eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی 🔆اگر دوستانی مایل باشند و حضور پیدا کنند 🔆در ایام تعطیلی حوزه برای اربعین سند را که رهبر معظم انقلاب حفظه الله برای افق ۱۴۴۴ ارائه داده اند را از جهات مختلف بحث خواهم کرد فقط و فقط افرادی که در بحث حضور می یابند به آیدی بنده @srsr1359 اعلام آمادگی کنند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ۱۳۹۷/۷/۲۳ @salmanraoofi
وقتی اعتراف می کند که: 🔻 دارد و مانند به دنبال است. 🔻از نهادهایی مثل صدا و سیما و‌‌... پروژه های کلان گرفته است. 🔻خط قرمزها برای او کمرنگ ترند و دلیلش هم است! 🔻در اجرای پروژه مصاحبه با سران رژیم پهلوی٬ از افرادی مثل کمک گرفته است! گفتگوی جنجالی میلاد دخانچی با دهباشی را در لینک زیر ببینید؛ http://yon.ir/ozGk9 @rozaneebefarda
وقتی که به نیز اتهام زده می شد! بسمه تعالى 13 شوال 85 به عرض مىرساند، مرقوم شريف كه حاكى از سلامت مزاج شريف و از روى عِرْق سيادت و ديانت صادر شده بود، موجب تشكر گرديد. از زحمات جنابعالى متشكرم. مطالبى كه مرقوم شده بود چون جواب تفصيلى صلاح نيست، شرحى به آقاى علم الهدى اهوازى گفتم كه به جنابعالى تذكر دهند؛ و اجمالش آنكه دستگاههاى خارجى، از قبيل سازمان ملل و غيره، جز اشخاص دست نشانده نيستند كه براى مصالح ممالك بزرگ و اغفال ممالك كوچك ايجاد شده است. و اشخاص سياسى از ممالك اسلامى كه در خارج زندگى مىكنند، تماس با آنها به صلاح روحانيت و اسلام نيست. و آنچه به من نسبت دادهاند، كه قدرى تندروى شده است، همان طور كه حدس زدهايد دروغ است. من كارى نكردم كه تندروى باشد. از خداوند تعالى اميد عفو دارم در قصور و تقصير؛ و از درگاه مقدسش توفيق خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم. از جنابعالى اميد دعاى خير دارم در حسن عاقبت. و السلام عليكم. از اينكه تهران تشريف بردهايد از جهتى خوشوقت شدم. چون مركزْ از هر جا بيشتر محتاج به علماى عاملين دارد. مساعى جميله جنابعالى مورد تقدير و تشكر است. روح اللَّه الموسوي الخمينى مخاطب: سعيدى، سيد محمد رضا- تهران زمان: 15 بهمن 1344/ 13 شوال 1385 صحيفه امام، ج2، ص: 66 @rozaneebefarda
یک بام و دو هوای و @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 هفته نامه وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در شماره ۳۳۸ خود به برخی موضوعات چالشی مرتبط با حوزه علمیه پرداخته و با رویکردی کاملا جانبدارانه و سیاسی٬ به القای دیدگاه سیاستگزاران و نویسندگان مجموعه متبوع خود دست زده است. مرور برخی این نشریه٬ خالی از لطف نیست؛ ۱) نشریه حریم امام که ارگان موسسه و آستانه است و البته مستقیما زیر نظر دفتر یکی از نوادگان فعالیت می کند٬ طبعا با چند ده میلیاردی سالیانه منتشر می شود و نخستین در این است که چنین نشریه از برخی تشکل های حوزوی مانند ٬ علم از را بلند کرده و در دو سال گذشته چند پرونده به این موضوع اختصاص داده است! آیا پذیرفته است که نشریه ای در ضمن برخورداری از بودجه رسمی و هزینه آن در فعالیت حوزوی مستقیم٬ به وابستگی مالی حوزه به دولت و حکومت اسلامی بپردازد؟! ۲) در شماره ۳۳۸ با مصاحبه با برخی مانند ٬ مساله دخالت در امور حوزه را مورد نقد قرار داده اند! و هرچند اسمی به میان نیامده اما احتمالا نوک پیکان حمله دوستان متوجه است چرا که اکنون این نهاد محترم و اصیل در امر اداره حوزه مقدسه نقش مهمی دارد. ایضا این رویکرد نیز عین تناقض است؛ چه اینکه اگر قدیمی ترین تشکل حوزوی و مهم ترین آن٬ نتواند در امر مدیریت دخالت کند٬ قطعا یک تشکیلات سیاسی مثل هم به طریق اولی حق دخالت و نسخه پیچی ندارد! ۳) در این نشریه تلاش شده با ارائه تفسیر جهت دار از سیره امام٬ عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی زیر سوال برده شود. حال آنکه اگر کسی ولایت فقیه را قبول داشته باشد٬ عملکرد را در مقابل سیره قرار نمی دهد چه اینکه آنان به اقتضای شرایط تکلیف خاص خود دارند. از این گذشته٬ بعضی از مهم ترین مدعاهای مطرح شده در مورد عدم گدخالت امام در امور حوزه های علمیه نیز توسط برخی دیگر از مصاحبه شوندگان نقض شده و محتوای آشفته ای در مقابل مخاطب قرار گرفته است. متن کامل نشریه مورد بحث را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
4_5890785802400564200.pdf
1.62M
نسخه کامل نشریه حریم امام شماره 338 با موضوع؛ 🖱چالش های مدیریت حوزه علمیه قم!🖱 @rozaneebefarda
هرج و مرج طلبی و طلبکاری گذری بر اظهارات تند سید حسین تبریزی در نشریه حریم امام حسن محمدی [یک از سه] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 زمانه عجیبی است. تندروهای دیروز، مدعی اعتدال شده اند و دیگران را تندرو می خوانند! سیاسی ترین و وابسته ترین مراکز به نهادهای دولتی، مدعی استقلال حوزه شده اند و رطب خورده ها، منع رطب می کنند. آقای موسوی تبریزی، رئیس مجمع غیر قانونی؟ محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در مصاحبه مفصلی که با نشریه حریم امام که با بودجه دولت جمهوری اسلامی اداره می شود داشته و از پرهیزکاری علمای سلف نسبت به شهرت طلبی سخن گفته و تصریح می کند که «حضرت امام در شورای مدیریت[حوزه علمیه] هم یک نفر را هم مستقیما از طرف خودشان مشخص نکردند» ص5. موسوی تبریزی همچون سایر مدعیان اصلاح طلبی که می کوشند آراء خود را به امام نسبت داده و خود را تنها امام شناس و پیرو خط امام معرفی کنند، درباره رابطه امام و حوزه علمیه مطالب عجیب و بعضا خلاف واقعی را بیان کرده است. در ادامه ادعاهای وی که در نشریه تحت نظر «آستان مقدس امام خمینی(ره)» منتشر شده است بررسی می شود. آقای تبریزی مدعی است امام هیچ نماینده ای در شورای مدیریت حوزه نداشته است! جالب است که تنها یک صفحه پس از مصاحبه آقای تبریزی، آقای سید ابوالحسن نواب تصریح می کند که«حضرت امام نمایندگانی در شورای مدیریت حوزه داشتند و این نمایندگان امور حوزه را پیش می بردند. در حقیقت مراجع تقلید به جز آیت الله گلپایگانی و حضرت امام در شورای مدیریت حوزه نماینده ای نداشتند.» ص6. عباس رفعتی نائینی هم در مصاحبه با همین نشریه در صفحه12 می گوید:«پس از انقلاب شورای مدیریتی تشکیل شد و به عبارتی متشکل از نمایندگان مراجع تقلید بود و حضرت امام هم به عنوان یکی از مراجع تقلید نمایندگانی در شورا داشتند» وی در ادامه تصریح می کند« ساختار و دیدگاه مرحوم امام و مقام معظم رهبری سبب حفظ استقلال حوزه های علمیه شده است» ص13 سوال آنست که کدامیک از سه بزرگوار(تبریزی، نواب و نائینی) خلاف واقع می گویند؟ با توجه عدم رد ادعای هیچیک از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام، می توان پرسید که موضع این موسسه درباره نسبت های خلاف واقع به امام آنهم در نشریه تحت نظر بیت امام چیست؟ ادعای دیگر آقای موسوی تبریزی آنست که «امام در طول مدت رهبری شان حتی یک ریال از بودجه های دولتی برای خودشان استفاده نکردند و بلکه بارها خودشان به دولت کمک می کردند. بارها اجازه می دادند که سهم امام برای رفع مشکلات دولت استفاده بشود و حتی یک ریال هم از بودجه دولت برای زندگی شخصی خودش بر نمی داشت بنابراین امام در حوزه دخالتی نمی کرد...این شبهه در اذهان ایجاد نشد که با پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر و بنیان گذار نظام بخواهد حوزه علمیه را هم تحت لوای خودش قرار بدهد» خلط بین شخصیت حقوقی و حقیقی امام و خلاف واقع گویی در این عبارات نیز مشهود است. اولا امام نه به عنوان یک شخص دارای اهداف شخصی، بلکه به عنوان ولی فقیه، مطالبات و انتظاراتی از حوزه های علمیه داشت ثانیا خواسته های خود را از طریق نمایندگان خود در حوزه علمیه و با مذاکره با سایر مراجع، مطرح می نمود. جا دارد از آقای تبریزی نسبت به مناسبات خود با برخی دولت ها یا احزاب خاص پرسیده شود. تبریزی در یک شاهکار تاریخی دیگر مدعی می شود «این نگرانی برای هیچ یک از مراجع تقلید ایجاد نشد که امام خمینی بخواهد آن ها را از مقام مرجعیت حذف کنند؛ بلکه جایگاهشان را بیشتر حفظ کردند.»ص5 در این باره نیز می توان به تایید رویه جامعه مدرسین مبنی بر اعلام عدم صلاحیت آیت الله شریعتمداری برای مرجعیت٬ اشاره کرد که امام خمینی بدون ذکر نام٬ در منشور روحانیت با تجلیل از آن یاد کرده است. تبریزی در ادعای عجیب دیگری می گوید:«[امام خمینی] در تمام آن ده سال پیروزی انقلاب که در قید حیات بودند، یکبار هم خلاف نظر مراجع در امور و مسائل شرعی نظری نمی گفتند. برای مثال برای رویت هلال به نظر مراجع تقلید عمل می کردند» اولا بر اساس فتوای همه مراجع عظام، حکم حاکم در مورد رویت هلال بر همگان حجت است و شبهه ای در پذیرش حکم امام جامعه در این موضوع نیست. ثانیا مشخص نیست که منظور آقای تبریزی از امور و مسائل شرعی چیست. اگر مراد، در مسائل شرعی و فتاوا است؛ آیا امام فتوایی خلاف فتوای دیگر مراجع نداشت؟! موردی از مخالفت امام با نظر مراجع؟ اعلامیه امام در 21بهمن سال 57 مبنی بر ضرورت حضور مردم در خیابان ها مورد مخالفت صریح آیت الله گلپایگانی قرار گرفت و طی مکالمه تلفنی بین امام و ایشان، امام نیز با نظر این مرجع بزرگوار مخالفت کردند.(موارد مخالفت های امام بانظر مراجع عظام قابل ذکر است که خارج از حوصله این نوشتار است). ادامه در پست های بعد👇 @rozaneebefarda
روزنه
هرج و مرج طلبی و طلبکاری گذری بر اظهارات تند سید حسین تبریزی در نشریه حریم امام حسن محمدی [یک از
[صفحه ۲ از ۳] کم دقتی در فضای موجود میان مراجع پیش از انقلاب سبب بن بست در تحلیل خواهد شد. فضایی که استاد شهید مطهری از آن دوری کرده و به تهران مهاجرت می کند و امام نیز علی رغم احترام به آیت الله بروجردی، به خاطر کارشکنی برخی از اطرافیان زعیم حوزه٬ از ایشان جدا می شود. برخی از شاگردان حاضر در جلسات درس امام، نوشته‌اند که امام در بخش‌هایی از سخنان خود، بسیار ناراحت بود و گاه بر دسته منبری که نشسته بود می‌کوبید [و می‌گفت:] «وای بر این مملکت! وای بر این هیات حاکمه! وای بر این دنیا! وای بر ما! وای بر علمای ساکت! وای بر این نجف ساکت، این قم ساکت، این تهران ساکت، این مشهد ساکت! این سکوت مرگبار اسباب این می‌شود که زیر چکمه اسرائیل و به دست همین بهاییان، این مملکت ما، این نوامیس ما، پایمال شود کتاب الف لام خمینی چاپ دوم ص ۲۹۵ آقای موسوی تبریزی که چندی است کرسی تدریس در سطوح عالی و خارج ارائه می کند، درباره ولایت فقیه گفته است: «اعتقاد به ولایت فقیه به اجتهاد نیاز دارد. طلبه باید سالها درس بخواند تا به ولایت فقیه اعتقاد پیدا کند.»ص5 چنین ادعایی ثابت کننده افول وضعیت حوزه درسطح اساتید دروس خارج است و نشان میدهد که یک استاد درس خارج اولا فقهی یا کلامی بودن یک مساله را نمی تواند درک کند و ثانیا سخنی می گوید که بر اساس آن، «هیچکس» جز چند مجتهد، نمی تواند به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد!! بر این اساس، عموم مردم نیز نمی توانند اعتقادی به ولایت فقیه داشته باشند! آیا منطق امام خمینی(ره) که ولایت فقیه را بدیهی می دانست همینطور است؟ تحریف سیره امام آنهم در ارگان تحت مدیریت بیت امام امر جدیدی نیست و از ایشان توقع نمی رود که در نشریه منتشره با هزینه بیت المال و تحت نظر بیت امام، مدافع ولایت فقیه باشند اما چنین تحریفات آشکاری ضربات حیثیتی مهلکی به بیت امام با دهها میلیارد بودجه اش وارد می سازد. موسوی تبریزی که دائما در پی تصویر سازی آرمانی از وضعیت حوزه در زمان امام و تخریب آن تصویر در عصر حاضر است، می گوید: «در زمان حضرت امام این پیش شرط ها وجود نداشت و از هیچ طلبه ای این سوال را نمی کردند که آیا به ولایت فقیه اعتقاد وباوری دارد یا خیر. همه این ها بعدها ایجاد شد.» آقای تبریزی از انتشار پی در پی رساله های عملیه و اظهار اجتهاد برخی روحانیون گلایه کرده و آنرا خلاف سیره سلف می خواند حال آنکه برخی همفکران وی در مسائل حوزه علمیه همچون آقای سید محمدجواد علوی بروجردی دقیقا مرتکب چنین سنت شکنی هایی شده اند اما آقای تبریزی بجای انتقاد از ایشان، نوعی سخن پردازی می کند که انگار نظام اسلامی مقصر چنین شهرت طلبی هایی در حوزه است. وی از افول محبوبیت طلاب در بین مردم نیز گلایه کرده و با ادعاهای مطلق انگارانه می گوید:«هیچ طلبه ای شرط نمی گذاشت که چقدر پول بگیرد تا منبر برود» گذشته از القای نوعی احساس حسرت و نوستالژی نسبت به گذشته، در سخنان آقای موسوی تبریزی، اشاره به این نکته ضروری است که یکی از عوامل اصلی دوری بخشی از مردم از روحانیت، وجود روحانیونی است که در حوزه علمیه هرج و مرج طلب و شهرت پرست بوده و برای رسیدن به مقصود از خلاف گویی هم ابا نداشتند. کسانی همچون شیخ علی لر و شیخ غلامرضا زنجانی و این دست آدمها که همیشه در اطراف مرجعیت و بیوت پرسه می زده و بذر کینه را بین مراجع و بین جریان غیرت مند و انقلابی حوزه می کاشته اند٬ امروز هم طیفی از روحانیون هرج و مرج طلب وجود دارند که وقایع را وارونه کرده و مقاصد سیاسی و باندی را بر سیره و سنت های سلف در حوزه ترجیح می دهند. روحانیون هرج و مرج طلب کسانی اند که تنها به فاصله چند ساعت پس از تجمع قانونی هزاران طلبه در مدرسه فیضیه در تابستان 1397، بسرعت دست به کار شده و با گزارشات خلاف واقع و کاملا کذب، اذهان برخی از مراجع بزرگوار را نسبت به این واقعه تحت تاثیر قرار دادند؛ حال آنکه به لطف خدا روسیاسی بر ذغال ماند و خلاف گویی آنان بسرعت کشف شد و علی رغم دادگاهی و محبوس شدن چند طلبه، بی گناهی آنان و کذب سخنان هرج و مرج طلبان بر همگان ثابت گشت. روحانیونی همچون موسوی تبریزی زمانی بدلیل عملکرد خود مایه اعتراض برخی جریان ها نسبت به انقلاب اسلامی شده و برای امام هزینه درست می کردند. طیفی از روحانیون تندرو که مجمع روحانیون مبارز نام داشتند، اکنون مدعی اعتدال واصلاح طلبی شده و دیگران را تندرو می خوانند و با تحریف و خلاف واقع گویی های متعدد، نظرات کنونی خود را به امام نسبت می دهند. کسانی که در زمان امام، از سوی رسانه های ضدانقلاب نماد خشونت و آدمکشی معرفی می شدند امروز از نظر ضدانقلاب سرمایه شمرده می شوند و علم اعتدال بردوش گرفته اند. @rozaneebefarda
روزنه
[صفحه ۲ از ۳] کم دقتی در فضای موجود میان مراجع پیش از انقلاب سبب بن بست در تحلیل خواهد شد. فضایی که
[صفحه ۳ از ۳] آقای تبریزی در پایان مصاحبه اش تمام مشکلات حوزه را به دخالت برخی از نهادهای خارج از حوزه می داند. جاداشت ایشان که مشخص نیست به کدامین نیروهای فرضی و تخیلی خارج از حوزه اشاره می کند، به تاثیر گذاری برخی احزاب هرج و مرج طلب بر طیفی از روحانیون و حوزه علمیه نیز اشاره نماید که برخی تشکل های به ظاهر حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین به ریاست آقای تبریزی را در حد پادوی یک حزب سیاسی فروکاسته و حتی اعضای ارشد آن را به حضور در کف خیابان و آشوب طلبی کشانده است. قطعا مجمع غیرقانونی محققین و مدرسین با داشتن اعضایی که در شورش های غیرقانونی خیابانی شرکت می کنند و نسبتی با مرجعیت و سیره علمای سلف ندارند، صلاحیت اظهار نظر درباره مناسبات مراجع و حوزه های علمیه را ندارند زیرا هر نظری را صرفا از روی مقاصد حزبی و باندی مطرح کرده و از تحریف و خلاف گویی نیز ابا ندارند با این حال، بیت امام، جماران، آستان قدس امام و انتشارات عروج و پژوهشکده امام خمینی(ره) همگی در اختیار چنین طیف هایی است. @rozaneebefarda
شاعرانه ای برای وصف این روزها @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بهار پشت زمستان٬ بهار پشت بهار دلم گرفت؛ از این گردش و از این تکرار نفس کشیدن وقتی که استخوان به گلو نگاه کردن وقتی که در نگاهت خار اگر به شهر روی طعنه های رهگذران اگر به خانه بمانی٬ غم در و دیوار نمانده است تو را در کنار همراهی که دوستان تو را می خرند با دینار نه دوستان؛ صفحاتی ز هم پراکنده که جمع کردنشان در کنار هم دشوار به صبرشان که بخوانی؛ به جنگ مشتاقند به جنگ شان که بخوانی؛ نشسته اند کنار! کتاب کهنه تاریخ را نخوانده ببند دلم گرفت از این گردش و از این تکرار فاضل نظری- مجموعه «ضد» @rozaneebefarda
نامه سرگشاده آیت الله یزدی خطاب به آیت الله شبیری زنجانی از مراجع تقلید قم 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت الله شبیری زنجانی «دامت برکاته» سلام علیکم 🔹 با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزیان را در پی داشته است. 🔹 لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم 🔹 چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!. 🔹 یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.ان شاء الله @rozaneebefarda
غوغاسالاران از جان چه می خواهند؟! درنگی پیرامون متن و حاشیه دیدار و نامه آیات شبیری زنجانی و محمد یزدی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حرف امروز و دیروز نیست؛ غرب دو سده است که بر حوزه مقدسه تمرکز عمیق یافته و با عده ای عمله٬ تلاش کرده در و در عالیه٬ تاثیر مستقیم بگذارد. از (با محوریت چهره های حوزوی) که بگذریم٬ تقریبا در همه و ٬ پای چند نفر با سوابق حوزوی در میان است. از تشکیل تاسیس ٬ ٬ ٬ ٬ گرفته تا تأسیس و ٬ همواره چند چهره روحانی نما نقش آفرین بوده اند؛ از واعظ اصفهانی و شریعت سنگلجی و اسدالله خرقانی و ابراهیم زنجانی گرفته تا تقی زاده و حکمی زاده و کسروی٬ همگان از دل همین حوزه بیرون آمده اند و پیشه کرده اند. بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی به گونه ای است که (علی رغم همه کاستی ها و انتقادات) به روحانیت عمیقا باور دارد و لذا جریان های سیاسی و فکری مختلف همواره از برخی روحانیان به عنوان ابزار نفوذ اجتماعی بهره جسته اند. این نفوذ گاه درون حوزوی بوده و گاه در سطح عموم. اگر شریعت سنگلجی و خرقانی مامور القای منویات روشنفکران سکولار به سطوح عالیه نجف بوده اند٬ از امثال تولایی ها برای نفوذ در سطح توده مردم استفاده شده است. استفاده ابزاری از چهره های روحانی آنقدر مهم است که تشکیلات آدمکشی منافقین نیز در ادوار مختلف تلاش کرد چهره مخوفش را پشت شخصیت های روحانی مخفی کند؛ در یک دوره از آقایان هاشمی و طالقانی و منتظری و بسیاری دیگر تأییدیه گرفتند تا بدان وسیله امام را فریب دهند و اطمینان شان را جلب کنند که البته موفق نشدند. در دوره متاخر که همه٬ حتی آقای طالقانی نیز از آنها بریدند٬ بازهم و هایی پیدا شدند که نقش را برای آنها بازی کنند. بگذریم که برخی از جریان های ضدانقلاب داخلی نیز هنوز هم که هنوز است حاضر نیست از تفاله امثال شیخ علی ارنگه ای دست بردارند و برای تهمت به امام سراغ او را می گیرند. اکنون در دهه چهارم انقلاب اسلامی٬ مناسبات جریان های سیاسی داخلی و خارجی با چهره های حوزوی٬ بسیار پیچیده و رازآلود شده است. گاهی در یک محفل موجه حوزوی و یا از زبان یک شخصیت محترم روحانی٬ همان تحلیل را می شنوید که پیش تر از این یا همزمان٬ در محافل سیاسی مغرضین و ضدانقلاب و حتی از زبان چهره های ضد مذهب شنیده شده است! آیا این تصادفی است؟! دقیقا از همینجا شروع می شود که فکر کنیم این هماهنگی مواضع٬ اتفاقی است. در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی٬ منتقدین و مخالفان انقلاب اسلامی تمام تمرکز خود را بر حوزه علمیه گذاشتند تا از این حوزه کسانی تربیت شوند که سر بزنگاه زهر خود را بریزند. در این مدت با استفاده توأمان از و و به و بپردازند. اکنون در همه سطوح حوزوی٬ ارتباطات و تشکل های مختلفی شکل گرفته که از سیاست و حکومت و ولایت فقیه و ... دارد و گرچه فاصله هرکدام از آنان با انقلاب اسلامی و نظام به یک اندازه نیست٬ اما زمینه مشترک برای مخالفت با برخی مسائل٬ موجب اتخاذ مواضع هماهنگ و هم افزایی گفتمانی در بزنگاه ها می شود. طبعا در اوضاع پیچیده اکنون حوزه علمیه٬ بیانیه و طومار و جار و جنجال٬ راه علاج نیست. گرچه همه این اقدامات در جای خود مهم است اما باید ٬ و متمرکز بر حوزه مقدسه را بشناسیم و بشناسانیم. در همه مسایل حساس پسافتنه٬ چهره ها و جریان های خاصی به میدان داری پرداخته اند که صدالبته به دلیل پنهان بودن ارتباطات فکری و سیاسی آنان برای توده حوزویان٬ برخی توهم اکثریت انگاری این جماعت نموده و محاسبات شان متاثر از یک تحلیل اشتباه شکل گرفته است. نباید از یاد ببریم که گاهی در بحثی وارد می شویم که از اساس طراحی برخی اتاق فکر های بیرون حوزوی است و متاسفانه تبحر جریان ضد انقلاب تهران نشین و خارج نشین در این مورد بسیار بالا رفته است. ابتدا مرجع محترمی که در حوزه علمیه فردی معتبر و است را به مجلسی خصوصی دعوت می کنند٬ سپس با حضور برخی ورشکستگان سیاسی بدسابقه٬ از دیدار عکس می گیرند و آنگاه در وقت مقتضی و بدون اجازه٬ منتشر می سازند. طبعا وقتی تصویر یک مقام برجسته در کنار برخی چهره های و بعضا ممنوع التصویر منتشر می شود٬ ذهن طلاب و روحانیان در همه سطوح را با سؤال مواجه می سازد و هنگامی که راه برای طرح این سوال بسته باشد٬ راهی جز نامه سرگشاده توسط یک مجتهد مجاهد که در رأس معتبرترین تشکیلات حوزوی قرار دارد٬ باقی نمی ماند. ادامه دارد.... جمعه‌. ۱۱آبان ۱۳۹۷ @rozaneebefarda
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن دهقانی از اساتید حوزه قم٬ به جمع شهدای مدافع حرم پیوست. یا لیتنا کنا معهم.... @rozaneebefarda