برچسبزنی به سبک #رسول_جعفریان!
🔹حاشیه روزنه
میشود بگویید تندگوییها و تخطئههای سریالی برخی همفکران سیاسی فعلی شما(از مسیح مهاجری و سروش محلاتی تا آغاجری و زیباکلام و...) نسبت به ولایت فقیه، مرجعیت و حوزه علمیه را در کدام چارچوب و با کدام تعبیر باید دستهبندی کرد؟!
#دوگانهسازیهای_کاذب_بین_حوزه_و_نظام
@rozaneebefarda
روزنه
توضیحات و ابراز ارادت #رجانیوز به ساحت آیتالله العظمی #صافی_گلپایگانی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سخنی
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه!
یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نظر به لحن مؤدبانه یادداشت اخیر #رجانیوز در تخاطب با مرجع معظم تقلید حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی و تلاش برای جبران گذشته، انتظار آن است که ماجرای اخیر که مجموعا در نتیجه ندانمکاری برخی دوستان و البته شیطنت برخی بدخواهان رقم خورد، با #التفات_پدرانه آن مرجع معظم تقلید ختم به خیر شود.
سنت علمای سلف در مواجهه با دیدگاههای مخالف و حتی برخوردهای موهن، و نیز حسن خلق مستمر معظم له، اقتضای چنین انتظاری را دارد.
جناب ایشان بهتر از هر کسی اشراف دارند که وحدت کلمه در صفوف مؤمنین از اقتضائات دائمیه برای جلب مصالح عالیه جهان اسلام، تشیع و نظام اسلامی است و صدالبته تمرکز بیوجه و بیش از اندازه بر حواشی و مسائل فرعی، مانع این مهم است.
امید است این مطالبه طلبگی از طریق اطرافیان به آن مرجع والامقام منتقل گردد و به زودی شاهد موضعگیری پدرانه ایشان باشیم.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| شخصیت والای حضرت معصومه سلامالله علیها در کلام مقام معظم رهبری
🔘نقش مهم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در عظمت یافتن شهر قم و تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی معارف اهلبیت علیهمالسلام
@rozaneebefarda
توصیه سیاسی آیتالله #صافیگلپایگانی به #خاتمی و مخالفت با حضور زنان در کابینه!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 #هاشمیرفسنجانی در خاطرات روزنوشت خود مینویسد:
▫️آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیسجمهور منتخب] آمد. گزارش سفر به قم و نیز مذاکره با رهبری را داد....
▫️آقای [لطفالله] صافی [گلپایگانی]، در قم از او خواسته که خانمها را وارد کابینه نکند. از برخورد با آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران]، اظهار نگرانی کرد.
▫️پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۷۶// ۱۳ صفر ۱۴۱۸//۱۹ ژوئن ۱۹۹۷
🔶حاشیه روزنه
اعتدالگرایان و اصلاحطلبان که این روزها سینهچاک دفاع از مرجعیت شده و مصادره و تفسیر مغرضانه از یک توصیه سیاسی آیتالله العظمی صافی را بهانه تسویهحساب سیاسی با مخالفان فکری خود قرار دادهاند، در بیاعتنایی به توصیههای مرجعیت، پیشگام بودهاند!
بهعنوان نمونه علارغم توصیه صریح آیتالله صافی مبنی بر عدم ورود زنان به کابینه، جریان غربگرا (اصلاحطلبان و اعتدالیها) در دو دهه اخیر همواره ورود زنان به کابینه را به عنوان یکی از شعارهای راهبردی کنشگری سیاسی خود قرار دادهاند!
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه! یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم @rozaneebefarda
ادب انقلابیگری
یادداشت مؤدبانه و قابل تقدیر آقای #مهدی_جمشیدی خطاب به آیتالله العظمی #صافی_گلپایگانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘من در روشنگری عهد خون با ولی خویش بستهام/قدردان و دستبوس آیتالله صافی هستم
🔹یادداشت این حقیر، دستاویز پارهای «غرضورزیهای بدخواهانه» و «سوءبرداشتهای بدبینانه» واقع شد. از غرضورزانِ کمینکرده و بیصداقت درمیگذرم که همواره، حریصِ غوغاسالاریهای آغشته به دروغ و فریب هستند. و چون طبیعتشان اینچنین است، گفتگو با ایشان بیحاصل است.
🔹«جریان تحریف» که «خسارتِ محضِ برجام» را بر مردم تحمیل کرده و «دولت عبرت» را رقم زده، در پی موجسازی در مقابل «بازسازیِ انقلابی» است؛ به هر طریقی و اینک از روزنۀ دوگانههای «مرجعیّت مستقل/ مرجعیّت وابسته» و «نقادی/ توهین». باید پرسید که «دفاع ابزاریِ» اینان کجا و «نقد صادقانۀ» ما کجا؟
🔹امّا به بزرگان و دلسوزان و نیکاندیشانی که از آن نوشته، ستیزهجویی با مرجعیّت و بیحرمتی به آن مرجع عالیمقام را دریافتهاند، صمیمانه و از عمق دل میگویم: به «مرجعیّتِ فقهای گرانقدار» معتقدم و «تضعیف مرجعیّت» را عینِ «تضعیف اسلام» میانگارم، و همچنین نسبت به مراجعِ والامرتبه و عزیز، خویش را هیچ و خاکسار میشمارم، از جمله به حضرت آیتالله العظمی صافیگلپایگانی، این فقیهِ خدااندیش و پارسا - که دیروز، «کارگزارِ صدیقِ انقلاب» بودهاند و امروز، «حامیِ ریشهدارِ انقلاب» هستند - «ارادت ایمانی» دارم.
🔹فارغ از اینکه فاصلۀ میان این نویسندۀ ناچیز و آن فقیه بزرگ، از حساب و شمار بیرون است، دربارۀ فرازی از تحلیل سیاسیِ ایشان، «ملاحظهای انتقادی» داشتم. ازاینرو، سطوری در نقد سخن سیاسیِ ایشان نگاشتم، امّا «صراحت» و «شفافیّت» این قلم به «تندی» و «گزندگی» سوق یافت و آن نوشته، متناسب با «منزلتِ مرجعیّت» نبود. البتّه حسّاسیّت نسبت به احتمال «بازتولیدِ سیاست خارجیِ التماسی»، مرا برآشفته کرد و قلمم را شعلهور. «غیرت انقلابیِ» این فرزند، سببِ تراوش برخی «عباراتِ غلیظ» نسبت به آن پدر معنوی شد.
🔹هر چند دفاع مطلق از «ارزشهای بنیادینِ انقلابی» و «نقادیِ شجاعانه»، فضیلت است و من در «تبیین» و «روشنگری» و «آرمانخواهی» و «انقلابیگری»، عهدِ خون با ولیّ حکیم بستهام، امّا سخنگفتن با «بزرگان قوم» - که عمری را در تعبّد و دیانت خالصانه سپری کردهاند - قواعد و آداب متمایزی دارد. امید است که آن فقیه بزرگوار، این «جسارت جوانانه» را بر من ببخشد و اعتذار مرا بپذیرد که میان «غرض» و «غفلت»، تفاوت است. دستبوس و قدردان آن وجود شریف هستیم.
🔶حاشیه روزنه
#لحن_مودبانه جناب آقای مهدی جمشیدی که یادداشت پیشین او موجب رنجش حوزویان و جامعه متدینان شده بود، قابل تقدیر است و نشانگر وسعت مشرب و تهذیب اخلاقی اوست که بعد از اطلاع از ابعاد منفی ماجرایی که با یادداشت انتقادی زننده او ایجاد شد، تلاش کرده فضا را تلطیف کند و روند نگارش آن یادداشت و نیز مکنونات درونی خود را شجاعانه و صادقانه بر زبان براند.
آری! شجاعت میخواهد که بخواهی اشتباه
را بپذیری و برآن باشی که سوءبرداشتها و سوءتفاهمهای برآمده از گفتار یا رفتار سیاسیات را #جبران نمایی.
در کنار این حرکت زیبا و ارجمند که در قالب نگارش این یادداشت جلوه کرده و رابطه پدر/فرزندی بین آیتالله صافی و مهدی جمشیدی را به رخ کشیده است، همچنان در برخی کانونهای خاص در قم و تهران، تخم کینه میپاشند و در تدارک کش دادن ماجرا و فاصلهاندازی بین مرجعیت و نظام اسلامی یا دوگانهسازی بین حوزه و دانشگاه هستند!
کار برخی معممین غیروفادار به سنتهای اصیل حوزوی که آتش بیار معرکه بودند و همچنان در پشت پرده بر وسعت دامنه اختلاف میکوشند با کرام الکاتبین است!
باری! البته نهادهای مسئول که به دنبال حاشیهزدایی و آرام کردن فضا و برخورد با عوامل اصلی این ماجرا هستند، آن عوامل مرموز را خوب میشناسند و احیانا اگر ابهامی هم هست، با همافزایی میتوان به معرفی کانونهای فتنهطلب در دل حوزه قم پرداخت تا زمینه کدورتها و حاشیهسازیها و دوگانهسازیهای کاذب از میان برود.
صدالبته همچنان که پیشتر هم نوشته شده، #لحن_مؤدبانه #رجانیوز و #مهدی_جمشیدی، تنها اگر با #التفات_پدرانه حضرت #آیتالله_صافیگلپایگانی همراه شود، میتواند طومار این حواشی غیر موجه را در هم بپیچد.
در انتظار لطف آن #مرجع_عزیز میمانیم...
@rozaneebefarda
روزنه
لحن مؤدبانه و التفات پدرانه! یک درخواست طلبگی از محضر مبارک مرجع عالیقدر حوزه قم @rozaneebefarda
اظهارنظر آیتالله العظمی صافیگلپایگانی پیرامون وقایع اخیر
از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘متن کامل اطلاعیه دفتر آيتالله صافیگلپایگانی به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
با قدردانی و تشکّر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکّلهای دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حلّ مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت نمودند به اطلاع عموم می رساند که حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند:
حقیر از مردم بزرگوار ایران، کمال تشکّر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی، گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانیها و مشکلات به فضل الهی در ظلّ عنایات حضرت بقیّه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف گردد انشاء الله.
۲۴ ربیع المولود ۱۴۴۳
۹ آبان ۱۴۰۰
دفتر آیت الله العظمی صافیگلپایگانی دام ظله
🔶حاشیه روزنه
آنگونه که انتظار میرفت و پیش از این نیز بدان تصریح شد آیتالله العظمی صافی بر طبق سیره علمای سلف با ماجرای اخیر مواجهه کردند.
تکاپوهای مرموز #سکولارهایحوزوی و به خط شدن لشکر سایبری #سکولارهایعرفی که به دنبال افتراقطلبی و دوگانهسازیهایکاذب بین مرجعیت و نظام اسلامی بودند، نتوانست نتیجهای حاصل کند و به لطف خداوند تعالی در سایه اخلاص و تقوای طرفین نزاع اخیر منجر به #عذرخواهی_مؤدبانه_منتقدان و #التفاتپدرانه #آیتاللهالعظمیصافی گردید.
این زمستان هم گذشت و روسیاهی به ذغال ماند و جریانهایی که تا قبل از این به ظاهر دم از برخورد پدرانه روحانیت با عموم جوانان میزدند و در ماجرای اخیر آتشبیار معرکه شده، بر شدت حواشی افزودند، رسوا شدند و نشان دادند آن شعارها فاقد پشتوانه واقعی است.
وساطت برخی بزرگان حوزه و سران جریان انقلابی که بیش از اظهارنظر علنی، به صورت غیرعلنی برای حل و فصل ماجرا تلاش نمودند نیز عینا بر طبق سیره اهلبیت علیهمالسلام در رفع کدورت و نزاع اخیر مجاهدت کردند. خداوند این سرمایههای گرانسنگ را برای جامعه شیعی و حوزه مقدسه حفظ نماید.
پن۱: همچنان و همیشه، بزرگترین اهانت به مراجع عظام تقلید؛ تکاپو برای #مرجعسازی غیرضابطهمند و ناسازگار با سیره مستمره سلف صالح است!
پ.ن۲: حوزه و مرجعیت سخنگو نمیخواهد. بزرگان هر وقت صلاح بدانند نظرات شان را بیان خواهند کرد. از این رو برخی افراد که سیره و اندیشه شان فرسنگها با مراجع عظام تقلید و بدنه حوزه فاصله دارد، نمیتوانند و نباید خود را سخنگوی حوزه و مرجعیت جا بزنند.
پ.ن ۳: مواضع ناصحانه علمای عاملین و برخی #چهرههایموجّهحوزه و #نهادهایاصیلحوزوی که در حل و فصل ماجرا به نفع مصالح عالیه تشیع مؤثر بود، قابل تقدیر است.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمیخورد!
حسین شریعتمداری
[صفحه ۱ از۲]
۱-«عملیات فریب» همانگونه که از اسمش پیداست به عملیاتی گفته میشود که هدف اصلی آن با آنچه به ظاهر اعلام شده و یا نشان داده میشود، متفاوت است.عملیات فریب منحصر به جنگ سخت و آوردگاه نظامی نیست بلکه کاربرد آن در جنگ نرم بارها بیشتر و گستردهتر از جنگ سخت است.در این وجیزه اما،
برای مثال به نمونهای از عملیات فریب در عرصه نظامی اشاره داریم.
فرض کنید که دشمن قصد حمله به یکی از نقاط حساس و استراتژیک جبهه خودی را دارد و برای فریب نیروهای خودی و دور کردن ذهن آنها از فلان نقطه حساس و استراتژیک به نقطهای حمله میکند که هدف اصلی نیست!در این حالت، اگر نیروهای خودی از اهمیت فلان نقطه استراتژیک غافل باشند و از مقایسه بین نقطه مورد حمله دشمن و فلان نقطه حساس ارزیابی دقیقی نداشته باشند، این احتمال وجود دارد که حساسیت خود را از نقطه استراتژیک دور ساخته و عملیات فریب را واقعی تلقی کنند و همه توان خود را برای خنثی کردن آن به کار گیرند.حالا تصور کنید که دشمن دست به یک عملیات فریب زده و شما به مقابله برخاسته و در حال تعقیب دشمن هستید. همین جا صبر کنید و از بالا به صحنه نگاه کنید!تصور شما این است که حمله را دفع کرده و درحال تعقیب دشمن هستید!ولی این سکه روی دیگری نیز دارد و آن، اینکه دشمن شما را فریب داده و به دنبال خود کشانده و از هدف اصلی دور کرده است!
۲- این روزها، سخنان حضرت #آیتاللهصافیگلپایگانی دردیدار آقای قالیباف با ایشان به موضوعی پُر تنش تبدیل شده است.آیتالله صافی در این دیدار فرموده بودند «توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید... امروز یکی از راههای اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد».
درپی انتشار این خبر، یک جریان سیاسی بدنام که سابقهای سیاه در مقابله با مرجعیت و برخی از مبانی اسلام و انقلاب دارد به گونهای هماهنگ با رسانههای غربی و عبری و عربی، ضمن تقدیر از حضرت آیتالله صافی(که از جانب آنها باورکردنی نبوده و نیست) اعلام کردند که نظر ایشان برقراری ارتباط با آمریکا(و حتی اسرائیل) است!
بدیهی است که این اتهام با مواضع و عملکرد ایشان فاصلهای پر ناشدنی دارد مخصوصاً آنکه حضرت آیتاللهصافی در سخنانی که از ایشان نقل شده نیز بر حفظ منافع کشور، عقلانیت، عزت و تعامل سازنده تاکید داشتهاند.آیتاللهصافی به خوبی میدانند که ساز مخالفت با جمهوری اسلامی ایران از جانب دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب کوک شده و با کینهتوزی و باجخواهی ادامه یافته است.دشمنان ایران اسلامی بارها به صراحت اعلام کردهاند که تنها در صورت تسلیم کامل و تمام عیار ایران اسلامی و تحویل کشور به آنان از دشمنی با ایران اسلامی دست برمیدارند.از اینروی، به یقین میتوان گفت حضرت آیتاللهصافی که عمری را در خدمت به اسلام گذراندهاند هرگز نمیتوانند با تسلیم کشور به دشمنان اسلام و مردم مسلمان این مرز و بوم موافق باشند و بیتردید نه فقط قهر، بلکه دشمنی و خصومت ایران با دشمنان یاد شده را ضروری میدانند.
۳- ایران در سیاست خارجی خود از رابطه با آمریکا که صدها نمونه از قتل و غارت و خونریزی و توطئه علیه ایران را در کارنامه خود دارد، پرهیز کرده و میکند و نابودی و محو رژیم جعلی، کودککش و جنایتکار صهیونیستی از جغرافیای سیاسی جهان را، ضروری میداند. بدیهی است که حضرت آیتالله صافی با این دو فقره از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز کمترین مخالفتی ندارند. و اما از سوی دیگر، سیاست خارجی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان تابع قوانین و روال تعریف شده بینالمللی است و مانند هر کشور دیگری در برخی از موارد تحفظهای خاص خود را دارد. این بخش از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هم نمیتواند با دیدگاه حضرت آیتاللهصافیگلپایگانی منافاتی داشته باشد. تا اینجای ماجرا هیچ نمونهای را نمیتوان یافت که با روال شرعی، قانونی و منطقی ناسازگار بوده و باعث نگرانی حضرت آیتالله صافی شده باشد. پس ماجرا چیست و از کجا شروع شد؟!
۴- شبکه عنکبوتی دشمن که متاسفانه رشتههای درهم تنیدهای در داخل کشور دارد و کسانی که نتانیاهو از آنها با عنوان «بزرگترین سرمایه اسرائیل» یاد میکرد مدیریت داخلی این شبکه را برعهده دارند بلافاصله بعد از اظهارات آیتالله صافی دست به کار شده و سخنان ایشان را اعتراض به قطع رابطه با آمریکا و بعضاً
کنار گذاشتن مخالفت و مقابله با رژیم صهیونیستی قلمداد کردند! یعنی آرزوهای برزمین مانده خود و دنبالههای داخلی خویش را به حضرت آیتالله صافی نسبت دادند!
@rozaneebefarda
دفاع از مرجعیت به گروه خون شما نمیخورد!
حسین شریعتمداری
[صفحه ۲ از ۲]
و از حق نباید گذشت و با عرض پوزش از محضر واجبالاحترام حضرت آیتالله صافی باید گفت، متاسفانه بیان نه چندان دقیق حضرت ایشان در سوءاستفاده طیف یاد شده بیتاثیر نبوده است. اگرچه ساحت حضرت آیتالله صافی و سوابق ایشان از این شائبه به دور بوده و هست.
۵- برای معرفی هویت واقعی جریان بدنام مورد اشاره که این روزها به سوءاستفاده از اظهارات حضرت آیتالله صافی روی آورده و به دروغ سنگ دفاع از مرجعیت را به سینه میزند، اشاره به چند نمونه از مواضع صریحاً اعلام شده آنها که فقط اندکی از بسیارهاست ضروری به نظر میرسد و میتواند از چهره واقعی این جریان هرزه سیاسی پرده بردارد. بخوانید!
« قرآن هم قابل نقد عقلی و تجربی است (!)... اثبات حق حاکمیت به معنای حقوقی آن برای خدا اشکالات فراوان دارد (!) ... آدم و حتی معصومین، خود به خود، بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند (!) ... قلم فقها در طول تاریخ آغشته به خون آزاداندیشان بوده است (!)... روحانیت، قشریگرا و انحصارطلب است. آنها عوامپرور و مقلدپرورند، نه عاقلپرور (!).... امام و شهید نوابصفوی خشونتگرا بودند (!).... آن دسته از جوانان که به مساجد میروند و یا کتب دینی میخوانند از نظر ساختار فکری ضعیف هستند (!) ... فرهنگ شهادت خشونتآفرین است (!)... روحانیت در طول تاریخ ایران سرسپرده مراکز قدرت بودهاند(!) ... تقلید از مراجع کار میمون است(!) ...»! و صدها نمونه دیگر از این دست!
نیم نگاهی به مواضع و نظرات علناً اعلام شده این جریان کاسهلیس غرب، به وضوح نشان میدهد که ادعای نگرانی آنها برای مرجعیت! دروغی شاخدار و در تضاد کامل با هویت این طیف آلوده و وطنفروش است و این ادعا قبل از آنکه تعجبآور باشد مضحک و خندهدار است!
۶- در دیگر سوی این ماجرا، شماری از فرزندان دلسوز و پاکباخته اسلام و انقلاب را میتوان دید که پای از رکاب انقلاب بیرون نکشیده و در همه روزهای بد حادثه به دفاع از اسلام و انقلاب و مردم این مرز و بوم در صحنه حاضر بودهاند. این طیف که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران غیراز دو مورد یاد شده نمونه دیگری از عدم تعامل خارجی سراغ نداشته و نمیدیدند با این تلقی که سخنان یاد شده همان دو نمونه را شامل میشود، به نقد اظهارات ایشان روی آوردند و با توجه به غیر دقیق بودن بیانات حضرت آیتالله صافی، برای طیف یاد شده که دشمنیهای پیدرپی و جنایات بیامان آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی شیطان بزرگ را نه فقط دیده و شنیده بلکه با گوشت و پوست خود لمس کرده و داغ برادران و پدران شهید خود را در سینه داشتند، بیانات ایشان قابل هضم نبود و البته در مورد یا مواردی از نوشته خویش اندازه نگاه نداشتند که دیروز طی یادداشتی خاضعانه از محضر جناب ایشان پوزش طلبیدند. اما در این میان اقدام دادستان محترم در شکایت از آنها تعجبآور و غیرقابل توجیه به نظر میرسد! به عنوان مثال، چندی قبل رکیکترین ناسزاها به ساحت مقدس یکی از عالمان برجسته و به رحمت خدا رفته حوزه علمیه نثار شده بود ولی نه جامعه محترم روحانیت مبارز به دفاع از آن مرحوم اطلاعیهای داد و نه نیازی به شکایت احساس شد و نه ...
خوشبختانه چند دقیقه قبل از پایان یادداشت پیشروی، از بیت شریف حضرت آیتالله صافی خبر آمد که ایشان از هیچ فرد و نهاد و جریانی گله و شکایتی ندارند.
۷- اکنون نوبت به طرح این سؤال میرسد که جریان آلوده و هرزه مورد اشاره که نه فقط کمترین ارادتی به مرجعیت ندارد بلکه به شدت با این کانون دشمنی ورزیده و میورزد، چرا و با کدام انگیزه، به صحنه آمده و سنگ دفاع از مرجعیت را به سینه زده و میزند؟! پاسخ این پرسش را باید در بند اول یادداشت پیش روی دنبال کرد. جریان سیاسی مورد اشاره و قدرتهای بیرونی حامی آنها چه در سطح منطقه و چه در داخل کشور با شکستهای سخت و شکنندهای روبهرو بودهاند تا آنجا که غرب آسیا به ویترین شکستهای پیدرپی آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است. در داخل کشور، عمر جریان غربگرا به سر آمده و مدعیان اصلاحات با کارنامهای سراسر فاجعهبار و مشکلآفرین ناچار به ترک کانون قدرت شدهاند. قدرتهای بیرونی و دنبالههای داخلی آنها در چنین حال و هوایی برای فرار از پاسخگویی به حاشیهسازی نیاز داشته و دارند و این هدف نامبارک را در طرح فریب تعریف کرده و دنبال میکنند.
متن کامل یادداشت را در لینک زیر بخوانید:
kayhan.ir/fa/news/228838
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
mohem-400-8-9.mp3
8.39M
🔈|| واکنش #آیتاللهسیفیمازندرانی پیرامون وقایع اخیر حوزه
✳️ مرجعیت شیعه، سیاست را عین دیانت میدانند.
✳️ برخی چهره ها و افراد ناراضی از دولت و نظام انقلابی با سوء استفاده و فتنه جویی از نام و چتر مرجعیت می خواهند برای خود آبرو و وجهه کسب کنند.
✳️ مرجعیت شیعه پشتیبان نظام ولایی و امروز با ولایت فقیه هم آهنگ است.
✳️ اینکه برخی بخواهند خودشان را زنده کنند و بگویند حوزه مستقل از نظام است جز شیطنت هیچ محملی ندارد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیتوجهی #هاشمیرفسنجانی به توصیه #آیتاللهصافیگلپایگانی پیرامون #فقهسنتی
آیا توصیه ایشان به هاشمی به خاطر گرایش او و همفکرانش(به محوریت #دفتر_تبلیغات) به #فقه_پویا بود؟
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹هاشمی رفسنجانی در خاطرات سال ۱۳۶۶ چنین مینویسد:
به ملاقات آیتالله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی رفتم. دیروز از لندن برگشتهاند؛ به احتمال سرطان کیسه صفرا، برای معالجه رفته بودند. 25 روز آنجا بودهاند. خودشان گفتند تشخیص اطباء این بوده که سرطان نیست. سنگ در کیسه [صفرا] تولید شده. سن زیادشان اجازه عمل نمیدهد و [سنگ را] خورد هم نمی شود کرد. ممکن است وارد خون شود. به ناچار با دارو آن را تحت کنترل میگیرند.
ایشان و اطرافیانش با خوشحالی و نشاط از سفر انگلستان و استقبال مسلمانان آنجا تعریف میکردند. معتقدند مسلمین جهان، فقط خواستار #فقهسنتی هستند و از برداشتهای نواندیشانه پرهیز دارند و نتیجه سفر را راسخ تر شدن در همان خط فکری میگرفتند و ما را توصیه به آن میکردند؛ مخصوصاً آقای [لطفالله] صافی [گلپایگانی]. نخواستم در این بحث درگیر شوم.
▫️کتاب «دفاع و سیاست»، خاطره روز شنبه 9 خرداد 1366 | 2 شوال 1407 | 30 می 1987
🔶حاشیه روزنه
کارگزاران و سیاستمدارانی که پایه فکری آنان #فقهروشنفکری است اساسا در عرصه فهم و تحقق دین، هیچ نسبت روشنی با جریان فقهی اصیل حوزوی ندارند و اگر در برخی بزنگاهها جانب مراجع را میگیرند، اغلب ریشه در منافع سیاسی دارد!
اساسا حذف جریان اصیل حوزه از برخی عرصهها و مناسبات حکمرانی توسط همین جریان سیاسی رقم خورده است.
امام خمینی همواره بر روش #فقه_جواهری تأکید داشتند و نظر به تحرکات فقهی برخی طیفهای روشنفکرزده در حوزه، در اواخر عمر شریف خود با دیگر بر جایگاه و اهمیت آن صحه گذاردند و امروز در نزاع #فقهروشنفکری(عرفزده) و #فقهسنتی، مبنای امام خمینی برای بدنه حوزه و جریان انقلابی فصل الخطاب است و این مسئله موجب شده جریان اصلاحطلبان و اعتدالیها که اغلب به فقه نگاه ابزاری دارند، به شدت عصبانی شوند و با تولید حاشیه برای ایجاد انشقاق بین جریان اصیل و سنتی حوزه با حاکمیت دینی، عصیان کنند!
به لطف خدا بدنه حوزه و جریان انقلابی بیدار است و تیرهای توطئه افتراقطلبان به سنگ میخورد!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نامه بازماندگان #آیتاللهالعظمیگلپایگانی به مقام معظم رهبری
بسمالله الرحمنالرحیم
حضور محترم حضرت آیتالله آقای خامنهای رهبر معظم انقلاب دامت برکاته
با اهداء سلام و تحیت، ظهور الطاف عالیه و عواطف کریمه در ایام بیماری بزرگ مرجع عالم تشیع آیتالله العظمی گلپایگانی(رض) با عیادت در بیمارستان و صدور اعلامیهی بسیار بلیغ و پرمحتوا بمناسبت ارتحال آن فقید اسلام و حضور در جمع آحاد مردم در مراسم تشییع و اعلام مراسم بزرگداشت، همه نشانگر حقشناسی و عمق درایت و توجه حضرتعالی به تعالی امور تعظیم شخصیتهای ارزنده و تجلیل از معنویات و مقام شامخ روحانیت و مرجعیت بود که مورد تقدیر و تشکر همه علاقمندان به تعظیم شعائر و اعلی کلمه اسلام و اعتلای مذهب میباشد.
این همدردی حضرتعالی با ملت عزیز سوگوار و همگامی ملت با مقام معظم رهبری بار دیگر اتحاد محکم و استوار ملت را با نظام جمهوری اسلامی و روحانیت ظاهر ساخت.
اینجانب از طرف خود و بیت آن فقیه عالیمقام(قدس الله نفسه الزکیه) از مراتب تفقد و همدردیهای حضرتعالی و امت اسلامی سپاسگزاری نموده و امیدوارم همگان مشمول عنایات خاصه حضرت بقیهاللهالاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء قرار گرفته و خداوند متعال حضرت مستطاب عالی را برای اعلاء کلمهالله و تحکیم مبانی ولایت اهل البیت(علیهم السلام) و تشییه اصول عزت ملت سربلند شیعه بیش از پیش موفق و مؤید بدارد.
هفتم رجب المرجب۱۴۱۴ مصادف با سیام آذرماه۱۳۷۲
@rozaneebefarda
توهینهای زننده #صالحینجفآبادی به #آیتاللهصافی در کتاب عصای موسی
هتاکان دیروز، مدعیانِ امروز
نقدی بر کارنامه باند منتظری در مواجهه با مرجعیت
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10050
#اختصاصی
#پست_ویژه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هتاکان دیروز، مدعیان امروز!
نقدی بر کارنامه باند منتظری در مواجهه با مرجعیت
#اختصاصی|| #حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹کارنامه برخی جریانهای سياسی نشان میدهد که در مکتب سیاسی آنان حق و باطل چندان ارزش ذاتی نداشته و در اصل حقیقت جایی تعریف می شود که منافع جناحی آن را توجیه نماید، به همین خاطر حق را باطل و باطل را حق جلوه دادن، در مواضع ژورنالیستی آنان امری عادی است!
🔹عجیب آنکه این جماعت گاهی آنچه که لایق خودشان است را به مخالفان سیاسی و فکریشان نسبت داده و یا اینکه نسبت به چیزی که خود در آن متهم هستند، در نقش مطالبهگر ظاهر میشوند.
🔹در ماجرای پردامنهای که در این روزها حول بیانات ناصحانه آیتاللهالعظمیصافی شکل گرفته و به بحثی داغ مبدل شده است، نیز موضوع از همین قرار است و معالاسف عدهای با رویکرد ژورنالیستی و کاملا سیاستزده در این ماجرا وارد شدند و خود را در موضع دفاع از مرجعیت نمایش دادند، در حالی که کارنامه جریان متبوعشان نشانگر آن است که خودشان پیشگام حریمشکنی علیه مراجع و بزرگان حوزه بودهاند!
🔹یکی از جالبترین نمونه از موضعگیریهای تصنعی و متناقضنما توسط #روزینامهسازندگی به سردبیری #محمدقوچانی بود که در کسوت وکیل مدافع نهاد مرجعیت و در جرگه سینهچاکان آیتالله صافی خودنمایی کرد.
🔻ظاهرا جناب قوچانی به عنوان یکی از وابستگان فکری و سببی #باندمنتظری (داماد #عمادالدینباقی و نیز باجناق فرزند #احمدمنتظری) نمیداند و یا فراموش کرده است که سران جریانی که به آن وابسته است، در غائله کتاب #شهید_جاوید چه بر سر #مرحومآیتاللهالعظمیگلپایگانی و نیز #آیتاللهالعظمیصافی آوردند!
🔹اگر قوچانی نسبت به توهین به آیت الله العظمی صافی حساس است اولا باید به توهینهای زننده نویسنده شهید جاوید به معظم له بپردازد و نسبت به عملکرد باندی که به آن وابسته است پاسخ بدهد و ابراز برائت کند، نه اینکه بر اساس منافع جناحی، با کتمان گذشته، به ناگاه در جایگاه مدعی دفاع از مرجعیت قرار بگیرد!
🔹شاید توجه به همین سابقه است که تا کنون و در این ماجرا بهطور رسمی صدایی از #بیتمنتظری بلند نشده است، چرا که آنان خود به خوبی میدانند که در گذشته با مرجعیت و شخص آقای صافی چه ها کردهاند!
🔻بهطور مثال #صالحینجفآبادی نویسنده کتاب #شهیدجاوید در یکی از آثار خود با عنوان #عصایموسی در پاسخ به کتاب #شهیدآگاه نوشته حضرت آیت الله العظمی صافی، صراحتا نوشته ایشان را تحت تاثیر طغیان عاطفه و خشم و غضب معرفی کرده و به معظم له نسبت «تمسخرکردن کودکانه»، «بی ادبی و هتاکی» و «خارج شدن از حدود ادب» داده و در آخر هم با استناد به حدیثی از حضرت امیر مدعی می شود که معظم له به او ظلم کرده و در روز قیامت باید پاسخگوی این ظلم باشند.(عصای موسی، ص۱۷۰)
🔹جالب اینجاست که پدر فکری و سیاسی این جریان یعنی شیخ #حسینعلیمنتظری در آخرین سالهای عمر خود بار دیگر بر کتاب شهید جاوید صحه گذاشته و از نویسنده آن دفاع میکند!(انتقاد از خود، ص۱۵-۱۷)
🔹شاهد دیگر از هتاکی جریان منتظری به مرجعیت را میتوان در اسناد قبل از انقلاب مشاهده کرد، که در غائله شهید جاوید تا چه حد به مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و بیت ایشان توسط #گروهضربت به سرکردگی #قدرتاللهعلیخانی و #سیدهادیهاشمی داماد منتظری جسارت و توهین شد. و بالاتر از اهانت، نقشه ترور آیتاللهالعظمیگلپایگانی از سوی باند #سیدمهدیهاشمی کشیده شده بود!
👇
https://b2n.ir/f10676
https://b2n.ir/d71335
https://b2n.ir/f83320
🔹خلاصه سخن اینکه بسی جای تعجب است که چگونه جریان مذکور که در تاریخ سابقه بدرفتاری و جسارتاش به مرجعیت مشهود و غیرقابل انکار است، امروز در روزنامههای زنجیرهای و تریبونهای تحت سلطه خود، خود را مدعی دوآتشه دفاع از مرجعیت و حیثیت آیتالله العظمی صافی نمایش میدهد!
شاید این جریان سیاسی تندرو و غربزده گمان برده که نسل جوان از پیشینه و کارنامه سیاه گذشته آنان بیخبر است و آنان میتوانند از فقدان حافظه تاریخی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود بهرهمند شوند؛ در حالی که همچنان و همیشه کسانی هستند که تشت رسوایی این جماعت را از بام بیاندازند!
آیا عجیب نیست؟ کسانی که دیروز نقشه ترور آیتالله العظمی گلپایگانی در سر داشتند و در آثار خود نسبتهای ناروا به آیتالله صافی دادهاند، بدون هیچگونه ابراز پشیمانی از گذشته خود، به یکباره در موضعی متناقض با کارنامه خود، ژست دفاع از مرجعیت و این بیت شریف به خود بگیرند؟!
🔘مستندات مربوط به اهانت صالحینجفآبادی به آیتالله صافیگلپایگانی را اینجا ببینید:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10048
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| توصیههای صمیمانه و شنیدنی #علامهحسنزاده رضواناللهعلیه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| مستندِ علاقهبندِ کویر
خاطرات شنیدنی مردمان کوچه و بازار از مرحوم آیتالله علاقهبند یزدی
شادی روح این عالم متقی و مردممدار صلوات و حمدی هدیه کنیم
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تفسیر مغرضانه از مواضع ناصحانه مرجعیت!
#ویژه/مهم
اخیرا فردی معمم به نام #سروش_محلاتی در سخنانی سست و شدیدا متناقضنما و البته #غرباندیشانه، تلاش کرده است #بیانات_ناصحانه #آیتاللهالعظمیصافی را به #سازشکاری تفسیر کند!
یک پایگاه خبری به نام #شفقنا که (حسب قرائن فراوان و برخی تصریحات) زیر نظر نماینده آیتاللهالعظمیسیستانی در قم اداره میشود، این سخنان بیپایه و موهن را پوشش داده است!
اکنون این سخنان در معرض قضاوت مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه و نهادهای اصیل حوزوی، خصوصا جامعه مدرسین و بدنه دلسوز حوزه علمیه قم قرار دارد.
با یک بررسی اجمالی میتوان قضاوت کرد که آن سخنان سست و تفسیر تحریفآمیز سروش محلاتی #هیچ_ربطی به این مواضع ناصحانه آیتالله العظمی صافی ندارد.
وقتی از تکاپوی مرموز یک جریان سیاسی بدسابقه برای مصادره و تفسیر به رأی مواضع مراجع عظام تقلید سخن میگوییم، دقیقا منظورمان این قبیل سخنان سست است!
به لطف خداوند متعال شاهد از غیب رسید!
🔘سؤالی که مطرح است آنکه:
۱. آیا دفتر #آیتاللهالعظمیصافی تفسیر جهتدار سروش محلاتی را در مورد صحیح میداند یا خیر؟
اگر با این تفسیر انحرافی که تئوریزه کردن علنی خط سازش است، توافق ندارد، انتظار آن است که در اسرع وقت اعلام نظر فرماید تا هم زمینه سوءاستفاده از مواضع مرجعیت از بین برود و هم از سوءبرداشتهای و نقدهای بعدی پیشگیری نماید.
۲. آیا #آیتاللهالعظمیسیستانی رضایت دارند که از نام و اعتبار ایشان(و احتمالا از وجوهات شرعیه تحت اختیار دفتر ایشان) برای تأسیس چنین رسانهای و انتشار چنین مطالبی استفاده شود؟!
طبعا اگر دفتر ایشان در قم و به طور خاص جناب آقای #سیدجواد_شهرستانی به این امر راضی نیست، انتظار به حقی است که ضمن اعلام موضع، نسبت به عملکرد این رسانه تجدیدنظر آشکار صورت گیرد.
#روزنه مشتاقانه آماده بازنشر نقد و نظرهای علمی حوزویان ارجمند در این موضوع است.
بسمالله الرحمن الرحیم...
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| خیانتکارانی که در ۸ سال گذشته عزت ملی را لگدمال کردهاند باید محاکمه شوند!
اظهارنظر آیتالله تحریری پیرامون فضاسازیها و سوءاستفاده دگراندیشان از بیانات ناصحانه #آیتاللهالعظمیصافی
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سیلی سخت سپاه به آمریکا
سیلی سخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکای پوشالی در آستانه یومالله ۱۳ آبان، طلیعه دوران جدیدی از حضور مقتدرانه و عزتمندانه ایران در عرصه بینالمللی است.
الحمدلله رب العالمین
@rozaneebefarda
روزنه
تفسیر مغرضانه از مواضع ناصحانه مرجعیت! #ویژه/مهم اخیرا فردی معمم به نام #سروش_محلاتی در سخنانی س
#سروش_محلاتی؛ از تفسیر مغرضانه از بیانات #آیتاللهصافیگلپایگانی تا تئوریزه کردن #پذیرش_سلطه و #ولایت_کفار
نقدِ نخست
[صفحه ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آقای سروش محلاتی در روز 11 آبان 1400، اقدام به ارائه تفسیری سست و گزینشی از آیات و روایات پرداخته، تلاش کرد برداشتهای سیاستزده خود از منابع دینی را به آیتالله صافی نیز نسبت دهد! سخنانی که بیش از پیش مصداق تفسیر به رأی آیات قرآن کریم گشت.
وی مدتهاست در کنار #تحریف دیدگاههای علمای دین، با طرح برخی مطالب شبهعلمی برای رسانههای غربگرا و تسلیمطلب، خوراک تهیه میکند!
عرضه برداشتهای ناصواب سروش محلاتی به روایات شریفه و تفاسیر معتبر قرآن کریم، سست بودن مدعاهای شبهدینی وی را اثبات خواهد کرد.
در یادداشت ذیل به برخی تناقضها و برداشتهای ناروای او از منابع دینی اشاره میگردد.
جنابِ محلاتی، در سخنان اخیر خود رسما و صریحا خواستار پذیرش سلطه و ولایت کفار شده و علت آن را ترس از دشمن و در مضیقه قرار گرفتن مردم (و لو در آینده) دانسته است!
عجیب آنکه او سخنان مرجع معظم آیتالله العظمی صافی را نیز حمل بر همان برداشتهای ناروای خویش کرده است!
لیبرالهای داخلی (اعم از اصلاحطلبان و اعتدالیها) که از سالهای گذشته با عنوان #کاسبان_ترس شناخته میشوند، مدتی است ملاحظات را کنار گذاشته، ترسو بودن خود را منشأ تئوریبافی قرار دادهاند! رویهای که اکنون امتداد آن به حوزه علمیه قم نیز کشیده شده است.
اینان از دشمن #میترسند و تصمیم خود را گرفتهاند تا #تسلیم #آمریکایجنایتکار شوند و برای رسیدن به این هدف به آب و آتش میزنند.
این قبیل سخنان نشانه آن است که شاید برخی آقایان تصمیم گرفتهاند در لفافه سخن گفتن و تمسک به #ابهاماستراتژیک (بخوانید دورویی رسانهای) را کنار گذارده و ما فی الضمیر خود را بیپرده عیان کنند. غافل از آنکه مردم هوشمند و متدین ایران با شناخت عمیق نسبت به معارف دینی، در تشخیص سره از ناسره عاجز نیستند.
🔹سروش محلاتی گفت:
«اگر ولایت کافر را نپذیریم ممکن است به حرج بیفتیم. اینجا باید چه کرد؟ حمایت از مظلوم وظیفه است و شرع هم گفته است. باید از مظلومی که در جامعه ما نیست هم حمایت کرد اما این سیاست ممکن است برای مردم مسمان خودمان مشکل ایجاد کند..
نباید تحت ولایت کفار رفت، به تعبیر امروزی سلطه آنها را نباید پذیرفت. ولی از عجائب این است که همین دستور بلافاصله یک استثنا خورده است. می گوید مگر اینکه از آنها نگران باشید. تقیه اینجا به معنای خوف است و به معنای تقیه مطرح نیست. این تقیه مربوط به خوفی است که مسلمانان درباره عدم پذیرش ولایت کفار دارند. مربوط به ضرر بالفعل نیست..
در قرآن نسبت به دو موضوع حساسیت وجود دارد، یکی قبول ولایت کفار است. در عین حال در همین موضوع شدید بلافاصله مساله خوف مطرح می شود. اگر خوف و ترس است که ضرر و آسیبی به شما وارد می شود منع برداشته می شود.. پذیرش ولایت کفار سقف رابطه با آنها است. خدا گفته نباید سلطه کفار را پذیرفت، این سقف در رابطه با کفار است. اینجا را باز خدا استثناء می زند»
🔹ولایت در قرآن کریم🔹
رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای ماه رمضان سال 53، بحثی بسیار جالب و خواندنی پیرامون ولایت قرآنی دارند که در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» منتشر شده است.
ولایت در قرآن به معنای صرف محبت داشتن نیست. معنای ولایت به بیان مقام معظم رهبری که به آیات متعدد قرآن مستند شده است، آن است که:
ولایت به معنای به همپیوستگی و هم جبهگی داخلی میان اهل ایمان (گرد حاکم مشروع) و نفی وابستگی و دنباله رو بودن و عدم استقلال و هضم شدن نسبت به قدرتهای خارجی است. تنها در این صورت است که رشد و پیشرفت حقیقی حاصل شده، از هرز رفتن استعدادها جلوگیری شده و همه ظرفیتها شکوفا میگردد.
محلاتی تلاش کرده، راهی برای کنار زدن این حقیقت قرآنی بیاید و پذیرش ولایت و سلطه کفار را تئوریزه کند و در واقع جامعه اسلامی را به سوی پذیرش طاغوت بکشاند!
او مدعی شده با تسلیم و زیر پرچم ولایت کفار رفتن، مضیقهها و حرجهای اقتصادی برطرف خواهد شد!
البته او بدون ذکر دلیل، یک استثنا هم میزند:
تنها در صورتی باید حرج و سختی را تحمل کرد که ببینیم شخصی آمده که میخواهد کعبه و قرآن را ویران کند و اصل دین را نابود سازد! این یعنی اگر بسیاری از احکام الهی بر باد رود، مانعی ندارد و نیازی نیست مردم مسلمان خود را به زحمت بیندازند!
البته این افراد مدعی، هیچ گاه پاسخ نمیدهند چرا قرابت کشورهایی مثل مکزیک، مصر و... با آمریکا باعث نشده مشکلات آنان حل شود؟ آیا اوضاع مصر از ایران بهتر است؟ چرا فقر در این کشورها بيداد ميكند؟
یا کشورهای متعدد دیگر که بعضا دارای ثروتهای طبیعی نیز هستند، اما به دلیل بیکفایتی کارگزاران، به انحطاط کشیده شدهاند!
@rozaneebefarda
👇
#سروش_محلاتی؛ از تفسیر مغرضانه از بیانات #آیتاللهصافیگلپایگانی تا تئوریزه کردن #پذیرش_سلطه و #ولایت_کفار
نقدِ نخست
[صفحه ۲ از ۲]
🔹تمسک محلاتی به قاعده لاحرج و نقد آن🔹
قاعده نفی عسر و حرج که به عنوان مستمسک اصلی مدعاهای محلاتی واقع شده، به این معنا است که در دین اسلام به عنوان دینی سهل و دارای گشایش، احکامی که موجب تنگنا و عسر و حرج در زندگی انسانها شوند، قرار داده نشده است.
اما سوال اینجاست که آیا این قاعده شامل همه ادله شرعی که اموری را واجب یا حرام دانستهاند، میشود؟
برای روشن شدن موضوع، مثالی که در برخی کتب ذکر شده را بیان میکنیم. در بیشتر گناهان کبیره، افرادی هستند که ای بسا ترک این گناهان برایشان حرجی است، آیا فقیهی وجود دارد که به برداشته شدن حرمت این موارد فتوا بدهد؟
از قضا یکی از اشکالات -البته غیر وارد- به این قاعده که در برخی کتب قواعد فقهی ذکر شده، همین است که این قاعده دارای تخصیصهای فراوانی است.
مثلا قطعا جهاد همیشه دارای سختی است، آیا این قاعده آن را یک سره تعطیل میکند؟ به همین جهت وجوب جهاد از این قاعده خارج دانسته شده است، یا حرمت فرار از جنگ یا وجوب تسلیم نفس برای اجرای حدّ و قصاص و... خارج از این قاعده است، با این که حرجی هستند.
هیچ فقیهی ملتزم نیست که لزوما هرجایی که تکلیف موجب حرج بود، با این قاعده رفع میشود بلکه کاربست این قاعده، خود ضوابطی دارد.
برخی علمای معاصر برآناند که الزام به اموری که عقلائی هستند از ابتدا مشمول این قاعده نیست تا بخواهد با آن رفع شود، بلکه اموری که حفظ نظام و مصالحی بر الزام آنها وجود دارد، قابل رفع کردن نیستند، چرا که این بر خلاف عقلائی بودن آنهاست.
(ر.ک: ایروانی، القواعد الفقهیه، ج1، ص177)
مرحوم بجنوردی تصریح میکند فقها به عموم این قاعده، معتقد نیستند و سرّ آن را در این نکته میداند که رفع حکم حرجی در همه موارد، خلاف لطف و امتنانی است که پایه و مبنای شکلگیری قاعده رفع حرج بوده است.
#مثلا اگر پدری که کمال عطوفت و مهربانی بر فرزند خود دارد، به او دستور دهد تا کارهایی که به مصلحت اوست را انجام دهد و سراغ کارهایی که مفسده دارد نرود، سپس به او بگوید اگر تکالیفی که به تو کردم، باعث شد در سختی و مضیقه قرار بگیری، آنها را از عهده تو برداشتم و ما بدانیم پدر این جمله گشایشبخش را به خاطر مهربانی و رحمت به فرزند خود گفته است، آیا از این جمله میفهمیم که پدر همه محدودیتها را برداشته؟ آیا به فرزند رخصت داده هر آنچه مفسدهای عظیم دارد را انجام دهد و میتواند هر مصلحت الزامی عظیمی را ترک کند؟ هرگز و هرگز:
«فهل نفهم منه أنّه رخصة في كلّ ما فيه مفسدة عظيمة، أو ترك كلّ ما فيه مصلحة ملزمة عظيمة؟! كلّا، ثمَّ كلّا.»(القواعد الفقهية، ج1، ص 264)
ایشان در ادامه ضمن بیان مثالهای متعدد که ذیل قاعده رفع حرج قرار نمیگیرند، مثل فرار از میدان جنگ و قمار و معامله ربوی و...
و چه مفسدهای عظیمتر از به تعبیر جناب محلاتی: زیر سلطه دشمن کافر رفتن؟ از مومنان گسستن و به جبهه کفار پیوستن که به گفته علامه طباطبایی موجب نابودی تدریجی ایمان خواهد شد و یک جامعه با اهداف مشخص ایمانی و رو به سعادت را، از هم خواهد پاشید. (المیزان، ج3، ص175، ذیل آیه مبارکه 28 آل عمران)
اموری که امثال سروش محلاتی به راحتی آن را مصداق قاعده لاحرج قرار میدهند و مجاز اعلام میکنند!
محلاتی تصریح میکند:
«خدا میگوید ما در دین حرج قرار ندادیم. نگفته فقط در عبادات حرج نیست. بلکه از اول دین تا آخر دین حرج ندارد.. ما یک قلمرویی خارج از این قاعده لاحرج نداریم.. (قرآن میگوید) حق جهاد را به جا بیاورید. بعد میگوید در دین حرج نیست..»
این یعنی هرآنچه در دین است با حرج برداشته میشود، به همین راحتی و کلیت! آیا این ادعا با کلمات فقها سازگار است؟
محلاتی در ابتدای بحث میپرسد "آیا قاعده لاحرج شامل همه احکام، حتی امور سیاسی و اجتماعی هم میشود؟ این نکته معمولا در بحثهای قاعده لاحرج بحث نشده ولی در زمان ما باید بحث شود."
با توجه به آنچه گذشت روشن شد عدم عمومیت این قاعده در کتب فقها مطرح و تبیین شده است و تمسک شاذ و غیرضابطهمند سروش محلاتی به قاعده لاحرج برای ارائه برداشتهای جهتدار از منابع دینی، وجهی ندارد.
🔘یادداشت مرتبط:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10054
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم به مناسبت سالروز ۱۳ آبان
🔹️شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با صدور بیانیهای به مناسبت یومالله ۱۳ آبان اعلام کرد: #استکبارستیزی وظیفهای دینی، انقلابی و حرکتی جهادی است که ریشه قرآنی داشته و جوهره انقلاب اسلامی میباشد.
🔹️اجتماع ۱۳ آبان در قم از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه، همزمان با دیگر شهرهای کشور، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، صحن حضرت امام رضا(ع) با سخنرانی حجتالاسلام ذوالنور نماینده قم در مجلس با الزام رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهد شد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حفظ هوش سیاسی.mp3
1.81M
تبیین ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط #آیتاللهجوادیآملی
@rozaneebefarda