eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم||مراسم تشییع پیکر مرحوم مراسم تشییع و تدفین مرحوم آیت الله ممدوحی عضو فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی، علما، اساتید، طلاب و عموم مردم شریف قم برگزار شد. رسا @rozaneebefarda
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞: فیلم|| آیت‌الله : در صف مقدم خدمت به حوزه و انقلاب قرار داشت. @rozaneebefarda
پیام تسلیت به مناسبت ارتحال (ره) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️متن پیام این مرجع معظم تقلید به شرح ذیل است؛ بسم الله الرحمن الرحیم ◽️خبر رحلت آیت الله حسن ممدوحی موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سالیان دراز به تربیت شاگردان پرداخت و خدمات شایان توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) داشت. 🔹اینجانب فقدان اسفناک این عالم ربانی را به حوزه علمیه و به همه علاقه مندان آن فقید سعید و بیت گرامی اش تسلیت عرض می کنم. 🔹خداوند روح او را با ارواح محمد و آل محمد (ص) محشور گرداند و به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. قم ـ ناصر مکارم شیرازی / ۳ مهر ۱۳۹۹ @Ayatollah_Mamdouhi @rozaneebefarda
تحریف ادبیات دفاع مقدس @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این پرسش مطرح است که چه مواردی باعث ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در موضوع تحریف دفاع مقدس شده است؟ تنها در یک نمونه مهم آن، شاهدیم که واژه های رایج و بر گرفته از اعتقادات توسط دستگاه های تبلیغی و فرهنگی(بخصوص در تولیدات سینمایی و تلوزیونی و نشر ...) و همچنین توسط گویندگان، نویسندگان، گزارشگران، مجریان و مدیران و... به وضوح تحریف می شود!!! واژه هایی همچون؛ دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، تبدیل به واژه "جنگ با عراق" شده! رزمندگان اسلام، تبدیل به سربازان وطن! شهیدان راه خدا، اسلام و قرآن، تبدیل به "شهدای وطن" و "شهیدان خاک وطن" شده! و... پس میبینیم که حساسیت و ابراز نگرانی مقام معظم رهبری، دلایلی آشکار دارد دشمن در جنگ نرم با سیاست های مزورانه، تحریف واژه ها را از زبان خودی ها ترویج می نماید و همزمان نیز، اصل ماجرای دفاع مقدس را تحریف می کند! آیا جا ندارد که اصحاب انقلاب نیز مانند مقام عظمای ولایت در این موقوله حساس باشند؟ @rozaneebefarda
درنگی در الگوی تصمیم گیری امام در 💥اختصاصی||یادداشت میهمان/محمدمهدی محلوجی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔵 بعد از بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مدبرانه بودن دفاع مقدس، بحث های زیادی در تحلیل این بیانات واقع شد که اغلب خالی از تبیین درست از الگوی تصمیم گیری و مدیریت امام خمینی در دفاع مقدس بود. این یادداشت اجمالی به بیان یک نکته در این باب پرداخته است. 🔻امام خمینی(ره) درباره مسائل داخلی تا جایی که ضربه به اصل نظام وارد نشود نظرات متولیان قانونی امور را مد نظر قرار می دادند؛ مثال مشخص و روشن آن پذیرش نخست وزیری بازرگان است که در نامه 6/1/68 قسم یاد می کنند که با نخست وزیری بازرگان مخالف بودند. در جریان قائم مقامی منتظری نیز همینطور شد. اما در موارد خطیره، بنا به وظیفه شرعی صیانت از اصل نظام اسلامی، وارد می شدند لذا در مورد منتظری، هنگامی تشخیص دادند ادامه قائم مقامی باعث ضربه به اصل نظام می شود شخصا ورود کرده و با نگارش نامه ۱/۶، زمینه استعفا و کناره گیری منتظری را فراهم کردند. 🔴در جریان جنگ تحمیلی نیز هم لازم است به این موضوع دقت شود که امام کلیه امور مربوط به دفاع مقدس را به شورای عالی دفاع واگذار می کنند که در نامه 20/7/59 به آن اشاره شده است و این رویه تا پایان جنگ و اصلاح قانون اساسی ادامه داشته است. در نتیجه امام در موضوع جنگ، هیچ وقت به تنهایی تصمیم نمی گرفتند و رویه و روش امام هم اینچنین نبود. 🔵در موضوع نیز به مانند تصمیم ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر(که امام نظر اجماعی متولیان امور سیاسی و نظامی را تایید کردند) قضیه از این قرار بود؛ شورای عالی دفاع تصمیم به قبول قطعنامه می گیرد در حالی که از کلمه «جام زهر» نظر امام کاملا مشخص است ولی نهایتا برای تامین مصالح مردم و انقلاب اسلامی، تصمیم حصرات را می پذیرد و مسئولیت آن را شخصا قبول می کند. 🔸تدبیر امور توسط ولایت، با توجه به واقعیتهای میدانی و وضعیت موجود سنجیده می شود چه اینکه در زمان امام حسن(ع) با توجه به شرایط موجود، امام(ع) خردمندانه ترین و شجاعانه ترین تصمیم موجود را گرفتند؛ تصمیمی که اگر خواص جامعه و به تبع آن توده مردم، با صبر و بصیرت و مجاهدت وارد میدان می شدند و تا آخر با حضرت می ماندند، حتما طور دیگری رقم می خورد لذا خردمندانه بودن تصمیم و تعبیر نرمش قهرمانانه برای آن، هرگز نافی کارشکنی های برخی یاران امام مجتبی(ع) نیست. @rozaneebefarda
جلسه سپاه تهران-پائیز63.mp3
42.44M
💥صوت کامل جلسه فرماندهان سپاه با / پائیز سال ۶۳ 🔸این فایل اخیرا توسط رسانه معاند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و مغرصانه بر اساس آن ساخته شده است. 🔸توضیحات تخصصی پیرامون این مستند جنجالی را در روزنه پیگیری کنید؛👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5032 @rozaneebefarda
35.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ماجرای چیست؟ 🔹اخیرا در مستندی به صوت نواری به جا مانده از دفاع مقدس می پردازد که در آن گفتگویی از صحبت های فرماندهان وجود دارد. توضیحات یکی از پژوهشگران تاریخ جنگ را پیرامون این مستند بشنوید. @rozaneebefarda
💥کمپینی برای بازنگری در برنامه های مشکلات صداوسیما و ارائه راهکار های پیشنهادی برای رسیدگی به این مشکلات از کمپین زیر حمایت بفرمائید https://www.farsnews.ir/my/c/40633 @rozaneebefarda
روزنه
بازخوانی هشدار و پیش بینی #روزنه پیرامون اقدامات #نفوذیها در #مجلس_انقلابی 🔷پیشتر (۱۲ اردیبهشت ۹۹)
💥تذکر یک فعال رسانه ای به رئیس مجلس/ حلقه رسانه ای بسته، گره گشای کار فروبسته مجلس نیست! اگر به فکر نباشید، همه چیز از دست می رود.... @rozaneebefarda
روزنه
عقل عرفی از سروش تا #مهدی_نصیری! جعفر بحرینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸روشنفکران دینی بعد از
💥بازنشر یادداشت روزنه با عنوان «عقل عرفی؛ از سروش تا » در ▫️متن یادداشت:👇 https://rasanews.ir/fa/news/664340/ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. فرهیختگان را به دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حاشیه بر حاشیه! مروری بر مواضع فکری/سیاسی آقای شریف لکزایی [ص 1 از 3] 💥حاشیه های حوزوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️در پی حاشیه نگاری کانال حوزوی روزنه بر توییت آقای پیرامون با موضوع (https://eitaa.com/rozaneebefarda/4955 )، وی در تاریخ 30شهریور جوابیه‌ای در کانال خود منتشر کرد و پس از تردید در اصلاح طلبی خود با این جمله که: «گمان نمی کردم اصلاح طلب باشم!»، ضمن استفاده از تعابیر نامناسب در مورد هیئت تحریریه روزنه(که البته در جای خود قابل پیگیری است)، کلامش را با به پایان برد! در هر صورت فضای به وجود آمده فرصت بسیار مناسبی است برای بازخوانی بخشی از سوابق و مواضع ایشان تا زمینه برای قضاوت فرهیختگان فراهم گردد. ▪️اما پیش از ورود به موضوع اصلی، توجه به این نکته حائز اهمیت است که نامبرده که از و دم می زند و مدعی فهم و تفسیر سلوک سیاسی امثال است، از چه رو نتوانسته اند، یک حاشیه نگاری ساده را که نویسنده اش ایشان را بنا به دلائلی(که نمونه ای از آن خواهد آمد) اصلاح طلب می داند، تحمل کند و به جای توضیح و تذکر و جوابیه محترمانه و نرم، راه تندگویی و اتهام زنی بدون دلیل و تهدید را برگزیده است؟! آیا معنای تحمل قول مخالف و سعه صدر و رواداری و این قبیل مفاهیم خوش نما، در چنین برخوردهایی تجلی می یابد؟! نکته دیگر آنکه، قضاوت پیرامون سیره و اندیشه سیاسی افراد، بر اساس بروندادهای آنان انجام می گیرد و لزوماً اینطور نیست که سوژه های مطالعاتی از نتیجه بررسی ها راضی باشند! این طبیعی است که نارضایتی کیس های مورد بررسی، لزوما توسط محققان محل نظر قرار نمی گیرد و البته این رویه در میان کسانی که با جناب لک زایی قرابت فکری و سیاسی دارند، امری رایج و عادی است. چه اینکه بعد از داغ شدن موضوع آقای ، سایت اعتدالگرای (که از قضا خاستگاهش همین بوده)، سخنان رادیکال ده سال قبل جناب علیه آقای پناهیان را تیتر کرد؛ سخنانی که خالی از تحقیر و تصغیر و نسبت های خلاف شأن طلبگی نبود. دیدیم که آب از آب تکان نخورد! از آن گذشته، همین چند روز پیش جناب هنگامی که در یادداشت خود از به عنوان یاد کرد، بلافاصله چنین نوشت که: «[مهدی نصیری] یک شیعه اخباری عاقل است که ممکن است از این عنوان چندان ، اما .» صدالبته تحریریه روزنه از اظهار برائت افراد از اصلاحات(با آن سابقه سیاه سیاسی) بسیار خشنود است و حتما از این جهت اقدام جناب لک زایی در اظهار برائت هرچند فی الجمله از اصلاح طلبان را شایسته قدردانی می داند. البته نباید از نظر دور داشت که اطلاق عناوینی چون و و... به افراد و جریان ها و مجموعه های مختلف، فاقد ملاک و شاخصه های غیرقابل صحت سنجی نیست. بدین معنا که می توان بررسی کرد که چرا و با کدامین مستمسک، یک فرد یا جریان را اصلاح طلب یا اعتدالی می نامند و طبعا در تطبیق شاخصه ها بر مصادیق هم، همیشه امکان مناقشه و تغییر نگرش وجود دارد. ناگفته پیداست که به دلیل فقدان نظام معنایی و سازواره حزبی شفاف در فضای سیاسی کشور، تشخیص و تبرئه افراد از این عناوین، آسان نیست اما حتماً ممکن است. 🔲بعد از توضیحات پیشین، در ادامه به مرور برخی مواضع سیاسی جناب لک زایی می پردازیم تا خوانندگان محترم روزنه پیرامون قرابت فکری/گفتمانی ایشان به جریان اصلاحات و اعتدال(که می توان از آنان به عنوان یاد کرد) به قضاوت بنشیند: ◽️جناب آقای شریف لکزایی(متولد 1352)، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در زابل، از مهر 1368 وارد حوزه علمیه قم شد اما معلوم نیست تا چه حد برای تمحض در علوم حوزوی زمان صرف نموده و به گزارش تارنمای رسمی صدا و سیمای زاهدان با اتمام مقطع دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی‌اش را آغاز کرده است. در این یادداشت اجمالا برخی شاخصه‌های فکری و سیاسی وی را در چند برش ارائه خواهیم کرد: ◽️ارائه تصویری سیاه از ملت ایران و جمهوری اسلامی 🔻القای علائق سیاسی و فکری بر آثار و سیره برخی بزرگان، که در قید حیات نیستند و توان دفاع از خود در برابر تحریفات را ندارند، یکی از امور غیرقابل قبول در عرصه مکتوبات سیاسی است لذا در مواردی افراد منویات و افکار شخصی یا برداشت های غیردقیق خود را از زبان دیگران بیان می کنند و بدین وسیله نواعا از پذیرش مسئولیت اجتماعی آن شانه خالی می‌کنند. @rozaneebefarda