🔥فرقه خانمان سوز
🔺🗓در ماه مارس سال 2000 ، مطبوعات بین المللی با گزارش هایی از مرگ دلخراش بیش از 700 نفر کودک و بزرگسال در جنوب غربی #اوگاندا، ولوله برپا کردند. 444 تن از اعضای «#فرقه_احیای_ده_فرمان_الهی» طی چندین هفته، مسموم، خفه و در گورهای دسته جمعی مخفی واقع در چهار قطعه زمین متعلق به #فرقه دفن شدند. در حمله نهایی، حداقل 300 نفر را به درون ساختمان مرکزی #فرقه انداختند و زنده زنده #آتش زدند. در میان پیشوایان این گروه، یک غیرروحانی #کاتولیک و نظریهپرداز سابق(جوزف کیب وته ره)، یک نظریهپرداز زن(کردونیا ام ورینده) و یک #کشیش رومن کاتولیک تحصیل کرده (فرانسیس دومینیک کاتارای بابو) -که با ملحق شدن به این جنبش از مجامع روحانی، طرد شده بود- وجود داشتند. به نظر میرسد که طراحان این #فاجعه بزرگ، همین افراد بودند. هنوز مشخص نیست که چه بر سر آن ها آمده. آیا در دقایق آخر، گریخته بودند یا از کشور خارج شده و یا در آتش سوزی نهایی #کلیسا، همراه هواداران خود سوخته بودند؟
@Feraghvaadyan
May 11
روشنگر مدیا
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول) 📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #دوم)
📆باز هم رسواییها به سرعت منتشر شد. تا پاییز سال ۱۹۸۵، برخی پیشوایان اصلی آنها از #آلمان گریختند، بعدها بازداشت و به اعمال ناشایست متهم شدند. پس از اثبات اتهامات #تقلب در مهاجرت، شنود، طراحی مسمومیت عمومی با باکتری #سالمونلا، آتشزنی و یورش به مأموران دولتی، نفر دوم گروه راجنیش به نام «#آناندشیلا» مدت سه سال در یکی از زندانهای #آمریکا حبس شد. در نوامبر سال ۱۹۸۵، به دلیل نقض قوانین مهاجرت، بار دیگر راجنیش، دیپورت شد. این جنبش، اندکی پس از جدایی و مرگ مرموز پیشوای #مذهبی آن در اوایل سال ۱۹۹۰ در سن ۵۸ سالگی، تحلیل رفت. با این حال در دوران حاضر، جنبشی که از نو نامگذاری، احیا و بازسازی شده، مرکزی بسیار فعال در #هندوستان و دیگر نقاط جهان از جمله «سدونا»، «آریزونا»، «مارین کاونتی» و «کالیفرنیا» دارد. #راجنیش که خود را مدام بهروز میکرد و نامش را نیز تغییر میداد، در زمان مرگ خود را «#اوشو» نامید؛ نامی که اکنون بر آشرام«جدید» او گذاشتهاند؛ یعنی جامعه بینالمللی #اوشو یا آنچه اخیراً استراحتگاه #مراقبه اوشو نامیده میشود.
🍁در پاییز سال ۲۰۰۱، بار دیگر گروه راجنیش به واسطه علاقه شورانگیز آمریکا به #بیوتروریسم در خبرگزاریها مطرح شد. گروه راجنیش که حداقل برای بسیاری تا آن زمان، ناآشنا بود، در کتاب «#میکروبها» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کتابی که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملاتی که موجب انتشار سیاهزخم شد، مورد توجه بسیار قرار گرفت و در گزارشهای تلویزیونی مختلف مطرح شد. این گروه در اولین #فاجعه مربوط به جنگهای بیولوژیکی در خاک ایالاتمتحده، دست داشت. اعضای گروه برای اثبات جایگاه #سیاسی خود در روستای اُرگون، دهها بوفه و میز سالاد را در حوالی «دیلز» به باکتری #سالمونلا آلوده کرده بودند تا افراد محلی را بیمار ساخته و مانع رأی دادن آنها شوند. هیچکس کشته نشد اما حدود 750 نفر به بیماریهای گوارشی و مشکلات جسمانی دیگر مبتلا گشتند.
📖منبع: آرشیو روشنا
@Feraghvaadyan
💢فرقه مافیایی
🔺یکی از فرقههایی که توجه عموم را جلب کرد، جنبش «#هاره_کریشنا» یا «انجمن بین المللی هوشیاری کریشنا» (ISKCON) نام داشت. برای دههها، شاگردان سرتراشیده گروه، با رداهای زعفرانی خود، در گوشه کنار خیابانها و فرودگاههای سراسر جهان برای جمع کردن سرمایه و #تبلیغ_دین و آیین تازه خود، سرود «هاره کریشنا» سر داده و بر طبلهای خود میزدند. این گروه #هندو در سال 1965 به ایالت متحده آمدند. جنبش روبه رشد مذکور، مدعی داشتن هزاران هزار عضو بود، اما پس از مرگ رهبر و بنیانگذارش، «سوامی سریلا پرابوپادا» در سال 1977، نفوذ و وسعتش رااز دست داد. 11 وارث آن درگیر بازی های قدرتطلبی شدند و رسواییهایی مانند #قاچاق مواد مخدر، انبار کردن #اسلحه، #قتل تعدادی از مرتدشدگان و زندانی کردن حداقل یکی از پیشوایان محلی به بار آوردند.
@Feraghvaadyan
⭕️عوامل مؤثر بر گرایش فرقهها به افراط
🔸 فرقهها ویژگیهای جامعهشناختی دارند که باعث سوق یافتن اعضا به استفاده از خشونت، از جمله: #ترور، آدمربایی، گروگانگیری، تخریب و بمبگذاری، #اغتشاشات، ناآرامیهای شهری و نیز عوامل انتحاری میشود:
1️⃣ مهمترین منبع فرقهگراییها، #محرومیت است. بر این اساس، شکلگیری فرقهها اعتراضی علیه نظم موجود میباشد که به واسطه آن، افراد محروم موقتاً بر احساس محرومیتشان فائق آیند و سعی دارند خود را از عناصر ساختی نظم اجتماعی سنتی، آزاد کنند؛ همین مسئله باعث افراطگرایی آنها میشود.
2️⃣ تعصب و جزمیت اعضا بر #آیین و باورهای خود، خصیصه ذاتی فرقههاست و برای خویشتن رسالت جدی قائلاند .
3️⃣ کوچکی گروه و محدودیت اعضا و احساس در اقلیت بودن در بین فرق مشهود است. در حقیقت، #فرقهگرایی نوعی تلاش برای هویتیابی نسل جدید در شرایط مدرن است.
4️⃣ افراطگری و تندروی در بعضی از فرقهها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا مییابد و گاهی #هویت خود را در نفی دیگران جستجو میکنند. بنابراین، فرآیندهای خصومتورزی، تضا و تکفیر از سوی فرق جاری است.
5️⃣ قطعیت و اهمیت محوری سران و رهبران، ویژگی دیگر فرقههاست، تا حدی که اغلب با مرگ یا کنارهگیری رهبران اصلی، تحرک فرقه کاهش یافته یا از بین میرود.
6️⃣ تا زمانی که عقاید #فرقه، رواج عمومی نیافته، فرقه رسمیت پیدا نمیکند. بنابراین، تصور غیرقانونی بودن و غیر رسمی و پنهانی برای اعضا وجود دارد که تصور پنهانی بودن زمینه را برای استفاده از ابزار های خشونتآمیز آماده میکند.
7️⃣ انشعاب و جریانسازی در درون فرقهها به صورت جدی مشهود است.
8️⃣ رفتار فرقهای، مبتنی بر این باور است که اعضای یک #فرقه در یک دانش رمزآمیز و منحصر به فرد با یکدیگر سهیماند و از همینرو، فراتر از جهان پست و روزمره سیر میکنند. این امر به تعلق خاطر شدید و انحصاری اعضای فرقه به یکدیگر و دوری از امور خارج از فرقه منجر میشود. این ویژگی، کارکرد اصلی دین یعنی انسجامبخشی را مختل کرده و موجب شکاف و انشقاق شهروندان میشود.
@Feraghvaadyan
🔺توصیه متوهم قطبیت به «مصطفی آزمایش»
👈وقتی «صلاحی» هم به تحرکات تفرقهافکنانه، معترض میشود
💢تداوم تحرکات تفرقهافکنانه و سیاسی مأذون خارجنشین فرقه «نعمتاللهی سلطانعلیشاهی» در هجمه به بزرگان و برخی شخصیتهای #فرقه از یکسو و حاکمیت و نظام از سوی دیگر، متوهم قطبیت(محمد اسمعیل صلاحی) را نیز نگران ساخت، بهطوریکه با نگارش نامهای از جایگاه «قطب جلیلالقدر سلسله»! خطاب به آزمایش -البته با لحنی محتاطانه- خواستار پایان بخشیدن به ایندست تحرکات شد. این نامه از سوی مدعی جاشینی و متوهم #قطبیت به –درواقع- رقیب و مدعی دیگر فرقه، صرفنظر از تبعات و واکنشهای احتمالی طرفین، بیش از پیش نمودی است از درونِ شکسته و امواج فزاینده چنددستگی در #فرقه_گنابادی_سلطانعلیشاهی و چندان دیر و دور نیست که قطبی شدن جریان مزبور، تحولاتی اساسی –بهصورت نرم و تدریجی- در ماهیت و ساختار فرقه ایجاد کند. چنانچه نشانههایش را نیز تا به امروز و بهخصوص طی چند سال اخیر شاهد بودهایم. پرسش آن است که آیا مقاومت جریان سنتی و محافظهکار در برابر این چالش، کافی و مستدام خواهدبود؟ یا اینکه سرانجام تسلیم شده و استحاله فرقه محقق خواهدشد؟ آیا تناقضات درونی قاطبه #دراویش در این ایام، بسترساز این تحول خواهدشد یا اینکه برعکس، با درک مسائل و درس گرفتن از تجربیات گذشته، مطالبهگر احیای درویشی حقیقی و بازگشت به سنتها خواهند شد؟
@Feraghvaadyan
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 اعتقاد صهیونیست ها برای بازگشت مسیح خود ساخته خودشان این است که ایران باید نابود شود.
💢 خاورمیانه بزودی وارد چالش جدی آخرالزمانی خواهد شد.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔸روشنگر به نقل از «یورونیوز»؛ صدها نفر از مسیحیان #کاتولیک با برگزاری تجمعی اعتراضی در برابر کلیسای “سن سولپیس” در پاریس، خواستار بازگشایی کلیساهای #فرانسه برای از سرگیری آیین #عشای_ربانی در دوران قرنطینه شدند.
📆معترضان کاتولیک روز یکشنبه ۲۵ آبان در حالی که دست نوشتههای «به ما اجازه #عبادت بدهید» و «ما مراسم عشای ربانی میخواهیم» را حمل میکردند در گوشه و کنار فرانسه تظاهرات پراکندهای را برگزار کردند و خواستار صدور مجوز برگزاری مراسم مذهبی در دوران #قرنطینه توسط دولت شدند.
✝️در شهر غربی نانت، صدها کاتولیک در مقابل مجسمهای از مریم مادر عیسی مسیح تجمع کردند و برخی از آنها بر روی سنگفرش باران زده، زانو زدند. اجتماعهای مشابهی هم در شهر شرقی استراسبورگ، شهر بوردو واقع در جنوب غربی فرانسه و مقابل کلیسای جامع #سنت_لوئیس در ورسای برگزار شد.
⛪️مسیحیان کاتولیک روز جمعه گذشته نیز در اقدامی مشابه ساعتها در مقابل کلیسای #سن_سوپلیس پاریس تجمع کردند و نسبت به محدودیتهای مذهبی ایجاد شده در دوره قرنطینه اعتراض کردند. آنها قصد داشتند تا تجمع مشابهی را یکشنبه شب نیز برگزار کنند که پلیس پاریس به دلیل عدم رعایت فاصله اجتماعی، مجوز برگزاری آن را صادر نکرد.
🔺این نخستین بار نیست که #مسیحیان_کاتولیک فرانسه از زمان آغاز قرنطینه و برقراری مقررات و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس #کرونا، دست به تظاهرات می زنند. در تاریخ ۸ نوامبر نیز، حدود ۵۰۰ نفر از مسیحیان کاتولیک، در برابر کلیسای جامع ورسای، در تجمعی مسالمت آمیز حضور یافتند.
در همین حال بِنوا دو سنتی، نایب اسقف اعظم #پاریس از کاتولیکهای معترض خواست تا به قوانین وضع شده در دوره قرنطینه احترام بگذارند.
➕دیوان عالی عدالت اداری فرانسه نیز هفتۀ گذشته، در پاسخ به اعتراضات شمار زیادی از اسقف های این کشور نسبت به مقررات قرنطینه، ضمن تأیید تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت، بر ممنوعیت برگزاری مراسم های مذهبی تأکید کرده بود.
@feraghvaadyan
🔹مبارزه با فرقههای ضاله؛ زمینه ساز عزل و شهادت #امیرکبیر
📝روشنگر به نقل از مهر، ۲۸ آبان مصادف با سالروز عزل امیرکبیر ستارۀ کم نظیر تاریخ #ایران است که به عنوان صدراعظم ایران درخشید و در پی توطئه داخلی و خارجی توسط ناصرالدین شاه #قاجار عزل شد.
🔰امیرکبیر صدراعظم کاردان ایران در دوره ناصری، علاوه بر تلاشهای زیاد در راه مبارزه با استعمار و استبداد، اصلاحگر امور سیاسی و دینی نیز بود. مهمترین اقدام وی در زمینه داخلی، علاوه بر برخورد با شورشهای داخلی، سرکوب شورش #بابیت و #بهائیت بود که با اقدامات مقتدرانه و البته روشهای متفاوت امیر صورت گرفت. به گونهای که بعد از برخورد امیر و سرکوب شورش و بلواهای آنها، دیگر جرأت نکردند امنیت سیاسی کشور را با تهدید مواجه سازند. اقدامی قاهرانه که در نهایت در کنار سایر اقدامات اصلاحگرانه اش، موجبات #قتل او را فراهم کرد.
↙️امیر از همان زمانی که عهده دار مقام صدارت گردید، با آشفتگیهای زیادی که حاصل دوران قبل از وی بود، مواجه گردید. چنانچه در امور #سیاسی علاوه بر ناامنی و فساد، امنیت داخلی با خطر شورشهای داخلی و جنبشهای فرقهای نوظهور و منحرفی چون #بهائیت مواجه بود. فرقه بهائیت ریشه در افکار افرادی چون شیخاحمد احسائی و سید کاظم رشتی داشت که بعدها توسط افرادی چون علیمحمد باب و میرزا حسینعلی نوری معروف به «بها الله» گسترش یافته و تلاشهایی در جهت تبلیغ آن و نیز جذب مردم به آن آغاز گردید.
🔺فعالیت بهائیان در شرایطی آغاز شد که بسیاری از مردم از نظر #اقتصادی و اجتماعی وضعیت مناسبی نداشتند. میزان آگاهی و سواد مردم در پایینترین سطح خود قرار داشت و به علت وضعیت نابسامان اقتصادی، جذب مردم به فرقه #بهایی و تهدید امنیت کشور، امری محتمل به نظر میرسید.
⭕️فرقه ضاله بهایی به طور مشخص در دوره #محمدشاه با ایجاد شورش و ناامنی، درصدد دستیابی به اهداف خود برآمد. اما تحرکات جدی آنها در دوره ناصرالدین شاه گسترش یافت.
...
📎ادامه مطلب در وبسایت فرق و ادیان:
https://feraghvaadyan.com/?p=2756
@feraghvaadyan
✴️هویت و فرقهها
⚠️رابطه «هویت» و فرقهها را از زاوایای مختلف میتوان مورد بررسی قرار داد:
🔴بسترسازی برای شکلگیری جریانهای فرقهای؛
یکی از شاخصهای ظهور و بروز فرقهها و گرایش افراد به معنویتهای نوپدید، احساس نارضایتی از هویت –شخصی یا اجتماعی- فعلی و تمایل به کشف و کسب هویتی تازه است. بر این مبنا، از منظری میتوان شکلگیری برخی #جریانهای_فرقهای را نوعی اعتراض به هویتهای موجود و تلاش برای بازسازی هویتها یا ایجاد هویتی نوین میتوان تلقی کرد؛ «کوچکی گروه و محدودیت #اعضا و احساس در اقلیت بودن در بین فرق، مشهود است. در حقیقت #فرقه_گرایی، نوعی تلاش برای هویتیابی نسل جدید در شرایط #مدرن است.»
🔴بنمایه برخی جریانهای فرقهای؛
علت غائی ظهور بعضی فرقهها صرفاً تقابل با یک امر است، اعم از فرد، جریان، مکتب فکری و ... . همین جنبه تقابلی و ضدیتی است که شکلدهنده #هویت آنهاست. «ا#فراط_گری و #تندروی در بعضی از فرقهها وجود دارد و این موضوع از طریق ضدیت با دیگران معنا مییابد و گاهی #هویت خود را در نفی دیگران جستجو میکنند.»
@Feraghvaadyan
🔺بیش از نیمی از کاتولیکهای آمریکا معتقدند سقطجنین باید قانونی شود
↙️روشنگر به نقل از ادیان نیوز، اکثر کاتولیک های ایالات متحده معتقدند که #سقط_جنین باید قانونی باشد (حداقل در برخی موارد) مانند بسیاری از قانونگذاران #کاتولیک و سایر سیاستمداران. جو بایدن که اغلب خود را کاتولیک متدین توصیف می کند، گفته است که زنان حق سقط جنین را دارند و قول داده است که حامی «Roe v.Wade» باشد.
🔸متن کامل خبر:
https://b2n.ir/058002
@Feraghvaadyan