eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانات بسیار مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در سالگرد قیام ۲۹ بهمن تبریز، از جهات مختلف حائز اهمیت ویژه است. @rozaneebefarda
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز(۱۳۹۹/۱۱/۲۹) @rozaneebefarda
▫️ حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتصاب اعضای هیأت امنا و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توسط نماینده ایشان در مراسمی در سالن همایش‌های این مجموعه قرائت شد. @rozaneebefarda
🎥 "مستند سراج" روایتی از زندگینامه مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی - بخش نخست👇 https://hawzahnews.com/xb3v8 مدت زمان: '66 دقیقه @rozaneebefarda
نشریه پویا-ویژه علامه مصباح.pdf
8.26M
متن کامل ویژه‌نامه علامه مصباح نشریه فرهنگ پویا/ زمستان ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
روزنه
▫️ حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتصاب اعضای هیأت امنا و مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توسط ن
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت تعیین اعضاء هیئت امناء و ریاست جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن حکم به قرار ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم ▫️مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) و پربرکت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی است. ▫️برکات این مؤسسه‌ی مبارک باید بر اساس اهداف ترسیم شده به وسیله‌ی خود آن عالم فقید دنبال شود. 🔹بدین منظور لازم است هیأت امنائی متشکل از حجج اسلام آقایان: حاج شیخ محمود رجبی حاج شیخ غلامرضا فیاضی حاج شیخ محمود محمدی عراقی حاج شیخ علی مصباح یزدی و حاج شیخ مجتبی مصباح یزدی تشکیل گردد 🔹و آن به از و مرحوم آیت‌الله مصباح بر عهده‌ی حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمود رجبی بوده باشد. توفیقات حضرات آقایان را از خداوند متعال خواستارم. سیدعلی خامنه‌ای_99/11/19 @rozaneebefarda
روزنه
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی جهت تعیین اعضاء هیئت امناء و ریاست جدید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خ
پنج نکته پیرامون حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتصاب هیئت امنا و مدیر (قدس) 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️متن حکم مقام معظم رهبری، بسیار پرنکته و از جهات مختلفی منحصر به فرد است که جای تحلیل و بررسی بسیار دارد. عجالتا در این باب، ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛ ۱.در این متن رهبری معظم انقلاب اسلامی بار دیگر به تجلیل از شخصیت متعالی پرداخته‌اند و به ، و به عنوان سه عنصر اصلی شخصیت ایشان اشاره فرموده‌اند. ۲) تصریح به برکات و دستاوردهای مؤسسه که نتیجه طراحی و مدیریت علامه مصباح بوده از یک جهت و تأکید بر امتداد این برکات، بر اساس همان الگوی پیشین، نکته بسیار مهم و تعیین کننده‌ای است که در احکام و انتصابات رهبری، کمتر مشاهده می‌شود. با توجه به این نص، ایشان خط و مشی مجموعه را به افکار و ایده‌های مرحوم آیت‌الله مصباح ارجاع داده‌اند. این نکته از یک جهت نشان از بزرگواری بی مثال رهبری عزیز انقلاب اسلامی است که جلوه دیگری از کرامت خویش را نشان دادند و در حالی که در این موارد معمولا همگان منتظر تعیین خط و مشی توسط ایشان هستند، استمرار مسیر پیشین و وفاداری به چارچوب مطلوب علامه مصباح را خواستار شدند. از دیگر سو، وفاداری و اعتماد ویژه رهبری به علامه مصباح و صحه گذاردن بر مسیر پیشین مؤسسه را نشان می‌دهد. برخی بدخواهان، خاصه (در حوزه و خارج از حوزه)، پنهان و آشکار، در تدارک اقداماتی جهت فاصله گرفتن مجموعه از مسیر پیشین بودند که این نقشه شوم، با تدبیر حکیمانه رهبری عزیز، ناکام و ناتمام ماند! ۳) ترکیب هیئت امنای مجموعه نیز نشان می‌دهد که اشخاص ، ، و آشنا به مبانی آیت‌الله مصباح مدنظر رهبری معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند که این مسئله نیز حاکی از جهتگیری و جنس انتظارات ایشان از این مجموعه خدوم و انقلابی است. انتخاب هیئت امنا در عصر فقدان علامه مصباح، نشانگر آن است که برای پر کردن خلا آن مجاهد فقید، حضور فعال مجموعه‌ای از فضلای انقلابی آشنا به مبانی ایشان، ضروری است. ۴) حضور فرزندان فرهیخته و انقلابی علامه مصباح در ترکیب هیئت امنا نیز نشان می‌دهد که این انتخاب ها بر اساس صلاحیت‌ها صورت گرفته و مثل همیشه، انواع فضاسازی های منفی رسانه‌ای و سیاسی پنهان و پیدا، در آن هیچگونه مدخلیتی نیافته است. این دو فاضل انقلابی که تا قبل از ارتحال پدر در سایه نام بلند حضرت علامه، در محافل عمومی کمتر مشهور بودند، اکنون با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان سرمایه‌های علمی و اجتماعی و سیاسی جبهه انقلابی، باید به طور حداکثری مورد استفاده قرار گیرند. ۵)در انتخاب مدیر مؤسسه نیز مقام معظم رهبری، بار دیگر تصمیم و تشخیص آیت‌الله مصباح را تأیید فرمودند تا این پیام تاریخی بعنوان میراث ماندگار معنوی و سرمایه اجتماعی مؤسسه، زمینه را برای امتداد پرقدرت و حداکثری آرمان‌ها و ایده‌های آیت‌الله مصباح فراهم سازد و انشالله همچون گذشته به عنوان به نقش آفرینی بپردازد. @rozaneebefarda
در حاشیه دیدار با 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص ۱ از ۴] 🔹خبر دیدار احتمالی پاپ فرانسیس با حضرت آیت‌الله سیستانی و طعنه‌های ساده‌اندیشانه برخی چهره‌ها در محافل حوزوی مطرح و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. دیدار میان دو شخصیت مطرح دینی همواره حائز اهمیت بوده و هست اما نکته این‌جاست که شناخت طرف مقابل در هر گفت و گو دید واقع‌بینانه‌ای را بر فضای عمومی حاکم می‌سازد. تصوری که ما از «پاپ»، «کلیسا» «کشیش» و... به عنوان مفاهیم دینی داریم، تصوری مقدس و نورانی است که یادآور زهد و دنیاگریزی و ترک غرایز و البته تساهل و تسامح است.شکی نیست که جامعه دینی مسیحیت دارای چهره‌های مثبت نیز هست اما آیا ماجرای کلیسا و پاپ به همین قداست و نورانیت خلاصه می‌شود؟بازخوانی تاریخ ما را به پاسخی روشن در این زمینه می‌رساند. در این یادداشت مختصر بخشی از کارنامه پاپ بندیکت شانزدهم(پاپ سابق) و پاپ فرانسیس (پاپ فعلی) خواهیم خواند. پاپ بندیکت شانزدهم؛ توهین به اسلام، رسوایی واتیلیکس و استعفا پاپ بندیکت شانزدهم(پاپ سابق) در تاریخ 21شهریور1385 در سفری به زادگاهش آلمان، سخنرانی تند و توهین‌آمیزی علیه اسلام ایراد کرد. او در این سخنرانی اسلام را دینی فاقد منطق خوانده است.(روزنامه سرمایه 25شهریور1385/روزنامه جمهوری اسلامی 27شهریور1385) او با طعنه به دین مبین اسلام گفت: «مسيحيت به شدت با برهان و منطق در ارتباط است و مخالف كساني است كه معتقد به گسترش عقايد خود از طريق زور شمشير هستند.» وی با زیر سؤال بردن حکم جهاد در اسلام با اشاره به اظهارات مانوئل دوم پالئولوگوس، يكي از امپراطورهای بيزانس در قرن چهاردهم افزود:«ترويج ايمان و عقيده از طريق زور غير منطقی است و اقدام غير منطقی مخالف فطرت الهی است. پاپ با استفاده از واژه‌هايی نظير "جهاد" و "جنگ مقدس" در سخنرانی خود افزود: خشونت با فطرت خدايی و معنويت در تضاد است.» این توهین و طعنه‌های آشکار علیه دین اسلام واکنش جهانی را برانگیخت. «نیویورک تایمز» در سرمقاله روز جمعه 24شهریور1385 با «فاجعه بار و خطرناک اندن اظهارات پاپ» و در خواست عذرخواهی وی نوشت: این نخستین بار نیست که سخنان پاپ موجب بروز اختلاف بین مسیحیان و مسلمانان شده است. (روزنامه جمهوری اسلامی 27شهریور1385) در این باره روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» نوشت: در حالیکه روز شنبه واتیکان تعویض نخست وزیر و وزیرامورخارجه خود را جشن می گرفت یک تاج سیاه رنگ در مقابل سفارت واتیکان در آنکارا به نشانه اعتراض به سخنرانی پاپ در آلمان گذاشته شد. این شدیدترین بحرانی است که میان پاپ و جهان اسلام از زمان جنگ مذاهب صورت گرفته است. (همان) واکنش علمای جهان اسلام پیش از این مراجع عظام تقلید با سخنرانی و صدور بیانیه این سخنان پاپ را به شدت محکوم کردند.حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانیبا صدور بیانیه ای تصریح کرد: سخنان اخیر پاپ، به هیچ وجه با منطق و روح دین اسلام سازگاری ندارد و سخنان و اتهامات بی اساس وی، موجب تعجب، رنجش و نگرانی شدید گردید. همچنین حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در بیانیه ای سخنان اهانت آمیز رهبر کاتولیک های جهان را در مورد اسلام محکوم کرد و افزود: این بار پاپ، جهاد را زیر سؤال برده و مسلمین جهان را به خشونت متهم ساخته که با اعتراض شدید و گسترده مسلمانان جهان روبرو شدند. رئیس انجمن اسلامی شمال آمریکا،شورای مسلمانان بریتانیا(بزرگ‌ترین تشکل اسلامی در انگلیس)،تجمع علمای مسلمین لبنان، یوسف فرناندز سخنگوی جامعه اسلامی اسپانیا،آیسیسکو (سازمان علمی،آموزشی و فرهنگی کشورهای اسلامی)،فواد علوی (دبیرکل سازمان‌های وحدت اسلامی فرانسه)،کلیسای قبطی مصر، بلال اثر(رئیس بنیاد امور دیانت ترکیه)، شورای مفتیان روسیه، شیخ احمدبدرالدین حسون(مفتی اعظم سوریه)، محمدرشید قبانی (مفتی اهل‌سنت لبنان)، سیدمحمدحسین فضل‌الله ،سیداحمد بخاری(امام جماعت و جمعه مسجد دهلی)، شیخ محمدسعید طنطاوی (مفتی اعظم مصر) محمدمهدی عاکف (رهبر روحانی اخوان‌المسلمین مصر)، یوسف قرضاوی و رهبران احزاب مذهبی پاکستان در مواضع و بیانیه‌هایی جداگانه به اعتراض علیه این سخنان پرداختند.(روزنامه اطلاعات 29شهریور1385/ایسنا 25شهریور1385) علاوه بر اعتراضات فوق حضرت آیت‌الله مکارم در درس خارج فقه به مناسبت روز پایان درس قبل از ماه مبارک پاپ را دعوت به مناظره کرد و گفت: مناظره با پاپ می‌تواند در هر زمان و هر مکان و بدون هيچگونه قيد و شرط باشد و به طور زنده پخش شود و من مطمئن هستم در پايان اين مناظره مردم جهان قضاوت خواهند کرد که اسلام منادی صلح و صفا و دوستی است و جهاد يک سپر دفاعی در برابر دشمنان است نه برای تحميل عقيده. (عصر ایران 29شهریور1385 / خبرگزاری رسمی حوزه 30شهریور1385) @rozaneebefarda ادامه👇
در حاشیه دیدار با [ص ۲ از ۴] اعتراضات سیاسی و مردمی به سخنان پاپ سابق اعتراضات علیه سخنان موهن پاپ به نهادهای دینی محدود نشد بلکه سیاستمداران و نهادهای کشورهای مختلف نیز به استنکار این مواضع تحریف‌آمیز و توهین‌آلود پرداختند از جمله: «کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران، فواد سینیوره نخست‌وزیر لبنان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، رجب طیب اردوغان، محمد ششم (پادشاه مغرب)، وزارت خارجه مصر، سخنگوی حزب حاکم هند (کنگره)، نمایندگان مجلس شورای ملی افغانستان.(روزنامه اطلاعات 29شهریور1385) در پی سخنان موهن پاپ، واکنش‌های مردمی شدیدی علیه وی به راه افتاد از جمله مسلمانان هند که روز جمعه در بیشتر مناطق این کشور در اعتراض دست به تظاهرات زدند و هزاران نفر از مسلمانان پس از نمازجمعه در شهرهای دهلی، لکنهو و سرینگر در این ارتباط به خیابان ها ریختند.(ایرنا 24شهریور1385) گفتنی است علی‌رغم اعتراضات شدید مسلمین و حتی مسیحیان جهان و اندکی پس از توهین پاپ بندیکت خبرگزاری رسمی ایتالیا آنسا اعلام کرد که سیدمحمد خاتمی با وی در واتیکان دیدار خواهد کرد.(پایگاه خبری آفتاب 11مهر1385) در پی محکومیت گسترده، پاپ بندیکت شانزدهم 25شهریور1385 عذرخواهی نه چندان جدی ابراز کرد و كاردينال تارسيسيو برتون، وزير كشور واتيكان در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: پدر مقدس از اينكه بخش‌هايی از سخنانش ممكن است توهين به مقدسات مسلمانان تلقی شده باشد، بسيار متاسف است.(ایسنا 25شهریور1385) گفتنی است جوزف راتزینگر (نام واقعی بندیکت شانزدهم) 10اسفند1391 استعفا داد. رسانه‌های مختلف این استعفا را در رابطه احتمالی با رسوایی‌های جنسی گسترده کلیسای کاتولیک (مشرق10اسفند1391) و یا افشای جنگ قدرت در واتیکان که به رسوایی «واتیلیکس» معروف شد مرتبط دانستند. مارک داد، خبرنگار بی‌بی‌سی در این زمینه می‌گوید: «در بیانیه رسمی استعفای پاپ بندیکت، او تحلیل رفتن توان جسمی و ذهنی را دلیل کناره‌گیری‌اش اعلام کرد، اما از مدت‌ها پیش گفته می‌شد که دلایل دیگری هم در کار است. تحقیقات من هم این مدعا را تأیید کرده است. من برای دیدار با فرانسیس آرینزه، کاردینال نیجریه‌ای، به آپارتمان او رفتم که بر کلیسای سن‌پیتر مشرف است. او یکی از بلندپایه‌ترین شخصیت‌های کلیسای کاتولیک است و واتیکان را مثل کف دستش می‌شناسد. در ماه مارس گذشته (اسفند ۱۳۹۱) حتی از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی جانشینی پاپ بندیکت نام برده می‌شد. موقعی که پاپ بندیکت شخصا در محل اقامتش تصمیم خود برای استعفا را به شمار معدودی از مقامات ارشد کلیسا اطلاع داد، او یکی از حاضران جلسه بود. من موضوع جنجال‌ها و رسوایی‌های پیش از اعلام ناگهانی تصمیم پاپ را پیش کشیدم و بطور خاص به ماجرای واتیلیکس اشاره کردم که در آن پائولو گابریله، پیشکار پاپ، اسناد محرمانه‌ای را درباره کشمکش و جنگ قدرت در واتیکان فاش کرده بود. آیا این مسأله در استعفای پاپ تأثیرگذار بوده است؟ پاسخ او به این سوال برایم غیرمنتظره بود. او گفت: "هر کسی می‌تواند برای خود حدس‌هایی بزند، چون برخی از این اسناد به‌صورت پنهانی برداشته شدند. این شاید یکی از دلایل استعفا باشد. شاید هم از اینکه پیشکارش آن نامه‌ها را افشا کرده، بسیار ناراحت شده باشد. تعداد نامه‌ها آنقدر زیاد بود که یک خبرنگار بر اساس آنها کتاب نوشت. این هم می‌تواند یکی از دلایل باشد. انتظار ندارم از این اتفاق خوشحال شده باشد... لازم نیست در این مورد به حرف من اتکا کنید. این ارزیابی عالی‌ترین منبع کلیسا و رهبر فعلی آن است. پاپ فرانسیس بدون پرده‌پوشی حرف می‌زند. او گفته: "دربار برای پاپ حکم جذام را دارد. او گفته که دستگاه اداری واتیکان دچار "خود شیفتگی" و "خود محوری" است. جوزف راتزینگر (نام اصلی پاپ بندیکت) با چنین چیزی سر و کار داشت. قلب کلیسای کاتولیک از سال‌های آخر زمامداری پاپ ژان پل دوم به مرکز درگیری باندهای مختلف قدرت تبدیل شده بود. پائولو گابریله، پیشکار پاپ، هم می‌گفت هدفش از کپی‌برداری و افشای اسناد محرمانه نشان دادن همین مسائل است."(بی‌بی‌سی فارسی 12آذر1392) @rozaneebefarda
در حاشیه دیدار با [ص ۳ از ۴] پاپ فرانسیس هم‌جنس‌بازی را مشروع دانست!/مواجهه ضعیف پاپ با رسوایی جنسی گسترده کلیسا خورخه ماریو برگولیو پس از بندیکت شانزدهم شخص اول کلیسای کاتولیک شد. او در سال‌های اخیر درگیر پرونده رسوایی جنسی گستره و عجیب کلیسا بود. او در 4مهر1397 به صورت رسمی اعلام کرد:رسوایی سوء استفاده جنسی از کودکان توسط کشیش ها و واکنش نامناسب کلیسا به این تحول، سبب سرخوردگی و رانده شدن قشر جوان و نسل‌های بعدی از کلیسا شده است. او همچنین به تازه ترین رسوایی وقت سوء استفاده جنسی کلیسای کاتولیک در آلمان اشاره کرد که بر پایه گزارشی که روز سه شنبه 3مهر1397 منتشر شد در هفتاد سال گذشته نزدیک به ۱۷۰۰ کشیش دست کم ۳۶۷۷ نفر را مورد تعرض جنسی قرار داده اند.(تارنمای صدای آمریکا 4مهر1397) علاوه بر این، پاپ فرانسیس تأیید کرد گروهی از کشیش‎ها از راهبه‎های صومعه‎ای در فرانسه به عنوان "برده جنسی" استفاده می‎کردند.(بی‌بی‌سی فارسی 2اسفند1397) گفتنی است کارلو ماریا ویگانو، یکی از اسقف‌های اعظم کایتالیا اسامی افرادی را که از اتهام سوءاستفاده جنسی علیه تئودور مک کریک، کاردینال سابق و اسقف اعظم واشنگتن اطلاع داشتند منتشر کرد. او در نامه خود که در جریان سفر پاپ به ایرلند منتشر شد خواستار کناره گیری رهبر کاتولیکهای جهان به همراه دیگر کاردینال ها و اسقف هایی شده است که به گفته وی از اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان علیه تئودور مک کریک اطلاع داشتند البته پاپ فرانسیس اعلام کرد که به این اتهام پاسخی نمی‌دهد.(یورونیوز فارسی 2018.8.27/خبرگزاری میزان4شهریور1397) اسقف اعظم ایتالیا که به عنوان یکی از محافظه کاران کلیسای کاتولیک بار‌ها واتیکان را به اتهام‌های فساد و رسوایی جنسی محکوم کرده است از آگوست (مرداد- شهریور) سال 1397 ناپدید شده بود.(خبرگزاری دانشجو 21خرداد1398/عصر ایران 21خرداد1398) یکی از اقدامات غیرقابل دفاع پاپ فرانسیس دفاع از خوان باروس بود. اسقف باروس در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی پاپ به عنوان اسقف اعظم شهر اوسورنو در جنوب شیلی انتخاب شد آن هم در حالی که خوان باروس نقش مهمی در سرپوش گذاشتن بر آزار جنسی کودکان توسط کشیشی به نام فرناندو کارادیما در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در شیلی داشته است. در همان سال ۲۰۱۵ میلادی بسیاری از سیاستمداران و رهبرای کلیساهای شیلی خواستار استعفای خوان باروس شدند اما پاپ در قبال این خواست عمومی مقاومت کرد. رهبر کاتولیکهای جهان حتی پیش از این در جریان سفر ماه ژانویۀ خود به شیلی، با وجود اعتراض قربانیان این سوء استفاده‌ها که معتقد بودند پاپ این آزار و اذیت‌ها را نادیده گرفته، بشدت از خوان باروس دفاع کرد. البته او در نهایت سه سال بعد مجبور به عذرخواهی بابت این داوری ناعادلانه شد.(یورونیوز فارسی 2018.4.12) @rozaneebefarda ادامه👇
در حاشیه دیدار با [ص ۴ از ۴] اقدامات نه چندان جدی پاپ فرانسیس در خصوص جرائم گسترده کلیسا موج اعتراضات گسترده علیه آزار جنسی کلیسا پاپ را مجبور به اتخاذ برخی اقدامات کرد. یک کاردینال استرالیایی به نام جورج پل و یک کاردینال شیلیایی به نام فرانسسکو خاویر ارازورز، به دستور وی استعفا دادند. البته جورج پل؛ کاردینال استرالیایی همچنان به عنوان مسئول امور مالی واتیکان و مرد شماره 3 کلیسای کاتولیک جهان ابقا شد.(اعتماد آنلاین 22آذر1397) او همچنین کشیش پرتچ را نیز اخراج کرد.(نسیم آنلاین 5شهریور1397) او همچنین در تاریخ 21خرداد1397 با استعفای سه اسقف بلندپایه شیلی موافقت کرد.(العالم 21خرداد1397) پاپ فرانسیس تغییرات جزئی نیز در برخی قوانین ایجاد کرد.(رادیو فرانسه 2019.5.10 / رادیو فردا 26آذر1398) این اقدامات جزئی موجب کاهش فشار علیه وی نشد تا آنجا که مطابق برخی اخبار زمزمه‌های استعفای پاپ فرانسیس در آستانه سال نو میلادی 2021 به گوش می‌رسید.(ایرنا 5دی1399) البته رسوایی جنسی و کودک‌آزاری تنها اتهام کلیسای کاتولیک به رهبری پاپ فرانسیس نبود. بلکه او در اقدامی عجیب هم‌جنس‌بازی را به رسمیت شناخت و او پس از تسامح شرم‌آور نسبت به زندگی مشترک همجنس‌گرایان برای این رابطه کثیف و نامشروع حق ثبت محضری را هم قائل شد.(دویچه‌وله 2020.10.22) دیدار پاپِ حامی هم‌جنس‌بازی و سؤالی جدی از متولیان امر! حال پاپ فرانسیس، با این کارنامه غیرقابل دفاع عازم سفر به یکی از پاک‌ترین مراکز شیعی جهان، یعنی شهر مقدس نجف است و باید دانست که نام پاپ فرانسیس در فضای بین‌المللی قرین مسائلی است که ساحت مقدس مرجعیت هیچ‌گاه نباید بدان آلوده شود. معلوم نیست شخصیت‌های پشت پرده دیدار پاپ با مرجعیت اعلای عراق چه کسانی هستند و چه اهدافی را در سر دارند اما آنچه مسلم است ساحت مقدس مرجعیت شیعه در هر شرایطی باید محفوظ بماند و باید دید، اطرافیان حضرت آیت‌الله سیستانی تبعات منفی بین‌المللی دیدار ایشان با شخصیتی که متهم اصلی سرپوش‌گذاری بر اتهامات گسترده جنسی است و یکی از طرفداران جدی روابط نامشروع و هم‌جنس‌بازی است را چگونه تدبیر می‌کنند؟ باید دانست این دیدار ابعادی فراتر از مرزهای اسلامی دارد. آیا دست‌های پشت پرده این دیدار فکر کرده‌اند که تصاویر مشترک آیت‌الله العظمی سیستانی با پاپ فرانسیس چه حسی را به قربانیان مسیحی شیلیایی، آمریکایی، ایرلندی و... منتقل خواهد کرد؟ البته طبیعی است که رهبران دینی در سطوح عالی با یکدیگر ارتباط داشته باشند کما اینکه پیش از نامه‌نگاری‌ها در این رتبه یا رتبه‌های پایین‌تر برقرار بوده است و حتی امکان دیدار نیز با این اوصاف منتفی نیست اما هیاهو و بزرگ‌نمایی و ذوق‌زدگی بدون تدبیر در خصوص تبعات منفی وجهه مرجعیت شیعی را در معرض خطر قرار خواهد داد. ⭕️ القصه... با مرور این حوادث معلوم می‌شود که دیدار با پاپ افتخاری برای مرجعيت اعلای عراق نیست که عده‌ای از بخواهند اینطور با ولع و هیاهو نسبت به آن اظهارنظر کنند بلکه این پاپ است که از دیدار با یک عالم طراز اول شیعی آبرو می‌گیرد و لذا تیم رسانه‌ای مدعی طرفداری از آیت‌الله سیستانی بهتر است به جاي دامن زدن به دوگانه‌سازی کاذب درون شیعی، یا موج سازی کاذب پیروان این دیدار، کمی به ماجرا بنگرد و با واکاوی سوابق سیاه این طبقه، که همواره دربست در خدمت دولت‌ها و سرویس‌های جاسوسی کشورهای استعمارگر بوده‌اند، مراقب طراحی‌های پیچیده پشت پرده این دیدار باشد. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی، به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم دانشجویان عزیز هر روز که میگذرد اهمیت نقش در پیشرفت کشور و آن بیشتر آشکار میشود. بلیّه‌ی عمومی کرونا هم این را یک‌بار دیگر به اثبات رسانید. همت و انگیزه و امید شورانگیز جوانان در این ماجرا نیز مانند بسیاری از مسائل کشور، پیشران گشایشهای علمی و عملی شد. این یکی از برترین افتخارات انقلاب اسلامی است که توانسته است نشان «نقش‌آفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان برومند کشور بنشاند. از شما دانشجویان عزیز انتظار می‌رود که در این فرصت مغتنمی که در اختیار شما است، خود را هر چه بیشتر به صلاحیتهای علمی و دینی و اخلاقی آراسته کنید و آماده‌ی نقش‌آفرینی شوید، و اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی در این‌باره دارای وظیفه‌ئی سنگین‌تر و البته افتخارآمیزتر است. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای یک اسفند ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
ماجرای کاندیداتوری ؛ نعل وارونه برای تنفس مصنوعی به یا یک واقعیت قریب الوقوع با تبعات سیاسی غیرقابل پیش‌بینی؟! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله‌نشست‌های نظام فکری اندیشمندانِ انقلاب اسلامی برگزار می‌شود @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 الهیّات اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی ۹۹/۱۲/۰۳ 🔹 نظریه‌ی اجتماعیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت الاسلام و المسلمین اسدپور ۹۹/۱۲/۰۴ 🔹 نظریه‌ی مدیریّتیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قوّامی ۹۹/۱۲/۰۵ 🔹 نظریه‌ی سیاسیِ رهبر معظّم انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین صلح‌میرزایی ۹۹/۱۲/۰۶ 🔹 نظریه‌ی اقتصادیِ امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی ۹۹/۱۲/۰۹ 🔹 نظریه‌ی فرهنگیِ امامین انقلاب 🔺 دکتر امیر سیاهپوش ۹۹/۱۲/۱۰ 🔹 نظریّه‌ی تولیدعلمِ امامین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین گرامی‌پور ۹۹/۱۲/۱۱ 🔹 نظریّه‌ی سیاسی امام خمینی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ایزدهی ۹۹/۱۲/۱۲ 🔹 تاریخ از دیدگاه امامَین انقلاب 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین سلیمانی ۹۹/۱۲/۱۳ 🔹 نظام فکری علامه جعفری (ره) 🔺 حجت الاسلام و المسلمین موسوی ۹۹/۱۲/۱۴ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید بهشتی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم ۹۹/۱۲/۱۶ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری(ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی ۹۹/۱۲/۱۷ 🔹 نظام فکری آیت‌الله شهید صدر (ره) 🔺 آیت‌الله محسن اراکی ۹۹/۱۲/۱۸ 🔹 نظام فکری آیت‌الله جوادی آملی 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین خانجانی ۹۹/۱۲/۱۹ 🔹 نظام فکری علامه طباطبایی (ره) 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمین اسدپور ۹۹/۱۲/۲۰ 🔹 نظام فکری آیت‌الله مصباح‌یزدی (ره) ۹۹/۱۲/۲۳ ▫️لینک مرتبط:👇 http://forms.khamenei.link/?page_id=197 ساعت ۱۹ الی ۲۱ @rozaneebefarda
جایزه ویژه کتاب سال به به پاس خدمت به تمدن اسلامی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️«جایزه ویژه» سی‌ و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی را به آقای جعفریان اهدا کردند. در اولین جمله تجلیل از ایشان نخستین مورد و دلیل اهدای این جایزه _به نقل از کانال کتابخانه دانشگاه تهران_ چنین آمده است: «به پاس شناسایی و شناساندن ابعاد تمدن اسلامی و ایرانی» 🔻لذا جا دارد برخی از تلاش‌های استاد جعفریان در شناساندن ابعاد تمدن اسلامی ایرانی را مرور کنیم: ◀رسول جعفریان می‌گوید ما نیازمند این هستیم که متون کهن علمی‌مان را بیشتر بخوانیم تا بفهمیم چرا ما در این تمدن نتوانستیم خود را از بند خرافات و لاطائلاتی که تحت عنوان علم در عمق تمدن اسلامی وجود داشته، نجات دهیم. t.me/jafarian1964/11392 ◀همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش ندارد: t.me/jafarian1964/12312 ◀رسول جعفریان: چرا ما نمی‌توانیم کشف علمی در فیزیک و شیمی و نجوم داشته باشیم؟ https://t.me/nosakh_shii/1151 ◀حسن انصاری و انتقاد از هجمه‌های رسول جعفریان علیه علم و تمدن در جهان اسلام: t.me/nosakh_shii/1163 ◀پاسخ کانال راهک به مسخره کردن تمدن ایرانی توسط آقای جعفریان در اینکه ایرانیان حتی قرن‌ها قفسه‌بندی کتاب را هم بلد نبودند و از غربی‌ها یاد گرفتند: t.me/nosakh_shii/795 🔶حاشیه روزنه جناب آقای رسول جعفریان از چهره‌های نزدیک به خرده‌جریان اعتدال است که بیشتر به شاخه قم، یعنی آقای نزدیک است و از سال‌ها قبل تا کنون در حلقه حامیان حوزوی وی مشغول است. از این گذشته، روابط نزدیک وی با وزیر فرهنگ و ارشاد فعلی نیز نباید مغفول افتد! او اخیرا از به نحو ستایش آمیزی دفاع کرده بود و خواستار رأی آوری یک چهره در ۱۴۰۰ شده بود‌. دولت روحانی که به شدت به همه تحولات، از جمله تحولات فرهنگی، به چشم جناحی و باندی می‌نگرد، بعید نیست در مورد تجلیل از جعفریان نیز، رویکرد و مواضع اعتدالی او را لحاظ کرده باشد. البته چنانکه پیشتر نیز گفته شده، جناب جعفریان کارهای پژوهشی مطلوب و قابل دفاعی در کارنامه دارد که قابل تقدیر است و برای آن آثار بارها نیز از وی تجلیل شده، اما در ده سال گذشته، کار علمی ویژه‌ای ارائه نکرده که در خور جایزه ویژه کتاب سال جمهوری اسلامی باشد. @rozaneebefarda
امروز سالگرد صد سالگی کودتای ننگین ۳اسفند ۱۲۹۹ است که در نتیجه آن، سلسه منحوس پهلوی به قدرت رسید. پهلوی ها علاوه بر ننگ استبداد، آهنگ دست نشاندگی اجانب و استعمارگران نیز بر پیشانی داشتند و در دوران سیاه حاکمیت آنان، روحانیت شیعه به عنوان مانع اصلی جنایات آنان، مجاهدت‌های زیادی به خرج داد که کمتر از آن سخن به میان آمده است. چنانکه پهلوی ها علیه دین و روحانیت شیعه نیز هجمه و جنایات فراوانی مرتکب شدند که آنهم در حافظه تاریخی مردم و حتی عموم حوزویان، تا حدود زیادی مغفول مانده است. به مناسبت صد سالگی ، پرونده ویژه را در روزنه بخوانید: 👇 @rozaneebefarda
برسر کارآمدن و ‏‏مأموریت‌های استعماری رضاخان به روایت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص۱ از ۲] ‏‏🔹رضاخان هجوم کرد به تهران و با دستیاری انگلستان، حکومت ایران را به دست‏‎ ‎‏گرفت و بعد از چندی، احمد شاه را از صحنه بیرون کرد و خودش به جای احمدشاه‏‎ ‎‏نشست و به تدریج، مأموریت خودش را شروع کرد به انجام دادن. مأموریتهای زیادی‏‎ ‎‏داشت. قدرتهای بزرگ هر چه را که بر خلاف میل خودشان و برخلاف منافع خودشان‏‎ ‎‏می دیدند، باید به دست این آدم نابود بشود یا سرکوب. اول شروع کرد به سالوسی و‏‎ ‎‏ریاکاری و در همین تهران، آنطوری که آن وقت می گفتند، در همۀ تکیه هایی که در ماه‏‎ ‎‏محرّم برای عزا بپا بود، می گفتند: با پای برهنه، شمع هم دستش می گیرد و می رود. ▫️این‏‎ ‎‏یک چهره بود که از رضاخان در ایران نمایش پیدا کرد و بعد به اسم اینکه امنیت را‏‎ ‎‏می خواهد به ایران برگرداند، شروع کرد به مبارزه با عشایر ایران و عشایر که یکی از‏‎ ‎‏پایگاههای مهم ایران بودند، گرچه نواقصی داشتند، ولی خدمتهایی هم می کردند،‏‎ ‎‏عشایر را یکی پس از دیگری سرکوب کرد و از محالّ خودشان، بعضی از آنها را کوچ داد‏‎ ‎‏به جاهای دیگر و آنها را تقریباً از بین برد.‏ ‏‏🔹 بعد مأموریتهایی ـ در خلال همۀ اینها همه گاهی با هم می شد ـ شروع کرد ‏‏[‏‏به‏‏]‏‎ ‎‏مخالفت با روحانیون، به اسم اینکه می خواهم تصفیه بکنم. و این سنگر بزرگ اسلامی را‏‎ ‎‏[‏‏از بین برد‏‏]‏‏ که یک خدمتگزارانی به ایران بودند و به اسلام بودند، بدون اینکه بر بودجۀ‏ دولت یک شاهی تحمیل بشوند، لکن خدمتهاشان، یکی از بزرگترین خدمتهای آنها،‏‎ ‎‏این بود که تربیت می کردند مردم را. شما در پرونده هایی که در دادگستری و غیر‏‎ ‎‏دادگستری هست و بوده، می بینید، از آنهایی که تحت تربیت روحانیین بودند، پروندۀ‏‎ ‎‏جنایتی نمی بینید. برای آرامش کشور، اینها یک عامل مؤثر بودند و برای هدایت مردم به‏‎ ‎‏راه صحیح و اخلاق و اعمال صحیح یک راهنماهای مهمی بودند.‏ 🔹 من آنچه که در بسیاری از صحبتهایم از روحانیون بحث می کنم نه این است که من هر‏‎ ‎‏که معمّم است از او پشتیبانی می کنم. «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.» لکن وقتی‏‎ ‎‏که ما در سابق دیدیم که جزء برنامۀ انگلیسها، که رضاخان را آورده بودند ـ شاید در رأس‏‎ ‎‏برنامه هم بود ـ این بود که باید این طایفه از بین بروند. با تمام قوا، از تبلیغات مجلات و‏‎ ‎‏روزنامه ها وگویندگان و اینها گرفته تا هرجا که روشنفکری و روشن فکرنمایی بودند، بر‏‎ ‎‏ضد روحانیت بسیج شدند. کم کم آن صورت دومش را نشان داد. آن وجهۀ دومش را‏‎ ‎‏کم کم نشان داد. 🔹در زمان این شخص نالایق، که مملکت ما را به تباهی کشاند، به پیغمبر‏‎ ‎‏اکرم در روزنامه سبّ‏‎ کردند، در روزنامه به پیغمبر سبّ کردند و به مرئی و منظر این‏‎ ‎‏دولت بود و آن دولتمردان. مجلس درست کردند و در آنجا از پیروزی اسلام بر کفر‏‎ ‎‏انتقاد کردند.این روشنفکرها دستمالها را درآوردند و گریه کردند که اسلام بر شاه ایران،‏‎ ‎‏شاه آن وقت ایران غلبه کرده است.‎‏شعراشان شعر گفتند، نویسندگانشان نوشتند،‏‎ ‎‏گویندگانشان گفتند. ما از اینکه انگلستان اینقدر اصرار داشت بر اینکه این طایفه را از بین‏‎ ‎‏ببرد، میفهمیم که از این طایفه اینها رنج میبرند و باید اینها سرکوب بشوند. ‏‏▫️مع الأسف، در آن وقت یک ارتشی درست کردند و یک ژاندارمری درست کردند و‏‎ ‎‏یک شهربانی درست کردند که تلخی اعمال آنها در ذائقۀ ملت ما بود و برای شما که الآن‏ خدمتگزار هستید، زحمت ایجاد کرده. شما برادرهای عزیز که الآن خدمت می کنید به‏‎ ‎‏این کشور، مواجه هستید بایک اسمی که در زمان رضاخان و در زمان بعد از او، خصوصاً‏‎ ‎‏در زمان رضاخان، مردم یک ذائقۀ تلخی از همۀ این قوای مسلحه داشتند و دارند، و این‏‎ ‎‏اشکالی است که برای شما پیش آورده اند که تا آمدید شماها این ذائقۀ تلخ را شیرین‏‎ ‎‏کنید، خیلی زحمت دارد. خیلی باید جانفشانی کنید. خیلی باید با مردم رفتار خوب‏‎ ‎‏بکنید. پادگانهای شما باید پایگاه اسلامی باشد و مستضعفین را همراهی کند و مستکبرین‏‎ ‎‏را اعتنا نکند. مدتی شما زحمت بکشید تا آن ذائقۀ تلخی که در ملت از این جمعیت،‏‎ ‎‏[‏‏هست، از بین برود‏‏]‏‏ شما که آن وقت نبودید؛ گمان ندارم یکی از شما هم آن وقت‏‎ ‎‏بودید، لکن این اسم به طوری شد در آن وقت که وقتی گفته می شد، تلخ بود در ذائقۀ‏‎ ‎‏مردم. آن وقت خود همین مرد، خود همین رضاخان، در یک روزی که وارد شده بود در‏‎ ‎‏یک پادگان ژاندارمری، دستهایش را در جیبش گذاشته بود و معرفی کرده بود اینها را به‏‎ ‎‏اینکه اینها دزدند! در عین حال که سرکردۀ همۀ دزدها خودش بود، منتها دزدها یواشکی‏‎ ‎‏یک کُتی، یک شلواری، یک کاسه مسی از مردم می بردند و این علنی مازندران را با آن‏‎ ‎‏طول و عرض،از همۀ اشخاصی که دارای یک ملکی بودند گرفت و به اسم خودش ثبت کرد. @rozaneebefarda
برسر کارآمدن و ‏‏مأموریت‌های استعماری رضاخان به روایت /۱ [ص ۲ از ۲] ‏‏ 🔹من یادم است، از اوّلی که رضاخان آمد به ایران یا آمد به تهران تا حالا من شاهد همۀ‏‎ ‎‏قضایا بوده ام. این بنا داشت به اینکه این مملکت را با هر طوری که می تواند طوری بار‏‎ ‎‏بیاورد و بعد هم پسر خلفش آن هم طوری بار بیاورد این مملکت را که همۀ چیزهایی که‏‎ ‎‏اینها از ما می برند، هرچه که از ذخایر ما آن وقت انگلستان و بعد هم امریکا ببرند،‏‎ ‎‏هیچ کس نباشد که کلمه ای در مقابل آنها بگوید و اگر می گفت، سرکوبی می کردند و اگر‏‎ ‎‏مخالفت می شد، می کوبیدند اینها را. 🔹مخالفت از طرف چند مرتبه شد، لکن‏‎ ‎‏هم با حیله و هم با قدرت آنها را کوبیدند. بعد هم که شما ملاحظه کردید که دانشگاه ما را‏‎ ‎‏به چه صورت درآوردند، دبیرستانهای ما را به چه صورت درآوردند. 🔹 از همان دبستان‏‎ ‎‏شروع کردند آدم غربی درست کردن، آدم معتقد به غرب و مخالف با اسلام درست‏‎ ‎‏کردن. از همان بچۀ کوچولو شروع شد و همین طور تا اینکه یک قشر زیادی مخالف با‏‎ همه چیز، با همۀ مآثر اسلام، با همۀ مآثر کشور، اینها تربیت می کردند. دانشگاهی بود که‏‎ ‎‏از تویش مثل نصیری و شریف امامی و امثال اینها بیرون می آمد؛ اینهایی که به تمام‏‎ ‎‏معنا وابسته به انگلستان و اخیراً به امریکا بودند. 🔻یک همچو مملکتی را اینها درست‏‎ ‎‏کردند، با در زمان ، و با فرمان در زمان ، که حالا‏‎ ‎‏که اینها رفتند، شما می بینید که همه چیز باید متحول بشود. البته متحول هم خیلی شد. 🔹 حالا در هر جا که شما بروید، محتاج به این است که از سر درست بشود. ادارات یک‏‎ ‎‏اداراتی است که به فرم همان ادارات زمان طاغوت است و باید تصفیه بشوند و متحول‏‎ ‎‏بشوند به یک اداره ای که به درد مردم بخورد.‏ (صحیفه امام، ج 13 صص 176-183) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنایات به روایت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 و انگلیس از اخبث خبائث روی زمین هستند! رضاخان وطن و مملکت شیعه را به بیگانه فروخت؛ همانطور که آتاتورک ممکلت اسلامی را فروخت! @rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
4_5875210666142337685.pdf
6.92M
سوم اسفند 1399 📗 کتاب «شاه دزد؛ مروری بر زوایای کمتر گفته شده زندگی و حکومت دیکتاتوری رضاخانی» 💥 🔹کتاب شاه دزد در هفت فصل ارائه شده است: 1️⃣ فصل اول درباره وضعیت مالی و اخلاقی رضاخان است که در آن به فقر و بی سوادی رضاشاه، قبل از پادشاهی‌اش اشاره شده است. مردی که پس از سلطنت به ثروت افسانه‌ای رسید و علاوه بر زمین‌خواری، دهها میلیون تومان در بانک‌های خارجی ذخیره کرد. 2️⃣ فصل دوم درباره شرایط معیشتی مردم ایران در دوران رضاشاه است؛ دورانی که مالیات‌ها زیاد شد و گرفتن پول زور از مردم رواج یافت.صنعت دامداری نابود و سیستم اقتصادی غلطی بر کشور حاکم گردید. 3️⃣ فصل سوم بر وابستگی رضاشاه به بیگانگان تمرکز کرده و علاوه بر ارائه اسناد دست نشاندگی رضاخان، خدمات او به انگلیس را هم بیان کرده است. 4️⃣ فصل چهارم از سرکوب و وحشت در عصررضاخانی گزارش می‌دهد. دورانی که زنده به گور کردن، کشتار کودکان عشایر، جنایت در گوهرشاد و... امری مرسوم بودند. 5️⃣ فصل پنجم، سلب حقوق زنان توسط رضاخان را بررسی کرده و قتل زنان و فشار به ایشان را بیان کرده است. 6️⃣ فصل ششم از پیوندهای خانوادگی رضاخان بحث میکند. 7️⃣ فصل هفتم بر مسائل سیاسی دوران رضاشاه تمرکز کرده و سانسور و انتخابات فرمایشی و مجالس دستچین این دوران را تحلیل کرده است. 🆔 @darseenghelab
ماجرای به قدرت رسیدن رضاخان به روایت مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️سلاطین قاجار با علما و حوزه‌های علمیّه مخالف بودند و افراد حوزوی را هم لشکر علمای بزرگ قلمداد می‌کردند. آنها با علما مخالف بودند؛ چون علما در کارهای آنها دخالت میکردند. اگر میخواستند قرارداد رژی امضا کنند و با انگلیسیها رابطه داشته باشند و یا اگر میخواستند با دو خواهر ازدواج کنند، علما نمیگذاشتند و در مقابلشان میایستادند. 🔹بعدها در دوره پهلوی مسأله تفاوت کرد. از زمان رضاخان به این طرف، انگیزه‌های اساسی وارد کار شد و غرب - خصوصاً انگلیس - قصد داشت که کلّاً ایران را قبضه کند. این تصرّف یا به صورت ایجاد یک حکومت واقعاً انگلیسی بود - که البته نتوانستند این کار را بکنند - و یا این که حکومتی ایرانی تشکیل دهند ولی همه‌ی مقدّراتش به دست آنها باشد. راه دوم انتخاب شد و حکومت پهلوی بر اساس این تصمیم شکل گرفت و رضاخان روی کار آمد. 🔹اگر میبینید با رضاخان مخالفند، به خاطر آن است که آدم لاتِ بی سر و پایی بود که اصلاً اسم دین را نشنیده و مزه آن را هم نچشیده بود. او در یک خانواده بی سوادِ لاابالی و دور از معارف دینی تربیت شده بود و وقتی هم که بزرگ شد، در میان قهوه‌خانه‌ها و میخانه‌ها و الواط پرسه میزد. 🔹اصلاً رضاخان کسی نبود که با دین سر و کاری داشته باشد. مزاجش آماده معارضه با دین - آن هم به قصد براندازی - بود. آدمهای ضعاف النفسِ بددلِ کج سلیقه‌ای هستند که گاهی از کارهای به اصطلاح عمرانی رضاخان تعریف میکنند و مثلاً میگویند او راه آهن کشید و امنیت را برقرار کرد! 🔹باید از اینها پرسید که آیا احداث راه‌آهن و ایجاد امنیت برای مردم بود یا برای قدرتهای خارجی!؟ چه کسانی از این کارهای به اصطلاح عمرانی سود می‌بردند؟ ▫️در حقیقت رضاخان عاملی بود که انگلیسیها او را وارد صحنه کردند تا نظام دینی را در ایران به هم بریزد. به همین خاطر در سال ۱۳۱۴ شمسی گذاشتن عمامه و حضور روحانیّت در جامعه را ممنوع کرد و نظام حوزه علمیّه را به هم زد و روحانیت را مجبور به خانه نشینی کرد. 🔹 زمانی که او رفت و پسرش - محمدرضا - بر سرِکار آمد و بر امور مسلّط شد، همین نیّت را داشت و همین هدف و راه را - البته به شکلهای مدرنتر و پیشرفته تر - دنبال کرد و تا روزی که انقلاب پیروز شد، در این زمینه جلو رفت. ▫️رژیم پهلوی ساقط شد؛ لیکن فتنه انگیزه‌های اساسی مخالفت با حوزه همچنان ادامه دارد. رژیم ایالات متّحده امریکا که از کودتای ۲۸ مرداد تا پیروزی انقلاب، پشت سر محمدرضا بود و علیه دین فعّالیت میکرد، امروز به وسیله بعضی از ایادی خود - که شاید خودشان هم ملتفت نیستند - مشغول تخفیف و توهین دین و علمای دین و حوزه‌های علمیّه است. ▫️در زمان برای این که روحانیت را از چشمها بیندازد، میگفت: روحانیت مفتخور است؛ یعنی مثلاً عملگی و یا کار اداری نمیکند، در عین حال به زندگی خود ادامه میدهد. او با آن عقل ناقص خودش خیال میکرد که اگر کسی در بازار، داد و ستد نکرد و یا مثلاً بیل نزد و به اداره نرفت و شغلی نیافت، نباید نان بخورد و اگر خورد، مفتخوری کرده است! او چون به رسالت دین معقتد نبود، این حرفها را میزد و کار عالِم دین را باور نداشت. 🔹امروز هم کسان را به میزنند. کسانی که مردم را تعلیم میدهند و برایشان زحمت میکشند و آنها را دیندار میکنند و بر هدایتشان میافزایند و زمینه تحقق آیه شریفه «اهدناالصّراط المستقیم» را فراهم می‌آورند، اینها اهل دین و هدایتند و هُدات این راه محسوب میشوند. اینها کتاب مینویسند، درس میگویند، زحمت میکشند، کار میکنند و نان بخور و نمیری را هم به دست می‌آورند. مگر طلّاب حوزه علمیه چقدر از دنیا برخوردارند؟ حقوق یک طلبه فاضل معیل در قم - که بالاترینِ حوزه‌های علمیّه است - نصف حقوق یک عمله که بیل میزند، نیست. درآمد اینها از حداقل حقوق اداری کمتر است. با این وضعیت آیا میشود گفت که روحانیت ما نان خود را از طریق دین میخورد!؟ آیا این ظلم و حق کشی و بی‌انصافی نیست؟ حکومت ما اسلامی است و در آن آزادی بیان وجود دارد و این سخنان که از سر بی‌انصافی بیان شده، با استفاده از همین فضای آزاد مطرح شده است. 🔹البته منظورم این نیست که به حرف یا دعوایی جواب دهیم؛ خیر. منظور این است که شما بدانید انگیزه‌های مخالفت با حوزه زیاد و گسترده است. بعضی از کسانی که چنین انگیزه‌هایی دارند، خودشان هم نمیفهمند چه کار میکنند. نیّتهای بدی ندارند، ولی ملتفت نیستند که حرف و عملشان چه تبعاتی دارد. در خود حوزه‌های علمیّه نیز همیشه این طور بوده و اکنون هم برای تضعیف حوزه انگیزه‌های تضعیف وجود دارد. (۷۴/۶/۷بیانات در جلسه درس خارج فقه) @rozaneebefarda
متن و حاشیه از اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است. این پیام تاریخی با نام ، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است. امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر و پرداخته‌، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداخته‌اند. نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛ منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاه‌نمایی در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنه‌های تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائم‌مقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن می‌گفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود. متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایه‌های جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد. جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد! راستی، چرا آنان این سخنان را می‌کنند؟! @rozaneebefarda
آیت‌الله علوی گرگانی: رهبر انقلاب مورد تایید مراجع است و نظرات ایشان را پیاده می کنیم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 گفت و گو با تسنیم: 🔹 تنها مربوط به حضرت امام نیست و مرحوم آیت الله بروجردی هم به عنوان یک فقیه، ولایت داشتند اما مردم به مفهوم ولایت فقیه توجه خاصی نداشتند. 🔹حرکت امام نشان داد که همه مسائل زیر سایه ولایت فقیه است. جامعه آن زمان از این مفهوم چیزی درک نمی کرد و مراجع را با همان عنوان مرجعیت می شناختند اما مرحوم امام این مفهوم را شرح داد و مباحثی را عنوان و صحبت کردند که جامعه ما آگاه شدند. 🔹 ولایت فقیه از زمان شیخ طوسی و قبل از آن بوده و سند آن، همان سخن امام زمان(عج) است که فرمودند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» یعنی «در رخدادهایی که پیش می آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم». این همان معنای ولایت فقیه است. این ولایت فقیه از بین نمی رود و بوده و خواهد بود تا به دست امام زمان(عج) برسد. 🔹 ولایت فقیه یک مسئله اساسی و ریشه دار است و اینگونه نیست که بگوییم خود امام خمینی(ره) آن را ابداع کرده باشد، بلکه امام مفهوم آن را روشن کردند. 🔹 اکنون مراجع نیز ولایت دارند و می توانند در همه امور نظر دهند اما در زمان کنونی که آیت الله خامنه ای به رهبری انتخاب شدند و مورد تایید مراجع هستند، همه نظرات تابع ولایت فقیه است تا ایشان سرآمد همه باشند و مملکت یک صدا باشد. اختیار امورات هم به دست رهبر معظم انقلاب است و نظر ایشان را پیاده می کنیم. 🔹ایشان در باره سابقه آشنایی خود با آیت الله خامنه ای نیز فرمود: 🔻 در قم ایشان را در درس حاج شیخ مرتضی حائری و مرحوم محقق داماد دیده بودم. البته در درس مرحوم بروجردی یادم نیست گرچه خود ایشان می گویند که در درس آیت الله بروجردی شرکت داشتند. ایشان از اصحاب حضرت امام(ره) بودند و ما هم که به درس امام می رفتیم ایشان را می شناختیم لکن ایشان از جهات انقلابی و مبارزات سیاسی پیشرو و جزو ارکانی بودند که در اطراف امام حضور داشتند. 🔹 ما هم مطالبی را که امام می گفتند، نمی گذاشتیم ایشان تنها بماند و نظرات امام را در سخنرانی و در ایام تعطیلات پخش می کردیم ولی آیت الله خامنه ای نقش موثری داشتند. ایشان در مسیر سیاست بودند اما رفاقت و دوستی ما پابرجا بود. اکنون هم ایشان نسبت به ما بزرگوار است. ما از زمان مرحوم پدرشان با ایشان آشنایی داشتیم. در آن زمان در مسجد پدرشان با ایشان آشنا و مذاکراتی داشتیم و بعد هم در قم ارتباط داشتیم و در درس مرحوم محقق داماد و شیخ مرتضی حائری ایشان را می دیدیم. 🔹 شخصیت ایشان مانند آفتاب روشن است. در دنیا اینگونه نیست که یک نفر را همه قبول داشته باشند و از زمان پیامبر و حضرت علی علیه السلام اینگونه بوده است و نباید به شبهه افکنان توجه کرد. شخصیت رهبری بحمدالله جاافتاده است و توانستند کشور را اداره کنند. ممکلت داری شوخی نیست و خداوند عقل و هوشی به ایشان داده که توانستند کشور را مدیریت کنند و ان شاءالله تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام خدا سایه ایشان را بر سر کشور نگه دارد. 🔹 درباره منزلت علمی ایشان نیز باید گفت کسانی که به درس ایشان می روند افراد بسیار فاضلی هستند. اگر در ایشان علم و منزلت نبود کسی در درس شان حاضر نمی شد. الحمدلله شخصیت والایی هستند و خدا حفظشان کند. @rozaneebefarda
💥سند معاهده محرمانه رضاخان با برخی چهره‌های سیاسی مرموز تاریخ معاصر ایران 🔹بانیان پشت پرده استقرار دیکتاتوری رضاخانی را بشناسیم. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹در میان این اسامی: 🔻 اسکندری از چهره‌های سوسیالیست و از بنیانگذاران است. 🔻میرزاکریم رشتی یکی از عوامل موثر و مرموز استعمار است که از مشروطه تا هنگام مرگ در دوره پهلوی دوم، در بسیاری از تحولات مهم، نقش کلیدی داشت؛ درست مثل ریپورتر. 🔻سیدمحمدصادق طباطبایی فرزند آیت‌الله طباطبایی عصر مشروطه است؛ ابتدا در سلک روحانیت بود، بعدا لباس را کنار گذارد و از ‌مؤسسان حزب بود. او تا هنگام مرگ در مناصب مختلف حکومت پهلوی بعنوان یکی از کارگزاران مهم، مشغول بود. ▫️روزنه؛ دریچه‌ای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 @rozaneebefarda
💥 رسیدگی به لایحه بودجه متوقف شد 🔺«شریعتی» نماینده تهران: 🔹مجلس به دلیل تفاهم مشکوک دیروز دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد. 🔸تا یک ساعت دیگر دولتی‌ها به مجلس آمده، گزارش می‌دهند. 🔶حاشیه روزنه آیا زد و بند مخفیانه ای بین و در کار بوده است؟ مجلس در معرض یک امتحان بزرگ قرار گرفته است؛ امید است بدون ملاحظه کاری، با لحاظ منافع ملی، پیگیر اجرای قانون باشد. فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمایید: 👇 @rozaneebefarda