاید؛ البتّه نمیشود گفت بکلّی ناموفّق هم بودیم؛ نه، الحمدلله موفّقیّتهایی هم داشتهایم؛ در عرصههای مختلف، عناصر تربیتشدهی این جوری به برکت همین معلّمین تحقّق پیدا کردند، بُروز پیدا کردند، خودشان را نشان دادند؛ در بخشهای مختلف ــ دیگر خودتان حالا میدانید ــ در اقتصاد، در مسائل نظامی، در سیاست، در غیره؛ امّا این کافی نیست. اگر بخواهیم آن تمدّن با آن فراگیری به وجود بیاید، ما بایستی این نسل را #توسعه بدهیم، این تربیت گسترش پیدا بکند، فراگیر بشود. پس بنابراین اگر بخواهیم این کار را بکنیم، برای جمهوری اسلامی هیچ فرصتی بالاتر و بهتر از این دوازده سال نیست. این دوازده سال بزرگترین فرصت است برای جمهوری اسلامی که بتواند ارزشها را، آرمانهای انقلاب را بدرستی به این نسل منتقل کند و هویّت اسلامی و ایرانی را در او نهادینه کند؛ این دوازده سال بهترین فرصت است.۱۴۰۱/۰۲/۲۱
🔰#دعا، روش مطلوب تربیت دینی
🔻کاربرد #روشتربیت، هماهنگی همه متغییرهای اصلی و فرعی بر محور ثابت نظام فکری هر مکتب تربیتی است تا در این هماهنگی عناصر مرتبط، فضای انتقال محتوا فراهم و عمل #یاددهی و #یادگیری محقق شود
به دیگر بیان برای انتقال یک #احساس، #مفهوم یا #مهارت به دانش آموز باید همه عوامل مرتبط با موضوع از عوامل محیطی ، عوامل درونی متربی و عوامل موثر در مربی به شکل #متعادل هماهنگ شود تا بستر انتقال سالم و امن فراهم شود .
🔺هر مکتب تربیتی با توجه به مبانی ثابت فکری خود سعی میکند با طراحی روش های متناسب با #مبانی ، متغییرهای اصلی و فرعی را تعین و نسبت آنها را با محور ثابت فکری خود هماهنگ کند
برای نمونه یک #ایدالیست با توجه به معنای ثابت فکری خود یعنی اصالت #روح درنسبت با #ماده سعی مکند عوامل ذهنی ـ معنوی را اصلی و عوامل مادی را به شکل فرعی و تبعی تنظیم کند در این هماهنگی فضای معنوی را ایجاد و بستر انتقال مفاهیم عالی خود را فراهم کند یا در نگاه عکس آن یعنی #رئالیستی نقش عوامل مادی اصلی و معنوی فرعی شده تا در هماهنگی با اصالت #طبیعت این فضای #عقلانی ایجاد و فرایند یادگیری کامل شود
🔻در دیگر مکاتب نیز با توجه به مبانی ثابت فکری سعی میشود عوامل مرتبط را احصاء و بر محور فکری خود آنها را دسته بندی و تنظیم کند تادر این هماهنگی فضای یا بستر «مناسب» ، «متناسب» و «امن» انتقال فراهم شود
🔺در مکتب #امانیستی محور را #انسان، مکتب جامعه گرایی اصالت را به #اجتماع، مکاتب ملی گرایی یا قوم گرایی به #جغرافیا و #نژاد ،مکتب #پراگماتیستی #تجربه و #سود، مکتب پست مدرن اصالت را به نفی اطلاق نگری یا همان #بیقانونی ، مکتب #خردگرایی به #عقل و...با توجه به مبانی ثابت روشهای درک متغیرهای و تنظیم انها را طراحی و فضای امن جهت تربیت و انتقال مفاهیم کلیدی خود را ایجاد میکنند
🔻روش های هماهنگی در تعین عوامل و تنظیم آنها با توجه به مبانی فکری در هر مکتب کاملا متفاوت خواهد بود . در نگاه دینی نیز بخاطر مبانی متفاوت از دیگر مبانی فکری روش متناسب با خود را دارد
🔺در رویکرد دینی همه عوامل محیطی ، درونی بر محور #اراده_الهی یا همان #توفیق_الهی تنظیم میشود که اگر اراده الهی به امری تعلق نگیرد هر گز محقق نمیشود . در این نگاه حرکت به سمت قرب به عنوان غایت تربیت دینی جز با امداد الهی ممکن نیست لذا ماباید به دنبال روشی باشیم که بتواند قوای اخیتاری فردی،اجتماعی، محیطی را به شکل حداکثری هماهنگ و در جهت کسب توفیق الهی تنظیم شود. که کاربرد و رسالت روش تربیتی مطلوب در دین به نظر می آید همین باشد« هماهنگی همه اراده ها (مربی ، متربی، محیط) در جهت اراده الهی»
🔻لذا تلاش های فردی ، عواملی محیطی و نقش مربی در نسبت مستقیم با #مشیت_الهی قابل تنظیم است به بیان ساده زمانی مفاهیم عالی دینی قابل انتقال به غیر است که توفیق الهی با آن همراه باشد
🔺لذا محور هماهنگی همه متغییرهای دینی در شکل گیر فضای انتقال تربیتی ، اراده الهی است. اراده های #متربی ، #مربی و #محیطی نیازمند هماهنگی تام با اراده الهی است تا بتواند فضای انتقال سالم را فراهم کرد تا نیل به اهداف دینی(قرب الی الله) محقق شود
🔻حال کلان پرسش ما اینجاست، کدام مفهوم دینی میتواند این هماهنگی اراده ها و متغیرهای تربیتی را با اراده رب را به شکل حداکثری ایجاد کند و ان چیزی نیست جز مفهوم دعا . در فضای دعاست که همه عوامل اصلی و فرعی با اراده رب به هماهنگی می رسد در فضای دعاست که همه متغییرهای رشد بر محور خواست الهی حاضر و هماهنگ میشود.
🔻از این روست که در روایات ما آمده که نمک غذای خود را هم از ما بخواهید چرا که در نگاه دینی هر حول و قوه ای از خداوند است و معرفت به این اصل میتواند بستر رشد را حتی برای کوچکتر فعل متربی فراهم کند . ما از هر فعل اختیاری خود در بستر دعا میتوانیم بهره حداکثری برای رشد دینی ایجاد کنیم. لذا شکل گیری فضای دعا در همه موضوعات تربیتی به معنای فراهم کردن بستر رشد برای همه افعال اختیاری کوچک و بزرگ متربی است که کاربرد #روش_تربیت غیر از هماهنگی همه عوامل در جهت رشد نیست. زمانی که روش تربیت، تلاش متربی با کمک عوامل محیطی وهدایت مربی بر محور توفیق الهی بستر رشد دینی یا همان #معرفت_الی_الله را فراهم میکند.
🔺لذا دعا روش مطلوب دینی درهماهنگی کامل برای همه متغییرهای دینی برای رشد دینی است . دعا کلان روش تربیتی دینی برای ایجاد «فضای رشد دینی» است . دعا عملی در عرض دیگر اعمال دینی نیست بلکه مخ عبادت و عامل محوری در هماهنگی همه اعمال دینی است(الدُّعاءُ مُخُّ العِبادَةِ) ، دعا نخ تسبیح یا به دیگر بیان عامل محوری در #رشد و قبولی همه اعمال دینی است چگونگی شکل گیری فضای دعا و قدرت هماهنگی همه عوامل مرتبط با تربیت دینی بحثی دیگر است که به آن خواهیم پرداخت.
#دعا
#تربیت
#روش_تربیت
@rezaeyan_mokhtar
🪄صنعت #سحر در دنیای متمدن امروز و فرق آن با #معجزه
💡انسان متمدن امروز به جهل های خود نه برای پیشرفت که برای #سرگرمی بیشتر میخندد یکی از صنعت های سرگرمی #شعبده_بازی است او دوست دارد با علم یقینی به واقعی نبودن سحر، فریب بخورد و شعبده باز او را #اغوا کند و از #جهل او سو استفاده کند به بیان ساده شما را بازی دهد تا آنجا که برای بازی خوردن هزینه میکند و به این نیت به نمایش شعبده بازی میرود تا فریب بخورد تا شگفتی و هیجانی جاهلانه و عامدانه برایش رقم بخورد و این معادله همه سرگرمی ها در نگاه #مادی است، سرگرمی ها و صنعت سحر به دنبال تمرین اغوا گری و اغوا پذیری است.(لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ من نیز در زمین (هر باطلی را) در نظر فرزندان آدم جلوه میدهم (تا از یاد تو غافل شوند) و همه آنها را به گمراهی و هلاکت خواهم کشاند.)
🔸انسان متمدن امروز جهل خود را مرکب سرگرمی و شاد زیستن کاذب خودش قرار داده در صورتی که مومن نه از سحر که از معجزه ،#عجز خود را شناخته و به خالق معجزه میرسد به دیگر بیان مومن متمدن امروز به راحتی فریب نمیخورد او بیشتر از اینکه عاشق فریب خوردن باشد عاشق ندانستن حقیقی است او از ندانستن خود پلی میسازد برا رشد و تکامل خود او به جهلش نمیخندد بلکه به فهم تازه اش شاد میشود ، او از ندانستن لذت نمی برد ، ندانستن صحیح معبری برای دانستن پایدار اوست، از این رو #حکمت گمشده مومن است(الْحِكْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ) و شادی پایدار او در جستجو و کشف تازه اش از حکمت نهفته است
🔸و این همه فرق بین دنیاطلب و آخرت طلب است ،سرگرمی در نگاه مادی بر اساس هجو گرایی ، عبث پسندی و در نگاه الهی بر حکمت یابی استوار است. نشاط در نگاه مادی لحظه ای و در نگاه الهی پایدار است و این فرق بین #هجو و حکمت است
#تربیت
#سرگرمی
#جادو
#حکمت
#معجزه
@rezaeyan_mokhtar
May 11
قسمت اول.mp3
36.94M
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
💢در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
💢مختاررضائیان
📂قسمت اول
@rezaeyan_mokhtar
قسمت دوم.mp3
40.11M
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
💢در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
💢مختاررضائیان
📂قسمت دوم
@rezaeyan_mokhtar
قسمت سوم.mp3
30.06M
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
💢در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
💢مختاررضائیان
📂قسمت سوم
@rezaeyan_mokhtar
قسمت جهارم.mp3
29.77M
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
💢در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
💢مختاررضائیان
📂قسمت چهارم
@rezaeyan_mokhtar
قسمت پنجم.mp3
32.94M
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
💢در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
💢مختاررضائیان
📂قسمت پنجم
@rezaeyan_mokhtar
🔈مجموعه صوت با موضوع
🗳ریشه یابی علت های مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر و راه های برون رفت آن برای ثبیت مشارکت حداکثری
🔹در منطومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله)
🔸مختاررضائیان
🔰سرفصل های کلی
🔸روایت دین از تاریخ انتخابات در فهم جایگاه حقیقی انتخاب مردم
🔸نقش رای مردم در درگیری تاریخی جبهه حق و باطل
🔸چگونگی نصرت امام با حضور حداکثری در انتخابات
🔸جایگاه حیاتی انتخابات در میدان درگیری تمدنی آخرالزمانی
🔸ایجاد جامعه الگو اسلامی به کمک انتخابات
🔸جایگاه تحولات اجتماعی و نسبت آن با حضور هوشمندانه در انتخابات
🔸چگونگی ایجاد مسائل حقیقی برای ساخت دوقطبی حقیقی
🔸فرایند تدریجی اضمحلال و نابودی ارزش انتخابات با بیان مسائل فرعی
🔸راه بازگشت قدرت اصلی انتخابات و نقش حیاتی آن در پیشرفت ایران اسلامی
🔸چگونه میتوان یک حضور حداکثری با افراد شایسته را درانتخابات ایجاد کرد
🔸راهبرد دشمن در ورشکستی گفتمانی واقتصادی کشور در بستر انتخابات
🔸نقش مبلغ و روای انقلاب در تبین جایگاه اصلی انتخابات
🔸راهکارهای کلی در ایجاد مشارکت حداکثری با طراحی رقابت سالم
🔈قسمت اول
🔈قسمت دوم
🔈قسمت سوم
🔈قسمت چهارم
🔈قسمت پنجم
#انتخابات
#محتوای_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#تواصی_حق
🔹@rezaeyan_mokhtar
May 11