فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 قدردانی وزیر بهداشت از آیتالله وحید خراسانی برای توصیه ایشان به رعایت پروتکلهای بهداشتی و لغو راهپیمایی روز شهادت حضرت فاطمه(س) در قم
@rozaneebefarda
در ستایش عقلانیت مرجعیت و شکست تفرقه افکنی های درون شیعی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در روزهای گذشته که قلوب شیعیان داغدار عزای بانوی دو سرا، حضرت زهرا سلام الله علیها بود، پادوهای رسانهای #تشیع_لندنی مشغول تفرقه افکنی میان شیعیان امیر المومنین علیه السلام و تخریب تنها نظام شیعی جهان بودند.
🔹آنان بخاطر اجرای پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت برای اجتماعات مذهبی، خصوصا مراسمات عزاداری فاطمیه، نظام اسلامی را با سخیف ترین تعابیر زیر سوال بردند و در این ایام حزن و اندوه اسباب تفرقه و کدورت فرزندان معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها در فضای مجازی فراهم کردند.
روزهایی که بهترین فرصت برای ترویج معارف ناب فاطمی و باز خوانی سیره زندگانی آن بانوی بی مثال بود.
🔹آش آنقدر شور شد که آن شیخ لندن نشین نابخرد،خطاب به مردم ایران، از انقلاب فاطمی سخن در داد و یک معمم دیگر که سوابق سیاسی و فکری همفکرانش از دو دهه قبل بر اغلب حوزویان دلسوز و مطلع روشن است،هیاهو به پا کرد و همان مدعاهای شیرازیها با بیان مثلا محکمه پسندتر فریاد زد.
🔹در این میان برخی رسانه های برجامین نیز تا دیروز حوزه و روحانیت رابه علم ستیزی و به خطر انداختن جان مردم متهم می کردند و پرچمدار انتشار دروغهای هاردینگ و بورل در ماجرای متهم ساختن آیت الله مامقانی به شیوع وبا در ایران بودند،به یکباره دلسوز شعائر و احیایی عزاداری فاطمیه از کار درآمدند.
🔹آنان با دوگانه سازی میان تشیع برخی چهره های حوزوی و مراسم عزاداری فاطمیه به تولید فشار علیه نظام و فعال کردن گسل های اختلاف اجتماعی و تحریک عواطف دینی اقدام کردند.
🔹در این میان یک سایت کوچولوی حوزوی که قبل از این سوابقی در اختلاف افکنی میان بدنه جریان انقلابی قم و طیفی از انقلابیون قم با جامعه محترم مدرسین در کارنامه دارد این بار مطالبات تشیع لندنی را با زبانی شبه عقلایی مطرح کرد و راه اندازی پیاده روی فاطمیه توسط بیت مرجعیت را در قالب یک مطالبات رسانه ای مطرح نمود.که این مطالبه نیز مبتنی بر دوگانه سازی میان تشیع پیکر برخی بزرگان و پیاده روی فاطمیه مطرح شده بود که انگیزه واقعی نگارش و انتشار این یادداشت را با تردید و علامت سوال مواجه می کرد.
🔹تدبیر مرجعیت معظم قم حضرت #آیتاللهوحید در پیروی از پروتکل های بهداشتی و عدم برگزاری مراسم معنوی پیاده روی فاطمیه، آب سردی بود بر آتش تفرقه افکنی های درون شیعی که دامنه اش از لندن تا قم کشیده شده بود.
🔹مرجعیت اعلای قم همچون مرجعیت اعلای نجف در مواجهه با حوادث واقعه، تحت تاثیر برخی بدخواهان و جهت گیری های خاص بعضی اطرافیان قرار نمی گیرد.در فقره اخیر هم ایشان تدبیر به خرج داد و بار دیگر عقلانیت مرجعیت شیعی را در تامین مصالح عالیه تشیع در اولویت قرار داد.
⭕️در طی چهار دهه گذشته، #سکولارهای_حوزوی (اعم از سکولارهای مقدس و سکولارهای روشنفکر) تمام تلاش خود را برای ایجاد دوگانه های کاذب در دل تشیع به کار بستند و تلاش کردند برای وجاهت بخشیدن به افکار انحرافی خود، در پشت مرجعیت سنگر بگیرند و تفسیری سیاست ستیز و العیاذ بالله ضدانقلاب از مرجعیت ارائه دهند؛ حال آنکه این بزرگان گرچه در الگو و کم و کیف سیاست ورزی با امام و رهبری تفاوت های آشکار دارند اما در مبانی و اصول اساسی، کاملا اتفاق نظر و وحدت رویه برقرار است؛ از ضرورت تشکیل حکومت دینی گرفته تا وجوب حفظ نظام و حرمت تضعیف نظام و وحدت با اهل سنت و اخیرا در مورد مراعات پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا.
این افق مشترک، #متن است و آن اختلاف نظرهای فرعی علمی یا اختلاف تطبیق ها در مقام امتثال، تماما #حاشیه!
🔹باید از کسانی که ژست اخلاق و عقلانیت به خود می گیرند و در عین حال در صدد القای تفرقه در میان جهان اسلام و جهان تشیع هستند، به شدت واهمه کرد؛ این جماعت بلندآواز و میان تهی، دانسته یا نادانسته، در نقش عمله استکبار عمل میکنند. خداوند هدایت شان کند و اگر نشد، شرشان را از دین و مرجعیت و نظام شیعی دور بگرداند و به خودشان بازگرداند.
🔹نیاز به توضیح ندارد که عافیت طلبی شاخصه آشکار این جماعت است.
آنان اسلام شان از حد قمه و قیمه بیشتر نمی رود؛ حال آنکه نشانه اسلام #ولایتمداران_واقعی به زیست مجاهدانه است که یا به خط سرخ شهادت تضمین میشود یا با آمادگی برای بذل آبرو و ترور شخصیت.
زندگانی امثال #شهید_سلیمانی و #علامه_مصباح در ابراز ارادت به ساحت مقدس حضرت صدیقه سلام الله علیها و #دفاع_مجاهدانه از #حرم و #حریم اهل بیت علیهم السلام، پیش چشم ماست.
پیوستگی وثیق و احترام آمیز این مجاهدان راه خدا با مرجعیت شیعه، تکلیف را روشن کرده است.
🔻دوگانه سازی میان ولایت اهل بیت علیهم السلام و ولایت فقیه، دوگانه سازی میان مرجعیت و ولایت، دوگانه سازی میان مرجعیت اعلا و ولی فقیه زمان، تکمیل پازل دشمن است؛ به هوش باشیم!
۱۳۹۹_۱۰_۲۷
@rozaneebefarda
Mesbahyazdi.mp3
28.4M
🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل نکوداشت علمی حکیم مجاهد علامه آیتالله #مصباح_یزدی؛
🎙 با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین آقایان:
#محمود_رجبی، #علی_اکبر_رشاد، #محمدصفر_جبرئیلی، #عباس_نیکزاد
🔹چهارشنبه ۲۴ دیماه ۹۹/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نزول جبرئیل بر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
@rozaneebefarda
🌐همایش شکایت جمهور
🔻طرح ملی شکایت از آقای رئیس جمهور، اقدام قانونی مردم در گام دوم انقلاب
▪️سخنرانان همایش :
حجه الاسلام والمسلمین پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود
دکتر قاضی زاده نائب رئیس مجلس
دکتر سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران
▪️باحضور کارشناسان برجسته کشوری
⏱ زمان: یکشنبه ۲۸دی ماه/ساعت ۱۷:۳۰
مکان: شهر مقدس قم، هنرستان (بسیج) خیابان شهید نجف زاده، مسجد حضرت سلمان
🔺حضور برای عموم مردم با رعایت اصول بهداشتی آزاد است.
🔻لینک شکایت ملت بزرگ ایران از حسن روحانی:👇
https://asle90.24on.ir/n/3
#شکایت_جمهور
#برائت_روحانیت_از_روحانی
@rozaneebefarda
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید|| چادر مادر
علامه مصباح: معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم...
🔻چادر وصله دار حضرت زهرا سلام الله علیها از همه کهکشان ها بالاتر است...
🔻برای بلاها و فتنههای آخرالزمان به توسل به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها نیازمندیم....
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🏴شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت
ای دُر دُرجِ حیا و آیت عظمی
بضعه خیر الوری و مریم کبری
فاطمه ام الائمه دخت محمد (ص)
بهر تو ایجاد گشته سبعه آباء
ام کتاب ام فضل ام علومی
ام ابیهات خوانده خواجه اِسرا
راضیه مرضیه و تقیه نقیه
همسر حیدر علی عالی اعلا
نام تو صدّیقه و بتول و زکیه
طاهره منصوره و محدّثه عَذرا
عالم امکان ز نور روی تو روشن
خوانده شدی زین سبب به زهره زهرا
بهر محِبّت نعیم گشته فراهم
بهر عدویت جحیم گشته مهیا
با مژه روبند حور، خاک رهت را
بهر تبرّک برند جانب بالا
مادر گیتی نزاده همچو تو دختر
خادمه درگه تو ساره و حوّا
نور خدایی و عصمت اللّه مطلق
مادر دو مریمی و مام دو عیسی
احمد ثانی تویی و اخت نبوّت
معدن عفّت تویی و کوثر مُعطی
من ز کجا و صفات و مدح تو گفتن
ذرّه کجا پی برد به ساحتِ بیضا
لیک همین نکته در جلالت و قدرت
بس بود از بهر شخص عاقل و دانا
گرچه نبوّت ز حق به حضرت خاتم
ختم شد از حکمت خدای تعالی
لیک تو داری کتاب وحی الهی
گشته در آن درج علم جمله اشیاء
چون سخن اینجا رسید جفّ قلم شد
بگذرم و گویم ای حبیبه طه
لیلة قدری و لیک قدر تو مجهول
قدر تو نشناختند مردم دنیا
آه که در مدّت قلیل چه آمد
بر سرت از مردمان بی سر و بی پا
اهرمنان آمدند گرد سلیمان
تا بربایند خاتم از ید والا
بر در جنّت زدند آتش سوزان
شد ستم از دوزخی به بانوی حورا
آتش حقدی که در صدور نهان بود
گشت عیان از جفای عابد عزّی
آتش سوزان کجا و مَهبط جبریل
حبس غلامان کجا و گردن مولا
آن همه ظلم و ستم که شد به تو از خصم
من نتوانم که جمله را کنم احصا
لیک همی دانم آنکه مردم ناکس
هتک نمودند احترام تو یکجا
حقّ علی غصب گشت ارث تو ممنوع
ضلع تو مکسور از تعدّی اعدا
محسنت از ظلم چون شهید شده گشت
ثلث ز سادات کم ز صفحه غبرا
بهر تو دنیا چو تنگ شد ز مصائب
مردن خود کردی از خدای تمنّا
مسألتت شد قبول و فصل جوانی
روی نهادی به سوی عالم عقبی
با تن آزرده با کبودی بازو
با دل پر غصه با دو دیده عبرا
هست امید «شفیق» سوی تو امروز
آنکه نجاتش دهی ز سختی فردا
شیخ علی اکبر مروّج الإسلام متخلص به شفیق
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
ازدحام جمعیت در سواحل بندرعباس و فاکتورهای دوگانه برجامیان در مواجهه با کرونا
🔹اخیرا بار دیگر یکی از اعضای ارشد ستاد کرونا سخنان جهتدار و تنش برانگیزی علیه قم بر زبان آورد که اکنون سوژه رسانههای معاند شده است.
اگر واقعا بنای برخی دولتی ها بر حاشیه سازی علیه قم نیست، چرا از این اجتماعات بی مورد آنهم در ایام حزن آل الله جلوگیری نمی کنند؟
@rozaneebefarda
47.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴گزارش شبکه نور از سوگواره کوچه های مادری در مسجد جامع پردیسان
@rozaneebefarda
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۶]
📖برگرفته از کتاب "حکیمانه ترین حکومت" اثر مرحوم آیت الله مصباح به همراه پاره ای توضیحات
▪️ساعتی پس از رحلت فقیه و حکیم مجاهد، مرحوم آیتالله مصباح یزدی، قلم به دستان معاند و در مواردی دوستان نادان کینه های چندین و چند سالهی خود را دوباره رو کردند و از آنجایی که توانایی رویارویی علمی با نظریات ایشان نداشتند و ندارند، شروع به تخریب و مهم تر از آن، "تحریف" شخصیت ایشان نمودند.
▪️نخ تسبیح این نوشتهجات این بود که آیتالله مصباح شخصیتی ضد مردم بود و برای مردم هیچ ارزشی قائل نبود.
▪️در این نوشته سعیمان را می کنیم تا خلاصهای از مبنای ایشان و پشتوانهی علمیِ اتخاذ این مبنا کمی صحبت کنیم. بعون الله...
▪️آیتالله مصباح تشکیل #حکومت را ضروری میدانستند. اما سوالی که اینجا ایجاد می شود این است که منشاء #مشروعیت حکومت چیست؟
▪️طبیعی و مبرهن است که اگر مردم این حکومت را بخواهند، حکومت #مقبولیت خواهد داشت. اما آیا منشاءِ مشروعیت، مقبولیت است؟
▪️پس در ابتدا باید ببینیم معنای مشروعیت چیست؟
ایشان مشروعیت در حوزه فلسفه سیاسی را اینگونه معنا میکند که بدانیم چه کسی حق دارد بر مسند حکومت بنشیند و ادارهی امور جامعه را در دست بگیرد. بعبارت دیگر ملاک اینکه فرد یا گروهی در امور اجتماعی حق امر و نهی کردن داشته باشند و مردم ملزم به اطاعت باشند، چیست؟
▪️در واقع منظور ایشان از مشروعیت، #حقانیت است.
به این معنا که آیا حق این مَسند نشینی را دارند؟
▪️حال برگردیم به پرسش اصلی بحث:
منشاء این مشروعیت چیست؟
یکی از نظریات مهم در این باب به این صورت است که رضایت و خواست #مردم را منشاء مشروعیت حکومت میداند.
▪️نقش مردم در حکومت را میتوان به دو صورتِ حکومتِ مستقیم تمام مردم(دموکراسی کهن) و حکومت نمایندگان اکثریت بر مردم(دموکراسی جدید) تصور کرد. به دموکراسی کهن چندان اقبالی نشد و لذا متفکران سیاسی بر آن شدند تا آن را به گونهای اصلاح و تعدیل کنند.
▪️منشاء مشروعیت حکومت در دموکراسی جدید، همچون دموکراسی قدیم، مردم اند. اما در اینجا افراد بخشی از حقوق خود را به حکومت واگذار می کنند؛ یعنی انسان که بر سرنوشت خود حاکم است و میتواند برای رفتار خود مقررات و قوانینی جعل کند، این حق را به حکومت واگذار میکند. این واگذاریِ حقِ حکومت و حاکمیت، به دستگاه حکومت را امروزه در دنیا با نام #دموکراسی جدید میشناسند.
▪️بر اساس این دیدگاه، مقبولیت و مشروعیت توامان هستند؛ یعنی دلیل و معیارِ مشروع و قانونی بودن حکومت و داشتن حق حاکمیت، فقط به این است که اکثریت مردم به آن رای بدهند. به عبارت دیگر مشروعیت در سایهی مقبولیت به دست میآید و وقتی مردم کسی را پذیرفتند، حکومت او مشروع و قانونی خواهد بود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
[صفحه ۲ از ۶]
▪️طبق بیان آیتالله مصباح، بر این نظریه ۳ دسته اشکال وارد است:
▫️الف/ یک دسته از اشکالات را همهی مکاتب حقوقی و سیاسی به این دیدگاه وارد کرده اند:
▫️متصدیان امور حکومتی که مردم آنان را برمیگزینند منتخب همهی افراد جامعه نیستند بلکه منتخب #اکثریت رای دهندگاناند. ضمنا اگر در نظر داشته باشیم که رای دهندگان معمولا بخشی از افراد جامعهاند نه همه آنان، روشن خواهد شد که متصدیان امور حکومتی گاهی فقط نمایندگان جزء کوچکی از کل جامعهاند.
▫️خب در اینجا پرسشی رخ مینمایاند که چرا همهی افراد جامعه ملزماند که این متصدی را بپذیرند و از وی اطاعت کنند؟
▫️مگر در دموکراسی بنا نبود که چون همه ی مردم نمیتوانند مستقیم و بیواسطه در حکومت دخالت کنند، کسانی را به نمایندگی خود برگزینند؟ بر این اساس وکیل فقط حق دارد در امور مُوکِلان خود دخالت کند و نمیتواند حاکم بر همهی افراد جامعه باشد. نمایندهی اکثریت افراد جامعه حق ندارد بر آن اقلیتی حکومت کند که او را بر نگزیده اند.
کسی که رای می دهد، با رایش نماینده خود را معین می کند، نه نمایندهی همه مردم را.
▫️آیتالله مصباح در کتاب "حکیمانه ترین حکومت" میگوید: برخی آمدهاند و به این اشکال پاسخهایی داده اند به این صورت که:
▫️اولا زمانی که کسی به یک نظام سیاسی و قانون اساسیِ آن، رای مثبت داد و پذیرفت که رای اکثریت مُطاع و متبع باشد، در واقع مقتضای قانون اساسی و نتیجه ی انتخابات را هر چه باشد پذیرفته است.
▫️ثانیا؛ هر حاکمی در آغاز فقط بر کسانی حاکمیت دارد که او را پذیرفتهاند ولی مخالفانش یا به حاکمیت وی رضایت می دهند یا نه. در صورت دوم به صلاحدید خودش یا در همان سرزمین میماند و یا به سرزمین دیگری می رود.
▫️آیتالله مصباح میفرماید: این پاسخ بی اشکال نیست.
▫️اولا؛ قانون اساسی نیز به پشتوانهی آرای مردم ارزش و اعتبار مییابد. بنابراین چه بسا کسانی باشند که به آن نیز رای مثبت ندادهاند. به چنین کسانی نمیتوان گفت که چون قانون اساسی را پذیرفتهاند، باید به لوازم آن نیز تن در دهند.
▫️ثانیا کسانی که مدتی دراز در سرزمینی خاص و میان مردمی زیسته و خو گرفته اند، چگونه می توانند به آسانی ترک وطن نمایند؟!
▫️چنین کسی وقتی مخیر می شود که یا به قوانین نامطلوب و متصدیان نا محجوب تسلیم شود یا راه سفر در پیش گیرد، البته راه نخست را برمیگزیند، اما این بدان معنا نیست که از این قوانین و متصدیان راضی و خوش دل اند. بلکه دفع افسد به فاسد کردهاند و به شر کمتر رضایت داده اند.
▫️ب/ اشکال دیگری ذیل اشکال کلی اول: در بسیاری موارد عملا چند صد تن بر چند صد میلیون تن حکومت میکنند. فرض کنیم که تعداد نفوس کشوری ۲۰۰ میلیون و تعداد اعضای مجلس قانونگذاری آن کشور هزار تن باشد. نیز فرض کنیم که بیش از پانصد تن از اعضای مجلس به قانونی رای مثبت دهند که قاطبهی مردم آن کشور با آن مخالفند. در این حال چون اکثریت مجلسیان این قانون را تصویب کرده اند، به مرحله ی عمل در می آید و مخالفت همه ی مردم نیز چیزی از قانونیت آن نمی کاهد. آیا نمیتوان گفت در این گونه موارد گروهی که شمار آنها اندکی فراتر از پانصد است، بر ۲۰۰ میلیون تن حاکماند. اعضای مجلس قانونگذاری را مردم بر میگزینند ولی در بسیاری مسائل نمایندگان مردم رایی بر خلاف رای خود مردم دارند.
▫️اساسا در تعارض رای نماینده با رای خود مردم، جانب کدام یک را باید گرفت؟
نمایندهی مردم استدلال می کند که مردم او را برگزیده اند و بنابراین باید رایش را بپذیرند. استدلال مردم نیز این است که آنان وی را برگزیده اند تا نماینده ی آنان باشد نه نمایندهی مخالفان آنان. در این گونه موارد چه باید کرد؟
▫️بر اساس مبانی نظری دموکراسی، باید حق را به مردم داد ولی در عمل حق را به نمایندگان مردم می دهند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از اعتقاد به مردم سالاری دینی تا انتقاد به دمکراسی غربی
گذری بر دیدگاه های آیتالله مصباح در باب حکومت و جایگاه مردم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۳ از ۶]
▫️ج/ اشکال سوم ذیل اشکال کلی اول:
در دموکراسی جدید از "رای آزاد مردم" بسیار سخن به میان می آید ولی در عمل رای آزاد به ندرت یافت می شود. تقریبا در همه ی کشورها، اقلیت شیطان صفتی هستند که میکوشند با فریب دادن مردم از ضعفهای آنان سوءاستفاده کنند که سرانجام همان رایی را از صندوقها بیرون آورند که خود میخواهند. آزادانه بودن رای تنها به این نیست که دست و قلمها را آزاد بگذارند بلکه افزون بر آن باید مغزها و اندیشه ها را نیز آزاد گذاشت.
▪️۲. دسته دیگر اشکالات بر دموکراسی را مکاتب غیر پوزیتویستی مطرح میکنند. آنان به مصالح و مفاسد واقعی فراتر از رای و میل مردم قائلند.
▫️برخی از آن اشکالات عبارتند از:
الف/ از آنجا که آدمیان دستگاه قانونگذاری و دستگاه حکومت را برای آن میخواهند که مصالح اجتماعیشان را تامین کنند، نباید انتخابات متصدیانِ قانونگذاری و حکومت را برعهده ی مردم گذاشت، زیرا اکثر قریب به اتفاق مردم نه خودشان مصالح خویش را می شناسند و نه کسانی را برمیگزینند که مصلحت شناس باشند زیرا انتخاب افراد مصلحت شناس فرع بر شناخت آنهاست و این شناخت برای همهی مردم میسر نیست.
ب/ اکثریت مردم در پی دستیابی به منافع مادی و عاجل و آنی شخص و گروه خویش اند. بنابراین کسانی را به نمایندگی بر می گزینند که همان منافع را برایشان تامین کنند و کسانی را که در اندیشهی مصالح دنیوی و اخرویِ همه ی اعضای جامعه بلکه همهی انسانها باشند، چندان خوش نمیدارند. به عبارت دیگر بیشتر انسانها به دنبال لذات زود گذرند نه سعادت پایدار حال آنکه متصدیان امور باید کسانی باشند که مصلحت مردم را بخواهند نه خوشایندشان را.
خیلی ها خیال می کنند این حرف قائلین قابل توجهی ندارد اما جالب است بدانید حتی بزرگانی چون شهید بهشتی قریب به این مضمون را بیان نموده اند.
▫️مرحوم شهید بهشتی در کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" صفحه ۱۹۰ می فرماید:
عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است نه با تمایلات اکثریت.
▪️۳. دسته ی سوم اشکالاتی است که تنها "الهیون" مطرح میکنند. اشکال الهیون بر دموکراسیِ جدید، اساسی تر و مهمتر است.
▫️آیتالله مصباح در بیان اشکال الهیون میفرماید: چرا مردم حق دارند کسانی را برای وضع یا اجرای قوانین اجتماعی و حقوقی بر گزینند و به کار گمارند؟
▫️وضع قانون، اصالتا مختص خداوند است که هستی بخش همهی انسانها است. تنها در صورتی یک انسان حق دارد برای مردم قانون وضع کند که خداوند متعال در آن مورد قانونی وضع نکرده باشد و نیز به وی اذن قانونگذاری داده باشد. به همین ترتیب هیچ انسانی حق حکومت بر دیگران را ندارد مگر به اذن الهی و اگر خداوند کسی را به حاکمیت بر مردم منصوب فرمود، چه آنان بخواهند و چه نخواهند، وی حاکم آنان خواهد بود.
▪️البته ممکن است کسانی ادعا کنند که هر چند بر نظامهای دموکراتیک اشکالاتی وارد است، باید پذیرفت که دموکراسی بهترین نظام سیاسی می باشد که بشر تاکنون بدان راه یافته است. پس بهتر است که در عین پایبندی به مبانی نظری دموکراسی، بکوشیم تا از نواقص و معایب آن بکاهیم و آن را گام به گام به حد مطلوب نزدیک کنیم.
▪️این سخن پذیرفتنی نیست زیرا هم بر اساس مبانی فکری الهیون و هم غیر الهیون، نظامهایی را میتوان طرح و عرضه کرد که به مراتب بیش از دموکراسی جدید مصالح انسانها را تامین کند.
▪️ما بر خلاف پوزیتویست ها معتقدیم که وظیفه حکومت تامین مصالح مردم است نه خواستهها و پسندهای آنان. بر این پایه میتوان نظامی را پیشنهاد داد که مردم از طریق انتخابات کمابیش در تدبیر امور دخالت کنند و هم مصالح اجتماعی شان تامین شود.
▪️نکته ی مهمی که در این بیانِ آیتالله مصباح باید دقت شود و اتفاقا غرض ورزان برای تخریب و تحریف ایشان سوءاستفاده های بسیاری از این جمله کرده اند این است که این جمله به این معنا نیست که از نظر ایشان خواسته های مردم بی ارزش است بلکه میخواهند بفرمایند که خواسته ها باید بر محور مصالح و منافع خود این مردم باشد چرا که گاهی خواسته های اشتباه خود آنان را نابود میکند کمااینکه این تجربه را در سالهای اخیر به چشم دیدیم. خواست مردم مهم است اما باید بر محور مصالح خودشان باشد آنهم مصالحی که در بردارنده ی دین و دنیای اشخاص باشد.
@rozaneebefarda
ادامه 👇