213-almizan-03.08.02.mp3
20.5M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۳
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۷۸ و ۱۷۹/ ادامه بحث علمی درباره قصاص
چهارشنبه ۰۳.۰۸.۰۲
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹عرفای عرفان شاهآبادی
📌تصویر: سیدحسن و سیدهاشم بر سر قبر آیتالله شاهآبادی استاد عرفان امام خمینی رحمت الله علیهم
@rooz_fiq
🔹«لِمَ لا تَفقَهونَ ما یُقال؟»
▫️یکی از موضوعاتی که امروز نظر دانشمندان جهان را جلب کرده این است که حتی الامکان سعی کنند حقایق علمی را آسان و ساده تحویل دهند و البته دانشمندان غربی پیشقدم این راه هستند. در دنیای غرب اهتمام به آسان کردن معضلات علمی کمتر از اهتمام به کشف مسئله تازه نیست و الحق این سنت بسیار سنت پسندیدهای است و باید همه دانشمندان در همه رشتهها این روش را تعقیب کنند و این خود خدمتی بزرگ به جامعه علم و دانش است؛
▫️و متأسفانه باید اذعان کرد غالب کتب قدیمه ما (در همه رشتهها) فاقد این خصیصه عالی است به طوری که در برخی از بدبینان تولید سوء ظن کرده که شاید تعمدی در کار بوده و نامفهوم بودن، مقصود و منظور بوده است.
▫️امروز طرفداران عوض کردن متد تعلیم و تألیف زیاد شده و با غالب اشخاصی که روبرو میشویم از همین موضوع سخن به میان میآورند و برخی در این راه به حد افراط اظهار نظر میکنند و خیال میکنند که واقعا هر مطلبی که برای هر کس نامفهوم است در اثر طرز تعلیم و بیان آن مطلب است ولی ما در ضمن اینکه به طرفداران تغییر متد تعلیم و تألیف حق میدهیم و خود نیز طرفدار آن هستیم این نکته را یادآوری میکنیم که همان اندازه که بر دانشمندان است که حقایق را از قید اسارت عبارات مغلق و معقّد آزاد سازند بیش از آن اندازه بر طالبان معرفت است که سطح افهام خویش را با سطح حقایق نزدیک سازند.
🔸افکار و نظریات عالی در هر رشتهای خواه ناخواه دقتهایی را همراه دارد و تا انسان کوشش نکند و سطح فکر خویش را بالا نبرد موفق به درک آنها نخواهد شد.
▫️گویند هنگامی که «ابو تمام» شاعر توانای عرب یکی از قصائد غرّای خویش را انشاء کرده بود برخی از خردهگیران به وی گفتند: «لم لا تقول ما یفهم؟» یعنی چرا چیزی نمیگویی که فهمیده شود؟ مقصودشان این بود که چرا طوری سخن نمیگویی که ما بفهمیم؟ ابو تمام در پاسخ گفت: «لم لا تفقهون ما یقال؟» یعنی شما چرا آنچه را گفته میشود نمیفهمید؟
📚شهید مطهری، اصول فلسفه
@rooz_fiq
214-almizan-03.08.05.mp3
15.18M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۴
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۸۰ تا ۱۸۲ و بحث روایی / پایان جلد اول کتاب
شنبه ۰۳.۰۸.۰۵
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۴ جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۸۰ تا ۱۸۲ و بحث روایی / پایان جلد
عرض سلام و احترام
به لطف الهی تونستیم جلد اول از المیزان رو به طور کامل بخونیم. اولین جلسه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بود. بیش از دو سال و نیم طول کشید. معارف مهمی را در این مدت خواندیم. شفاعت، محبت، اخلاق، زنده شدن مردگان، خلود در عذاب، خلقت آدم، صراط مستقیم، اعجاز قرآن، امامت و خیلی مباحث دیگر. ان شاءالله توفیق داشته باشیم که بتونیم ادامه بدیم.
جا داره از همه اساتیدی که این مطالب رو به ما یاد دادن و از همه اون بزرگوارانی که در این مدت با همراهی و بیان نظرشون، در تحقق این امر موثر بودن، تشکر کنم.
حتما لطفا نظراتتون رو در مورد جلسات، بیان کنین. نظر شما در اصل ادامه جلسات و همچنین روش و کیفیت اونها موثره.
📪نظر شما به صورت ناشناس👇👇
daigo.ir/s/8272362688
@rooz_fiq
001-Osul-falsafeh-07-03.08.07.mp3
19.74M
#اصول_فلسفه
🗓جلسه۱ ، ۰۳.۰۸.۰۷
📔موضوع: شروع مقاله ۷، بیان برخی مقدمات و توضیحاتی در مورد روش کار
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#اصول_فلسفه 🗓جلسه۱ ، ۰۳.۰۸.۰۷ 📔موضوع: شروع مقاله ۷، بیان برخی مقدمات و توضیحاتی در مورد روش کار 🔗
به لطف الهی #اصول_فلسفه رو از مقاله۷ شروع کردیم. طبق روال گذشته، جلسات روزهای دوشنبه و پنجشنبه است. پرسش و پاسخ و نکات تکمیلی در گروه مربوطه انجام خواهد شد.
فقه روز | محسن ابراهیمی
#اصول_فلسفه 🗓جلسه۱ ، ۰۳.۰۸.۰۷ 📔موضوع: شروع مقاله ۷، بیان برخی مقدمات و توضیحاتی در مورد روش کار 🔗
صوتهای فلسفه به صورت مجزا در کانال زیر هم قرار داده میشود
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2992374743Cf6d04bdf6d
@rooz_fiq
215-almizan-03.08.08.mp3
14.85M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۵
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۸۳ الی ۱۸۸
سهشنبه ۰۳.۰۸.۰۸
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
#المیزان متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۱۵ جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۸۳ الی ۱۸۸ سهشنبه ۰۳.۰۸.۰۸ #فق
آغاز جلد دوم👆👆👆
صوت کامل جلسات جلد اول در این لینک موجود است👇👇
https://drive.google.com/drive/folders/14TmW2pHhIQg_FfmvAteBH1M2LPWTTIXW
صوت جلسات المیزان، مستقلاً در کانال زیر هم گذاشته میشود
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/136315641C65d96a8a7c
@rooz_fiq
📚میراث علامه طباطبایی و جلوگیری از رنسانس اسلامی
1️⃣واضح است که دین اسلام، اهدافی را برای انسان ترسیم و برای رسیدن به آن اهداف دستوراتی را بیان کرده است. همچنین بدیهی است که نوع نگاه ما جهان و تصویری که از جایگاه انسان در عالم و ارتباط بین خداوند متعال و انسان داریم، در فهم اهداف و وظایف و روش ها، اثرگذار است. البته این جهان بینی در تبادلی بین عقل و نقل بدست می آید. در اینجا و اینجا مقداری توضیح داده شده است. بر این اساس، جهان بینی های مختلف تفسیرهای مختلفی از اهداف و نحوه سلوک دینی را به ما عرضه می دارد.
2️⃣آنچه به نظر می رسد، این است که دین غالب افراد شیعه در عصر حاضر، بر اساس آموزه هایی است که این آموزه ها میراث دوران اخباری گری و حدیث گرایی است. جهان بینی حاکم بر آن دین، جهان بینی ای است که حاصل جمع علم کلام متوسط غیر فلسفی، ظاهرگرایی حدیثی، بی توجهی و بلکه مخالفت با مباحث فلسفی و عرفانی می باشد. از شاخصه های اصلی این نگاه، تاحدودی تصورات مادی از معارف، انحصار تقریبی دین به احکام و در نتیجه عملْهدفی (اینکه هدف، انجام همین اعمال ظاهری دین باشد و ماورای آن هدفی ترسیم نشود) است.
3️⃣ از جمله عواملی که سبب ترویج این نگاه در جامعه شد میتوان به این موارد اشاره کرد: ۱- جذابیت ادعای تبعیت محض از قرآن و حدیث و در مقابل، انتساب جریان عرفان و فلسفه به عقل و سایر مکاتب. ۲- فارسی نویسی. در این مورد میتوان به آثار علامه مجلسی توجه کرد. ۳-ساده و کاربردی نویسی. نوشتن اموری ساده و همه فهم و اموری که مبتلابه مردم است. ۴- پشتیبانی حکومت صفوی ۵- نبود موارد چهارگانه فوق در جریان فلسفی و عرفانی، مضاف به اینکه شذوذات علمی و عملی نیز گاهاً در آنها پیدا میشد و همچنین انتساب برخی عرفا به اهل سنت.
4️⃣ ماحصل موارد فوق این شد که دین شایع و رایج در جامعه، دینی شد که امروز ملاحظه میشود. دوری مردم از قرآن و نگاه تقدسی صرف به آن، ورود برخی خرافات و تحلیلهای مادی در اندیشه دینی، قشریگرایی و ....
5️⃣علاوه بر عدم ترویج دین صحیح و کامل در جامعه، مشکل بسیار بزرگی که آن تقریر از دین دارد این است که توانایی مقابله با جریان مادیگری و تمدن غربی را ندارد و مهمترین عامل این است که توان توجیه عقلانی از دین را ندارد ( چرا که روحیه تعبد و مخالفت با عقلگرایی غلبه دارد) و قابلیت حضور و جمع شدن با جامعه مدرن را ندارد. (به کتاب علل گرایش به مادیگرایی شهید مطهری مراجعه شود). در این فضا، زمینه ایجاد رنسانسی همانند آنچه برای غرب اتفاق افتاد (حاشیه رفتن دین و تسلط اندیشه های مادیگرا)، در جامعه اسلامی وجود دارد.
6️⃣آنچه که علامه طباطبایی از تلاش علمی خود برای این نسل به یادگار گذاشته، به گونه ایست که با مزایای منحصر به فرد خود توان تبدیل شدن به قرائت رایج و مردمی و همچنین جلوگیری از وقوع رنسانس اسلامی را دارد. برخی از آثار مزایای ایشان در ادامه ذکر میشود:
🔸تبیین عقلانی و برهانی از معارف دین در آثار فلسفی
🔸تبیین هماهنگی بین جهانبینی فلسفی و متون دینی (قرآن و روایت) در آثاری همچون المیزان و رسائل توحیدی و رسائل انسان
🔸تبیین قابل فهم بودن قرآن برای همه با تبیین روش آیه به آیه
🔸استفاده نکردن تصریحی از آثار علما و عرفای اسلامی منسوب به اهل سنت و کسانی که شذوذ علمی و عملی دارند
🔸تبیین اجتماعی دین و ارائه دین اسلام به عنوان یک مکتب اجتماعی قابل تطبیق بر زمان در المیزان
🔸 تبیین دین به عنوان حل کننده مشکلات و بنبست ها و پرکننده خلأهای بشر امروز همانند آنچه در کتاب شیعه و مصاحبات با کربن موجود است
🔸تبیین روش صحیح سلوک معنوی مبتنی بر ادله نقلی و عقلی و قابل اجرا در عصر حاضر و برای بشر امروز در آثاری همچون الولایه
🔸و بسیاری مزایای دیگر که در مجالی واسع باید به آنها پرداخته شود.
7⃣کار بزرگی که مرحوم امام (ره) کرد این بود که گام اصلی برای تحقق دین که همان تشکیل حکومت است را برداشت و این مسیر توسط رهبر انقلاب امتداد یافت. اما در عرصه محتوا و تبیین نظامات اجتماعی و همچنین ترویج جهان بینی صحیح و معارف دین خصوصا در عرصه عمومی جامعه موفق عمل نشد و در این زمینه میراث علامه طباطبایی بهترین راه است.
8⃣مرحوم شهید مطهری را میتوان مروج اصلی اندیشه مرحوم علامه خصوصا در بعد تبیین فلسفی جهانبینی توحیدی و همچنین ترویج دین اسلام به عنوان یک مکتب اجتماعی در مقابل دو مکتب شرق و غرب دانست.
9⃣ماحصل عرض این نوشتار این بود که وقت آن است که قرائت صحیح و معارفی از دین در جامعه ترویج یابد و از بروز رنسانسی دیگر برای دین اسلام جلوگیری کرد. میراث علامه طباطبایی چه در بعد فلسفی (اصول فلسفه، بدایه و نهایه) و همچنین مباحث قرآنی ( المیزان) و روایی ایشان (رسائل توحیدی و انسان)، این قابلیت را دارد.
۰۳.۰۸.۰۸
📫نظرتون رو هم بفرمایین👇
daigo.ir/s/8272362688
@rooz_fiq
216-almizan-03.08.09.mp3
12.4M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۶
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۸
چهارشنبه ۰۳.۰۸.۰۹
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
002-osul-falsafeh-07-03.08.10.mp3
18.11M
#اصول_فلسفه
🗓جلسه۲ ، ۰۳.۰۸.۱۰
📔موضوع: ادامه مقاله۷، اصل واقعیت، توضیح نظر علامه و اشاره به دیدگاه آیت الله مصباح و اشاره به برهان صدیقین علامه، خواندن عبارات ابتدایی مقاله
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از نشریه خط
🔰 پیشنهادی برای پرکردن خلأهای آموزشی حوزه
💠 برای یادگیری هر مهارتی دو مرحله عمده طی میشود. مرحله اول آموزشهای تئوری و مرحله دوم دوره کارآموزی است. این دو مرحله حتما برای تحصیل مهارت لازم است و قابل چشمپوشی نیست.
🔻متأسفانه امروزه جای خالی مرحله کارآموزی در میان طلاب دیده میشود و وقت کافی برای آن اختصاص نمییابد. این معضل باعث سرخوردگی طلاب در رابطه با مهارت تطبیق قواعد اصولی در فقه میشود و نتیجتا علم اصول، علم بیثمری جلوه میکند.
🔺در این یادداشت حجت الاسلام ابراهیمی با توجه به سابقه تحصیلی خودشان که پیوست کارآموزی داشته به این دغدغه پرداختهاند و سعی در ارائه پیشنهاد و الگویی در راستای تحصیل کارآموزانه هستند.
💢 این یادداشت را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
💻 جهت تهیه نشریه به
👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید.
📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
217-almizan-03.08.10.mp3
14.56M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۱۷
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۸۳ الی ۱۸۵/ ادامه تفسیر آیه ۱۸۳
پنجشنبه ۰۳.۰۸.۱۰
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِكَ
@rooz_fiq
💠 شیخ الرئیس بوعلی: جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ.
💠 اقول (خواجه نصیر طوسی): و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة.
📚 شرح نمط نهم اشارات
@rooz_fiq
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5850508531106583994.mp3
5.18M
✌ #کلیپ_صوتی جدید KHAMENEI.IR از بیانات امروز رهبر انقلاب درباره پاسخ قطعی دندانشکن به دشمنان
📥 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید:
castbox | shenoto
هدایت شده از فکرت
56.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر| #درسگفتار
🎞 اسلام سیاسی ۴۵۰ ساله
درسگفتار تاریخی و تحلیلی اسلام سیاسی از محقق کرکی تا انقلاب اسلامی
🎙حجهالاسلام علی امیری
♻️ اسلامِ میداندار و تمدنسازی که بذر آن را محقق کرکی کاشت، در چند برش و نهضت بزرگ تاریخی رشد کرد و ریشه دوانید و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده که دنیا نمیتواند در هیچ تحول و کنشگری کلانی آن را نادیده بگیرد. بررسی پنج نهضت بزرگ معاصر(نهضت محقق کرکی، نهضت سید جمالالدین اسدآبادی، نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، و انقلاب اسلامی ) این تمدن را به عنوان یک موجود زنده واحد در حال تکامل تصویر میکند که جریان عظیم اسلام سیاسی کنونی را به نمایش گذاشته است.
🌐 لینک دانلود جلسات دوره 👇
http://m-soda.ir/courses/eslam-siasi/
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر