eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام موهن آقای منفرد از فعالان یک خبرگزاری حوزوی دوست، به ادمین روزنه به دلیل تنیه خاطی و وساطتت دوستان ناصح، حذف می شود. باشد بیشتر دقت فرمایند که لازم به تکاپو نباشد.
به ضرب و زور نمی شود مرجع درست کرد/آیت‌الله یزدی تندرو و افراطی است!/ سخنان ایشان جز تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن اخلاقیات عمومی، حاصلی ندارد! محسن غرویان بعنوان یکی از مخالفان سنتی جریان انقلابی و جامعه مدرسین، در گفتگو با جماران علیه آیت‌الله یزدی موضع گیری کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻غرویان در بخشی از سخنان خود می گوید: 🔸مقداری از  تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته از  آنجایی که این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست. 🔸 با این اظهارات جز تشویش اذهان عمومی و به هم ریختن اخلاقیات اجتماعی چیز دیگری حاصل نخواهد شد. 🔹 مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود. 🔸 مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است. 🔸کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد. مرجعیت هم در طول تاریخ خودش این طور بوده است. مردم به عالمی رجوع می کردند و وجوهات دینی و مذهبی و اعانات معنوی خودشان را در اختیار او قرار می دادند که او در راه ترویج دین استفاده کند. باید مرجعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ والّا ضمانت اجرایی و ضمانت پایداری ندارد. 🔹به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود.  به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست. 🔸در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت های مختلف هست. همه مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام قرائت و دیدگاهی د ارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند. 🔹 آیت الله یزدی باید دیدگاه خودشان را بیان کنند و حوزه را آزاد بگذارند که صاحب نظران و صاحب فتاوا هم نظرات و دیدگاه های خودشان را بیان کنند؛ آن وقت مردم و مقلدین انتخاب می کنند. همیشه در تاریخ اجتهاد و تقلید به همین شکل عمل کرده ایم که مجتهدین مختلف خودشان را در معرض انتخاب مردم می گذاشتند و مردم هم به عنوان مرجع تقلید انتخاب می کردند. 🔶حاشیه روزنه جناب آقای غرویان در سال‌های اخیر همواره به اتخاذ مواضع عجیب و غریب و خلق الساعه شناخته می‌شود که نوعا در چارچوب سیاسی و فکری خرده جریان مرحوم قرار می گیرد. پیرامون مواضع اخیر ایشان باید گفت، اولا خود او در سال ۹۵ در گفتگو با ، نسبت به موروثی شدن مرجعیت انتقاد کرده و چنین هشدار داده است که: « اگر  مرجعیت، موروثی شود و  اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث  همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.» اکنون مواضع و دغدغه آیت‌الله یزدی دقیقا همین مسائل است. خب اگر کسی واجد صلاحیت نباشد و حرف هیچ کس را در مورد رویه اشتباه خود در تصدی مرجعیت نپذیرد، کسی در جایگاه آیت الله یزدی چه باید بکند؟! آیا تشریک مساعی با برخی نخبگان متعهد قم جرم و ذنب لایغفر است؟! و آیا یک روحانی در سن و سابقه آقای غرویان حق دارد با فردی باسابقه و از معمرین حوزه قم در یک رسانه عمومی اینچنین سخیف و نازل سخن بگوید؟! از این گذشته، آقای غرویان را از هر طرف که بخوانی یک و محسوب می شود؛ او در این سالها تنها کاری که کرده از اردوگاه فکری آیت‌الله مصباح به اردوگاه سیاسی مرحوم ، کوچ کرده است و نیاز به گفتن ندارد که هر تعریفی از حوزه و آخوند حکومتی ارائه دهیم، حتمن این آقایان هر دو در آن دایره می گنجند! پس چه بهتر که افرادی چون غرویان ژست های اپوزسیون نما و استقلال طلبانه شان را با نگاهی به سابقه و لاحقه سیاسی و فکری خود تنظیم کنند که موجب مضحکه عام و خاص نشود. @rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشه‌های تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم‌السلام [صفحه۱از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻به مناسبت سخنان عجیب ؛ در حمایت از جناب علوی بروجردی🔻 درگیری‌ها میان برخی که جدیدا خود مدعی مرجعیت شده‌اند؛ با جریان انقلابی بالا گرفته است. در این میان و دستگاه عریض و طویل رسانه‌ای آن‌ها دست به استدلالی عجیب زده‌اند و به جای آن‌که مسیر طبیعی مرجعیت را طی کنند؛ تلاش می‌کنند دستگاه پالایشی درون حوزوی را تخریب کنند و به منصب مورد علاقه‌شان دست پیدا کنند. ❇️برخی از آن‌ها در ادعای خود این مطلب را مطرح می‌کنند که در طول تاریخ پالایش‌پذیر نبوده و تنها مردم بوده‌اند که مراجع را انتخاب می‌نمودند و مانع دیگری هم وجود نداشته است. در کنار آن آقای در واکنش به سخنان انتقادآمیز آیت‌الله یزدی حفظه‌الله نسبت به مرجعیت‌طلبی آقای گفته است: «چنین لحن و ادبیاتی هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است.» ◀️البته شیوخ متمایل به خرده‌جریان اعتدال هیچ‌گاه در جایگاهی نیستند که در خصوص دیگران نظری بدهند چراکه و یکی از ویژگی‌های اعتدالیون است و اعتدالی و اتباع رسانه‌ای آن‌ها حتی احترام شیخوخیت را هم نگه نداشتند و از هیچ تهمت و افترایی علیه ایشان دریغ نکردند. ⁉️اما در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب می‌کنند امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی امری جدید است و افراط به حساب می‌آید؟ ✳️پاسخ در یک کلمه منفی است چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه می‌رسیم که ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشته‌اند. 🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیه‌السلام با قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم می‌آورد و برداشت از نقل‌های کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است. ◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل می‌کند که از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك‏) ایشان در پاسخ نمی‌فرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت می‌کنند و مردم را از رجوع به فارس منع می‌کنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شي‏ء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523) البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز می‌کنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524) @rozaneebefarda
✳️ریشه‌های تاریخی سنت پالایش حوزوی در عصر معصومین علیهم‌السلام [صفحه۲از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹🔸هم‌چنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهم‌السلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... . گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری می‌شده به گونه‌ای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با برخورد می‌کنند و وی را از قم اخراج می‌نمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی قمی متهم به غلو می‌شود عده‌ای از شیعیان برای پیش‌گیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز می‌روند که بر اثر شناسایی‌های بعدی از قتل او منصرف می‌شوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذی‌ها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آن‌ها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند. 🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهم‌السلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشن‌گری کنند و از آن‌جا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشن‌گری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشن‌گری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است. 🔆گفتنی‌ها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیت‌های خاص نیز به جای آن‌که دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصب‌طلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند. @rozaneebefarda
سیره اقتصادی جامعه مدرسین؛ اجتناب از اموال شبهه‌ناک ⁉️آیا جریانات خاص حوزوی که سودای تقابل با جامعه مدرسین را دارند از شفافیت مالی برخوردارند؟ شخصیت‌های غیرانقلابی قم که داعیه‌دار استقلال مالی حوزه‌اند تا چه حد به شعار خود پای‌بندند؟ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📜« یک‌بار پرونده‌ای از تهران برای ما آوردند که در آن راجع به مصادره شدن اموال خاصی صحبت شده بود. بعد مطرح شد که خوب است این اموال در اختیار قرار گیرد. ❇️بعضی از اعضاء از این پیشنهاد استقبال کردند و آن را راهی برای رفع برخی از مشکلات و کمبودهای جامعه مدرسین دانستند. من به شدت با این امر مخالفت کردم و گفتم:« ما به هیچ وجه نباید از این‌گونه پول‌ها و امکانات که است استفاده کنیم. باید در اختیار $دولت قرار گیرد و ما هرگز نباید در اکل آن پیش‌قدم شویم.» ⬅️بعضی‌ها معتقد بودند:« ما باید از فرصتی که دست داده نهایت استفاده را ببریم و مبلغ زیادی را که با محمل شرعی در اختیار ما قرار گرفته بود، به مصرف نیازهای تشکیلات‌مان برسانیم.» من به فرد مزبور گفتم: «اگر واقعا شما دوست داری از این پول استفاده شود، یک طرفه برو و آن را تحویل بگیر و خودت مورد استفاده قرار بده؛ اما وارد تشکیلات ما نکن و ما را وادار به نکن.»(خاطرات آیت‌الله یزدی ص528) ◾️منش اقتصادی و پول‌پاشی یک تشکل خاص، خاطرات تلخی را در ذهن حوزه علمیه قم به جا گذاشته است. طبق برخی اخبار منتشر شده؛ خبر حمایت مالی و حقوقی در مقاطعی خاص مطرح شده که البته با روشن‌گری جریان انقلاب در این زمینه مواجه شد. خبر حمایت های مالی خارجی ازقبیل پول پاکستانی، منابع حاشیه خلیج فارس و لندن و... گاه و بی گاه منتشر می شود و بی جواب می ماند! دلیل انتشار این قبیل اخبار چیست؟ و در صورت صحت خبر، این طیف در ازای کدام عمل مفید و مؤثر مستحق دریافت چنین کمک مالی بوده اند؟ در کنار این مطلب؛ اقدام جریانات و شخصیت‌های خاص حوزوی در جهت تأسیس بودجه‌های خرد و کلان از دستگاه‌های دولتی، بسیار قابل بررسی است. آیا چنین دریافتی‌هایی جنبه شرعی دارد و مال شبهه‌ناک محسوب نمی‌شود؟ و یا به استقلال آقایان لطمه نمی زند؟! فقط کافی است لیست حمایت های رسمی را ببینید، کمک های خارج از شمول را چشم پوشی می کنیم! @rozaneebefarda
اندک اندک جمع مستان می رسند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸فاضل میبدی عضو رادیکال گروهک غیرقانونی هم علیه آیت‌الله یزدی موضع گرفت! سایت انتخاب از رسانه های نزدیک به یک دولتمرد همچنان مشغول صحنه‌گردانی و جنگ روانی است! این یادداشت را دوباره بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1629 مدتی قبل از آغاز هجمه رسانه‌های زنجیره‌ای به جامعه مدرسین، طیف فعال را نام برده است! ما غیبگو و اهل پیشگویی نیستیم؛ طراحان جنگ روانی علیه جریان انقلابی قم محدود و انگشت شمار هستند... ! @rozaneebefarda
💥تنفس مصنوعی به پروژه با /۱ ۱۹دی از روزنامه‌های محلی نزدیک به است. حمایت ناشیانه روزنامه‌های زنجیره‌ای از پروژه ، اولین فایده‌اش افشای سازمان مخفی حامی این پروژه است. @rozaneebefarda
روزنه
💥تنفس مصنوعی به پروژه #مرجع_سازی_نامتعارف با #پروپاگاندای_رسانه_ای/۱ ۱۹دی از روزنامه‌های محلی نزدی
بازتاب/۱ 🔹حسن محمدی: باسلام و تشکر از مواضع عالمانه کانال روزنه با دیدن تیتر روزنامه 19دی و معرفی آقای علوی بروجردی به عنوان مرجع، واقعا شوکه شدم. نه اینکه لشکرکشی اونها عجیب باشه، نه، از اینکه محافل دولتی به این آشکاری از سران جریانی که مدعی «استقلال حوزه» هستند حمایت میکند. این روزی نامه، گرچه به نقل از یک بزرگوار، مرحعیت علوی بروجردی رو تیتر کرده تا نشون بده که «دولت» و «لاریجانی» بشدت حامی مرجعیت خودخوانده آقای بروجردی هستند. فارغ از مباحث درون حوزوی ایشون و آقای یزدی، قطعا دولتی ، پولی، پروپاگاندایی و حتی زوری کردن مرجعیت، ضربه هولناکی به شیعه و حوزه خواهد زد. @rozaneebefarda
روزنه
💥تنفس مصنوعی به پروژه #مرجع_سازی_نامتعارف با #پروپاگاندای_رسانه_ای/۱ ۱۹دی از روزنامه‌های محلی نزدی
بازتاب/۲ 🔸محبت: سلام با دیدن تیتر ۱۹ دی شوکه شدم اصلا ۱۹ دی رو جوری خودی میدیدم که چنین چیزی برام قابل تصور نبود بنده نه حوصله مباحث عمیق دارم نه زیاد از جریان شناسی حوزه سر در میارم فقط میدونم ۱. استقلال حوزه با حمایت سیاست بازان جور در نمیاد ۲. مرجعیتی که با هوچیگری بخواد خودشو قالب کنه مرجعیت ناب و دست نخورده نیست همین @rozaneebefarda
زائری پست اینستاگرامی اش در حمایت از و حمله به را کرد! حذف پیامی مورد سوءاستفاده گسترده ضدانقلاب و مخالفان جریان انقلابی قرار گرفته، کافی نیست. زیباکلام معمم بهتر است حریت بخرج دهد و جبران کند. @rozaneebefarda