از نگارش ستایشنامه های قاجاری تا دفاع از قراردادهای استعماری
مروری بر سرگذشت سیاسی #خردهجریان_اعتدال و درنگی در یادداشت انفعالی #محسن_الویری
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای محسن الویری(از فارغالتحصیلان دانشگاه که از نیمه دوم دهه هشتاد نسبتا بر مطالعات حوزوی تمرکز یافته) در تاریخ چهارم خرداد یادداشت غلوآمیز خود را در وصف آقای #علی_لاریجانی منتشر کرد که با واکنش منفی محافل انقلابی روبرو شد و از آن به عنوان مصداقی از #ستایشنامه_نویسی_قجری یاد شد و از قضا سرکنگبین صفرا فزود! از همین رو نویسنده مزبور بر آن شد تا یادداشت جدیدی در دفاع از یادداشت ابتدایی خود بنویسد که مصداق عذر بدتر از گناه و تکرار همان خط رسانه ای غیرقابل دفاع بود!
یادداشت جدید جناب آقای الویری محتوای جدیدی نداشت و در بخش قابل توجهی تکرار مکررات محسوب میشد اما فرصت خوبی پدید آورد برای شناخت #خرده_جریان_اعتدال و شاخه حوزوی آن، که امروز بیش از هر زمان دیگری برای بازسازی چهره سیاسی یکی از عناصر اجرایی شاخص خود، شدیدا به تکاپو افتاده است.
فارغ از مدعاهای ژورنالیستی توأم با مظلوم نمایی جناب الویری، پاسخ به این سؤال از اهمیت بالائی برخوردار است که خرده جریان اعتدال بر چه شاخصه هایی بنا شده است؟
پاسخ به این سؤال راهبردی، البته مجالی واسع میطلبد اما پرداخت اجمالی بدان، خالی از لطف نیست.
جناب محسن الویری این نکات را نمیداند یا میداند و در نقش سانسورچی و بزککار چهرههای اعتدالگرایان عمل میکند و ناراستی های همقطاران سیاسی را درز میگیرد.
این نحوه سخن گفتن امثال الویری تا حدودی طبیعی است زیرا وی از سال 61 با شیخ اعتدال، جناب آقای هاشمی رفسنجانی مرتبط بوده است و طبیعی است که مسئول سیاسی شاخه دانشآموزی حزب جمهوری اسلامی که از سال 61 با یک واسطه (فاطمه هاشمی رفسنجانی) به آقای هاشمی رفسنجانی مرتبط میشد، امروز نیز به حمایت از این جریان برخیزد و به تمجیدنامهنویسی از چهرههای شاخص این جریان مشغول شود. اصلا عجیب نیست کسی که آرزویش دیدار با #سیدحسین_نصر در #آمریکا بوده و با وی آرزومندانه ملاقات نموده و با شور و شوق به روایت آن ملاقات با این کهنه سلطنت طلب ظاهرالصلاح پرداخته، از چه ویژگیهای فکری و سیاسی برخوردار است.
مهمتر از ملاقات وی با سیدحسین نصر، ارتباط وی با مؤسسه آموزش جهانی Institute of International Education در واشنگتن دی.سی. است. گفتنیها در خصوص این مؤسسه فراوان است اما معرفی مختصری از این مؤسسه نکات فراوانی را مشخص میکند.
موسسه آموزش جهانی در سال ۱۹۱۹ میلادی در واشنگتن تاسیس شد. نکته جالب توجه این است که یکی از بنیانگذاران آن وزیر امور خارجه امریکا آقای الیهو روت می باشد که از سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۹ در این سمت مشغول بوده است. او به همراه نیکلاس مورای باتلر (برنده جایزه نوبل صلح و رئیس دانشگاه کلمبیا) و استفان داگان (استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک و نخستین رئیس این موسسه) آن را بنیان نهاده است. این مؤسسه به صورت واضح هدف خود را تعلیم نسل آینده رهبران کشورهای دنیا ابراز داشته است و مدعی است تاکنون بر ۲۹۰۰۰ نفر در دنیا تاثیر گذاردهاند. (https://www.iie.org/Why-IIE/History و https://www.iie.org/en/Why-IIE )
بر این اساس؛ مؤسسه آموزش جهانی، که جناب آقای الویری از 17می-7ژوئن2008 (28اردیبهشت تا 18 خرداد 1387 ) با آن مرتبط بوده(تارنمای شخصی محسن الویری، پایگاه خبری-تحلیلی علوم انسانی طلیعه) مکانی است برای شناسایی نیروهای مؤثر یا احتمالا مؤثر سیاسی و اجتماعی و تربیت آنان بر اساس الگوهای آمریکایی و در نهایت گسیل دادن آنان به کشورهای مبدأ برای اجرای منویات ایالات متحده آمریکا.
فراتر از ساده سازی ها، مظلوم نمایی ها و ژست انقلابی گری و عقلانیت، بر اساس روند فعالیت های فکری و روابط سیاسی وی، معلوم نیست او واقعا تا چه اندازه با مبانی انقلاب اسلامی و اسلام ناب و منظومه فکری امامین انقلاب، متناسب و مرتبط است اما نهایتا میتوان وی را یک چهره دانشگاهی/ حوزوی اعتدالی دانست که واجد شاخه مهم این خرده جریان، یعنی #ابهام_استراتژیک است!
از مخاطبان فرهیخته می پرسیم؛ به راستی کسی را که اعتقاد دارد فرهنگ مفهومی غربی است و کسی نمیتواند دید اسلامی محض در این مقوله داشته باشد، میتوان انقلابی و پیرو مکتب امام خمینی قدس سره الشریف دانست؟:
«فرهنگ یک مفهوم غربی است و آن را از آنجا گرفتهاید و بعد میگویید که این فرهنگ باید اسلامی شود. به نظرم اگر قرار باشداین افراد فقط در چارچوب اسلام حرف بزنند، اصلاً نمیتوانند دهان باز کنند. زیرا نگاه و ساختار اندیشه، زبان، کلمات و اصطلاحاتشان همگی برگرفته از جای دیگری است.»(محسن الویری،عصر اندیشه، شماره ۸، صفحه ۹۶)
@rozaneebefarda
ادامه👇
از نگارش ستایشنامه های قاجاری تا دفاع از قراردادهای استعماری
مروری بر سرگذشت سیاسی #خردهجریان_اعتدال و درنگی در یادداشت انفعالی #محسن_الویری
[صفحه 2 از 2]
آیا کسی که حتی تمدن اسلامی را هم بر اساس معیارهای نژادگرایانه و عرب و عجمی تفسیر میکند و ادعا میکند عربهای مسلمان هیچگاه تمدنساز نبودند، شخصیتی عمیق و اهل علم دانست؟؛
«ایرانیان و رومیها پیش از اسلام هم تمدنساز بودند، اما عربهای مسلمان، تمدنساز نبودند. البته خرده تمدنی داشتند، اما این خرده تمدن توان رویارویی و سنجش با تمدن ایران، روم، هند و تمدنهای دیگر را نداشت.» (محسن الویری،عصر اندیشه، شماره ۸، صفحه ۹۶)
با این اوصاف واضح است که ادعای طرفداری از برخی اصالت های مذهبی و انقلابی را به آسانی نمی توان از امثال الویری پذیرفت و اقلا نمیتوان او را یک شخصیت عمیق اسلامی و انقلابی دانست. او نهایتا عضوی از شبهجریان اعتدال است که هیچگاه نتوانسته به فهم عمیقی از امام و انقلاب اسلامی دست یابد و این فاصله فاحش فکری و سیاسی، در آثار و سلوک وی کاملا روشن و قابل ردیابی است.
جناب آقای الویری سالهاست که در حلقه خاص شبه جریان اعتدال در قم، حضور فعال دارد و بعید نیست که در کنار مطالعات تخصصی، به لطف همین همگرایی های سیاسی و فکری، به ریاست میز تخصصی تمدن اسلامی در #دفتر_تبلیغات رسیده باشد.
در پایان این نکته را باید گفت که گفتمان اعتدال برخلاف پروپاگاندایی که بوقچیهایشان به راه انداختهاند از پشتوانه مردمی یا حتی نخبگانی و دینی قابل توجهی برخوردار نیست ولی در عین حال با اتکا به برخی روابط حوزوی، تلاش می کند با عکس یادگاری با بزرگان حوزه مقدسه قم، برای خود اعتبار دست و پا کند کاری که سالها پیش، #انجمن_حجتیه و حتی #سازمان_مجاهدین، در تکاپوی آن بود.
حقیقتا امروز کدام یک از مراجع عظام تقلید را سراغ داریم که از بانکداری فعلی، که مورد حمایت تمام قد اعتدالیون بود، راضی باشد؟ کدام یک از مراجع عظام تقلید حاضرند کوچکترین تأییدی نسبت به سند 2030، که در اصل مانیفست دولت اعتدال در حوزه خانواده است، داشته باشد؟ کدام یک از مراجع عظام تقلید حاضر است محو شدن و هضم کامل در هاضمه استکبار جهانی را بپذیرد؟ قراردادهای ننگین و لوایح استعماری مانند #fatf که مورد تحریم برخی مراجع قرار گرفت، وضعیتش روشن تر از آن است که نیازمند شرح و بسط باشد. با این وجود چگونه این جماعت با نادیده گرفتن حجم نارضایتی ها و فاصله فکری مراجع و فضلا و اعلام قم با ایده های وارداتی مورد حمایت اعتدالیون، در تکاپوی القای حمایت تمام قد مراجع از این جریان است؟!
گذشته از عدم مقبولیت حوزوی، اعتدال از پشتوانه مردمی نخبگانی و سیاسی نیز برخوردار نیست اما اعضای این شبکه کوچک، در راه اندازی #پروپاگاندای_حوزوی و سر و صدای رسانه ای استاد اند! آنان علی رغم کارنامه غیرقابل دفاع شان، با کاربست عنصر ابهام استراتژیک، خود را معتقد به مبانی سیاسی اسلام نشان می دهند و نقاب انقلابی می زنند و بلکه برخی از سران خود را نماد انقلابی گری معرفی می کنند! اما بدیهی است که هر نقابی یک روز خواهد افتاد و چهره واقعی افراد و جریانات از پس آن مشخص خواهد شد. پس باید ترسید از « یوم تبلی السرائر » (طارق/9) و با روشنگری جریان انقلابی یقینا این روز به آخرت محول نخواهد شد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 در مسأله ى سالگرد، پاى امام در ميان است. مسأله يك مسأله اى است كه براى ما صبغه ى #اعتقادى و #سياسى و #عاطفى، هر سه را دارد!
🔹 صبغه #اعتقادى دارد از باب اينكه خب ما موظف به قدرشناسى هستيم.
در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه (عليهم السّلام) تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان الله تعالى عليه واعلی الله مقامه الشريف، به جامعه ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد!
خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می دانم.
🔹 اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار #انبيا بود، نه از نوع كار علما!! اگر چه علما ورثه ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد #شأن_وراثت را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم!!
💬 امام خامنه ای
۲۷اردیبهشت ۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم رحلت
منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۴۹
#نشر_فقط_بالینک
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 شما مقايسه كنيد اينها را (علمای بزرگ نظیر سیدمرتضی و سیدبن طاووس) با امام.
ببينيد اصلاً فاصله، فاصله ى زمين و آسمان بگوييم؟!
فاصله ى بين انسانهاى معمولى با پيغمبران بگوييم؟!
چه جورى تعبير كنيم اين فاصله را؟ اصلاً اين فاصله ى معنوى بين امام و ساير علما را چه جورى می شود ترسيم كرد و چه كسى را می شود با امام مقايسه كرد در اين زمينه ها؟!
اصلاً يك چيز عجيبى است، شخصيت امام واقعاً يك #استثناست.
نه پيش از او چنين كسى آمده و نه بعد از او من گمان می كنم بتواند چنين كسى بيايد!!
يا تا آن حدود كسى پرواز كند!
مثل او كه هيچ، به آن حدود هم كسى نمی تواند پرواز كند!
💬 امام خامنه ای
۲۷اردیبهشت ۷۲ دیدار با اعضای ستاد رحلت امام، منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۱۵۱
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 خب اين خدمتى كه اين بزرگوار به عالم اسلام كرده آن را عرض می كرديم اين، شكرگزارى دارد، وفادارى دارد، خوب اين وفادارى چه جورى است؟
برترينش اين است كه انسان نام آن بزرگوار را زنده كند!
لذاست كه من زنده نگه داشتن نام امام را يك #وظيفه_شرعی می دانم!
💬 امام خامنه ای
۲۷ اردیبهشت ۷۲ منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ صفحه ۴۶۷
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آنجايى كه ما می بينيم از جمهورى اسلامى حساب می برند و البته همراه با حساب بردن، ميزان دشمنى هم يك نسبت مستقيم دارد!
يعنى هر چه حساب می برند، همان اندازه هم دشمنى می كنند، خباثت نشان می دهند.
اينها همه اش براى خاطر امام است!
🔹 آن جايى كه می بينيم كه نه، حسابى نمی برند...آنجا جايى است كه ما چهره #اماميمان يك خرده ضعيف شده!!
هر جا اينجورى بشود آنها چهره شان چهره ى خودى است با ما!
🔹 هر جا #چهره_امامى ما يك خرده قويتر و غليظتر بشود آنجا چهره ى آنها، چهره خصمانه، خشن، اين جورى است.
يعنى از لحاظ سياسى هويت حقيقى نظام به نام امام و شخصيت امام و حضور امام است و اين حضور هر چه قوی تر باشد جمهورى اسلامى از لحاظ سياسى قوی تر است...
‼️ از لحاظ هيبت سياسى در دنيا، هر اندازه كه جنبه ى #خمينيّت این نظام قوى باشد، به همان اندازه وقع سياسی اش و آبروى سياسيش و هيبت سياسيش و عظمت سياسی اش بيشتر است!!
💬 امام خامنه ای
۲۷اردیبهشت۷۲ منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ص۴۶۸
📸 حسن فریدون نیز در تصویر دیده می شود!
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اين مراسم مظهر سه جنبه ى #اعتقادى و #سياسى و نيز #عاطفى است. لذاست كه مهم است حفظ بشود. البته باید سعی بشود (بحمدالله همين سعى هم هست)
اولاً مراسم صددرصد مردمى باشد. يعنى مردم این را احساس كنند.
مصلحت نيست كه اين مراسم تبديل بشود به يك مراسم رسمی...
🔹 فرق است بين يك مراسم اعتقادى مثل عاشورا و شهادت ائمه (عليهم السّلام) و يك چيزى كه جنبه ى فرمايشى و دستورى و بخشنامه اى داشته باشد.
آن نوع اول بايد باشد؛
مراسم امام بايد نوع اول باشد. حالا اين، البته تدبير می خواهد، فكر می خواهد.
...بخودى خود نمی شود، به صرف اين كه بگوييم مردم! اين مراسم را مردمى كنيد. اين جورى نمی شود.
مردمى كردن مراسم، روشى دارد، اسلوبى دارد، سعى كنيد مراسم مردمى باشد. البته خب مردم به مرقد امام علاقه مندند، دوست می دارند.
🔹 اما ما نمی خواهيم فقط مراسم مخصوص مرقد باشد. ما می خواهيم مراسم در همه ى ايران باشد!!
خوب مظهرش قله اش اينجاست! اما همه جا بايد باشد. يك مراسم صد درصد مردمى كه شركت كنند.
💬 امام خامنه ای
۲۷اردیبهشت۷۲ منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۶۹۷
@HozeTwit
دروغ شاخدار #محمد_هاشمی و بازتاب گسترده آن در رسانه های حامی دولت
#تحریف_امام در سالگرد ارتحال امام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️محمد هاشمی که بعد از برادرش تمایل عجیبی به #خاطره_گویی پیدا کرده، در سخنانی عجیب و خلاف واقع که هیچ مستند و مدرکی ندارد، مدعی شده بعد از #منتظری، امام پیشنهاد قائم مقامی خود را به آقای هاشمی داده اما او قبول نکرده است!
▪️این سخنان در حالی مطرح شده که امام خمینی با انتخاب خود آقای منتظری به قائم مقامی نیز مخالف بود و هاشمی علی رغم نهی صریح امام، به این اقدام خسارت بار اصرار کرد و جالب آنکه بر اساس مستندات موجود، عدم رضایت امام نسبت به این موضوع را از همگان حتی نزدیکترین دوستان خود و بستگانش نیز #پنهان داشت؛ چنانکه مرحوم #هاشمیان(شوهر خواهر و پسرعمو و دوست نزدیک هاشمی) در خلال جلسه اضطراری مجلس خبرگان در نیمه خرداد 68 تصریح می کند که اگر از عدم رضایت امام خبر داشت، هرگز به قائم مقامی منتظری رأی نمی داد!
مقام معظم رهبری نیز که هاشمی مدعی است بسیار به ایشان نزدیک بوده، در کتاب روایت رهبری، تصریح دارند که سالها بعد از واقعه انتخاب منتظری به قائم مقامی، از نظر مخالف امام اطلاع یافته اند!
در خاطرات سایرین، از جمله خاطرات مرحوم امینی(همشهری و دوست نزدیک منتظری و عضو هیئت رئیسه وقت مجلس خبرگان) نیز نسبت به مخالفت امام با قائم مقامی و عدم استجازه از امام برای مطرح کردن این موضوع در مجلس خبرگان، به تفصیل سخن به میان آمده است!
🔹با وجود این حجم از اسناد و تصریحات تاریخی، چگونه محمد هاشمی به خود جرأت داده به تحریف و دروغ پردازی اقدام کند و رسانه های اجاره ای خرده جریان اعتدال، چرا باید اینچنین آزادانه بتوانند، به نشر اکاذیب بپردازند؟؟!
🔸بازنشر گشترده این مصاحبه تحریف آمیز، بیش از سایر رسانه ها، توسط #سایت_انتخاب انجام شده است که پیش از این، روزنه در پرونده ویژه خود، عقبه سیاسی و عملکرد آن را مورد بررسی و ارزیابی تفصیلی قرار داده بود:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4200
🔲گزیده ای از مصاحبه تحریف آمیز #محمد_هاشمی را در ذیل بخوانید:
در آن زمان، به خود آقای هاشمی پیشنهاد نشد که خودشان برای رهبری اقدام کنند؟
بعد از عزل آقای منتظری، آقای هاشمی خیلی ناراحت بود امام به آقای هاشمی پیشنهاد داده بودند که خبرگان شما را بهعنوان قائم مقام معرفی کنند، نامه دهند، من نامه دهم، تایید میکنند. آقای هاشمی تقریبا یک هفته گریه میکرد و میگفت نه، من نمیخواهم. از امام خواهش میکرد که چنین کاری نکنند، یعنی کرارا خواهش کرده بودند که چنین کاری نکنند.مثلا یکی از دلایلی که پرسیدیم، ایشان میگفتند اگر من چنین چیزی را میپذیرفتم،اینگونه میشد که قضیه آقای منتظری را من مثلا این کار را کردم و ایشان نکرده بود، کسانی دیگر بودند. بنابراین بله، به آقای هاشمی پیشنهاد شده بود، ولی ایشان نپذیرفتند. حتی از طرف خود امام هم پیشنهاد شده بود.
به نظر شما چرا آقای هاشمی نپذیرفت، حتی در زمان خبرگان برای رهبری، رهبری را نپذیرفت و سعی کرد که بهعنوان مرد در سایه انقلاب بماند؟
بالاخره اینها مسائلی است که ایشان با خودش به گور برده و ما دیگر نمیدانیم که چرا نپذیرفت. البته نگاه جامعه به آقای هاشمی خیلی مثبت بود و الان هم هنوز سوالی که مردم هنوز عموما انجام میدهند، راجع به همین مساله است، ولی این دلیل اصلی یا دلیل واقعی که آقای هاشمی نپذیرفت، من اطلاع ندارم که به چه دلیل ایشان نپذیرفت.
شاید ایشان تصور میکرد که در کنار رهبر باشد، بهتر از این است که رهبر باشد و نقش خودش را بتواند ایفا کند و سالیان طولانی هم ما دیدیم که آقای هاشمی هم به رهبر وفادار بود و هم در کنار رهبر بود. این جمله آقای هاشمی که به آقای خامنهای گفته بودند و از تلویزیون هم یکی، دو بار پخش شد که ما با هم اختلاف نظر داریم، معمولا در جلسات خصوصی نظراتم را به ایشان میگویم، ایشان هم نظراتش را به من میگوید، ولی من میگویم به ایشان که من حجت دارم حرف شما را قبول کنم، ولی شما حجت نداری حرف من را قبول کنی، چون شما رهبری، من حجت دارم که حرف رهبر را قبول کنم، اما من که رهبر نیستم، شما حجت نداری که حرف من را قبول کنی. یعنی اینکه این سالهای اخیر اختلاف نظر داشتند روی مسائل، ایشان نظراتشان را هم میگفتند، ولی حالا چقدرش را آقای خامنهای میپذیرفت یا نمیپذیرفت،ما نمیدانیم، ما که دیگر در بین جلسات دونفره اینها نبودیم، ولی یک مواردی بعضا متوجه میشدیم که ایشان نظراتی داشتند، ولی آقا نظر دیگری داشتند و نهایتا هم ایشان نظر آقا را میپذیرفتند.
🔶پی افزود
امید است نهادهای متولی امر تاریخ نگاری در جمهوری اسلامی به این مدعای دروغین پاسخ دهند و به موازات آن،نهادهای قضائی نیز با حساسیت ویژه نسبت به پدیده #تحریف_امام،با عوامل بازنشر این سنخ مطالب خلاف واقع، بطور جدی برخورد کنند.
@rozaneebefarda
💥خاطره رهبر انقلاب از دیدار با امام خمینی(ره) در روز ۱۴ فروردین ۱۳۶۵
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
15 خرداد.mp3
7.76M
🎙صدای قیام
🔴 #قیام_قم؛ برش صوتی از کتاب «نهضت امام خمینی»؛ به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد
«خبر توقیف امام، برقآسا در سراسر قم پیچید و توفانی از خشم در میان تودههای مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت. مردم قم در حالیکه اشک میریختند و بر سر و سینه میزدند، رو به خانه امام نهادند و در مقابل خانه اجتماع کردند.
هنوز آفتاب 15خرداد سر از افق بر نیاورده بود که کوچه پر از جمعیت انبوهی پوشیده شد. مردم آشفته و خشمگین گاهی اشک میریختند و بر سر میزدند و زمانی همانند شیر میغریدند و علیه شاه و هیأت حاکمه شعار میدادند و اظهار تنفر و انزجار میکردند.
دیری نپایید که...»(نهضت امام خمینی ج1 ص517-515)
سالگرد قیام خونین 15 خرداد است. قیامی که به فرموده امام برای همیشه عزای عمومی اعلام شده است. خوانش دوباره این قیام تاریخی و ابعاد شگفتانگیز آن برای آشنایی با حقیقت قیام امام خمینی و ملت ایران بسیار مفید خواهد بود.
🎙#صدای_قیام را از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید.
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله). ۹۹/۳/۱۴
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙🚨شما رهبر بشوید...
🔻صدایی که برای اولین بار منتشر میشود؛
این فایل صوتی، حاوی سخنانی است که حضرت آیتالله خامنهای در یک محفل خصوصی، از دیدار محرمانه با حضرت امام خمینی در سال آخر عمر امام بیان میکنند؛ جایی که امام برای اولین بار در حضور سران قوا به ایشان میگویند «شما رهبر بشوید».
🔻حضرت امام خمینی در مهرماه ۶۷، یعنی قریب به شش ماه مانده به رویدادهای فروردین ۶۸ که به عزل آقای منتظری از رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، در جلسهای با سران قوا (آقایان خامنهای، هاشمی، موسوی، موسوی اردبیلی) و حاج سید احمد خمینی، ضمن تاکید مجدد بر کنار گذاشتن آقای منتظری، رهبری آیتالله خامنهای را پیشنهاد داده بودند.
🔸وقتی امام آقای موسوی اردبیلی را از گزینههای رهبری حذف میکند!
@rozaneebefarda
اعتراضات آمریکا و انگارههای انحرافی تقیزاده های زمان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با شدت گرفتن اعتراضات خونین در آمریکا، و انعکاس گسترده آن در رسانههای مختلف دنیا، در داخل کشور با جریانهایی مواجهیم که همچنان به بزک کردن شیطان بزرگ مشغول اند.
اینان برخی شان به جای تمرکز بر کشتار و سرکوب خونین در آمریکا و اعتراض به آن، همچنان افکار عمومی را به مسائل داخلی میکشانند و در تلاش برای القای این همانی بین ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات هستند.
از فتنهگران سبز گرفته تا برجامیان بنفش، از مزدوران ارتجاع عرب گرفته تا مواجب بگیران ارتجاع نجف، همه این جماعت بلندآوازه میان تهی و غیرمردمی، امروز در این مسأله اجماع دارند و با اعتماد به نفس کاذب، به این بسنده نکرده، در پی اجماع سازی نخبگانی و عمومی اند. زهی خیال خام!
رهبر حکیم انقلاب اسلامی اما، روایت دیگری از ماجرا دارند. روایتی که در آن، حوادث خونین این روزها، معیاری است برای رسوایی شیطان بزرگ و همه عاشقان داخلی و خارجی این حکومت جانی و جائر.
خوشبختانه اعاظم قم و مرجع اعلای نجف، هم البته با همین نگاه همراه اند و بزک گران آمریکا بی پشتوانه ماندهاند.
@rozaneebefarda
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
گزیده ای از #پرونده_ویژه #روزنه پیرامون بررسی «فعالیت رسانههای حوزوی در مبارزه با شبهات و شایعات الاهیاتی در ماجرای #کرونا در ایران
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی/ #پست_ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چندی پیش گزارشی تفصیلی پیرامون فعالیت رسانه های معاند در گسترش شبهات الاهیاتی مربوط به کرونا به منظر مخاطبان ارجمند #روزنه ارائه شد. در آن متن دیدیم که رسانه های دشمن با کیفیت پیچیده و کمیت فراوان به الاهیات کرونا پرداخته اند و شواهد حاکی از آن است که برنامه مفصلی برای این مباحث دارند. از همان زمان این سؤال مطرح بود که #حوزه_مقدسه_قم با برخورداری از امکانات فراوان و نیروی متخصص متراکم، تا چه اندازه توانسته در مقابل این هجمه معرفتی و فکری ایستادگی کند و آیا از نظر کمی و کیفی، کارنامه و عملکرد نهادهای حوزوی در این مبارزه پیچیده و چند وجهی، قابل قبول است یا آنکه ضمن صحه بر نقاط قوت، باید عاجلا برای پوشش دادن نقاط ضعف برنامه ریزی گسترده ای شکل بگیرد؟
- این نوشتار به کیفیت و کمیت فعالیت نهادهای حوزوی (که ذاتا متولی دفاع از دین و مکتب تشیع هستند) پرداخته است و در اینجا سعی داریم گزارشی اجمالی از کمیت و کیفیت فعالیت این نهادهای حوزوی ارائه دهیم تا در عین حال که زمینه تقدیر از زحمات را فراهم می کند، تلنگری باشد نسبت به کاستیهای موجود و اندیشیدن برای مواجهه بهتر با حمله های فکری فرهنگی تمام عیار دشمنان اسلام ناب محمدی.
- بنابر فرمایش #مقام_معظم_رهبری مسئولیت دین داری مردم به عهده حوزه علمیه است. صد البته نهادهای حوزوی مربوطه مسئولیت بسیار سنگینی در این امر به عهده دارند. شیوع کرونا باعث شد که هجمه سنگینی به مرز های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی انجام شود. به اهم نهاد های حوزوی که می توان از آنها به عنوان مسئول مرزداری در برابر این هجمه ها دانست ، در ذیل اشاره میکنیم:
- شورای عالی حوزه علمیه
- #دفتر_تبلیغات_اسلامی( و نهادهای وابسته مثل پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ...)
- سازمان تبلیغات اسلامی
- مجمع جهانی اهل بیت(ع)
- جامعة المصطفی
- حوزه علمیه خواهران
- مؤسساتی مثل موسسه امام خمینی(ره)، موسسه امام صادق علیه السلام، موسسه امامت، موسسه حکمت اسلامی ، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه قائمیه اصفهان، و...
- خبرگزاری های حوزوی مثل خبرگزاری حوزه، رسا و...
- درگاههای جواب به شبهات اعتقادی وابسته به بیوت مراجع و فضلاء
- شبکه جهانی اهل بیت(ع)
- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
- بیوت و رسانه های حوزه علمیه نجف
و غیره.
@rozaneebefarda
ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
[صفحه 2 از 3]
بررسی چگونگی مواجه نهاد های حوزوی در این بحث را به بررسی کمی و کیفی تقسیم می کنیم:
بررسی کمی
بررسی کمی دو مرحله دارد. در ابتدا اصل ورود ویژه و رسانه ای بررسی می شود. مرحله بعدی بررسی میزان جذابیت و بازدید رسانه های مختص به این نهاد ها است.
بررسی ها نشان می دهد که از لیست آدرس هایی که در بالا آوردیم فقط نهاد های زیر وارد این عرصه شده اند:
- #مرکز_ملی_پاسخگویی به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی
- #سایت_بلاغ وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی
- مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه وابسته به شورای عالی حوزه علمیه قم
- پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- #موسسه_امام_خمینی
- شبکه ولایت
- انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه
بررسی های آماری انجام شده تمامی این مراکز بر اساس سایت الکسا و تعداد اعضای کانال های این رسانه های در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که از بازدید و جذابیت پایینی برخورد هستند. بهترین آمار در این بین به مرکز ملی پاسخگویی و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اختصاص دارد که به تفصیل به آمار های آن در زیر می پردازیم. در کنار این دو مرکز، یک سایت و یک کانال تلگرامی را نیز اضافه می کنیم تا با مقایسه آنها به نتایج واقع بینانه تری برسیم:
1-سایت تحلیلی " #زیتون " که به شاخه روشنفکران دینی ضد انقلاب اختصاص دارد که ظاهرا از پرسنل بالایی برخورد دار نیست. این سایت فیلتر بوده و در بین عموم مردم شناخته شده نیست و جنبه تخصصی دارد..
2-کانال تلگرامی "قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات" این کانال، به گفته ادمینش به طور مستقل و آتش به اختیار فعالیت می کند و با وجود کانال های مشابه اش اعضای قابل توجهی دارد.
مرکز ملی و مرکز مطالعات با پرسنل و بودجه فراوان نسبت به دو مورد دیگر از جهت محبوبیت و بازدید، برابر و حتی پایین تر از آن دو قرار گرفته اند. جالبتر اینکه مرکز ملی پاسخگویی که اصلی ترین نهاد حوزوی در پاسخ به شبهات و سوالات دینی است از لحاظ رتبه بندی بین سایت روند کاهشی داشته است و بنابر اعلام مسئولان فضای مجازی مرکز، 4 سال قبل رتبه الکسای درگاه " اسک دین" وابسته به مرکز ملی رتبه 346 را داشته است و هم اکنون رتبه 2900 رسیده است. دیگر رسانه های حوزوی نام برده - به جز خبرگزاری ها - وضعیت بهتری از این ندارند.
در مقایسه ساده بین کانال های پاسخگویی به شبهات که مستقلا کار می کنند با کانال های نهاد های گفته شده می توان بالا بودن یا برابری کردن بازدید و اعضای کانال های مستقل پی برد.
بعضی از وب سایت ها به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می کنند. مثل :" اشراق" متعلق به معاونت فضای مجازی ، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و " تبیان" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی. با اینکه این سایت ها ظرفیت بالایی دارند در این مسئله ورود نداشته اند.
بررسی کیفی
به طور کلی از بازدید کم این نهاد ها در فضای مجازی به ضعف کیفی آنها نیز می توان پی برد. البته ناگفته نماند بدنه کارشناسان حوزوی در مسئله الاهیات کرونا وارد شده اند و هر چه در توان داشته اند ارائه داده اند. این در پرونده ی ویژه ای که مرکز ملی پاسخگویی برای این مسئله ایجاد کرده است مشهود است. اما به نظر می رسد که از جهت مدیریتی مشکلاتی وجود دارد. اشکالات روشی و کیفی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
- #برخورد_انفعالی و تدافعی با هجمه های رسانه ای:
این نهاد ها بیشتر آرایش تدافعی به خود می گیرند و با هجمه رسانه ای به عنوان یک سوال علمی یا شبهه اعتقادی برخورد می کنند. در حالی که در عرصه جنگ رسانه ای حالت تدافعی از ابتدا محکوم به شکست است.
- #مسئلهپذیری به جای مسئله سازی:
این نهاد منتظر هستند که دشمن برای دین مسئله سازی کند تا به آنها پاسخ علمی بدهند. در حالی که مسئله سازی از طرف نهاد های دینی علیه نهادی غیر دینی و ملحد باید صورت بگیرد. در واقع دین نباید در مقام پاسخگو قرار بگیرد بلکه باید از نهاد های فکری جهان غرب در قبال فرهنگ و مدیریت حاکم بر جهانی مطالبه و بازخواست کند.
- #جذابیت_ضعیف رسانههای این نهاد ها در برابر رقبای سر سختی که به نشر افکار و سبک زندگی غربی می پردازند.
- #مخاطبشناسی_ضعیف و عدم ارائه پاسخهای تخصصی:
شیوه پاسخگویی این مراکز به سوالات و نیاز مندی های مخاطبان و شبهات فضای مجازی روند یکسانی دارد. شیوه پاسخگویی به صورت کتابی است و مخاطب احساس می کند که کتاب دینی دبیرستانش را با شکل و شمایل دیگر می شنود یا می خواند. در حالی که رسانه های حرفه جهان از شیوه ها و تکنیک های بسیار متنوع و پیچیده ای برای القای مفاهیم مورد پسند خود می کنند و شبیه آن را در هالیوود دیده ایم.
@rozaneebefarda
ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
[صفحه 3 از 3]
- تفاوت عرصه #جنگ_رسانهای با عرصه گفتگو:
میدان درگیری جهان غرب با اسلام صرفا میدان درگیری فکری نیست. بلکه درگیری رسانه ای شدیدی در این میان هست. حوزه علمیه و نهاد های مربوط آن حاضر نیستند به این درگیری رسانه ای تن بدهد و صرفا دوست دارند در عقب جبهه به تدارک چی بودن کفایت کنند و یا بصورت کج دار و مریض در میدان حضور داشته باشند. خط شکنی، عبور از میدان های مین خطرناک فرهنگی، هدف قرار دادن نقاط ضعف دشمن، طراحی عملیات مختلف رسانه ای و فکری و ... مسئولیت هایی است که باید حوزه علمیه به عهده بگیرد. چرا که غیر از حوزه علمیه هیچ نهادی نمی تواند این مسئولیت ها را درست انجام دهد.
- توجه صرف به ابعاد علمی بحث:
رسانه های دشمن مباحث در هم تنیده بیان می کنند. مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فقهی، خبری و حتی اخبار روزمره زندگی را با بیانی شیوا، ژورنالیستی، جذاب و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه ارائه می کند. اما در مقابل، پاسخگویی ها صرفا جهت علمی و دینی آن را با ادبیات کتابی را بیشتر برجسته می کنند.
- نبود #نگاه_جریانی و تاریخی به منابع تولید شبهه:
جنگ روانی، جنگی است پیچیده که از اتاق فکر ها و جریان تاریخی ریشه دار بیرون می آید. دستگاه ها و تشکلات های تولید شبهه، تردید، ، سوال و ضد فرهنگ شناسنامه دار هستند. افشا کردن این جریان ها و دستگاه ها از جهت عملکرد، تاریخ شکل گیری و اهداف و انگیزه ها در پاسخ دادن به نیاز های مخاطبان تاثیرات زیادی دارد. اما می بینیم که نهاد های حوزوی متولی توجه کمی به این ابعاد از ماجرا دارند و یا کمتر این ابعاد برجسته می کنند. در حالی که رسانه های دشمن به اینها بسیار توجه دارند و در پرداختن به مسائل دینی همیشه، ریشه های تاریخی و سیاسی و اجتماعی مسئله را برجسته می کنند. به طور مثال اعتقادات مذهبی را به شدت به مباحث سیاسی، جریان حاکم در جمهوری اسلامی و ریشه های تاریخی آن در انقلاب اسلامی می پردازند.
البته در بین نهاد های حوزوی پاسخ ها و فعالیت هایی نیز دیده می شود که به پیچیده گی کار پی برده اند و تقابل متناسبی را در حد وسع خودشان انجام می دهند که می توان به فعالیت های اساتید موسسه امام خمینی(ره) در فضای مجازی اشاره کرد. اما این عزیزان نیز بیشتر به حیثیت تخصصی مسئله می پردازند و از حیثیت رسانه ای و جذابیت ضعیف عمل کرده اند.
گذشته از #مرکز_ملی_پاسخگویی که از نظر کثرت کارشناسان و سرعت در پاسخگویی، عملکرد خوبی داشت البته کیفیت پاسخ ها و وجهه استدلالی آن قابل نقد است و اشکالاتی که قبلاگفتیم به این مجموعه نیز وارد است. گذشته از موارد مذکور، #نخبگان_حوزوی دیگری نیز بودند که در حد وسع خود به تناسب بین جنگ روانی دشمن و مبارزه اعتقادی توجه داشتند و محصولاتی ارائه داده اند. در اینجا لازم است که به دو جزوه مهم و قابل تقدیر تولید شده توسط فضلای حوزه علمیه اشاره کنیم. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره) جزوه "باور های دینی و چالش های کرونایی" در 104 صفحه تهیه کرده است و نویسندگانی مثل حجت الاسلام دکتر جواد گلی دبیر آموزشی و پژوهشی فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) دست به قلم برده اند. جزوه دیگر توسط مرکز ملی مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با عنوان " مهمترین شگردهای خبررسانی در جنگ روانی دشمن، پیرامون « #کرونا » " تهیه شده است. این جزوه حاوی 58 تکنیک عملیات روانی است که رسانه های معاند از آنها برای جنگ رسانه ای استفاده کرده اند.
حال لازم است این نوع مواجهه با #شبهات_دینی را با یک مواجهه تاریخی بین حوزه علمیه و روشنفکران عصر پهلوی مقایسه کنیم. امام خمینی(ره) در مقابله با انحراف افکنیهای یکی از روشنفکران عصر پهلوی(که سابقه حوزوی نسبتا پررنگی نیز داشت) دست به انتشار کتابی زدند که در تاریخ ماندگار شد.
سخن آخر
شیوع کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت و کاستی های خود بشناسد. این گزارش در صدد این بود که با تصویر آرایش جنگی دشمنان دین حساسیت مسئله را نشان دهد و غیرت دینی نخبگان حوزوی را متوجه هجمه قریب الوقوع رسانه ای دیگری بکند. قسمت دوم گزارش به دنبال این بود که از عملکرد و کاستی های نهاد های حوزوی مسئول در قبال این هجمه بگوید و به بازنگری در شیوه ی مدیریت این نهاد ها کمک کند.
این گزارش رسانهای بر اساس دادههایی است که تا هنگام جمعبندی نهایی، در خروجی ارگانهای حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند.
با اینهمه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت.
متن کامل این پژوهش تفصیلی را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
مروری بر تذکار تاریخی امام خمینی به جامعه مدرسین
تأکید بر ضرورت پیوند با #طلاب_انقلابی
[صفحه 1 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔶20 خرداد 67 و به دنبال شکل گیری برخی اختلافات داخلی و وقایع تلخ(که بازخوانی آن فعلا ضرورت ندارد) که ناراحتی شدید امام را به دنبال داشت، نامه ای از طرف جامعه مدرسین به محضر امام نوشته شد و در آن بار دیگر بر ولایت پذیری این مجموعه و ارادت نسبت به امام، تأکید شده بود.
🔸متن نامه جامعه مدرسین و پاسخ تاریخی امام خمینی، حاوی نکات مهمی است که هنوز و همیشه، راهگشاست.
◽️متن کامل نامه جامعه مدرسین به شرح ذیل است:
محضر مبارك مرجع عاليقدر رهبر معظم انقلاب اسلامى امام خمينى- مد ظله العالى
پس از عرض تحيت و سلام،
شاگردان مخلص شما جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه سابقه اخلاص و خدماتشان قبل و بعد از انقلاب بر آن امام بزرگوار پوشيده نيست، در اثر ملاحظه نگرانيها احساس وظيفه شرعى نمودند مراتب را طى نامهاى به استحضار مقام معظم رهبرى ولايت امر و رهبرى برسانند كه از قرار معلوم كيفيت تعبير، موجب تكدّر خاطر مبارك گرديده و از طرفى مشاهده شده دستهايى بدون توجه به انگيزه نامه مزبور و بدون آگاهى از مضمون آن در كار شدند تا وانمود كنند كه جامعه مدرسين مىخواهند در برابر امام بزرگوار اتّخاذ موضع نمايند.
بدين وسيله با #صراحت عرض مىكنيم كه اميد ما و حوزههاى علميه و همه مسلمين و مستضعفان جهان را در وجود شريف و عزيز شما متبلور مىدانيم و موضعى جز اطاعت نداشته و نداريم و از بابت تكدّر خاطر مبارك سخت متأثريم. در پايان متذكر مىگردد كه احساس مىشود توطئه شومى در حوزه علميه در شرف تكوين است تا بين مدرسين و طلاب و مراجع و بين انقلاب تفرقه و چند دستگى ايجاد شود كه جز با دست تواناى آن رهبر عظيمالشأن دلسوز خنثى نمىگردد.
خداوند سايه مبارك حضرتعالى را در پرتو عنايات و الطاف حضرت بقيةاللَّه- عجلاللَّه تعالى فرجه- براى اسلام و مسلمين مستدام بدارد.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم- 20/ 3/ 1367
🔳پاسخ امام به جامعه مدرسین را در ذیل بخوانید:👇
بسماللَّه الرحمن الرحيم
خدمت حضرات حجج اسلام آقايان اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم- دامت افاضاتهم
با اهداى سلام، نامه آقايان محترم رسيد از اظهار لطفى كه كرديد متشكرم، خداوند شما و ساير خدمتگزاران اسلام و مسلمين را تأييد فرمايد. موقعيت مناسب شد تا مسائلى را تذكر دهم:
🔻هيچ كس نبايد در اينكه شما مىخواهيد از اسلام دفاع نموده و به مردم محروم و مستضعف كمك و رسيدگى نماييد شك كند.
🔻شما عمرى را در درس و بحث گذراندهايد و در مبارزات هميشه يار و مددكار مردم بودهايد، شما فشار رژيم گذشته را احساس كردهايد و براى شكست طاغوت با كمك ساير اقشار تلاش نمودهايد.
🔻من به شما علاقه دارم و اميدوارم به آرمان اسلامىمان كه حكومت اسلام در جهان و شكست دشمنان آن است برسيم.
🔻شما بايد مطمئن باشيد كه قوىترين بازوى شما، طلاب جوان حوزهها مىباشند لذا نمىشود و نبايد آنها را به حساب نياورد.
🔻شما دوستان اگر خيال كنيد همه در مسائل اعتقادى بايد آنچه را شما قبول داريد قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانيد كه راه درستى نمىرويد.
🔻بحمداللَّه در حوزههاى علمى يكى از مسائل حل شده كه سابقه تاريخى بيش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمينههاى مختلف است.
🔻 #طلاب_جوان داراى شور و شوقى مىباشند كه به واسطه آن انقلاب اسلامى پيروز شد؛ همان شور و شوقى كه سينههاشان را در مقابل گلولههاى شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان داراى اعتقاداتى باشند كه با آنچه شما بدان اعتقاد داريد جور نباشد اشكالى ندارد.
@rozaneebefarda
ادامه:👇
مروری بر تذکار تاریخی امام خمینی به جامعه مدرسین
[صفحه 2 از 2]
🔻مسئله ديگر اينكه شما در قم مجموعهاى را تشكيل دادهايد كه هر كدام از شما هر حركتى بنمايد به عنوان آن مجموعه ثبت مىگردد، هوشيارانه به اين مسئله توجه كنيد كه ممكن است كسانى كه وابسته به گروه و حزب و سازمانى هستند بخواهند از طريق شما و زير پرچم شما مقاصد خود را پياده كنند، بايد بدون هيچ گذشتى آنان را در يكى از دو راه مختار نماييد يا جامعه مدرسين قم و يا حزب و گروه و سازمان وابسته به آن.
🔻چرا بايد به گونهاى حركت كنيم كه اجازه ندهيم طلبهها در قتلگاه مقدس فيضيه، اين برجستهترين سنگر مبارزات روحانيت، براى شهداى عزيز پانزدهم خرداد، آن هم در همان روز تاريخى، جلسهاى بگذارند. اين موضعگيرى غلط و تلخ در تاريخ ماند.
🔻حضرات مدرسين محترم، شما حاصل سالها تلاش حوزههاى علميه مىباشيد.
🔻من به هيچ وجه خدمات ارزنده شما را فراموش نمىكنم ولى شما بايد خود را از گزند تبليغات سوء حفظ كنيد. مثلًا چه اشكالى دارد كه طلاب عزيز قم هم دو سه نفرى را در شوراى مديريت حوزه قم داشته باشند تا بدانند كه دستى از دور بر آتش دارند و بهتر از آنچه شوراى مديريت فعلى انجام مىدهد نمىتوانند انجام دهند.
🔻شما بايد تمام سعى خود را بنماييد تا جوانان حوزههاى علميه و دانشگاهها را جذب كنيد و مطمئن باشيد كه نه شما غير از اسلام چيزى را مىخواهيد و نه آنها. از اين درگيريهاى تلخ چه كسانى غير از دشمنان اسلام سود مىبرند.
🔻چه كسى است كه نداند بسيارى از مشكلات در جمهورى اسلامى حل نشده است و دل شما و ما و هر صاحب دردى از آن دردناك است ولى نبايد صحنه را خالى گذاشت بايد دست در دست يكديگر نهيم تا اين بار را به سلامت به منزل برسانيم. بايد توجه كنيم تا زمانى كه شما اسلام سربازان انقلاب در حوزهها و دانشگاهها را، اسلامى ماركسيستى بدانيد آنان اسلام سرداران خود را اسلام امريكايى مىدانند در حالى كه نه اسلام آنها التقاطى و ماركسيستى است و نه اسلام شما امريكايى؛ بلكه دو نحو برداشت از اسلام عزيز است و برداشتهاى گوناگون از اسلام سابقه تاريخى دارد.
🔻من در ملاقاتهاى مكرر به دوستان روحانى اين امر را گوشزد كردهام كه بايد به صورتى حركت كنيد كه متهم به طرفدارى از فئودالها و سرمايهدارها نشويد. در بيش از بيست سال پيش خيلى از افراد بزرگوارى كه در ردههاى بالاى اين حكومت بودند و به خيل شهداى عزيزمان پيوستند و يا فعلًا مىباشند از منافقين با عناوين انقلابيون صدر اسلام و يا انقلابيون حافظ قرآن و نهجالبلاغه به نيكى ياد مىكردند و پيغامهاى مكرر مىدادند كه اينجانب آنان را تأييد كنم بايد صريحاً بگويم از افرادى كه امروز دايه مهربانتر از مادر شدهاند و شعار عمل به رساله عمليه را سر دادهاند و مانند منافقين مىخواهند از روحانيون به نفع مقاصد خود استفاده كنند پرهيز كنيد.
🔻منافقين و اين گروه، دو روى يك سكهاند. امروز خطر هدم اسلام در جهان بسيار قوى است. بدون جذب جوانان دلسوخته حوزهها و دانشگاهها و بازارها و خيابانها نمىشود اسلام ناب محمدى- صلىاللَّه عليه و آله و سلم- را در جهان مستضعفان و پابرهنگان پىريزى كرد.
🔻بحث اينكه به من چه نوشتيد و يا متأثر از تأثر من شديد نيست، بحث بر سر اين است كه چگونه بايد جواب نسلهاى آينده را داد، بحث بر سر اين است كه اگر دير بجنبيم #اسلام_امريكايى از جلسات سياسيون ظاهرالصلاح وابسته به امريكا و نيز از همين حوزهها و دانشگاهها چنان زيبا براى جهان پابرهنگان تشنه عدالت ترسيم مىگردد كه همگى محكوم به فنا هستيم.
🔻 امروز روز اتحاد است، روز خروش عليه استكبار شرق و غرب است، با محبت و دوستى نور صفا و پاكى را در دلهاى نورانى عاشقان اسلام بپاشيد. من به شما بزرگان حوزهها دعا مىكنم و شما را ياران باوفاى اسلام عزيز مىدانم و از خداوند متعال مىخواهم تا قلوب ما را به هم نزديك و نزديكتر گرداند. شما اميدهاى آينده هستيد.
🔻مردم و طلاب بايد قدر شما عزيزان را بدانند بايد آنها توجه كنند كه خداى نخواسته به دست آنان مقاصد سوء دشمنان اسلام اجرا نگردد. خداوند همه را در كنف حمايت خويش نگه دارد. اين نصيحتى بود از پدرى پير براى فرزندان واقعى اسلام.
خدا يار و نگهدارتان باد. والسلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته.
روحاللَّه الموسوى الخمينى_3 تير 1367
@rozaneebefarda
1399-03-19 مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی-کانال حوزوی روزنه.pdf
2.98M
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی
#اختصاصی
#پرونده_ویژه روزنه/ ویرایش نخست(24 صفحه)
▪️شیوع #کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت ها و کاستی های خود را بشناسد. این گزارش در صدد ارائه تصویری واقعی از روند اقدامات حوزویان در مواجهه با شبهات شایعات کرونایی است؛ بدان امید که ضمن حق شناسی از زحمات، با التفات به برخی ضعف ها، زمینه برای حضور مقتدرانه و منسجم در تحولات مشابه آتی، فراهم شود.
▪️ این گزارش رسانهای بر اساس دادههایی است که تا هنگام جمعبندی نهایی(حدودا پایان اردیبهشت ماه)، در خروجی ارگانهای حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با اینهمه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت.
متن کامل این پژوهش تفصیلی را در فایل پیوستی بخوانید.
@rozaneebefarda
May 11
رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین الملل
بخش نخست: مسئله #صدور_انقلاب و نقش حوزه های علمیه
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ایام سالگرد ارتحال امام خمینی قدس سره الشریف فرصتی است که منطق و سلوک سیاسی ایشان که جلوهای دلانگیز از اسلام ناب محمدی است بازخوانی شود.
با توجه به شرایط امروز و حضور برخی چهرههای غربزده در صدر امور و تئوریزه کردن سازش با غرب، بازبینی «رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بینالملل» ضروری مینماید.
مسئله صدور انقلاب اسلامی به خارج از مرزهای ایران یکی از شاخصههای اصلی تفکر امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بینالملل است. ایشان در تاریخ 8مهر1358 ملتهای اسلامی را متوجه ایران دانستند و در صورت تحقق شرایط لازم؛ صدور انقلاب را حتمی دانستند:
« اگر چنانچه اسلام به آن معنايى كه هست در ايران تحقق پيدا بكند، مطمئن باشيد كه كشورها يكى بعد از ديگرى همين رويّه را پيدا مىكنند. الآن هم نمونههايش هست. الآن هم همان كارهاى خلافى كه در ايران واقع مىشد در بعضى كشورهاى ديگر شروع كردهاند و مشغولاند؛ از خوف اينكه مبادا از ايران به آنجا سرايت بكند، و بيخود دست و پا مىزنند؛ ناچار سرايت مىكند. يعنى الآن هر طايفهاى كه مىآيند اينجا از ملتشان وقتى ذكر مىكنند، مىگويند توجه دارند به ايران و همين معنا را مىخواهند تحقق بدهند، در عراق، در كويت، در مصر، همه جا.»(صحیفه امام ج10 ص180)
البته ایشان شرط صدور انقلاب را پیادهسازی اسلام حقیقی در داخل کشور عنوان کردند:
«اگر ما خوب اين نقش را بازى بكنيم و اسلام را به آن طورى كه هست در ايران پيادهاش بكنيم، علاوه بر اينكه خودمان- ان شاء اللَّه- پيروز هستيم و تا آخر هم پيروز هستيم ان شاء اللَّه از ما به ساير بلاد [سرايت مىكند] كه نظر ما به اين است كه همه بلاد مسلمين اسلامى باشد، حكومت در دنيا حكومت اسلامى باشد، يا عدل اسلامى در همه جا باشد.
اگر ما با هوشيارى و با امانت و با علاقه [باشيم] همان طورى كه علاقه ما را به اينجا رسانده. علاقه قشرهاى مختلف ملت به اين نظام اسلامى يك علاقه الهى بود كه در قلب مردم تحقق پيدا كرد. و با دست غيبى اين علاقه در قلوب مردم پيدا شد، به طورى كه از بچههايى كه تازه زبان باز مىكردند تا پيرمردهايى كه نزديك مُردنشان بود، آنها همه با هم همصدا بودند و اسلام را مىخواستند.(صحیفه امام ج10 ص181-180)
از منظر امام خمینی، #غربزدگی و ناآشنا بودن سران حکومتها با اسلام به عنوان مهمترین مانع در برابر صدور انقلاب اسلامی مطرح است. ایشان در این زمینه چنین میفرمایند:
«خبرنگار:
گفته مىشود كه انقلاب اسلامى ايران به خارج هم صادر مىشود. ولى بعضاً دولتهاى اسلامى موافق نيستند و حتى مخالف هم هستند. ولى دنياى اسلام تأييد خودش را كرده. آيا به نظر حضرت عالى اين علامتى نيست براى ايجاد يك امت قوى اسلامى در سراسر جهان؟»
امام خمینی قدس سره الشریف:
«...بعضى از اين حكومتها هستند كه ترجيح مىدهند كه زير سلطه مثلًا كارتر باشند و به اسلام گرايش پيدا نكنند.
براى اين است كه شناخت اسلام را ندارند. اينها از اولى كه متولد شدند، در يك محيط كه از اسلام خيلى خبر نبوده است زندگى كردند، و بعد هم هر كدام توانستند رفتند به خارج، به اروپا، به امريكا و آنجا هم تحصيلاتشان را كردند و بىخبر از احكام اسلام و اسلام.
حكومت اسلام به گوششان نخورده است تا بدانند چى هست. اگر هم يك وقت به گوششان خورده نتوانستند بفهمند كه حكومت اسلامى چى هست و آيا اسلام چنانچه به آن طورى كه هست تحقق پيدا بكند، اين آيا براى آنها ضرر دارد؟ اين مطلب اصلًا طرح نشده تا حالا پيششان كه بتوانند بفهمند كه اسلام برايشان مفيد است يا ضرر دارد.»(صحیفه امام ج11 ص295-294)
بر اساس مطالب پیشگفته مشخص میشود که در نگاه امام خمینی، منظور از صدور انقلاب اسلامی، صرفا استفاده از قوه قهریه و نیروی نظامی نیست بلکه منظور، روشنگری جهانی است که با عمل به اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله محقق میشود.
با این نگاه، حضور نظامی در خارج از کشور نیز با تکیه بر نگاه فرهنگی و آرمانی عمیق شکل گرفت و از این رو، در جریانی که اکنون از آن به عنوان رزمندگان بدون مرز یاد می شود، عنصر عقیده و آرمان و شاخصه های نرم، بر مسائل فیزیکی و سخت، اولویت قطعی دارد.
مأموریتی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آن را جهانی کرد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
رویکرد امام خمینی قدس سره الشریف در روابط بین الملل
بخش نخست: مسئله #صدور_انقلاب و نقش حوزه های علمیه
[صفحه 2 از 2]
بعد از مطرح شدن مسئله صدور انقلاب، دو نوع مواجهه انحرافی با این بیانات صورت گرفت؛ دسته نخست جریان های غربگرا و خودباخته ای بودند که به موازات دشمنان، در اصل صدور انقلاب خدشه جدی داشتند و علنا به نفی آن پرداختند.(نهضت آزادی و جریان های مشابه، از این دسته اند)
دسته دوم نیز با فهم غلط و غیر عمیق از نگاه امام، مسئله را تقلیل داده، زمینه صدور انقلاب را منحصر در صدور سلاح و نیروی نظامی به سایر کشورها منحصر کردند.
باند منتظری، خاصه سیدمهدی هاشمی یکی از مهم ترین جریان هایی است که با کج فهمی یا سوءاستفاده از صدور انقلاب، هزینه هایی را به انقلاب اسلامی تحمیل کرد و با برخورد امام مواجه شد.
امام خمینی قدس سره الشریف با سیدمهدی هاشمی که یکی از منادیان این تفکر بود به شدت برخورد نمود. مسئول واحد اطلاعات وقت سپاه، جلسه فرماندهان سپاه در سال 61 با امام قدس سره الشریف را اینگونه گزارش میدهد:
« حضرت امام گزارشها را شنیده، مطالبی را میفرمودند. مهدی هاشمی ضمن گزارش خود، به شیوه صدور انقلاب و... اشاره کرد. حضرت امام قدس رحمهالله پس از صحبتهای مهدی هاشمی، مطالبی را عنوان فرمودند که عمدتا رد نظرات او بود. لحن حضرت امام رحمهالله در عدم تأیید و نارضایتی از او به حدی آشکار و صریح بود که سبب تعجب همگان و ناراحتی مهدی هاشمی شد.»
امام خمینی قدس سره الشریف با مشاهده فهم ناقص یا نادرست از مسئله صدور انقلاب، بار دیگر به نقش حوزه در این زمینه تأکید نموده، و بر همین اساس به شورای عالی تبلیغات اسلامی میفرمایند:
«وضع تبليغات بايد متناسب با نيازها و وضع حوزهها باشد. بايد آقايان توجه داشته باشند، هميشه دنبال مسائل واقعى بروند. كتابهايى را كه مىخواهيد منتشر كنيد، حتماً بدهيد عدهاى از فضلا بخوانند و نظر دهند و خودتان دقيقاً بررسى كنيد. اعزام مبلّغ از امور بسيار لازم است كه بايد با دقت عمل شود. ما كه مىگوييم مىخواهيم انقلابمان را صادر كنيم، نمىخواهيم با شمشير باشد بلكه مىخواهيم با تبليغ باشد.»(2شهریور1362، صحیفه امام ج18 ص72)
@rozaneebefarda
📌#معرفی_کتاب |
📗 کتاب "سند انتخاب" (روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از امام خمینی ۱۳۶۸-۱۳۶۲)
توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
@rozaneebefarda
آیا #برجام_عراقی در راه است؟!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
شروع مذاکرات مسئولین عراقی با امریکائی ها موجی از نگرانی ها را به همراه خود اورد ه است
*برخی تلف کردن وقت در مقابل مصوبه مجلس عراق تا انتخابات را هدف مذاکرات دانسته اند تا مهرهای مخالف امریکا در انتخابات کنار گذاشته یا کمتر شوند (هانی زاده خبرانلاین)
برخی دیگر می گویند امریکا و همپیمانانش در منطقه برای همراه کردن عراق به مسئولین مذاکره کننده عراقی پیشنهادهای برای حل مشکل اقتصادی، پزشکی و نجات از داعش می دهند در حالی که امریکا 17سال حدودا در عراق بودند اگر اراده ای برای کمک داشتند انجام می دادند و داعش را بوجود اوردند و همین حالا نیز ممکن است به مدل های دیگر به وجو اورند (بلوری کیهان 99/3/21)
به نظر نگارنده، در تحلیل مذاکرات مذکور، باید به چند نکته توجه داشت؛
1. هدف اصلی امریکا از حضور در عراق فقط تسلط بر یک کشور مسلمان نیست بلکه امریکا می خواهد عراق به کشوری مقتدر با منطق مقاومت، موج جریان ساز در بین کشورهای عربی تبدیل نشود چون با توجه به روند تحولات و تفکر حاضر در عراق میداند مقاومت ریشه در اعتقادات اسلامی مردم عراق دارد بنابراین می خواهد با حضور مؤثر، مانع از اقتدار در عرصه های مختلف از جمله امنیتی و اقتصادی عراق و اتحاد بین کشورهای مقاومت از جمله با ایران گردد.
از این رو خروج از عراق برای امریکا حکم "جام زهر" را دارد و از هر وسیله برای جلوگیری از ان استفاده می کند؛ از فعال کردن مجدد داعش در عراق و تقویت جریان تکفیری در ایجاد نا امنی گرقته، تا به خط کردن #جوکرهای_عراقی و موج سواری رسانه ای بر اعتراضات داخلی و از همه مهم تر، چشم امید به انتخابات پارلمانی عراق و برنامهریزی گسترده برای مهندسی آن!
2. خروج امریکا مصوبه پارلمان با پشتوانه مردمی و بسیج مردمی آن است که مسئولین جدید عراقی و امریکائی ها نیز به ان واقفند از این جهت به صورت علنی نمی توانند ان را زیر پا بگذارند چون نفی علنی آن ممکن است منجر به شکست قطعی خود و دوستداران عراقی امریکا در انتخابات بعدی گردد بنابراین باید برای ظاهر سازی هم که شده یا "وعده گندم ری" را بدهند یا مذاکرات طولانی تا انتخابات یا توافقی فشل مانند برجام که خروج امریکا از آن را در بوته امکان باقی بگذارد.
3.از طرفی مشکلات اقتصادی و کرنا و وضعیت لرزان امنیتی عراق و نارضایتی ها دغدغه شب و روز دلسوزان عراقی است
از بین بردن داعش و پاکسازی مناطق خود و تثبیت روز افزون ان دستاوردی بزرگ برای عراقی هاست که امریکا و همپیمانانش در آن نقشی نداشتند و ادامه ان نیز نخواهند داشت
همان طور که عراق با همت خود در مقابل داعشی پیروز شد میتواند در مقابل مشکلات دیگر نیز پیروز شود بدون اتکا بر امریکا.
اما معالاسف این انگاره در سطوح نخبگان سیاسی عراقی و حتی در میان برخی حوزویان مؤثر عراقی، به شدت در حال تضعیف است و این روزها عدهای پیدا شدهاند که بر آتش وابستگی روزافزون به آمریکا می دمند
4. از همه مهمتر پیمان با دولتی که حمله داعش در زمان حضور امریکا عراق بوده و کاری نکرده است بلکه خود ایجاد کننده ان است چگونه حضورش مانع احیای دوباره آن بشود؟
جریان مقاومتی که با همه وجود به کمک عراق امد کم رنگ شدن او به عراق کمک می کند ؟؟؟!!!
به نظر نگارنده برخی منورالفکرهای سیاسی عراق بین ایران و عراق تفاوت قائلند اما امریکا هیچ تفاوتی قائل نیست امریکا از برجام عراقی نیز خارج خواهد شد و این سرنوشت هر دولت اسلامی است که با امریکا دست دوستی بفشارد.
نخبگان سیاسی و خصوصا حوزویان نزدیک به مرجعیت شیعه در عراق باید متوجه شرایط حاد و حساس امروز و فردای عراق باشند و فراموش نکنند که معامله حشدالشعبی قهرمان با آمریکا، بازی با امنیت و جان مردم مظلوم عراق است و اشتباهی جبران ناشدنی و خطایی راهبردی است.
محمدجعفر پرورده
@rozaneebefarda
قالیباف و #قاعده_انتصاب!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سال هشتاد و هشت و در ضمن انتصاب مشایی به معاونت احمدی نژاد، دستخطی از رهبری معظم منتشر شد که حاوی اعتراض و انتقاد ایشان به این انتصاب بود. در آن نوشتار رهبری، عدم مصلحت شخص رییس جمهور، اختلاف و سرخوردگی میان طرفداران را از عوارض این انتصاب دانسته بودند.
به نظر بنده آن انتقاد رهبری، حاوی نکات کلیدی و تذکری به همه مسئولین نظام بود: انتصابات بر اساس سلیقه شخصی ممنوع است و در آنها می بایست مصلحت جایگاه حقوقی فرد، و پیامدهای روانی آن در بین هواداران و دلسوزان لحاظ شود.
مسئولیت جایی برای حاتم بخشی و تقسیم موقعیتها به دوستان و دلسپردگان نیست. جایی است برای تقسیم حکیمانه وظائف و دور اندیشی های عاقلانه.
اکنون و بعد از حدود یازده سال از آن ماجرا، دکتر قالیباف در انتصابات خود همان اشتباهی را مرتکب شد که پیش از این پیامدهای تلخ آن را دیده ایم.
انتصاب آقایان اسماعیلی، محمدسعید #احدیان و احسان #عسکری از همین قبیل است.
واکنشها در فضای مجازی و حقیقی شاهدی بر همین ماجرا و احتمال تکرار ناگزیر تاریخ است.
اگر قرار به اجرای دقیق ضوابط و غلبه آنها بر روابط بود، هواداران و مبلغان #برجام به عنوان خسارت محض می بایست #محاکمه شوند خاصه آن دسته از برجامیان که با تقطیع کلمات رهبری، دفاع از برجام را به ایشان نیز نسبت دادهاند به تعبیر رهبری «مگر گوش ندارید، مگر چشم ندارید»
اما مع الاسف قالیباف هم مثل رییس جمهور سابق، دقت در انتصاب ندارد و همان اشتباهی را مرتکب شد که خود او منتقدش بود.
#مگر_گوش_ندارید
یاسر حسینپور
@rozaneebefarda