🌀خاطرات من از آیت الله مصباح
▫️تا آنجایی که به یاد دارم، اولین آشنایی بنده با ایشان، در دوران دانشجویی بود. سال ۸۴ که به دانشگاه وارد شدیم، هنوز بقایای جریان اصلاحات و مسائل و شبهات فکری توسط دنباله های دانشجویی آنان، ترویج می شد. ما که از همان ابتدا در سنگر بسیج دانشجویی قرار گرفتیم، با این مباحث مواجه شدیم و ملجا ما آثار شهید مطهری و آیت الله مصباح بود. خصوصا که جبهه اصلاحات به این دلیل که آیت الله مصباح پنبه افکار ایشان را زده بود، عنایت خاصی به ایشان داشتند.
▫️کتاب های نظریه سیاسی اسلام، کاوشها و چالشها، ولایت فقیه، پرسشها و پاسخها، جانها فدای دین و برخی دیگر از کتب را در این ایام خواندم.
▫️در خاطرم هست که در سال ۸۵ در بسیج دانشجویی دانشکده مهندسی تحت راهنمایی های مرحوم حجت الاسلام کرامت، عکس نوشتههایی از مطالب کتاب جانها فدای دین ایشان در سطح دانشکده نصب کردیم.
▫️در سال ۸۵ از طرف بسیج دانشجویی دانشگاه برای طرح ولایت کشوری (که حضور در آن برای هر بسیجی مایه افتخار بود) معرفی شدم ولی به دلایلی آن دوره را موفق به شرکت نشدم و به جای آن در طرح ولایت استانی خوزستان که الگوبرداری از طرح ولایت کشوری و در محضر استاد آیت الله فرحانی بود، شرکت کردم.
▫️در سال ۸۶ در اردوی تشکیلاتی بین دو ترم که با بسیج دانشجویی به قم آمدیم و اتفاقا بنده هم مسئول آن اردو بودم، در جلسه ای به محضر آیت الله مصباح رسیدیم و از بیاناتشان بهرهمند شدیم. در همان اردو در جلسه ای در تهران خدمت آیت الله خوشوقت رسیدیم و در حاشیه جلسه در مورد آمدن به حوزه با ایشان مشورت کردم.
▫️محوریت و ساختار اصلی دورهی معرفتی تشکیلاتی با برکت الصافات که توسط بسیج دانشجویی در سال ۸۷ ایجاد شد، اندیشهها، آثار و شاگردان آیت الله مصباح بودند.
▫️از ایشان در سال ۸۸ در اوج فضای انتخاباتی آن سال، به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری برای حضور در دانشگاه دعوت به عمل آمد و دانشکده علوم مزیّن به قدوم ایشان شد. حضور ایشان در آن ایام، تطهیر کننده حضور انتخاباتی چند روز قبل میرحسین بود. جلسه پر از استرسی بود. چون احتمال داشت که جلسه را برخی سبزیها به هم بریزند.
▫️با این حال و هوا، از انگیزه های اصلی بنده برای آمدن به حوزه، جذابیت هایی بود که موسسه امام برای ما داشت و در سال ۸۸ وارد حوزه شدیم.
▫️بعد از اینکه به حوزه آمدیم، شرکت در درس اخلاق ایشان، از بهترین لحظات ما بود.
▫️از سال ۹۰ آشنایی بیشتر با اندیشههای فلسفی ایشان در جلسات تدریس بدایه استاد علی فرحانی و مطالعه نقدهای ایشان به علامه در کتاب تعلیقه بر نهایه و کتاب آموزش فلسفه اتفاق افتاد. هرچند همه اشکالات ایشان توسط استاد پاسخ داده می شد ولی توجه به نقدهای ایشان، در فهم عمق فلسفه علامه بسیار یاری کننده بود.
▫️سپس در سال ۹۲ دروس برهان شفا، نهایه و جلد اول اسفار را با صوت های ایشان کار کردیم.
▫️یکبار در جلسه ای عمومی در موسسه به محضر ایشان رسیدیم. بعد از جلسه با یکی از دوستان با آسانسور به طبقه پایین موسسه رفتیم. هنگام خروج از آسانسور، ناگهان ایشان را دیدیم و چون زیارتشان غیرمنتظره بود، دست پاچه شدیم و نمی دانستیم چکار کنیم. خدا توفیق داد و دست مبارکشان را بوسیدیم.
▫️در سال ۹۳ خدا با ما یار بود و با هماهنگی های ابوالزوجه که خود از دانش آموختگان موسسه است، جهت قرائت خطبه عقدمان در روز نیمه شعبان به محضرشان رسیدیم. آیت الله مصباح وکیل همسرم و حجت الاسلام جلالی وکیل بنده شدند.
▫️ بعد از گذشت چند سال از حضور در حوزه ایشان را یک فیلسوف، مفسر و حامی ولایت می دانستیم. در جلسات استاد فرحانی، متوجه شدیم که ایشان فقیه توانمندی هم هستند.
▫️وقتی متوجه شدم که ایشان از اخص شاگردان سلوکی آقای بهجت بوده اند، قدر و منزلتشان در نگاهم چند برابر شد. دیدن ایشان بر بالای قبر آقای بهجت در حرم، از شیرین ترین تصاویر بود.
▫️اینطور می توانم جمع بندی کنم که شخصیت فعلی خودم را بسیار تحت تاثیر اندیشهها و سیره این عالِم تکرار نشدنی می دانم. هر چند زیاد به صورت حضوری به محضرشان نرسیدم، اما ایشان برای بنده جایگاه پدری داشتند و با رفتنشان داغدار شدم.
📌شادی روح متعالی ایشان فاتحه ای بخوانیم.
۹۹/۱۱/۲
🔘کانال شخصی محسن ابراهیمی
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#اطلاعیه
🔸مباحثه ترم دوم کتاب رسائل۲ پایه۷، انشالله از روز شنبه به صورت مجازی آفلاین شروع خواهد شد.
✅موضوع بحث: ادامه حجیت خبرواحد (دلیل اجماع) است.
صوت جلسات در گروه زیر بارگذاری خواهد شد.
👇
https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152
صوت جلسات ترم اول نیز در همین گروه و همچنین کانال زیر قابل دسترسی است
👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ احیای کتاب بحارالانوار و تولید علوم انسانی
🔸معروف است که در شروع دوران غیبت، علمای شیعه با چهارصد اصل روایی که معروف به #اصول_اربعمائه هستند، مواجه بودند. این اصول کتب روایی ای بود که توسط روات و اصحاب اهل بیت گردآوری شده بودند.
🔸پس از عصر حضور ائمه تا قرن پنجم، توسط سه تن از علما و فقهای شیعه (کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی رضوان الله علیهم) از بین آن چهارصد اصل، چهار کتاب روایی (کافی، من لایحضر، تهذیب، استبصار) با تبویبی جدید - که البته این کتب از جهت روایات، نسبت به یکدیگر من وجه هستند- تولید شد.
🔸تقریبا پس از قرن پنجم، به دلایل مختلفی، فضای حوزه های علمیه به گونه ای شد که انگار از بین آن چهارصد اصل فقط همین روایاتی که در #کتب_اربعه وجود دارد، اعتبار فتوایی و حجیت دارند و سایر کتب و اصول روایی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند.
🔸اما باید توجه داشت که همه کتب روایی ما خصوصا #کتب_اربعه بر اساس یک نیاز و یک موضوع و نگرش خاص تبویب و تولید شده اند و بالتبع محدوده ای خاص از روایات را در بر میگیرند و نبود یک روایت در #کتب_اربعه به معنای بی اعتباری آن نیست.
🔸اهمیت و اعتبار #کتب_اربعه علاوه بر کم فروغ کردن سایر اصول و کتب روایی، به این دلیل که عمده ابواب این کتب، مباحث #فقه_بالمعنی_الاخص (از طهارت تا دیات) می باشد، سبب شد که ذهنیت فقهای شیعه در اعصار مختلف بیشتر بر همین ابواب متمرکز بشود و حول همین مسائل بحث کنند و سایر ابواب و موضوعات مورد ابتلای جامعه شیعه، مورد دقت های خاص اجتهادی قرار نگیرد.
🔸از دیگر عواملی که به این مسئله کمک کرد، کتاب شریف #وسائل الشیعه است که در قرن یازدهم توسط شیخ حر عاملی نگاشته شد. این کتاب که در واقع تجمیع روایات فقهی #کتب_اربعه است و حتی روایات معارفی اصول کافی از آن حذف شده است، به گونه ای در حوزه های علمیه اعتبار یافت، که گویی روایات شیعه و ابواب علمی و فکری شیعه منحصر در همین کتاب است. (هر چند که حتی برخی از ابواب همین کتاب نیز امروزه مورد توجه نیست).
🔸این مسئله، دایره روایات و دایره ابواب اجتهادی شیعه را بسیار کوچک کرد. به گونه ای که روایات و مباحث اخلاقی و مباحث معارفی حتی سایر ابواب فقهی مورد نیاز جامعه از دایره مباحث اجتهادی شیعه حذف شد و یا فراموش شد و یا دچار عوام زدگی شد. همین امر یکی از عوامل انکار امکان تولید #علوم_انسانی_اسلامی توسط برخی و یا استفاده از طرقی غیر از منابع روایی توسط برخی دیگر است.
🔸با توجه به همین فضا و همین دغدغه بود که مرحوم #علامه_مجلسی در قرن یازدهم به گفته خود ایشان در مقدمه کتاب شریف #بحارالانوار، با هدف احیای تراث روایی شیعه، دست به جمع آوری کتب و روایاتی زد که در مجموعه #کتب_اربعه وجود ندارد.
🔸ایشان در این کتاب سعی کرد که #دایره_المعارفی از روایات اهل بیت را گردآوری کند و از فراموشی آن جلوگیری کند. هر چند که ایشان نیز همه روایات کتبی را که در مقدمه به عنوان مصادر بحارالانوار ذکر کرده اند، در متن کتاب بحار نیاورده اند و لذا قصد داشته اند که پس از اتمام کار این کتاب #مستدرک_بحارالانوار را بنگارند.
🔸نگاهی مختصر به ابواب و روایات این #دایره_المعارف نشان می دهد که چه دریای وسیع و عمیقی از معارف دین را دربردارد و می تواند در #تولید_علوم_انسانی اندیشمندان اسلامی را یاری کند. یکی از وجوه اهمیت این کتاب، توجه زیاد #علامه_طباطبایی در تدریس این کتاب و تحشیه بر آن است.
🔸به امید آنکه بتوان با احیای این کتاب ارزشمند و استفاده از روایات و معارف گرانقدر مخزون در آن، انحصار روایات و ابواب فقهی در #وسائل_الشیعه و #کتب_اربعه را شکست و گامی در به روزرسانی اسلام برداشت.
🔘کانال شخصی محسن ابراهیمی
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#معرفی_کتاب
🔵 برخی از کتب منتشر شده توسط انتشارات «ندای فطرت» وابسته به «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری»
@rooz_fiq
💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب
✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند.
✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم.
✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند.
✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم.
✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند.
✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند.
✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است.
✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد.
✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد.
✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد.
✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد.
✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است.
✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است.
✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست.
✍محسن ابراهیمی
لطفا نظرتان را برای بنده ارسال کنید.
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
🌀انقلاب علمی زیربنای انقلاب خمینی(ره)
▫️در کلاس درس کتاب #لاضرر امام خمینی (ره) در محضر استاد علی فرحانی به مختار امام در تفسیر روایت لاضرر رسیدیم. امام به عنوان مقدمه، شئون سه گانه اجتماعی پیامبر (تبلیغ، حکومت و قضاوت) را بیان و در ضمن آن نظر #ابداعی خود را در تقسیم احکام بیان کردند. ایشان میفرمایند پیامبر(ص) از آن جهت که مبلغ است، احکام الهی را #بیان می دارند اما وقتی در جایگاه سلطنت و اداره حکومت قرار میگیرند، خودشان احکام را #انشاء می کنند.
▫️استاد جوانبی از اهمیت این نگاه را تبیین و بیان داشتند که این نظریه یکی از مبانی #ولایت_فقیه است و با این نگاه است که بیان می کنیم نظریه ولایت فقیه ایشان بی سابقه است.
▫️این نکته به ذهنم آمد که همیشه انقلاب های اجتماعی، مسبوق به یک انقلاب علمی هستند و بر مبانی آن #انقلاب_علمی شکل میگیرند.
▫️انقلاب ایران فقط برخاسته از قوت مدیریت و رهبری امام و نارضایتی ملت ایران از ظلمها و ناکارآمدی حکومت منحوس پهلوی نبود. بلکه این انقلاب برخاسته از یک انقلاب علمی در عرصه شناخت اسلام بود.
▫️امام ابتدا در اسلام شناسی خود معتقد شدند که مدل حکومت اسلامی در عصر غیبت، ولایت فقیه و حکومت تنها راه اقامه اسلام است، آنگاه برای تحقق این نظریه، انقلاب اسلامی را به کمک ملت ایران محقق کردند.
▫️نظریه ولایت فقیه نیز مبتنی بر اندیشه های مبنایی ایشان در فقه، اصول و عرفان بود.
▫️هرچند قوت رهبری امام بینظیر بود و هرچند که ظلم و ناکارآمدی پهلوی، بیداد میکرد، اما انقلاب نیازمند به یک پشتوانه علمی بود. اینگونه نبود که مانع اصلی سایر علما، عدم توانمندی در مدیریت و رهبری باشد، بلکه مبانی علمی ایشان توان حمایت از انقلاب را نداشت.
▫️صاحبان آن مبانی و اندیشه های ناکارآمد و گاها سکولار، همانطور که آن روز امام و انقلاب را یاری نکرد، امروز نیز در گوشههای حوزه و گاهی در وسط میدان حوزه، نقش مانع را دارند.
▫️نکته ای که به ذهن می رسد، این است که امتداد این انقلاب نیز تنها از رهگذر شناخت مبانی امام (ره) و ساخت اجزای حکومت بر اساس آن مبانی می گذرد. در غیر اینصورت، سوخت کافی برای تداوم انقلاب وجود نخواهد داشت.
▫️حتی با علم به مباحث روبنایی و مطالعه نتایج این اندیشه (به عنوان مثال صحیفه امام خمینی، روبنا و محصول اندیشه امام خمینی است) نمی توان این انقلاب را امتداد و توسعه داد و خلاهای آن را نمی توان پر کرد.
▫️خلاصه اینکه باید فقه، اصول و عرفان امام و به عبار بهتر، مکتب فکری امام با همه ابعاد را شناخت و بر آن اساس، اسلام را آموخت و آنگاه نرم افزارهای اداره حکومت را تولید کرد.
▫️بر اساس این اندیشه، در کانال #المرسلات سعی کرده ایم در محضر استاد علی فرحانی، نظام فکری امام خمینی (ره) را با همه ابعاد بشناسیم و در حد وسعمان آن را بشناسانیم.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۱۴
#حوزه_انقلابی #دهه_فجر
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#شعر: هر نفس از کیسه ما میرود
عمر بر اومید فردا میرود
غافلانه سوی غوغا میرود
روزگار خویش را امروز دان
بنگرش تا در چه سودا میرود
گه به کیسه گه به کاسه عمر رفت
هر نفس از کیسه ما میرود
مرگ یک یک میبرد وز هیبتش
عاقلان را رنگ و سیما میرود
مرگ در ره ایستاده منتظر
خواجه بر عزم تماشا میرود
مرگ از خاطر به ما نزدیکتر
خاطر غافل کجاها میرود
تن مپرور زانک قربانیست تن
دل بپرور دل به بالا میرود
چرب و شیرین کم ده این مردار را
زانک تن پرورد رسوا میرود
چرب و شیرین ده ز حکمت روح را
تا قوی گردد که آن جا میرود
حکمتت از شه صلاح الدین رسد
آنک چون خورشید یکتا میرود
دیوان شمس تبریزی، غزل۸۲۳
@rooz_fiq
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
recording-20210206-083606.mp3
14.74M
#مناهج
استاد علی فرحانی
۹۹/۱۱/۱۸
@majazi_almorsalaat
فقه روز | محسن ابراهیمی
#مناهج استاد علی فرحانی ۹۹/۱۱/۱۸ @majazi_almorsalaat
#تقریر
📌امکان تصحیح قول به اجزاء امر ظاهری از واقعی در امارات
🔸در جلسه گذشته، در بحث اجزاء امر واقعی از ظاهری در امارات، بیان شد که حضرت امام (ره) معتقدند که در امارات مطلقاً اجزاء وجود ندارد. ایشان سپس قول آیت الله بروجردی را مبنی بر اجزاء در امارات را نقل و سپس نقد میکنند.
🔸استاد در این جلسه تبیین کردند که در نزاع بین امام و آیت الله بروجردی، حق با امام است و از جهت تحلیلی که آیت الله بروجردی نسبت به امارات دارند، قول ایشان باطل است.
🔸اما شاید بتوان از طریق دیگری مدعای آیت الله بروجردی (اجزاء در امارات) را با حفظ صحت قول امام (ره) در مجزی نبودن امارات از نگاه عقل و تحلیل امارات، تصحیح کرد.
🔸با این توضیح که از نگاه عقلی و تحلیل جایگاه و مفاد امارات، قول امام (ره) صحیح است. اما می توان پس از پذیرش این نگاه، با استفاده از اجماع و شهرت محقّقه فقها به عنوان راهی برای کشف سنّت، اثبات کرد که اجزاء در امارات وجود دارد.
🔸از تتبّع در کلام فقها می توان بدست آورد که ایشان در موارد متعدّدی اعتقادی به این مضمون که «الامتثال یقتضی الاجزاء» را قائل هستند و اگر بتوان شرائط اعتبار اجماع و شهرت را در مورد آن تطبیقداد، می توان اجماع یا شهرت را به عنوان دلیل شرعی بر اجزاء در امارات پذیرفت.
🔸ان قلت که در چنین مواردی اجماع معتبر نیست. چون مسئله اجزاء مربوط به امتثال است و حاکم در وادی امتثال عقل است و شارع نمی تواند در آن دخالت کند
🔸برای رفع استبعاد بیان می کنیم که همه اصولیین در مسئله جهر و اخفات و اتمام و قصر، با دلیل شرعی ،اعفاء را پذیرفته اند و قائلند که هر چند حکم عقل بر عدم اجزاء است، اما از روایت بدست می آید که شارع در این موارد تخفیفاً للعباد، عمل را مجزی می داند.
🔸لذا پذیرش قول شارع در اجزاء، استبعادی ندارد و اگر اجماع یا شهرت معتبر حاصل شود، می توان قول به اجزاء در امارات را پذیرفت.
✍️محسن ابراهیمی 99/11/18
#اصول #پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#فائده
💫نظریه خطابات قانونی، بارقه ملکوتی است.
🔰و لعمري، إن من ألقى حجاب العناد، و تدبر بعين الإنصاف و السداد، لا يتمكن من رفض هذه البارقة الملكوتية التي تنحل بها كثير من المعضلات، و أساس طائفة من المشكلات، فلله تعالى دره، و عليه أجره، جزاه اللَّه خيراً، و رزقنا اللَّه تعالى بطول بقاء وجوده الشريف ما هو المأمول و المرتجى.
📚شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، تحریرات فی الاصول، ج3 ص455
#اصول #خطابات_قانونیه
@rooz_fiq
#قاعده
✅أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه
⚡️الشرط في الاتفاق العملي أن يكون وجه عمل المجمعين معلوما أ لا ترى انه لو اتفق جماعة يعلم برضاء الإمام عليه السلام بعملهم على النظر إلى امرأة لكن يعلم أو يحتمل أن يكون وجه نظرهم كونها زوجة لبعضهم و أما لآخر و بنتا لثالث و أم زوجة لرابع و بنت زوجة لخامس و هكذا فهل يجوز لغيرهم ممن لا محرمية بينها و بينه أن ينظر إليها من جهة اتفاق الجماعة الكاشف عن رضاء الإمام عليه السلام بل لو رأى شخص الإمام عليه السلام ينظر إلى امرأة فهل يجوز لعاقل التأسي به. و ليس هذا كله إلا من جهة أن الفعل لا دلالة فيه على الوجه الذي يقع عليه فلا بد في الاتفاق العملي من العلم بالجهة و الحيثية التي اتفق المجمعون على إيقاع الفعل من هذه الجهة و الحيثية و مرجع هذا إلى وجوب إحراز الموضوع في الحكم الشرعي المستفاد من الفعل.
📚شیخ انصاری، رسائل، ج۱، تقریر ششم از دلیل اجماع بر حجیت خبرواحد
#اجماع #اصول #رسائل
@rooz_fiq
#فائده
🔰غلظت طریقه #سماع و مخالفت با وجاده
♨️ذكر حمدويه بن نصير، أن أيوب بن نوح، دفع اليه دفترا فيه أحاديث محمد بن سنان، فقال لنا: ان شئتم أن تكتبوا ذلك فافعلوا، فاني كتبت عن محمد ابن سنان و لكن لا أروي لكم أنا عنه شيئا، فانه قال قبل موته: كلما حدثتكم به لم يكن لي سماع و لا رواية انما وجدته.
📚رجال الکشّی ج2 ص796
پ.ن: از دوران آقا امام رضا علیه السلام که تکثیر کتابت احادیث اهل بیت رونق گرفت و از طرفی آقا امام رضا علیه السلام نسبت به وجود وضّاعین و جاعلین تذکر داد، روات و اصحاب اهل بیت سخت گیری های شدیدی نسبت به نقل حدیث در پیش گرفتند.
این سخت گیری تا جایی پیش رفت که اگر حدیثی را در کتابی که انتساب آن کتاب به صاحبش هم معلوم بود، می یافتند، به صرف وجود حدیث اکتفا نمی کردند و حتما باید آن حدیث را بی واسطه یا با واسطه از صاحب کتاب می شنیدند. این طریق موسوم به #سماع شد. در این نگاه احادیث #وجاده ای معتبر نیست.
در تفصیل این مطلب به مقدمات کتاب حدائق محدث بحرانی و همچنین دلیل اول عقل بر حجیت خبرواحد از کتاب رسائل مراجعه کنید
فایده این مطلب این است که اگر نتوانیم طریق وجاده را نیز معتبر کنیم، بخش عمده ای از روایات #بحارالانوار و برخی دیگر از کتب روایی مثل آثار #سیدابنطاووس بی اعتبار خواهد بود.
✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
#یادداشتک
الحمدلله انقلاب ما امروز ظلّ ولایت امام خامنهای وارد سن چهل و سه سالگی شد. متاسفانه چهل و دو سالگی او مصادف با ابتلای کشور به کرونا بود و برخی از هموطنان و رفقای ما از میان ما رفتند. روحشان شاد.
انشالله امسال اتفاقات خوبی، من جمله پایان کرونا، تشکیل دولت جوان حزب اللهی، تحول مطلوب در حوزه علمیه، نابودی اسرائیل، نابودی هیمنه پوشالی آمریکا و علی الخصوص ظهور حضرت حجت (عج) را شاهد باشیم.
✍ محسن ابراهیمی ۹۹/۱۱/۲۲
@rooz_fiq
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آدم، آدم را کتک میزدند، دستبند به دست آدم میزدند، بعد هم میبردند آدم را.
🔺از شکستهای مقطعی نباید مأیوس بشوید؛ اگر بنا باشد که انسان از شکستها مأیوس بشود، ما صد بار باید در دوران مبارزه عقبنشینی میکردیم.
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
💠 🎥 رهبر معظم انقلاب: در دوران مبارزه با رژیم پهلوی، شب میریختند در خانهی آدم، جلوی زن و بچّهی آد
👆👆👆
خیلی زیبا و امید بخشه. حتما تا پایان ببینید.
#قاعده: نباید مستلزم #فقه_جدید شود.
🔰یکی از نکاتی که در استنباط باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که فتوایی که بدست می آید و روشی که اتخاد می شود نباید مستلزم #فقه_جدید شود. چرا که در اینصورت همین استلزام، موجب بطلان طریق و فتوا می شود.
🔰در عبارات زیر دو مثال از این موضوع در عبارات امام بیان شده است:
📝مقتضى ذلك توسعة الجواز بكلّ مورد ينطبق عليه أو يلازمه عنوان مستحبّ كإكرام الضيف و إدخال السرور في قلب المؤمن و قضاء حاجته، بل توسعة نطاقه إلى سائر أبواب الفقه فيقال بمعارضة كلّ دليل في المستحبّات مع أدلّة المحرّمات إذا كان بينهما عموم من وجه كالمقام، بل يأتي الكلام في أدلّة المكروهات مع الواجبات و المحرّمات. و أنت خبير بأنّه مستلزم #لفقه_جديد و اختلال فيه، و لم يختلج ذلك التعارض و العلاج في ذهن #فقهاء_الشريعة، و ليس مبنى فقه الإسلام على نحوه، و هو #كاف في فساد هذا التوهّم.
📚المکاسب المحرمه ج1ص331
📝فإنّ إلقاء الإطلاقات و العمومات على أصحاب الكتب و الأصول إلى ما شاء اللَّه، مع بيان مقيّداتها و مخصّصاتها منفصلةً ببيان مستقلّ لأغراض و مصالح، منها فتح باب الاجتهاد و الدراسة، و فيهما من البركات و تشييد أركان الدين إلى ما شاء اللَّه، ففيها يكون تقييد المطلق و تخصيص العامّ رائجاً هيّناً عليه بناء فقه الإسلام، و رفع اليد عنه مستلزم لتأسيس #فقه_جديد.
📚کتاب الطهاره ج1 ص459
⁉️اینکه مایز #فقه_جدید از #فقه_سنتی و تمایز آن با #فقه_پویا و تاثیر فهم و سیره فقهای سابق در اجتهاد چیست؟ ظاهرا مسئله ای مهم است که باید حتما مشخص شود.
@rooz_fiq