May 11
May 11
💥پست ویژه
سروش محلاتی مغرضانه و از روی ناسازگاری سیاسی وارد فقه می شود
اظهارنظر صریح جناب آقای رضا اسلامی پیرامون یادداشت های آشفته #ژورنالیست_معمم_اعتدالگرا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این آقایی که با این لسان اشاره می کند که از خلاف اجماع نهراسید، همین آقا در جایی از یکی از آثار علمی که مربوط به رهبر معظم انقلاب است، اشکال گرفته که حرف ایشان خلاف اجماع علماست. در صورتی که خودش اعتقاد داشته از مخالفت اجماع نباید بترسیم ولی اینجا مخالفت با اجماع را تقبیح می کند.
🔹آقای #سروش_محلاتی گفت زمینه انحراف فقه یکی آن است که مقهور فتاوای فقهای پیشین باشیم که در اصطلاح بدان گویند «وحشة الانفراد» و بعد از مرحوم آیت الله اردبیلی تمجید کرده است که ایشان آزاد اندیش بود و وحشتی از انفراد نداشت.
🔹حالا با صرف نظر از بحث صغروی این را می گویم؛ یعنی واقعا فرمایش رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که مربوط به 45 سال پیش است واقعا متضمن حکمی برخلاف اجماع هست یا نیست، بماند اما اینکه اصل مخالفت با اجماع و شهرت یک جا مورد تمجید و جای دیگر مورد تعریض است، این دوگانگی را چه کنیم؟ گذشته از آنکه اصل این مطلب صغرویاً نیز درست نیست.
🔸عجیب است که رفته اند در اندیشه فقهی رهبری دقت کنند و یک چیزی از آن کتاب درآورده اند مربوط به درسهای 25 تا 28 که پیرامون ولایت و هجرت است و در آن حال و هوای پیش از انقلاب و در سطح تقریباً عمومی بوده و توقع دارند که چرا تقیه به عنوان یک استثنا ذکر نشده است و اشکال کرده اند که اطلاق حکم بر خلاف اجماع فقها است.
🔸توصیه می کنم همه طلاب بروند و آن درسها را بخوانند و عمق مطلب را ببینند ادله ای که بدان استدلال شده است را ببینند.
🔸در مقالات بعضی از مجلات دیدم که بحث علمی لازم درباره ولایت جائر و استثنائات آن شده است. بحث ولایت کفار، آیا به صورت مطلق نقل شده یا استثنائاتی هم دارد؟ استثنائات به چه معناست و توجه به مراتبش به چه صورتی است. حال چه طور می شود در این فضا که یک بحث علمی دقیق است ما تیتری از آن درست کنیم، خوراک روزنامه ها و رسانه ها و مایه انحراف افکار و انحراف فضای سیاسی باشد از موفقیت هایی که بدست آمده است هرچند این گونه اشکال تراشی های موهون ذره ای از عظمت مراجع نمی کاهد. خلاصه بحث علمی که درست ادا نمی شود، آدمی به تردید می افتد که هدف و منظور چیست؟
🔸چه طور می شود که شخصی همواره در فقه جستوجو می کند و یکسری اطلاعات استخراج می کند، آب و رنگی به این مطالب می دهد و کسانی که تخصص ندارند می بینند که این آقا استناد به آیات می کند، استناد به جواهر الکلام می کند و بحث علمی خیلی دقیقی می کند. ادله متعارض را می بیند، جمع ادله می کند این کارها نزد اهل فن نوعی دلیل تراشی برای هدف از پیش تعیین شده است و ارزشی ندارد ولی برای غیر متخصص موجب اشتباه می شود چون نمی فهمد کجای بحث اشکال دارد؛ برای مردم خطرناک است و خلاصه هم برای خود فرد ضرر دارد و هم برای دیگران.
🔹به نظر می رسد مبنای همه جار و جنجالها ناسازگاری با یک فقیه است. هرگاه دید آن فقیه بر دیدگاه سنتی پافشاری می کند سریع می گوید از محدوده فقه سنتی باید خارج شد، مسائل نوپدید اقتضائات خاص خودش را دارد، فقه را در کتاب های عهد عتیق نگه ندارید و متهم به ناکارآمدی نکنید. فقه باید پویا باشد، باید پاسخگو باشد.
🔹هرگاه که آن فقیه دست به نوآوری می زند می گویند باید دید فقهای بزرگ در این زمینه چه گفته اند. آیا می شود به آسانی از آن چیزی که بین فقهاست عدول کرد؟ می گویند احدی از فقها این مسئله را مطرح نکرده که این آقا به این موضوع پرداخته است.
🔹واقعا خود این آقا اگر فرض کنیم فقیه باشد چه حرفی می تواند بزند، مردم اگر لایحه قصاص را خلاف عقل دانستند چه باید کرد؟ اگر عقل حاکم بر فقه است، آیا باید فقه را کنار گذاشت؟
🔸بهتر است کسی که نمی تواند در فضای بحث های اجتماعی و سیاسی خودش را کنترل کند و مبانی را نمی تواند به یک سازگاری برساند.
بهتر است کلا نظری ندهد و صبر کند تا به مرحله ای برسد که بتواند بین تمایلات مختلفی که در بحث های مختلف دارد بتواند به یک جمع بندی برسد. مخصوصاً دخالت این تمایلات در بحث فقهی را میتوانید در مطالبی که درباره شخصیتها گفتهاند ببینید.
یکجا از مرحوم آیت الله مؤمن با لسان تعریض به عنوان فقیهی در رده حاکمان نام میبرد که خود این تعبیر نشان میدهد که گویا آلوده شدن به سیاست منقصتی برای او بوده است و جای دیگر از شخصیتی چون هاشمی رفسنجانی که بیش از همه غور در سیاست داشت آنچنان تجلیل میکند و برای او نظریه سازی میکند که خیلی عجیب است.
متن کامل را اینجا ببینید؛
http://vasael.ir/0003ij
🔶حاشیه
سروش محلاتی به همراه آقایان ورعی و ضیاء مرتضوی ژورنالیسم را از دهه۶۰ در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کردند و اکنون به #مفتاح_کرامت رسیده اند!
@rozaneebefarda
هجمه سازمان یافته سایت های اصلاح طلب به مواضع صریح جناب آقای فقیهی
پی جویی فتنه گری های رسانهای جوجه خبرنگار اصلاح طلب در قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸به دنبال اظهارات صریح و مواضع قابل تقدیر جناب آقای محسن فقیهی، از اعضای اولیه #نشست_اساتید که همزمان در جامعه مدرسین نیز عضویت دارند، سایتهای اصلاح طلب با تیترهای جهت دار به تهاجم سازمانیافته علیه مواضع ایشان پرداختند.
🔸نکته جالب ماجرا آنجاست که همه این تیترهای جهتدار به نحو آشکاری کاملا مقلدانه از یادداشت یک روزی نامه نویس اصلاحات چی انتخاب شدهاند.
🔸این اتفاق بیش از پیش ماهیت متخاصم و فتنه انگیز برخی خبرسازان اصلاحطلب را روشن کرد و نشان داد این جماعت هر وقت که فرصت را مغتنم بشمارند، از ریختن زهرشان دریغ ندارند و همگرایی های تاکتیکی فریبکارانه گاه و بیگاه شان تنها بهانه فرصت سازی و فریب حزباللهی های قم است.
🔹آن خبرنگار متخاصم اصلاحطلب پیشتر در پوشش سخنگوی #نشست_اساتید در فضای مجازی فعالیت می کرد و نقش آفرینی اخیر وی در سازماندهی و فرماندهی تخریب علیه #جامعه_مدرسین را دقیقا باید در همین چارچوب تحلیل کرد.
🔹طبیعی است وقتی یک فتنه طلب رسانهای مأمور در قم افشا شود، علاوه بر آجر شدن نان او، یک پروژه پیچیده و طولانی نیز در معرض انهدام قرار می گیرد و تیترهای مغرضانه را باید واکنش عصبی چنین وضعیتی تلقی کرد.
بررسی رسانههای منعکس کننده سخنان آقای فقیهی با تیترهای جهت دار، موجب می شود عقبه رسانهای اصلاح طلبان متمرکز بر تحولات حوزه قم را بشناسیم.
از جماران و حریم امام تا خبرآنلاین؛ از س.ح تا ع.ل!
🔹حالا معلوم می شود چه کسانی از آنارشیسم حوزوی در مقوله مرجعیت و انتشار بی رویه و غیرقانونی رساله و #مرجع_سازی حمایت می کنند!
عینا علت دشمنی دیرینه با جامعه مدرسین و دبیر محترمش نیز معلوم شد!
@rozaneebefarda
8.pdf
157.1K
💥اظهارات سیدضیاء مرتضوی در نقد مواضع آیتالله #یزدی پیرامون مسئله مرجعیت.
🔸مرتضوی از شاگردان آقای #منتظری و از ژورنالیست های معمم اعتدالگرا در قم محسوب می شود که اکنون به همراه #سروش_محلاتی در مؤسسه #مفتاح_کرامت فعالیت دارند.
🔹روزنامه جمهوری اسلامی رسانه اختصاصی خرده جریان مرحوم #رفسنجانی و #دولت_اعتدال، یکی از پایگاههای حمایت کننده از جریان نوپدیدی است که علنا در #پروژه تکثر مرجعیت شیعه فعال شده است.
🔹خاستگاه سیاسی فعالان عرصه مرجعیت با ادعای استقلال حوزه در تنافی آشکار است. چنانکه در کارنامه سران #نشست_اساتید نیز چنین تناقضی به طور واضح قابل مشاهده است.
🔹از مدتها قبل بر اهل اطلاع واضح بود که مرحوم هاشمی یکی از پدران معنوی نشست اساتید محسوب می شد که در مهندسی معکوس اقدامات حوزوی امام خمینی، نقش اساسی داشت. اکنون به مرور مستندات این گزاره مهم در معرض همگان قرار میگیرد.
🔸با گذشت زمان پیوندهای پنهان و اقدامات پیچیده طیف های مختلف فعال در عرصه #مرجع_سازی، برهمگان آشکار می شود. این هنوز طلیعه صبح است....
@rozaneebefarda
May 11
سفر درمانی شیخ زکزاکی؛ بیم ها و امیدها
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸به دنبال فشار رسانهای و اعتراضات داخلی به حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، حکومت پلیسی نیجریه نتوانست تاب بیاورد و به اجبار به سفر درمانی خارجی ایشان تن داد.
🔸این سفر موجی از خوشحالی و امید را در میان شیعیان، خاصه در نیجریه و ایران پدید آورد.
اطمینان از زنده بودن این روحانی مبارز و مظلوم و آغاز روند معالجات ایشان خبری بسیار امیدبخش است اما؛
🔹هند از کشورهایی است که صهیونیستها حوزه نفوذ بالایی در آن دارند و بروز برخی رویکردهای شیعه ستیزانه دولت هند را نمی توان بی ارتباط با این وضعیت دانست.
🔹 همزمانی سفر درمانی زکزاکی به هند با سرکوب و محاصره مسلمین و شیعیان کشمیر، نشان از پیچیدگی فوق عادی تحولات دارد و خلاصه آنکه؛
🔸اکنون علاوه بر تقویت احتمال خطر جانی و ترور درمانی علامه زکزاکی در هند به اشارت یا مباشرت صهیونیستها، این اتفاق به نوعی موجب بازسازی چهره خون ریز و خشن حکومت هند در مقابله با شیعیان کشمیر شده است.
سکوت علمای اعلام قم و نجف از یک سو و تحیر فعالان رسانهای و کارگزاران سیاسی کشورهای اسلامی از دیگر سو، عمق و گستره اثرگذاری توطئههای بالقوه و بالفعل علیه تشیع را افزایش خواهد داد.
🔸 #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_حوزوی، بار دیگر در معرض امتحان واقع شده اند تا بر همگان اثبات شود که نه تنها منافع راهبردی تشیع که حفظ دماء شیعیان نیز برای آنان هیچ ارزشی ندارد و آنها در تمام این سالها تنها ژست انسان دوستی و شیعه دوستی گرفته اند!
یادمان نمی رود که این جماعت عافیت طلب هنگامه جهاد و دفاع، که ضامن امنیت پایدار و حفظ جان مسلمین است، رگ انسان دوستی و شیعه گرایی شان متورم می شود!
این یعنی یک جای کار ایراد دارد! این جماعت حتی اگر نادانسته هم چنین کنند، باید ملتفت شوند که دشنه دشمن با دست آنان در قلب اسلام و تشیع فرو می رود!
#امام_خمینی بهتر و پیشتر از همه این جماعت را شناخته بود که می فرمود آنان دشمن رسولالله(ص) اند و هم و غم شان فقط عافیت و علف شان است!
اعاذنا الله من شر انفسنا....
@rozaneebefarda
May 11
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جناب آقای سیدمحمد جواد علوی بروجردی از بنیان گذاران تشکل نوپدید حوزوی موسوم به #نشست_اساتید:👇
🔸مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت میداند ورود پیدا میکند
هرکسی احساس مسؤلیت و احساس وظیفه می کند، ورود می کند...
اینکه در حوزه مقبول می افتد یا نه، حرف دیگری است.
بعد از آقای بروجردی، صد تا رساله نوشته شد، اما سه چهار تا جا افتاد
اینکه من تعیین کنم توباش تونباش، این در شیعه عملی نیست...
اینکه همه بنشینند یک نفر را بعنوان مرجع واحد انتخاب کنند، این نبوده؛ باید قهرا یک نفر تک واقع شود..
مرجعیت در شیعه آزاد است؛ اینکه یک نفر بیاید بقیه همه بصورت دستوری، #خفه شوند و ساکت شوند، اینطور نیست!
@rozaneebefarda
کشتی غرور و استکبار انگلیسی ها برای نخستین بار در خلیج فارس به گل نشست!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دولت محلی و کوچولوی جبل الطارق بالاخره با اشارت ارباب استعمارگرش کشتی ایرانی را آزاد کرد.
🔹این اتفاق وقتی رخ داد که آنان اعلام کرده بودند امکان و احتمال ادامه توقیف کشتی ایرانی بیش مدت اولیه نیز وجود دارد اما با اقدام متقابل ایران در عرصه دریایی، این اما و اگر ها یکباره پایان یافت و خبر آزادی کشتی ایرانی زنگ پایان زورگویی و راهزنی دریایی غرب استعمارگر را به صدا درآورد.
🔹از عصر صفوی که نخستین گروه از اروپائیان استعمارگر وارد خلیج فارس شدند و اخراج پرتقالی ها از جنوب تا کنون، این نخستین بار است که ایران توانسته در مواجهه دریایی با یک قدرت فرامنطقهای، به پیروزی مطلق دست یابد.
🔸خدای متعال بر ما منت نهاد و این قدرت نظامی و اقتدار در پرتو رهبری حکیمانه حضرت آیتالله العظمی خامنهای در عصر جهموری اسلامی موجب شد تا امروز به اینجا برسیم که بعد از چند قرن شنیدن حرف زور از غربیها و انگلیسیها، با همان زبان با آنها سخن بگوییم.
🔸این ثمره تلاش تاریخی امام و بیدار کردن ملت ایران از خوابی طولانی بود که با احیای روح اعتماد به نفس ملی به دست آمد. این اتفاق بزرگ همچنین ثمره خون شهدای عزیز ا ایران از ابتدای نهضت تا کنون است.
🔹واقعه آزادی کشتی ایرانی با اقتدار دریایی ایران، نقطه عطفی در مناسبات منطقهای و جهانی است که در ماه ها و سالهای آتی از آن بیشتر خواهیم گفت و شنید.
@rozaneebefarda
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همزمان با علنی شدن و گسترش دامنه اعتراضات حوزویان نسبت به انتشار غیرقانونی رساله و اعلان نامتعارف مرجعیت توسط برخی سران نشست اساتید(که البته این امور محدود به آنان نبوده ممکن است در سایر طیفها هم بروز کند)، برخی بزرگان حوزه از جمله دبیر محترم جامعه مدرسین نیز اظهارات صریحی ابراز داشت که در محافل حوزوی بعنوان نقد صریح رویه جناب آقای #علوی_بروجردی، تفسیر شد.
🔹به فاصله چند روز، فیلمی از آقای علوی توسط رسانههای نزدیک به نشست انتشار یافت که به نظر می رسد در مقام پاسخ بدان اشکالات و انتقادات است.
🔸فارغ قضاوت پیرامون اصل چنین رویکردی که به نظر برخی خود اقدامی نامتعارف محسوب می شود و در سیره بزرگان شیعه مسبوق به سابقه نیست که به تئوری پردازی جهت دفاع از عملکرد انتقاد آمیز خود بپردازند (بلکه این امر معمولا توسط دیگران انجام شده یا کریمانه از کنار نقدها می گذشتند)، پیرامون مطالب مطرح شده در این فیلم چهار دقیقه ای، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)ارائه فراتحلیل از سیره بزرگان تشیع تنها در صورتی پذیرفتنی است که منشأیی در تاریخ حوزه و روحانیت داشته باشد لذا ارائه تفسیرهای پسینی با هدف توجیه اقدامات شخصی و انتساب آن به تاریخ شیعه و بزرگان دین، اصلا درست و پسندیده نیست.
۲) جناب آقای علوی بروجردی احتمالا بدون آنکه از عواقب گسترده چنین فراتحلیلی آگاه باشند، برخی از مهم ترین اصالت های حوزوی را منکر شده یا کمرنگ جلوه داده اند؛ مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست.
۳) حوزه مقدسه شیعی یک نهاد تهذیب محور است که تربیت انسانهای تکلیف مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! صرف احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست.
جناب ایشان شاید اگر کمی درنگ می فرمودند، ای بسا برخی از فضلا و بزرگان حوزوی در مطرح کردن ایشان برای مرجعیت اقدام می کردند اما پیشگام شدن شخص ایشان برای ورود به عرصه ریاست مذهبی، چندان موجه به نظر نمی رسد.
۴) اذعان به سیاسی بودن ذات مذهب شیعه توسط ایشان اگرچه متضمن مطلب جدیدی نیست اما به مثابه یک اعتراف تاریخی است که نشان از عمق راهبردی گفتمان امام خمینی دارد! و نشان می دهد امروز کسی نیست که بتواند با حذف سیاست، به ریاست دینی بیاندیشد.
حال باید از جناب آقای علوی پرسید، اگر چنین است که می فرمایید، جنابعالی و همفکران حوزوی تان از عصر مبارزات نهضت امام تا کنون که وارد دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی شدهایم، چه کارنامه قابل دفاعی در عرصه سیاست ورزی داشته اید؟!
آیا کسانی با این سابقه، ولو اینکه بخواهند، به یکباره می توانند علمدار عرصه سیاسی شوند؟
۵)مسئله پدری برای شیعه، از حوزه گرفته تا توده مردم، گرچه کلمه حقی است اما اراده ناروا از آن ممکن است تالی فاسدهای فراوانی در پی داشته باشد؛ خبرگان و نخبگان و بلکه عموم مردم نیک می دانند که ادعای پدری بدون ارائه کارنامه روشن در این زمینه، به مثابه خطبه خوانی های انتخاباتی است که صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد! اکنون با وجود انواع مشکلات داخلی و بینالمللی برای تشیع، این سؤال مطرح است که برخی از مدعیان پدری تشیع، چه کارنامه و سابقه ای در این زمینه داشته اند!
۶) اگر ملاک ورود در عرصه مرجعیت، صرفا تشخیص شخصی و تصمیم فردی افراد باشد، آیا در بلندمدت با نوعی #آنارشیسم_حوزوی مواجه نخواهیم شد؟!
فرض کنید از صبح فردا هر کدام از فضلای ارجمند استاد درس خارج یا غیر از آنان که خود را مجتهد می پندارند، بخواهند تشخیص دهند که وجود آنان در عرصه مرجعیت لازم و تکلیف شرعی است؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟!
به نظر می رسد برهم زدن ساختارهای تاریخی و نظام نانوشته نهاد روحانیت شیعه، خسارتهای جبران ناپذیری به دنبال دارد که نباید آن را العیاذبالله در پای منافع گروهی و جناحی قربانی کرد.
@rozaneebefarda